این راهها مسافران را سالم به مقصد میرسانند؟
19 شهريور 1392 ساعت 18:51
۱۹هزار نفر، آیا کسی هست که این تعداد کشته را یکجا دیده باشد؟ ۱۹ هزار نفر یعنی چند خانواده؟ چند خانواده بیپدر، بیمادر؟ بیفرزند؟
این ۱۹ هزار نفر، میانگین کشتههای حمل و نقل جاده ای ایران در هر سال، را همین ۴۴ نفر کشته تصادف در جاده قم به تهران می سازد، همان ۲۶ دانشآموز کشته شده در سقوط مینیبوس از دره، همان معلمان کشته شده در تصادفی در یکی از جادههای غرب کشور، در تصادفی در جنوب خراسان، در مهور نهبندان، در جاده هراز و چالوس، در راه های روستایی بهسازی نشده، کمربندیهای نامناسب، گردنههای ایمن نشده، همین تذکرهای شنیده نشده هر روز نمایندگان در مورد وضعیت راهها.
گفتنش البته به زبان راحت است، گفتن این که هر ساعت سه نفر در جاده های ایران به دلیل حوادث رانندگی می میرند، گفتن این که تعداد کشته های حوادث رانندگی به تعداد کشته های زلزله بم تنه میزند، راحت است، اما شنیدنش، ... شندینش برای آن خانوادههایی که بی پدر شدهاند، بی مادر شدهاند، بی فرزند و بی همسر شدهاند، آن قدرها راحت نیست و شاید همه را با هم از دست داده اند، راحت نیست.
به گزارش ایسنا، در پی حادثه شب گذشته جاده قم - تهران، مجلس که در تعطیلات تابستانی است، دوباره جنب و جوشی از خود نشان داده است. «شب گذشته، دوشنبه ۱۸ شهریور ماه، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود، در حوالی کیلومتر ۲۸ اتوبان قم - تهران به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل میشود.
یک اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد میرفته، با مشاهده اتوبوسی که از طرف مخالف وارد مسیر شد سعی کرده فرار کند و به سمت راست منحرف شده، اما هر دو اتوبوس به صورت رخ به رخ در خط سمت راست با هم برخورد کردند. به علت ضعف بدنه اتوبوسها و نقص در سیستم برق رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند، تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند اما در نهایت بر اساس آخرین آمارها در این حادثه ۴۴ تن کشته و ۳۹ تن مجروح شدند که حال سه تا چهار تن از آنها وخیم است»
اینها اظهارات سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا در مورد حادثه دیشب است؛ حادثه ای که صبح امروز، پیام تسلیت علی لاریجانی رییس مجلس را به دنبال داشت. وی در پیام خود آورد: «وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم که باعث کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان شد، موجب تاسف و تاثر گردید. اینجاب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خانوادههای داغدار، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسالت میکنم.
از وزارت کشور و نیروی انتظامی میخواهم تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. همچنین ضرورت دارد؛ تمهیدات لازم در جهت جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث دلخراش که برای افکار عمومی و جامعه قابل قبول نمیباشد، فراهم شود»
به دنبال این پیام لاریجانی، سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس، در اظهاراتی خبر داد که پیشنهادی به آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است تا تیمی از کمیسیون عمران عازم محل حادثه شده و پس از بررسیها در کمیسیون، گزارش آن در صحن قرائت شود.
تیم سه نفره ای از نمایندگان کمیسون عمران تشکیل شده است، آقایان حسینی، حسینزاده و اسماعیلی از محل حادثه بازدید کرده و جلساتی با عوامل محلی و کشوری خواهند داشت که گزارش آن را تهیه و به کمیسیون ارائه دهند. کمال علیپور از اعضای دیگر کمیسیون عمران، هم در اظهارات جداگانه گفته است که اتوبان تهران- قم یکی از ایمنترین آزادراههای کشور است باید بررسی شود که چرا دو دستگاه اتوبوس که در دو مسیر مخالف بودند این گونه با یکدیگر برخورد کرده و موجب کشته شدن بیش از ۴۰ نفر هموطنانمان شدند، پس از تعطیلات مجلس حادثه تصادف اتوبان قم-تهران از نظر ایمنی راهها و استاندارد تولید اتوبوس در کشور بررسی خواهد شد.
نماینده مردم اردکان، مقصد اتوبوس دیگر درگیر در حادثه ی دیشب، هم پیام تسلیتی منتشر کرده است. محمدرضا تابش ضمن تسلیت حادثه به تمام مردم ایران، به ویژه مردم یزد اصفهان و اردکان، از حجم بالای تصادف ها در کشور ابراز تاسف کرده و گفته است: «حجم بالای تصادفات جادهای در کشور علیرغم اقدامات انجام شده دستگاههای مختلف مسوول برای کاهش آن به هیچ وجه قابل قبول نبوده و وقوع چنین تصادفی آن هم در اتوبان تهران - قم و آتش گرفتن اتوبوسهایی که قدمت بالایی نداشتهاند، با این سرعت و حجم تلفات وسیع، عجیب و تاسفآور و نیازمند بررسیهای دقیق و کارشناسانه است تا علت امر مشخص شود و با رفع اشکالات و ایرادات موجود قطار مرگ در جادهها متوقف و امنیت جانی و روانی شهروندان عزیز در مسافرتهای تضمین گردد.»
با وجود این که مجلس هر بار بعد از بروز چنین حوادثی کارگروه تشکیل می دهد و بررسی می کند و گزارش می دهد، هنوز هم حوادث جاده ای مهم ترین عامل مرگ غیر طبیعی در ایران هستند، در حالی که محمد رضا رحیمی معاون اول آقای احمدی نژاد در دولت دهم، در تمام طول معاونتش در تمام برنامه های اقتصادی که در آنها شرکت کرده از ظرفیت های ایران در توسعه راه ها صحبت کرد و بارها گفت که دولت قصد دارد با گسترش شبکه راه ها و فراهم کردن امکان ترانزیت جاده ابریشم را احیا کند و باز هم با وجود این که یکی از وزرای راه دولت احمدی نژاد در دوران وزراتش برای کشف " چاله چوله" در راه های برون شهری و گزارش آن به وزرات راه جایزه تعیین کرد، وضیت راه ها در کشور مزید بر علت رانندگی نامناسب و خودرو های غیر استاندارد، روزنامه کشته می گیرد.
اما به نظر می رسد نمایندگان مجلس ترجیح می دهند به جای نشستن بر سر میز بحثهای کارشناسی و طراحی یک طرح جامع برای اصلاح وضعیت راه ها و بهبود حمل و نقل جاده ای در کشور، به تذکرهای کتبی و شفاهی پراکنده و بخشی و منطقه ای در مورد دوربرگردان های غیر قابل استفاده، راه های پر از پستی بلندی و غیر استاندارد و غیر ایمن ، بپردازند.
می گویند هر ساعت سه نفر در جاده های ایران به علت تصادف می میرد، در هر بیست دقیقه یک نفر، در همین زمانی که شما برای خواندن این گزارش صرف کرده اید، یک نفر در یکی از جاده های کشور کشته شده است.
کد مطلب: 198346
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdci5vazqt1a3p2.cbct.html?198346