راهنمای کتاب/ «راز نویسنده»؛ دینو بوتزاتی؛ ترجمه نادیا معاونی؛ نشر کتاب خورشید
شنا در خلاف جهت جریان آب
بخش فرهنگی الف،14 آبان 1393
14 آبان 1393 ساعت 18:06
راز نویسنده
نویسنده: دینو بوتزاتی
ترجمه: نادیا معاونی
ناشر: کتاب خورشید، چاپ دوم ۱۳۹۳
۱۵۱ صفحه، ۷۵۰۰ تومان
فروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.
****
دینو بوتزاتی با رمان بیابان تاتارها، ترجمه سروش حبیبی که در سال ۱۳۴۹ (به عنوان هفدهمین کتاب از مجموعهی ارزشمندِ «ادبیات امروز») توسط انتشارات نیل به چاپ رسید، به علاقمندان ادبیات داستانی ایران معرفی شد. چندی بعد، وقتی رمان بیابان تاتارها دستمایهی ساخت فیلمی سینمایی قرار گرفت؛ بخشهایی از آن در کشور ما (ارگ بم) فیلمبرداری شد. این رمان مهم که در سال ۱۹۴۰ منتشر شده، در سال های اخیر در مجموعه کتابهای داستانهای ایتالیایی نشر کتاب خورشید تجدید چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
و حالا نشر کتاب خورشید در این مجموعه که با رویکردی حرفهای و ترجمههایی مقبول به شکلی متداوم به ادبیات ایتالیا می پردازد، چاپ دوم مجموعه داستانِ «راز نویسنده» اثر همین نویسنده را با ترجمه نادیا معاونی به بازار فرستاده است. عنوان اصلی این مجموعه داستان، کلومبره است که دینوبوتزاتی آن را در سال ۱۹۶۶ منتشر کرده.
کلومبره در اصل، از قریب به پنجاه داستان کوتاه تشکیل شده که در کتابِ راز نویسنده، نوزده داستان از آن، به فارسی برگردانده شده که راز نویسنده عنوان یکی از همین داستانهاست.
بوتزاتی در این داستانها، به مفاهیمی همچون اضطراب، ترس از مرگ، جادو و رمز و راز در فضایی هجو و سورئال میپردازد. قهرمان اصلی آثار بوتزاتی «سرنوشت» است، سرنوشتی نفوذ ناپذیر و با اختیار تام .
بوتزاتی سال ۱۹۰۶ در ایتالیا به دنیا آمده و در ۱۹۷۲ درگذشته است. دوران نوجوانی و جوانیاش با ایام احاطه و تسلط فاشیسم بر اوضاع سیاسی این کشور مصادف بوده است. در جوانی به خواندن آثار ادگار آلن پو علاقه زیادی داشت که مفاهیمی همچون اضطراب، مرگ، ترس و فضاهایی پررمز و راز، از ویژگیهای مهم آثار این نویسندهی نامدارِ آمریکایی محسوب میشود.
او داستاننویسی را در زمانی آغاز کرد که مطرح کردن مفاهیم سیاسی در ادبیات رواج بسیار داشت و سایهی حضور نویسندگان بزرگی چون آلبرتو موراویا، چزاره پاوهزه و الیو ویتورینی (که دارای گرایشات چپ و ضدفاشیستی بودند) بر ادبیات ایتالیا چنان سنگینی میکرد که فرصت عرضاندام چندانی به بوتزاتی نداد؛ به خصوص اینکه آثار او شنا درخلاف جهت جریان حاکم بر ادبیات کشورش محسوب میشد.
بعد از جنگ جهانی دوم، نئورئالیسم جریان غالب در عرصه ادبیات و هنر ایتالیا بود؛ اما دینو بوتزاتی نویسندهای با دغدغههای سیاسی محسوب نمیشد و دلمشغولیهای دیگری در سر میپروراند. داستانهای او اغلب از مایههای تخیلی و یا سمبولیک بهره میبرد. او در واقع به شیوه خود سعی داشت جهان پیرامونش را شناخته و در آثارش منعکس کند.
حتی آن دسته از داستانهای بوتزاتی که طرح و فضای کلی آنها رئالیستی است، پرداخت داستان به سمت نوعی سورئالیسم و تخیل پیش میرود. برای نمونه در مجموعه داستان «راز نویسنده»، داستان «اهمیت درس خواندن» در فضایی کاملا رئال آغاز میشود، اما رفته رفته فضایی وهمناک و سورئال بر آن حاکم میشود. مردی که به دنبال پسرش به مدرسه رفته (مدرسهای که روزگاری خود محصل آن بوده) یکباره خود را در جلسه امتحانی که روزگاری نیمه تمام گذارده، مییابد. نویسنده در این داستان شخصیت را به گذشته نمیبرد، بلکه با آوردن گذشته به زمان حال کیفیتی سورئال به داستان خود میبخشد. چنانچه شخصیت اصلی داستان گذر زمان را در چهرههای خاک نشسته معلمانش (که گویی در همه این مدت منتظر آمدن او به جلسه امتحان بودهاند) احساس میکند.
آثار بوتزاتی با وجود سادگی روایی شان از مایههای نمادین و گاه تخیلی و فراواقعگرا برخوردار هستند. چنین سبکی در داستان نویسی درابتدا چندان توجهی بر نیانگیخت و شهرتی که استحقاق آن را داشت، برایش به ارمغان نیامد تا اینکه سرانجام توجه برخی نویسندگان فرانسوی همانند آلبرکامو به آثار او ، ضامن کسب توجه و شهرت آثارش شد. شهرتی که در سال ۱۹۵۸ با انتشار کتاب «شصت داستان» و کسب جایزه استرکا نام او را سر زبانها میاندازد. او در سال ۱۹۶۰ کتابی به نام «تصویر بزرگ» ارائه کرد که کتاب اولین رمان علمی-تخیلی تاریخ ادبیات ایتالیا لقب گرفت. تصویر بزرگ بر دامنهی شهرت او افزود و او دهه آخر عمر خود را با شهرتی چنان فراگیر پشت سرگذاشت که به او اجازه داد در شصت سالگی، با دختری جوان ازدواج کند و ماجرای این عشق را دستمایهی یکی از رئالیستیترین آثار خود قرار دهد!
کد مطلب: 247936
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcipyarqt1a532.cbct.html?247936