پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://alef.ir/art Sun, 26 Mar 2017 00:02:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sun, 26 Mar 2017 00:02:22 GMT فرهنگی 60 فریبرز عرب‌نیا: حق مسلم من خورده ‌شد http://alef.ir/vdcexp8enjh8nei.b9bj.html?456435 فریبرز عرب‌نیا در خصوص بی‌نتیجه ماندن تلاشش برای گرفتن دستمزد بازی در «گاهی» و «آخرین بار کی سحر را دید؟» می‌گوید حتی یک کشور هم با کفر ممکن است حیات داشته باشد، اما با ظلم نه. به گزارش خبرآنلاین، 25 مهر سال گذشته فریبرز عرب‌نیا در گفت‌و‌گویی با دنیا خمامی که در خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شد به صراحت اعلام کرد که با سیاست‌های فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر در سینمای ایران کار نخواهد کرد. این گفته عرب‌نیا که از همان زمان به آمریکا مهاجرت کرده بود حداقل در میان اهالی سینما و پیگیران اخبار این حوزه سر و صدای زیادی به پا کرد. بازیگر نقش مصطفی چمران در فیلم سینمایی «چ» در پاسخ به اولین سوال که این روزها مشغول چه کاری است گفته بود: «در حال حاضر مشغول پرداختن به امور زندگی هستم. بیشتر وقتم صرف آشپزی و خانه‌داری می‌شود و سامان دادن به کارهای جان‌یار (پسرش) و کمک به او در کارهایش اولویت زندگی‌ام است. اوقات فراغتم را نیز به ورزش و مطالعه می‌پردازم.» یکی از دلایل عمده ناراحتی فریبرز عرب نیا این بود که به گفته خودش برای گرفتن دستمزدش از فیلم های «گاهی» و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با وجود دوندگی بسیار به جایی نرسیده است. این جاست که از او پرسیده می شود «پروسه قانونی که داشتید برای بازپس‌گیری حق و حقوقتان از فیلم‌های «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و «گاهی» طی می‌کردید به کجا رسید؟ بعد از یک سال و چندین ماه دوند‌گی در ایران و خارج از ایران نهایتا کار به جایی رسید که خانه سینما و شورای حل اختلاف، حق را به بنده دادند. طرفین دعوا را که آقای امیر پورکیان (فیلم «گاهی») و آقایان فرزاد موتمن و سعید عصمتی (فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟») بودند ملزم به پرداخت دین‌شان‌ به اینجانب کردند. در نهایت وقتی کار به ارشاد رسید این وزارت‌خانه کم کاری کرد و من به حقم نرسیدم. در همین راستا آخرین بار با آقای فرجی صحبت کردم که قول‌هایی شنیدم مبنی بر اینکه جلوی اکران این فیلم‌ها گرفته می‌شود تا حساب‌شان را تسویه کنند، اما این اتفاق هم نیفتاد. هردو فیلم «گاهی» و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» اکران شد و می‌شود و متاسفانه به نظر می‌رسد ما همچنان باید از حقوق خودمان بگذریم اگرچه حق با ماست. دلیل آقایان درباره فیلم «گاهی» این بود که با حکم قوه قضاییه، حکم خانه سینما بلااثر می‌شود و نکته جالب و تاسف‌برانگیز ماجرا هم این است که آن حکمی که امیر پورکیان به ارشاد ارائه داده، یک فتوکپی بدون امضا است! دوستان در ارشاد حتی به خودشان زحمت ندادند که از او بخواهند حکم اصلی را ارائه بدهد و فقط منتظر هستند تا با کم‌ترین نشانه‌ای مسئولیت را از دوش خودشان بردارند. به گفته حقوق‌دان‌هایی که با آن‌ها مشورت کردم، آن حکم مشکوک و ایرادات جدی قضایی دارد. یکی از ایرادات این است که من را مجهول الامکان اعلام کردند درحالی که از بنده سه نشانی در پرونده موجود است؛ از جمله نشانی