پایگاه خبری الف - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://alef.ir/art Thu, 27 Apr 2017 00:10:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Thu, 27 Apr 2017 00:10:29 GMT فرهنگی 60 کارگردان «سکوت بره‌ها» درگذشت http://alef.ir/vdcjxmexvuqemvz.fsfu.html?466141 «جاناتان دمی» کارگردان برنده اسکار و آمریکایی فیلم معروف «سکوت بره‌ها» در سن 73 سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا به نقل از «ایندی وایر»، «جاناتان دمی» کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی که در کارنامه‌ سینمایی متنوعش از آثار مستند تا فیلم معروف «سکوت  بره‌ها» و «فیلادلفیا» دیده می‌شد در سن 73 سالگی در نیویورک درگذشت. علت مرگ وی از سوی نزدیکانش ابتلا به سرطان مری و عوارض بیماری‌های قلبی اعلام شده است. وی در سال 2010 تحت درمان قرار گرفت اما بیماری او در سال 2015 بازگشت و در هفته‌های اخیر وضعیت سلامتی وخیمی پیدا کرده بود. «رابرت جاناتان دمی» متولد ۲۲ فوریه ۱۹۴۴ اولین فیلم خود را در سال 1971 تحت عنوان «فرشته‌ها سخت می‌آیند» ساخت،اما در دهه 80 میلادی با ساخت چندین فیلم چون «ملوین و هاوارد»، «تغییر نوسان» و «چیزی وحشی» به دوره جدیدی در کارنامه سینمایی خود رسید و تحسین منتقدین را برانگیخت. «دمی» در سال 1991 با ساخت فیلم «سکوت بره‌ها» با بازی «آنتونی هاپکینز» و «جودی فاستر» به اوج شهرت رسید و با این فیلم موفق به کسب 5 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد. «سکوت بره‌ها» پس از «در یک شب اتفاق افتا»د و «دیوانه از قفس پرید» سومین فیلمی است که توانسته در 5 شاخهٔ اصلی جایزهٔ اسکارشامل بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه اسکار دریافت کند، همچنین تاکنون تنها فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم در ژانر ترسناک است. این کارگردان امریکایی در سال 1993 نیز فیلم موفق «فیلادلفیا» را مقابل دوربین برد که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای «تام هنکس» به ارمغان آورد. آخرین ساخته سینمایی وی «ریکی و فلش» نام داشت که در سال 2015 با بازی «مریل استریپ» به سینما آمد و در چند سال اخیر نیز به سریال سازی مشغول بود. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 19:38:12 GMT http://alef.ir/vdcjxmexvuqemvz.fsfu.html?466141 بازیگر پیشکسوت تئاتر درگذشت http://alef.ir/vdcewp8evjh8pzi.b9bj.html?466128 منوچهر بهروج بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان بعد از سال ها مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر بهروج یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر کشورمان  بعد از سال ها مبارزه با بیماری سرطان ریه عصر امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. زنده یاد منوچهر بهروج متولد سال ۱۳۳۰ شهرستان فومن بود که از سال ۵۲ فعالیت در تئاتر را آغاز کرد و طی سال های اخیر در نمایش ها و آثار نمایشی چون «خانه بارانی» به کارگردانی احمد یوسفی، «ملاقات» به کارگردانی محسن یلفانی، «پل» به کارگردانی مجتبی یاسینی، «قائد» به کارگردانی محمد تقی کاسه ساز، «سنگ تراش» به کارگردانی مجید اشتیاقی، «مظلوم اول» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، «سوتفاهم» به کارگردانی علی پویان، «خانم سرگرد باربارا» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، «کنیزک من» به کارگردانی مهدی شمسایی، «سیاهی لشگر» به کارگردانی رسول نجفیان، «معمای یک قتل» به کارگردانی حسن فتحی و بسیاری از آثار دیگر ایفای نقش کرده بود.     ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 19:21:01 GMT http://alef.ir/vdcewp8evjh8pzi.b9bj.html?466128 توقف انتشار سریال«عاشقانه»در فضای‌مجازی http://alef.ir/vdchw-nkm23n-vd.tft2.html?466095 محمد صراف رییس انجمن صنفی VOD و IPTV ازتوقف انتشار سریال «عاشقانه» در فضای مجازی با دستور قضایی خبر داد. به گزارش ایلنا، اختلافات پیش‌آمده میان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مجموعه «عاشقانه» و عدم ارائه محتوا به بسترهای قانونی اینترنتی پخش فیلم و سریال همچون آیو، فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و آی‌سیما، شرایطی را فراهم آورده که پخش قسمت‌های جدید مجموعه «عاشقانه» از طریق این سامانه‌ها را موقتا با مشکل مواجه کرده است و مشترکان این سامانه‌ها نتوانستند امروز (۶ اردیبهشت) قسمت ششم این سریال را به طور قانونی دانلود کنند. محمد صراف، رییس انجمن صنفی   VOD و IPTV درباره‌ی روند عقد قرارداد قانونی انتشار نسخه‌ی VOD سریال عاشقانه گفت: ‌«دو  سال است که سامانه‌های قانونی  پخش VOD از وزارت ارشاد و از سازمان صدا و سیما مجوز گرفته‌اند و مشغول به کار هستند. همه محتوای روی این سامانه‌های قانونی است و طبق قراردادی منتشر شده است. قرارداد پخش نسخه‌ی V.O.D  سریال «عاشقانه» هم در همین مسیر شکل گرفت. آن‌ هم در  شرایطی که سایت‌‌های غیرقانونی هر‌روز هزاران فیلم را بدون یک مجوز در معرض دانلود غیرقانونی قرار می‌دهند. ما در این شرایط سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پول به سینما و شبکه‌ی نمایش خانگی تزریق می‌کنیم و آثار را از صاحبان آثار خریداری می‌کنیم.» محمد صراف درباره‌ی جزییات قرارداد پخش نسخه‌ی VOD گفت:‌ «ما در شرایطی که توضیح دادم با تهیه‌کننده سریال عاشقانه قراردادی منعقد کردیم. طبق این قرارداد آقای گلستانه (تهیه‌کننده سابق)  طبق قراردادی که با آقای نادری به عنوان سرمایه‌گذرا داشت، ‌می‌توانست نسخه وی.‌او.‌دی سریال را به سامانه‌‌های قانونی بفروشد. بر اساس همین قرارداد هم قراردادهایی با ۵ شرکت دارای مجوز منعقد شد و تمامی مبالغ نیز پرداخت گردید و تسوه شد. اما مشکلات به وجود آمده در مراحل تولید پروژه عاشقانه به سامانه‌های VOD کشیده شد: «نزدیک به شروع توزیع سریال اختلافاتی میان آقای گلستانه، آقای نادری و آقای نجفی پیش آمد چون پروژه پول کم آورده بود و هر کدام از آقایان مجبور شدند در پروژه سرمایه‌گذاری کنند تا به نتیجه برسد.  بعد  از این سرمایه‌گذاری اختلافات میان آقای گلستانه، آقای نادری و آقای نجفی گسترده شد و این اختلافات در نهایت منجر به خلع آقای گلستانه شد و تهیه کننده جدید جناب آقای کبیری منسوب شد. بر اساس قرارداد هایی که آقای گلستانه با ۵ شرکت مذکور منعقد نموده بود سه قسمت اول سریال را به ما تحویل دادند و ما منتشر کردیم. اما کمی بعد جلوی انتشار نسخه وی.‌او.‌دی را گرفتند. ما سعی کردیم این اختلاف را حل کنیم. اطراف این دعوا را  پیش آقای ابطحی، مدیرعامل موسسه‌ی رسانه‌‌های تصویری بردیم تا اختلافات به نتیجه برسد. این افراد نزد آقای ابطحی تعهد کردند که این قرارداد‌ها دوباره با شرایط قبل با سرمایه گذاران منعقد شود . متاسفانه این اتفاق نیفتاد  و در ادامه‌ی مذاکرات آقای نادری به عنوان سرمایه‌گذار  ارقام قرارداد را برای واگذاری نسخه‌ی VOD  بالا بردند و الان ارقام به سطحی رسیده که دیگر برای سامانه‌های انتشار قانونی VOD به‌صرفه نیست.» محمد صراف در ادامه از دستور قضایی توقیف انتشار نسخه‌ی VOD سریال «عاشقانه» در سامانه‌های قانونی خبر داد و گفت: « در حال حاضر آقای گلستانه از تهیه‌کنندگی سریال خلع شده و ماجرا به نقطه‌ای رسیده که دوستان به دادسرا رفته‌اند و دادسرا دستور توقیف نسخه‌ی VOD در سایت‌های قانونی را به سازمان سینمایی داده‌اند. ما این دستور بازپرس محترم جناب آقای قاسم‌زاده را با احترام پذیرفتیم و امروز (چهارشنبه ۶ اردیبهشت) محتوای قسمت جدید سریال عاشقانه روی سامانه‌های قانونی VOD بارگذاری نشده است. اما انتظار داشتیم دادستانی محترم از ما هم به عنوان طرفی که در این حوزه ۲۰ برابر تولید سریال عاشقانه سرمایه گذاشتیم و به طور قانونی فعال هستیم، دعوت کند تا شرایط‌مان را توضیح دهیم. ما در شرایطی داریم کار می‌کنیم که سایت‌‌های غیرقانونی تمام محتوای کشور را با بدون پرداخت یک ریال در معرض دانلود غیرقانونی قرار می‌دهند. ما انتظار داشتیم آقای دکتر ابطحی به عنوان متولی VOD  و دبیر کمیته صیانت از آثار نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت جچدی خود را از این صنعت نوپا و قانونی مبذول می کردند و دستور توقیف نسخه‌های DVD را می دادند. چرا که زمانی که نسخه‌های DVD به بازار می‌آید، کمتر از یک ساعت در تمامی سایت های غیر قانونی بارگذاری می شوند و کاربران می توانند آن را دانلود کنند. یعنی امروز که ما نتوانستیم قسمت جدید سریال عاشقانه ر ا بارگذاری کنیم خسارت بسیار زیادی متحمل شدیم در صورتی که سایت‌‌های غیرقانونی فعال هستند. این در حالیست که شایعاتی مطرح شده است که سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده جدید با سایت‌های بدون مجوز قرار‌داد بستند و در اختیار کاربران قرار داده اند. سرمایه های بسیار و زحمات فراوانی کشیده شده است که کاربران به دانلود قانونی آثار رو بیاورند. رییس انجمن صنفی   VOD و IPTV    تاکید کرد که با ورود دکتر حیدریان، رییس سازمان سینمایی و دکتر ابطحی،‌مدیرعامل موسسه‌ی رسانه‌های تصویری به این مساله این موضوع قابل حل و فصل است. اما تا هم اکنون هیچ اقدامی از سوی این عزیران را شاهد نبوده ایم.  « چون مشترکین ما امروز منتظر امکان دانلود نسخه‌ی قانونی قسمت ششم سریال «عاشقانه» بودند و امکان این اتفاق وجود نداشت. چراکه ما خود را متعهد به قوانین کشور می دانیم و دستور قضایی را با کمال احترام نیز اجرا کردیم. از همین رو ما خود را موظف به اطلاع‌رسانی دانستیم.  از مخاطبانمان می‌خواهیم  اطمینانشان را به ما از دست ندهند. امیدورام در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی کنیم که این ماجرا حل و فصل شده است و می‌توانند سریال عاشقانه را به صورت قانونی ببینند و دانلود کنند.» ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 18:03:29 GMT http://alef.ir/vdchw-nkm23n-vd.tft2.html?466095 هفتمین کتاب‌فروشی عجیب جهان در تهران http://alef.ir/vdccpeq002bqex8.ala2.html?466054 هفتمین کتاب فروشی بسیار عجیب جهان، عنوانی است که جین کمپبل یک نویسنده انگلیسی برای آن برگزیده و هشت سال است که در داخل یک اتومبیل پراید در تهران فعالیت می‌کند. به گزارش خبرآنلاین این اتومبیل پراید به سرعت از خیابان‌های تهران گذر کرده و در بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی یعنی سازمان ملل متحد مورد تقدیر قرار گرفته است. همچنین خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس، کیودو، الجزیره و نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از آن گزارش‌هایی تهیه کردند. کتابرانه از سال گذشته به همت مدیرعامل دبیرستان علامه طباطبایی در منطقه جنت آباد صاحب یک ایستگاه کتاب شد که دوستداران کتاب در این مکان به مطالعه