پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://alef.ir/economic Sat, 25 Mar 2017 21:11:45 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sat, 25 Mar 2017 21:11:45 GMT اقتصادی 60 آیت‌الله جوادی آملی: اقتصاد کشور با وجود بانکهای ربوی که در حال حاضر کمرشکن شده اند نمی تواند به سمت تولید و اشتغال برود http://alef.ir/vdchx-nkw23nmxd.tft2.html?456339 مرجع تقلید شیعیان گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تولید و اشتغال ضروری است ولی مردم با بانک‌های ربوی که در حال حاضر کمرشکن شده‌اند نمی‌توانند به سمت تولید و اشتغال بروند. به گزارش تسنیم از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی عصر امروز در دیدار با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی، با اشاره به اهمیت توجه به نماز در جامعه اسلامی اظهار داشت: نماز ستون دین و اقامه آن واجب است، نماز  و مردم نیز زمانی که ستون نظام شدند  منتظرند عمل درست را در کشور ببینند. وی بابیان اینکه تأثیرگذاری نماز مانند تسکین دردهاست، افزود: همان‌گونه که در قرآن آمده نماز نماد بازدارنده بوده و انسان را از فحشا و منکر نجات می‌دهد، همچنین مردم انقلاب کردند تا دین خدا برپا شود چراکه در گذشته توجه به قرآن و نماز در جامعه کمرنگ بود. مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه کشور ما در منطقه پرخطری واقع‌شده است، ادامه داد: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تولید و اشتغال ضروری است ولی مردم با بانک‌های ربوی که در حال حاضر کمرشکن شده‌اند نمی‌توانند به سمت تولید و اشتغال بروند. وی مردم را ستون نظام دانست و گفت: در شرایطی که مردم ستون نظام هستند نباید انتظار داشت کسی که ستون فقراتش شکسته و جیبش خالی‌شده همچنان ستون باشد و تا زمانی که اقتصاد عمومی نشود مشکلات همچنان باقی خواهد بود. استاد برجسته حوزه علمیه فضای مجازی را مدنظر قرار داد و ابراز کرد: هر جا اندیشه و فکر منتقل می‌شود فضای حقیقی است و فضای مجازی امروز در حال دور کردن مردم از فرهنگ خود است. ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 03:30:00 GMT http://alef.ir/vdchx-nkw23nmxd.tft2.html?456339 سومین هواپیمای ایرباس شنبه وارد ایران می‌شود http://alef.ir/vdcg739txak9nt4.rpra.html?456482 سومین هواپیمای خریداری شده شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران (هما) قرار است فردا (شنبه ۵ فروردین) وارد کشور شود. به گزارش مهر، در پی امضای توافق نامه خرید یکصد فروند هواپیما توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از شرکت ایرباس، در روز بیست و سوم دی ماه امسال اولین فروند از این سفارشات که یک فروند ایرباس ۳۲۱ بود تحویل ایران ایر شد. سپس دومین هواپیمای خریداری شده از ایرباس در تاریخ ۲۱ اسفندماه از نوع ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست تا سرآغاز تحول در ناوگان هوایی پهن پیکر کشور باشد، زیرا تاکنون هیچ شرکتی در ایران این هواپیما را بکار نگرفته است. ایرباس ۳۳۰ ایران ایر قادر است تا ۳۲ مسافر را در قسمت «بیزنس کلاس» و ۲۰۶ مسافر را در قسمت اقتصادی (اکونومی) در مسیری به طول بیش از ۱۳ هزار کیلومتر حمل کند؛ ضمن اینکه قسمت بار آن نیز در حدود  ۳۶ تن ظرفیت دارد. ایرباس ۳۳۰ یک هواپیمای پهن پیکر دوموتوره است و برای برخاستن به باندی به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر و برای فرود به باندی به طول یک هزار و هفتصد و سی متر نیاز دارد و می‌تواند در اکثر فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست انجام دهد. طول هواپیمای ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ برابر ۵۸.۸۲ متر، فاصله دو سر بال آن ۶۰.۳۰ متر و ارتفاع هواپیما از سکان عمودی تا زمین ۱۷.۳۹ متر است. بر اساس این گزارش، بر اساس قرارداد ایران ایر و شرکت ایرباس ۱۰۰ فروند هواپیما شامل ۳۸  فروند ایرباس از نوع ۳۳۰،  ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ از ایرباس است.   ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 16:56:23 GMT http://alef.ir/vdcg739txak9nt4.rpra.html?456482 سود پورشه از فروش هر خودرو چقدر است؟ http://alef.ir/vdchw-nkx23nmxd.tft2.html?456393 پورشه به‌طور میانگین از فروش هر خودروی خود ۱۷ هزار دلار سود عملیاتی کسب می‌کند. این رقم نسبت به سایر خودروسازان دیگر بیشتر است. به گزارش خبرآنلاین، فرقی نمی‌کند یک خودروساز در ساخت محصول خود با چه شیوه‌ای دست به کاهش قیمت بزند درهرصورت اتومبیل همچنان یک گزینه‌ی گران‌قیمت محسوب می‌شود اما این به معنی کسب سود سرشار برای تمامی خودروسازان نیست البته به‌جز پورشه. این خودروساز آلمانی پول خوبی از ساخت خودروهای خود به جیب می‌زند. فروش ۲۳۸ هزار دستگاه در سال گذشته و کسب ۳.۹ میلیارد یورو ( ۴.