پایگاه خبری الف - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://alef.ir/art Sun, 26 Mar 2017 00:00:33 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sun, 26 Mar 2017 00:00:33 GMT فرهنگی 60 تعطیلی موزه‌ها ممنوع http://alef.ir/vdcd590ojyt0k96.2a2y.html?456678 به گزارش تسنیم، رجبعلی خسروآبادی با انتقاد از عملکرد چند موزه پایتخت که بدون اطلاع اقدام به تعطیلی اماکن خود در تعطیلات نوروزی کردند، (موزه مقدم) اظهار داشت: نهادهای دولتی به‌هنگام درخواست تأسیس موزه بر این موضوع اشراف دارند که فضایی که تبدیل به موزه شود دیگر یک نهاد عمومی است و باید برای رفاه مردم در دسترس عموم قرار گیرد. بستن چند موزه دولتی پایتخت موجب نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد. وی افزود: گزارش کاملی از این اقدام به استاندار تهران به‌عنوان رئیس ستاد خدمات‌سفر استان ارسال شد که مطمئنیم استاندار، برای رفع نارضایتی عمومی، با مدیران متولی موزه‌های تعطیل برخورد خواهد کرد. خسروآبادی در ادامه از اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران که موزه جنگ (خانه تیمورتاش) را در ایام نوروز برای بازدید هم‌وطنان در دسترس عموم گذاشته قدردانی کرد و افزود: با اینکه ورود به اماکن نظامی دارای محدودیت است، دوستان ما در نیروی زمینی این شرایط را برای اولین بار فراهم کردند. مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران از همشهریان و میهمانان نوروزی پایتخت خواست انتقادات و پیشنهادهای خود را از نحوه عملکرد مراکز اقامتی و گردشگری به‌شماره 09629 اعلام کنند. گفتنی است موزه مقدم در ایام نوروز از جمله در روز دوم فروردین 96 تعطیل بود، در حالیکه گردشگران داخلی و خارجی فراوانی در نوروز به سراغ موزه مقدم می‌روند، ولی این بنای تاریخی که وقف دانشگاه تهران است در این ایام تعطیل و بسته بود. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 17:00:00 GMT http://alef.ir/vdcd590ojyt0k96.2a2y.html?456678 «عمو فیتیله» ها از امروز مهمان محله هرندی http://alef.ir/vdciyqa5pt1awq2.cbct.html?456673 معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲ تهران از برگزاری هشتمین جشنواره محله امید در هرندی خبر داد. به گزارش مهر، محمد علی قندهاری نیا با بیان این مطلب افزود: از امروز(پنجم فروردین ماه) ویژه برنامه «گل آمد، بهار آمد» تا روز پنج شنبه ۱۰ فروردین ماه به مدت ۶ روز در محله هرندی و بوستان زندگی برگزار می شود. وی ادامه داد: این برنامه در دو بخش استیج و برپایی غرفه های فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی طراحی شده است که در بخش استیج ، برنامه ، توسط گروه «عمو فیتلیه» با رویکرد کودکان و خانواده اجرا میگرد و در این بخش مهمان ها و هنرمندان زیادی حضور خواهند داشت. معاون شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به پخش این برنامه از شبکه یک سیما بیان کرد: در زمان برگزاری برنامه«گل آمد، بهار آمد»، این بدنامه ضبط شده و روز بعد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. وی با بیان اینکه پخش تلویزیونی برنامه «گل آمد، بهار آمد» از روز اول عید آغاز شده است، یادآور شد: عمو فیتیله ها از روز اول عید با هماهنگی و مشارکت شهرداری منطقه ۱۲ تهران ، هر روز اقدام به تولید برنامه هایی در خصوص مشاغل حساس و افرادی که در روزهای تعطیل هم سر کار بودند، کرده اند ، به عنوان مثال : روز اول عید به دیدار آتش نشانان رفته و یاد و خاطره آتش نشانان شهید را گرامی داشتند و در روزهای بعد نیز به کارگاه مترو و یک مرکز خدمات شهری و ... نیز سر زدند. قندهاری نیا با اشاره به بخش های دیگر هشتمین جشنواره محله امید تاکید کرد: در حاشیه برنامه «گل آمد، بهار آمد» فاز نخست بوستان زندگی افتتاح می شود و این برنامه نیز در سال آمفی تئاتر روباز بوستان زندگی برگزار خواهد شد. وی همچنین با اشاره به کاشت ۶۰۰ هزار لاله در بوستان زندگی گفت:  یکی از قسمت های جذاب بوستان زندگی رویش ۶۰۰ هزار لاله رنگارنگ در این بوستان است که شهروندان می توانند در کنار لاله ها ی زیبا عکس