که خانه سینما هم حکم را به آن ارسال کرده است. معلوم است که آقای پورکیان و دوستان از غیبت من استفاده کردند و ادعایی مخدوش را به قاضی‌ رساندند که این قاضی به نظر نه از سینما خبری داشته و نه از حضور من در خارج از ایران و آدرس‌هایم در کشورم. یکی دیگر از ایرادات این است که نوشته‌اند متن به امضای فرد رسیده نه هیئت مدیره درحالی که یک هیئت، شورای حل اختلاف بوده است و... همه این‌ها را کنار بگذاریم ارشاد بی‌توجهی غیرمسئولانه کرده است که حتی اگر حکم درست باشد هم زمانی برای اعاده دادرسی و تجدید نظرخواهی در حکم وجود دارد و حکم هنوز قطعی نیست که آن‌ها نسبت به این بند بی‌توجه بودند. نمی‌دانم چطور به آموزه‌های دینی‌مان نگاهی ندارند که حتی یک کشور هم با کفر ممکن است حیات داشته باشد، اما با ظلم نه و این یک ظلم مشهود است و در این موضوع حق مسلم من خورده ‌شد. مسئولان، فیلم در چرخه اکران کم دارند و برای همین حاضر هستند هر فیلمی را اکران کنند و در این راستا با ساده‌انگاری حقوق کسانی مثل من را زیر پا می‌گذارند. در کل باید بگویم تنها بزنگاه برای رسیدن من به حقم ارشاد بود که آن هم به لطف بعضی از مدیرانش از دست رفت، این میزان از تعهد و وظیفه‌شناسی را به آن‌ها تبریک می‌گویم و برای خود و همکارانم متاسفم. گفته می‌شد در پروژه جدید داود میرباقری به نام «ماه تی تی» حضور خواهید داشت اما این همکاری به نظر منتفی شد، چرا؟ من با تهیه‌کننده قرارداد منعقد کرده بودم و آماده شده بودیم که برای اقامت پسرم و تحصیلش راه‌حل‌هایی پیدا شود تا من بتوانم هفت ماه با این پروژه همراه باشم اما متاسفانه به نظرم رسید که این پروژه توان انجام تعهدات را ندارد. در نهایت با تایید حدس بنده از طرف تهیه‌کننده متوجه شدیم نه تنها نسبت به قول‌هایی که به بنده داده شده که حتی بر امضاهایی که در قرارداد وجود داشت هم جای شک و شبهه بود. برای همین من ترجیح دادم دوستی‌ها حفظ شود و مشکل دیگری برایم پیش نیاید. خیلی بی‌پرده باید بگویم برای سه  فیلم آخری که کار کردم بلااستثناء دستمزدم را کامل دریافت نکردم و این انگار یک رویه عادی در سینما و تلویزیون شده است. من ترجیح دادم دوباره دچار این معضل نشوم به خاطر اینکه شکل زندگی‌ام و اقامت پسرم و تحصیلش در خارج از کشور اجازه درگیر شدن با چنین مسائلی را به من نمی‌دهد، برای همین از پروژه «ماه‌تی‌تی» جدا شدم.» در جای دیگری از فریبرز عرب‌نیا این سئوال پرسیده می شود: «نمی‌خواهید دوباره طبع کارگردانی‌تان را امتحان کنید؟ پروژه «آمبولانس» که چندسال پیش خبری شده بود عملیاتی نمی‌شود؟» عرب‌نیا پاسخ می‌دهد: «با صراحت اعلام می‌کنم که تا وقتی مسئولین فعلی ارشاد از وزیر تا مدیران میانی بر سرکار هستند، من دیگر در سینمای ایران کاری نخواهم کرد. از همه بیشتر هم خودم متاسف هستم اما این تنها راهی هست که برای مقابله با این اتفاقات دارم. دوستی می‌گفت در دوره قبل هربار به ارشاد می‌رفتی با جواب «نه» برمی‌گشتی اما در این دولت پاسخ «آره» می‌گیری اما کارت انجام نمی‌شود. این تلخ‌کامی‌اش بیشتر است. آن‌چه که برمن می‌رود نماد و سمبلی است از آن چیزی که بر همه ما سینماگران می‌رود. به این جهت من صرفا به خاطر نشان دادن اعتراضم در مورد بی‌توجهی مسئولین ارشاد به حقوق هنرمندان و آینده‌شان و مصائبی که درگیرش هستند دیگر با این مدیریت کار نخواهم کرد. حتی اگر با رای دادن دوباره من به آقای روحانی دوباره همین سیاست‌ها در ارشاد باشد، باز هم پایم را به سینما نمی‌گذارم و کار نخواهم کرد. برای همه همکارانم از همین جا آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم برای کشورم و مردم و فرهنگ ایران عزیز فردی مفید باشم.» سوالی که این جا برای من پیش می‌آید این است که یعنی اگر نقشی بسیار خوب و وسوسه‌کننده به شما پیشنهاد شود حاضرید پاسخ منفی بدهید و کار نکنید؟ یعنی اگر به طور مثال اصغر فرهادی هم به شما یک نقش خوب در فیلمش پیشنهاد بدهد شما حاضر هستید آن پیشنهاد را رد کنید؟ عرب‌نیا در جواب می‌گوید: «ببینید من باز تاکید می‌کنم که با این سیاست‌های ارشاد دیگر در سینمای ایران کار نخواهم کرد؛ یعنی تولیدی که در داخل ایران باشد و براساس قواعد وزارت ارشاد و چرخه اکران و مسائل حقوقی مرتبط با آن (از جمله شکایات) صورت بگیرد. وقتی رویه این باشد بله دیگر کار نخواهم کرد؛ البته شاید بتوان این را هم گفت که درحال حاضر دیگر کارگردانی که بخواهد این‌قدر من را وسوسه کند که در فیلمش نقشی بازی کنم وجود ندارد و تولیدات اینقدر ترغیب‌کننده نیستند. فقط می‌ماند همان آقای فرهادی که آن هم قطعا اگر در یک پروسه تولید جهانی باشد صد در صد بدون فکر پاسخ مثبت خواهم گفت. اما اگر آن پروژه داخل ایران باشد و براساس فیلمنامه مصوبی ارشاد و درگیر چرخه و شورای اکران و با این مدیران باشد، بله، قطعا خواهم گفت: نه!» این که چرا باید با بازیگر فیلم‌هایی مثل «ضیافت» و «سلطانِ» مسعود کیمیایی یا «شوکرانِ» بهروز افخمی و «مختارنامه» داود میرباقری کاری کنیم که بگوید دیگر در کاری که براساس قواعد وزارت ارشاد، چرخه اکران و مسائل حقوقی مرتبط با آن (از جمله شکایات) تولید شود بازی نخواهد کرد، پرسشی است که هنوز پاسخی نیافته.    ]]> فرهنگی Fri, 24 Mar 2017 12:04:20 GMT http://alef.ir/vdcexp8enjh8nei.b9bj.html?456435 بازدید اولاند از غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پاریس http://alef.ir/vdcba0ba5rhbsfp.uiur.html?456342 «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه از نمایشگاه کتاب پاریس بازدید کرد. ناشرانی از جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه حضور دارند.   به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه هم با حضور در نمایشگاه از غرفه جمهوری اسلامی ایران و انتشارات شمع و مه دیدن کرد. ]]> فرهنگی Fri, 24 Mar 2017 04:00:37 GMT http://alef.ir/vdcba0ba5rhbsfp.uiur.html?456342 لولا آلبرایت درگذشت http://alef.ir/vdchx-nkq23nmmd.tft2.html?456537 لولا آلبرایت بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون آمریکا در ۹۲ سالگی از دنیا رفت. به گزارش خبرآنلاین، بازیگری که با بازی در سه فصل از سریال کاراگاهی «پیتر گان» به شهرت رسید در منزل مسکونی خود در لس‌آنجلس چشم از جهان فروبست. او جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین را در کارنامه داشت، یکبار نیز سال ۱۹۵۹ نامزد جایزه امی شده بود. بازی در فیلم «قهرمان» کنار کرک داگلاس در سال ۱۹۴۹ از جمله فعالیت‌های سینمایی لولا آلبرایت است. از دیگر آثار سینمایی او می‌توان به «تالسا» به کارگردانی استارت هایسلر و «باد سردی در تابستان»‌ به کارگردانی الکساندر سینگر اشاره کرد.  