پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://alef.ir/economic Thu, 27 Apr 2017 00:01:49 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Thu, 27 Apr 2017 00:01:49 GMT اقتصادی 60 تحویل 4 هواپیمای برجامی به ایران تا سه هفته دیگر http://alef.ir/vdcfctdj1w6dvva.igiw.html?465689 مدیرعامل هواپیمایی‌جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه عدم ورود بوئینگ ۷۷۷ به ایران به دلیل ناتوانی مالی هما نیست، موجود نبودن این هواپیما را دلیل اصلی این امر دانست و در عین حال خبر داد که ایران ایر تا سه هفته‌ دیگر ۴ فروند از هواپیماهای ای.تی.آر سفارشی خود را تحویل می‌گیرد. به گزارش عصرایران، فرهاد پرورش گفت: طبق قرارداد ایران ایر با کمپانی بوئینگ اولین فروند از سری هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ در اواخر فروردین ماه ۹۷ تحویل ایران داده می‌شود. وی ادامه داد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود به ایران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسی‌های فنی و تخصصی را انجام دادیم، اما پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود.  مدیر عامل هما در این باره اضافه کرد: ایران ایر مشروط به موجود بودن این هواپیما مذاکرات جدید را پذیرفت و در شرایط فعلی که از این نوع هواپیما موجود نیست مذاکرات متوقف می‌شود. وی با رد اخبار برخی رسانه‌ها در خصوص عدم تامین مالی برای خرید بوئینگ ۷۷۷ به عنوان دلیل اصلی لغو خرید، گفت: اینکه هما نتوانسته است شرایط را برای تامین مالی این هواپیما فراهم کند موضوعیت ندارد. مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با لوفت‌هانزا به پایگاه خبری وزارت راه گفت: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با لوفت هانزا در زمینه آموزش فنی و عملیاتی، کترینگ و اصلاح ساختار شرکت و هم‌چنین همکاری‌های بازرگانی منعقد کردیم. این تفاهم‌نامه در بخش بازرگانی، نماد مشترک((code-share اخیرا به مرحله اجرا رسید و هم اکنون در سایر بخش‌ها مذاکرات ادامه دارد. پرورش گفت: درحال حاضر پیشرفت خوبی برای مسائلی همچون تعمیر، نگهداری، آموزش خلبانی و کترینگ با لوفات‌ هانزا کسب کرده‌ایم که احتمالا به همکاری‌های بیشتر ما منجر خواهد شد. پرورش هم چنین با رد اخباری در خصوص تحویل هواپیماهای ای.تی.آر تا یک هفته دیگر گفت: همان طور که اعلام کرده بودم از تاریخ یک ماهه تحویل هواپیماهای ای.تی.آر به ایران یک هفته گذشته و بنابراین ایران ایر تا سه هفته دیگر ۴ فروند ای.تی.آر تحویل می‌گیرد.   ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 08:30:29 GMT http://alef.ir/vdcfctdj1w6dvva.igiw.html?465689 اولین ای تی آر جمعه در مهرآباد می‌نشیند/۳فروند هفته آینده می‌آید http://alef.ir/vdchimnkm23n-6d.tft2.html?465825 به گفته یکی از مدیران ایران ایر، نخستین فروند از چهار فروند هواپیمای ای تی آر هما پس از پشت سر گذاشتن چک ها تخصصی، جمعه این هفته وارد فرودگاه مهرآباد خواهد شد. یکی از مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مهر گفت: نخستین فروند از چهار فروند هواپیمای ای تی آر خریداری شده از سوی ایران ایر، جمعه این هفته در باند فرودگاه مهرآباد به زمین می نشیند. به گفته این مقام مسئول در شرکت هما، سه فروند ای تی آر دیگر نیز به صورت تک فروند به ترتیب در روزهای یک شنبه هفته بعد، چهارشنبه هفته آینده و نهایتا جمعه هفته آتی پس از موفقیت در آزمون ها و چک های تخصصی وارد تهران می شوند. گفتنی است در حال حاضر هر چهار فروند ای تی آر (ایتالیایی فرانسوی) مراحل چک اولیه را با موفقیت طی کرده و برای گذراندن تست های نهایی در فرودگاه تولوز (فرانسه) در حال تیک آف و لندینگ های آزمایشی هستند. ضمن اینکه