سکوت درقبال ريختن خون بي‌گناه مشروعيت زداست

7 مرداد 1388 ساعت 9:15


شكر خدا را كه با دستور رهبري بررسي مظالم بعد از انتخابات آغاز شد و در اولين اقدام به دستور مستقيم ايشان بازداشتگاهي كه چنانكه مشهور است حقوق بازداشت‌شدگان در آن نقض ميشد تعطيل گرديد. درباره حوادث تلخ بعد از انتخابات نكات در خور توجهي وجود دارد:

1) علي عليه‌السلام در اوصاف مردم كوفه مي‌فرمايند: «لقد علمت اَنَّه لا يصلحكم الا السیف و لكن ما انا بمفسد نفسي لا صلاح الآخرين»

به تحقيق دانستم كه شما مردم كوفه به راه راست نمي‌شويد مگر با شمشیر (كنايه از فضاي رعب و وحشت) ولكن من خودم را فاسد نمي‌كنم براي اصلاح ديگران

سيره نبوي و علوي هم گواه همين است كه حاكم اسلامي حق تحميل رفتارهاي جبارانه بر جامعه براي بقا حكومت ندارد و الا علي (ع) به جاي اين همه شكوه از كوفيان همان‌گونه كه حاكمان پس از او مردمان كوفه را مجبور به اطاعت كردند، عمل مي‌نمود. «در فرهنگ اسلامي از حرام، حلال زاده نمي‌شود».

رهبرانقلاب نیز قبلادر تبیین مردم سالاری دینی ولایت رارابطه ای عاطفی توام باخواست عمومی جامعه دانستند

2) سيره‌ي عملي امام راحل بر نفي اباحيگري استوار بود چنانچه باند مهدي هاشمي را بر اساس مشروعيت "هدف وسيله را توجيه مي‌كند" دست به جنايت مي‌زدند، محاكمه و مجازات نمود. اسلام علي الخصوص براي جان و مال مسلمين يا آنان كه در پناه جامعه‌ي اسلامي مي‌زيند حرمت ويژه‌اي قائل است لذا تمامي فقها در مواجهه با جان و مال دعوت به احتياط شديد مي‌نمايند و قرآن چه خوب مي‌فرمايد كه «من قتل نفسا بغير نفس او فساد في الارض فكانما قتل الناس جميعا» قتل يك نفر بدون آنكه در قبال قصاص يا فساد در زمين باشد، مساوي است با قتل تمامي مردم

3) نصرت موعود الهي در قبال تقوي پيشگي و عمل به فرامين خداست كه «ان تنضرالله ينصركم و يثبت اقدامكم». كم نبودند اقوامي كه در ابتدا حمايت الهي را داشتند و با اعمال خود مشروعيت خويش و حمايت الهي را زدودند و چون كفي بر آب، به كناري رفتند.

حكومت و ولايت در صورتي الهي مي‌ماند كه در چارچوب حدود خدا عمل نمايد و الا اينكه خداي ناكرده با انجام محرماتي آن هم در اموري كه مربوط به جان مردم است حكومتي را برپا نماييم كه فروعي از احكام الهي را هم پياده نمايد مقبول درگاه الهي نخواهد بود كه «انما يتقبل الله من المتقين» خداوند اعمال نيك را فقط از متقين مي‌پذيرد.

4) متاسفانه عوامل متعددي دست به دست هم داد و منجر به آن شد كه در قضاياي پس از انتخابات چه در برخوردهاي خياباني چه پس از آن در زندان، بعضا نيروهاي امنيتي حدود الهي را مراعات ننمايند و خوف آن مي‌رود در صورت عدم مواخذه به رويه‌اي فاسد تبديل شود اخبار و آثار قطعي موجود است و در صورت ضرورت قابل ارائه كه حكايت از موج اباحيگري در زندان‌ها و رفتارهاي نيروهاي امنيتي با شهروندان جامعه‌ي اسلامي دارد مسئولين مملكتي بايد بدانتد كه ريختن خون بي‌گناه مشروعيت‌زداست تعيين كميته‌اي ويژه براي پيگيري رفتارهاي خارج از چهارچوب كه در زندان با متهمين (كه جرم آن‌ها ثابت نشده است) مي‌شود حداقل توقع است كه مردم داشتند و بحمدالله ولي فقيه دستور آن‌را صادر فرمودند. حكومت اسلامي ضامن پياده شدن احكام اسلام است خصوصا آنجا كه كساني در معرض اتهام قرار دارند كه خود را منصوب به ولايت مي‌دانند و يا خداي ناخواسته از قواي نظامي و انتظامي هستند سكوت در قبال چنين شبهاتي به بي‌تفاوتي پشتيبانان اصلي نظام مي‌انجامد آنها كه خود را در مقابل خدا مسئول مي‌دانند و ارتباط خويش با ديگر افراد را در همين چهارچوب تعريف مي‌نمايند.


کد مطلب: 50301

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcizpaw.t1auu2bcct.html?50301

الف
  http://alef.ir