های یادگاری بگیرند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲ با اشاره به افتتاح بخشی از شهربازی کودکان در بوستان زندگی افزود: در بخش جنبی جشنواره ۲۸ غرفه فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی با ارائه بیش از ۴۰ فعالیت ، راه اندازی شده است که از ساعت ۱۵ تا ۱۹ فعالیت خواهند داشت و شهروندان می توانند از این غرفه های استفاده کنند. به گفته وی؛ غرفه های تفریحات ورزشی اعم از فوتبال دستی، پینگ پنگ، بازی های بادی، منچ و مارپله، تیراندازی، بازی های بومی محله ای مانند لی لی، طناب کشی و مچ اندازی  و همچنین غرفه های فرهنگی با حضور روحانیون و برنامه های خیمه شب بازی و نقالی در بوستان زندگی راه اندازی شده است. معاون شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: با توجه به پخش تلویزیونی برنامه«گل آمد، بهار آمد» امکان پذیرایی از تمامی شهروندان در سال ۳۰۰۰ نفری آمفی تئاتر بوستان زندگی وجود دارد. قندهاری نیا با اشاره به رفع مشکل پارکینگ خودروها برای شهروندان در بوستان زندگی بیان کرد: امسال ورودی اصلی بوستان زندگی از خیابان شوش است و با هماهنگی پلیس راهور منطقه محل اصلی پارک خودروها نیز در خیابان شوش در نظر گرفته شده تا امکان دسترسی شهروندان به این مجموعه راحت تر شود. به گفته وی؛ برنامه «گل آمد، بهار آمد» در بخش استیج نیز از ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه آغاز خواهد شد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 16:50:42 GMT http://alef.ir/vdciyqa5pt1awq2.cbct.html?456673 استارت سریال‌های نوروزی؛ کدام خوب، کدام بد؟ http://alef.ir/vdcfevdjxw6dtva.igiw.html?456670 همینکه تلویزیون در این چندساله حواسش هست که برای ایام خاصی مثل نوروز و رمضان و اینها؛ چند تا سریال را از قبل آماده کند بازهم جای شکرش باقی‌‎ست. خیلی نیاز به فکر کردن ندارد بالاخره یادمان نرفته که سریال «پایتخت» را حتی در ساعات روز ضبط می‌کردند و شبش روی آنتن می‌فرستادند! با همه طنازی مجموعه پرمخاطب سیروس مقدم ولی با آن نوع برنامه‌ریزی و بدو بدو ساختن، انصافا خنده‌دار بود و مسخره.   به گزارش فردا، البته نه اینکه الان خیلی به فکر باشیم؛ نخیر! ولی اوضاع بهتر است. همین نوروزی که داخلش هستیم و سریال‌هایش را ببینید. فضای الان می‌طلبد که شاید روی قصه‌های کمدی زوم کنند چون حال مردم لااقل و به ظاهر بر وفق مراد است. خب پس می‌فهمند چه داستانک‌هایی را باید بسازند و پخش کنند.   شاید خیلی‌ها بگویند؛ حالا که وسط‌های پخش این مجموعه‌هاست، مثلا باید حوصله داشت و صبر کرد تا سریال‌ها جان بگیرند تا بعدا بشود نقدشان کرد. بله! اما برای نوروزی که می‌شود سیزده روز، نمی‌شود از این قائده پیروی کرد. به قولی «مورچه چیه که کله پاچه‌اش چی باشه»   پس معتقدم که مجموعه تلویزیونی زیر 15 قسمت، از همان استارت باید قصه بگوید و مخاطبش را سرگرم کند. امیدوار نگه‎اش دارد که بشین و تا آخرش را ببین. نمی‌دانم حرفم را همه می‌فهمند یا نه؛ منظورم همان کشش و تعلیق و صدالبته جذابیت در داستان‌پردازی‌ست. فعلا نمی‌خواهم نقد این سه مجموعه نوروزی را بکنم، بگذاریم به ته ماجرا برسیم تا دیگر بهانه‌ای نباشد.    فقط چندخطی درباره فضای کلی بر «علی‌البدل» و «مرز خوشبختی» تا «دیوار به دیوار» بنویسم.      شخصیت‌های بانمکی که قصه نمی‌گویند   سیروس مقدم در «علی البدل» واقعا خیلی زور می‌زند که کارش حال و هوای «پایتخت» را نگیرد. ولی مگر می‌شود، شبیه نباشد؟ خصوصا با موسیقی نیمه‌تکراری آریا عظیمی‌نژاد و دوتا بازیگری که تنابنده و مهران‌فر باشد و دوربین همیشگی‌اش. انصافا لوکیشن تر و تمیزی دارد جوری که آدمی دلش می‌خواهد حتما سری به اینجاها بزند. چه خوب درش آورده‌اند. به داستان‌پردازی اشاره کنم که «عل‌البدل» بنظرم کم دارد. چیزی که روی کاغذ آمده بعنوان دستپخت خشایار الوند، مطمئنم درست و حسابی نوشته شده ولی موقعیت‌های کمیکش کجاست پس؟ حیف این همه بازیگر کاربلد و آماده‌ی خلق موقعیت، که فقط توی حمام و دعوای خاله زنکی همدیگر می‌لولند.   قصه سیروس مقدم، خیلی دیر شروع شده و تا نیمه‌های سریال هنوز معلوم نیست سر و ته ماجرا کجاست؟ روایتِ آمدن رئیس‌جمهور ول می‌شود و می‌رود به امان خدا. دو تا خان آبادی نیز که ول معطلند. واقعا حالا نمی‌شد که محسن تنابنده در «علی البدل» بازی نمی‌کرد؟ نوشتن تا همین جا کفایت می‌کند چون امیدوارم قصه، جان بگیرد وگرنه این مجموعه چیز خاصی برای روایتگری، کم ندارد خصوصا طراحی صحنه و فضای روستایی که برایش تصویر کرده‌اند، جان می‌دهد برای داستان گفتن ... .     مجموعه کاملا تکراری که شیرین است   شاید مخاطب «مرز خوشبختی» را دم‌دستی فرض کند و ساده به آن نگاه کند. اتفاقا در ماجراجویی، به نظرم خوب شروع کرد و بیننده را کمی امیدوار می‌کند گرچه از اول کار می‌شد ته ماجرا را حدس زد. این خل و چل‌بازی کارکترهایش ولی بدک نیست. البته خب این پوریا پورسرخ روی مخ است، ول‌کن اینجور نقش‌های بیمزه تکراری نمی‌شود! نمی‌دانم چرا؟ سبک الانِ حسین سهیلی‌زاده بارها در تلویزیون خودمان تکرار شده؛ از این جنس‌بازی‌های یخ که کسی هم بهشان نمی‌خندد ولی الکی اسم کمدی و یا طنز به خودشان می‌دهند. اینجا نیز داستانش اصلا ربطی به این نوع کارگردانی و فرم ندارد. اصلا به طنز نمی‌خورد. قصه‌اش بامحتواست فکر می‌کنم. فعلا که باید منتظر بمانیم.   با اینکه شخصا این جور طنزهای الکی‌ساخت را نمی‌پسندم ولی شیرینی قصه، تا حدودی بیننده را درگیر می‌کند. حتی همین داستان ادامه‌دارش برای ساخت سریال بهتر است؛ کشش و جذابیتی نصفه ونیمه دارد. شاید به عده‌ای بربخورد ولی «مرز خوشبختی» با همه بدبختی و سادگی‌اش (تا اینجا) از مجموعه «علی البدلِ» خوش‌ظاهر، گیراتر است.     اینجا همه‌چیز قر و قاطی‌ست   «دیوار به دیوارِ» سامان مقدم وابستگی زمانی به پخش مناسبتی نوروز ندارد. ماجرایی سرخوشانه که ساختش شبیه مجموعه حسین سهیلی‌زاده هست با یک سری کارکتر بیشتر و البته داستان‌هایی تکه‌تکه که می‌شود آن را چند قسمت درمیان دید و فرقی نیز برایت نکند؛ به همین راحتی! این نکته قسمت بد ماجراست.   نوشتن فیلمنامه این مجموعه‌ها که چندین قسمتی هستند، برای نویسنده که سخت است ولی برای بیننده به شرطی جذاب می‌ماند که در هر قسمت، چیز تازه‌ای برایش رو بشود. توی سرزدن‌های چندتا بازیگر چه جذابیتی دارد آنهم وقتی که داستان بینشان رد و بدل نمی‌شود و صرفا حرافی می‌کنند. کاش جوک تعریف می‌کرد بلکه بیننده کمی بخندد؛ به این نیز گویا باید راضی باشیم!   بازهم چه خوب که سامان مقدم کارگردانی‌کردن بلد است و ریتم را کُند نگه نمی‌دارد. سکانس‌های پشت سرهمی هستند که خسته‌کننده نیست ولی خب جذاب هم نه. یعنی تا به الان که نبوده. راجع به «دیوار به دیوار» نظر خاصی نمی‌دهم بالاخره کو تا قسمت پنجاه به بعدش. هرچه هست ولی تا به الان چیزی به اسم کمدی موقعیت و طنازانه ندیده‌ام. این مجموعه‌های نوروزی را باید عمدا گذاشت تا رو به اتمام بروند. بعد حسابی ازشان حرف زد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 15:20:57 GMT http://alef.ir/vdcfevdjxw6dtva.igiw.html?456670 رونمایی از پوستر بازار فیلم جشنواره جهانی http://alef.ir/vdcba0ba9rhbs0p.uiur.html?456649 پوستر بخش بازار فیلم سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.   به گزارش خبرآنلاین، امسال در بازار فیلم سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای 47 غرفه اعم از ایرانی و خارجی برنامه ریزی شده و همچنین محلی هم به نام بانک ویدئویی تصویری برای بازبینی آثار جشنواره و آثار شرکت ها پیش بینی شده است. در بخش نمایشهای بازار نیز ۳۳ فیلم از سینمای ایران که قصد حضور در بخش بین‌الملل را دارند برای میهمانان خارجی با زیرنویس نمایش داده می شوند. تاکنون بیش از ۲۰ خریدار از نزدیک به ۳۰ کشور برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند. در بخش بازار ۲ ورکشاپ نیز برگزار خواهد شد. سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، اول تا هشتم اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۸ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 14:55:00 GMT http://alef.ir/vdcba0ba9rhbs0p.uiur.html?456649 صداپیشه عروسک جیگر از مهاجرت می گوید http://alef.ir/vdchm-nkk23nm-d.tft2.html?456654 گروه بازیگران نمایش «تو با کدام باد می روی؟» به کارگردانی کمال هاشمی اعلام شدند. به گزارش مهر، کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در نمایش «تو با کدام باد می روی؟» به ایفای نقش می پردازند. این نمایش نوشته جمال هاشمی و به کارگردانی کمال هاشمی است که به موضوع مهاجرت می پردازد و قرار است از ۲۲ فروردین ماه ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه برود. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 14:20:37 GMT http://alef.ir/vdchm-nkk23nm-d.tft2.html?456654 «دورهمی» امشب هم میزبان اکبرعبدی است http://alef.ir/vdcgt39ttak9n34.rpra.html?456644 اکبرعبدی برای دومین شب متوالی مهمان برنامه «دورهمی» خواهد بود. به گزارش ایسنا، اکبرعبدی، بازیگر سینما وتلویزیون امشب ساعت 23 برای دومین شب متوالی مهمان برنامه دورهمی که از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود، خواهد بود.  امیر نوری، بازیگر تلویزیون وسینما نیز مهمان دیگر این برنامه است. اکبرعبدی شب گذشته (4 فروردین ماه) نیز در برنامه «دورهمی» حضور داشت و سخنانی درباره بیکاری، نگرفتن دستمزدش و رابطه‌اش با محمدرضا شریفی‌نیا گفت. او با اشاره به یک سال ونیم بیکار بودن خود گفت: من یک سال و نیم پیش به اروپا رفتم و در آنجا تئاتر کار کردم و حدود یک سال و نیم هم در تهران بیکار بودم، من به نوعی کارگر ارشاد هستم و وزارت ارشاد کارفرمای ماست اما در این دو سال از طرف تلویزیون و وزارت ارشاد زنگ نزدند که حال مرا بپرسند. زمانی که بمیریم در شبکه خبر زیرنویس می­‌کنند. این بازیگر همچنین درباره رابطه‌اش با  محمدرضا شریفی نیا با مزاح گفت: ما مانند تام و جری هستیم نه می­‌توانیم با هم باشیم و نه می­‌توانیم بدون هم باشیم. اکبرعبدی افزود: من با داریوش مهرجویی همکاری کردم و فهم و درک و گویش یک بازیگر را از ناصر تقوایی آموختم. من مدیون عبدالله اسکندری هستم و اغلب اوقات با او مشورت کرده‌ام. عبدی همچنین از نگرفتن دستمزدش از یک پروژه سینمایی نیز گلایه کرد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 13:50:41 GMT http://alef.ir/vdcgt39ttak9n34.rpra.html?456644 اما و اگرهای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر http://alef.ir/vdchi-nkq23nm-d.tft2.html?456627 با توجه به عدم اطلاع رسانی از سوی جشنواره جهانی فیلم فجر به نظر می‌رسد جداسازی جشنواره ملی از بین‌المللی آخرین دوره خود را تجربه می‌کند. به گزارش مشرق، جشنواره جهانی فیلم فجر طبق اعلام قبلی، 8-1 اردیبهشت 1396(28 تا 21 آوریل 2017) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود . اما نکته حایز اهمیت اینکه از تاریخ 21 اسفندماه تا به امروز هیچ خبری از جشنواره اعلام نشده است.   این جشنواره که جداسازی آن برای حجت اله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی از اهمیت خاصی برخوردار بود، سال گذشته با پیگیری‌های مداوم دبیر و مدیران اجرایی کار‌های مربوط به برگزاری جشنواره انجام  و اطلاع رسانی به موقع صورت می‌گرفت اما با تغییر رئیس سازمان سینمایی، توجه به این مهم که محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی اعتقادی به جداسازی جشنواره بین المللی از جشنواره ملی ندارد و به نظر می‌رسد جداسازی جشنواره ملی از بین المللی آخرین دوره خود را تجربه می کند. اما نکته حایز اهمیت درباره برگزاری این دوره از جشنواره؛ با توجه به عدم اطلاع رسانی از 20 اسفند و توقف عملیات اطلاع رسانی، با وجود تاکیدات قبلی به نظر می‌رسد در برگزاری این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر نیز اما و اگرهایی وجود دارد. این جشنواره در طول برگزاری آنگونه که برای آن برنامه ریزی شده بود نتوانست جایگاه مناسبی حتی در منطقه پیدا کند. در سطح جهان نیز با توجه به عنوان جشنواره اقبال چندانی نداشت زیرا با نزدیک بودن برگزاری جشنواره به جشنواره و بازار بین المللی کن  این جشنواره نتوانست با اقبال سینماگران مواجه شود. حال باید دید تصمیم رئیس سازمان سینمایی درباره نگاه