پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://alef.ir/economic Wed, 22 Feb 2017 11:43:13 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Wed, 22 Feb 2017 11:43:13 GMT اقتصادی 60 جدیدترین قیمت خودروهای داخلی http://alef.ir/vdcfjedj0w6djea.igiw.html?447742 هفته جاری قیمت چهار مدل خودروی داخلی در بازار کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، این هفته قیمت تیبا ۱۵۰ هزار تومان، پراید SE۱۱۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان و تندر ۹۰ اتومات ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت باقی خودروهای داخلی در بازار تغییر خاصی نسبت به نرخ این محصولات در هفته گذشته نداشته است. قیمت برخی خودروهای داخلی (مدل ۹۵) به شرح زیر است: خودرو قیمت کارخانه‌ای قیمت بازار تیبا ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پراید SE۱۱۱ ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پراید ۱۳۱ ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پژو ۴۰۵ ۳۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سمند EF۷ ۳۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پژو پارس سال ۳۵ میلیون و ۳۲۷ هزار تومان ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پژو ۲۰۶ V۸ ۳۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان ۳۷ میلیون و ۸۰۰ تومان رانا ۳۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دنا ۴۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ام وی ام S۱۱۰ ۳۱ میلیون تومان ۳۱ میلیون تومان ام‌وی‌ام ۵۵۰ ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۵۵ میلیون تومان جک j۵ ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۵۵ میلیون تومان جک j۵ اتومات ۶۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۶۴ میلیون تومان پارس تندر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۱ میلیون تومان تندر ۹۰ اتومات ۴۷ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تندر ۹۰ E۲ ۳۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان   ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 08:37:59 GMT http://alef.ir/vdcfjedj0w6djea.igiw.html?447742 خبر خوش خزانه داری برای کارمندان http://alef.ir/vdcai0nyo49nye1.k5k4.html?447369 خزانه داری کل کشور اعلام کرد که عیدی و حقوق بهمن کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری پرداخت شد. به گزارش مهر، خزانه داری کل کشور اعلام کرد: عیدی سال ۱۳۹۵ و خالص حقوق بهمن ماه کلیه کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری تا سی ام بهمن سال جاری از سوی خزانه داری کل کشور پرداخت شده است. دولت در راستای شفافیت در نظام های مالی، پرداخت حقوق کارمندان را تنها از طریق خزانه داری کل کشور مجاز دانسته است. ]]> اقتصادی Mon, 20 Feb 2017 09:03:13 GMT http://alef.ir/vdcai0nyo49nye1.k5k4.html?447369 مشکل مجوز فعالیت اسنپ و تپسی حل شد http://alef.ir/vdcc1mq0i2bq0p8.ala2.html?447532 در جلسه ۲ معاون رئیس جمهور و ۲ وزیر با فعالان کسب و کارهای اینترنتی مقرر شد، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی متشکل از فعالان این حوزه به عنوان مرجع مجوزدهی و نظارت دولت بر فعالیت آنها تشکیل شود. به گزارش فارس، جلسه هم‌اندیشی دولت با کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری، معاون علمی و فناوری جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون وزیر صنعت به عنوان نماینده این وزارتخانه امشب در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این جلسه وزیر ارتباطات با اعلام عدم حضور وزیر دادگستری در جلسه به دلیل فشردگی برنامه کاری گفت: آقای پورمحمدی تأکید داشتند که اگر جلسه در روز دیگری برگزار شود مصر به حضور در این جلسه هستند اما موافقت خود را با برگزاری این جلسه اعلام کردند. در این جلسه نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهم موضوعات مطرح شده از سوی فعالان کسب و کارهای اینترنتی گفت: پس از ساعت‌ها بحث و بررسی مشخص شد که فعالان این عرصه در چالش‌هایی اتفاق‌ نظر دارند که مشکل تشخیص مالیاتی و ممیزی، مشکل بیمه و قرارداد، چند متولی‌گری مراجع صدور مجوز، حریم حقوقی در فضای مجازی، برخورد قضایی، عدم وجود صندوق‌های خطرپذیر، عدم وجود کمک‌های غیرنقدی، مشکل سربازی، لزوم تفسیر قانون اصناف و رایگان نبودن پهنای باند ارسال از مهم‌ترین چالش‌های آنها است. محمود واعظی در این جلسه با بیان اینکه در حاشیه دولت همواره درباره کسب و کارهای اینترنتی مشورت می‌کنیم، گفت: دولت حامی این کسب و کارها است اما ملاحظه این است که باید این کار آرام و بدون خون‌ریزی انجام شود. زیرا آنهایی که به کسب و کارهای سنتی مشغولند حق ادامه فعالیت دارند و باید دوره‌ای را برای گذر به مدرنیته پیش‌بینی ‌‌کنیم. همچنین در این نشست علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به خاطر ماهیت بازار فناوری اطلاعات اکنون بخش خصوصی از دولت در این بازار جلو زده است. وی گفت:‌دولت برنامه ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارد که برای ایجاد سالانه 300 هزار شغل نیازمند اشتغال در حوزه ICT هستیم. به گفته وی، امروز مقررات در حوزه ICT نیازمند بازنگری است همچنان که عنوانی برای کارگران برای این حوزه نداریم و از عنوان کارگران دانشجو استفاده می‌کنیم. ربیعی گفت: مقررات کار و مقررات تأمین اجتماعی لازم برای حوزه ICT تدوین شود و پیشنهاد کرد سند توسعه کسب و کار در فضای مجازی تا 2 ماه آینده تدوین و به صورت لایحه ارائه شود. وزیر کار همچنین پیشنهاد کرد که اتحادیه‌ کسب و کارهای اینترنتی متشکل از تمامی فعالان این عرصه تشکیل شود. ربیعی در پاسخ به سؤال فارس که پرسید با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی آیا مشکل مجوز فعالیت اسنپ و تپسی از طریق دریافت مجوز از این اتحادیه حل می‌شود، گفت: گام اول این است که مجوزهای صنفی را صادر کنیم که قدرت نظارت دولت را افزایش می‌دهد و در گام دوم تشکل‌های صنفی را خواهیم داشت که مسیر گفت‌وگوی دولت با فعالان این عرصه را باز می‌کند.  انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز گفت: ایجاد اتحادیه صنفی مهم است اما باید به ارتباط اتحادیه صنفی الکترونیکی و اتحادیه صنفی سنتی نیز توجه داشته باشیم تا جنگ اتحادیه‌ها رخ ندهد. وی با اشاره به پیشنهاد ربیعی برای تدوین سند توسعه کسب و کار در فضای مجازی گفت: تدوین سند اقدامات را با تأخیر مواجه می‌کند در حالی که بسیاری از قوانین فعلی با آیین‌نامه مناسب شرایط جدید می‌شوند و نیاز به قانون‌گذاری جدید ندارد. وی خاطرنشان کرد: 8 محور اقتصاد مقاومتی که تا 15 اسفند از سوی دولت تبیین خواهد شد فرصت خوبی است که بازنگری‌های لازم در قوانین موجود را در صورت نیاز در آن بگنجایم. انصاری درباره گلایه از نبود مالکیت فکری نیز گفت: لایحه مالکیت فکری در دو بخش فکری هنری و صنعت به مجلس ارائه شده که اگر نیاز به اصلاحات در این زمینه وجود دارد هم‌اکنون از طریق این لایحه قابل انجام است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز بزرگترین مشکل فعلی را فضای بسته کسب و کار عنوان کرد و گفت: همواره در کسب و کارهای نوین دعواهایی وجود دارد اما فعالان این عرصه باید محکم باشند. ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار داشت: فشار تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات از یکسو و کشش بازار از سوی دیگر باعث شکل‌گیری کسب و کارهای اینترنتی شده است که عمده فعالان آن از طیف جوان هستند. به گفته وی، سیاست کلی این است که تمام کسب‌ و کارها اگر امکان الکترونیکی شدن دارند باید الکترونیکی شوند و دولت برای الکترونیکی شدن کسب و کارها حمایت و دخالت می‌کند تا در نهایت تفکیکی به نام اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی و اتحادیه صنف کسب و کار سنتی در کشور نداشته باشیم. وی گفت: هم‌اکنون بسیاری از کسب و کارهای نوین عرضه نشده‌اند و برای مثال اگر در فین‌‌تک (حوزه مالی و پرداخت) کسب و کارهای نوین وارد شوند بانک‌ها که اساساً نهادهای محافظه‌کار هستند واکنش نشان خواهند داد. یدالله صادقی سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با اشاره به اصلاح آیین‌نامه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی که در سال قبل تدوین شده گفت: در این آیین‌نامه کسب و کارهای اینترنتی نماد اعتماد و مدارک کسب و مجوز را از یک جا دریافت می‌کنند. وی گفت: تاکنون تلاش کردیم تا فعالان مجازی را حمایت و صاحبان کسب و کارهای سنتی را توجیه کنیم که در برابر تحولات جدید که به نحو زیادی به نفع جامعه است نمی‌توان جلوی مواهب جامعه را گرفت. صادقی افزود: با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از طریق این اتحادیه امکان صدور مجوز فعالیت توسط خودشان فراهم می‌شود و علاوه بر این حضور فعالان این بازار در یک نهاد برای آنها قدرت مذاکره ایجاد می‌کند و پس از تشکیل این اتحادیه امکان تفکیک فعالیت‌ها و بسته‌بندی نیز وجود دارد. ]]> اقتصادی Mon, 20 Feb 2017 19:52:25 GMT http://alef.ir/vdcc1mq0i2bq0p8.ala2.html?447532 شهر زیرزمینی در مرکز پایتخت http://alef.ir/vdchvqnkw23nk-d.tft2.html?447609 اولین مجموعه شهر زیرزمینی در تهران، با انتقال بخشی از جریان کار و فعالیت به تراز منفی پرترددترین میدان مرکزی، تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد. چهره جدید میدان ولیعصر(عج)، از یک فضای روباز حاوی سازه 7 طبقه در زیرسطح میدان تشکیل شده که در قالب پلازای شهری، قرار است ضمن انتقال «مسیرهای پیاده‌رو» به زیر میدان، «جاذبه سفر با مترو» را از طریق ایجاد مجموعه‌های فرهنگی، خدماتی و تجاری در تراز منفی، افزایش دهد. فضای زیرسطحی میدان ولیعصر (عج)، به ایستگاه خطوط 3 و 6 مترو متصل است.  شهرداری تهران قرار است طی چند روز آینده پروژه‌ای را که با عنوان «پلازای میدان ولی‌عصر(عج)» از آن یاد می‌شود بهره‌برداری کند تا پس از گذشت حدود هشت‌سال، کارگاه پروژه‌ای که از ابتدا قرار بود در کمتر از سه سال به سرانجام برسد، جمع‌آوری و دیواره‌های بلند فلزی از اطراف پرترددترین میدان مرکز شهر برچیده شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ادبیات شهرسازی «پلازا» به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که حاوی فضای باز بوده و عنصر «پیاده» نسبت به عنصر «سواره» در آن غلبه داشته باشد تا به محل مناسبی برای حضور شهروندان تبدیل شود. چنین فضایی قطعا باید به مبلمان شهری مجهز شود و می‌تواند حاوی مرکز خرید یا واحدهای تجاری و تفریحی کوچک‌مقیاس متناسب با نیاز شهروندان باشد. پلازا در واقع نسخه مدرن بازارچه‌های سنتی محسوب می‌شود.پروژه موسوم به پلازای میدان ولی‌عصر(عج) حدود 42 هزار مترمربع وسعت دارد و در هفت طبقه مجزا در فضای زیرسطحی میدان اجرا شده و قرار است ظرف چند روز آینده رسما مورد بهره‌برداری قرار گیرد. هر چند گفته می‌شود این پروژه هفت طبقه دارد اما در واقع اولین طبقه آن تراز صفر خیابان است که در چهار سوی میدان دسترسی‌های ورودی به پلازا در این تراز تعریف شده است و در عمل 6طبقه در فضاهای زیرسطحی ساخته شده است. بر اساس تصویری که خبرنگار «دنیای اقتصاد» در بازدید روز گذشته از این پروژه مشاهده کرد، هنوز مشخص نیست این پروژه قرار است تمام ویژگی‌های لازم برای تبدیل به یک پلازا را داشته باشد و کاربری آن متناسب با عنوانی که برایش انتخاب شده است باشد یا نه. مولفه کلیدی پلازا، برخورداری از «فضای توقف» کافی و مناسب برای شهروندان است اما فعلا مشخص نیست که فضای روباز میدان ولی‌عصر(عج) در تراز منفی یک، قرار است به نحوی تجهیز شود که شهروندان امکان توقف در آن را داشته باشند یا صرفا قرار است به‌عنوان محل گذر برای دسترسی به مترو یا دیگر اضلاع میدان از آن استفاده شود. بنابراین برای قضاوت در این رابطه باید تا زمان بهره‌برداری صبر کنیم. تحقیقات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد برای ساخت این پروژه حدود 200 میلیارد تومان هزینه شده است. به‌طور کلی مدل جهانی شهرهای زیرزمینی و مجتمع‌های تجاری در محدوده ایستگاه‌های مترو با سه هدف هدایت مردم به استفاده از مترو، تامین مالی برای ساخت مترو از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به واسطه واگذاری اراضی تراز منفی برای ساخت‌وساز انتفاعی و تجاری و نیز سبک‌سازی فضاهای روسطحی برای اختصاص به کاربری‌های مهم‌تر از کاربری تجاری صورت می‌گیرد. پروژه پلازای میدان ولی‌عصر(عج) نیز در 6 طبقه زیرسطحی تعریف شده که تنها طبقات منفی یک و منفی دو آن برای عموم شهروندان قابل استفاده بوده و از طبقه منفی سه تا منفی شش در اختیار شرکت بهره‌برداری مترو قرار دارد و مسافران مترو در آن تردد می‌کنند. طبقه منفی دو نیز در حقیقت سالن فروش بلیت مترو است که غرفه‌هایی به منظور فعالیت‌های محدود تجاری دور تا دور آن پیش‌بینی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد شهروندان در صورت تمایل می‌توانند همچون دیگر ایستگاه‌های حاوی واحدهای تجاری، به این طبقه نیز تردد داشته باشند و بعد از خرید دوباره به پلازا یا سطح میدان ولی‌عصر(عج) بازگردند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد هدف شهرداری تهران از ساخت این پروژه، تنظیم جریان ترافیکی شلوغ‌ترین و پرترددترین میدان تهران از طریق انتقال عابران پیاده به زیر میدان، سبک‌سازی فضای روسطحی این میدان و نیز تسهیل دسترسی به دو خط در حال استفاده و در دست ساخت مترو که در زمره طولانی‌ترین خطوط شبکه حمل‌ونقل ریلی قرار دارند، بوده است. در کنار تحقق این اهداف پروژه مذکور حاوی دو ویژگی دیگر نیز خواهد بود: نخست پیش‌بینی مبلمان شهری در آن و دوم قرار گرفتن مراکز کوچک تفریحی در آن فضا برای گذران وقت نظیر کافه با الگو گرفتن از تجربه پل طبیعت تهران. با احداث دسترسی‌های مجهز به پله‌برقی در چهار طرف میدان، تمام عابران محدوده بلوار کشاورز، خیابان کریم‌خان و بخش شمالی و جنوبی خیابان ولی‌عصر(عج) به فضای زیرزمینی روباز در مرکز میدان که در تراز منفی 6 متری قرار دارد، هدایت می‌شوند و بعد از آن در صورت تمایل می‌توانند به طبقات زیرین رفته و از مترو استفاده کنند یا از طریق دسترسی‌های پیش‌بینی شده از یک مسیر ایمن به دیگر اضلاع میدان بروند. در صورتی که تعریف پلازا به درستی در این تراز پیاده شود نیز امکان توقف در آن و گپ و گفت و تعامل با سایر شهروندان یا احیانا آن‌طور که پیش‌بینی کرده‌اند، تماشای آثار هنری نیز برای شهروندان فراهم است. به این ترتیب