پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://alef.ir/art Mon, 29 May 2017 10:05:34 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Mon, 29 May 2017 10:05:34 GMT فرهنگی 60 سخنان 26 سال قبل رهبر انقلاب درباره ربنای شجریان http://alef.ir/vdcipqa55t1ayy2.cbct.html?476734 رهبر انقلاب می فرمایند : نکته‌ی دیگر در این زمینه، همین مطلبی است که ایشان(1) گفتند؛ یعنی رعایت موازین موسیقی در این تواشیحها؛ که الحمدللَّه معلوم میشود شما این کار را شروع کرده‌اید؛ این بسیار مهم است. من گاهی اوقات می بینم که فارسها بدون توجه به موسیقی عربی، یک نغمه‌ی عربی را میخوانند! البته دستگاهها، همان دستگاه هاست؛ آنها هم وقتی می خواهند بخوانند، در همین دستگاه های بیات ترک و همایون و شور می خوانند؛ عجیب این است که همین اسمها را هم بیان میکنند. مرحوم امیری فیروزکوهی - که در موسیقی وارد بود - می گفت هرکس هر صدایی از دهانش دربیاورد، در یکی از این دستگاههاست؛ ولو این‌که موسیقىِ غربی باشد؛ منتها اصول و مبادی خوانندگی آنها فرق دارد. لابد حرف مرحوم امیری فیروزکوهی حجت است. در موسیقی ایرانی، اگر کسی به هنگام خواندن از دستگاهی خارج بشود، اهل موسیقی میگویند گناه کبیره‌یی مرتکب شده است؛ اما موسیقی عربی اصلاً یکی از لوازمش این است که از یک دستگاه به دستگاه دیگر بروند؛ غیر از این گناه کبیره است!. لذا موسیقیدانهای ایرانی از این‌گونه قرآن خواندنها خوششان نمی‌آید؛ میگویند از دستگاه خارج شد؛ غافل از این‌که اصلاً خارج شدن و از یک دستگاه به دستگاه دیگر رفتن، یکی از مبادی خوانندگىِ قرآن‌خوانهای عرب است؛ خودشان هم این را میدانند؛ از اول که شروع میکنند، گاهی پنج دستگاه را طی میکنند، تا وقتی که به آخر میرسند و مجدداً به دستگاه اول برمیگردند؛ مثلاً از بیات ترک شروع می کنند، وارد همایون می شوند و سپس به شور میروند؛ بعد آخر سر مجدداً به همان بیات ترک برمیگردند؛ لذا شما میبینید که «صدق‌اللَّه‌العلىّ‌العظیم»شان، با «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم»شان دارای یک آهنگ است. در چنین حالتی، اگر ما بیاییم قرآن عربی یا سرود عربی را بدون رعایت موازین آنها بخوانیم، چیز ناجوری از آب درمی‌آید و اصلاً به گوش نمی چسبد. اگر بناست تواشیح خوانده بشود، باید همان‌طور خوانده بشود.  از تواشیح های آنها هم خیلی نباید استفاده بشود. من می بینم که این جوانان ما وقتی همخوانی می کنند، عین همان چیزی را که آنها خوانده‌اند، تکرار می کنند؛ واقعاً این تقلید محض لزومی دارد؟ این همه شعر عربی و دعا هست که می توان از آنها استفاده کرد؛ مثلاً می توانند قصیده‌ی «بُرده» را بخوانند که خیلی ممتاز و خیلی خوب است. درباره‌ی پیامبر و ائمه، عربها چه ‌قدر اشعار خوب سروده‌اند که در حد اعلای فصاحت و بلاغت است؛ از اینها در تواشیح استفاده کنید. ربنای شجریان کاری هنری است کار حالی نیست  البته این نکته‌یی که عرض کردم، شامل دعاهایی که بعد از اذان صبح خوانده میشود، یا دعای روزها - که قبلاً خوانده میشد و الان مدتی است آن را قطع کرده‌اند و ما هم گفتیم که قطع نکنند - نمیشود. اگر این دعاها را با سبک قرآن‌خوانىِ فارسی بخوانند - همین سبکی که در مسجدها میخوانند - مطلوبتر است؛ آن آهنگهای کشیده خیلی مناسب نیست. البته همین دیروز یا پریروز بود که دیدیم بعد از اذان دعایی با لحن عربی خوانده شد که خوب و دلنشین بود؛ اما اگر بخواهند آن را بِکِشند، چیز مطلوبی نخواهد شد. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ مثلاً آن «ربّنا»هایی که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب میگذارند، یک کار هنری است؛ یک کار حالی نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسی بخواهد آن‌طور چیزی را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم میرسد که همین صدای معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد.  یک نکته را هم در خصوص اذانهایی که از صدا و سیما پخش میشود، متذکر میشوم. شما(آقای صبحدل‌) به اذان غلوش اشاره کردید؛ اما عیب اذان غلوش این است که آهسته گفته شده است؛ اذان استودیویی است؛ مثل این‌که برای خودش حدیث نفس کرده است. اذان ابوزید هم همین‌طور است؛ او هم برای خودش گفته است؛ اینها برای دیگران اذان نگفته‌اند.  ما در این‌جا به آقایان قرّاء مصری گفتیم که اذان باید از دل کنده بشود؛ یعنی اذان گلدسته‌یی بگویند؛ اذان استودیویی به درد ما نمیخورد! اذان گلدسته‌یی، مثل همان اذانی است که شما گفته‌اید؛ یا اذان آقای شریف که انصافاً از آن اذانهای بسیار خوب و درجه‌ی یک است. البته این اذان آقای شریف، نسخه‌ی بدل است؛ اصلش را یک عرب گفته است و من سالها پیش این اذان را شنیده‌ام.  مرحوم عطاءاللَّه زاهد میگفت که موسیقی متن فیلم محمّد رسول‌اللَّه را از اللَّه‌اکبر آن اذان گرفته‌اند. اذان طوخی و اذان مؤذن‌زاده هم خوب است؛ اذان پُرحرارت و پُرمغزی است. بنای ما بر این نبوده که در رادیو و تلویزیون، از اول تا آخر، همین چهار تا اذان را بگذاریم؛ نه، بنا بر این بوده است که اذان گفتن را نظمی بدهند؛ منتها برای این‌که خیلی شلوغ نشود، گفته شد که مرزی بگذارند. البته ممکن است گاهی بعضی از اذانها را هم بگذارند؛ اما توجه داشته باشید که اذان رسمی و دایمی رادیوی ایران که ما میخواهیم در دنیا پخش بشود، باید - به قول شماها - یک اذان استاندارد باشد؛ یعنی بتوانیم آن را عرضه کنیم و بگوییم ما این‌طوری اذان میگوییم.  اذان چون عربی است، باید آن را به لهجه‌ی عربی گفت؛ مثل قرآن، که اگر آن را با لهجه‌ی غیرعربی بخوانیم، درست نیست. بعضیها در تقلید زبانهای خارجی مقیدند که حتماً لهجه را رعایت کنند - که البته این لازم هم است؛ بالاخره اگر شما بخواهید با کسی به زبان انگلیسی یا عربی حرف بزنید، نمیشود مثل همان لهجه‌ی فارسی با او حرف بزنید؛ باید به لهجه‌ی خودش باشد - اما وقتی به نماز و قرآن میرسند، متأسفانه وسوسه‌شان میگیرد و میگویند چه لزومی دارد که ما این «ولاالضّالین» را مَد بدهیم؛ همین‌طور مثل سایر کلمات به صورت عادی ادا کنیم! اینها غافل از این هستند که این «ولاالضّالین» بدون مَد، آن چیزی نیست که نازل شده است؛ اصلاً «ولاالضّالین» با مَد نازل شده است. اصول زبان این را به ما دیکته میکند که این‌طوری بگوییم؛ اگر این‌طوری نگفتیم، مثل این است که اصلاً آن را نگفته‌ایم! البته اگر یک وقت کسی نمی تواند این‌طور بگوید، گریبانش را نمی گیرند؛ اما بایستی درست گفت. نمیشود ما رعایت لهجه را نکنیم؛ لهجه خیلی مهم است.   