به جشنواره جهانی و برگزاری این دوره از جشنواره چه خواهد بود و چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 12:30:20 GMT http://alef.ir/vdchi-nkq23nm-d.tft2.html?456627 غلامحسن اولاد به دیار باقی شتافت http://alef.ir/vdcgw39tnak9n34.rpra.html?456635 ایسنا نوشت: حسن اولاد، شاعر و نویسنده نام‌آشنای معاصر، صبح امروز به رحمت ایزدی پیوست. حسن اولاد، پیش از ظهر امروز 5 فروردین ماه، بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. غلامحسن اولاد، شاعر معاصر شیرازی، طی روزهای اخیر بر اثر بیماری در بیمارستان بستری بود و ساعت 11 و 30 دقیقه در پی نتیجه بخش نبودن معالجات، دار فانی را وداع گفت. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 11:30:39 GMT http://alef.ir/vdcgw39tnak9n34.rpra.html?456635 چرا اولویت «سازمان سیا» استخدام آدمکش‌هاست؟! http://alef.ir/vdcizqa53t1awq2.cbct.html?456619 سیکاریو در ارزیابی زیبایی شناختی سینمایی فیلمی متفاوت درباره خشونت و با مضمون خشونت است.   به گزارش تسنیم،‌«سیکاریو» فیلمی از دنیس ویلنو، کارگردان سرشناس کانادایی که از شبکه نمایش سیما پخش شد، به معنای آدمکش حرفه‌ای است. این عبارت را نخستین بار در طول تاریخ به متعصبان یهودی نسبت داده شد که به کشتار مهاجمان رومی در اورشلیم مشغول بودند. این عبارت مترادف قابل ترجمه‌ای ندارد و بیشتر به عنوان یک اصطلاح در زبان اسپانیایی و آمریکای جنوبی کاربرد دارد. این واژه در مورد عوامل مسلح کارترهای قاچاق مواد مخدر بکار برده می‌شود. «سیکاریو» ما را به آریزونا و اطراف مرز مکزیک می‌برد و ستیز همه جانبه بی‌قانونی را علیه قاچاقچی‌های مواد مخدر به نمایش می‌کشد. سیکاریو در ارزیابی زیبایی شناختی سینمایی فیلمی متفاوت درباره خشونت و با مضمون خشونت است. اگر «کوئینتین تارانتینو» را در دوران کنونی به عنوان یکی از مولفان نمایش خشونت فانتزی در آثار سینمایی محسوب کنیم،  «ویلنو»، کارگردان سیکاریو را باید مترادف تارانتینو معرفی کنیم که نمایشی از خشونت مستند گونه را تصویر می‌کند. خشونتی که در آثار «تارانتینو» می‌بینیم نمونه اغراق شده‌ای از خشونت نمایشی است، اما دنیس ویلنو مولف خشونتی است که از بطن و درون آدمی می‌جوشد. او با فیلم تحسین شده «پلی تکنیک» در تالیفی مختص به خود، خشونتی ناتورالیستی و وراثتی برآمده از بطن آدمی را به نمایش می‌ گذارد. «ویران شده» و «محبوسان» از آثار قبلی «ویلنو» جنبه‌هایی از خشونت اکتسابی و وراثتی بشری را به صورتی ترکیبی به نمایش می گذارد. «ویلنو» استاد نمایش خشونتی است که شاید به قتل و کشتار منجر نشود اما این خشونت، همیشه بخشی از شاخصه‌های رفتاری بشر است. نکته مهم این است ویلنو مولف کانادایی، در سیکاریو دیدگاه‌های نژادپرستانه خود را به صورت منطقی از دریچه‌ای آمریکایی بروز می‌دهد. خشونت آمریکایی برخواسته از «رویای آمریکایی» است  و منطق رویای آمریکایی ، کابوی وارانه، خشونت را را با خشونت پاسخ می‌دهد. چنین دیدگاهی در رفتارشناسی سیاسی، تاریخی، اجتماعی و حتی فرهنگی آمریکایی نمودهای فراوان متعددی دارد. منطق فیلم «سیکاریو» بر اساس همین متد خشونت در مقابل خشونت بنا شده است که برای چنین دیدگاه‌هایی ، تنها جوابی که می‌توان پیدا کرد منطق یانکی وار آمریکایی‌هاست. روایت فیلم با کیت میسر (امیلی بلانت) آغاز می‌شود که فرماندهی گروهی را برای انجام عملیات نجات در یک کودک ربایی، در چندلر آریزونا  بر عهده دارد. در همین بخش از فیلم روحیه قانونگرای کیت نمود پیدا می‌کند. او افراد گروهش را مجبور می‌کند که کودک ربایان را زنده دستگیر کنند. پس از جدالی خونین با ساکنان  که اغلب آنان  شهروندان آمریکای جنوبی هستند، کیت به همراه گروهش جنازه‌های بسیاری را  در میان دیوارهای خانه آدم ربایان کشف می‌کنند. این جنازه‌ها داخل کیسه‌های پلاستیکی و به صورت مومیایی نگاهداری می شوند. پس از انجام این ماموریت، کیت به یک جلسه امنیتی فراسازمانی دعوت می‌شود و به یک گروه امنیتی از سازمان سیا می‌پیوندد.  