و یا خرید کتاب می‌پردازند. از کتاب خوانی در مهد کودک تا جهانی شدن بنیانگذاران این مرکز فرهنگی،  مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر یک شاعر و مدرس زبان انگلیسی دانشگاه هستند که برای پاسخگویی به دغدغه های فکری خود و نیز ارتباط با مردم از سال 1388 و همزمان با ازدواج‌شان فعالیت فرهنگی خود را با کتاب خوانی در مهدکودک‌های تهران آغاز کردند و بعد به طور اتفاقی تصمیم به تاسیس این کتابخانه و کتابفروشی عجیب گرفتند. یزدانی در این زمینه می‎گوید: «یک روز ما دو نفر سوار پرایدمان شدیم و همسرم شروع به کتاب خوانی کرد و حس خاصی در ما ایجاد شد و به این فکر افتادیم که می‌توانیم با انسان‌ها ارتباط برقرار کنیم، قواعد و قوانین عرضه سنتی کتاب را کنار گذاشتیم و به ساختار شکنی دست زدیم.» مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر او همچنین اضافه کرد: «ما برای معرفی کتاب مسیر سنگلاخی را طی کردیم و از تونل‌های راهسازی گرفته تا کارخانه‌ها و از صبح تا شب کار کردیم تا بتوانیم به دغدغه فکری و مسئولیتی که احساس می‌کردیم پاسخ دهیم. هدفمان آشنایی مردم با دنیای کتاب بود و فعالیت تجاری مدنظرمان نبود.» این کتابخانه در طول هشت سال فعالیت خود 150 هزار عنوان کتاب را به خریداران عرضه کرده است. یکی از چالش‌های بزرگ بینانگذاران كتابرانه، انتخاب و گزینش کتاب از میان هزاران عنوان کتاب ناشران مختلف بود. یزدانی بسته بزرگی از فهرست آثار منتشر شده ناشران مختلف را به من نشان داد و گفت: «طی شش ماه 36 هزار عنوان کتاب را بررسی کردم و این کار شبانه روزی بسیار طاقت فرسا بود.» ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 14:56:36 GMT http://alef.ir/vdccpeq002bqex8.ala2.html?466054 جدیدترین خبرها از «سرزمین کهن»/ مدتی می‌روم استراحت می‌کنم http://alef.ir/vdchk-nkv23n-vd.tft2.html?466040 سریال «سرزمین کهن» که فیلمبرداری آن تا ۲ هفته دیگر به پایان می‌رسد هنوز مشخص نیست که چه زمانی روی آنتن تلویزیون خواهد رفت. کمال تبریزی در گفتگو با مهر درباره پایان تولید سریال «سرزمین کهن» که برای شبکه سه ساخته می شود، اظهار کرد: تولید و ضبط این سریال تا دو هفته دیگر پایان می یابد. وی درباره پخش این سریال عنوان کرد: احتمالا پخش این سریال به پاییز بیفتد ولی باز هم زمان اصلی هنوز مشخص نیست و باید از مسئولان بپرسید. تبریزی درباره صحنه هایی که این روزها در حال تصویربرداری آن است، تصریح کرد: این روزها ادامه سکانس های مرتبط با انقلاب را در دانشگاه تهران ضبط می کنیم که تا دو هفته آینده نیز ادامه می یابد. وی در پایان درباره اینکه بعد از اتمام سریال «سرزمین کهن» سراغ سینمایی «مارمولک ۲» می رود یا آثار دیگر اظهار کرد: «مارمولک ۲» و چند کار دیگر فعلا در حد طرح هستند و بعد از «سرزمین کهن» می خواهم کمی استراحت کنم و بعد سراغ این طرح ها می روم. فاز اول این سریال در دهه ۳۰ است، فاز دوم در دهه ۴۰ و فاز سوم در دهه ۵۰ می گذرد و این تغییر زمان که از فاز یک تا فاز سه حدود ۲۰ سال بود باعث شد بعضی از شخصیت های سریال در فاز سوم تغییر کنند. از جمله این بازیگران می توان به آرش مجیدی، پریوش نظریه، سعید راد و... اشاره کرد. نویسندگی این مجموعه را علیرضا طالب زاده بر عهده دارد و از جمله بازیگران این مجموعه پر شخصیت می توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم رودی و... اشاره کرد. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 14:01:07 GMT http://alef.ir/vdchk-nkv23n-vd.tft2.html?466040 خوانندگانی که در فصل دوم «شهرزاد» می‎خوانند http://alef.ir/vdcdjk0ooyt09n6.2a2y.html?465984 سینا سرلک و محسن چاوشی اجرای موسیقی سریال «شهرزاد» را مجددا بر عهده گرفتند.   