پایگاه خبری الف - آخرين عناوين یادداشت بینندگان :: نسخه کامل http://alef.ir/Interactive Sun, 28 May 2017 11:49:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sun, 28 May 2017 11:49:04 GMT یادداشت بینندگان 60 سلام شهر خدا http://alef.ir/vdcjhmexvuqeaiz.fsfu.html?476591 می ترسم از دوری اِمان از خدا، از فاصله هایی که گرفته ایم، از کینه ها، از بغض ها، از فقر ها، از دروغ ها، از بدعت ها، از عادت ها، از بی فکری ها، از بی اخلاقی ها، از تبلیغ ها، از فریب ها، از تمسخرها، از تبعیض ها، از فساد ها، از تحقیرها، از حیله هایی می ترسم که اسمش را زرنگی گذاشته ایم و از حماقت هایی که اسمش را سادگی نهاده ایم می ترسم! از بی توجهی هایمان به آنچه که باید و توجه مان به آنچه که نباید می ترسم! آری، می ترسم از تمام بی خدایی هایی که دچارش شده ایم! رمضان که هست با آمدنش کمِ کمش که یک ماه رمضانی فایده اش این است که بیشتر از پیش خدایی می شویم؛ این است که بودن رمضان امیدوارم می کند و چه امیدواری خوبی است این رمضانِ کریم! با همین رمضانِ عزیز می فهمیم که مسلمانی جریان دارد و با سلیقه های مذهبی و سیاسی مختلف هنوز هم که هنوز است پای خدا ایستاده ایم. این یک حقیقت محض است که با رمضان خدایی تر می شویم، گناه کمتری می کنیم، نماز اهمیت بیشتری برایمان پیدا می کند، مخصوصاً نماز سر وقت، فقرا را بیشتر می بینیم، دروغ کمتر گفته می شود و ریا کمتر ، اخلاص بیشتر، دزدی کمتر و تقوای بیشتری را نظاره گریم. و رمضان ، کاش همه ی ماه ها بود... عزیزان! ما به رمضان محتاجیم! سخت محتاجیم به این ماه عزیز! در رمضان همه ی چیزهای خوب هست و همه چیزهای بد نیست، رمضان قهرمان ماست، در رمضان دعا هست، نه فقط یک سری دعاهای فردی و خصوصی برای درد های شخصی، نه ! دعا هست برای همه ی مردم، چه مسلمان و چه نه ، دعاهایی برای دردهای همه ی ما آدم ها، دردهای مشترکِ پنهان و پیدا. در رمضان گام هایی هست که همه باید برداریم برای اصلاح خودمان و جامعه امان و اینگونه مبارزه با فساد کلید می خورد، آری در رمضان گام های زیادی می توان برداشت، گام هایی برای ترقی و صعود و رسیدن به همه ی چیزهای خوب و زیبا و دوست داشتنی. در رمضان خدا هست، قرآن هست، نماز هست، روزه هست، تفکر هست، ایمان هست، تقوا هست، شهادت هست، مسلمانی هست، محمد(ص) هست، علی(ع) هست، فاطمه(س) هست، آری عزیز! در رمضان همه ی خوبی ها و خوب ها با هم جمع اند به مقدار بی نهایتشان برای میزبانی ما! اینجاست که ما، بله خودِ خودِ ما ارزش بسیار داریم چرا که میزبانی آنچان بزرگ میهمان کوچک نمی طلبد. عزیزان ! اینجاست که باید قدر انسان بودنی که داریم بدانیم و در مسیر انسان شدن و انسان ماندن قدم های استوار برداریم. در رمضان شور ایمان بیشتر، آرامش اخلاص آبی تر، زیبایی بندگی نمایان تر و وحدت ما عیان تر می شود. رمضان فقط یک ماه است و نه دو ماه و یا بیشتر و نه حتی یک روز از یک ماه بیشتر! راستی چرا خداوندِ یکتای بی همتای عزیز، این ماهِ میزبانی  اش را فقط در همین یک ماه خلاصه کرده است و نه بیشتر؟ آنچه در پاسخ به نظرم می آید این است که خدا عبادتی و اخلاصی و میهمانی که رنگ عادت به خود بگیرد، پسندش نیست. خداوند دوست دارد که انسان بدون هیچ عادتی دلبسته شود، ایمانش را نگه دارد و میهمانی راستین بماند و این هدف عالی رخ نمی داد مگر با همین یک ماه! ماهی که خدا به انسان طعم خوش انسان زیستن وبه رسم مسلمانی نفس کشیدن را به انسان می چشاند و خوشا به آن انسانی این مزه به دهنش خوش آید... از سویی دیگر به نظر می رسد خدای عزیز با توجه به اصل اُلگودِهی رمضان را الگویی برای آشنایی با زیست اسلامی برای ما قرار داده است و از همین روست که ارزش حتی یک روز از این ماه بسیار بالاتر از هزاران ماه است. همانطور که پیامبر ما یک نفر بود و ائمه ی اطهار ما هر کدام یک نفر بودند اما خداوند  حکیم آن ها را الگوی نیکوی ما برای نیک پروری ما قرار داد  و اینچنین است که وجود مبارک ایشان با وجود یک نفر بودنشان نه فقط به قدر همه ی انسان های دنیاست از اول تا آخر! بلکه بسیار فراتر از این حرف هاست که بتوان گفت و بتوان شنید! عزیزان! رمضان الگوی ماست، از این رو باید آنچه را که می آموزیم در این ماه و هستیم، ادامه دهیم و همانگونه که رمضانی می شویم، رمضانی بمانیم؛ اینگونه است که از رمضان بهره ی عالی و ممتاز برخواهیم داشت و آن وقت است که می فهمیم ماه رمضان به معنی حقیقی کلمه برای ما چقدر لازم و مفید است. پس عزیزان! بیاییم در سلامی که به این ماه عزیز داریم به وداع با آنچه که آموخته ایم فکر نکنیم که نتیجه این سلام دائمی چیزی جز خوبی، خیر، نیکی و سلامتی در همه ابعادش برای همه ی ما نیست و فراموشیِ این سلام و خلاصه کردن آموخته های رمضانِ مبارک در یک ماه ما را به مقصدِ مطلوب نمی رساند همین خواهیم شد که گرفتارش بوده ایم. اینک سلام بر رمضان، سلام بر مبارکی این ماه، سلام بر رمضانِ خدا ... سلام شهر خدا ... ]]> یادداشت بینندگان Sun, 28 May 2017 07:11:40 GMT http://alef.ir/vdcjhmexvuqeaiz.fsfu.html?476591 مسكو، انتخابات و برجام خزري http://alef.ir/vdcgn39t3ak9uq4.rpra.html?476156 انضباط سياست خارجي روسيه مثال زدني است. رهبران مسكو با وسواس و حساسيت در سريعترين زمان ممكن نسبت به رويدادهاي جهاني موضعگيري نموده و پيام صادر مي كنند. يك نمونه قابل توجه آن در هفته هاي اخير واكنش به نتايج رفراندوم اصلاح قانون اساسي تركيه بود. در حالي كه سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي صبحگاه پس از اعلام نتايج از تبريك نتيجه طفره رفته بود،(١) ساعتي بعد پيام دعوت مسكو به محترم شمردن نتايج رفراندوم بمثابه تاييديه نتايج صادر شد (٢) تاجايي كه بلافاصله محمد جواد ظريف (در موضعي متفاوت با سخنگو) حين سفر كاري خارج از كشور ضمن تماس تلفني با وزير خارجه تركيه راي مثبت به رفراندوم تغييرات را تبريك گفت! (٣) پيام تبريك پس از يك انتخابات، تاييد و برسميت شناختن نتايج اعلامي بشمار مي رود. مدتي است اتهام دخالت روسيه در انتخابات ايالات متحده تيتر اخبار بين المللي شده است اما توجه روسيه در قامت يك قدرت بزرگ جهاني به نتايج انتخابات سراسر جهان، غير منتظره نيست و سابقه صدور اولين پيام تبريك به مناسبت انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد در سال ١٣٨٨ از سوي مسكو علي رغم آن هياهوي تشكيك در نتايج، بياد ماندني شد. اخيرا نيز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران، (به استناد ساعت مخابره پيام ها در خبرگزاري رسمي ايرنا) رييس جمهور روسيه نخستين رهبر جهاني بود كه پيام رسمي تبريك صادر كرد و در برسميت شناختن نتايج، گوي سبقت از ديگران ربود! (٤) به جز سرعت انتشار يك پيام رسمي، متن پيام تبريك ولاديمير پوتين به حسن روحاني نيز نكته قابل توجهي داشت. رييس جمهور روسيه در اين پيام ضمن شادباش، نسبت به تحقق يافتن "توافقات اخير" ميان دو رييس جمهور ايران و روسيه ابراز اميدواري كرده است. اشاره پوتين به قول و قرار هايي است كه طي سفر ٧ و ٨ فروردين ماه سال جاري حسن روحاني به مسكو، بر سر آنها ميان دو رييس جمهور توافق شد! نهمين ديدار دو رييس جمهور كه خبرگزاري روسي اسپوتنيك در گزارش خود از كيفيت آن ادعا كرد كه زمان سفر براي كمك به حسن روحاني در انتخابات تنظيم شده بود. (٥) همچنين سخنگوي وزارت خارجه روسيه چندي پيش از روز انتخابات در ايران ضمن اعلام رضايتمندي از توسعه چشمگير روابط دو كشور در دوران رياست جمهوري حسن روحاني، ابراز آمادگي كرد كه روابط دو كشور پس از انتخابات نيز «مانند اكنون» بماند! (٦) اين فرصت تلقين گمان نفوذ مسكو در تهران، محصول بي دقتي خود مقامات دولت جمهوري اسلامي در تشريح انگيزه ها و چرايي تنظيم زمان اين سفر پرسش برانگيز و تركيب سفرهاي چند ماه اخير رييس جمهور و وزير خارجه و وزير دفاع مي باشد. همين غفلت از شفاف سازي و اطلاع رساني از نتايج سفرها، بستر ساز عرض اندام تبليغاتي روس ها شده است. متاسفانه ناشي از عدم نمايش ديسيپلين ديپلماتيك ايران، روسيه مدتي است چنين مي نمايد كه از ايران بعنوان مهره اي در صفحه شطرنج سياسي بحران سوريه استفاده مي كند. پيرامون برجام نيز كه مخالفان جدي در ايران و امريكا دارد، برنده بودن روسيه بلا منازع به نظر مي رسد. مسكو علاوه بر استفاده از برجام براي چانه زني بر ناموجه جلوه دادن تحركات ناتو در شرق اروپا، بازيگردان و رهبر بازرسي هاي برجامي در ايران نيز شده است. (٧) روسها از تحويل اس ٣٠٠ به ايران بعنوان يك برگ بازي و اهرم فشار عليه كشورهاي ساحلي خليج فارس استفاده كردند و اكنون با سفر ترامپ به رياض، از استقرار سامانه تاد در كشورهاي جنوبي جهت برقراري مجدد موازنه قوا سخن به ميان آمده است! ابهامات بهره مندي روسيه از پايگاه نوژه هنوز پاسخ قانع كننده نيافته و استفاده نظامي روس ها از درياي خزر به بهانه شليك موشك به سوريه، مي تواند ناقض تفاهمات امنيتي كشورهاي ساحلي خزر قلمداد شود. مسئله اي كه با چشم پوشي دولت ايران و عبور موشك ها از حريم وطن صورت عملي گرفت. روسيه علاوه بر بازيگر جهاني، همسايه بزرگ ايران است و پرونده هاي گشوده ميان دو كشور پر شمار اند. يكي از مهمترين پرونده ها تنظيم كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مي باشد. پرونده با اهميتي كه چگونگي پيشبرد آن در ميان پنج كشور ساحل خزر از جايگاه حيثيتي و ملي برخوردار بوده و تاثير بر نتايج آن انگيزه كافي براي هر سياست ورزي را تامين مي كند! به گفته مقامات روس اين سند مراحل نهايي تنظيم را طي مي كند و قرار است طي پنجمين نشست سران كشورهاي ساحلي خزر در آينده نزديك، كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر با اتفاق آراي كشورهاي ساحلي رسميت يابد. (٨) ايران مستند به مفاد عهدنامه هاي ١٩٢١ و ١٩٤٠ حق و حقوقي در تقسيم حاكميت خزر داشت كه چهار كشور ديگر از جمله روسيه كوشش مي كنند بر سر آن ادعاها به مصالحه اي با ايران برسند و البته مدت ها است تجديد نظر در سهم ٥٠ درصدي ايران مورد توافق مي باشد. اين پرونده حقوقي، پيچيده و بسيار حساس است، دور باد كه رييس جمهور منتخب لحظه اي تحت تاثير تعارفات و نمايشات مسكو قرار گيرد. آقاي حسن روحاني رييس جمهور منتخب مستظهر به آراي ملت بوده و هرگز مديون بازي هاي روسي نيست! در مبارزه ديپلماتيك بر سر مرز خزري، افتخار به مقبوليت و شفافيت با مردم و رسانه ها راز تامين منافع ملي است. تجربه هاي تلخ پيامد محرمانه ها طي برجام و اف اي تي اف و ٢٠٣٠ و ... بايد اكنون كارگر افتند. حد و مرز خزري چه برد - برد و چه