۱ میلیارد دلار) سود درنتیجه میانگین سود پورشه برای هر خودروی فروخته‌شده ۱۷۲۵۰ دلار است. پورشه تقریباً می‌تواند به ازای فروش هر خودروی خود یک فولکس‌واگن جتا خریداری کند.  اگر پورشه تصمیم به انجام چنین کاری داشته باشد، می‌تواند تنها با سود عملیاتی خود ۲۳۸ هزار دستگاه جتا خریداری کند. البته این رقم به‌طور میانگین محاسبه شده است. از این‌رو ممکن است سود برخی از مدل‌ها نظیر پانامرا توربو S هیبریدی یا پورشه 911 توربوی روباز بیشتر باشد.  برای مثال قیمت این دو مدل تقریباً نسبت به قیمت مدل پایه‌ی آن‌ها دو برابر است و به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد.اما حتی همین قیمت نسبت به اکثر رقبا بالاتر است.  این ارقام نسبت به خودروی مرسدس بنز GLA یا CLA یا مدل پایه‌ی بی ام و سری ۲ یا حتی سری ۳، ۳۳ هزار دلار بیشتر است. به این قیمت می‌توان هزینه‌ی بالای آپشن‌های پورشه را نیز اضافه کرد که قیمت خودرو را بیشتر می‌کند. هیچ تعجبی ندارد که پورشه با داشتن این حاشیه سود بالا، در آینده‌ی نزدیک پول کافی برای خرید تمامی گروه فولکس‌واگن داشته باشد؛ شرکتی که در حال حاضر بزرگ‌ترین برند خودروساز دنیا محسوب می‌شود. ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 08:20:26 GMT http://alef.ir/vdchw-nkx23nmxd.tft2.html?456393 26میلیون فقر وام زیر 100 میلیون تومان/تقدم و تاخر بانک مرکزی دلیل عدم اجرایی شدن مصوبه مجلس/ فقط سود و جریمه وام های زیر 10 میلیون بخشیده شد؛ نه 100 میلیونی http://alef.ir/vdcb0aba8rhbsap.uiur.html?454461 به گزارش الف؛ شهریورماه سال ۹۵ مجلس در حین بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 95، مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن، منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی صرف شود و دولت مکلف شده منابع حاصل از یکسان‌سازی نرخ ارز را نیز از این محل پیش‌بینی کند.   موضوع مهمی که مجلس تصویب کرد، این بود که سود و جریمه تسهیلات غیر جاری تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر نرخ ارز پرداخت و تسویه شود. بنا بر مصوبه مجلس، بدهکاران به بانک‌های دولتی و بانک‌های دولتی واگذارشده که تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان گرفته‌اند، فقط ملزم به پرداخت اصل وام بوده و پرداخت سود آن بر عهده دولت است و جریمه دیرکرد نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.   اما این مصوبه قانونی به‌درستی اجرایی نشد و حتی به دلیل تعلل دولت و بانک مرکزی، دو ماه پس از زمان تصویب قانون، تعدادی از نمایندگان مجلس برای بخشش جریمه دیرکرد بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند.   مشکل اینجا بود که قانون وجود داشت اما دستورالعمل اجرایی آن در دولت و بانک مرکزی تدوین‌نشده بود و می‌بایست آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن را تهیه و به بانک‌ها ابلاغ می‌شد.   سرانجام این مهم، در روز 15 بهمن‌ماه سال جاری در هیئت دولت تصویب شد؛ بر اساس تصمیم دولتمردان، به بانک‌های عامل اجازه داده شد به بخشودگی جریم کسانی که زیر 100 میلیون تومان وام گرفته‌اند، اقدام کنند و دولت نیز تا سقف 10 هزار میلیارد تومان بخشودگی سود این تسهیلات را متقبل شود؛ بنابراین اگر افرادی که زیر 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، اصل وام خود را به بانک بپردازند، بانک‌ها می‌بایست جریمه دیرکرد آن بخشیده و دولت سود آن را پرداخت کند.   محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت هم گفته بود به بانك‌هاي عامل اجازه داده مي‌شود به بخشودگي جریم كساني كه زير 100 ميليون تومان وام گرفته‌اند، اقدام كنند و دولت نيز تا سقف 10 هزار ميليارد تومان بخشودگي سود، تسهيلات 100 ميليون تومان وام‌گيرنده را متقبل مي‌شود و اگر افرادي كه زير 100 ميليون تومان تسهيلات دريافت كرده‌اند، اصل پول خود را به بانك بپردازند، بانك‌ها جريمه بخشیده و دولت سود آن را پرداخت خواهد كرد.   چند روز بعد از تصویب این مصوبه در دولت، ولی ا... سیف رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بخشودگی جرایم دیرکرد وام‌های زیر صد میلیون تومان به تصویب رسیده و هنوز به نظام بانکی برای اجرا ابلاغ نشده است. البته هم‌اکنون در حال تنظیم آیین‌نامه‌های آن هستیم که تا هفته آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد.   اما بانک مرکزی روز ۲۱ بهمن‌ماه، دستورالعمل بخشودگی سود و جرائم تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با اولویت‌های در نظر گرفته‌شده را به نظام بانکی ابلاغ کرد.   بااین‌حال روز 17 اسفندماه، محمدرضا حسین زاده رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از آغاز بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان از آن روز خبر داد و افزود: بدهکاران بانکی درصورتی‌که برای تسویه نقدی تسهیلات خود در موعد مقرر اقدام کنند، سود و جرائم تسهیلات آن‌ها بخشیده می‌شود و تنها باید اصل بدهی خود را پرداخت کنند.   