مصباح یزدی: اسلام‌گرایی همچنان ادامه دارد

25 ارديبهشت 1393 ساعت 21:37


آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر برخی شعارها مانند ناسیونالیسم با اسلام تزاحم داشت پس نمی‌توانیم بگوییم دوران اسلام گرایی به پایان رسیده است.

به گزارش تسنیم، آیت الله مصباح یزدی که در دیدار با بسیجیان دانشجوی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با تسلیت رحلت حضرت زینب (س) اظهار کرد: برای حل اختلافات و آفت‌هایی که بین انقلابیون وجود دارد و حل صدها مسئله دیگر، باید به زیربناهایی محکمی تکیه کنیم که براساس بینش اسلامی به ما القاء شده است یا با بیانات اهل بیت (ع) تأیید شده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: خدای متعال به همه ما توفیق داده است که به این باور برسیم که تنها راه سعادت حقیقی انسان در دنیا و آخرت، پذیرفتن اسلام است و دست کم شما بسیجیان این را درک کرده‌اید و آن را مبنای زندگی خود قرار داده‌اید. در مقابل هستند کسانی که مسلمان هستند و نماز می‌خوانند اما اینکه تنها راه زندگی اسلام است را باور نکرده‌اند یا در دلشان این هست که اسلام راه خوبی است ولی راه‌های دیگری نیز هست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به سخنان برخی از شخصیت‌های شناخته شده، تصریح کرد: شاید سخنانی را از برخی شخصیت‌های شناخته شده کشور شنیده باشید که از آن نوعی پلورالیزم برداشت می‌شود که نمونه آن، این است که آیا خداوند جز شیعیان، کسی را به بهشت نمی‌برد و ۷ میلیارد انسان یا یک میلیارد و اندی مسلمان از بهشت محروم می‌شوند که در واقع نوعی استفهام انکاری بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در نوشته‌های ایشان تصریح شده است که هر کسی کار خوب کند، چه مسلمان، چه بودایی، چه مسیحی و دیگر ادیان، به بهشت می‌رود و حتی از این نوشته‌ها بر می‌آید که ممکن است آن ادیان ترجیح داشته باشند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: از این گفتمان بر می‌آید که حتماً لازم نیست انسان نماز بخواند و به اسلام عمل کند و این که انسان خوبی باشد، کافی است و شاید حتی طرح سؤال این مسئله برای ما، مطرح نباشد زیرا جز راه سید الشهدا و اسلام، راه دیگری را برای سعادت انسان نمی‌شناسیم.

متفکر برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: سؤال این افراد دو جواب دارد که یا همه بهشتی هستند یا فقط شیعیان بهشتی هستند اما راه ثالثی نیز هست و آن اینکه هر کس برای شناخت حق و رسیدن به آن تلاش کند، اهل بهشت است و انسان باید تلاش کند که راه حق را بشناسد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حال اگر کسی حق را نشناخت و در جای دور افتاده ای بود جز مسیحیت چیز دیگری را نمی‌شناخت و احتمال شناخت حق را نیز نمی‌داد، در حدی که حجت بر ایشان تمام شده است، تکلیف به دوش می‌کشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: راه حق یکی است و بهشت هم به مسلمانان و شیعیان حقیقی تعلق دارد ولی اگر کسی تلاش کرد و این حق را نشناخت، معنای آن نیست که به جهنم می‌رود. اما اصل اول این است که قبول کنیم راه حق و سعادت در اسلام منحصر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برخی از روی عناد منکر شناخت حق می‌شوند و به جهنم می‌روند چه تعداد ایشان کم باشد یا زیاد و در عمل دیدیم که تعداد آن‌ها زیاد نیست. آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مسئله استمرار تاریخی اسلام، تصریح کرد: سؤال دیگری مطرح است و آن اینکه آیا این اسلام که ۱۴۰۰ سال قبل آمده است باید تغییر کند یا نه و آیا نباید یک نسخه جدید و به تعبیری اسلام جدیدی برای این ایام بیاید؟

متفکر برجسته حوزه علمیه قم افزود: در نوشته‌های برخی آمده است که اسلام به دموکراسی معتقد بود و پیامبر (ص) علی (ع) را معرفی کرد و مردم ایشان را انتخاب نکردند و بعد از مدتی انتخاب کردند و این‌ها را گفته‌اند و نوشته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: می گویند که اسلام مقدمه ای را فراهم کرد تا بشر به دموکراسی به عنوان حد نهایی تمدن بشری برسد و برای رسیدن به این مرحله، اسلام مورد نیاز بود اما دیگر به اسلام نیاز نداریم اما این نکته باید مد نظر قرار گیرد که امام زمان (عج) که بیاید، همان احکام ۱۴۰۰ سال قبل اسلام را جاری می‌کند و این اصل دوم است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: گیرهایی که دولتمردان ما دارند همین جاست که یکی از آن‌ها رب است و اگر چه اسلام گفته است که ربا حرام است اما ما با دنیا تعامل داریم و اگر در پرداخت‌هایمان تأخیر کنیم، از ما سود می‌گیرند و چاره ای جز پذیرش این مسئله نداریم و از این رو، حکم ربا مال امروز نیست و بسیاری از اقتصاد دانان نماز خوان ما نیز ته دلشان می گویند که این حکم مال ۱۴۰۰ سال قبل بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله اجرای حدود الهی، تصریح کرد: مسئله اجرای حدود الهی دیگر مشکل برخی است که می گویند این مسئله متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل است و مال امروز نیست. عده ای جرات داشتند که از اول بگویند که این احکام اسلام برای امروز نیست که این‌ها مجاهدین خلق بودند که حجاب را رعایت می‌کنند و حتی تا امروز نیز رعایت می‌کنند اما مسلمانان را به راحتی می‌کشند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برخی دیگر چنین چیزی در دلشان هست اما مصلحت نمی‌بینند که این را بگویند اما گوشه و کنار گاهی چنین چیزی می گویند زیرا ته دلشان چنین چزی است.