مساوي، پرونده اي با منزلت فراتر از سياست بازي هاي روزمره است و علي رغم پيچيدگي هاي آن آحاد ملت ايران محق به آگاهي از جزييات تعاملات و مذاكرات مي باشند و نتيجه نهايي بايد قانع كننده همگان شود. (رييس جمهور تاتارستان هم پيام تبريكي فرستاد و در متن پيام، مذاكرات مقامات دولتي طي سفر خود به مشهد را يادآوري كرد و علاوه بر اين قازان پايتخت تاتارستان در كمترين فاصله پس از اعلام نتايج به سرعت ميزبان يكي از مدير كل هاي وزارت امور خارجه ايران شد.) 1) http://www.irna.ir/fa/News/82496023 2) http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960128001192 3) http://www.irna.ir/fa/News/82496489 4) http://www.irna.ir/fa/News/82538480 5) https://ir.sputniknews.com/politics/201703292351641 6) http://www.irna.ir/fa/News/82508060 7) http://www.isna.ir/news/95112215353 8) http://www.irna.ir/fa/News/82148552 ]]> یادداشت بینندگان Sat, 27 May 2017 01:18:25 GMT http://alef.ir/vdcgn39t3ak9uq4.rpra.html?476156 نگاهی به ضرورت ظرفیت پیروزی و شکست در جریانات سیاسی http://alef.ir/vdcftvdjtw6deya.igiw.html?476155 میگویند یکی از الزامات ورزش قهرمانی, ایجاد ظرفیت لازم برای پیروزی و شکست است. زیرا غرور و یاس, هر دو از آفت های قهرمانی است. اگر با اندکی تسامح مبارزات انتخاباتی را نیز به رقابت های ورزشی تشبیه نماییم، آنگاه در خواهیم یافت که مراقبت از آفت پیشگفته چقدر اهمیت دارد. یک ) هنوز چند روزی از پیروزی چشمگیر آقای روحانی نگذشته که شاهد برخوردهای دور از نزاکت و توام با تفاخری هستیم که یکی از زبان وزیر ارشاد و دومی توسط خود رئیس جمهور بیان شده است. از دومی شروع می کنیم که در مصاحبه مطبوعاتی بیان شد که بمناسبت انتخاب جناب روحانی بعنوان ریاست جمهوری دوازدهم برگذار گردید. رئیس جمهور در بخشی از این مصاحبه بجهت طعنه دیدار دقیقه 90 رقیب با آقای امیر مقصودلو ( مشهور به تتلو ), با نوعی تحقیر از یک ایرانی یاد کردند که به جهت سبک خوانندگی بهرجهت دارای طرفداران قابل توجه (بویژه میان نوجوانان) است. مشابه همین تفاخر توام با تمسخر را فردای پیروزی در واقع ملت, رئیس وزارتخانه ای در توهین به هنرمندان کشور بر زبان راند که خود را در مقام " ارشاد" ملت میداند. این یادداشت را مجال آن نیست که به میزان صداقت و فرصت طلبی آقای رئیسی در قرار ملاقات با آقای تتلو بپردازیم. تنها لازم است اشاره شود که برای مردم این نمایش ها, حتی توسط جناح اصلاح طلبان در قدرت نیز بهیچوجه باورپذیر نمی باشد. برخلاف توجیه و تفسیر طرفداران نفر دوم انتخابات، آنچه باعث آسیب به رای جناب رئیسی پس از این ملاقات شد نه شخصیت و هنر خاص امیر تتلو، بلکه دو رویی نهفته در این دیدار بود. اما روی سخن این یادداشت با مردمی است که در واقع پیروز اصلی این انتخابات بودند. تا زمانی که مردم رسالت اصلی اشان را نه رای دادن، بلکه پرسشگری ندانند در بر همین پاشنه خواهد چرخید. جا دارد اینجا از واکنش بموقع و ستایش انگیز بازیگر برجسته سینمای ایران, رضا کیانیان یاد کنیم که وزیر مربوطه را بلافاصله وادار به عذرخواهی نمود. بزعم صاحب این قلم, دوران چراغ بدست گرفتن و جستجوی انسان هایی فرشته گون قرن هاست که سپری شده است. امروز تنها بکمک رکن چهارم دموکراسی، یعنی نظارت مستقیم و موثر مردمی (از جمله توسط رسانه های آزاد و مستقل) میتوان از شکل گیری مفاسد سیستمی (از جمله تفاخر به مردم) جلوگیری نمود. دو ) بعد شکست قابل توجه "جمنا" در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری, متاسفانه بجز برخی نشانه های کوچک، در غالب موارد شاهد آن هستیم که دوستان اصولگرا بجای کنکاش جدی و علمی عدم اقبال مردم در سالهای اخیر، تمام تلاششان بر آنست که بنحوی ماجرا را توجیه و تفسیر نمایند. بنظر میرسد با بالا رفتن تجربه, دانش و فرهنگ عمومی، بازار کاسبی وعده های صد من یک غاز بتدریج به کسادی گرائیده است. همانگونه که رای بینظیر 20 میلیونی [...] در دوم خرداد 76، باعث سوء تفاهم و غرور اغلب اصلاح طلبان در قدرت شد, این بار نیز اگر اصولگرایان توجه نکنند که اکثریت مطلق 16 میلیون رایشان، آراء اعتراضی جامعه نسبت به نواقص جدی عملکرد دولت یازدهم بوده، بعید است بزودی هیچ گشایشی در نگاه ایشان به واقعیت جامعه و آینده نظام بوجود آید. ]]> یادداشت بینندگان Sat, 27 May 2017 01:06:46 GMT http://alef.ir/vdcftvdjtw6deya.igiw.html?476155 اسلام رحماني و سیاسیون رده بالای کشور http://alef.ir/vdcenp8eejh8fzi.b9bj.html?476154 اخیرا برخی افراد کم اطلاع در نوشته ها و سخنرانی ها از واژه " اسلام رحمانی" استفاده می کنند. رهبر معظم انقلاب در تاریخ 20 تیر 1394 نسبت به کاربرد این واژه تذکر دادند و آن را کلید واژه ای برای معارف نشات گرفته از لیبرالیسم دانستند. اما تعجب از عده ای از سیاسیون رده بالای مملکتی است که علی رغم اظهار ارادت زبانی به رهبر معظم انقلاب در خطابه های خود از این واژه استفاده می کنند. [...] جا دارد در این نوشته به باز خوانی بیانات حکیمانه رهبر انقلاب درباره اسلام رحمانی بپردازیم: گاهی یک شعارهایی داده می شود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون. اسلام رحمانی که گفته می شود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. بعضی‌ها که در حرف ها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار می برند، انسان مشاهده می کند و خوب احساس می کند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می شود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آن ها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری اومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه می گیرد. چون خدایی نیست، پس سلیقه‌ای است؛  چیزهای بشری این‌جوری است؛ حتّی در حقایق علمی و حقایق آزمایشگاهی، شما ببینید سلیقه‌ها چقدر مختلف است. امروز یک تشخیصی را در مورد یک مادّه‌ای میدهند که مثلاً برای فلان بیماری یا برای فلان مشکل، مفید است؛ چند صباح بعد باز هم دانشمندانی اعلام میکنند که نخیر، این مفید نیست، مضر است! یعنی کارهای غیر مستند به وحی الهی، در معرض خطا و اشتباه و دوگونه اندیشیدن و اینها است. پس تفکّر وقتی خدایی نشد، سلیقه‌ای است؛ سلیقه‌ای که شد، آن‌وقت ارزشها بر اساس منافع گروه‌های قدرتمند تعریف خواهد شد.  امروز یک چیزی به نام ارزش آمریکایی وجود دارد؛ می‌شنوید در حرفهای آمریکایی‌ها، [میگویند] ارزشهای آمریکایی، ارزشهای ما. بنیان‌گذاران آمریکای مستقل، در قرن هجدهم که آمریکا از استعمار انگلیس خارج شد و به‌عنوان یک کشوری در آن‌طرف دنیا خودش را معرّفی کرد -همان کسانی که آن‌وقت بودند، جرج واشنگتن و دوروبری‌هایش و جانشینانش- ارزشهایی را گذاشتند؛ اسم اینها ارزشهای آمریکایی است. خود آن ارزشها در مقام ارزیابی، خیلی‌هایش چیزهای مشکل‌داری است؛ همان چیزهایی است که منتهی میشود به این وضعیّت جهان‌خوارگی امروزِ نظام سلطه؛ لکن همان ارزشها -همان چیزهایی‌اش هم که مثبت است، همان