بر اساس این گزارش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: منابع مالی برای اجرای مصوبه بخشش سود و جریم دیرکرد وام‌های بانکی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان محدود است و اولویت فعلاً با بخشودگی وام‌های زیر ۱۰ میلیون است.   ولی ا... سیف افزود: نظام بانکی محدودیت‌های زیادی برای اجرای دقیق مصوبه بخشش سود و جریم دیرکرد وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان دارد که به دلیل اینکه منابع مالی برای انجام این مهم محدود است و ناگزیر شدیم در بخشنامه خود محدودیت‌هایی در خصوص بخشش سود و جریم دیرکرد وام‌های بانکی داشته باشیم.   بااین‌حال و اجرای ناقص مصوبه قانونی مجلس از سوی بانک مرکزی، نمایندگان مجلس دهم در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1396، بند 4 الحاقی تبصره 17 این لایحه تصویب کردند که بر اساس آن، حکم تبصره 35 اصلاح قانون بودجه سال 95 برای سال 96 تنفیذ و شرط عدم افزایش پایه پولی شامل بخشودگی سود و جریم وام‌های زیر 100 میلیونی نمی‌شود، تمدید می‌شود؛ یعنی اجرای بخشودگی سود و جریمه وام‌های زیر 100 میلیون تومان برای سال آینده نیز لازم‌الاجرا است.   اما باوجود ابلاغ بخشنامه بخشودگی سود و جریم دیرکرد تسهیلات تا زیر 100 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی، برخی از بانک‌ها عنوان کردند که بخشنامه برای همه افراد قابلیت اجرایی ندارد و بستگی به شرایط وام‌گیرنده دارد و این مصوبه را به‌صورت نیم‌بند اجرا می‌کنند.   این در حالی بود که بر اساس قانون می‌بایست سود وام‌های زیر 100 میلیون تومان را دولت پرداخت کند و بانک‌ها می‌بایست جرائم این تسهیلات ببخشند و اصل تسهیلات از سوی تسهیلات گیرنده نیز به‌صورت نقد پرداخت شود، اما بانک‌ها اعلام کردند که فرد بدهکار باید اصل پول و سود آن را پرداخت کند و تنها جریمه‌ای که به اصل پول و سود آن تعلق‌گرفته است، بخشوده می‌شود و تنها 6 درصد جریمه دیرکرد بخشیده می‌شود و حتی برخی شعب بانک‌ها عنوان کردند که بخشودگی 6 درصد نیز شامل همه افراد نمی‌شود.   اقدام بانک مرکزی به ضرر تسویه وام‌های زیر 100 میلیون تمام شد/ 26 میلیون فقره وام زیر 100 میلیون تومان «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم دراین‌باره و در مورد اینکه این موضوع، به خبرنگار الف؛ گفت: موضوع بخشنامه بانک مرکزی برای بانک‌های دولتی و بانکی‌هایی که واگذارشده و 20 درصد سهام آن، در اختیار دولت است را شامل می‌شود.   وی با تأکید بر اینکه بخشش سود و جریمه دیرکرد وام‌های زیر 100 میلیون تومان، شامل بانک‌های نیست، افزود: دولت این مصوبه قانونی را به نحوی اجرا کرد که اتفاق در بخش خصوصی رخ ندهد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تصریح کرد: اصل موضوع این است که 26 میلیون فقره وام زیر 100 میلیون تومان وجود دارد که بر اساس محاسبه و گزارش بانک مرکزی، برای بخشش سود این تعداد، 44 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.   پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس، 10 هزار میلیارد تومان منابع برای این موضوع در نظر گرفته‌شده بود و بانک مرکزی با توجه به نحوه اعمال و اجرای خود، کل منابعی که توانست برای آن اختصاص دهد، 2 هزار و 500 میلیارد تومان است.   به گفته وی، با توجه به نحوه اجرای بانک مرکزی، برای کل وام‌هایی که مشمول این بانک‌ها شده بود؛ البته چون برخی وام‌ها تمدیدشده بود، مثلاً اگر بخواهیم، سود وام اول محاسبه شود، زیرا برخی وام‌ها، دو یا سه سال به‌روز و تمدیدشده؛ اما بانک مرکزی فقط سود وام‌های اول و دوم (تمدیدشده) در نظر گرفته که 44 هزار میلیارد تومان است.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بیان کرد: اگر میزان سود و جریمه وام اول وام‌های زیر 100 میلیون تومان موردنظر قرار گیرد، میزان رقم آن، تقریباً حدود 75 تا 80 هزار میلیارد تومان خواهد شد که بخشش آن با توجه به منابع بانک مرکزی و مصوبه مجلس قابلیت اجرا ندارد.   پور ابراهیمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به‌جای، 10 هزار میلیارد تومان، فقط 2 هزار و 500 میلیارد تومان منابع برای بخشش سود و جریمه دیرکرد وام‌های زیر 100 میلیون تومان اختصاص داده است، اظهار داشت: نحو اجرا نشان می‌دهد میزان بخشش سود وام‌هایی که شامل شود با منابع که می‌توان عملیاتی و اجرایی کرد؛ خیلی فاصله است؛ لذا بانک مرکزی بخشنامه خود را اصلاح‌کرده و بر اساس آن، فعلاً بخشش سود وام‌های زیر 10 میلیون آغاز کرده است.   وی در پاسخ به این سؤال که بخشش سود وام‌های بالای 10 میلیون تومان هنوز اجرایی نشده است؟ پاسخ داد: بله؛ بر اساس ابلاغ بانک مرکزی اکنون وام‌های زیر ده میلیون را تسویه می‌کنند و انجام‌شده؛ ولی قاعدتاً اگر می‌خواست این اقدام با شرایط بهتری انجام شود، می‌بایست، 10 هزار میلیارد تومان منابع به آن اختصاص می‌داد که این اقدام اجرایی نشد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم درباره اینکه چرا بانک مرکزی مصوبه مجلس را به‌درستی اجرا نکرد، گفت: در مصوبه مجلس محدودیتی‌هایی در بحث میزان بدهی و افزایش سرمایه بانک‌ها وجود داشت و بانک مرکزی آن را به روشی محاسبه و اجرا کرد که بیشتر از 2 هزار و 500 میلیارد تومان منابع برای آن اختصاص نداد.   پورابراهیمی تصریح کرد: بانک مرکزی اگر می‌خواست قانون اجرا می‌شود، باید آن را به نحوی عملیاتی می‌کرد که 10 هزار میلیارد تومان منابع به آن اختصاص یابد، اما این بانک ابتدا موضوع افزایش سرمایه و بدهی بانک‌ها را پرداخت کرد و بعدازآن و در آخر به اجرایی شدن بخشش سود و جریمه وام‌های زیر 100 میلیون ورود کرد.   وی گفت: تقدم و تأخر بانک مرکزی در اجرا، باعث این اتفاق شد و نحوی اجرای قانون و تصمیم بانک مرکزی به ضرر تسویه وام‌های زیر 100 میلیون تمام شد و نتوانست منابع موردنیاز را تأمین کند و به این بخش عدد کمتری رسید. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 03:38:53 GMT http://alef.ir/vdcb0aba8rhbsap.uiur.html?454461 سرگردانی مسافران مالباخته ایرانی در راه فرنگ http://alef.ir/vdcd990oxyt0ks6.2a2y.html?456362 اغماض در برخورد و پلمبِ یک آژانس گردشگری در تهران، مسافران آفریقای جنوبی، ارمنستان، لبنان و آذربایجان را در روزهای نخست سال ۹۶، سرگردان و مالباخته کرد. به گزارش ایسنا، پیش از آن‌که سال آغاز شود، مسافران یکی از دفاتر خدمات مسافرتی از طریق کارگزاران اصلی ارائه‌کننده‌ی خدمات در این چند کشور، متوجه‌ی بی‌اعتباری آژانس توریستی مربوطه شدند و پس از شکایت به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و پیگیری، تازه دریافتند از شرکتی خرید کرده‌اند که مدتی است درخواست پلمب آن به اداره اماکن داده شده است. یکی از شاکیان این پرونده که برای سفر به آفریقای جنوبی از طریق این آژانس مسافرتی اقدام کرده و در جریان آن ۴۴ میلیون تومان خود را از دست داده است، به ایسنا، توضیح داد: جز ما یک گروه ۷ نفره‌ی دیگر نیز قرار بود در تعطیلات نوروزی با همین آژانس به آفریقای جنوبی سفر کنند که ۸۷ میلیون تومان هم بابت آن پرداخته بودند. همگی ما این تور را در بهمن‌ماه خریده بودیم، قرار بود ۲۹ اسفندماه سفر را آغاز کنیم، اما ناگهان کارگزار اصلی در تماسی تلفنی اطلاع داد که آژانس پول‌ها را نداده و ما نمی‌توانیم این سفر را برویم. بعد هم پیشنهاد داد؛ همان مبلغ را این‌دفعه به او بپردازیم تا اجازه دهد این سفر را برویم! درحالی‌که هر ۱۱ نفر این پول را قبلا به آژانس داده بودیم، سر گنج نشسته بودیم که دوباره پول بدهیم؟. وی سپس گفت: ما این خواسته‌ی کارگزار را به آژانس اطلاع دادیم که اطمینان داد مشکل را حل می‌کند و چک تضمینی یک هفته‌ای را به کارگزار داد که در نهایت برگشت خورد. این اتفاق باعث شد به همراه دیگر شاکیان و البته کارگزار به آژانس مراجعه کنیم و تا ۴ صبح هم همان‌جا بمانیم تا تکلیف مشخص شود. دست‌آخر چک تضمینی را به تاریخ ۳۰ خردادماه ۹۶ به نام حسابدار شرکت، به همراه اقرارنامه‌ای از آژانس مبنی بر عمل نکردن به تعهداتشان در موعد مقرر، گرفتیم. به خاطر شرایط پیش‌آمده و آن فضای نامطمئن، به اداره میراث فرهنگی و گردشگری تهران هم مراجعه کردیم تا شکایت کنیم و آنجا بود که مطلع شدیم نامه‌ی لغو پروانه‌ی این شرکت در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته ابلاغ شده و مدیرکل این استان در نامه‌ای جداگانه به تاریخ ۱۷ خردادماه همان سال از معاون نظارت بر اماکن عمومی درخواست کرده برای پلمب این شرکت اقدام کند. او اضافه کرد: در جریان پیگیری شکایت، کارگزار اصلی تور هم مدام فشار می‌آورد که پول جداگانه‌ای را از ما بگیرد تا این سفر را اجرا کند، حتی حاضر شد مبلغ کمتری بگیرد، اما وقتی پای قرارداد رفتیم دوباره کل پولی را که قبلا به آژانس داده بودیم، طلب کرد. شاکی این پرونده ادامه داد: زمانی که برای شکایت به اداره میراث فرهنگی تهران مراجعه کردیم متوجه شدیم خانمی از اصفهان نیز از همین آژانس شکایت دارد. آذرماه سال گذشته توری به مقصد لبنان به مبلغ ۸ میلیون تومان به دو نفر فروخته شده بود که مسافران بعد از واریز ۵ میلیون تومان آن، نه بلیت هواپیما و واچر هتل را و نه دیگر پاسخی گرفته بودند. ظاهرا این رسم برخی آژانس‌ها شده، با وجود آن‌که پول را از مسافر زودتر می‌گیرند، اما وقت سفارت‌ها در آخرین لحظات و زمان از دست رفته تعیین می‌شود و معمولا هم از بلیت هواپیما و واچر هتل تا لحظه پرواز خبری نیست. او ادامه داد: جز ما، گروهی از مسافران ارمنستان و جمهوری آذربایجان که شامل ۴ اتوبوس می‌شدند هم از این آژانس بابت عمل نکردن به تعهداتش شکایت داشتند که هر کدام یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از دست داده بودند، ولی متاسفانه چون هزینه‌ی این تورها کم است، مسافر حاضر می‌شود به خواسته کارگزار