بنزین ۲۰۰۰ تومانی هم در ترافیک اثر ندارد

2 اسفند 1390 ساعت 13:49


شهردار تهران گفت: حتی اگر بنزین ۲۰۰۰ تومان هم شود در کاهش ترافیک تهران اثر ندارد.

به گزارش فارس، شهردار تهران گفت: بسیاری گمان می‌کردند با افزایش قیمت سوخت می توانند سبب کاهش ترد خودروها در معابر شهر شوند اما افزایش قیمت بنزین از ۷ تومان سال ۷۶ تا ۷۰۰ تومان باز هم در میزان مصرف اثری نداشت و به همان میزان خودروها در سطح شهر ترد می کنند و حتی اگر بنزین ۲۰۰۰ تومان هم شود در ترافیک تهران اثر ندارد .

محمد باقر قالیباف در حاشیه کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با بیان این مطلب گفت : مهم ترین دغدغه من به عنوان شهردار این است که کیفیت زندگی را درشهر چه در بعد مادی و معنوی ارتقا دهیم ، در این راستا شهروندان طی ۷ سال گذشته این موضوع را با حساسیت دنبال کردند و شاهد تغییرات در سطح شهر بودند .

وی افزود : انتقادات ، پیشنهادت و قدردانی آنان نشان از آن دارد که عملکرد شهرداری زیر ذره بین مردم است ، البته ما نمی خواهیم بگوییم همه برنامه های ما درست و بی عیب و نقص بوده اما مدعی هستیم که هیچ اقدامی در شهر بدون برنامه ریزی صورت نگرفته و در هیچ موردی این گونه نبوده که شب بخوابیم و صبح طرحی را اجرا کنیم البته بدون شک همه تصمیمات ما مخالف و موافقی داشته اما برای شهروندان مهم این است که کاری بدون مطالعه و استدلال صورت نگیرد .

قالیباف با بیان اینکه آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و ترافیک مهم ترین و در صدر مشکلات شهر و شهروندان است، خاطر نشان کرد : یکی از پارامترهایی که می تواند این مشکلات را به صورت اساسی حل کند توسعه حمل و نقل عمومی است و ما در تلاش هستیم در بعد روانی و روحی و هم از بعد جسمی و مادی وضعیت شهروندان و شهر را بهبود بخشیده و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم .

شهردار تهران با بیان این که دو رویکرد کلی برای حل مشکل ترافیک وجود دارد، افزود: یک نگاه برای حل این مشکل توجه به زیر ساخت های شهر یعنی گسترش پلها ، تقاطع ها و بزرگراه هاست و اجازه به تردد لجام گسیخته و بدون محدودیت خودروها و نگاه دیگر این است که شهر را از سلطه خودروهای شخصی بیرون آوریم و در اختیار شهروندان قرار دهیم ، اما امروز با توجه به شرایط تهران ناگزیریم که هر دو موضوع را مورد توجه قرار دهیم چنانچه بر اساس طرح جامع باید زیر ساخت های شهر را تکمیل کرده و گلوگاه هایی را که وجود دارد را از سر راه برداریم ، همچنین به موازات تکمیل شبکه بزرگراهی باید کمبودها و فقری که در حمل و نقل عمومی وجود دارد مرتفع ساخته و نسبت به گسترش پیاده راه ها و یا شهر را در اختیار مردم قرار دادن اقد ام کنیم .

وی افزود : در تلاشیم تا پایان سال ۹۱ در راستای تکمیل زیر ساخت ها اقدامات گسترده ای را محقق کنیم چنانچه به یک وضعیت قابل قبول و استاندارد از نظر دسترسی ها و شبکه تردد دست یابیم .

شهردار تهران ادامه داد : در این زمینه تکمیل بزرگراه های آزادگان ، شهید همت ، ادامه بزرگراه حکیم ، تکمیل بزرگراه امام علی (ع) و یادگار امام (ره) و همچنین بهره برداری از پروژه بزرگراهی صدر – نیایش با جدیت دنبال می شود تا گلوگاه ها یی که بر اثر تکمیل نبودن شبکه وجود دارد از بین برود .

وی تصریح کرد : بزرگراه آزادگان از پرترافیک ترین نقاط در کشور است و تکمیل این بزرگراه از جمله برنامه هایی است که با جدیت در دستور کار قرار دارد .