به گزارش خبرآنلاین، سینا سرلک در صفحه اینستاگرامش عکسی از خود، شهاب اکبری و محسن چاوشی منتشر کرد و از شروع ضبط قطعات فصل دوم سریال «شهرزاد» خبر داد. این خواننده در توضیح این مطلب نوشت: «ضبط (چهار) آهنگ مشترک با محسن جان و شهاب اکبری عزیز برای فصل دوم «شهرزاد» امیدوارم از شنیدن تمامِ این موزیک‌ها لذّت ببرید. خسته نباشید به محسن جان و شهابِ عزیز و تمامىِ عزیزانى که در این مجموعه حضور دارند و براى جمع آورى این مجموعه بسیار زحمت کَشیدند. همچنین خسته نباشید به جناب استاد فَتحى و تمامی عوامل.»   ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 10:28:24 GMT http://alef.ir/vdcdjk0ooyt09n6.2a2y.html?465984 موفقیت جشنواره فیلم فجر محصول اعتماد دولت به مدیریت هنرمندان است http://alef.ir/vdcfetdjew6dv1a.igiw.html?465977 دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: موفقیت در برگزاری این رویداد آن هم در حد استانداردهای جهانی، محصول اعتماد دولت و سازمان سینمایی به مدیریت هنرمندان است. رضا میرکریمی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: به تنهایی کاری نکرده ام و برگزاری جشنواره جهانی اگر شایسته است، محصول یک کار تیمی است. وی ادامه داد: این مهم به دست نمی آمد مگر به این خاطر که سازمان سینمایی و دولت، استقلالی به ما داد که بتوانیم با برنامه ریزی جشنواره را اداره کنیم. کارگردان فیلم سینمایی «یک حبه قند» گفت: این اعتماد کمک زیادی کرد تا مصمم تر حرکت کنیم و تصمیم گرفتیم در ابتدا اهداف خود را مشخص کنیم. میرکریمی تصریح کرد: در اجرا نیز ثابت کردیم اینکه می گویند ایرانی ها نمی توانند کار تیمی انجام دهند و اصلا کار منظم و دقیق بر اساس اصول برای برگزاری یک گردهمایی جهانی از ما بر نمی آید، تصور باطلی است. دبیر سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف، اصولی لازم بود که با اندیشه و برنامه ریزی آن را ترسیم کردیم. کارگردان فیلم سینمایی «زیر نور ماه» گفت: یکی از این اصول این است که باید برای برگزاری موفق چنین رویداد بزرگی، یک دبیرخانه ثابت داشته باشیم. وی افزود: پس از سی وچهار دوره برگزاری، برای اولین بار از فردای اتمام دوره سی و چهارم، برای دوره جدید دبیرخانه ثابت دایر کردیم. میرکریمی خاطرنشان کرد: یکسال کار و تلاش کردیم تا سیستم و چارت سازمانی ویژه ای را تعریف کنیم و شرح وظایف برای همه عوامل اجرایی تعریف شده بود، بنا بر این اگر از نگاه دیگران موفق بوده ایم، خود چنین توقعی را با این مقدمات، پیش بینی کرده بودیم. سی وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور 350 میهمان خارجی اول تا هشتم اردیبهشت در پردیس چهارسو تهران و سینماهای فلسطین و فرهنگ برگزار می شود. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 10:15:05 GMT http://alef.ir/vdcfetdjew6dv1a.igiw.html?465977 نتایج آزمایش های پزشکی قانونی عارف لرستانی تا فردا اعلام می شو http://alef.ir/vdcepn8efjh8poi.b9bj.html?465967 رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت:نتایج آزمایش های پزشکی قانونی در خصوص مرحوم عارف لرستانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون امروز (چهارشنبه) یا فردا به مراجع قضایی اعلام می شود. احمد شجاعی افزود: تا کنون هیچ نتیجه ای از آزمایش های مرحوم عارف لرستانی را اعلام نکرده ایم. وی ادامه داد: در حال حاضر آزمایش های انجام شده بر روی جسد