اصلی که خودش هم به نحوی مال‌باخته شده، تن دهد و این پول را دوباره  بدهد تا سفر را هر طور شده برود. این شاکی که هویت‌اش نزد ایسنا محفوظ است، گفت: متاسفانه وقتی به میراث فرهنگی مراجعه کردیم، آن‌ها فقط گفتند رسیدگی خواهند کرد و پرونده را به مراجع قضایی ارجاع خواهند داد. برای همین ما منتظر اقدام آن‌ها نشدیم و به دادسرای ناحیه ۷ سیدخندان و سپس شعبه ۳ بازپرسی پلیس مراجعه کردیم که دو نامه برای پیگیری به اداره اماکن ارائه کردند. وی با بیان این‌که متضرر شدن این مسافران، از سهل انگاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری تهران و اداره اماکن ناشی می‌شود، گفت: روزی که به این دفتر در خیابان سهروردی مراجعه کردم جواز کسب آن روی دیوار نصب بود، نزدیک به ۲۰ کارمند مشغول کار بودند، تلفن‌هایشان مدام زنگ می‌خورد و برای نوروز تبلیغ تور داشتند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که این آژانس غیرمجاز بوده و باید فعالیتش ۹ ماه پیش متوقف می‌شد، وجود نداشت، ما از کجا باید می‌دانستیم این آژانس لغو مجوز شده و غیرقانونی فعالیت می‌کند! او اضافه کرد: نامه‌های اداره میراث فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد که از زمان فعالیت این آژانس در خیابان سهروردی، یعنی همان‌جایی که ما برای خرید تور آفریقای جنوبی مراجعه کردیم، از اداره اماکن درخواست شده؛ از ادامه فعالیت آن مطابق قوانین جلوگیری کند. جالب آن است که در نامه ابلاغی اردیبهشت‌ماه ۹۵ اشاره شده آژانس مربوطه به خاطر ناموفق بودن در جلب رضایت شاکیان، عدم ارائه ضمانت‌نامه معتبر و فعالیت در زمان تعلیق، پروانه‌ی آن لغو شده، یعنی این آژانس سابقه داشته و با همان شرایط و بدون مزاحمت به فعالیت خود ادامه داده و در این مدت هم تور فروخته است. وی گفت: این آژانس در بهمن‌ماه به مکان دیگری انتقال پیدا می‌کند و اداره میراث فرهنگی و گردشگری دو مرتبه در نامه دیگری به تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۵ خطاب به معاونت نظارت بر اماکن درخواست پلمب را صادر می‌کند، اما این دفتر همچنان باز است و با وجود پیگیرهای ما هیچ اقدامی روی آن نشده و درحال حاضر هم نه تنها به کارگزاران آفریقای جنوبی، لبنان، ارمنستان و آذربایجان بدهکار است که نزدیک به ۱۵۰ مسافرِ شاکی، سرگردان و مالباخته هم دارد.   ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 05:19:38 GMT http://alef.ir/vdcd990oxyt0ks6.2a2y.html?456362 سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده به زمین نشست/ تحویل ۱۲ ایرباس تا پایان ۲۰۱۸/هواپیمای جدید خرداد به اروپا می رود http://alef.ir/vdcbw0basrhbs0p.uiur.html?456685 سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام که از نوع 330 سری 200 است، ساعت 17:40 امروز (شنبه) با شماره پرواز همای 700 به فرودگاه مهرآباد تهران وارد شد. به گزارش ایرنا، دیروز این هواپیما با حضور «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد. این هواپیما در حالی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست که آسمان تهران بارانی و مه آلود است. به مناسبت ورود این هواپیما با ماشین های مخصوص، در باند فرود آب پاشیده شد.سپس ایرباس را به آشیانه انقلاب شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هدایت کردند. نخستین هواپیمای ایرباس مدل اِی321 (A321) بیست و سوم دی ماه 1395 به تهران وارد شد. دومین فروند با مدل 330 سری 200 نیز بیست و یکم اسفندماه گذشته در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. در آیین ورود دومین فروند از هواپیماهای ایرباس، مدیرعامل ایران ایر گفت: از امروز روند تحویل سومین فروند هواپیمای ایرباس آغاز شده است و اگر همه چیز خوب پیش برود بیست و نهم یا سی ام اسفند ماه شاهد ورود سومین فروند هواپیمای ایرباس به کشور خواهیم بود. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین المللی نیز در این آیین گفت: پرداخت 330 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ایران ایر در زمان دولت پیشین تصویب شد تا ایران ایر بتواند 6 فروند هواپیمای نو خریداری کند. «اصغر فخریه کاشان» افزود: طبق قرارداد امضا شده با ایرباس 15 درصد منابع مالی باید توسط ایران ایر تامین شود که بخشی از آن از محل این تسهیلات و بخشی دیگر نیز توسط شرکت های لیزینگ تامین می شود. مدیر عامل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ایرباسی که امروز وارد کشور شد از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا قرار می گیرد، گفت: تا پایان ۲۰۱۸ قرار است ۱۲فروند ایرباس تحویل ایران داده شود.