قالیباف همچنین در مورد تکمیل بزرگراه امام علی (ع) گفت : برای اجرای این پروژه باید شش هزار ملک را تملک کنیم که این کار آنقدر بزرگ و پر هزینه است که اجرای عمرانی پروژه در مقابل آن اصلا کاری به حساب نمی آید ، در چنین شرایطی ایا این درست است که با هزینه های هنگفت نسبت به احداث بزرگراه ها و تکمیل آنها اقدام کنیم و بعد تمام مسیر رادر اختیار خودروهای شخصی بگذاریم تا هرجور می خواهند در شهر جولان دهند ، این نه عدالت است نه انصاف و ظلم به عموم مردم است که ما همه راه ها را فقط در اختیار کسانی قرار دهیم که خودروی شخصی دارند .

شهردار تهران تصریح کرد : در این میان من با قاطعیت می گویم که هرگونه افزایشی در ظرفیت بزرگراهی و شریان های ترافکی در شهر صورت گیرد پیش از هر چیز سهم حمل و نقل عمومی را در آن پروژه معین خواهیم کرد و به طور مثال ما پل صدر را با هزینه بسیار زیاد احداث نمی کنیم که خودروهای شخصی جولان گاهی وسیع تر داشته باشند و علاوه بر لاین های حرکتی در پایین ، چهار لاین نیز در بالا برای حرکتشان قرار گیرد ، این حق مردم است که حداقل یک لاین را در این مسیر به اتوبوس های تندرو اختصاص دهیم و اگر چنین نکنیم حق مردم را ضایع کرده ایم ، ما اجازه نداریم هزاران میلیارد را خرج کنیم تا آقایان با خودروهای شخصی با سرعت بیشتر حرکت کنند .

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد : ما فقط با کارهای سلبی نباید دنبال مشکل ترافیک باشیم چراکه با کارهای ایجابی نسبت به حل این معضل اقدام کرد ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که هر شهروند از هر نقطه با طی کردن حداکثر ۳۳۰ تا ۳۵۰ متر به طور پیاده به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی برسند . در حالی که زمان ، قیمت و مقصد آنان به طور کامل مشخص باشد .

قالیباف تصریح کرد: بسیاری گمان می کردند با افزایش قیمت سوخت می توانند سبب کاهش ترد خودروها در معابر شهر شوند اما افزایش قیمت بنزین از ۷ تومان سال ۷۶ تا ۷۰۰ تومان باز هم در میزان مصرف اثری نداشت و به همان میزان خودروها در سطح شهر ترد می کنند و حتی اگر بنزین ۲۰۰۰ تومان هم شود در ترافیک تهران اثر ندارد .

وی افزود : ما جور بعضی تصمیمات گذشته را می کشیم که ظرفیت سکونت در برخی نقاط ایجاد شده اما ظرفیت حمل و نقل برای آن نقاط در نظر گرفنته نشده است به همین دلیل توسعه و ایجاد ظرفیت حمل و نقل عمومی باید در اولویت همه موضوعات ما قرار گیرد و شهروندان باید خود توسعه مترو ، بی آر تی و سایر مدهای حمل و نقلی را از شهرداری تقاضا کنند .

قالیباف خاطر نشان کرد : همه شهروندان و مسئولان و همچنین رسانه ملی باید برای حل مشکل ترافیک کمک کنند نه آن که گزارشی تهیه شود که سر و ته آن را بزنند و فقط بخشی از ترافیک را نشان دهد و جوری وانمود شود که کاری بی برنامه انجام شده ، انتظار ما این است همه دست به دست همه دهند تا معضل ترافیک را حل کنیم .

شهردار تهران افزود : وقتی ما برای تملک هر متر مربع ۷ یا ۸ میلیون تومان از بیت المال هزینه می کنیم اجازه نداریم تا معبر را به جولانگاه خودروهای شخصی تبدیل کنیم ، این انصاف نیست که اتوبوسی با ۱۰۰ مسافر در اولویت نباشد و خودروی شخصی تک سرنشینی که راننده آن در راحتی کامل است در اولویت تردد باشد ، ما وقتی یک لاین از بزرگراه افسریه را برای احداث بی آر تی در نظر گرفتیم خیلی ها با ما مخالفت کردند و ما باید به همه جواب می دادیم در حالی که باید این خواسته عموم مردم و مسئولان باشد که اقدامات اساسی برای معضل ترافیک صورت گیرد .

