پایگاه خبری الف - پربيننده ترين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://alef.ir/economic Tue, 30 May 2017 00:24:46 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Tue, 30 May 2017 00:24:46 GMT اقتصادی 60 کاسپینی‌ها مقابل بانک مرکزی کفن پوش شدند/ میرداماد بسته شد+عکس http://alef.ir/vdcfyedj1w6dexa.igiw.html?477019 سپرده گذاران کاسپین که خود را فریب خورده بانک مرکزی می دانند و معتقدند وعده های این بانک در ساعات پایانی انتخابات ریاست جمهوری صرفاً تبلیغاتی بوده است، از سراسر کشور خود را به میرداماد رسانده اند. مشکلی که برای سپرده گذاران موسسه کاسپین ایجاد شده درحالی کماکان ادامه دارد که بانک مرکزی در واپسین ساعات مانده به انتخابات ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه هایی از آغاز پرداخت سپرده های زیر 10 میلیون خبر داد ولی این اطلاعیه ها به جای آنکه از حجم نگرانی این گروه از مردم بکاهد موجب تشدید نگرانی آنها شد. از همان ساعات نخست صدور اطلاعیه های کاسپینی از سوی بانک مرکزی  خبر آمد که مردم مقابل ساختمان مرکزی این موسسه در تهران و شهرستان ها تجمع کرده اند. البته همزمان با آغاز مراجعه سپرده گذاران خرد به شعب موسسه نیز واقعیتی دیگر برای مردم آشکار شد و آن اینکه عملاً سپرده گذاران پولی به دست شان نرسید جز اینکه رنگ دفترچه حساب شان نارنجی و البته درصدی از اصل سپرده هایشان کسر شد؛ بطور میانگین 50 تا 60 درصد اصل سپرده های کاسپینی ها کسر می شود و مابقی هم پرداخت نمی شود آنهم به دلایل متعدد از جمله قطعی سیسیتم های نرم افزاری و شبکه ای شعب، نبود نقدینگی و یا ناقص بودن اطلاعات مشتریان !!! این درحالی است که چند بانک مرکزی مدعی تعیین تکلیف سپرده گذاران تا مبلغ 20 میلیون تومان است اما همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، مردم با مراجعه به شعب با نبود نقدینگی در شعب و از طرفی نصف شدن دارایی های خود مواجه شده اند. اکثر سپرده گذاران کاسپین که در تجمع های مختلف حضور دارند می گویند: اکثر سپرده گذاران دارای مبالغ بالای 100 میلیون تومان نزد موسسه هستند که در تعیین تکلیف بانک مرکزی جایی برای آنها دیده نشده و زمزمه عدم تعیین تکلیف مبالغ بالا در میان مردم باعث تشدید خشم و عصبانیت آنها شده است. از روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن تقریباً سپرده گذاران کاسپین در سراسر کشور مقابل شعب این موسسه تجمع کرده اند ولی مسئولان بانک مرکزی در این مدت به جز وعده و تکرار شعارهای قبلی عملا کاری برای مردم با وجود 8 ماه بحران سازی در کشور کاری نکرده اند. همین موضوع موجب شده تا امروز سپرده گذاران کاسپین از سراسر کشور راهی میرداماد شوند تا با تجمع مقابل ساختمان بانک مرکزی باردیگر صدای اعتراض خود را به گوش ساکنان برج میرداماد برسانند. به گزارش تسنیم، تجمع امروز کاسپینی ها مقابل ساختمان بانک مرکزی موجب مسدود شدن خیابان میرداماد و اختلال در رفت و آمد شده است! سپرده گذاران کاسپین که امروز هم کفن پوش شده اند در خیابان میرداماد تجمع کرده اند. تجمع کنند گان روزه دار و خشمگین می گویند از ظلم مدیران دولتی و بی اعتنایی آنها به این معظل طولانی مدت و از طرفی وعده های دروغ و عوام فریبی آنها در به اصطلاح سامان دهی و اظهارات یک طرفه مدیران بانک مرکزی که کاملا تحریف واقعیت ها است و همچنین اظهارات مغلطه آمیز رسانه ای آنها گلایه مندند .  تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی از جمله : "الله اکبر"; "ای رهبر آزاده حمایت " ;" ما پیروان رهبریم از حقمون نمیگذریم" ;"امنیت سرمایه حق مسلم ماست"; " کاسپین دزدی کرده بانک مرکزی حمایت کرده" ;"مفسد اقتصادی اعدام باید گردد" ;"مدیران بی لیاقت اخراج باید گردند" خواهان پایان دادن این سناریوی تهدید امنیت سرمایه های مردم از سوی بانک مرکزی و بازپس گیری سریع سرمایه های به غارت رفته خود و از طرفی محاکمه تمامی مسببین و دست های پشت پرده این جنایت مالی در حق خود و نیز آنهایی که اعتماد عمومی در کشوررا هدف قرار داده اند شدند . بنا بر گزارش های رسیده همزمان در اکثر شهرها تجمعات اعتراضی کاسپینی ها در مقابل مرکز دولتی از جمله استانداری ها و فرمانداری ها و نیز شعب کاسپین برگزار شده است و مردم می گویند آمارهایی که بانک مرکزی از میزان تعیین تکلیف سپرده گذاران میدهد مبنی بر اینکه 90 درصد سپرده گذاران زیر 20 میلیون تومان هستند صرفا تبلیغاتی است و جهت سرپوش گذاشتن بر عدم حل کامل موضوع ;مردم اضافه نمودند موسسه کاسپین با حمایت بانک مرکزی بر آن است تا