ظاهرا آنان قصد دارند که رئوس مدیریتی کارتل بزرگ وابسته به محل آدم ربایان  را کشف کنند. مت (جاش برولین) سردسته تیم مبارزه از سازمان سیا ظاهرا قصد دارد با ربودن یکی از رئوس کارتل «مانوئل دیاز» محل اختفای او را کشف کند. مخاطب مجموع حوادث را از دید «کیت میسر» مامور یگان ویژه «اف بی آی» می بینیم که ناخواسته با گروه کابوی‌های خشن سازمان سیا همراه می‌شود. «کیت» در همراهی با گروه «مت» در مسیر حرکت به مکزیک با فردی به نام «آلخاندرو» ( بنیسیو دل تورو) آشنا می شود که سابقا در مکزیک دادستان بوده است و خانواده اش توسط کارتل دیاز داخل اسید انداخته شده‌اند.آلخاندرو در واقع به مهره آدمکش سازمان سیا بدل شده است که در واقع بخش عملیات غیر قانونی ترور دیاز گروهش را بر عهده دارد و به هیچ عنوان گروه جاسوسی «مت» ، قصد دستگیری دیاز را ندارند. کیت نسبت به این مسئله واکنش نشان می‌دهد و مخاطب تصور می‌کند قصد کارگردان واکنش به عملیات‌های غیر قانونی و ماشین‌های کشتار سازمان سیا است. اما فیلم یک شروع و یک پایان دارد که منطق آدم کشی گروه وابسته به سازمان سیا را کاملا توجیه می‌کند. شروع و پایان فیلم کشتار و ترور مکزیکی ها را کاملا توجیح می‌کند و اینجاست که می توان دریافت کارگردان مستقلی مثل «ویلنو» در بازی‌های سیاسی هالیوود کنار آدم کش‌های سازمان سیا ایستاده است و به سادگی می توان نتیجه گرفت «سیکاریو» اثری نیست که مثل چند فیلم مهم و مستقل ویلنو درباره خشونت طرح پرسش کند. درام حادثه‌ای «سیکاریو» در نمایش خشونت و توجیه اعمال فراقانونی و کثیف سازمان سیا از دیگر فیلم‌های ویلنو فراتر می‌رود  و کارگردان برای اعمال فراانسانی آدمکشان برهان امنیتی در فیلم  می‌آورد.  کارتل بی‌رحم مکزیکی اجساد قربانیان خود را در میان دیوار مخفی می‌کند  اما بحث اخلاقی مهم این است که آیا سازمان سیا حق دارد منشاء خشونت را با خشونتی چند برابر بخشکاند. تصور از جنگ با قاچاقچی ها مبنای واقعی دارد؟! همه آنچه از فیلم درک می‌کنیم خشونت بی امان فیلم است. نکته هولناک و تکان دهنده درباره این فیلم و فیلمهای خشنی که درباره مبارزه با کارتل مکزیکی ساخته می شود این است که مجموعه چنین آثاری چندین برابر بیشتر در مورد خشونت اغراق می‌کنند و تا می‌توانند  چهره شهرها و روستاهای مکزیک را دگرگون شده نشان می دهند تا تاکید شود دامنه خونریزی از مکزیک به مرزهای جنوبی آمریکا و ایالات‌های آریزونا و تگزاس کشیده شده است. موضوع خشونت بی امان نمایشی تالیفی است که «دنیس ویلنو» در سایر آثارش دنبال کرده است و امتدادی جهانی به مفهوم خشونت داده است. در «محبوسان» نشان داد که چطور یک مرد خانواده دوست و مهربان  از طبقه متوسط، وقتی دخترش ربوده می شود دست به خشونت و شکنجه می‌زند.   در «ویران شده» برشی تاریخ لبریز از خشونت فالانژیست های لبنانی (عاملان ربودن حاج احمد متوسلیان) را به نمایش می‌گذارد. این کارگردان در آثار قبلی‌اش نشان داد که به خشونت علاقه چندانی ندارد بلکه تمرکز دراماتیک آثارش عمدتا بر پیامدهای خشونت است که در فیلم «طوفان» برروی این موضوع خاص و ویژه تمرکزی شگرفی داشت. اما در فیلم «سیکاریو» تمرکز عمده خود را بر تاثیر درازمدت خشونت متمرکز کرده است. الخاندرو شخصیتی خاص در این فیلم به شمار می‌رود که می‌توان پیامد تاثیر خشونت دراز مدت را در رفتارهایش شناسایی کرد .در واقع ویلنو این بار به جای بررسی و کندو کاو خشونت به استفاده از ابزار خشونت مشغول شده است. فضای برهوت و بیابان های مکزیک در آریزونا می تواند یادآور فیلم دیگر دنیس ویلنو  مثل فیلم دشمن باشد.   ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 11:30:08 GMT http://alef.ir/vdcizqa53t1awq2.cbct.html?456619 پیشنهاد چند کتاب خواندنی برای نوروز http://alef.ir/vdcfyvdjvw6dtva.igiw.html?456616 هرساله تعداد قابل توجهی کتاب برای گروه‌ سنی کودک و نوجوان منتشر می‌شود، اما متأسفانه همه این آثار ارزش مطالعه را ندارند و به نوعی باعث سردرگمی خانواده‌ها می‌شود.   