چیزهایی‌اش هم که خوب است- امروز در جامعه‌ی آمریکایی نظام سیاسیِ آمریکای امروز، به فراموشی سپرده شده. بنده یک‌وقتی چندسال پیش، یک مطالعه‌ای میکردم بر روی حرفهای همین حضراتی که از دویست‌سال پیش، دویست و خرده‌ای سال پیش، به‌اصطلاح بنیان‌گذارانِ آمریکایند -حرفهایی که آنها زدند و منشوری که آنها تدوین کردند به‌عنوان منشور آمریکایی و ارزشهای آمریکایی- و تطبیق میکردم با رفتارهای حضرات امروز، دیدم خیلی‌هایش نقض شده است. به ذهنم رسید همان‌وقت که جا دارد کسی این را به رخ ملّت آمریکا بکشد که این ارزشهایی که شما میگویید اینها است، اینها امروز در رفتار دولت آمریکا و رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا وجود ندارد؛ حالا، همانی که هست. اگر این اصطلاح «اسلام رحمانی» اشاره‌ی به یک‌چنین چیزی است که خب، این صددرصد غلط است.  اگر منظور از اسلام رحمانی این است که ما به همه‌ی موجودات عالم با چشم رحمت نگاه کنیم، با چشم مودّت نگاه کنیم، این هم درست نیست؛ این هم خلاف قرآن است. صریح قرآن، ناطق برخلاف این حرف است. بله، محبّت و مودّت و مَعدِلت را مخصوص مسلمانها نمیداند؛ میگوید شما که توانایی دارید، نسبت به غیر مسلمان هم بایستی با مودّت و مَعدِلت رفتار کنید، به شرطی که با شما دشمنی نکرده باشند و دشمنی نخواهند بکنند. امیرالمؤمنین در آن خطبه‌ی معروف [میفرماید] : بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم کانَ یَدخُلُ عَلَی المَرأَةِ المُسلِمَةِ وَ الاُخری‌ المُعاهِدَة؛ بعد در آخرش حضرت میفرماید که جا دارد که انسان مسلمان از این غصّه دق کند؛ چرا دق کند؟ برای اینکه سپاه معاویه بر زنان غیر مسلمان -زنان «معاهَد»، یعنی مسیحی یا یهودی‌ای که در ذمّه‌ی اسلام زندگی میکند- وارد شدند و به او اهانت کردند و مثلاً دستبندش را و زیورآلاتش را از دستش کندند و بردند. حضرت میگوید از این غصّه انسان باید دق کند. بله، نسبت به غیر مسلمانی که دشمنی نمیکند، این است. قرآن میگوید: لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الذَّینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَ لَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم اَن تَبَرّوهُم وَ تُقسِطوا اِلَیهِم؛[کسانی که] کافرند امّا به شما دشمنی نکردند و دشمنی نمیکنند، با اینها نیکی کنید، با اینها قسط و عدل به‌کار ببرید؛ امّا از آن طرف میفرماید که «اَلا تُقاتِلونَ قَومًا نَکَثوا اَیمنَهُم وَ هَمّوا بِاِخراجِ الرَّسولِ وَ هُم بَدَءوکُم اَوَّلَ مَرَّة»؛با آن کسانی که عهدشکنی میکنند، به بر هم زدن کانون زندگی شما و پیغمبرتان همّت میگمارند و آنها شروع کننده‌اند به دشمنی، میخواهید مبارزه نکنید؟ این آیه‌ی قرآن است؛ با خطاب عتاب‌آمیز و گلایه‌آمیز یا ملامت‌آمیز میگوید: اَتَخشَونَهُم؛ از اینها میترسید؟ بعد میفرماید: فَاللهُ اَحَقُّ اَن تَخشَوه؛ اگر راست میگویید، اگر مؤمنید، از خدا باید بترسید، نه از این کسان. خب، این هم قرآن است. اگر معنای اسلام رحمانی این است که ما با دشمنانی که علیه اسلام، علیه ایران، علیه ملّت ایران، علیه پیشرفت ایران دارند تلاش میکنند و از هیچ کوششی فروگذار نمیکنند، بایستی با چهره‌ی محبّت‌آمیز، با دل صاف و پاک برخورد کنیم، نه، این اسلام نیست. این‌جور معارفِ من‌درآوردیِ خودساخته را من توصیه نمیکنم، امّا به معارف واقعی اسلامی توصیه میکنم. منبع   ]]> یادداشت بینندگان Sat, 27 May 2017 00:43:51 GMT http://alef.ir/vdcenp8eejh8fzi.b9bj.html?476154