كلاهبرداري به نام ايرانسل و به كام ...

مهدی فقیهی

18 آبان 1390 ساعت 12:26

مشترك گرامي شما در جشنواره ايرانسل به قيد قرعه برنده يك دستگاه ال سي د ي ۴۲ اينچ سامسونگ به همراه يك دستگاه دي وي دي شده‌ايد. لطفاً جهت دريافت جايزه اطلاعات خود از قبيل: نام، نام خانوادگي، شماره شناسنامه، تاريخ تولد، كد پستي و آدرس دقيق منزل خود را از طريق پيام كوتاه به شماره ۰۹۳۸۷۱۷۰۰۵۱ ارسال نماييد.


ساعت ۲ صبح بامداد چهاردهم آبان ماه با صداي پيام كوتاه تلفن همراه ايرانسل دائمي از خواب بيدار شدم. با چشمان خواب آلود متن پيام كوتاه را با نگراني خواندم، نوشته بود «مشترك گرامي شما در جشنواره ايرانسل به قيد قرعه برنده يك دستگاه ال سي د ي ۴۲ اينچ سامسونگ به همراه يك دستگاه دي وي دي شده‌ايد. لطفاً جهت دريافت جايزه اطلاعات خود از قبيل: نام، نام خانوادگي، شماره شناسنامه، تاريخ تولد، كد پستي و آدرس دقيق منزل خود را از طريق پيام كوتاه به شماره ۰۹۳۸۷۱۷۰۰۵۱ ارسال نماييد. با تشكر از انتخاب شما (www.irancell.ir)». بعد از خواندن پيام كوتاه در روياي ال سي دي بودم.
 
صبح كه خبر برنده شدن را به همسرم دادم، او نيز خوشحال شد. اما پس از خواندن مجدد پيام كوتاه متوجه شدم كه پيام كوتاه ارسال شده از خطوط اصلي شركت ايرانسل نيست و از طرف شماره يك مشترك ارسال شده است. با شماره مذكور تماس گرفتم. تلفن به طور مداوم اشغال مي‌زد، بلافاصله با مدير روابط عمومي ايرانسل كه با او آشنايي قبلي داشتم تماس گرفتم. ايشان هم پس از شنيدن ماوقع گفتند كه موضوع كلاهبرداري در ميان است و ايرانسل تنها از طريق شماره‌هاي اصلي خود برنده شدن جوايز را به مشتركين اعلام مي‌نمايد.
 
بعد از ظهر بعد از مراجعت به خانه موضوع را به همسرم اطلاع دادم، ايشان با اصرار بر اينكه احتمال صحت محتواي پيام وجود دارد. با شماره مذكور تماس گرفت. بلافاصله تماس برقرار شد و صداي اپراتور ايرانسل به گوش رسيد «به MTN ايرانسل خوش آمديد» پس از آن تماس با اپراتور برقرار شد. اپراتور ضمن معرفي خود پس از دريافت شماره تلفن ايرانسل ما اعلام كرد كه شما برنده شده‌ايد و اطلاعات خود را در اسرع وقت براي ما ارسال نماييد.
 
پس از برقراري تماس بهت زده به همسرم نگاه مي‌كردم و از سوي او متهم به شكاكيت مي‌شدم. پس از تماس اطلاعات خود را به شماره «۰۹۳۸۷۱۷۰۰۵۱» ارسال كردم.
 
بعد از گذشت كمتر از ۷۲ ساعت از ارسال اطلاعات، پيام كوتاهي از همان شماره برايم ارسال شد كه در آن نوشته بود «در تاريخ نوزدهم آبان ماه ال سي د ي براي شما ارسال خواهد شد، ليكن هزينه ارسال آن ۲۰.۰۰۰ تومان مي‌باشد كه براي پرداخت آن شناسه و رمز ۴ كارت شارژ ايرانسل ۵۰۰۰ توماني بايستي براي شماره ۰۹۳۸۷۱۷۰۰۵۱ ارسال شود».
با اين پيام كوتاه شك و ترديد من نسبت به مسأله مجدداً برانگيخته شد، ولي باز هم همسرم اصرار بر پرداخت داشت. دوباره با مدير روابط عمومي ايرانسل تماس گرفتم و اين بار ايشان همسرم را متقاعد كرد كه مسأله كلاهبرداري است. ايشان در پاسخ به اينكه چرا ايرانسل از اين كلاهبرداران شكايت نمي‌ كند و جلوي كار آنها را نمي‌گيرد، اعلام كردند كه از نظر حقوقي ايرانسل نمي‌تواند از مشترك خود شكايت كند و شاكي بايد خصوصي باشد.
 
صبح هجدهم آبان ماه با يكي از دوستان در پليس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران )تماس گرفتم ايشان پس از شنيدن ماجرا، اظهار كردند كه اين نوع كلاهبرداري سابقه زيادي دارد و هر بار مأمورين پليس فتا موضوع با كلاهبرداران فعال در شبكه ايرانسل برخورد كرده‌اند، با آدرس‌هاي غير واقعي و افراد غير مرتبط مواجه شده‌اند.
 
پس از تماس با پليس فتا مغموم به اين مسأله فكر مي‌كردم كه فرد يا گروهي كه چنين حساب شده به عنوان ايرانسل كلاهبرداري مي‌كنند، از اطلاعات شخصي من چه سوءاستفاده‌هايي خواهند كرد و سوالات زير در ذهنم نقش مي بست.
 
۱. آيا مانع حقوقي در شكايت ايرانسل از مشتركان، سامان‌مند نبودن اطلاعات مشتركان ايرانسل، فقدان قانون سرقت هويت و همچنين قانون حفظ حريم خصوصي بايستي تبديل به اسباب كار كلاهبرداران شبكه‌هاي تلفن همراه شود؟
۲. آيا شركت ايرانسل نمي‌تواند حداقل طي پيام كوتاه به مشتركان خود اين نوع كلاهبرداري ها را گوش زد كند؟
۳. چه زماني قانون‌گذاران كشور به اهميت قانون حفظ حريم خصوصي و سرقت هويت آگاه مي‌شوند؟


کد مطلب: 128980

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcfccdyxw6d01a.igiw.html?128980

الف
  http://alef.ir