به گزارش تسنیم، همه‌ساله تعداد قابل توجهی کتاب در سراسر کشور به چاپ می‌رسد که بخش چشمگیری از این عناوین، به گروه کودک و نوجوان اختصاص دارد. بنا بر آمار منتشر شده از سوی خانه کتاب، در سال 95 تعداد 10 هزار 616 عنوان کتاب کودک و نوجوان در سال 95 منتشر شده است که نسبت به آمار سال پیش از آن (8 هزار و 998 عنوان) با 18 درصد افزایش در عناوین همراه بوده است. تعدد عناوین گاه سبب سردرگمی مخاطب می‌شود؛ این موضوع در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز قابل لمس است. هرساله تعداد قابل توجهی کتاب برای این گروه‌های سنی منتشر می‌شود، اما متأسفانه همه این آثار ارزش مطالعه را ندارند و به نوعی باعث سردرگمی خانواده‌ها می‌شود. تنزل کیفیت و لاغرتر شدن کتاب‌ها به لحاظ محتوایی امری منحصر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیست، در حوزه بزرگسال نیز دیده می‌شود. بازار کتاب کودک، همانند دیگر حوزه‌ها، پر است از کتاب‌هایی که به اصطلاح زرد هستند و در واقع بیش از آن که کتاب باشند، شبه‌کتاب‌اند. نوروز فرصت مناسبی است برای خانواده‌ها تا اوقات فراغت کودکانشان را با کتاب‌های مفید پر کنند؛ کتاب‌هایی که هم کودکی مخاطب را در نظر گرفته باشد و هم ذوق و سلیقه نویسنده باعث پرورش ذهن و خلاقیت کودک شود. به همین منظور، این گزارش تلاش دارد تا با معرفی تعدادی از کتاب‌های خوب، انتخاب را برای خانواده‌ها آسان‌تر کند. سعی شده است در این گزارش کتاب‌ها با موضوعات و در حوزه‌های مختلف انتخاب و معرفی شوند. *** کتاب «30 روز با پیامبر(ص)» نوشته حسین فتاحی، از نویسندگان نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان است که در قالب مجموعه‌ای 12 جلدی منتشر شده است. نویسنده در این کتاب که از سوی نشر قدیانی روانه بازار کتاب شده، تلاش دارد تا قصه‌هایی از زندگی پیامبر(ص) روایت کند که سبک زندگی و تربیت اسلامی را به صورت غیر مستقیم به مخاطب کودک و نوجوان خود بیاموزد. هرچند مخاطب اصلی این کتاب کودکان در سنین دبستان در نظر گرفته شده است،‌ اما به گفته نویسنده، جامع بودن اثر و نثر آن سبب شده تا برای مخاطب نوجوان نیز مفید باشد. فتاحی برای نگارش این کتاب از مشهورات استفاده کرده و با رجوع به منابع معتبر، روایتی مستند ارائه دهد. مجلدات این کتاب به صورت جداگانه و همچنین در قالب یک مجموعه قابل خریداری است. *** «خدای ما چه جوریه؟» عنوان یکی دیگر از کتاب‌های خوب منتشر شده در حوزه ادبیات دینی کودکان است که به کوشش محمد مهاجرانی و با تصویرگری نسیم بهاری به چاپ رسیده است. این اثر را که قدیانی منتشر کرده، تلاش دارد تا به پرسش‌های کودکان درباره خدا پاسخ دهد؛ پرسش‌های متداولی که عموماً در ذهن کودکان وجود دارد. اثر مهاجرانی تلاش دارد تا به والدین برای ارائه پاسخی شفاف و در عین حال ساده به کودک یاری رساند. *** کتاب «هشت‌پا»، نوشته محمدرضا شمس از جمله کارهای موفق در حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌آید. این اثر که شامل پنج داستان کوتاه است، با روش‌هایی مانند بازی و سرگرمی به پرورش تخیل بچه‌ها کمک می‌کند. «هشت‌پا»، «یک چمدان دریا»، «یک نیش و دو نیش»، «بادکنک قرمز» و «صابون و گرگ» داستان‌های این کتاب هستند که با تصویرگری علی خدایی آراسته شده‌اند‌. داستان «یک نیش و دو نیش» یکی از داستان‌های این کتاب است که در آن، زنبور روی گل نشسته بود و شیره‌ی گل را می‌مکید. بادی وزید، زنبور را محکم به درخت کوبید. زنبور دردش آمد، باد را نیش زد. باد سوراخ شد و پفش خوابید. نیش زنبور کج شد، رفت پیش آهنگر، آهنگر با چکش روی نیش کوبید و نیش صاف شد. زنبور خوشحال شد و خندید. زنبور دوباره پرید روی گل و دوباره شیره‌ی گل را مکید. باد هم رفت پیش پینه‌دوز، پینه‌دوز سوراخ باد را دوخت... در بیش‌تر داستان‌های این کتاب، حیوانات قهرمان‌های داستان هستند و برای هر کدام اتفاق‌های مختلفی رخ می‌دهد. تصاویر کتاب شاد و کودکانه‌اند، رنگ‌ها و طراحی این تصاویر فضایی را برای کودک می‌آفریند که خود بتواند به ساختن داستان بر مبنای تصاویر بپردازد. این کتاب 28 صفحه‌ای برای گروه سنی ب (8 تا 11 سال) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده و به عنوان برگزیده شانزدهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور نیز مورد تجلیل قرار گرفته است. *** برای کسانی که به داستان‌های علمی علاقه‌مندند، مجموعه «مشاهیر خفن» از نشر پیدایش می‌تواند جذاب باشد. یکی از مجلدات این مجموعه، کتاب «مخترعان و ایده‌های داغِ داغ» نوشته مایک گلداسمیت است که با ترجمه شهره نورصالحی منتشر شده است. کتاب اطلاعات زیادی درباره مخترعان مختلف و اختراعاتشان در اختیار کودکان و نوجوانان می‎‌گذارد؛ مخترعان با اینکه دیگر زنده نیستند هنوز هم با کارهایشان آدم‌ها را انگشت به دهان می‌کنند و این ویژگی در 10 مخترعی که در این کتاب به آنها اشاره شده است، وجود دارد.  