من یادم می‌آید که یک وقت در مشهد منزل مرحوم فرخ جلسه‌یی در روزهای جمعه تشکیل میشد و ما هم گاهی در آن شرکت میکردیم. در یکی از آن جلسات، یک نفر هندی - که از اساتید زبان فارسی بود - شرکت کرده بود. در آن جلسه تعریف کردند که ایشان از هند آمده‌اند و استاد زبان فارسی اند و بر دیوان حافظ مسلط هستند؛ طرف هم به رویش بالا رفت و شروع به خواندن یک غزل از حافظ کرد؛ اما به قدری آن غزل را بد خواند که بی اختیار همه خنده‌شان گرفت! حالا وقتی من میبینم که بعضی از آقایان دعاها را این‌طوری میخوانند، به یاد آن جلسه و آن غزل حافظ می افتم که آن استاد هندی خوانده بود!  به‌هرحال، از شما که این زحمت را قبول کرده‌اید و این بار سنگین را بر دوش می کشید و مسؤولیتهایش را هم پذیرفته‌اید، خیلی متشکرم. ان‌شاءاللَّه خداوند کمکتان کند و توفیقتان بدهد که بتوانید این کار را ادامه بدهید.   * 1- آقای خونمری، مدیر وقت «گروه ویژه»ی صدای جمهوری اسلامی ایران‌   ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 11:31:53 GMT http://alef.ir/vdcipqa55t1ayy2.cbct.html?476734 پایان سریال «دیوار به دیوار » حاشیه ساز شد http://alef.ir/vdceep8ezjh8fni.b9bj.html?476541 جمعه‌شب گذشته آخرین قسمت از مجموعه «دیواربه‌دیوار» ساخته آقای «سامان مقدم» از تلویزیون پخش شد و پایان‌بندی این سریال کلیپی با ترانه «بیست‌هزار آرزو» از محسن چاوشی بود که در ایام انتخابات توسط این خواننده در حمایت از آقای روحانی منتشر شده بود. روزنامه صبح نو نوشت: جمعه‌شب گذشته آخرین قسمت از مجموعه «دیواربه‌دیوار» ساخته آقای «سامان مقدم» از تلویزیون پخش شد و پایان‌بندی این سریال کلیپی با ترانه «بیست‌هزار آرزو» از محسن چاوشی بود که در ایام انتخابات توسط این خواننده در حمایت از آقای روحانی منتشر شده بود   اقدام عجیب تلویزیون جمعه شب گذشته در زمانی‌که قسمت آخر مجموعه دیواربه‌دیوار در حال پخش بود ناگهان در پایان‌بندی آن کلیپی با همراهی بازیگران این مجموعه پخش شد که این بازیگران ترانه انتخاباتی بیست‌هزار آرزوی محسن چاوشی را به‌صورت دابسمش اجرا می‌کردند؛ اتفاقی که نه منطقی در آن وجود داشت و نه توجیه قابل قبولی. این کلیپ در ادامه کانال تلگرامی چاوشی هم منتشر شد. اما با توجه به عقبه کارگردان این مجموعه که به‌صورت آشکارا هویداست و البته به خودی خود ایرادی هم ندارد و نشان‌دهنده چند صدایی در فضای رسانه ملی است اما اینکه بازیگران و عوامل سازنده یک مجموعه تلویزیونی در ایام انتخابات از یک کاندیدای خاص حمایت کنند و در پایان‌بندی مجموعه خود هم ترانه انتخاباتی همان کاندیدا را بازخوانی کنند، چه معنایی دارد؟ فرض نخست این است که رسانه ملی و ناظران پخش آن متوجه موضوع نبوده‌اند و از روی نا آگاهی اقدامی صورت نداده‌اند؛ فرضی که در صورت صحت جای تأسف دارد که مسوولان یک رسانه رسمی تا این حد نسبت به امور کم‌اطلاع هستند. آیا واقعاً مشخص نبود که تک‌آهنگ تولید شده چاوشی در ایام منتهی به انتخابات و برای کارکرد تبلیغاتی ساخته شده است؟ آیا ناظر پخش و سایر مسوولان سیما اطلاعی از این امر نداشته‌اند؟ اما در فرض دوم این که مسوولان تلویزیون در جریان جزئیات این ماجرا و حواشی آن بوده و هستند. در این صورت این سؤال ایجاد می‌شود که چرا رسانه ملی، نسبت به این اقدام حساسیت چندانی از خود نشان نداده و کمال همراهی را با این جریان انتخاباتی از خود نشان می‌دهد؟ آیا رسانه ملی متعلق به یک جریان سیاسی خاص است؟ آیا اگر کاندیدای دیگری هم پیروز انتخابات بود همین رویه صورت می‌گرفت‌؟ برخی از اقدامات تلویزیون به گونه‌ای است که احساس می‌شود گویا رسانه ملی به دفتر حزب تبدیل شده است؛ حال از روی فشار بودجه‌ای یا هر چه هست و ما نمی‌دانیم. آقای سامان مقدم اخیراً برای کارگردانی یک سریال عاشقانه و در سطح الف برای تلویزیون معرفی شده‌اند؛ باید باز هم منتظر اقداماتی سیاسی از این جنس بود؟ ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 04:30:28 GMT http://alef.ir/vdceep8ezjh8fni.b9bj.html?476541 خانه بازیگر قدیمی به مزایده گذاشته شد + عکس http://alef.ir/vdcbz0baarhbz0p.uiur.html?476674 ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 08:23:25 GMT http://alef.ir/vdcbz0baarhbz0p.uiur.html?476674 پاسخ محمدجواد لاریجانی به صالحی‌امیری درباره «ربنای شجریان» http://alef.ir/vdcjamex8uqeamz.fsfu.html?476672 یک عضو شورای نظارت صداوسیما به نامه سیدرضا صالحی امیری درباره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد. به گزارش تسنیم ، در پی نامه سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صداوسیما طی نامه‌ای به وی پاسخ داده است. متن کامل این نامه به این شرح است: برادر گرامی جناب آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری-دام عزه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سلام علکیم و رحمةالله و برکاته؛ در مورد نامه منتسب به جناب‌عالی خطاب به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی دائر بر ضرورت پخش تلاوت منتخبی از آیات چند سوره از کلام‌الله مجید با صدای هنرمند معروف آقای شجریان ضروری دانستم که نکته مهمی را خدمتتان عرض کنم. از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است. لذا خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمائید که اتفاقا دارای ساختار موسیقیایی مهمتری هم هستند. حتما می‌دانید که تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده که برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند. البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند که قطعات مهم ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود، زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی(و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با تشکر العبد الفانی محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 08:20:58 GMT http://alef.ir/vdcjamex8uqeamz.fsfu.html?476672 بازیگران زن سریال «نفس» کلاه‌گیس ندارند، موی خودشان است http://alef.ir/vdcg339tzak9u34.rpra.html?476660 جلیل سامان، کارگردان سریال «نفس» که با آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما پخش شد در کانال تلگرامی‌اش پستی منتشر کرد و در مورد بعضی فرضیه‌ها توضیحاتی داد.   