مراحل رنگ آمیزی و طراحی لوگوی هما بر بدنه این هواپیماها به پایان رسیده است. ]]> اقتصادی Wed, 26 Apr 2017 02:45:31 GMT http://alef.ir/vdchimnkm23n-6d.tft2.html?465825 غول‌های نفتی جهان درآستانه امضای قرارداد با ایران http://alef.ir/vdccmpq0m2bqee8.ala2.html?465677 معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به امضای MOU با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای توسعه میادین نفتی ایران، اظهار کرد: مذاکرات با این شرکت‌ها درحال نزدیک شدن به مرحله مذاکرات قراردادی است. امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه هدف وزارت نفت در سال جدید نهایی کردن قراردادهایی است که برای توسعه میادین نفتی امضا شده، افزود: به طور کلی حدود  27 یا 28 میدان نفتی در ایران وجود دارد که برای این میادین مذاکرات با 27 یا 28 شرکت بین المللی ادامه دارد. وی با بیان اینکه شرکت های بین المللی از کشورهای مختلف برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌های روسی از جمله  لوک اویل، گس پروم، زاروبژنفت، شرکت‌های اروپایی مانند توتال، شرکت‌های چینی، پرتامینا و...  برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده و مذاکره با این شرکت‌ها ادامه دارد. معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت  به این پرسش که مذاکرات با شرکت‌های مذکور در چه مرحله ای قرار دارد، پاسخ داد: MOU با این شرکت‌ها امضا شده و  مذاکرات با این شرکت‌ها درحال نزدیک شدن به مرحله مذاکرات قراردادی است. زمان‌نیا در پایان تصریح کرد: البته شرکت های دیگر دنیا نیز برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار علاقه می کنند اما صلاحیت آن‌ها باید ابتدا توسط شرکت ملی نفت تایید شود. ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 07:41:57 GMT http://alef.ir/vdccmpq0m2bqee8.ala2.html?465677 کدام دولت گرانی و رکود را به مسکن هدیه کرد؟ http://alef.ir/vdcgwn9tnak9334.rpra.html?465635  رکود بازار مسکن،وارد ششمین سال خود شده؛خیلی از کارشناسان پیش بینی می کنند که امسال سال خروج از رکود است.چه آنکه شرایط اقتصاد تثبیت رشد اقتصادی است. به گزارش خبرآنلاین، رکود بازار مسکن داستان تازه ای نیست؛ از ساختمان های نیمه کاره که از شروع ساعت آنها چند سال گذشته گرفته تا خانه هایی که علائمی از سکونت در آن دیده نمی شود.این علامت ها بدون مراجعه به آمار و ارقام خود گویای وسعت این رکود است. آمارها نشان می دهد بیش از 1 و نیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد.خانه هایی که همه منتظر مشتری های خوب هستند،اما مشتری وجود ندارد.خریداران منتظر ارزانی بازار هستند و فروشندگان منتظر گرانی . معامله ای که اگر انتظارات طرفین در آن  محقق شود،دو سر برد می شود و رونق شکل می گیرد، اما فعلا خبری از این رونق نیست. شاید این سئوال برای خیلی ها پیش آمده باشد که بازار مسکن چگونه دچار رکود شد؟ این رکود چسبیده از کجا آمد؟ و سئوالاتی که  هنوز هم ادامه دارد. حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است، رکود بازار مسکن به دلیل سرمایه گذاری بیش از حد از سال  1390 الی 1392 اتفاق افتاده است. هرچند طبق بررسی مرکز آمار ایران، بررسی کارنامه سه رییس جمهوری در بخش مسکن نشان می دهد، قيمت مسكن از سال 68 تا 91حدود 53 برابر شده است.رقمی که بسیار عجیب است. واکاوی یک رکود تاریخی اینکه چرا مسکن دچار رکود شد و به عبارتی به خواب زمستانی رفت،می توان علل بیشماری را ردیف کرد.اما بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ایران همواره با تغییر قیمت ها در بازار مسکن دچار شوک شده است. گزارش بانک مرکزی بانک مرکزی در یک بازه زمانی حاکی است که نرخ تورم در سال 68، 17.4 درصد بوده و در سال 72 تورم 22.9 درصد رسیده است. دولت اصلاحات با تورم 22.9 درصد آغاز به کار کرد و پس از 8 سال نرخ تورم در سال 84 ، 10.4 درصد بوده است.