معلمان در رابطه با رتبه بندی چه می‌گویند؟

19 فروردين 1394 ساعت 8:26


رتبه بندی و افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی مهمترین خبر روزهای اخیر برای فرهنگیان بود. اما آنها ابهامات و سوالات متعددی را در این خصوص دارند که بیشتر این سوالات معطوف به نحوه رتبه بندی و شاخص‌های افزایش حقوق است.

به گزارش تسنیم، آخرین روز از سال ۹۳ بود که هیئت دولت مصوبه مهمی را برای فرهنگیان داشت. رتبه بندی معلمان سرانجام پس از حدود دو سال در هیئت دولت مصوب شد و در ۱۶ فروردین سال ۹۴ علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش ابراز امیدواری کرد که رتبه بندی فرهنگیان از مهر امسال عملیاتی شود و با اجرای آن حقوق فرهنگیان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد البته فانی تاکید کرد که شاخص‌های رتبه بندی تا پایان شهریور تدوین خواهد شد.

اما فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه بندی نظرات مختلفی دارند بنابراین در این گزارش سعی کرده‌ایم تا به میان فرهنگیان رفته و نظرات آنها را در رابطه با رتبه بندی منعکس کنیم.

نظرخواهی از فرهنگیان برای تدوین آیین نامه‌های طرح رتبه بندی، ابهام در شیوه رتبه بندی‌ها و طرح این پرسش که چرا عناوین مربی معلم،‌ استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم حذف شده است و عناوین پایه، ارشد، خبره و عالی که از گذشته در حال اجراست، جایگزین شده است؟ همچنین ابهام در خصوص تامین منابع مالی افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی و تردید در خصوص تحقق این افزایش حقوق، مهمترین محور بحث‌های فرهنگیان در رابطه طرح رتبه بندی بود. در ذیل بخشی از نظرات فرهنگیان را می‌خوانیم.

** افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی، محقق نخواهد شد
امیرحسین ح که در مقطع دبیرستان مشغول تدریس است به خبرنگار تسنیم می‌گوید:‌ در رابطه با طرح رتبه بندی چند سوال اساسی وجود دارد. این طرح در مجلس مصوب نشد و مقرر شد تا دولت آن را تدوین و مصوب کند. سرانجام در آخرین روز سال ۹۳ رتبه بندی فرهنگیان در دولت مصوب شد اما آنگونه که از ظواهر امر پیداست جزییات رتبه بندی هنوز مشخص نیست و فرهنگیان سوالات بسیار زیادی در این زمینه دارند.

وی می‌افزاید:‌ در دوره گذشته که طرح رتبه بندی تدوین شد،‌۱۰۰ هزار جلد کتابچه در این زمینه چاپ و در اختیار فرهنگیان قرار گرفت بنابراین تمام جزییات طرح رتبه بندی برای فرهنگیان مشخص بود اما درخصوص طرح رتبه بندی فعلی که توسط دولت مصوب شده است، نقاط ابهام بسیاری وجود دارد به عنوان مثال یکی از ابهامات در این خصوص است که افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی، بعید است، محقق شود چرا که هم‌اکنون حق شغل فرهنگیان بیشتر از ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان نیست پس چگونه ۵۰ درصد این حق شغل ۶۰۰ هزار تومان می‌شود؟

** تعداد زیادی از فرهنگیان نهایتا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق داشته باشند
این معلم ادامه می‌دهد:‌ هم‌اکنون معلمان حدس می‌زنند که افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق تنها از طریق اجرای رتبه بندی محقق نمی‌شود بلکه فوق العاده شغل را نیز شامل می‌شود. به نظر می‌رسد با اجرای طرح رتبه بندی، تعداد زیادی از فرهنگیان نهایتاً ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. هنوز شکل و فرم طرح رتبه بندی مشخص نیست و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد.