به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش در پی فرود سومین هواپیمای ایرباس پسابرجامی به فرودگاه مهر آباد تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  در راستای قرارداد هایی که با شرکت های سازنده هواپیمای دنیا از جمله ایر باس منعقد کرده ایم طبق برنامه تنظیم شده مقرر بود چند فروند هواپیما در سال ۹۵ تحویل جمهوی اسلامی ایران شود. وی افزود: یک فروند هواپیمای بدنه باریک از نوع ایرباس ۳۲۱ و دو فروند بدنه بزرگ (پهن پیکر) از نوع A۳۳۰-۲۰۰ قرار بود، تحویل جمهوری اسلامی ایران شود که طبق برنامه تنظیم شده این دومین هواپیمای پهن پیکری است که ما تحویل می گیریم. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه ای که داریم و قبلا نیز اطلاع رسانی شده قرار است تا پایان ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ فرورند ایرباس ۳۲۰ دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه شود ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ نیز قرار است تعداد ۵ فروند ایرباس ۳۲۱ تحویل ما شود. پرورش با بیان اینکه البته ممکن است تغییرات مختصری در برنامه ریزی های انجام شده ایجاد شود، افزود: به عنوان مثل هواپیمایی که امروز وارد کشور شد قرار بود چند روز قبل از عید به ایران منتقل شود اما در کارهای اجرایی آن مقداری تاخیر پیش آمد. وی ادامه داد : طبق قولی که داده بودیم تلاش کردیم هواپیماهایی که وارد شده بتوانند در برنامه های پروازی نوروزی به مردم خدمت رسانی کنند در همین راستا هواپیمای اولی که وارد کشور شد و از نوع ایرباس ۳۲۱ بود از زمانی که در برنامه پروازها قرار گرفته تا روز گذشته طبق آمار نزدیک به ۶۵۰ ساعت در حدود ۲ ماه و ۵ روز گذشته پرواز و بین ۴۸ تا ۵۰ هزار مسافر را جابجا کرده است. پرورش گفت برای ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد نیز در دوره پروازهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین حدود ۱۵۰ پرواز پیش بینی شده بود که ما امیدوارهستیم تا پایان برنامه نوروزی این پیش بینی محقق شود. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین هواپیمای پهن پیکر که قبل از نوروز وارد کشور شد نیز در برنامه پروازی نوروزی قرار گفته بود، ادامه داد: در طول برنامه نوروز حدود ۹۰ پرواز برای این هواپیما پیش بینی شده بود که به این ترتیب نزدیک به ۲۰ هزار مسافر با این هواپیما جابجا خواهند شد. پرورش خبر داد: ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد پس از طی تعدادی پرواز داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود و از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا و خاور دور قرار می گیرد. شرکت ایران ایر قرارداد خرید صد فروند هواپیمای ایرباس را به ارزش 10 میلیارد دلار امضا کرده است که باید در یک دوره 10 ساله همه هواپیماهای خریداری شده جدید خود را از ایرباس تحویل بگیرد. این قرارداد شامل 46 فروند هواپیما321 می شود که می تواند روزانه 14 یا 15 ساعت در مسیرهای طولانی پرواز کند و در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما می افزاید. سومین فروند از هواپیماهای ایرباس با 238 صندلی شامل 32 صندلی بیزینس کلاس و 206 صندلی اکونومی کلاس وارد ناوگان هوایی ایران ایر شده است. با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد تا با ورود ناوگان هوایی نو هموطنان با اطمینان خاطری بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند. شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما را با شرکت فرانسوی ایرباس و 80 فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده است. قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره نیز با شرکت فرانسوی-ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR)- از شرکت های زیرمجموعه ایرباس- بزودی نهایی می شود. در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دوربرد، میان برد و کوتاه برد دارای بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و با ورود تدریجی این هواپیماها فرصت اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 20 هزار نفر از متخصصان ایرانی فراهم می شود. اوایل مهرماه پارسال اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک-OFAC) برای شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و قرارداد 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما امضا شد. بر اساس این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند. ایران ایر همچنین 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای این شرکت بیش از 11 هزار و 400 صندلی می شود. قرار است ایران ایر 16 فروند هواپیمای ایرباس 350 متشکل از پنج هزار و 600 صندلی را نیز برای پروازهای دوربرد خود تحویل بگیرد. صنعت هوایی کشور در سال های گذشتهبه واسطه تحریم، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها با تلاش های شبانه روزی خود صنعت هوانوردی ایران را سرپا نگه داشته بودند. براساس قراردادی که ایران ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در 2018 به ایران ایر تحویل شود و شرکت ای تی آر نیز قرار است از 20 فروند هواپیمای 72 نفره 3 فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد. در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است. خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خرید 80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد. بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و 500 صندلی می رسد. همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای.ار- 300 با 350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100 صندلی افزایش یابد. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 13:24:42 GMT http://alef.ir/vdcbw0basrhbs0p.uiur.html?456685 مشمولان سهام عدالت بخوانند http://alef.ir/vdcjamexmuqeixz.fsfu.html?456476 مشمولان سهام عدالت می توانند از روز دوشنبه ۱۴ فروردین برای مشاهده صورتحساب خود به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند.  سامانه سهام عدالت که از ۳۰ اسفند ۹۵ برای بروزرسانی  صورتحساب  مشمولان از دسترس خارج شده بود، از روز دوشنبه ۱۴۴ فروردین برای مشاهده صورتحساب سهام عدالت در دسترس خواهد بود. مشمولان می توانند از طریق www.samanese.ir صورتحساب سهام عدالت خود را مشاهده کنند. پیش از این سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که سامانه سهام عدالت از ۳۰ اسفند موقتا از دسترس خارج می شود. ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 17:51:59 GMT http://alef.ir/vdcjamexmuqeixz.fsfu.html?456476 قیمت برخی خودروهای کارکرده/جدول http://alef.ir/vdcezp8epjh8nni.b9bj.html?456516 با توجه به قیمت نسبتا بالایی که خودروهای نو دارند ماشین‌های کارکرده جایگزین مناسبی برای خرید خودرو صفر کیلومتر هستند. به گزارش میزان، با فرا رسیدن ایام نوروز اکثر خانواده‌ها اقدام به خرید خودرو برای رفتن به مسافرت و راحتی بیشتر می‌کنند. البته باید به این توجه داشت امروزه خرید خودرو صفر کیلومتر قیمت نسبتا بالایی داشته و اکثر متقاضیان ترجیح می‌دهند با خرید خودرو دست دوم نیاز خود را برطرف کنند. از سوی دیگر برخی افراد برای خرید ماشین‌های نو، خودرو کارکرده خود را برای فروش می‌گذارند به همین علت محدوده قیمت برخی از این خودروها را برای شما در جدول مشخص کرده ایم:   ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 05:45:28 GMT http://alef.ir/vdcezp8epjh8nni.b9bj.html?456516 ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟ http://alef.ir/vdcivqa5wt1awp2.cbct.html?456385 تحلیل مجله گلوبال فاینانس نشان می‌دهد بعضی از کوچکترین کشورهای جهان همچنان در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارند. به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی در فوریه سال ۲۰۱۷ منتشر شد و بر مبنای آمار صندوق بین‌المللی پول بود. این مجله کشورهای جهان را بر اساس تولید ناخالص داخلی آنها برمبنای سرانه برابری قدرت خرید رتبه بندی کرد. برابری قدرت خرید (PPP) هزینه نسبی زندگی و نرخ تورم کشورها برای مقایسه استانداردهای زندگی در میان کشورهای مختلف را بررسی می‌کند. کشورهای کوچکی که در میان ۱۰ کشور برتر این فهرست قرار دارند، همگی جمعیت کوچکی در مقایسه با کشورهای مانند آمریکا، چین یا آلمان قرار دارند که از نظر تولید ناخالص داخلی، بزرگترین اقتصادهای جهان هستند. بیشتر این کشورهای کوچک وابستگی زیادی به کارکنان مهاجر دارند که اغلب در کشوری که کار می کنند، سکونت ندارند یا اقامت آن کشور را دریافت نکرده‌اند، بنابراین در محاسبات سرانه تولید ناخالص داخلی به حساب نمی‌آیند. از میان ۳۰ کشور ثروتمند جهان، ۱۵ کشور در اروپا هستند و برخی از اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا، ژاپن و کانادا موفق شدند در این فهرست جای بگیرند. بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، سرانه تولید ناخالص داخلی میزان ثروتی که در سال ۲۰۱۶ تولید شده است را نشان می‌دهد و به دلار آمده است. ۳۰ کشور ثروتمند جهان بر مبنای رتبه بندی گلوبال فاینانس به این ترتیب‌اند: ۱_ قطر سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۲۹۷۲۶ دلار ۲_ لوکزامبورگ سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰۱۹۳۶ دلار ۳_ ماکائو سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۶۱۴۷ دلار ۴_ سنگاپور سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۷۰۸۲ دلار ۵_ برونئی سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۹۷۱۰ دلار ۶_ کویت سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۱۲۶۳ دلار ۷_ ایسلند سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۹۳۷۴ دلار ۸_ نروژ سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۹۲۹۶ دلار ۹_ امارات متحده عربی سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۷۶۹۶ دلار ۱۰_ سان مارینو سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۴۴۴۳ دلار ۱۱_ سوئیس سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۹۳۷۵ دلار ۱۲_ هنگ‌کنگ سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۸۰۹۴ دلار ۱۳_ آمریکا سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۷۲۹۳ دلار ۱۴_ عربستان سعودی سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۴۰۷۸ دلار ۱۵_ هلند سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۰۸۴۶ دلار ۱۶_ بحرین سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۰۳۰۲ دلار ۱۷_ سوئد سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۹۶۷۸ دلار ۱۸_ استرالیا سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۸۸۰۶ دلار ۱۹_ آلمان سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۸۱۸۹ دلار ۲۰_ ایسلند سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۸۰۷۰ دلار ۲۱_ اتریش سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۷۸۵۶ دلار ۲۲_ تایوان سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۷۷۹۰ دلار ۲۳_ دانمارک سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۶۶۰۲ دلار ۲۴_ کانادا سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۶۲۳۹ دلار ۲۵_بلژیک سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۴۸۸۱ دلار ۲۶_عمان سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۳۷۳۷ دلار ۲۷_ انگلیس سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲۵۱۳ دلار ۲۸_ فرانسه سرانه تولید ناخالص داخلی: ۴۲۳۸۴ دلار ۲۹_فنلاند سرانه تولید ناخالص داخلی:۴۱۸۱۲ دلار ۳۰_ ژاپن سرانه تولید ناخالص داخلی: ۳۸۸۹۳ دلار ایران با سرانه تولید ناخالص داخلی ۱۸۱۳۵ دلار، در رتبه ۷۰ فهرست گلوبال فاینانس قرار گرفت. ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 07:00:04 GMT http://alef.ir/vdcivqa5wt1awp2.cbct.html?456385 احمد توکلی عنوان کرد؛سهم۸۸درصدی نفت در رشد اقتصادی! http://alef.ir/vdcb50bafrhbsap.uiur.html?456423 نماینده سابق مجلس با اشاره به سهم ۸۸ درصدی نفت در رشد اقتصادی گفت:نرخ رشد در سالهای۹۱تا۹۵پُرنوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغالزا باشد باید شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد توکلی، درباره چگونگی تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: نام گذاری شعار امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ازجانب رهبری، بیانگر این است که وضع کشور در زمینه اشتغال مناسب نیست و متاسفانه با سیاست‌های نادرست، برای کارگران چینی و ترکیه شغل ایجاد کردیم. وی با بیان اینکه دولت امسال باید از اقتصادی که بر سیاست خارجی گره می‌خورد فاصله بگیرد و به مسائل داخلی توجه کند گفت: مسائل اساسی در کشور وجود دارد که اگر حل نشود مسئله اقتصاد و تولید حل نخواهد شد. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور پرنوسان است گفت: نرخ رشد امسال که ۶.۶ تخمین زده شده است، تنها ۱۲ درصد از این رشد مربوط به بخش غیر نفتی است و ۸۸ درصد آن از نفت است، که فروش نفت خام اشتغال زیادی ایجاد نمی کند. وی تاکید کرد: نرخ رشد در سال ۹۱ تا ۹۵ پر نوسان بوده که اگر این نرخ رشد اشتغال زا باشد نرخ بیکاری باید پائین بیاید، اما شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم. توکلی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم تا حدود زیادی تحت تاثیر کاهش نرخ تورم جهانی است گفت: براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال ۹۶ نرخ تورم چین ۲.۸، آمریکا ۲.۵، اروپا ۱.۷ و ژاپن نیم درصد است. نماینده سابق مجلس تصریح کرد: باید دولت ضمن تلاش برای حفظ عوامل غیر وارداتی به سراغ عوامل اساسی برود، در غیر این صورت مشکل معیشت و اقتصاد مردم حل نمی شود. توکلی با اشاره به اینکه قانون کار و کسب و کار در کشور مناسب نیست، گفت: در تولید، کشمکش سیاسی باعث می شود ریسک سرمایه گذاری بالا رود. در مجلس باید تغییر نگاه از حوزه استانی و قومی به ملی تغییر کند. توکلی فساد را یکی از عوامل افزایش هزینه تولید دانست و گفت: فساد باعث می شود هزینه سرمایه گذاری افزایش و قدرت رقابت پائین بیاید. وی ادامه داد: نرخ تسهیلات در کشور ما ۲۰ درصد و در چین ۵ درصد است و فساد، قدرت رقابت پذیری را کاهش می دهد، نابرابری درآمدها را تشدید، نرخ رشد را کاهش و بیکاری را افزایش می دهد. توکلی با بیان اینکه باید به داخل توجه کنیم و اقتصاد را درون‌زا کنیم گفت: گمرک اقدامات خوبی در خصوص قاچاق کالا انجام داده است و با پنجره واحد همه کانتینرهایی که از بنادر کد گذاری می شود، با هزینه کم نیز کنترل می‌شود. وی تصریح کرد: پنجره واحد گمرک برخی از قاچاق های که تاکنون مشخص نبود را محسوس کرد. ]]> اقتصادی Fri, 24 Mar 2017 10:23:32 GMT http://alef.ir/vdcb50bafrhbsap.uiur.html?456423