به گزارش جام جم آنلاین، سامان در این پست تلگرامی خود نوشت: در حالی که پخش قسمت اول «نفس» این فرضیه را در بین تعدادی از مخاطبان تقویت کرده که برخی بازیگران این سریال از کلاه گیس استفاده کرده اند، اما اینگونه نیست. پیش از این در خبری که 22 اردیبهشت ماه همراه با یک عکس در رسانه ها منتشر شده، اعلام شده بود عوامل سریال «نفس» برای ضبط صحنه های تروکاژی در خارج از کشور، به ارمنستان سفر کرده‌اند. طی این سفر، تصاویری با حضور تعدادی از بازیگران ارمنی ساکن در کشور ارمنستان، با قرار گرفتن مقابل پرده ضبط شد تا بعدا از طریق جلوه‌های ویژه در پس زمینه تصاویری که در داخل کشور ضبط شده بودند، قرار بگیرد. به طور معمول، به تصویر کشیدن پوششی دور از واقعیت در سریال‌هایی که به فضای کشور پیش از انقلاب اسلامی مربوط می‌‌شوند، باعث انتقاد مخاطبان، ملموس نبودن فضا و غیرقابل باور بودن آثار این چنینی منجر شده است. از این رو با تمهیدی که عوامل سریال «نفس» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان اندیشیدند، بنا شد برای نزدیک شدن به واقعیت آن سالها، برخی تصاویر در خارج از کشور و با حضور بازیگران خارجی ضبط شود.   ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 08:04:10 GMT http://alef.ir/vdcg339tzak9u34.rpra.html?476660 حادثه برای بدلکار سریال «پایتخت» +‌ عکس http://alef.ir/vdcfmvdj0w6deva.igiw.html?476632 به گفته تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «پایتخت»، روز گذشته سر صحنه تصویربرداری، بدلکار این سریال دچار آسیب از ناحیه جمجمه شده و هم‌اکنون در حال درمان است.   الهام غفوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روز گذشته (ششم خرداد ماه) سر صحنه تصویربرداری یکی از سکانس‌های سریال «پایتخت ۵»، امیرحسین خنجری، بدکار پروژه دچار آسیب از ناحیه جمجمه شد که همان موقع سریعاً به بیمارستانی در بابل منتقل شد و تا این لحظه تحت درمان قرا گرفته است. او ادامه داد: خدا را شکر هیچ‌گونه خونریزی داخلی و مغزی نداشته و فقط دچار شکستگی شده‌اند. در حال حاضر منتظریم که دکتر او اجازه دهد تا بتوانیم او را به بیمارستان «نیکان» تهران منتقل کنیم. سریال «پایتخت ۵» این روزها در منظقه شیرگاه مازندران در حال تصویربردازی است. زمان قطعی پخش این سریال هنوز مشخص نشده است. ]]> فرهنگی Sun, 28 May 2017 07:12:54 GMT http://alef.ir/vdcfmvdj0w6deva.igiw.html?476632 شایعه فروش خانه بازیگر پیش از انقلاب و واکنش‌های نوید محمدزاده و رامبد جوان/ عکس http://alef.ir/vdcb90bagrhbzwp.uiur.html?476890 رامبد جوان و نوید محمدزاده در اینستاگرام به خبر به مزایده گذاشتن خانه بهروز وثوقی در تهران واکنش نشان دادند.   