مبالغ بالای 50 میلیون ها را که عده بسیاری هستند را همچنان بلاتکلیف بگذارد. بی تردید و با عنایت به رویه های حقوقی ، کارشناسی و قانونی صدور مجوز نهایی کاسپین می بایستی منوط می شد به اتمام فرآیندهای ارزیابی و انتقال دارایی اعضای 8تعاونی اعتباری ولی با سوء مدیریت فاحش مدیران بانک مرکزی دولت یازدهم و نیز تعجیل مبهم در صدور مجوز اکنون ضربه ای سنگین بر اعتماد عمومی مردم در کشور شده است که خود از ابهامات بزرگ عملکرد بانک مرکزی است. عدم پایبندی مدیران بانک مرکزی به وعده های خود تا کنون باعث شده سرنوشت مبهم تعیین تکلیف سرمایه های مردم در این موسسه، بحران کاسپین را به یک کلاف سردرگم مالی و اجتماعی و امنیتی تبدیل نموده است که این خود نشان ازعمیق بودن این فاجعه و تاییدی یر بی تدبیری آشکار مسئولین امر است. سپرده گذاران کاسپینی می گویند : این بحرانی که شاهد آن هستیم در تاریخ بانکداری ایران حتی برای موسسات غیر مجاز هم سابقه نداشته است و این نشان می دهد یک فساد سازمان یافته  قبل از صدور مجوز موسسه کاسپین رخ داده است و یک سری افراد متخلف  و با داشتن لابی های پشت پرده مجوزی را می گیرند که بعد از مدتی کسری و زیان اش کشف می شود، حال بانک مرکزی به جای آنکه مدیران خود را به دلیل اهمال و سوء مدیریت توبیخ و برکنار و تاوان این سوء مدیریت را برای مردم جبران کند بلکه حتی در این مقطع هم می خواهد با فرافکنی به جای جانب داری از مردم دوباره از همان موسسین متخلف کاسپین و هیات مدیره ناکارآمد آن حمایت نماید چرا که روش پرداخت تسویه ای و مرحله ای سپرده های مردم  و نیز نصف کردن سرمایه های آنها صرفا در جهت سود سازی و ایجاد منفعت برای خود موسسه کاسپین است نه مردم مورد ظلم واقع شده در این فاجعه...!!! سپرده گذاران کاسپین همچنین به تسنیم گفتند: سهامدران عمده کاسپین یعنی هیات تسویه تعاونی های اعتباز فرشتگان و امید جلین با هماهنگی با بانک مرکزی روش پرداختی پلکانی را طراحی نموده اند تا بدین ترتیب جبران کسری و زیان از سهامداران عمده کاسپین انجام نشود بلکه این مردم سپرده گذار باشند. هر چند ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری انتخاباتی خود در 19اردیبهشت امسال مدعی بود: باید بابت مؤسسه کاسپین از بانک مرکزی تقدیر شود!! و اینکه معترضین مربوط به تعاونی های اعتبار هستند و بزودی تعیین تکلیف می شوند اما عده ای از مردم در تماس با خبرنگار تسنیم گفتند: مدارک و مستندات نشان می دهد فرشتگان سالها پیش منحل و با تشکیل موسسه آرمان ایرانیان درآن فعالیت می نموده و سپس یا تغییر نام به کاسپین در انتهای سال1394مجوز رسمی خود را از بانک مرکزی اخذ نموده بود ولی بانک مرکزی با تغییر صورت مساله و بدون در نظر گرفتن مستندات قبلی به دلایل نامعلومی در حال وارونه سازی و پاک کردن تمام قصورات خود است و مردم را به فرشتگانی حواله می دهد که خود می داند به هدف فرار از رسوایی اشتباهات مدیران بانک مرکزی از عقوبت این فاجعه مالی طراحی شده شده است. معترضین همچنین می گویند: اخیرا بانک مرکزی اطلاعیه های متعددی درباره کاسپین داده است در حالیکه می توانست در همان زمان صدور مجوز کاسپین27اسفند1394 اطلاع ‌رسانی های رسمی و شفاف از طریق سایت رسمی خود و رسانه‌های عمومی، در خصوص موارد مهمی همانند مشروط بودن مجوز و ممنوعیت نصب تابلو و اخذ هر گونه سپرده و یا حتی توافقات ضمنی و پشت پرده تعاونی های اعتبار تشکیل دهنده کاسپین را انجام دهد ولی بانک مرکزی با غفلتی آگاهانه وعدم اطلاع رسانی به موقع برای چنین امورمهمی عمق این فاجعه را بزرگتر نمود که این خود نشان از این دارد که بانک مرکزی باید به یک تصفیه درون سازمانی مدیران خود برای جلوگیری از بروز چنین وقایع در آینده تن بدهد. مردم معترض می گویند: تصور عمومی ما این است مدیران بانک مرکزی بطور تعمدی هدف شان از عدم حل این مشکل هموطنان و نیز ارایه سناریوی جدید کسر کردن سرمایه های مردم و در نظر گرفتن منافع عده ای خاص از جمله سهامداران عمده و مدیران کاسپین است در حالیکه طبق قوانین تجارت این زیان ها به شرط صحت می بایستی توسط موسسه کاسپین تقبل شود نه سپرده گذاران اما بانک مرکزی و مدیران کاسپین و دیگر افراد صاحب نقوذ در موسسه کاسپین می خواهند این کسری و زیان از دارایی مردم عادی تامین شود و اگر قرار بر انجام این روش با تجاوز به سرمایه مردم است دیگر چه احتیاجی به تاسیس موسسه کاسپین با آن همه هزینه های اداری و پرسنلی است در حالیکه با این روش تسویه ای می توان تعیین تکلیف سپرده های مردم را به یک بانک عامل یا موسسه عامل موجود در کشور که دارای ساختار مدیریتی مناسب است واگذار نمود.  