اولین روز ثبت نام یارانه‌ها در مرحله دوم هدفمندی

بخش اقتصادي الف، 20 فروردین 93

20 فروردين 1393 ساعت 9:42


پس از آغاز ثبت‌نام متقاضیان برای یارانه نقدی که از بامداد ۲۰ فروردین امروز شروع شد و در حالی که مسئولان وعده ثبت‌نام آسان و بدون مشکل به متقاضیان برای یارانه نقدی مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌دهند، مشاهدات از سطح شهر و مراکز ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی نشان می‌دهد همچنان متقاضیان با مشکل ثبت‌نام روبرو بوده و سایت رفاهی با کندی و اختلال روبرو است.

در همین راستا برخی افراد متقاضی معتقدند در روزهای گذشته مسئولان وعده داده بودند که پهنای باند و نیز ترافیک سایت به خوبی بررسی شده و مشکلی برای ثبت‌نام متقاضیان وجود ندارد،اما اکنون صف‌های طولانی در مراکز پیشخوان دولت، پلیس + ۱۰ و حتی کافی‌نت‌ها ایجاد شده است.

همچنین گزارش ها نشان می‌دهد هزینه‌ای ۳۵۰۰ تومانی که از سوی وزارت ارتباطات برای ثبت‌نام متقاضیان در مراکز تعیین شده، پیش‌بینی شده بود در کافی‌نت‌ها و برخی مراکز آزاد رعایت نشده و بازار سیاهی در این زمینه ایجاد شده است و براساس مدت زمان ثبت نام حداقل از ۵ هزار تومان به بالا هزینه از متقاضیان دریافت می‌شود.

در برخی موارد نیز برخی مغازه‌های سطح شهر با فراهم کردن یک رایانه و اینترنت از مردم و متقاضی ثبت نام می‌کنند در حالی که اطلاعات اشخاصی به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و امکان هر گونه سو استفاده در این زمینه نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

به گزارش فارس، در این راستا یکی از متقاضیان که در صف ثبت‌نام قرار دارد بیان می‌کند در حال حاضر نظارتی روی این موضوع وجود ندارد و به غیر از مراکز معرفی شده که طبق مصوب می‌گیرد و اکنون نیز بسیار شلوغ و پرترافیک است کافی‌نت‌ها نیز هرچقدر که می‌توانند برای ثبت‌نام از مردم دریافت می‌کنند.

متقاضی دیگری با بیان اینکه چندین بار تاکنون وارد سایت شده و تا فرم دوم موفق به ثبت اطلاعات شده است می‌گوید: وقتی که فرم سوم را پر می‌کنم برای ثبت اطلاعات سایت با اختلال روبرو شده و هیچ پیغامی نمی‌دهد.

فرد دیگری که خود را سرپرست خانوار معرفی می‌کند، در این باره معتقد است از صبح تاکنون برای ثبت‌نام به سایت رفاهی مراجعه کرده‌ام اما سایت باز نشده و امکان ثبت‌نام فراهم نیست. وی عنوان می‌کند در برخی مواقع صفحه اول فرم باز شده و در صفحه دوم با مشکل اختلال روبرو است و دیگر نمی‌تواند ثبت‌نام را ادامه دهد.

این اختلالات در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای گذشته کارشناسان و رسانه‌ها به کرات نسبت به این موضوع هشدار داده و مسئولان سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات و اطلاعات عنوان کرده‌اند که هیچ مشکل و نگرانیی از بابت ثبت‌نام متقاضیان وجود ندارد. مسئولين هدفمندكردن يارانه ها پيش از اين اعلام كرده بودند كه سايت امكان پاسخ دهي به ۲۵۰۰۰ درخواست همزمان را دارد و حتي اگر همه مردم ايران در يك روز به اين سايت مراجعه كنند نيز توانايي پاسخ گويي وجود خواهد داشت.

مسئول روابط عمومي سازمان هدفمندكردن يارانه ها پيش از اين اعلام كرده بود: در مورد پهنای باند سایت رفاهی که مورد سؤال مردم است، باید بگویم هیچ دغدغه ای نباید داشته باشند و پهنای باند این سایت بسیار توسعه یافته است.

این در حالی است که با آغاز ثبت نام متقاضیان یارانه نقدی در فاز دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، مردم با ۱۲ پرسش اساسی مواجه هستند که آگاهی از پاسخ می تواند روند ثبت نام را آسان تر کند.

** سوال اول: از چه اشخاصی ثبت نام می شود؟

- در این مرحله صرفا از سرپرست خانوارهایی ثبت نام به عمل می آید که در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ یارانه دریافت نموده و یا تا تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ از طریق پلیس +۱۰ ثبت نام نموده اند.