به گزارش خبرآنلاین، عصر دیروز (یکشنبه هفتم خرداد)، خبری مبنی بر به مزایده گذاشتن خانه‌ای منسوب به بهروز وثوقی در فضای مجازی منتشر شد و بعضی از بازیگران به این خبر واکنش نشان دادند. از جمله رامبد جوان با انتشار عکسی از بهروز وثوقی در اینستاگرام از مزایده گذاشتن خانه این هنرمند انتقاد کرد. این بازیگر نوشت: «سلام. خبرى خوندم مبنى بر مزايده گذاشتن ملكى كه منسوب به بهروز وثوقى (تاثيرگذارترين و فراموش نشدنى‌ترين بازيگر تاريخ سينماى ايران) است. اگر اين خبر درست باشد واى به حال مسئول و مردم و هنرمندش. انشاالله كه واقعيت نداشته باشد و اگر واقعيت دارد خبر تكذيبش را فردا منتشر شده و رسمى بخوانيم. (حتما مسئولى موجه توضيحاتى بدهد انشاالله.)» او پس از آنکه از کذب بودن این خبر مطلع شد پست دیگری با این همان عکس منتشر کرد و نوشت: «سلام. مطلب قبلى مبنى بر فروش مزايده‌اى ملك بهروز وثوقى توسط دوستان آگاه به موضوع تكذيب شد. خداروشكر. كه البته اگر واكنش نشون نمى‌دادم رو دلم ميموند.»   نوید محمدزاده هم که با انتشار این خبر در اینستاگرام از این کار انتقاد کرده بود، پس از پاک کردن آن، پستی دیگری را منتشر کرد و نوشت: «علت پاک کردن پست قبلی، [این است که] دوستان اصلا آقای وثوقی چنین ملکی نداشتند. بازار گرمی به اسم ایشون برای فروش بالای اون ملکه. چقدر تلخه از نام این اسطوره و احساسات مردم سواستفاده می‌کنند. برای ارزش گذاشتن و بالا بردن ارزش ملکشون. شرم آوره.» ]]> فرهنگی Mon, 29 May 2017 03:20:28 GMT http://alef.ir/vdcb90bagrhbzwp.uiur.html?476890 شگفتی سفیر جمهوری چک از دیدن عکس های یک ایرانی از پراگ http://alef.ir/vdchk-nk-23nqxd.tft2.html?476346 نمایشگاه عکس شهباز زمان با عنوان «هتل بوتیک» و با موضوع طبیعت کشور چک و شهر پراگ با حضور سوات پلوک چومبا سفیر جمهوری چک، ۵ خرداد ماه در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با اشاره به حضور هنرمندان نام آشنای کشور چک در ایران و اجرای برنامه در فرهنگسرای نیاوران بیان کرد: مردم ایران با شخصیت های فرهنگی و هنری کشور چک، همچون کافکا به خوبی آشنا هستند. امیدوارم همچون سال های گذشته تعاملات فرهنگی و هنری خوبی میان بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و کشور چک ادامه داشته باشد. وی همچنین  با اشاره به فعالیت های شهباز زمان در صدا و سیما گفت: شهباز زمان از چهره های فعال و خوش فکر است. در بعضی از عکس هایی که این هنرمند ایرانی گرفته است مخاطب  احساس می کند این هنرمند به جای عکس، نقاشی کرده است. در واقع دیدن این تصاویر ما را به دیدن کشور چک و شهر پراگ ترغیب می کند. امیدوارم با حمایت سفیر جمهوری چک بتوانیم از این دست نمایشگاه ها در شهر پراگ نیز برگزار کنیم.  سوات پلوک چومبا سفیر جمهوری  چک نیز گفت: از این که در این نمایشگاه حضور دارم  بسیار خرسندم. زمانی که شهباز زمان را ملاقات کردم شخصیت او و میزان آشنایی اش با  ادبیات و فرهنگ کشور چک و آثارش من را متعجب کرد. او آثار نویسندگان چک را به خوبی می شناسد و این شناخت را شما در عکس های او به خوبی می توانید ببینید. وی ادامه داد : نگاهی که شهباز به کشور چک داشته است تمایزی را میان عکس های او و عکس هایی که توسط یک توریست گرفته  می شود به خوبی نمایان می سازد. در عکس های او همچنین اشتراکات میان ایرانیان و مردم کشور چک به خوبی به تصویر کشیده شده است. از این رو لطفاً کسانی که از عکس های این نمایشگاه  دیدن می کنند به جمهوری چک بیایند.  