مردم حاضر در تجمع از آقای روحانی رییس جمهور در خواست نمودند تا ایشان شخصا برای حل این بحران ورود نمایند و منشور حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در کاسپین را در عمل به اثبات رسانده و نگذارند سرمایه های مالی و اجتماعی مردم در اقصی نقاط کشور بیش از این ضایع گردد. چندی قبل حسن روحانی در اولین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات گفت :اگر حق یک ایرانی در داخل و خارج نادیده گرفته شده، تمام تلاش خود را خواهم کرد و یکی از اهداف ما اجرای حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم که حقوق شهروندی را به خوبی پیاده کنیم و حق همه مردم برای ما اهمیت دارد.... اکنون سوالات مهمی که در اینجا می باشد آن است که : چرا حسن روحانی رییس جمهو اقدامی عملی جهت پایان دادن به این بحران مالی و اجتماعی 8 ماهه که حقوق شهروندی چند میلیون ایرانی به همراه خانواده شان تضییع شده است نمی کند ؟! آیا ارجحیت منافع عده ای خاص در مقابل منافع ملی و مردم در این پرونده مطرح می باشد ؟! ]]> اقتصادی Mon, 29 May 2017 07:59:22 GMT http://alef.ir/vdcfyedj1w6dexa.igiw.html?477019 نرخ رشد سال ۹۴ رسماً اعلام شد؛ با نفت ۱.۶- درصد؛ بدون نفت ۳.۱- درصد+سند http://alef.ir/vdchx-nkk23nq-d.tft2.html?476634 بانک مرکزی بالاخره پس از یک سال تاخیر رسماً نرخ رشد اقتصادی سال ۹۴ را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی در این سال با نفت منفی ۱.۶ درصد و بدون نفت منفی ۳.۱ درصد شده است. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی در نماگر سه ماهه سوم سال 95 نرخ رشد اقتصادی سال 94 را که از سال گذشته اعلام نشده بود، اعلام کرد. بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی در سال 94 به قیمت ثابت سال 90 به منفی 1.6 درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی بدون محاسبه نفت هم منفی 3.1 درصد شده است. در حالی مسئولان دولت یازدهم از سال 93 مدعی خورج از رکود بودند که کارشناسان با منفی ارزیابی کردن نرخ رشد سال 94 این ادعا را رد می کردند. پیش از این مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در سال 94 را با احتساب نفت 1 درصد و بدون نفت 0.9 درصد اعلام کرده بود.   ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 07:17:24 GMT http://alef.ir/vdchx-nkk23nq-d.tft2.html?476634 خودروها ۳۰۰هزار تا ۱.۵ میلیون تومان گران شدند http://alef.ir/vdcgq39txak9uy4.rpra.html?476912 رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گفت: قیمت خودروهای تولید داخل واقعی نیست و بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن تعیین می شود. به گزارش تسنیم، سعید موتمنی با اشاره به رکود در بازار خودرو ایران گفت : افزایش قیمت هم رکود در این بازار را افزایش می دهد. موتمنی با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها از 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان افزود : خودروسازان علت این افزایش قیمت را ناشی از افزایش 50 تا 70 هزار تومانی نرخ بیمه خودرو اعلام می کنند. وی با بیان اینکه عملکرد خودروسازان امروز به  بانکدارای شبیه است تا تولید خودرو  گفت : پرداخت سود مشارکت 22 تا 33 درصدی مانع از نصب قطعات با کیفیت در خودروها می شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به تفاوت قیمت خودروها در کارخانه و بازار افزود : سمند LX در کارخانه 39 میلیون و 800 هزار تومان و در بازار 41 میلیون تومان ، ساندرو اتوماتیک در کارخانه 49 میلیون و 60 هزار تومان و در بازار 53 میلیون و 800 هزار تومان ، استپ وی در کارخانه 54 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار 62 میلیون و 500 هزار تومان معامله می شود. وی با بیان اینک برخی از خودروهای تولید داخل کشور امروز در بازار بین المللی از رده خارج محسوب می شوند گفت:  مصرف کنندگان خواهان کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی هستند و هیچ گونه افزایش کیفیتی در خودروهای داخلی دیده نمی شود. ]]> اقتصادی Mon, 29 May 2017 05:07:43 GMT http://alef.ir/vdcgq39txak9uy4.rpra.html?476912 رقیب روسی بوئینگ پرواز آزمایشی انجام داد+ عکس http://alef.ir/vdcc0eq0m2bqmm8.ala2.html?476747 هواپیمای مسافربری جدید «ام اس -21-300» روسیه که می تواند رقیب بوئینگ میان برد باشد، نخستین پرواز ازمایشی خود را با موفقیت سپری کرد. به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی شرکت هواپیماسازی