اما مقایسه این آمار آنجا جالب می شود که  در طول 8 سال دولت‌های نهم و دهم نرخ تورم در کشور چند برابر شده است؛ به طوری که نرخ تورم که در سال 84، 14درصد بود، در پایان سال 91 به حدود 31 درصد می شود که در 30 سال گذشته نرخی بی‌سابقه است. با روی کار آمدن دولت یازدهم، روند صعودی نرخ تورم به یکی از دغدغه های اصلی این دولت تبدیل شد. درحالی که در مرداد سال 1392 تورم 12 ماهه 35.1 درصد بوده، این نرخ در بهمن سال 1395 به 6.8 درصد رسید. همچنین تورم نقطه‌ای 38.4 درصدی مرداد 1392 به 7.1 درصد در بهمن 1395 رسید.اتفاقی که سبب شد،بازار مسکن را تحت شعاع قرار دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار در همان سالها بازار مسکن همسو با تورم دچار نوسان شد؛ به طوری که حتی در برخی مواقع بیش از نرخ تورم جهش قیمت داشت.درواقع افزایش نرخ تورم در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد،سبب شد تا قیمت مسکن 78 درصد رشد کند. البته یکی از دلایل این افزایش سرمایه گذاری بیش از اندازه بانکها و موسسات مالی در بخش مسکن هم بوده است. ورود سرمایه بانکها به بازار مسکن سبب شد تا قیمت ها یکباره جهش پیدا کند.حال آنکه در دولت دهم این جهش متوقف و حتی رشد منفی 14 درصدی را به ثبت رساند. در نیمه دوم دهه هشتاد با افزایش عرضه و کاهش تقاضا ، رکود در بازار مسکن آغاز شد . در فاصله سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ بنا به اعلام مرکز آمار افزایش ۵۰۰ درصدی و ۵.۵ برابری نرخ مسکن باعث شد که قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش پیدا کند.  اگرچه جهش قیمت مسکن و مستغلات که از نیمه دهه 80 آغاز شد و  بانک ها برای ورود به این عرصه تشویق شدند؛اما  فقدان نظارت کافی بر عملکرد بانک ها در این زمینه موجب شد تا بخشی از منابع بانکی به این شیوه سرمایه گذاری شود.  انجماد دارایی بانک ها پس از رکودی که در بازار مسکن ایجاد شد، موجب شد بانک ها نتوانند دارایی های ملکی را به نقدینگی تبدیل کنند. از طرف دیگر هرچه نرخ بهره سپرده های بانکی بالا می رود، تمایل به سپرده گذاری افزایش می یابد و رغبت برای ساخت و ساز در بخش مسکن کاهش می یابد. در دولت یازدهم با توجه به کاهش نرخ سود بانکی به 15 الی 18 درصد توانست از این پدیده جلوگیری کند. بازار در انتظار روزهای خوش بررسی‌ها نشان می دهد،كل حجم عرضه مسكن جديد در دولت دهم بیش از 3 ميليون و 300 هزار واحد بوده، رقمی که برابرساخت و ساز در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات بوده است.کارشناسان می گویند، افزایش بی رویه صدور مجوزهای ساختمانی رکود بازار مسکن را دامن زد،چه آنکه بازار عرضه و تقاضا را بهم ریخت.اتفاقی که سبب شد، آثار آن برای دولت یازدهم به عنوان ارثیه باقی بماند.  بر اساس گزارش مرکز آمار در بهار سال 1395 ،تعداد 31 هزار و 808 پروانه ساختماني توسط شهرداري هاي كشور صادر شده است كه نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 9/10 درصد كاهش نشان می دهد.اگرچه از نیمه بهمن ماه سال 95 میزان خرید و فروش مسکن افزایش یافته،اما رکود هنوز ادامه دارد.با این حال پیش بینی ها حکایت از آن دارد که شرایط بازار سال 96 رو به بهبود خواهد گذاشت. حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی دراین رابطه می گوید:« آمارها بیانگر آن است که  رشد جمعیت آرام‌گرفته و مقدار مسکن خالی هم زیاد است؛ بنابراین در بخش مسکن گران‌قیمت ما افزایش قیمت آن‌چنانی نخواهیم داشت. در تهران برای آن‌که همین تعداد مسکن خالی موجود پر شود، جمعیت باید به 13 میلیون نفر برسد، درحالی‌که نرخ رشد تهران در سه سال اخیر هرسال تنها نیم درصد بوده، پس در حوزه‌ مسکن و ساختمان گران‌قیمت و تجاری نباید قیمت‌های بالاتری را توقع داشته باشیم.» ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 04:58:42 GMT http://alef.ir/vdcgwn9tnak9334.rpra.html?465635 پرورش: بوئینگ ۷۷۷ نبود که بخریم http://alef.ir/vdci5wa55t1aqv2.cbct.html?465844 مدیرعامل هواپیمایی‌جمهوری اسلامی ایران از خرید ۴ فروند از هواپیماهای ای.تی.آر سفارشی خود تا سه هفته دیگر خبر داد. فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی‌جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه عدم ورود بوئینگ ۷۷۷ به ایران به دلیل ناتوانی مالی هما نیست، موجود نبودن این هواپیما را دلیل اصلی این امر دانست. پرورش به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق قرارداد ایران ایر با کمپانی بوئینگ اولین فروند از سری هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ در اواخر فروردین ماه ۹۷ تحویل ایران داده می‌شود. وی ادامه داد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود به ایران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسی‌های فنی و تخصصی را انجام دادیم، اما پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود.  مدیر عامل هما در این باره اضافه کرد: ایران ایر مشروط به موجود بودن این هواپیما مذاکرات جدید را پذیرفت و در شرایط فعلی که از این نوع هواپیما موجود نیست مذاکرات متوقف می‌شود. وی با رد اخبار برخی رسانه‌ها در خصوص عدم تامین مالی برای خرید بوئینگ ۷۷۷ به عنوان دلیل اصلی لغو خرید، گفت: اینکه هما نتوانسته است شرایط را برای تامین مالی این هواپیما فراهم کند موضوعیت ندارد. مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با لوفت‌هانزا گفت: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با لوفت هانزا در زمینه آموزش فنی و عملیاتی، کترینگ و اصلاح ساختار شرکت و هم‌چنین همکاری‌های بازرگانی منعقد کردیم. این تفاهم‌نامه در بخش بازرگانی، نماد مشترک((code-share اخیرا به مرحله اجرا رسید و هم اکنون در سایر بخش‌ها مذاکرات ادامه دارد. پرورش گفت: درحال حاضر پیشرفت خوبی برای مسائلی همچون تعمیر، نگهداری، آموزش خلبانی و کترینگ با لوفات‌ هانزا کسب کرده‌ایم که احتمالا به همکاری‌های بیشتر ما منجر خواهد شد. پرورش هم چنین با رد اخباری در خصوص تحویل هواپیماهای ای.تی.آر تا یک هفته دیگر گفت: همان طور که اعلام کرده بودم از تاریخ یک ماهه تحویل هواپیماهای ای.تی.آر به ایران یک هفته گذشته و بنابراین ایران ایر تا سه هفته دیگر ۴ فروند ای.تی.آر تحویل می‌گیرد. ]]> اقتصادی Wed, 26 Apr 2017 03:45:24 GMT http://alef.ir/vdci5wa55t1aqv2.cbct.html?465844 دو دلیل مقاومت بانک‌ ها برای کاهش نرخ سود http://alef.ir/vdcdsk0oxyt0996.2a2y.html?465632 یک کارشناس اقتصادی می گوید:«نرخ ایده آل سود بانکی، باید نرخی متناسب با نرخ تورم باشد.» به گزارش خبرآنلاین، یک کارشناس اقتصادی می گوید:«نرخ ایده آل سود بانکی، باید نرخی متناسب با نرخ تورم باشد.» علي ديني با بیان اینکه اگر نرخ سود بانکی خیلی پایین باشد، تمایل کمتری برای سپرده گذاری در بانکها در مردم ایجاد شده و سرمایه ها در ملک و خودرو و طلا و ارز انباشت مي شود،اظهارداشت:« نرخ بالای سود بانکی در اقتصاد یعنی اجزا و عناصر آن اقتصاد درست کار نمي کند. درحالی که در کشورهای پیشرفته نرخ سود بانکی، 2 یا 3 درصد و حداکثر 4 یا 5 درصد است. اما در اقتصاد ما این تناسب درست کار نمی کند.» وی افزود:«مورد تناسب نرخ بهره و نرخ تورم بین اقتصاددانان این مناقشه وجود دارد که آیا اول باید برای کنترل تورم نرخ بهره را بالا برد یا اینکه بدون دستکاری قیمتها، باید عملکرد بخش واقعی اقتصاد را