** سوال دوم: اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشیم چگونه ثبت نام کنیم ؟
- می توان با در دست داشتن کارت ملی خود و افراد تحت تکلف به ادارات کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، دفاتر خدمات روستایی ICT و دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر خدماتی پلیس +۱۰ و دفاتر خدماتی روستایی پست بانک مراجعه نمود.

** سوال سوم: آیا می توان اطلاعات ثبت شده را اصلاح کرد؟
- با توجه به اینکه تنها یکبار می توان ثبت نام نمود، پیشنهاد می شود پیش از ورود به سامانه، ابتدا اطلاعات شماره ملی افراد تحت تکفل خود که برای آنان یارانه دریافت کرده اید را یادداشت نموده و سپس اقدام به ثبت نام نمایید. لازم به ذکر است که بعد از ثبت نهایی و خروج از سامانه، امکان اصلاح وجود ندارد.

** سوال چهارم: در مورد ثبت تغییرات تعداد خانوار( تولد، ازدواج، طلاق و فوت) چه باید کرد؟

- در صورتی که تغییرات تعداد خانوار از طریق پلیس +۱۰ تا تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۲ اعلام شده باشد و یا بطور خودکار از طریق اداره ثبت احوال اعلام گردیده باشد، سرپرست جدید با مراجعه به بانک و ثبت حساب یارانه ای در سامانه سازمان می تواند ثبت نام نماید درغیر این صورت توصیه می شود تغییرات تعداد خانوار و یا ثبت نام خانوارهای جدید به زمان دیگری که پس از پایان مهلت ثبت نام انجام خواهد شد موکول گردد.

** سوال پنجم: آیا در وارد کردن شماره ملی و شماره حساب علاوه بر درج عدد افزودن سایر نشانه های غیر عددی مانند « . » یا « – » مجاز است؟
- خیر؛ بایستی در وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار و شماره حساب یارانه ای صرفاً اعداد مندرج در کارت ملی و شماره حساب یارانه ای درج گردد.

** سوال ششم: اگر شماره حساب یارانه ای خود را نداشته باشیم چه کنیم؟
- در صورتی که شماره حساب یارانه ای خود را در دسترس ندارید می توانید با مراجعه به بانک خود آن را اخذ و یا از طریق دریافت مانده حساب از خود پرداز بانک مربوطه، آنرا دریافت کرد.

** سوال هفتم: اگر شماره حسابی در سامانه پذیرفته نشود چه باید کرد؟

- در صورتی که شماره حسابی اعلام نکرده اید و یا شماره حساب شما در سامانه پذیرفته نشود با مراجعه به بانک،شماره حساب خود را در سامانه رفاهی وارد و سپس اقدام به ثبت نام نمایید.

** سوال هشتم: چنانچه فردی شماره تلفن همراه نداشته باشد چه باید بکند؟

- ارتباط سازمان با سرپرست خانوار از طریق شماره تلفن همراه مقدور می باشد لذا در صورت نداشتن خط تلفن همراه توصیه می شود که نسبت به تهیه خط تلفن همراه اقدام نماید در غیر این صورت صرفاً نسبت به اعلام شماره تلفن همراه شخص مورد اعتماد خود اقدام نماید.

** سوال نهم: شماره شناسایی چیست و چه کاربردی دارد؟
- پس از تکمیل ثبت نام، شماره شناسایی ۴ رقمی به شماره تلفن همراه اعلامی در فرم تقاضای دریافت یارانه نقدی ارسال می شود که این شماره در مراحل بعدی جهت احراز هویت به منظور مشاهده اطلاعات و دریافت سایر پیام های اعلامی از سوی سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

** سوال دهم: منظور از ماده ۱۰ قانون هدفمندکردن چیست ؟
- ماده( ۱۰) دریافت کمک ها و یارانه های موضوع مواد (۷) و (۸) این قانون منوط به ارائه اطلاعات صحیح می باشد. درصورت احرازعدم صحت اطلاعات ارائه شده، دولت مکلف است ضمن جلوگیری از ادامه پرداخت، درخصوص استرداد وجوه پرداختی اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد. اشخاص در صورتی که خود را برای دریافت یارانه ها و کمک های موضوع مواد (۷) و (۸) این قانون محق بدانند می توانند اعتراض خود را به کمیسیونی که در آئین نامه اجرائی این ماده پیش بینی می شود ارائه نمایند.

** سوال یازدهم: منظور از بند «الف» ماده ۷ قانون هدفمندکردن چیست؟

- ماده (۷) بند «الف» یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

** سوال دوازدهم: منظور از بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ چیست؟
-بر اساس این بند یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوار های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می گردد یعنی مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد. افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی نیز باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت نام مراجعه نمایند.

چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می شوند.


کد مطلب: 222110

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcfy0d0xw6d0ya.igiw.html?222110

الف
  http://alef.ir