سفیر جمهوری چک در پایان صحبت هایش نیز خواستار ادامه همکاری ها و تعاملات با بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در همه زمینه های فرهنگی و هنری همچون سال های گذشته شد . نمایشگاه «هتل بوتیک» که به آثار عکاسی شهباز زمان از کشور چک و شهر پراگ اختصاص دارد از ۵ تا ١٣ خرداد در گالری شماره ٢ فرهنگسرای نیاوران دایر است.   ]]> فرهنگی Sat, 27 May 2017 10:16:48 GMT http://alef.ir/vdchk-nk-23nqxd.tft2.html?476346 ماجرای حذف یک بیت از کتاب فارسی دوم دبستان http://alef.ir/vdcgu39tuak9u74.rpra.html?476877 مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش ماجرای حذف بیتی را با مضمون شهید و شهادت از کتاب فارسی دوم دبستان شرح داد.   به گزارش تسنیم، خبر حذف مفاهیم مربوط به ایثار و شهادت از کتاب فارسی دوم دبستان در فضای مجازی منتشر شد. براساس این تصویر بیت «در هر کجایت خون شهیدان پیوسته جاری است‌ای خاک ایران» از درس‌ای ایران زیبا کتاب فارسی دوم دبستان حذف شده است.   در همین رابطه محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفت: تصویر صفحه‌ای که به نمایش گذاشته شده است مربوط به کتاب قدیمی در سال ۸۱ است یعنی ۱۵ سال قبل شعر «ایران زیبا» از کتاب فارسی اول دبستان حذف می‌شود، اما در سال تحصیلی ۹۰ - ۹۱ گروه فارسی تصمیم می‌گیرد تا مجدد از این شعر در کتاب دوم ابتدایی استفاده می‌کند در حقیقت تلاش می‌شود از اشعاری استفاده شود که با سطوح شناختی دانش‌آموزان تناسب دارند. وی افزود: مفهوم شهید و شهادت جزو طرح جامع کتاب‌های فارسی است و پیش‌بینی‌های لازم در این رابطه صورت گرفته است همچنین در سه نقطه دیگر کتاب در همین فصل به موضوع شهید و شهادت پرداخته شده و این موضوع مورد غفلت قرار نگرفته است. مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: در کتاب فارسی دوم دبستان قبلاً موضوع شهید و شهادت نبوده و هم‌اکنون اضافه شده است همچنین در دروس نوروز و پرچم اسم شهید و لاله به عنوان نشانه خون شهیدان آمده است. امانی طهرانی مطرح کرد: شورای برنامه‌ریزی برای گنجاندن موضوع شهادت در دو جای دیگر کتاب فارسی دوم دبستان اقدام کرده است. همچنین برداشت شورا این بوده است که بیت «در هر کجایت خون شهیدان پیوسته جاری است‌ای خاک ایران» تشبیه و استعاره‌ای دارد که از سطح یادگیری عینی وارد سطح یادگیری انتزاعی می‌شود و این سطح از یادگیری در پایه دوم به لحاظ سطوح شناختی مناسب نیست. وی تاکید کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با سند آموزش ۲۰۳۰ ندارد و این موضوعات با طرح در فضای سیاسی از چارچوب علمی و تربیتی خارج می‌شوند. ]]> فرهنگی Mon, 29 May 2017 02:08:01 GMT http://alef.ir/vdcgu39tuak9u74.rpra.html?476877 حرکات عجیب برنده نخل طلای جشنواره کن + عکس http://alef.ir/vdcjomexhuqeaoz.fsfu.html?476889 روبن اوستلوند، کارگردان سوئدی، دیشب پس از بردن نخل طلای جشنواره فیلم کن با هیجان بسیار روی صحنه مراسم دوید.   به گزارش خبرآنلاین، هیجان زیاد کارگردان فیلم «مربع» هنگام دریافت نخل طلای کن در نوع خود کم نظیر بود.  روبن اوستلوند در حالی نخل طلای هفتادمین دوره جشنواره کن را از آن خود کرد که کمتر کسی شانس دریافت این جایزه را برای او قائل بود.  ]]> فرهنگی Mon, 29 May 2017 03:17:45 GMT http://alef.ir/vdcjomexhuqeaoz.fsfu.html?476889