آلبرایت ۲۰ جولای سال ۱۹۲۴ در اوهایو به دنیا آمد و کار خود را از دهه چهل در رادیو آغاز کرد. او سال ۱۹۴۷ با فیلم «رقص ناتمام» کار خود را در سینما آغاز کرد. این بازیگر در دهه‌های ۵۰  و ۶۰ میلادی در چندین سریال تلویزیونی از جمله سریال پلیسی پرطرفدار «پیتر گان» و سریال «مردی از یو.ان.سی.ال.ای» نقش‌آفرینی کرد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 06:43:27 GMT http://alef.ir/vdchx-nkq23nmmd.tft2.html?456537 صداپیشه عروسک جیگر از مهاجرت می گوید http://alef.ir/vdchm-nkk23nm-d.tft2.html?456654 گروه بازیگران نمایش «تو با کدام باد می روی؟» به کارگردانی کمال هاشمی اعلام شدند. به گزارش مهر، کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در نمایش «تو با کدام باد می روی؟» به ایفای نقش می پردازند. این نمایش نوشته جمال هاشمی و به کارگردانی کمال هاشمی است که به موضوع مهاجرت می پردازد و قرار است از ۲۲ فروردین ماه ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه برود. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 14:20:37 GMT http://alef.ir/vdchm-nkk23nm-d.tft2.html?456654 رقابت میلیاردی «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» http://alef.ir/vdcbz0bawrhbsap.uiur.html?456478 دو فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» با فروش میلیاردی خود پیشتاز فیلم‌های نوروزی شده‌اند. احمد مختاری از دفتر پخش هدایت فیلم در مورد فروش میلیاردی دو فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» گفت: «فیلم «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی تا شب گذشته (پنجشنبه سوم فروردین‌) در تهران با 30 سالن سینما، چهار میلیارد و 545 میلیون تومان فروش داشته و در 60 سالن شهرستان نیز دو میلیارد و 595 میلیون تومان فروخته است.» به گفته او این فیلم در مجموع به آمار فروش هفت میلیارد و 140 میلیون تومان رسیده است. او اضافه کرد: «فیلم «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی نیز که اکران آن از 25 اسفند آغاز شده است، تاکنون یک میلیارد و 415 میلیون تومان در تهران فروش داشته و 705 میلیون تومان هم در شهرستان‌ها فروخته است که در مجموع رقم دو میلیارد و 120 میلیون تومان می‌شود.» مختاری یادآور شد که این فیلم هم در تهران 30 سالن سینما را در اختیار دارد و در 70 سالن شهرستان هم اکران می‌شود. آمار فروش فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم به حدود 700 میلیون تومان رسیده است. فیاض پارسیان مدیر فروش موسسه سیمای مهر در این ‌باره گفت: «فیلم «ماجرای نیمروز» تا سوم فروردین‌ در تهران 510 میلیون تومان و در شهرستان‌ها هم 180 میلیون تومان فروش داشته است.» او با اشاره به اکران همزمان سه فیلم کمدی در سینماها ابراز امیدواری کرد که سینماداران برای اکران این فیلم نیز همکاری لازم را داشته باشند. ]]> فرهنگی Fri, 24 Mar 2017 16:28:41 GMT http://alef.ir/vdcbz0bawrhbsap.uiur.html?456478 اکبر عبدی: من و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستیم/سالی دو بار مرا می کشند http://alef.ir/vdcayinyo49nmm1.k5k4.html?456549 - اکبر عبدی می‌گوید: «من و محمدرضا شریفی‌نیا مثل تام و جری هستیم، نه می‌توانیم با هم سر کنیم، نه بی هم.»