شهرداری زیر پای مردم در پرترددترین میدان مرکز شهر به واسطه پروژه ایستگاه مترو یک مجموعه خدماتی و تجاری که گفته می‌شود اولویت کاربری آن فرهنگی است را در تراز زیرصفر اجرا کرده است. آن‌گونه که سید مازیار حسینی، معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است، مجموعا سه‌هزار مترمربع فضای شهری با کاربری عمدتا فرهنگی به شرکت بهره‌برداری مترو تهران تحویل شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مدل موفق چنین پروژه‌هایی در ابرشهرهایی همچون توکیو با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های ساخت مترو از طریق بخش خصوصی اجرا می‌شود. اما اولین پروژه از این مدل جهانی در تهران به شکل معکوس اجرا شده است به این معنا که در دنیا اراضی اطراف ایستگاه‌های مترو به انضمام مجوز ساخت تجاری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا بخشی از سرمایه ساخت مترو از طریق تهاتر تامین شود. اما پروژه‌ای که با نام پلازای شهری معرفی شده، از سوی شهرداری تامین هزینه و ساخته شده است. البته کارشناسان شهری اعتقاد دارند از آنجاکه میدان ولی‌عصر(عج) جزو مشاعات شهری بوده و فاقد پلاک ثبتی است، امکان واگذاری مالکیت آن به بخش خصوصی وجود ندارد و مالکیت آن به عموم شهروندان تعلق دارد. هر چند در بازدید روز گذشته هنوز علائمی از پلازا در این فضا قابل مشاهده نبود، اما آنچه مشهود است، انتقال عناصر پیاده به زیر زمین به نفع خودروها است که با هدف اصلی پلازا مغایرت دارد. گفته می‌شود که حدود 14 واحد تجاری در کل این پروژه نیز تعریف شده که فروش یا اجاره بلند‌مدت این واحدها می‌تواند چند برابر هزینه 200 میلیاردی اجرای پروژه برای شهرداری عایدی داشته باشد و به نفع ساخت مترو صرف شود. با این حال اگر ساخت آن به‌طور کامل توسط بخش خصوصی انجام می‌شد، انتفاع مالی آن برای شهرداری چند برابر بود. برخی از مدیران شهری از این پروژه به‌عنوان اولین پلازای شهری تهران یاد می‌کنند؛ در حالی که پروژه ساماندهی میدان امام حسین (ع) که سال 91 اجرا شد، اولین فضای از نوع پلازا به شمار می‌آید که سواره‌ها به نفع پیاده‌ها در آن به زیرسطح هدایت شدند. طراحی پروژه موسوم به پلازای میدان ولی‌عصر(عج) نیز به نحوی صورت گرفته که عرصه زیادی به توقف عابران پیاده اختصاص نیافته است. به نظر می‌رسد در صورتی که عرضه تراس‌ها عریض‌تر طراحی می‌شد، فضای روباز وسیع‌تری برای حضور شهروندان فراهم می‌شد؛ اما اکنون این فضا بیشتر برای گذر مناسب است تا توقف و تعامل شهروندی. تحقیقات «دنیای اقتصاد»‌ حاکی است این پروژه در سال 88 کلید خورده و قرار بوده ظرف مدت 32 ماه اجرا شود. از ابتدا نیز ماهیت آن ایجاد یک ورودی برای ایستگاه مترو واقع در این میدان بوده است. با این حال رفته رفته این پروژه تغییر ماهیت داد و شهرداری تهران از ایجاد یک بنای ورودی ایستگاه در مرکز میدان ولی‌عصر(عج) صرف‌نظر کرد و تصمیم گرفت مرکز میدان را به پلازا تبدیل کند. گفته می‌شود که میدان اقدسیه و ایستگاه شهید محلاتی نیز به‌عنوان دو گزینه نسبتا جدی شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌های مشابه آتی توسط شهرداری تهران انتخاب شده‌اند. در حال حاضر خبری از نصب نماد در میدان ولی‌عصر نیست؛ اما فضای نصب آن در پروژه پیش‌بینی شده و قرار است المان میدان از طریق برگزاری مسابقه طراحی و در آینده ساخته و نصب شود تا میدان از بیرون نیز منظر قابل قبولی برای شهروندان داشته باشد. ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 04:33:26 GMT http://alef.ir/vdchvqnkw23nk-d.tft2.html?447609 روسیه با توربین های ایرانی تحریم اروپا را دور می زند http://alef.ir/vdcgqu9tnak9t74.rpra.html?447815 رئیس شرکت دولتی دفاعی روستک روسیه گفت، این کشور امیدوار است با انعقاد قراردادی با ایران برای تامین تجهیزات توربین های گازی برای دو نیروگاه منطقه کریمه، تحریم های اتحادیه اروپا را دور بزند.   به گزارش تسنیم، رئیس شرکت دولتی دفاعی روستک روسیه گفت، این کشور امیدوار است با انعقاد قراردادی با ایران برای تامین تجهیزات توربین های گازی برای دو نیروگاه منطقه کریمه، تحریم های اتحادیه اروپا را دور بزند.   تحریم های اتحادیه اروپا، اشخاص و شرکت های اروپایی را از فروش فن اوری های انرژی به کریمه که از سال 2014 از اوکراین جدا شده است، ممنوع می سازد.   سرگی چمزوف، در جریان نشستی خبری در ابوظبی گفت: «بله، ما مشکلاتی با توربین ها داریم، زیرا آلمان و برخی دیگراز کشورهای اروپایی تحویل توربین به کریمه را ممنوع کرده اند... ما در حال مذاکره با ایران هستیم. آنها توربین های مشابهی را تولید می کنند.»   روسیه در حال احداث دو نیروگاه با ظرفیت مجموعا 940 مگاوات برق برای ارتقاء استقلال انرژی کریمه است. کریمه دارای یک خط انتقال انرژی است که با عبور از دریای سیاه به شبه جزیره تامان روسیه متصل می شود.   اولین نیروگاه قرار است تا پایان سال 2017 تکمیل شود و نیروگاه بعدی در سال 2018 تکمیل خواهد شد.   چمزوف که یکی از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است همچنین در فهرست تحریم اشخاص و شرکت های روسیه تحریم شده از جانب غرب بر سر ماجرای اوکراین قرار دارد.   یک منبع اگاه گفت، قرارداد توربین های گازی با ایران به زودی به امضا خواهد رسید، هرچند که تهران و مسکو هنوز در مورد قیمت توربین ها به توافق نرسیده اند. وی افزود، اولین توربین تا اوایل سال 2018 قابل تکمیل و نصب نخواهد بود.   وزارت انرژی روسیه اعلام کرده که روستک به دنبال تمدید ضرب الاجل تعیین شده برای ساخت ای نیروگاه ها نیست و چمزوف نیز گفته که این پروژه تا پایان سال 2017 تکمیل خواهد شد. ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 11:49:05 GMT http://alef.ir/vdcgqu9tnak9t74.rpra.html?447815 توکلی خبر داد: احتمال شکایت از نعمت زاده به دلیل حمایت نا به جا از متخلفین http://alef.ir/vdccxmq0i2bq048.ala2.html?447802 توکلی گفت: اگر آقای نعمت زاده دست از این کارهایش بر ندارد دیدبان شفافیت و عدالت ناچار است به دادگاه مراجعه و به زور قانون، او را مجبور کند که دست از این حمایت نا به جا از متخلفین بر دارد. به گزارش تسنیم، چندی قبل کشف تخلف یکی از شرکتهای لوازم خانگی  به کمک فرایند حسابرسی پس از ترخیص، حوزه مبارزه با قاچاق کالا را وارد فاز تازه ای کرد. درهمین خصوص وزیر صنعت نامه‌ای برای رییس کل گمرک ارسال کرد که البته بازخوردهای رسانه ای زیادی نیز پیدا کرد. مدتی بعد تکاپو وزارت صنعت، معدن و تجارت برای محدود کردن سامانه جامع گمرکی دور جدیدی از کشمش میان دو وزارت خانه اقتصاد و صنعت را ایجاد کرده است. در همین خصوص احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در گفت و گو با  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم پویا؛ با بیان اینکه گمرک وظیفه تامین مسائل بلندمدت بازار اقتصادی و اشتغال کشور را دارد به طوری که تامین درآمد دولت و سیاستهای بازرگانی خارجی دولت را اعمال می‌کند، گفت: وزرات صنعت به طور سنتی مدافع کسانی است که با آن سرکار دارد،  البته وظایف گمرک موضوع کار وزارت صنعت نیست.» توکلی در ادامه با انتقاد از رویه وزارت صنعت در نحوه برخورد با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تصریح کرد:«به چه دلیل وقتی پنجره واحدی که ثمره کار یک عده متخصص بوده و امکان این را فراهم کرده است که تمام واردات شفاف شود باید کنار گذاشته شده یا  محدود شود؟ به چه انگیزه ای می‌خواهند این پنجره واحد را ببندد یا بعدا سامانه خودشان را تاسیس کنند؟» نماینده سابق تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد،«اگر آقای نعمت زاده دست از این کارهایش بر ندارد دیدبان شفافیت و عدالت ناچار است به دادگاه مراجعه کند و به زور قانون، او را مجبور کند که دست از این حمایت نا به جا از متخلفین بر دارد.» توکلی با بیان اینکه سامانه واحد گمرک جلوی قاچاق را گرفته و با فساد مبارزه کرده گفت:« این کار در حال گسترش پیداکردن است و این موضوع جای خوشحالی دارد و باید از کارشناسان و مسئولان گمرک  تشکر کرد. » وی عنوان کرد: رهبری فرمودند شفافیت یعنی اینکه مسئولان جمهوری اسلامی کارشان را طوری انجام دهند که همه مردم از آن مطلع شوند و هیچ کس نتواند کاری کند که مردم از آن بی اطلاع بمانند. این سامانه پنجره واحد توانسته درآمد گمرک را افزایش دهد. سوالی که وجود دارد این است که چرا باید درآمد فقط به سرمایه داران آزمندی که از پیوند قدرت استفاده می کنند و منافع ملت را به خطر می اندازند برسد؟ ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 11:23:38 GMT http://alef.ir/vdccxmq0i2bq048.ala2.html?447802 ۱۶ متهم ارزی بازداشت شدند/ توضیحات دادستان درباره آخرین وضعیت پرونده املاک نجومی، پلاسکو و ... http://alef.ir/vdcevf8efjh8efi.b9bj.html?447787 سی و یکمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اظهارنظر نسبت به پرونده‌ها و دفاع از کیفرخواست با حضور جعفری دولت‌آبادی برگزار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سی و یکمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اظهارنظر نسبت به پرونده‌ها و دفاع از کیفرخواست، روز یکشنبه اول اسفند ماه سال جاری با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران و دادیاران اظهارنظر و دفاع از کیفرخواست، به ریاست عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران برگزار شد. دادستان تهران در بیان نوآوری‌های قوانین جدید، به موضوع ضبط وثیقه‌ها و دیگر تضمین‌ها پرداخت و اظهار داشت: قانون آیین دادرسی مصوب 1392 چند تحول مهم در خصوص وثایق در بر داشته است که از آن جمله فروش اموال ضبط شده توسط مقام قضایی است.   *نقش دادستان­ در فروش اموال ضبط شده وی با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری که ضبط اموال به نفع دولت را از اختیارات دادستان می‌داند، در مقایسه با رویه قبلی گفت: در گذشته دادسرا بر فروش اموال نظارتی نداشت و دستور دهنده صرف بود، اما رویه‌های قضایی مبتنی بر قانون جدید، دادسرا را به عنوان مقام انجام مزایده اموال توقیفی شناخته و فروش اموال از طریق مزایده بر اساس مقررات قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 به عمل می­آید که چنین رویه­ای در حفظ حقوق شهروندان تاثیرگذار خواهد بود. تحول دیگری که در امر ضبط تضمین‌ها مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، حکم موضوع ماده 236 قانون آیین دادرسی کیفری بود که طبق آن، چنان­چه پس از قطعیت دستور ضبط و پیش از اتمام عملیات مزایده و فروش اموال، محکوم­ علیه نسبت به اجرای حکم اقدام کند و یا وثیقه‌­گذار و کفیل وی را در مرجع قضایی حاضر گرداند، دادستان اختیار دارد با عدول از دستور ضبط، حکم به دریافت درصدی از وجه الوثاقه یا وجه الکفاله صادر کند و تعیین این درصد حداکثر تا یک چهارم و کمتر در اختیار دادستان است. جعفری دولت‌آبادی با اشاره به بخشنامه دادستانی تهران در اعمال ماده 236 قانون آیین دادرسی کیفری که تعیین تکلیف پیرامون وثیقه‌های بیش از مبلغ 100 میلیون را از حیطه اختیارات سرپرستان نواحی خارج کرده است، گفت: هدف از صدور این بخشنامه را ایجاد رویه واحد در اعطای تخفیف به وثیقه‌­گذار یا کفیل دانست که نتیجه آن، جلوگیری از تضییع حقوق افراد به لحاظ اعمال سلیقه‌های شخصی است. وی حکم ماده قانونی مذکور که موجبات انعطاف در قانون نسبت به ضبط وثایق را فراهم آورده است، زمینه‌­ساز اجرای احکام کیفری و تسریع در این راستا به شمار آورد؛ چرا که وثیقه­‌گذار یا کفیل با هدف جلوگیری از ضبط مال خود و برخورداری از تخفیف، محکوم را معرفی کند.   *اهمیت نظارت بر ضابطان دادستان تهران با بیان اینکه یکی از اختیارات مهم دادستان، نظارت بر ضابطان است؛ به گونه‌­ای که اگر مدیریت مناسب اعمال نشود، دادستان موفقی نخواهیم بود، افزود: این در حالی است که ضابطان معمولاً به خروج از حیطه نظارت تمایل دارند. جعفری دولت آبادی با بیان اینکه هر جا قانون­گذار نظارتی را پیش‌­بینی کرده، مبتنی بر هدفی بوده است، به دیگر مصادیق نظارتی در قوه قضاییه از جمله نظارت دادگاه‌­ها بر دادسرا در موارد خاص و یا نظارت دیوان عالی کشور بر مراجع قضایی از حیث حسن اجرای قوانی،ن اظهار داشت: موفقیت دادستان‌ها در پرونده‌های قضایی منوط به تحت نظارت بودن ضابطان است و این ارتباط به ویژه در پرونده‌های مهم و پرونده‌های اقتصادی و جرایم کارکنان دولت نمود بیشتری دارد. وی با اشاره به تمایل برخی ضابطان به این که تحت نظارت نباشند، بلکه برای دادستان نیز نقشه راه و مسیر حرکت معین می‌کنند، اشاره کرد و افزود: اگرچه ضابطان در بسیاری از موارد طرح‌ها و برنامه‌های مناسبی ارایه و یا اجرا می‌کنند، اما این واقعیت نافی ضرورت نظارت دادستان بر آنان نیست و این نظارت به قوانین ایران محدود نمی‌شود، بلکه در اکثر کشورها این امر پیش‌­بینی شده است.   *بزرگ­نمایی و رسانه­ای نمودن برخی اقدامات از سوی ضابطان دادستان تهران معاونان خود را به اعمال سیاست «نه خصومت و نه انعطاف محض» در ارتباط با ضابطان توصیه کرد و ضمن انتقاد از عملکرد برخی ضابطان از جمله رسانه­ای و بزرگ کردن اقدامات خود، اظهار داشت: این که ضابطان برخی اقدام‌های خود را در بوق و کرنا کند و اقدامات قاضی را تحت الشعاع قرار دهد؛ مخل روند تحقیقات دادسرا است لذا تحقیقات پرونده‌ها باید از قید و بند طراحی‌های غیر واقعی رها شده و توسط سرپرستان دادسراها مدیریت شود؛ این مطلوب رخ نمی‌دهد مگر آن که دادستان‌ها با اقدامات نظارتی، مدیریت پرونده‌های کیفری را به دست گیرند.   *نقش تحقیقات در پرونده ­های قضایی جعفری دولت آبادی همچنین از معاونان دادسرا خواست با رعایت احترام ضابطان و استفاده از تدابیر و طرح­های مثبت آن‌ها، مراقبت کنند تا مدیریت پرونده از دست سرپرستان دادسراها خارج نشود و این انتظار برای ضابط ایجاد نشود که هر چه پیشنهاد نماید دادستان و  بازپرس بر اساس آن اقدام می­‌کند. وی یکی از مشکلات اصلی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی را ضعف تحقیقات دانست و با اشاره به اینکه بنیان پرونده بر تحقیقات بنا می‌شود، به بازپرسان و سرپرستان دادسرا تاکید کرد که برای پرونده‌ها وقت بگذارند چرا که نتیجه چنین وضعیتی، مختومه شدن پرونده در دادسرا یا دادگاه است. دادستان تهران از معاونان دادسرا خواست در روند تحقیقات بازپرسی حضور یابند و بر نحوه تحقیق نظارت کنند.  وی افزود: به این شیوه عمل کنید و از این که متهم به دخالت در پرونده‌ها شوید نگران نباشید چرا که دادستان حق نظارت بر تحقیقات و ارائه تعلیمات به بازپرسان را دارد. البته نظارت بر تحقیقات به منزله انجام وظیفه به جای بازپرس نیست؛ چرا که دادستان در امر تحقیقات شأن نظارتی دارد و اگر چه عمل به این توصیه وقت­گیر است، اما نقش کلیدی دادستان را اجرایی می‌کند و بدانید که دادستانی که در پرونده قلم نزند، به نقش و اهمیت دادستانی بی‌توجه است.   *اطمینان دادن به مردم در مقابله جرایم ضروری است جعفری دولت آبادی خروجی اقدامات مقابله‌ای و کیفری دادسرا را لزوماً تقویت امنیت مردم و ایجاد احساس آرامش برای آن‌ها دانست و با تاکید بر اینکه اقدامات دادسرا نباید بر این امر تاثیر سوء بگذارد، افزود:‌ دادستان باید به مردم آرامش بدهد نه اینکه با بزرگ‌نمایی جرایم خشن مانند قتل‌های فجیع، آدم‌ربایی، اسیدپاشی، کیف قاپی و شرارت‌ها، جو ناامنی و ناامیدی را بر جامعه حاکم گرداند. وی در بیان وظایف دادستان نسبت به ایجاد حس آرامش و امنیت در جامعه اظهار داشت: دادستان باید با جرایم خشن و فجیع برخورد کند و مردم به قدرت مقامات قضایی در مقابله با این جرایم اطمینان حاصل کند. دادستان تهران با یادآوری دو حادثه تلخ که طی هفته گذشته در تهران رخ داد، شامل سرقت یک کیلو طلا از یک طلافروشی و سرقت از یک صرافی در میدان فردوسی، روش برخورد با این حوادث و روش اطلاع رسانی رسانه‌ای در خصوص آن‌ها را موثر بر احساس امنیت در جامعه دانست و گفت: هنر مقامات دادسرا آرامش بخشی به مردم در صورت وقوع جرایم خشن است. سرقت و شرارت دو موضوع مهم است که در جلسات مختلف نسبت به آمار آن‌ها و عملکرد مراجع قضایی گلایه می‌شود و اگر چه که پلیس معتقد است آمار سرقت‌ها کاهش یافته اما در خصوص شرارت‌ها برخی اقدامات افراد شرور موجب نگرانی مردم است. جعفری دولت آبادی با اشاره به اینکه ظرف چند روز گذشته چند مورد شرارت در شهر تهران گزارش شده، از سرپرستان نواحی دادسرا خواست در مورد این گونه جرایم حساسیت بیشتری نشان دهند؛ در صحنه جرم حاضر شوند و در چرایی این امر افزود: پلیس اعلام می‌کند اوضاع و جرایم ارتکابی را رصد و مدیریت می‌کند و افراد شرور را در سه سطح تحت کنترل و اقدام آورده است، اما هنوز جامعه با چنین جرایمی مواجه است و به نظر می‌رسد واکنش‌ها در برابر سرقت‌ها و شرارت‌ها دیرهنگام است. وی با اشاره به انتشار اخبار خلاف واقع  و یا تحریف اظهارات مسئولان توسط برخی خبرگزاری­ها و سایت­های خبری گفت: سرپرستان نواحی مراقبت کنند، در حوزه انعکاس اخبار جرایم و حوادث و مانند آن که منطبق با واقع نیست، ورود کرده و مانع از انتشار اخبار کذب و خلاف واقع در جامعه شوند.      *نقش قضات در پرونده‌های مهم دادستان تهران به صعوبت کار قضایی در پرونده‌های مهم و سنگین که واجد جنبه ملی است اشاره کرد و آن را ناشی از ارتباط این پرونده‌ها با منابع قدرت و ثروت دانست و افزود: طبیعی است که قاضی در رسیدگی به چنین پرونده‌ایی با هجمه‌هایی مواجه شود و قدرتمندان که به اهداف خود در نفوذ به پرونده‌های قضایی نائل نمی‌شوند، سعی می‌کنند با تخریب قضات رسیدگی کننده و برچسب زدن به آنان، روند و نتیجه پرونده‌ها را به نفع خود مصادره کنند.  جعفری دولت آبادی با اشاره به تجربه حاصل از رسیدگی به پرونده‌های ملی و مهم در دادسرای تهران، به عنوان مثال، هجمه‌های رسانه‌ای اخیر علیه بیژن قاسم‌زاده بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه را مورد توجه قرار داد و گفت: آن‌ها می‌دانند که اگر دل قضات را خالی کنند، دیگر هیچ کس قلم نخواهد زد و بیشترین هجمه‌ها نیز نسبت به قضات دادسراهای رسیدگی کننده به جرایم مهم مانند دادسرهای جرایم اقتصادی، پولی - بانکی، شهید مقدس، کارکنان دولت و دادسرای فرهنگ و رسانه صورت می‌گیرد.   *قضات از هیاهو و جنجال نهراسند دادستان تهران به قضات دادسرا توصیه کرد در رسیدگی به پرونده‌های مهم ضمن رعایت مقررات تأکید کرد: ما از قضات پر تلاش حمایت می‌کنیم و دست این قضات شجاع را که در برابر متهمان تمکین نمی‌کنند و از فشارها نمی‌هراسند، می‌فشاریم و معتقدیم که لازمه دفاع از عدالت و حقیقت مستلزم حمایت از قضات رسیدگی کننده به این گونه پرونده‌ها است. جعفری دولت آبادی با توصیه به قضات دادسرا مبنی بر این که نه از هیاهو و جنجال بیرونی بترسید و نه از هجمه‌های درونی، افزود: کسانی که از بیت‌المال سوء استفاده می‌کنند، انتظار دارند در قبال فساد سکوت کنیم و هر که مطابق میل آن‌ها عمل نکند در مظان برچسب خوردن قرار و تخریب شخصیت قرار می‌گیرد. وی با یادآوری اظهارات هفته گذشته خود در خصوص رأی دادگاه کارکنان دولت بر نقض قرار دادسرا در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، ضمن قابل انتقاد خواندن تصمیم دادگاه کارکنان دولت از این جهت که اقدامات مفسدان اقتصادی در بستر بانک‌ها را جرم‌زدایی کرده بود، از درخواست سرپرست دادسرای پولی - بانکی دائر بر قرار تشدید تامین کیفری سه نفر متهمان این پرونده وفق قانون آیین دادرسی کیفری و تایید این تصمیم از سوی دادگاه مستقر در دادسرای جرایم اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: دادگاه کیفری با تایید قرار تشدید تأمین متهمانی که به قرار جدید اعتراض کرده بودند، تصمیم مناسبی اتخاذ کرد که جای قدردانی و تشکر دارد.   *تحقیق از 184 نفر در پرونده واگذاری املاک شهرداری دادستان تهران از پیگیری پرونده پلاسکو و تعیین هشت گروه کارشناسی در رشته‌های مختلف از جمله آتش نشانی، ساختمان، مواد منفجره، بیمه و غیره خبر داد و ضمن تشکر از اقدامات سرپرست دادسرای جنایی در این پرونده، اظهار داشت: در پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران تحقیقات از 184 نفر به اتمام رسیده و در مرحله ارجاع موضوع به هیئت‌های کارشناسی برای ارزیابی بهای املاک مورد نظر است. آخرین موضوعی که دادستان تهران به آن پرداخت، پرونده رسیدگی به پرونده جرایم ارزی در دادسرای پولی بانکی بود و از دستگیری شانزده نفر متهم در این پرونده خبر داد.   ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 10:17:29 GMT http://alef.ir/vdcevf8efjh8efi.b9bj.html?447787 سرگردانی مسافران هوایی در ایران و تراژدی به نام تاخیر پرواز/ چه کسی مقصر است؟ کدام شخص پاسخگوست؟خسارت را چه کسی می‌دهد؟ http://alef.ir/vdcjvaexouqexoz.fsfu.html?447818 اتفاقات روز شنبه فرودگاه مشهد که منجر به تأخیر طولانی در چند پرواز، باطل شدن چند پرواز دیگر و معطلی صد ها مسافر در فرودگاه شهید هاشمی نژاد شد و در کنار آن تاخیرهای سرسام آور دیگر ایرلاین ها به بهانه های مختلف جوی و فنی هواپیما علاوه بر بازتاب های وسیعی که در رسانه های خبری و رسانه ملی داشته است، حقیقت غیر قابل انکاری را به اثبات رساند و آن هم این که توان و ظرفیت پشتیبانی شرکت های هواپیمایی و فرودگاهی در کشور از فرودگاه امام در تهران تا فرودگاه مشهد تا رسیدن به مرز رضایتمندی مسافران فاصله بسیاری دارد. ماجرای فرودگاه مشهد شنبه؛ آغاز مشکلات تا ظهر روز شنبه (حدود ساعت 11 و 30 دقیقه) نیز مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد از برقرار بودن پرواز های خروجی فرودگاه خبر داد و اعلام کرد: تنها پروازهای ورودی دچار مشکل است. وی در مورد ساماندهی مسافرانی که از جمعه شب در فرودگاه مانده بودند نیز اعلام کرد: «خوشبختانه با همکاری شهرداری مشهد مشکل خاصی نداشتیم و اتوبوسرانی و تاکسیرانی مشهد در این زمینه بسیار فعال بودند.» اما این تمام ماجرا نبود و حجم انبوه گلایه ها درست از ساعات میانی روز شنبه به بیرون از فرودگاه «درز» پیدا کرد. ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که قرار است یک بوئینگ 747 هواپیمایی ماهان با 480 مسافر یا به عبارتی قریب به 500 نفر با احتساب خدمه پرواز، ساعت 17:30 جمعه 29 بهمن از باند فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به سمت مهرآباد از زمین بلند شود. بارش برف و آغاز یک تراژدی به نام پرواز مسافران طبق ساعت مقرر در فرودگاه حاضر شده و و پس از گرفتن کارت پرواز به سمت هواپیما راهی می‌شوند. طولی نمی‌کشد که همگان خود را در برابر پلکان ورودی هواپیمای غول‌پیکر بوئینگ 747 می‌بینند و از آن‌جا که بارش برف از یکی دو ساعت قبل از آن شروع شده، مسافران اطمینان پیدا می‌کنند که این هواپیما به رغم شرایط نسبتاً نامساعد جوی به راحتی می‌تواند فرودگاه را ترک کند. این اما یک خیال است خیالی که چند ساعت بعد تعبیری تلخ را دارد و آن این که پس از پنج شش ساعت، خلبان اعلام می‌کند متأسفانه پرواز کنسل است مسافران محترم به سالن انتظار هدایت می‌شوند و همکاران ما از آنان پذیرایی می‌کنند تا مقدمات پرواز فراهم شود. مسافران که عصبانی شده‌اند، سرانجام و پس از چندین ساعت معطلی در هواپیما و البته بدون هیچ پذیرایی هواپیما را ترک می‌کنند. در سالن انتظار اما هیچ نشانه‌ای از پذیرایی که نمی‌بینی هیچ بلکه نقاله سالن نیز به چرخش درآمده و بار مسافران به آنان تحویل می‌شود این یعنی پروازی انجام نخواهد شد و تو را وامی‌دارد که نتیجه‌گیری کنی که خلبان در عرض چند ثانیه دو بار دروغ گفته است. اقامت مجدد در شهر مقدس مشهد انجام نشدن پرواز، کمترین حسنی که دارد این است که مجالی دوباره فراهم می‌شود تا دوباره با حضرت رضا (ع) خلوت و با او درددل کنی و البته شهد شیرین زیارت حضرت یک چیز دیگر است حتی با کم لطفی یک شرکت هواپیمایی که مثلاً به اعتبار و سابقه خوش مشهور است و کوچکترین اقدامی برای تأمین محل اقامت مسافران انجام نمی‌دهد، تلخ نمی‌شود. تجربه یک شب پربرف در پایتخت فرهنگی جهان اسلام بارش شدید برف تو را به تماشا می‌نشاند؛ برفی که سال‌هاست در تهران ندیده‌ای و در حسرت آن، دانه‌های برف را یکی پس از دیگری دنبال می‌کنی. حالا بامداد است و خستگی یک پرواز انجام نشده رمق تو را گرفته است با خود کلنجار می‌روی و با هجمه آوارگونه کلمات که ذهنت را هر لحظه بمباران می‌کنند، سعی می‌کنی پرواز را یادآوری کنی با خود می‌گویی پرواز را به خاطر بسپار! صبح می‌شود برف در حدود سی چهل سانت باریده و بارش همچنان ادامه دارد. قید پرواز را می‌زنی چون فکر می‌کنی وقتی یک فرودگاه بین‌المللی با بارش دو سه سانت برف تعطیل شد، یقیناً با این برف سنگین حالا حالاها قد راست نمی‌کند. به لطف برف و کنسل شدن پروازها، کلیه واگن‌های قطار نیز مملو از مسافر بوده و امکان ادامه سفر با قطار هم فراهم نیست. در حال هماهنگی برای گرفتن یک خوردو برای عازم شدن به سمت تهران هستی که یک پیامک از شرکت ماهان تو را دعوت می‌کند که ساعت 10:30 برای گرفتن کارت پرواز به فرودگاه بروی. ظاهراً دست‌اندرکاران پرواز 1034 ماهان عزم خود را جزم کرده‌اند که پرواز را به خاطرت بسپارند. دریافت کارت پرواز کارت پرواز را می‌گیری و به سالن انتظار برای سوار شدن به هواپیما می‌روی. روی کارت پرواز، ساعت پریدن عدد 13 را نشان می‌دهد هر چند پیش از این ساعت پرواز 12 اعلام شده بود. اطلاعات فرودگاه از پشت بلندگو دائماً مسافران را برای سوار شدن به هواپیما در مسیرهای مختلف دعوت می‌کند، چشم مسافران از شادی برق می‌زند که تا دقایقی دیگر می‌توانند به شهر و دیار خود بازگردند. برای ما خبرنگاران که در حرفه خود سرعت را همواره یک اصل می‌دانیم بسیار تلخ است که نه تنها ساعت 13 پرواز انجام نشود بلکه تازه نیم ساعت پس از آن با اتوبوس به سمت بوئینگ 747 ماهان راهی شوی. با خود می‌گویی این‌ها شیرینی سفر است هر چند مسافر کناری از هزینه گزاف فلان هتل که به خاطر اقامت اجباری‌اش مطالبه کرده، شکوه می‌کند و آن یکی مسافر هم دائم از خاطرات خود در سفرهای خارجی می‌گوید؛ این‌که در پروازهای مشابه این پرواز در خارج از کشور با مسافران چگونه رفتار می‌شود و مردم از چه حق و حقوقی برخوردارند. بحث کم کم سیاسی می‌شود و بالا می‌گیرد که اتوبوس مقابل پله‌های پرواز 1034 متوقف می‌شود. برف هنوز می‌بارد و ظاهراً قصد ندارد بند بیاید. مهمانداران در بالای پله‌ها با روی خوش با تو برخورد می‌کنند و تو سعی می‌کنی خاطره تلخ چند ساعت معطلی و سرانجام کنسل شدن پرواز را فراموش کنی. حجم مسافران زیاد است و ساعتی به طول می‌انجامد که همه مسافران در جای خود قرار گیرند. ساعت 17؛ بوئینگ 747 همچنان روی زمین است برای کسانی که در هواپیما منتظر پرواز نشسته‌اند، خیلی سخت است که بخواهی دلیل پرواز نکردن را توضیح دهی ولی مهمانداران هواپیما گاه و بی‌گاه در راهرو متوقف می‌شوند تا دلیل و چرایی نپریدن طیاره غول پیکر را توضیح دهند. آن‌ها هم سعی می‌کنند مسافران را آرام کنند کاری که دست آخر و به دلیل ساعت‌ها انتظار برای پرواز بی‌فایده می‌شود. یکی از مهمانداران می‌گوید دلیل توقف این است که یک یا چند نفر از مسافران، بار خود را تحویل داده اما سوار هواپیما نشده‌اند و لاجرم باید اقدامات امنیتی در این خصوص انجام شود. عقربه‌های ساعت عدد 17 را نشان می‌دهد و مسافران دیگر کلافه شده‌اند. مهمانداران خوش اخلاق پرواز 1034 دیگر کم آورده‌اند و پس از اعتراض مسافران مقدمات پذیرایی را فراهم می‌کنند. به لطف جمعیت زیاد داخل هواپیما و پذیرایی یک ساعت دیگر می‌گذرد تا زمان برای پریدن بوئینگ لعنتی فراهم می‌شود. خلبان که از شب گذشته با صدای قشنگ و آرام خود روی مخ مسافران رژه می‌رود، دوباره اعلام می‌کند که 10 هواپیما در نوبت یخ زدایی هستند و این کار تا دو ساعت دیگر به طول می‌انجامد. مسئول منطقه شرق ماهان که در هواپیما حضور یافته از پشت بلندگو با مسافران صحبت می‌کند. به خاطر تأخیر چند ساعته از مسافران عذرخواهی کرده و از آنان می‌خواهد که خونسردی خود را حفظ کنند. او نوید می‌دهد که تا دقایقی دیگر کار یخ زدایی انجام و هواپیما آماده پرواز می‌شود. مسافران خارجی پرواز 1034 یک مسافر فرانسوی که چند صندلی جلوتر از تو نشسته هر از چندگاهی از جا برمی‌خیزد و در دستمال کاغذی خود با صدای بلند و گوش خراشی فین می‌کند تا اول بچه‌ها و بعد از آن مسافران از خنده ریسه روند. مرد فرانسوی اما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و با این خنده‌ها خم به ابرو نمی‌آورد و دوباره فین می‌کند. تا این‌که یکی از مسافران خطاب به او می‌گوید «این کارها لطفاً در wc» این بار مسافران با شدت بیشتری می‌خندند و مرد فرانسوی از این‌که توانسته لبخندی به روی لب‌های مسافران کلافه ماهان بیاورد، خوشحال است. کسی چه می‌داند اما پشت این آرامش و خنده‌های معنا دار این مرد غریبه چه چیز نهفته است؛ شاید باورش نمی‌شود آن چیزها را که با چشم می‌بیند، اعتراض گاه و بیگاه مسافران خسته، نگاه‌های ملتمسانه مهمانداران برای پرهیز از مورد سوال قرار گرفتن، گریه‌های کودکان کلافه شده، صدایی که به جایی نمی‌رسد و رها کردن 480 مسافر در شکم یک غول آهنی. یک مسافر ایتالیایی هم در این پرواز حضور دارد؛ آقای سرجیو. سرجیو در توئیت خود نوشته است ساعت 18 است من در هواپیمای ماهان و در فرودگاه هاشمی‌نژاد هستم شارژ من در حال اتمام است. این مسافر ایتالیایی البته در توئیتر، شرح ماجرا را گفته است. ساعت 19 یخ زدایی تا