متفکر برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: در خود اسلام داریم که گاهی گوشت مرده و گوشت سگ مرده باید خورده شود و آن جایی است که بیم جان می‌رود اما این یک اصل نیست، بلکه استثناست.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم این است که زندگی اجتماعی بدون حکومت ممکن نیست و گروهی از فیلسوفان که معتقد بودند با اخلاقیات می‌توان جامعه را اداره کرد، محو شدند اما این که این حکومت چگونه باشد و چگونه نظامی داشته باشد، محل بحث است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: گرایش غالب دموکراسی است و می گویند مردم باید حاکم را تعیین کنند اما در اسلام می گوییم که حاکم را خدا باید تعیین کند و اول معصوم (ع) باید حاکم شود و بعد از معصوم (ع) اشبه مردم به معصوم (ع) یعنی ولایت فقیه باید حکومت را در دست گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نباید این طور باشد که کسی با ۵۰۰ هزار رأی بیشتر، رأی آورد، فکر کند که مالک کشور است و اختیار همه چیز به دست وی است بلکه وی تازه به نصب ولی فقیه نیاز دارد و اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، طاغوت است و اطاعت از وی حرام.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مشروعیت حکومت، تاکید کرد: مشروعیت حکومت به نصب ولی فقیه است و مشروعیت خود ولی فقیه به طور عام به دست امام معصوم (ع) است و ولی فقیه باید علم و تقوا و مدیریت وی باید از بقیه بیشتر باشد و تشخیص این مسئله به دست مردم است.

متفکر برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به امضای قانون اساسی توسط امام خمینی (ره) اظهار کرد: ارزش قانون اساسی به امضای آن توسط ولی فقیه است و بدون امضای امام خمینی (ره)، قانون اساسی ارزشی نداشت. استاد حوزه علمیه قم افزود: شرایط رهبر را اسلام تعیین می‌کند و مردم مصداق را تشخیص می‌دهند و این مردم سالاری دینی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: اسلام تعیین کرده است کسی که واجد این شرایط باشد، ولی فقیه است و این که چطور این مصداق را تشخیص بدهیم در این است که اسلام را بهتر بشناسد، مصلحت جامعه را بهتر تشخیص بدهد و تقوای بیشتری داشته باشد اما تعیین شخص از سوی امام معصوم (ع) و اظهاراتی چون "خواب دیدم" ضرورتی ندارد و خواب اینجا حجیتی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: همه می دانیم که همه مردم ایران، این چنین فکر نمی‌کنند. غیر مسلمانان و غیر شیعه‌ها و آن‌ها که به ولایت فقیه معتقد نیستند را باید کنار گذاشت و تنها شیعه معتقد به ولایت فقیه را باید در نظر گرفت و اگر شرایط را سخت بگیریم، چیزی باقی نمی‌ماند و از این رو باید مردم را تربیت کرد و این مشابه کاری است که پیامبر (ص) کرد و در هر موقعیتی علی (ع) را معرفی کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مسائل صدر اسلام، اظهار کرد: واقعیت جامعه این است و نمی‌توان فکر کرد که چون انقلاب اسلامی صورت گرفته است، همه مالک اشتر و دیگر اصحاب پیامبر (ص) شده‌اند و مردم در طول تاریخ، در هوای نفس و فهم و تشخیص، اختلاف داشته‌اند.

متفکر برجسته حوزه علمیه قم افزود: برخی در خانه امام (ره) بودند و دختر امام و نوه امام و یار امام بودند و در زمان حضور خود امام راحل، با ایشان مخالفت کردند. رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: آقایی که زمانی برای اسلامی خدمت کرده است و امروز معاف باشد، نداریم و این نیست که عده ای از همه امکانات سیاسی و اقتصادی برخوردار باشند و کسی نتواند به ایشان بگوید که بالای چشمت ابروست و هر جنایتی می‌خواهند، انجام دهند و از مجازات آن فرار کند و این با اسلام نمی‌سازد مگر اضطراری باشد مانند علی (ع) که به زور وی را گرفتند و به مسجد بردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هنگامی که موقع تصمیم گیری می‌رسد، باید ببینیم کدام راه به اسلام کامل نزدیک تر است و شکل ایده آل کامل هیچ گاه تحقق نمی‌یابد. در کنار این مسائل، شعارهایی مطرح کردند که با اسلام نمی‌خواند که یکی از آن‌ها ملی گرایی است اما اگر بگوییم عزت اسلامی، با اسلام تزاحمی ندارد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر این شعارها با اسلام تزاحم داشت، نمی‌توانیم بگوییم دوران اسلام گرایی به پایان رسیده است.


کد مطلب: 226668

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdch--ni623ni-d.tft2.html?226668

الف
  http://alef.ir