قالیباف ادامه داد : ما باید از مجلس شورای اسلامی بخواهیم حمایت های همه جانبه ای از حمل و نقل عمومی صورت گیرد ، ما زورمان به خودروسازان یا پشت خودرو سازان نمی رسد که بگوییم که چه کار کنید و چه کار نکنید ، حتی دوستان و همکاران من با دلسوزی و جسارت می گویند که به طور مثال جلوی پلاک شدن یک مدل خاص را می گیریم ولی می بینیم که این حرف ها نیست و زور بیشتر از اینهاست ، منافعی پشت این موضوع خوابیده اما حداقل می توانیم بگوییم که هرکس در شهر تهران می خواهد یک خودرو سوار شود باید یک پارکینگ به نامش باشد .

وی افزود : ما باید شرط خرید ماشین را داشتن یک سند پارکینگ قرار دهیم و در واقع بر اساس طرح جامع تهران نیز ما باید در کنار کاربری های تجاری ، اداری و خدماتی یک کاربری به نام پارکینگ نیز داشته باشیم که در هر محله ای فردی که می خواهد واحد مسکونی بسازد ، بتواند پارکینگ هم بسازد و یا فردی پارکینگی سازد که بتواند واحدهای آن را در شعاع ۲۵۰ متری به ساکنان آن محدوده به فروش برساند و در واقع پارکینگ ها قابل انتقال باشد .

قالیباف تصریح کرد: بر اساس طرح جامع چنانچه ما بتوانیم به ۲۱۷ کیلومتر خط مترو برسیم و سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه کاهش دهیم می توانیم از حالت بحران خارج شویم .

وی افزود : مترو امروز در شرایطی قرار دارد که ما قادریم سالانه حداقل ۳۰ کیلومتر خط مترو با ۳۰ ایستگاه را به بهره برداری برسانیم ، در این میان به تنها چیزی که نیاز داریم تامین اعتبارات است چراکه برای احداث هر کیلومتر مترو هزینه حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار باید صرف شود که هزینه کرد در مترو بسیار معقول و مقرون به صرفه است .

شهردار تهران در ادامه با بیان این که در تمام دنیا مرکز شهر محدوده ای با کیفیت با زندگی بالاست خاطر نشان کرد : درتهران این موضوع اصلا وجود ندارد و ما هرچه به مرکز شهر نزدیک تر می شویم شاهد آن هستیم که مرکز شهر محل زندگی نیست چنانچه در منطقه ۱۲ جمعیت ساکن تنها ۱۳۰ هزار نفر است ، حال ما نمی خواهیم وارد این موضوع شویم که مسکونی نبودن این منطقه باعث بروز چه اتفاقاتی زیر پوست شهر می شود اما اعلام می کنیم که مصمم هستیم زندگی را به معنای واقعی به هسته مرکزی شهر برگردانیم .

وی ادامه داد : در این راستا تلا ش داریم که ضمن توسعه پیاده راه ها در این منطقه نسبت به جمع آوری کارگاه ها و انبارها اقدام کنیم .

قالیباف در ادامه گفت : چنانچه برنامه مدون مدیریتی یکپارچه داشته باشیم می توانیم طی چهار سال معضل ترافیک را رفع کنیم البته باید این نکته را در نظر بگیرید که حل معضل ترافیک بدان معناست که شرایطی را فراهم کنیم که هر فرد و هر شهروندی در هر زمانی که اراده کرد از هر نقطه شهر بتواند در زمانی قابل قبول و با قیمت قابل قبول به مقصد برسد که این مهم با توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی امکان پذیر است .

وی افزود : ما باید شرایطی را فراهم کنیم که بیمار ما در آمبولانس جان خود را از دست ندهد و فرد مریض بتواند به موقع به محل درمان برسد و آتش نشانی تیز در کوتاهترین زمان ممکن به محل حادثه برسد ، حمل و نقل عمومی ما بتواند در کوتاهترین زمان ممکن سفرهای شهری را محقق کند ، همه اینها طی چهار سال قابل تحقق است البته این منوط به ان است که همه دست به دست هم دهیم چراکه مهم ترین چالش ما چالش مدیریت است .

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد : در مجموعه شهرداری تهران تمام هم و غم ما ارتقای کیفی مادی و معنوی زندگی مردم در سطح شهر است به گونه ای که مردم احساس کنند در شهر زندگی می کنند نه گذران عمر.


کد مطلب: 144316

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcgqt9q3ak9tw4.rpra.html?144316

الف
  http://alef.ir