ایرکوت (کارخانه سازنده هواپیمای «ام اس -21-300») روز یکشنبه اعلام کرد: پرواز آزمایشی هواپیمای «ام اس -21-300» با موفقیت انجام گرفت. به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی پرواز آزمایشی هواپیمای «ام اس -21-300» را به سازندگان این هواپیما تبریک گفت. 30 دقیقه پرواز هواپیمای «ام اس -21-300» 30 در ارتفاع یکهزار متری با سرعت 300 کیلومتر انجام شد که نشان می دهد، موفق بوده است. روسیه که نتوانسته صنعت هواپیما سازی غیرنظامی خود را همپا یا حداقل با فاصله کم از دیگر بخش های صنعتی این کشور وارد بازارهای هوایی جهان کند، با طراحی و ساخت هواپیمای ام اس 21 امیدوار است این بخش را فعال و به عنوان یک قطب معرفی کند، هر چند که برای بازاریابی موفق و رقابت با بوئئینگ و ایرباس راه درازی دارد. انتظار می رود تحویل هواپیمای مسافربری «ام اس -21-300» به سفارش دهنده داخلی از اواخر 2018 آغاز شود. هواپیمای ام اس ـ21 در دو مدل ام اس ـ21 ـ 200 با گنجایش 132 تا 165 مسافر و ام اس ـ21 ـ 300 با گنجایش 163 تا 211 مسافر ساخته می شود که قابل بهره برداری در مناطق دارای آب و هوای گوناگون و در هر شرایط آب و هوایی است. شرکت هواپیماسازی ایرکوت نخستین قرارداد فروش هواپیمای ام اس ـ21 ـ 300 را با شرکت ایروفلوت روسیه امضا کرده که بر اساس آن 175 فروند هواپیما به این شرکت فروخته می شود. ایرو فلوت هم اکنون برای پوشش مسیرهای پروازی گسترده خود به مناطق مختلف جهان بویژه اروپا به هواپیماهای ایرباس متکی است. بازسازی صنعت هواپیما سازی روسیه با توجه به پیشینه نه چندان مطلوب این صنعت در دوران اتحاد جماهیر شوروی و همچنین بروز سوانح متعدد و پرتلفات در کشورهای مختلف برای هواپیماهای مسافری روسی، از اولویت های این کشور بوده است. همکاری با اروپا برای تولید هواپیمای مدرن سوپر جت 100 که توانسته مشتریان زیادی جلب کند و همچنین ساخت ام اس 21 از نتایج این اقدام ها است و روسیه امیدوار است با گسترش توانمندی های خود بتواند سهمی از بازار فروش هواپیمای مسافری در رقابت با غرب بدست آورد. ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 11:54:28 GMT http://alef.ir/vdcc0eq0m2bqmm8.ala2.html?476747 آخرین وضعیت سودهای بانکی/ رقابت ۱۵ تا ۲۳ درصدی برای جذب سپرده http://alef.ir/vdcdj90o9yt05k6.2a2y.html?476586 ‏‎این روزها کمتر ویترین بانکی را می‌توان یافت که تنها به سودهای مصوب شورای پول و اعتبار و مورد توافق خود برای سپرده بسنده کرده باشد. اکنون به راحتی در بسیاری از بانک‌ها سودهای متنوع در قالب طرح‌های مختلفی که برای دور زدن سودهای مصوب وجود دارد، پیشنهاد می‌شود. ‌‌ ‌‌به گزارش ایسنا، حدود یک سال از آخرین تغییر در سودهای بانکی می‌گذرد. تیرماه ۱۳۹۵ بود که با آنچه که توافق بانک‌ها نامیده شد سودهای سپرده سالانه از ۱۸ به ۱۵ درصد کاهش یافته و برای سودهای کوتاه مدت روزشمار نیز نرخ حداکثر ۱۰ درصدی تعیین شد. نرخ سود تسهیلات نیز با اختلاف سه درصدی از سود سپرده به ۱۸ درصد کاهش یافت. گر چه در ابتدای امر سودها به ۱۵ درصد رسید، چندی نکشید که روال بانک‌ها به گونه‌ای دیگر تغییر کرد. با این‌ که اکنون هم در جواب اول خود در مورد نرخ سود سپرده، میزان سالانه را ۱۵ درصد اعلام می‌کنند، اما در اغلب بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی نرخ‌ها از جذابیت بیشتری نیز برخوردار است. ‌‌گذری بر شعب بانک‌ها از این حکایت دارد که وقتی سپرده‌گذار تمایلی برای سود ۱۵ درصدی ندارد، اغلب با دریافت مبالغی بالاتر و یا تعیین کفی برای میزان سپرده نرخ سودها از ۱۸ درصد عبور کرده و گاها ۲۰ تا ۲۳ درصد را هم در قالب طرح‌هایی که بانک در نظر گرفته پشت سر می گذارد. ‌‌در مواردی برخی بانک‌ها اعلام می‌کنند که هرچقدر مبلغ شما بالاتر باشد سود بیشتری نیز تعلق خواهد گرفت. جالب اینجاست که همین مورد از بانک‌ها در حدود یک سال پیش و در ابتدای کاهش نرخ به ۱۵ درصد به هیچ عنوان زیر بار پرداخت سود بالاتر نمی‌رفتند، اما اکنون روال آنها در رقابت با سایر بانک‌هایی که از ابتدا هم چندان نسبت به اجرای سودهای بانکی منضبط عمل نمی‌کردند، تغییر کرده است. ‌‌اما در مورد سودهای روزشمار می‌توان گفت عمده بانک‌ها نسبت به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و مشاهده  می‌شود که روزشمارهای ۲۲ درصد و حتی بالاتر در بانک‌ها وجود دارد، آن هم در شرایطی که طبق ضوابط باید نرخ‌های روزشمار بلافاصله بعد از نرخ‌های مصوب جدید و ابلاغ آن تغییر کند. ‌‌در شرایطی در حدود یک سال گذشته تصمیم جدیدی برای کاهش نرخ سود با وجود تک