شامگاه جمعه چهارم فروردین اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت مهمان برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری در شبکه نسیم شد. اکبر عبدی در ابتدای برنامه در مورد شایعاتی که هر از گاه در مورد فوتش شنیده می‌شود گفت: «سالی دو بار مرا می‌کشند. یک بار در بهار، یک بار هم در پاییز! دو سال است که به دلیل بیماری‌های مختلف قلب و کلیه به بیمارستان می‌روم. سال 94 دیالیز می‌شدم تا این که اردیبهشت 95 عمل پیوند انجام دادم. نمی‌دانم این که شایعه می‌کنند مرده‌ایم از روی دوست داشتن است یا دوست نداشتن.» او که پس از طی دوران نقاهت جلوی دوربین «محله گل و بلبل 2»  به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده، کارگردانی احمد درویش علی‌پور با اجرای داریوش فرضیایی قرار گرفته است ادامه داد: «نمی‌دانم سلفی را کدام بی همه چیزی اختراع کرد! رفته بودیم سر قبر پدرمان یکی می‌خواست سلفی بگیرد. در راه شمال رفته بودیم دستشویی یکی دیگر آمده بود سلفی می‌گرفت. روی تخت بیمارستان هم سلفی می‌گیرند!» خالق نقش به یاد ماندنی غلامرضا در فیلم «مادر» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «به من گفتند به تلویزیون می‌روی به کسی چیزی نگو، با شریفی‌نیا هم درنیافت. (با خنده) من و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستیم، نه می‌توانیم با هم سر کنیم، نه بی هم.» او که در «ای ایران» نقش سرگرد مکوندی را برای ناصر تقوایی بازی کرد ادامه داد: «من از ناصر تقوایی راه رفتن جلوی دوربین را یاد گرفتم و به فهم و درکی که یک بازیگر باید از نقش داشته باشد رسیدم. در یک کلام تقوایی مفهوم سینما را به من یاد داد.» اکبر عبدی در ادامه گفت: «من کارگر ارشادم، (خطاب به مهران مدیری) شما هم سرکارگر ارشادی، در نهایت کارفرمای همه‌مان ارشاد است و تلویزیون اما در این مدتی که مریض بودم حتی یک تلفن نزدند. حالا بگویند عبدی مُرد، رادیو پیام و شبکه خبر سریع خبر مرگ را اعلام می‌کند.» این هنرپیشه پیشکسوت افزود: «از خیلی از تهیه‌کننده‌ها گله‌مندم و اوضاع طوری است که مرتب بدتر می‌شود. نمی‌خواهم اسم بیاورم چون یک بار اسم آوردم 300 هزار تومان جریمه مالی شدم. تهیه‌کننده‌ای هست که بعد از سه سال هنوز پول مرا نداده و به وکیلم گفته قسط‌بندی کنیم. به فارابی گفتم پول این را بدهید که دستمزد ما را بدهد. گفتند ما داده‌ایم! حتی اضافه هم داده‌ایم!... این آدم اگر الان صدای مرا می‌شنود پول مرا بیاورد بدهد!» اوهمچنین افزود: «یک خانم تهیه‌کننده‌ای هم هست که 40، 50 میلیون تومان از ما خورده است. فیلمی با او کار کردیم که سه سال است پول‌مان را نداده، 10 میلیون تومان هم از جیب خودمان خرج کردیم. جالب‌تر این که 200 میلیون تومان هم باید مالیات بدهیم.» اکبر عبدی در پایان گفت: «دخترم المیرا 20 فروردین با پسری به اسم سهراب میرزایی ازدواج می‌کند. الان خیلی بیشتر از قبل می‌فهمم که ما بزرگ‌ترها باید سنگ‌های ریز و درشت را از جلوی پای جوانان برداریم و کمکشان کنیم.» اکبر عبدی فردا شب شنبه پنجم فروردین باز هم مهمان «دورهمی» خواهد بود که ساعت 23 از شبکه نسیم پخش می‌شود. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 07:54:58 GMT http://alef.ir/vdcayinyo49nmm1.k5k4.html?456549 غلامحسن اولاد به دیار باقی شتافت http://alef.ir/vdcgw39tnak9n34.rpra.html?456635 ایسنا نوشت: حسن اولاد، شاعر و نویسنده نام‌آشنای معاصر، صبح امروز به رحمت ایزدی پیوست. حسن اولاد، پیش از ظهر امروز 5 فروردین ماه، بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. غلامحسن اولاد، شاعر معاصر شیرازی، طی روزهای اخیر بر اثر بیماری در بیمارستان بستری بود و ساعت 11 و 30 دقیقه در پی نتیجه بخش نبودن معالجات، دار فانی را وداع گفت. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 11:30:39 GMT http://alef.ir/vdcgw39tnak9n34.rpra.html?456635 «دورهمی» امشب هم میزبان اکبرعبدی است http://alef.ir/vdcgt39ttak9n34.rpra.html?456644 اکبرعبدی برای دومین شب متوالی مهمان برنامه «دورهمی» خواهد بود. به گزارش ایسنا، اکبرعبدی، بازیگر سینما وتلویزیون امشب ساعت 23 برای دومین شب متوالی مهمان برنامه دورهمی که از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود، خواهد بود.  امیر نوری، بازیگر تلویزیون وسینما نیز مهمان دیگر این برنامه است. اکبرعبدی شب گذشته (4 فروردین ماه) نیز در برنامه «دورهمی» حضور داشت و سخنانی درباره بیکاری، نگرفتن دستمزدش و رابطه‌اش با محمدرضا شریفی‌نیا گفت. او با اشاره به یک سال ونیم بیکار بودن خود گفت: من یک سال و نیم پیش به اروپا رفتم و در آنجا تئاتر کار کردم و حدود یک سال و نیم هم در تهران بیکار بودم، من به نوعی کارگر ارشاد هستم و وزارت ارشاد کارفرمای ماست اما در این دو سال از طرف تلویزیون و وزارت ارشاد زنگ نزدند که حال مرا بپرسند. زمانی که بمیریم در شبکه خبر زیرنویس می­‌کنند. این بازیگر همچنین درباره رابطه‌اش با  محمدرضا شریفی نیا با مزاح گفت: ما مانند تام و جری هستیم نه می­‌توانیم با هم باشیم و نه می­‌توانیم بدون هم باشیم. اکبرعبدی افزود: من با داریوش مهرجویی همکاری کردم و فهم و درک و گویش یک بازیگر را از ناصر تقوایی آموختم. من مدیون عبدالله اسکندری هستم و اغلب اوقات با او مشورت کرده‌ام. عبدی همچنین از نگرفتن دستمزدش از یک پروژه سینمایی نیز گلایه کرد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 13:50:41 GMT http://alef.ir/vdcgt39ttak9n34.rpra.html?456644 جزئیات دیدار اولاند با هیات ایرانی در نمایشگاه کتاب پاریس http://alef.ir/vdcevp8ezjh8nxi.b9bj.html?456381 رئیس جمهور فرانسه ضمن بازدید از غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پاریس از حضور پررنگ این کشور در نمایشگاه کتاب تهران استقبال کرد. به گزارش مهر، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در حاشیه دیدار خود از سی و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس و به دعوت مدیر غرفه ایران در این نمایشگاه، از غرفه کشورمان در این نمایشگاه بین‌المللی بازدید و با نویسندگان و مدیران فرهنگی حاضر در این غرفه دقایقی به صحبت پرداخت. احمد شاکری مدیر غرفه ایران در این نمایشگاه د ر این زمینه به  گفت: آقای اولاند پس از بازدید خود از غرفه ایران ضمن تبریک سال نو به ایرانیان حاضر در این غرفه از حضور خوب ایران در نمایشگاه کتاب پاریس تشکر کردند و گفتند مناسبات فرهنگی ما بسیار دیرینه است و امیدواریم کتاب محور نزدیکی بیشتر بین دو کشور شود. شاکری افزود: در ادامه این بازدید آقای شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز خواستار حضور فعالانه کشور فرانسه در نمایشگاه کتاب تهران شد که با استقبال رئیس جمهور فرانسه همراه شد. شاکری تصریح کرد: بر مبنای این گفتگو امروز(جمعه) جلسه دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب پاریس حول محور حضور نمایندگان این کشور در سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حضور آقایان شهرام‌نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران و احمد شاکری، مدیر غرفه ایران برگزار خواهدشد.  