** انتقاد از وزن سنگین تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب در طرح رتبه بندی

وی با اشاره به اعتراضات معلمان در ماه‌های آخر سال گذشته بیان می‌کند:‌ معلمان در جریان اعتراضات خود و حضور مقابل مجلس خواستار تدوین و تصویب طرح رتبه بندی البته بانظرخواهی از معلمان بودند اما آیا در این زمینه از معلمان نظرخواهی کرده‌اند؟ آنگونه که ما می‌‌دانیم هیچگونه نظرخواهی از معلمان صورت نگرفته است از سوی دیگر برای ارتقای رتبه معلمان نیاز به ارائه مقاله، فعالیت‌های پژوهشی و تدوین کتاب است که وزن سنگینی نیز برای این اقدامات در نظر گرفته شده است. در شرایطی که برای ارتقای رتبه از معلمان پژوهش و مقاله علمی می‌خواهند این سوال مطرح است، چند درصد از معلمان شرایط برایشان به گونه‌ای فراهم است که بتوانند وارد این مباحث شوند؟ معلمی که برای گذراندن زندگی باید دو یا سه جا کار کند چه زمانی برایش باقی می‌ماند که اقدام به پژوهش و تهیه مقاله کند؟

** خواسته معلمان حذف تبعیض‌هاست

این معلم ادامه می‌دهد:‌افزایش حقوق معلمان باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و تلاش مسئولان در این جهت باشد که فاصله حقوقی میان معلمان و سایر کارمندان دولت کم شود. حرف اصلی معلمان این است که تفاوت میان آنها و سایر کارمندان دولت از میان برود در حالیکه با اجرای طرح رتبه بندی این تفاوت از بین نمی‌رود و باز هم تفاوت دریافتی میان معلمان با کارمندان سایر ادارات وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که تاکنون این تصور وجود داشت که رتبه بندی همانند طرحی که در گذشته تهیه شده است، اجرا خواهد شد، می‌گوید:‌ بر اساس طرح قبلی در مرحله نخست حقوق هر معلمی ۷۰ درصد حقوق هم پایه او در هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌شود یعنی بررسی می‌شود که حقوق یک مربی در دانشگاه چقدر است و معلم مربی ۷۰ درصد حقوق مربیان دانشگاه را دریافت می‌کند و برای ۳۰ درصد باقیمانده به دنبال پژوهش می‌رود.

به اعتقاد برخی از فرهنگیان فلسفه اصلی رتبه بندی، به روز کردن معلمان، افزایش انگیزه،‌خلاقیت و توانمندی آنهاست به گونه‌ای که معلمان دارای خلاقیت از مزایا و حق شغل بالاتری برخوردار خواهند شد در حالیکه هم‌اکنون هیچ تفاوتی میان یک معلم پژوهشگر و دارای خلاقیت با سایرین وجود ندارد.

** گروه بندی معلمان در رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی، رتبه بندی نیست

محمد س معلم دیگری که در مقطع دبیرستان مشغول تدریس است با اعتقاد به اینکه رتبه بندی برای به روز کردن دانش، افزایش انگیزه و توانمندی معلمان است، می‌گوید: طبق آنچه که وزیر آموزش‌وپرورش طی روزهای اخیر اعلام کرده است، معلمان در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم بندی می‌شوند در حالیکه گروه بندی معلمان در رتبه‌های ارشد عالی و خبره ماهیت طرح رتبه بندی نیست و این موضوع در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز وجود داشته و آموزش‌وپرورش آن را اجرا می‌کند که بر اساس آن، معلمان بر اساس سابقه کار و دوره‌های آموزش ضمن خدمت به رتبه‌های ارشد، عالی یا خبره دست می‌یابند. این روند اگر موفق بود باید آموزش‌وپرورش را نجات می‌داد.

