راهنمای کتاب/ «آتلانتا»؛ مایکل وست؛ ترجمه محمد علی عبدالملکی؛ نشر قطره
پرسه در جهان اسطورهها
مانی مهرآور، 26 آبان 1393
26 آبان 1393 ساعت 18:32
آتلانتا
نویسنده: مایکل وست
ترجمه: محمد علی عبدالملکی
ناشر: قطره، چاپ اول ۱۳۹۳
۶۷ صفحه، ۵۰۰۰ تومان
این کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران اینجا و در شهرستانها اینجا کلیک کنید.
در روزگاری که هنوز پیشرفت علم بدان پایه نرسیده بود که دلایل بسیاری از اتفاقات مادی و یا غیر مادی روشن شود، آدمیان به ناچار از تخیل خود برای توجیه آنچه میدیدند و علتتش را نمیدانستند بهره میبردند. از این سبب برای ملموسترین چیزها که شاید امروز کودکان نیز بدان واقف باشند، از سر ناآگاهی، قصه ساز میکردند و خدایانی میآفریدند که قهرمان این قصهها بودند.
براین اساس باد خدایی داشت که وقتی میدمید بسته به خشم یا رأفتش نسیمی در میگرفت یا طوفانی همه چیز را در هم میپیچید. در یونان باستان برای پاسخ دادن به پرسشهایی از این دست بجای آنکه نظامی علمی و یا حتی فلسفی به کارگرفته شود، از نظامی اسطورهای استفاده میشد که ناشی از دانستههای اندک آنها از جهانی بود که در آن میزیستند.
«اسطوره (mythos)، در يونان باستان به مفهوم (قصه، خبر، شرح) به کار ميرفته است. اسطوره واقعيتي فرهنگي و بازگوکنندهي رخدادهاي غيرمادي و معنوي در زمان آغازين پيدايش بشر است. بارزترين کارکرد اسطوره توجيه حقايق طبيعي و فرهنگي و کشف گونههاي نمونهاي آيينها و تلاش آدمي در تمامي امور و انديشههاي تاريخي و کليد درک مسائل خاص فلسفي هر سرزميني است. و در واقع ميتوان گفت که کاربرد اسطوره بازگرداندن بشر به آن دوران نخستيني است که مردمانش وابسته به پديدههاي طبيعي و در تلاش براي تبيين عناصر طبيعي بودهاند. مهمتر اينکه اسطوره به ما اثبات ميکند که نوع بشر از زمانهاي کهن و آغازين، متفکر و انديشمند و داراي جهانبيني و احساس بوده است. بنابر روايات و يافتههاي تاريخي، پيوند اسطوره و آيين موجب پيدايش آثار ادبي نظير اديسه و ايلياد (هومر) و ادبيات و روايات شفاهي و هنرهاي تجسمي و موسيقي و شعر بوده است، بهويژه يکي از بنيانهاي اصلي هنرهاي دراماتيک را حکايات اساطيري تشکيل ميدهند.»
رفته رفته سرو کله فیلسوفان پیداشد که به جهان پیرامون خود میاندیشیدند و سعی در فهم آن چیزها داشتند که تا آن زمان دلایل آنها را درنیافته بودند. دایره فلسفه چنان وسیع بود که همه علوم مختلف قرون بعد را شامل میشد. کم کم آنچه فلاسفه یا دانشمندان درباره آن به یقین دست مییافتند از حوزه فلسفه خارج و وارد حوزه علم میشد و...
کد مطلب: 249291
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdceoo8wzjh8ewi.b9bj.html?249291