رقمی شدن تورم از سوی شبکه بانکی اخذ نشده که مدیران بانکی نیز از شرایط موجود چندان راضی به نظر نمی‌رسند و گاها در اظهارات آنها مشاهده می‌شود که نسبت به روال کاهش نرخ سود با توجه به شرایط موجود بانک‌ها گله‌مندند. ‌‌با این حال چندی پیش بود که رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش مجدد نرخ سود سخن گفته و حتی اعلام کرده بود که گزارشی در این رابطه به شورای پول و اعتبار ارائه شده است. پرداخت نرخ‌های سود بالای بانکی البته در ماه‌های گذشته نیز با حواشی هم همراه شد، جایی که ولی‌اله سیف – رئیس کل بانک مرکزی – به سپرده‌گذاران در رابطه با سودهای بالایی که به آنها پرداخت می‌شود هشدار داده و گفته بود که مبلغ مازادی که به عنوان سود به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود بیانگر رقمی است که باید از سهم سهامدار کاسته شده و به سپرده‌گذاران منتقل شود که در این شرایط مسوول این اضافه پرداخت مدیریت بانک‌ها بوده و سهامداران باید به آنها بازخواست کنند. در عین حال که پرداخت سودهای بالا نشان دهنده ریسک بیشتر عملیات بانک‌هاست و سپرده‌گذاران هم باید بدانند که این نرخ بالاتر بهای ریسکی است که متقبل شده و باید پیامدهای آن را بپذیرند. ‌‌در حال حاضر تنگنای مالی که بانک‌ها با آن مواجه بوده و تا ۵۰ درصد منابع آنها در دسترس نیست، خود عاملی شده تا به رقابتی سخت برای جذب سپرده ورود کنند. این در حالی است که اکنون عمده درآمد بانک‌ها از محل سود تسهیلات تامین می‌شود که با توجه به اختلاف حدود سه درصدی که بین نرخ سود سپرده و تسهیلات وجود دارد، چندان پاسخگوی نیازها و هزینه‌های آنها نیست. از سویی دیگر راه اصلی درآمدزایی بانک‌های دنیا یعنی دریافت کارمزد نیز بر بانک‌های ایرانی از جایگاه چندانی برخوردار نبوده و خود بر ناتوانی بانک‌ها در تامین هزینه از محل‌های دیگر افزوده است. ‌‌رئیس کل بانک مرکزی اخیرا موضوع تامین هزینه‌ها از طریق دریافت کارمزد در بانک‌ها را مورد اشاره قرار داده و گفته بود که در صورتی که تمام هزینه‌های بانک از محل کارمزد خدمات بانکی تامین شود می‌تواند نشان دهنده ثبات و پایداری آنها باشد، اما متاسفانه در ایران نه تنها از ارائه‌ی خدمات بانکی سودی به دست نمی‌آید بلکه زیان نیز ایجاد می‌کند. این در حالی است که در بانکداری امروز بین‌الملل بسیاری از هزینه‌های موجود از محل درآمدهای کارمزد پوشش داده می‌شود. در حال حاضر در ایران کسب درآمد از کارمزد محقق نشده و با وجود این که بانک‌ها در بانکداری الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده و رو به جلو حرکت می‌کنند، اما به اذعان مدیران بانکی رقابت و فرهنگ نادرستی ایجاد کرده‌اند که خدمات را به صورت رایگان و با کمترین هزینه ارائه می‌کنند که مجموع این عوامل موجب عدم توازن درآمدها و هزینه‌ها و اثرگذاری آن بر تعادل نرخ سود بانکی می‌شود. ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 05:52:22 GMT http://alef.ir/vdcdj90o9yt05k6.2a2y.html?476586 گرانترین خودروی لوکس جهان ساخته شد+عکس http://alef.ir/vdca0inye49n0i1.k5k4.html?476673 احتمالا این خودرو با ارزشی سه برابر یک بوگاتی شیرون سفارشی قیمتی حدود 10 میلیون پوند یا 12.8 میلیون دلار خواهد داشت و لقب گرانترین خودروی ساخته شده کنونی را به خود اختصاص خواهد داد.   بازار خودروهای لوکس در جهان طبقات و پله‌های گوناگونی دارد. برخی از خودروهای منحصر‌به‌فرد ساخته شده در جهان مانند مدل‌های پاگانی یا کونیگ‌زگ می‌توانند به شکلی متوسط در رده خودروهای لوکس حدود یک میلیون دلار یا کمی بیشتر قیمت‌گذاری شوند. متوسط قیمت یک بوگاتی شیرون که کمی شخصی‌سازی روی آن صورت گرفته نیز حدود 3 میلیون دلار قیمت دارد. با این وجود به نظر می‌رسد، زمانی که صحبت از سفارشی بودن مطرح می‌شود، سطح و سقفی بلندتر از رولزرویس پیدا نخواهد شد.     به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "د درایو"، یکی از مدل‌های نادری که این رولزرویس از سال 2013 در حال کار روی آن برای مشتری خاصشش است، در حال تکمیل است. انتظار می‌رود هزینه این خودرو به بیش از 12 میلیون دلار برسد.     این خودروی  که "سوئپ‌تیل" نام دارد، اثبات و گواه این موضوع است که کارخانه سازنده هرآنچه را که لازم دارید برایتان خواهد ساخت. نگاه الهام‌بخش موجود در پس‌زمینه‌های سوئپ‌تیل، از مدل‌های کلاسیک رولزرویس در دهه‌های 20 تا 30 میلادی گرفته شده و در چارچوب بازسازی یکی از آن مدل‌ها می‌گنجد. مشتری این خودرو به عنوان یک مجموعه‌دار متفاوت، دارای یک قایق منحصر‌به‌فرد و یک هواپیمای شخصی است، و این در حال دست‌یابی به یکی دیگر از آرزویش یعنی یک خودروی متفاوت رولزرویس دو در با سقف شیشه‌ای زیباست تا آن را با فایل‌های متفاوت شخصی‌اش تطبیق دهد.     