وی می‌افزاید:‌ چه زمانی قرار است تا جزییات رتبه بندی مشخص شود؟‌ چرا رتبه‌‌های مربی معلم، استادیار معلم،‌ دانشیار معلم و استاد معلم حذف شده است؟ علاوه بر مباحث مالی باید گفت که به کاربردن این واژگان منجر به افزایش اعتماد به نفس معلمان می‌شود. چرا باید در دانشگاه عنوان شغلی استاد و مربی را داشته باشیم اما در آموزش‌وپرورش واژه استادیار معلم یا دانشیار معلم را نداشته باشیم؟

** رتبه بندی از سوی معلمان به افکار سنجی گذاشته شود

این معلم بیان می‌کند:‌زمانی که اعتراضات معیشتی معلمان شکل گرفت، سریعاً طرح رتبه بندی مصوب شد و این نگرانی وجود دارد که منابع مالی لازم برای اجرای رتبه بندی تامین نباشد و در نهایت مشخص شود که این طرح نیز به این آسانی اجرا نخواهد شد. فرهنگیان این انتظار را دارند که طرح رتبه بندی به افکار سنجی گذاشته شود تا آنها نظرات خود را در این رابطه بیان کنند.

بالایی معلم دیگری است که اعتقاد دارد اجرای طرح‌هایی همچون رتبه بندی در شرایطی که زیرساخت‌ها مشکل دارد، دردی از فرهنگیان دوا نمی‌کند.

وی می‌گوید: تا زمانی که تبعیض‌‌ها و اختلافات میان دریافتی فرهنگیان با کارکنان سایر نهادها رفع نشود، تدوین طرح‌هایی همچون رتبه بندی فایده‌ای ندارد. در شغل معلمی به افراد خوش فکر و تاثیرگذار نیاز داریم آیا با شرایط فعلی، چنین افرادی جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند؟ طرح رتبه بندی فرسایشی است و هیچ نتیجه‌ تاثیرگذاری را در بهبود وضعیت کیفی و معیشتی فرهنگیان ندارد.

این معلم ادامه می‌دهد: رتبه بندی برای عملیاتی شدن باید به طور دقیق اطلاع رسانی شود تا از سوی معلمان مورد بررسی قرار بگیرد البته این سوال نیز مطرح است که در کدام وزارتخانه برای افزایش حقوق کارمندان از آنها مقاله می‌خواهند؟ اساتید دانشگاه ساعت فراغت بیشتری نسبت به معلمان دارند. یک معلم صبح و بعدازظهر برای تامین هزینه‌های زندگی کار می‌کند، دیگر چه فرصتی برای او باقی می‌ماند تا به دنبال تحقیق و پژوهش باشد.

برای برخی از معلمان نیز این سوال مطرح است، در شرایطی که آموزش‌وپرورش با کسری بودجه مواجه است و در بودجه سال ۹۴ نیز اعتباری برای اجرای طرح رتبه بندی در نظر گرفته نشده است افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی چگونه محقق خواهد شد؟

تعدادی از معلمان نیز این سوال را مطرح می‌کنند:‌چند درصد از معلمان در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند به نظر می‌رسد جمعیت زیادی از فرهنگیان در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته و از افزایش حقوق ۱۶۰ هزار تومانی بهره مند شوند و برای به دست آوردن رتبه های بالاتر باید مقاله isi نوشت و کتاب تالیف کرد.گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش ارتباطی به نظام رتبه بندی ندارد.مربی معلم،استادیار معلم،دانشیار معلم واستاد معلم راتبدیل کرده‌اند به پایه، ارشد، خبره وعالی که قبلاً اجرا شده است.

به گزارش تسنیم، فرهنگیان این روزها سوالات و دغدغه‌‌های متعددی را در رابطه با طرح رتبه بندی دارند که اعلام جزییات بیشتر از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش می‌تواند به بسیاری از این سوالات و ابهامات پاسخ دهد.

البته طبق اعلام کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فرهنگیان می‌توانند نظرات خود را در رابطه با طرح رتبه بندی از طریق شماره‌های تماس ۰۲۱۳۳۴۴۰۰۶۶ به کمیسیون آموزش‌وتحقیقات فاکس کنند.


کد مطلب: 266101

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcdz90xfyt09f6.2a2y.html?266101

الف
  http://alef.ir