به گفته شاکری اولاند در جریان بازدید خود از غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پاریس کتابی با عنوان « ایران» شامل عکس‌های افشین بختیار از ایران به همراه متن‌های نوشته شده درباره آن از علی‌اکبر عبدالرشیدی و آرمند کریمی گودرزی را به عنوان هدیه دریافت کرد. لازم به ذکر است در جریان بازدید اولاند از غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پاریس دو تن از نویسندگان ایرانی - مجید قیصری و محمد رضا بایرامی - نیز حضور داشتند. همچنین در روز پیش از افتتاحیه نمایشگاه کتاب پاریس نیز با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و و با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در پاریس جشن نوروز برای ایرانیان مقیم فرانسه برگزار شد. یادآوری می‌شود موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در یک غرفه 52متری در این دوره از نمایشگاه کتاب پاریس حضور دارد. ]]> فرهنگی Fri, 24 Mar 2017 08:40:03 GMT http://alef.ir/vdcevp8ezjh8nxi.b9bj.html?456381 استارت سریال‌های نوروزی؛ کدام خوب، کدام بد؟ http://alef.ir/vdcfevdjxw6dtva.igiw.html?456670 همینکه تلویزیون در این چندساله حواسش هست که برای ایام خاصی مثل نوروز و رمضان و اینها؛ چند تا سریال را از قبل آماده کند بازهم جای شکرش باقی‌‎ست. خیلی نیاز به فکر کردن ندارد بالاخره یادمان نرفته که سریال «پایتخت» را حتی در ساعات روز ضبط می‌کردند و شبش روی آنتن می‌فرستادند! با همه طنازی مجموعه پرمخاطب سیروس مقدم ولی با آن نوع برنامه‌ریزی و بدو بدو ساختن، انصافا خنده‌دار بود و مسخره.   به گزارش فردا، البته نه اینکه الان خیلی به فکر باشیم؛ نخیر! ولی اوضاع بهتر است. همین نوروزی که داخلش هستیم و سریال‌هایش را ببینید. فضای الان می‌طلبد که شاید روی قصه‌های کمدی زوم کنند چون حال مردم لااقل و به ظاهر بر وفق مراد است. خب پس می‌فهمند چه داستانک‌هایی را باید بسازند و پخش کنند.   شاید خیلی‌ها بگویند؛ حالا که وسط‌های پخش این مجموعه‌هاست، مثلا باید حوصله داشت و صبر کرد تا سریال‌ها جان بگیرند تا بعدا بشود نقدشان کرد. بله! اما برای نوروزی که می‌شود سیزده روز، نمی‌شود از این قائده پیروی کرد. به قولی «مورچه چیه که کله پاچه‌اش چی باشه»   پس معتقدم که مجموعه تلویزیونی زیر 15 قسمت، از همان استارت باید قصه بگوید و مخاطبش را سرگرم کند. امیدوار نگه‎اش دارد که بشین و تا آخرش را ببین. نمی‌دانم حرفم را همه می‌فهمند یا نه؛ منظورم همان کشش و تعلیق و صدالبته جذابیت در داستان‌پردازی‌ست. فعلا نمی‌خواهم نقد این سه مجموعه نوروزی را بکنم، بگذاریم به ته ماجرا برسیم تا دیگر بهانه‌ای نباشد.    فقط چندخطی درباره فضای کلی بر «علی‌البدل» و «مرز خوشبختی» تا «دیوار به دیوار» بنویسم.      شخصیت‌های بانمکی که قصه نمی‌گویند   سیروس مقدم در «علی البدل» واقعا خیلی زور می‌زند که کارش حال و هوای «پایتخت» را نگیرد. ولی مگر می‌شود، شبیه نباشد؟ خصوصا با موسیقی نیمه‌تکراری آریا عظیمی‌نژاد و دوتا بازیگری که تنابنده و مهران‌فر باشد و دوربین همیشگی‌اش. انصافا لوکیشن تر و تمیزی دارد جوری که آدمی دلش می‌خواهد حتما سری به اینجاها بزند. چه خوب درش آورده‌اند. به داستان‌پردازی اشاره کنم که «عل‌البدل» بنظرم کم دارد. چیزی که روی کاغذ آمده بعنوان دستپخت خشایار الوند، مطمئنم درست و حسابی نوشته شده ولی موقعیت‌های کمیکش کجاست پس؟ حیف این همه بازیگر کاربلد و آماده‌ی خلق موقعیت، که فقط توی حمام و دعوای خاله زنکی همدیگر می‌لولند.   قصه سیروس مقدم، خیلی دیر شروع شده و تا نیمه‌های سریال هنوز معلوم نیست سر و ته ماجرا کجاست؟ روایتِ آمدن رئیس‌جمهور ول می‌شود و می‌رود به امان خدا. دو تا خان آبادی نیز که ول معطلند. واقعا حالا نمی‌شد که محسن تنابنده در «علی البدل» بازی نمی‌کرد؟ نوشتن تا همین جا کفایت می‌کند چون امیدوارم قصه، جان بگیرد وگرنه این مجموعه چیز خاصی برای روایتگری، کم ندارد خصوصا طراحی صحنه و فضای روستایی که برایش تصویر کرده‌اند، جان می‌دهد برای داستان گفتن ... .     مجموعه کاملا تکراری که شیرین است   شاید مخاطب «مرز خوشبختی» را دم‌دستی فرض کند و ساده به آن نگاه کند. اتفاقا در ماجراجویی، به نظرم خوب شروع کرد و بیننده را کمی امیدوار می‌کند گرچه از اول کار می‌شد ته ماجرا را حدس زد. این خل و چل‌بازی کارکترهایش ولی بدک نیست. البته خب این پوریا پورسرخ روی مخ است، ول‌کن اینجور نقش‌های بیمزه تکراری نمی‌شود! نمی‌دانم چرا؟ سبک الانِ حسین سهیلی‌زاده بارها در تلویزیون خودمان تکرار شده؛ از این جنس‌بازی‌های یخ که کسی هم بهشان نمی‌خندد ولی الکی اسم کمدی و یا طنز به خودشان می‌دهند. اینجا نیز داستانش اصلا ربطی به این نوع کارگردانی و فرم ندارد. اصلا به طنز نمی‌خورد. قصه‌اش بامحتواست فکر می‌کنم. فعلا که باید منتظر بمانیم.   با اینکه شخصا این جور طنزهای الکی‌ساخت را نمی‌پسندم ولی شیرینی قصه، تا حدودی بیننده را درگیر می‌کند. حتی همین داستان ادامه‌دارش برای ساخت سریال بهتر است؛ کشش و جذابیتی نصفه ونیمه دارد. شاید به عده‌ای بربخورد ولی «مرز خوشبختی» با همه بدبختی و سادگی‌اش (تا اینجا) از مجموعه «علی البدلِ» خوش‌ظاهر، گیراتر است.     اینجا همه‌چیز قر و قاطی‌ست   «دیوار به دیوارِ» سامان مقدم وابستگی زمانی به پخش مناسبتی نوروز ندارد. ماجرایی سرخوشانه که ساختش شبیه مجموعه حسین سهیلی‌زاده هست با یک سری کارکتر بیشتر و البته داستان‌هایی تکه‌تکه که می‌شود آن را چند قسمت درمیان دید و فرقی نیز برایت نکند؛ به همین راحتی! این نکته قسمت بد ماجراست.   نوشتن فیلمنامه این مجموعه‌ها که چندین قسمتی هستند، برای نویسنده که سخت است ولی برای بیننده به شرطی جذاب می‌ماند که در هر قسمت، چیز تازه‌ای برایش رو بشود. توی سرزدن‌های چندتا بازیگر چه جذابیتی دارد آنهم وقتی که داستان بینشان رد و بدل نمی‌شود و صرفا حرافی می‌کنند. کاش جوک تعریف می‌کرد بلکه بیننده کمی بخندد؛ به این نیز گویا باید راضی باشیم!   بازهم چه خوب که سامان مقدم کارگردانی‌کردن بلد است و ریتم را کُند نگه نمی‌دارد. سکانس‌های پشت سرهمی هستند که خسته‌کننده نیست ولی خب جذاب هم نه. یعنی تا به الان که نبوده. راجع به «دیوار به دیوار» نظر خاصی نمی‌دهم بالاخره کو تا قسمت پنجاه به بعدش. هرچه هست ولی تا به الان چیزی به اسم کمدی موقعیت و طنازانه ندیده‌ام. این مجموعه‌های نوروزی را باید عمدا گذاشت تا رو به اتمام بروند. بعد حسابی ازشان حرف زد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 15:20:57 GMT http://alef.ir/vdcfevdjxw6dtva.igiw.html?456670