در این خودرو، عظمت، مقیاس، زرق و برق و جلوه‌های نمایشی رولزرویس‌های فانتوم 1925 دیده می‌شود. از طرفی داشبورد دراماتیک و زوایای فضای عقب این خودرو نیز بیشتر از فانتوم‌های سال‌های 1934- 35 الهام گرفته شده است. با این وجود سادگی و روند به کار رفته در سالن این خودروها بر زیبایی و اصالت آن افزوده است.     بحث قیمت نیز برای خود حکایتی است. احتمالا این خودرو با ارزشی سه برابر یک بوگاتی شیرون سفارشی قیمتی حدود 10 میلیون پوند یا 12.8 میلیون دلار خواهد داشت و لقب گرانترین خودروی ساخته شده کنونی را به خود اختصاص خواهد داد. منبع: عصر ایران ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 08:23:14 GMT http://alef.ir/vdca0inye49n0i1.k5k4.html?476673 رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو: قیمت خودورهای داخلی واقعی نیست! http://alef.ir/vdchz-nkk23nq6d.tft2.html?476814 رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: قیمت خودروهای تولید داخل واقعی نیست و بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن تعیین می شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروسعید موتمنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به رکود در بازار خودرو ایران گفت : افزایش قیمت هم رکود در این بازار را افزایش می دهد. موتمنی با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروها از 300 تا یک میلیون و 500 هزار تومان افزود : خودروسازان علت این افزایش قیمت را ناشی از افزایش 50 تا 70 هزار تومانی نرخ بیمه خودرو اعلام می کنند. وی با بیان اینکه عملکرد خودروسازان امروز به  بانکدارای شبیه است تا تولید خودرو  گفت : پرداخت سود مشارکت 22 تا 33 درصدی مانع از نصب قطعات با کیفیت در خودروها می شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به تفاوت قیمت خودروها در کارخانه و بازار افزود : سمند LX در کارخانه 39 میلیون و 800 هزار تومان و در بازار 41 میلیون تومان ، ساندرو اتوماتیک در کارخانه 49 میلیون و 60 هزار تومان و در بازار 53 میلیون و 800 هزار تومان ، استپ وی در کارخانه 54 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار 62 میلیون و 500 هزار تومان معامله می شود. وی با بیان اینک برخی از خودروهای تولید داخل کشور امروز در بازار بین المللی از رده خارج محسوب می شوند گفت :  مصرف کنندگان خواهان کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی هستند و هیچ گونه افزایش کیفیتی در خودروهای داخلی دیده نمی شود.   ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 16:08:54 GMT http://alef.ir/vdchz-nkk23nq6d.tft2.html?476814 برنامه آقای روحانی، فقط حمایت از تولید باشد/ فعالیت تولیدی که 10درصد سود دارد، نمی‌تواند 30 درصد سود بانکی بدهد/حداکثر سود تسهیلات باید 6 درصد باشد http://alef.ir/vdcb9sbasrhbzap.uiur.html?475495 به گزارش الف؛ اقتصاد ایران با چالش‌های متعددی روبرو است و دولت دوم حسن روحانی (دولت دوازدهم) با توجه به وعده‌هایی که داده است، با مشکلات زیادی روبرو است. امروز رکود حاکم بر اقتصاد ایران تولید را تحت شعاع قرار داده، نرخ بیکاری در حال افزایش است، بخصوص بیکاری در قشر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی. حل مشکلات اقتصاد ایران، نیازمند اراده است، اراده‌ای باید در رئیس‌جمهور منتخب و دولتمردان دولت دوازدهم وجود داشته باشد، هرچند در مدت 4 سال نمی‌توان تمام مشکلات را حل کرد، اما با توجه به انتخاب مجدد حسن روحانی و با توجه به وعده‌های داده‌شده لازم است قبل آغاز به کار دولت دوازدهم، اقدامات خود را شروع کند؛ اما اولویت باید چه موضوعی باشد. کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، اصلاح نظام بانکی را مطرح می‎کنند، نظامی که به عقیده برخی در حال ورشکستگی است، هرچند بانک مرکزی آن را تکذیب می‌کند. موضوعی که اکنون مهم است، ساماندهی و حمایت از بنگاه‌های تولیدی است، زیرا این بنگاه‌ها دچار مشکل هستند و در صورت بی‌توجهی شاهد ادامه و تعطیلی آن‌ها خواهیم بود و این بر تعداد بیکاران می‌افزاید. هیچ برنامه‌ای جز حمایت و ایجاد رونق تولید نیست مسعود دانشمند، دبیر خانه اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد اینکه مهم‌ترین اولویت کاری دولت دوازدهم باید چه موضوعی باشد، گفت: با توجه به گسترش جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار مهم‌ترین نیاز کشور است؛ به همین دلیل آقای روحانی، یک برنامه بیشتر ندارد و آن فقط تولید است. وی افزود: هیچ برنامه‌ای جز حمایت و ایجاد رونق تولید نیست و برنامه‌ها و اقدامات دولت دوازدهم باید در راستای حمایت از تولید باشد؛ زیرا اگر تولید راه بیفتد؛ مشکلات اقتصاد کشور و رکود حل خواهد شد و شاهد تا رونق خواهیم بود. دانشمند ادامه داد: با راه افتادن تولید در کشور، اشتغال ایجاد خواهد شد و به‌تبع آن از رکود خارج می‌شویم؛ همچنین GDP و رشد اقتصاد افزایش پیدا می‌کند و ایجاد رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی- اجتماعی شکل خواهد گرفت.   رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ادامه داد: شاه‌کلید حل، وضعیت کنونی، فقط تولید است؛ بخصوص شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط که دچار مشکل هستند و باید موردحمایت جدی قرار گیرند. به گفته وی، باید نیازهای واحدهای کوچک و متوسط تأمین شود و مهم‌ترین نیاز آن‌ها، سرمایه در گردش است؛ البته باید نقدینگی موردنیاز آن‌ها حداکثر با نرخ سود 6 درصد تأمین شود. واحدهای تولیدی نمی‌توانند با سود و بهره 30 درصد فعالیت کنند؛ زیرا بازدهی (سود) فعالیت‌های تولیدی در کشور ما حدود 10 درصد است، پس چگونه می‌تواند 30 درصد بهره بانکی پرداخت کند. دانشمند با تأکید بر اینکه نرخ سود بانکی برای تولید باید در حدود 6 درصد باشد، بیان کرد: دولت باید راه‌کار پرداخت تسهیلات با سود 6 درصد پیدا کند؛ ما می‌گویم راه و مسیر این است اما اینکه چه روشی نیاز است را دولت باید انتخاب کند که با نظام بانکی فعلی نمی‌تواند اجرایی شود. دبیر خانه اقتصاد ایران در مورد اصلاح ساختار نظام بانکی کشور عنوان کرد: این موضوع، به این سادگی نیست که بتوان با سخن گفتن آن را اجرایی کرد و مسئله عمیق‌تر از آن است. امروز بانک‌ها پول مردم را گرفتند و به صاحبان سپرده 20 درصد سود پرداخت می‌کنند؛ بنابراین چگونه می‌توانند و ممکن است به تسهیلات گیرنده و مردمی که تقاضای تسهیلات دارند، وام را با نرخ 6 درصد بدهد و این امکان ندارد. دانشمند تصریح کرد: اگر بنده هم که این موضوع را بیان می‎کنم، اگر در بانک‌ها بنشینم، نمی‌توانم این کار را انجام دهم، بنابراین ابتدا باید نرخ سود سپرده‌ها را کاهش داد که آن‌هم امکان‌پذیر نیست؛ زیرا بلافاصله با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، پول از بانک خارج به سمت بازار غیررسمی می‌رود؛ کما اینکه اکنون هم این اتفاق در حال رخ دادن است. این فعال بخش خصوصی گفت: زمانی که پول از بانک به سمت بازارهای غیررسمی برود، 24 سود به مردم می‌دهد و یک فعال اقتصادی برای تأمین منابع موردنیاز خود، باید آن را با سود 30 الی 40 درصد تأمین کند که این موارد راه‌حل آن نیست و راه‌کارهای دیگری وجود دارد که دولت باید انتخاب و انجام دهد و نیازمند بحث کارشناسی است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات اظهار داشت: اقتصاد ایران از ظرفیت‌های زیادی برای تولید ثروت برخوردار است، اما مشکلات ساختاری اجازه نمی‌دهد از همه این مزیت‌ها بهره‌برداری شود و برای خروج از رکود و توسعه بازار کار علاوه بر تحریک تقاضای داخلی، باید به سمت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کنیم.   ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 04:19:44 GMT http://alef.ir/vdcb9sbasrhbzap.uiur.html?475495 زمزمه اجرای فاز نهایی هدفمندی یارانه‌ها http://alef.ir/vdccieq0s2bqmp8.ala2.html?476521 زمزمه های جدید از بدنه دولت:اجرای فاز نهایی هدفمندی یارانه ها به منظور آزادسازی قیمت ها و کاهش یارانه های دولتی در بخش مصرف در حال آغاز است. به گزارش تسنیم، در حالی که طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت می بایست به گونه ای اقدام می کرد که قیمت عرضه حامل های انرژی تا پایان برنامه پنجم توسعه (پایان سال ۹۵) به قیمت تمام شده تولید برسد و درآمدهای حاصله به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی و یا گسترش خدمات اجتماعی و اقتصادی در راستای توانمندسازی جامعه صرف شود، آنچه در عمل به اجرا درآمد متفاوت از نص صریح قانون بود. با وجود آنکه در چندین مرحله شاهد افزایش قیمت عرضه حامل های انرژی در طول دولت یازدهم بودیم، اما این افزایش قیمت با شیب یکسان برای تمامی پلکانهای مصرفی اعمال شد و شاهد رسیدن قیمت عرضه به نرخ تمام شده تولید نبودیم. از طرفی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی، آنطور که باید در  