درست کرد و با نظارت بر بانکداری و کاهش سومدیریت ها، فرآیند انباشت سرمایه را تحت نظر گرفت.» این اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه در بازار پولی ایران انحصار چندجانبه داریم نه یکجانبه و قانون ضد تراست علیه انحصارهای یکجانبه است،تصریح کرد:«ساختار بازار پولی و شبکه بانکی ما در عمل نیازی به قانون ضد تراست ندارد، به این دلیل که چند بانک بزرگ داریم که 80 درصد بازار پولی دست آنهاست و بقیه بانکهای خصوصی کوچک اند. بازار پول باید به خوبی مدیریت شود.» این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:«بانکها برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات ممکن است 2 درصد سود سپرده ها را پایین نیاورند تا جبران آن سودی را کنند که از تسهیلات به دست نیاوردند و درواقع بار دو درصد کاهش نرخ تسهیلات را بیندازند روی دوش مردم.» او اضافه کرد:«این  کارتاثیر منفی بر مردم دارد؛ اما به نفع کسانی است که از مردم وام مي گیرند. این یک راهکار بانکهاست. راهکار دیگر این است که همین 2 درصد سود سپرده گذاری کاهش پیدا نکند، و بانکها این دو درصد را از محل حاشیه سودی که خود بانک دارد، تامین کنند. یعنی بانک مرکزی 2 درصد کاهش را تعیین کند و از طرف دیگر با نکها وامي بدهند که بهره آن 2 درصد کاهش پیدا كند و این باعث کاهش سود سپرده ها خواهد شد.»   ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 04:44:55 GMT http://alef.ir/vdcdsk0oxyt0996.2a2y.html?465632 شرایط معافیت‌ پرداخت عوارض خودرو اعلام شد http://alef.ir/vdcgun9tyak9374.rpra.html?465879 گمرک ایران شرایط معافیت‌های خاص از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو را اعلام کرد. بر این اساس دو گروه از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو معاف هستند که این معافیت‌ها شامل معافیت از پرداخت سود بازرگانی معادل ۳۰۰ میلیون ریال برای مجوزهای جانبازان و همچنین معافیت از سود بازرگانی معادل ۳۰۰ میلیون ریال برای مجوزهای معلولین بهزیستی می‌شود. بر این اساس در حال حاضر خودروهای سال ساخت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ به شرط نو بودن در گمرکات قابل ترخیص هستند. حقوق ورودی خودرو تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد و حقوق ورودی خودرو تا سقف ۲۰۰۰ سی سی معادل ۴۰ درصد ارزش سیف است. ]]> اقتصادی Wed, 26 Apr 2017 05:11:27 GMT http://alef.ir/vdcgun9tyak9374.rpra.html?465879 با ۱۵ میلیون تومان چه خودرویی می‌توان خرید؟ http://alef.ir/vdcgxn9tnak93u4.rpra.html?465725 برای خرید خودرو پژو 206 مدل 1384 با کارکرد 130 هزار کیلومتر به سرمایه 15 میلیون تومانی نیاز است.   به گزارش میزان، بازار خودروهای دست دوم برای افرادی که می‌خواهند با سرمایه پایین خودرو تهیه کنند رونق بسیاری دارد و در این گزارش برخی از خودروهای 15 میلیون تومانی بازار بررسی شده است. طبق جدول زیر خودروهای 15 میلیون تومان بیشتر مربوط به پژو 405، 206، پراید و سمند می‌شود که اغلب سال تولید آنها بین 1380 تا 1390 بوده است.   ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 12:11:03 GMT http://alef.ir/vdcgxn9tnak93u4.rpra.html?465725 تعداد هواپیماهای فعال ایران http://alef.ir/vdcfjvdjcw6dvxa.igiw.html?466048 مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از جابه جایی بیش از ۶۱ میلیون و ۲۹۰ هزار مسافر توسط بخش هوایی کشور در دو سال گذشته خبرداد. به گزارش ایسنا رضا جعفرزاده اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون ناوگان هوایی کشور از حدود۲۵۲ فروند هواپیما با ۴۳هزار و ۱۹۳ صندلی پرواز به ۲۸۰ فروند هواپیما و ۴۵ هزار و ۸۷۱ صندلی در سال ۹۶ رسیده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد هواپیماهای فعال کشور ۱۸۵ فروند است گفت: تعداد صندلی فعال در مرداد سال ۹۴ حدود ۲۵۷۲۲ صندلی پرواز بوده که در حال حاضر این رقم به بیش از ۳۰ هزار صندلی پرواز فعال رسیده است. جعفرزاده با بیان اینکه توسعه ناوگان از اولویتهای بخش هوایی کشور است و شرکتهای هواپیمایی در حال مذاکره با شرکتهای خارجی سازنده هواپیما جهت افزایش ناوگان خود هستند گفت: در دو سال گذشته ۲۰ فروند هواپیمای مسافری و ۵ فروند هلی کوپتر از رده خارج شده است. پس از آنکه با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای فضا برای انتقال هواپیماهای جدید به آسمان ایران افزایش یافت و تعدادی از ایرلاین ها توانستند تعدادی هواپیمای دست دوم با سن پایین وارد کنند، عقد سه قرارداد مجزا میان ایران ایر و هواپیماسازان بزرگ جهان ورود ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را به آسمان ایران قطعی کرد. در طول هفته‌های گذشته ۳ فروند هواپیمای جدید به ایران تحویل شده است و طبق توافقات صورت گرفته این شرکت تا ماه آینده چهار فروند هواپیمای ای تی آر نیز تحویل می گیرد. وزیر راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود ایران برای نوسازی ناوگان خود در یک فرایند ۱۰ ساله به حدود ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت. ]]> اقتصادی Wed, 26 Apr 2017 14:30:05 GMT http://alef.ir/vdcfjvdjcw6dvxa.igiw.html?466048 آخرین وضعیت کارخانه "آزمایش" http://alef.ir/vdch-mnkx23n--d.tft2.html?465663 مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت آخرین وضعیت کارخانه "آزمایش" را تشریح کرد. عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه آزمایش و مسائل مربوط به واگذاری این کارخانه، اظهار کرد: کارخانه آزمایش در اختیار بانک ملت قرار گرفته و مالکیت آن مربوط به بخش خصوصی است که به این بانک بدهکار است. وی ادامه داد: در حال حاضر واگذاری کارخانه آزمایش به یک بخش خصوصی دیگر با مشکلات خاصی مواجه شده و علی‌رغم جلسات متعددی که با مدیران و هیات مدیره بانک ملت در جهت حل و فصل این مسائل انجام شده اما تا این لحظه موضوع واگذاری پیش نرفته است. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که وضعیت کارخانه آزمایش در فرایند گیرودار و مذاکره با مالک قبلی این کارخانه است، بیان کرد: واحد آزمایش تهران به مرودشت شیراز منتقل شد و در تهران این کارخانه هیچ‌گونه ماهیت تولیدی ندارد. برخی از کارگران این کارخانه بازنشسته شده و سنوات دارند. هاشمی ادامه داد: علاوه بر این حکم توقیف ماشین‌آلات آن اخذ شده و بخش خصوصی متقاضی جدید نیز اعلام کرد که نمی‌خواهد اینگونه کار را ادامه دهد، بلکه حاضر است یک کارخانه جدید را خریداری کند و پس از خرید برند آزمایش خط تولید را به راه بیندازد. وی با بیان این‌که در حال حاضر واگذاری کارخانه آزمایش در گیرودار مسائل حقوقی است و مالکیت خصوصی این کارخانه دست و پای وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسته است، اظهار کرد: در صورتی مراحل نهایی این کارخانه پیش خواهد رفت که تسویه‌حساب‌های بخش خصوصی با بانک ملت انجام شود و پس از آن با بروزرسانی تجهیزات، تولید مشترک مدنظر قرار گیرد. به گزارش ایسنا، دی‌ماه سال گذشته بود که عباس هاشمی - مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این‌که کارخانه آزمایش تهران تعطیل شده و ماشین‌آلات آن به کارخانه آزمایش مرودشت منتقل شده، عنوان کرد که ماشین‌آلات و تکنولوژی این کارخانه بروز نیست و باید نوسازی تجهیزات آن مدنظر قرار گیرد تا بخش خصوصی ضمن ترغیب در جهت خریداری برند در زمینه‌ی خرید کارخانه نیز تشویق شود. ]]> اقتصادی Tue, 25 Apr 2017 06:39:49 GMT http://alef.ir/vdch-mnkx23n--d.tft2.html?465663