لحظات دیگر دوباره خلبان خوش صدا و این بار در ساعت 19 اعلام می‌کند که تا لحظاتی دیگر کار یخ زدایی آغاز می‌شود. هر چند مسافران چندان به حرف‌های او اعتماد ندارند. بالاخره یخ زدایی آغاز می‌شود و نزدیک به چهل دقیقه به طول می‌انجامد اما پس از یخ زدایی هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هواپیما همچنان روی زمین نشسته است. حالا ساعت 20 شده و برخی مسافران قصد دارند که از هواپیما پیاده شوند اما کادر پرواز چنین اجازه‌ای را به آنان نمی‌دهد. درگیری لفظی بین مسافران و کادر پرواز بالا گرفته و جیغ و داد کل هواپیما را در برگرفته. این موضوع باعث می‌شود تا استرس زیادی به برخی مسافران وارد شود و ناخوش شوند. عده‌ای از کهنسالان که دارای فشار خون بالا هستند حالا حال و روز خوبی ندارند و به همین دلیل هواپیما از اورژانس فرودگاه کمک می‌خواهد. بچه‌های اورژانس وارد می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. یکی دو نفر از بیماران هم به اتفاق خانواده‌اشان از هواپیما خارج می‌شوند. در این بین سرمهماندار اعلام می‌کند که تا لحظاتی دیگر اتوبوس‌ها می‌آیند و درهای هواپیما باز می‌شود تا آنان که می‌خواهند از هواپیما پیاده شوند، اقدام کنند تا مقدمات پرواز انجام شود. و تو می‌مانی که پیاده شوی و دنبال راه چاره دیگری باشی یا دل به دریا بزنی و ببینی سرنوشت برای تو چه رقم زده است. سرانجام پس از پیاده شدن تعدادی از مسافران، در ساعت 21 دوباره درهای هواپیما بسته می‌شود تا یخ زدایی مجدداً انجام شود. وقتی علت یخ زدایی دوباره را از یکی از عوامل پرواز می‌پرسی، می‌گوید این هواپیما پهن پیکر است در حین یخ زدایی مواد تمام شد آن‌ها دوباره برای این کار اعزام شدند و به همین دلیل دوباره بال‌های هواپیما یخ زده است. از اینجا به بعد بازار شایعات داغ می‌شود. از این‌که خلبان می‌ترسد پرواز کند تا این‌که این‌ها همه بهانه است هواپیما نقص فنی دارد چرا که برخی از پروازها انجام شده است و ... ساعت 23:45 هواپیما در نزدیکی باند برای یخ زدایی سرانجام هواپیمای 747 در ساعت 23:45 با یدک کش در نزدیکی باند پرواز قرار می‌گیرد و یخ زدایی انجام می‌شود. و پس از 45 دقیقه با قرار گرفتن در ابتدای باند پرواز در ساعت 00:30 فرودگاه یخ زده شهید هاشمی‌نژاد را ترک می‌کند. حالا مهمانداران خسته هواپیمای ماهان جان دوباره گرفته‌اند و مشغول پذیرایی از مسافران شده‌اند. پرواز 1034 در ساعت 01:40 بامداد در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند تا به 11 ساعت حبس در هواپیما و به پروازی که از زمان سوار شدن تا خروج از آن 12 ساعت و نیم به طول انجامیده، خاتمه دهد. هر چند عده‌ای معتقدند که این پرواز با احتساب کنسلی روز قبل آن با 32 ساعت تأخیر انجام شده است.   سرگردانی مسافران پرواز استانبول - تهران/ ۱۶۸ چمدان جا ماند!   جا ماندن چمدان ده ها مسافران پرواز استانبول - تهران موجب سرگردانی 5 ساعته مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) شده است. یکی از مسافران این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایی «قشم‌ایر» بوده است، با بیان این خبر به ایسنا گفت که مسافران از ساعت ۲۱:۳۰ بدون هیچ پذیرایی در فرودگاه امام خمینی (ره) سرگردانند و هیچکس پاسخگوی شرایط پیش‌آمده نیست. برخی از مسافران تا روشن‌شدن تکلیف چمدان‌هایشان در نمازخانه فرودگاه خوابیده‌اند! چه کسی مقصر است؟ کدام شخص پاسخگوست؟ خسارت را چه کسی می‌دهد؟ بالاخره این پرواز که در نوع خود بی‌سابقه بود با ساعت‌ها تأخیر و زیر سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان هواپیمایی ماهان قشم ایر و ... و فرودگاه مشهد در مورد اول انجام شد اما واقعاً این پرسش‌ها مطرح است که چه کسی مقصر است؟ مدیر فرودگاه مشهد که تعداد برف روب و دستگاه‌های یخ‌زدای فرودگاهش کفاف این برف را نداد یا مسئولان هواپیمایی ماهان که از قضا مدیر عاملش هم در دسترس نبود تا پاسخگوی دلیل تأخیر باشد. حالا که از پرواز بوئینگ 747 ماهان ساعت‌ها گذشته چرا کسی پاسخگو نیست که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا مدیریت فرودگاه مشهد نتوانست تبعات یک برف را مدیریت کند؟ چرا مدیر قشم ایر پاسخگوی این حجم از ساعت تاخیر مسافران یک پرواز بین المللی نیست؟ آیا مسئولان این شرکت ها و اساسا هواپیمایی تا کنون 11 ساعت در یک هواپیما دست به سر شده‌اند؟ خسارت چندین ساعت معطلی و سردرگمی، اضطراب و دلهره را چه کسی جبران می‌کند؟ هزینه اقامت اجباری مسافران، خورد و خوراک و هزینه مضاعف ایاب و ذهاب آنان را چه کسی پرداخت می‌کند؟ نتیجه نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس برای بررسی تأخیر و حبس چند ساعته مسافران داخل هواپیما در فرودگاه مشهد کی اعلام می‌شود؟ چرا شرکت های هواپیمایی مان که پیش از این بعضا در مقصد سفرها از مسافران با شاخه گل استقبال می‌کرد حالا لااقل برای جبران این فاجعه پول بلیط را به مسافران برنمی‌گردانند و حتی عذرخواهی هم نمی‌کنند؟ ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 11:56:17 GMT http://alef.ir/vdcjvaexouqexoz.fsfu.html?447818 تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث http://alef.ir/vdcipya53t1a552.cbct.html?447439 رئیس کل بیمه مرکزی گفت: قانون جدید بیمه شخص ثالث، مانع از زندانی شدن مقصران حوادث رانندگی می شود و از این پس، نرخ بیمه شخص ثالث عادلانه تر خواهد بود. به گزارش میزان، عبدالناصر همتی یکی از کمبودهای جدی در صنعت بیمه را  قانون قدیمی بیمه شخص ثالث دانست و گفت: این بیمه که حجم زیادی از پرتفوی صنعت بیمه را به خود اختصاص داده بود، مشکلات زیادی به همراه داشت؛ اما خوشبختانه در سال ۱۳۹۵ اصلاحات لازم در این قانون اعمال و قانون جدید بیمه شخص ثالث تصویب شد. بر این اساس، بیمه مرکزی نقش موثری در تدوین، پیگیری و تصویب قانون جدید و تلاش برای تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با آن در موعد قانونی مشخص شده داشت.   رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث گفت: با اجرای این قانون، کسانی که در حادثه رانندگی آسیب می‌بینند؛ به حق و حقوق خود در کوتاهترین زمان ممکن می‌رسند و مقصران حادثه نیز چنانچه عمدی در کار آنان نباشد یا از سایر قوانین و مقررات تخطی نکرده باشند؛ بری الذمه محسوب می‌شوند و تمامی تکلیف بیمه‌ای آنان بر عهده شرکت‌های بیمه خواهد بود. در واقع با اجرای این قانون، هیچ مقصر حادثه‌ای زندان نمی‌رود.   وی خاطرنشان کرد: در این قانون، ضمانت های اجرایی لازم و کافی دیده شده و بسیاری از ابهامات و خلاء‌های متعدد قانونی آن در موضوعات حقوق و تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار برطرف شده و اصلاح معیارهای تعیین حق بیمه، تأثیر سوابق رانندگی و بیمه‌ای، تسهیل شرایط در پرداخت خسارات و همچنین امکان مقابله با تقلبات بیمه‌ای، توجه به کارکرد بازدارندگی قانون و پیشگیری از تخلفات رانندگی، رفع بسیاری از موانع و نواقص موجود و تعیین تکالیف نهادها و دستگاههای ذیربط و وضع مقررات کیفری در این قانون مورد لحاظ قرار گرفته است.   همتی افزود: همچنین مشکل خرید الحاقیه در مقاطع ابتدایی هر سال و همچنین مسأله "تعدد دیات" حل شده و در هر ۲ زمینه شرکتهای بیمه و یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی مسئول جبران شدند.   رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص تدوین آیین نامه های اجرایی قانون جدید، گفت: طبق مفاد قانون مزبور باید ۱۶ آیین‌نامه‌ اجرایی برای این قانون تهیه شود. در این راستا، آیین نامه های مربوط به ماده ۱۸ قانون (موضوع تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن) ماده ۳۰ (موضوع نحوه مراجعه مستقیم زیان دیدگان به شرکت های بیمه مربوط و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی) و ماده ۳ (موضوع پوشش بیمه خسارت های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه و حق بیمه آن) در بیمه مرکزی تهیه و پس از تأیید شورای عالی بیمه برای طی مراحل نهایی تصویب به هیأت دولت ارسال شده است که در حال حاضر در کمیسیون های مربوط در حال بررسی می باشد. پیش نویس سایر آیین نامه های موضوع این قانون نیز تهیه و سیر مراحل تصویب را طی می کند.   وی گفت: در تدوین آیین نامه مربوط به ماده ۱۸ این قانون تلاش شده سوابق رانندگی و همچنین ملاحظات اجتماعی چون رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه در تعیین ساختار تعرفه حق بیمه مدنظر قرار گیرد تا نرخ های حق بیمه منصفانه تر شود. در تدوین آیین نامه مربوط به مواد ۳۰ و ۳ این قانون نیز تلاش شده، ضمن توجه به ملاحظات فنی، ابهامات و خلاء‌های مقرراتی موجود در این خصوص تا حد امکان مرتفع و حقوق متقابل زیان دیدگان و شرکت های بیمه مد نظر قرار گیرد. ]]> اقتصادی Mon, 20 Feb 2017 13:46:06 GMT http://alef.ir/vdcipya53t1a552.cbct.html?447439 چگونه با پرورش قارچ پولدار شویم؟ http://alef.ir/vdcjxaexiuqexoz.fsfu.html?447845 مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. مجله مهر: بعضی کالاها هستند که قبل‌ترها به‌عنوان کالای زینتی به شمار می‌آمدند؛ اما الآن در سبد کالای خانوارها کاملاً جابازکرده‌اند و به‌تبع آن تولید آن‌ها هم بالاتر رفته است. «قارچ» یکی از مواد غذایی است که تا سال‌های پیش مصرف آن زیاد نبود؛ اما الآن می‌توان آن را به‌عنوان یک مواد غذایی جدی در نظر گرفت و برای همین در سال‌های اخیر تولید و پرورش قارچ یکی از شغل‌های درآمدزا به‌حساب می‌آید؛ گرچه بازار آن همیشه با نوسانات زیادی رویه رو بوده است. «علی قهاری» جوان زنجانی است که نه سالی می‌شود وارد کار پرورش قارچ شده  و حالا تجربه‌اش را با مجله مهر در میان می‌گذارد. بدون اطلاعات تخصصی وارد این کار نشوید شما اول‌ازهمه باید هزینه‌ها را بر مبنای سطح زیر کشت حساب کنید که چقدر از این میزان هزینه ثابت و چه مقدار متغیر است. اگر مبتدی هستید، در گام اول باید اطلاعات تخصصی خود را بالا ببرید و اگر در این زمینه اطلاعی ندارید به‌هیچ‌عنوان این کار را شروع نکنید. از هر کارگاه خانگی می‌توان برای پرورش قارچ استفاده کرد؛ اما اگر به آن به چشم یک شغل دائمی نگاه کنید، یک سری نکات را باید رعایت کنید. یک سالن استاندارد باید حتماً شش متر عرض و ۱۸ متر هم طول داشته باشد؛ اما این ابعاد در کارگاه‌های خانگی می‌تواند کوچک‌تر باشد. دیوارها و درهای سالن شما باید حتماً عایق باشند و برای استفاده از حداکثر فضا هم می‌توان سالن را قفسه‌بندی و تا پنج طبقه از آن استفاده کرد. فاصله هرکدام از طبقات با هم حداقل باید ۶۰ سانتی‌متر باشد که قفسه‌ها باید فلزی با پروفیل آهنی باشند و در استانداردهای بین‌المللی هم پروفیل‌های آلومینیومی و ضدزنگ است. تقریباً برای یک سالن ۱۰۰ متری هزینه این قفسه ها حدوداً سه میلیون و نیم الی ۴ میلیون تومان آب می‌خورد. مواد اولیه برای این کار کمپوست قارچ است که البته کمپوست را خودتان هم در کارگاه می‌توانید تولید کنید، اما تولید آن در کارگاه‌های کوچک بازدهی ندارد و به‌صرفه است که آن از کارخانه‌های تولید کمپوست خریداری کنید. قیمت هر کیلو کمپوست ۹۵۰ تومان است و با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان میزان کمپوست مورد نظر را اندازه‌گیری کرد. بخش دوم مواد اولیه هم خاک پوششی است که بر مبنای مترمکعب حساب می‌شود که هر مترمکعب از ۱۳۵ هزارتومان تا ۴۰۰ هزار تومان که البته برای خاک پوششی بهتر است از خاک ایرانی استفاده شود. برای یک سالن صد متری با پنج طبقه حدود ده تن کمپوست لازم است که حدوداً می‌شود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. نزدیک شش مترمکعب هم خاک پوششی مورد نیاز است که حدوداً این هم ۹۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد. ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزارتومان هم خرج کارگرانی می‌شود که کار حمل کودها را انجام می‌دهند. البته هزینه اجاره یا خرید سالن جداگانه باید حساب شود. در سال پنج بار می‌توانید قارچ برداشت کنید قارچ به‌صورت دوره‌ای برداشت می‌شود و هر دوره‌ای هم حدود دو ماه است. اول باید کمپوست قارچ را درون بلوک‌ها بریزید و تا حدود ۱۳ تا ۱۵ صبر کنید. بعدازآن باید خاک‌کشی کنید. خاک‌ها باید اشباع از آب و حتماً عاری از باکتری و پاستوریزه باشند. این خاک را تا عمق پنج الی شش سانتی‌متر به‌طور کاملاً یکنواخت روی بستر کمپوستی که قبلاً نرم شده قرار می‌دهیم. دمای سالن باید ۲۶ و رطوبت هم بین ۸۸ تا ۹۸ درصد متغیر است. بعد از خاک‌دهی که حدود چهار روز طول می‌کشد، وارد مرحله راپلینگ می‌شویم. راپلینگ یک عملیات شخم زدن است و بعد از یکی دو روز هم عملیات هوادهی شروع می‌شود و حدود ۱۰ روز طول می‌کشد که قارچ‌های کوچک که به آن‌ها می‌گوییم «پین هد» ها شکل بگیرند. قارچ‌ها که شکل گرفتند، ابتدا با مه پاشی و سپس به‌صورت مستقیم آب‌رسانی می‌شوند و درشت می‌شوند و کم‌کم به مرحله برداشت می‌رسید. در اینجا می‌توانید اولین برداشت که به آن می‌گوییم فلش اول یا چین اول را کشت کنید. سه چین اقتصادی از قارچ می‌توانید داشته باشید. البته تا پنج چین هم می‌توان برداشت کرد؛ اما دو چین آخر دیگر اقتصادی نیست. برای همین معمولاً بعد از دو سه چین سالن را تخلیه می‌‎کنیم و کمپوست جدید می‌آوریم. چین اول را که برداشت کردید، در مدت کمتر از ده روز چین دوم رشد می‌کند که البته چین سوم حجم کمتری دارد. در سال می‌توانید پنج دوره برداشت قارچ داشته باشید البته شش دوره هم می‌شود هم سخت است، هم در اولین تجربه تقریباً امکان‌پذیر نیست. در هر دوره از هر سالن حدود دو تن و ۷۰۰ کیلوگرم می‌توانید قارچ برداشت کنید. اگر تمام شرایط مساعد باشد شما در هر دوره می‌توانید از همین سالن ۱۰۰ متری حدود سه میلیون تومان سود داشته باشید. بازار فروش قارچ نوسان دارد مدیریت درزمینهٔ کشاورزی و علی‌الخصوص قارچ مشکل جدی دارد. در زمان‌هایی آن‌قدر قارچ در بازار زیاد است و همه در زیرزمین خانه‌شان هم پرورش می‌دهند که ممکن است بار قارچ شما خراب شود و زمان هایی هم هست که آن قدر  مشتری برای آن زیاد است که آن میزان در بازار موجود نیست. نوسانات بازار قارچ زیاد است و همین ریسک کار شما را بالا می‌برد و ازآنجایی‌که تاریخ انقضا و خرابی آن سریع است، خیلی هم نمی‌توان به صادرات فکر کرد. پرورش قارچ هم سرمایه‌بر است هم کاربر و برای این سالن ۱۰۰ متری حداقل به یکی دو کارگر احتیاج است که مدام به قارچ‌ها رسیدگی کنند. در کار پرورش قارچ باید مدام مواظب قارچ‌ها باشید که دچار بیماری نشوند. محیط پرورش قارچ‌ها باید تاریک باشد و سرما و گرمای سالن مرتب چک شود. ]]> اقتصادی Tue, 21 Feb 2017 13:17:07 GMT http://alef.ir/vdcjxaexiuqexoz.fsfu.html?447845