توانمندسازی جامعه صرف نشد. زمزمه های جدید از بدنه دولت حاکی از این است در حالی که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسیده، اجرای فاز نهایی هدفمندی یارانه ها به منظور آزادسازی قیمت ها و کاهش یارانه های دولتی در بخش مصرف در حال آغاز است. روز گذشته «پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: "قرار نیست ما تا ابد برای مصرف کنندگان، برق یا گاز یارانه ای بپردازیم و می بایست عده ای از مردم قیمت تمام شده ی برق و گاز را پرداخت کنند. جدای از روند خصوصی سازی، اراده ای نیز بر آزاد سازی قیمت های برق و گاز وجود دارد و بعبارت دیگر تصمیم بر این است که قیمت ها بصورت رقابتی در بازار تعیین شود." همچنین، «غلامرضا خوش‌خلق» مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در این زمینه گفت: نرخ برق در مدیریت مصرف تأثیر دارد و متوسط قیمت برق هم‌اکنون ۶۰ تومان است در حالی که هزینه ما برای تولید برق در تهران بیش از این است بنابراین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تمام‌شده برق را دریافت می‌کنیم که این دلیل عقب‌ماندگی ما از اجرای طرح‌هاست. این مقام مسئول افزود: متوسط دریافت بهای برق در کشور ماهانه ۱۵ هزار تومان است که پیشنهاد می‌کنیم در نرخ برق به‌خصوص در تهران تجدید نظر شود. در حالی این پیشنهادات در بدنه دولت مطرح شده که شنیده های غیررسمی حاکی از این که قرار است پیشنهاداتی مدون در این خصوص به جلسات هیئت دولت راه یابد.  حسن روحانی رئیس جمهور هم از تغییراتی در بخش پرداخت یارانه ها در سه گام خبر داد که گام اول با افزایش یارانه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی انجام و گام دوم و سوم هم جزو برنامه ۱۰۰ روزه اول دولت دوازدهم اعلام شد. ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 01:48:12 GMT http://alef.ir/vdccieq0s2bqmp8.ala2.html?476521 قیمت انواع خودروهای داخلی + جدول http://alef.ir/vdchx-nkm23nqmd.tft2.html?476535 این هفته قیمت یک مدل خودروی داخلی در بازار کاهش یافته است.   به گزارش ایسنا، قیمت ساندرو استپ‌وی اتوماتیک با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی همراه بوده است. قیمت باقی خودروهای داخلی در بازار تغییر خاصی نسبت به نرخ این محصولات در هفته گذشته نداشته است. قیمت برخی خودروهای داخلی به شرح زیر است:   خودرو قیمت کارخانه‌ای قیمت بازار تیبا ۲۴ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پراید SE۱۱۱ ۲۱ میلیون و ۶۷ هزار تومان ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پراید ۱۳۱ ۲۰ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان ۲۱ میلیون تومان پژو ۴۰۵ SLX ۳۱ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان ۳۱ میلیون تومان سمند EF۷ ۳۱ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پژو پارس سال ۳۶میلیون و ۳۷۱ هزار تومان ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۸ میلیون تومان ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۲ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان ۳۴ میلیون تومان پژو ۲۰۶ وی ۸ ۳۸ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان ۳۹ میلیون تومان رانا ۳۴ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دنا ۴۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ام وی ام S۱۱۰ ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ام‌وی‌ام ۵۵۰ ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جک j۵ ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۵۵ میلیون تومان جک j۵ اتومات ۶۳ میلیون تومان ۶۴ میلیون تومان جک S۵ ۸۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان ۸۵ میلیون تومان ساندرو ۴۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان ۴۷ میلیون تومان ساندرو اتومات ۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ساندرو استپ وی ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۵۴ میلیون تومان استپ وی اتومات ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۶۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پارس تندر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تندر ۹۰ اتومات ۴۷ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تندر ۹۰ E۲ ۳۷ میلیون و ۵۶۶ هزار تومان ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ]]> اقتصادی Sun, 28 May 2017 04:24:15 GMT http://alef.ir/vdchx-nkm23nqmd.tft2.html?476535