در این کتاب مخاطبان می‌توانند در دفترچه یادداشت مخترعان که سال‌های سال گم شده بودند، سرک بکشند و در صفحه اول روزنامه‌ها خبر اختراع و داستان ابتکارشان را بخوانند و با ایده‌های داغِ داغی که دنیا را عوض کردند، آشنا شوند. همچنین مجموعه چهار جلدی «آشنایی با حیوانات» که از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده، ای دیگر کتاب‌هایی است که می‌توان در بخش کتاب‌های علمی از آنها یاد کرد. این مجموعه تلاش دارد تا مخاطبان خود را با انواع حیوانات آشنا کند. «حیوانات و خانه»، «حیوانات آزاد»، «حیوانات فعال» و «حیوانات و بازی» عناوین این مجموعه است که به کوشش کیلمنی نیلند نوشته شده است. *** همچنین انتشارات کتاب نیستان برای آن دسته از مخاطبانی که مشتاق کتاب‌های طنز هستند، مجموعه‌ای چندجلدی منتشر کرده است. در حوزه مسائل زیستی در شهرهای بزرگ و به طور کلی زندگی شهری و آموزش مفاهیم و ساختارهای زندگی در چنین موقعیتی به نسل نوجوان و حتی کودکان جامعه، استفاده از زبان طنز یکی از ابزارهای مؤثر در افزایش ضریب نفوذ یادگیری و اعتماد و باور به موضوعی خاص به شمار می‌رود. مجموعه پنج جلدی طنز « بوی جوراب را قرض نده» نیز با همین پشتوانه به قلم شهرام شفیعی، نویسنده و روزنامه‌نگار شناخته شده کودک و نوجوان تألیف و منتشر شده است. شفیعی در زمره معدود نویسندگانی است که بخش قابل توجهی از زندگی کاری و حرفه‌ای خود را صرف نوشتن برای کودکان و نوجوانان و طنز نوشتن برای آنها کرده است. او با تلفیق ساده‌نویسی و طنازی توانسته ژانر و نوع نوشتاری منحصر به فردی را در آثار خود خلق کند که همواره با اقبال قابل توجهی نیز از سوی مخاطبان همراه شده است. شفیعی در مجموعه پنج جلدی «بوی جوراب را قرض نده» از همان ابتدا و در نام کتاب به سراغ مطایبه و شوخی‌های جذاب با محتوایی رفته که در صدد ارائه آن است و از آغاز و در نام‌گذاری، هدف مشخصی را برای انتقال به مخاطب انتخاب کرده که چیزی جز یادآوری برخی عادات بد در زندگی اجتماعی و تلاش برای اصلاح آن نیست. مجموعه پنج جلدی «بوی جوراب را قرض نده» با عناوین افسانه‌های یونان باستان، بدترین نویسندگان دنیا، خانه ببر گرسنه، مسافری از آینده و عکس یادگاری با تمساح از سوی نشر نیستان منتشر شده است. *** «اسمش چیه؟» مجموعه‌ای است از 52 شعر برای گروه کودک خردسال. این سروده‌ها مثل هیچانه‌ها، تخیلاتی آهنگین‌اند که برمبنای ویژگی‌های بازی های کودکانه و برای رشد و سامان بخشیدن به تخیل بی‌مرز خردسالان و درک بهتر آنها از هستی و آفریده‌ها سروده شده‌اند. برای سرودن این مجموعه چهره‌های نام آشنای شعر و ادبیات کودک گرد هم آمده‌اند: جعفر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی، شکوه قاسم‌نیا و بانک نیک طلب. گروهی 13 نفره از تصویرگران خوش ذوق هم با تصاویری خیال‌انگیز و شاعرانه به شعرها جانی دوباره بخشیده‌اند. این مجموعه به قیمت 29 هزار تومان از سوی نشر افق به چاپ رسیده است. مجموعه «عاشقانه‌های ایرانی» از دیگر آثاری است که از سوی نشر افق منتشر شده و در آن می‌توان کتاب‌های متعددی با محوریت داستان‌های ایرانی یافت. *** بازار کتاب‌های گویا این روزها داغ است. کتاب‌های متعددی نیز برای کودکان و نوجوانان در این قالب منتشر شده که می‌تواند به ایجاد شوق و انگیزه به مخاطب کمک کند. از جمله این آثار می‌توان به «قصه‌های گلستان و ملستان»، «قصه‌های چهارده معصوم(ع)»، «قصه‌های من و مامان» و «دنیا دنیا لالایی» اشاره کرد که از سوی نوین کتاب گویا تولید شده‌اند. ]]> فرهنگی Sat, 25 Mar 2017 11:20:39 GMT http://alef.ir/vdcfyvdjvw6dtva.igiw.html?456616