مرحوم لرستانی به پایان رسیده است و پزشکی قانونی درحال بررسی و آنالیز علمی نتایج آزمایش ها است. عارف لرستانی بازیگر سریال «قهوه تلخ» صبح شنبه 26 فروردین ماه امسال درگذشت. عارف لرستانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در 15 بهمن سال 1350 در کرمانشاه متولد شد. او با مجموعه «جنگ 77» به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله «قهوه تلخ» با او همکاری کرد. وی در مجموعه های تلویزیونی چون «در حاشیه»، «کوچه مروارید»، «شوخی کردم»، «ویلای من»، «مرد دو هزار چهره»، «خسته‌دلان»، «ببخشید شما» ایفای نقش کرده بود. لرستانی همچنین در فیلم های سینمایی «شام عروسی»، «انتخاب»، «معادله» و «مانی و ندا» بازی کرده است. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 09:48:28 GMT http://alef.ir/vdcepn8efjh8poi.b9bj.html?465967 افسرده و بی‌انگیزه شده بودم/انرژی لازم برای این کار را نداشتم http://alef.ir/vdcjiiextuqemhz.fsfu.html?465953 از معدود خوانندگانی که از همان بدو معرفی تا به حال کسی به قدرت خوانندگی و صدای خوشش خرده نگرفته است، محمد اصفهانی است.   به گزارش شرق، از معدود خوانندگانی که از همان بدو معرفی تا به حال کسی به قدرت خوانندگی و صدای خوشش خرده نگرفته است، محمد اصفهانی است. او که از نسل طلایی خوانندگان موسیقی پاپ بعد از انقلاب است در همان سال‌های ابتدایی که این ژانر موسقی توانست بار دیگر فعالیتش را آغاز کند، توانست مخاطبان بسیار زیادی را به خود جلب کند، دلیلش پرواضح است؛ او هم از مایه‌های موسیقی سنتی و ملی ایران و هم از مایه‌های موسیقی پاپ بهره برده بود.   همین ماجرا باعث شد تا طیف مخاطبان او در مقایسه با دیگر هم‌نسلانش گسترده‌تر باشد. او که در رشته پزشکی تحصیل کرده بود، از همان ابتدا با آهنگ‌سازان بنامی همچون کامبیز روشن‌روان، همایون خرم، فریدون شهبازیان و... همکاری کرد اما بعد از سال‌ها فعالیت، انتشار آلبوم، برگزاری کنسرت، اجرای ترانه‌های تیتراژ ناگهان غیب شد...         او هم همچون علیرضا عصار سال‌ها نه کنسرت داد، نه آلبومی منتشر کرد و نه صدایش از هیچ رسانه‌ای شنیده شد؛ ترجیح داد صدایش به کما برود. حالا بعد از گذشت چندین و چند سال بار دیگر تصمیم گرفته بازگردد؛ آن‌هم نه یک بازگشت معمولی و همچون دیگر خواننده‌ها، آمده تا با ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان همکاری کند. این گفت‌وگو درباره رفتن و آمدن اوست و محمد اصفهانی که به ٥٠ سالگی رسیده و سال‌های سکوت را سپری کرده است. شما از ستون‌های اصلی موسیقی پاپ بعد از انقلاب هستید. دلیل اینکه این‌قدر کم‌کار شده‌اید چیست؟ به من لطف دارید، اما من هم یکی از علاقه‌مندان موسیقی‌ام که در حال کار هستم. فرقم با بقیه علاقه‌مندانی که در این زمینه مشغول به کار هستند این است که آنها هنوز شناخته نشده‌اند و هنوز در مراحل تحصیل یا تکمیل کار هنری‌شان هستند و من این شانس را داشته‌ام که با اقبال مردم روبه‌رو شوم. علت این کم‌کاری، حال غیرخوبم است. موسیقی برایم یک کار دلی است. انرژی لازم برای این کار را نداشتم. خدا را شکر الان حالم بهتر است و مشغول کار هستم. دلیل اینکه حالتان بد بود چه بود؟ عوامل زیادی دخیل بود که طولانی است، اما مهم‌ترینشان دلایل اجتماعی است. سال‌ها در جامعه فضایی حاکم بود که به‌عنوان یک ایرانی مورد پسندم نبود. حتی اگر نجار بودم و این کار را دلی انجام می‌دادم، دستم به کار چوب هم نمی‌رفت. موسیقی با عوالم روحی آدم خیلی سروکار دارد و تأثیر بیشتری می‌پذیرد. من هم مثل خیلی از ایرانی‌هایی که در آن سال‌ها افسرده شدند، بی‌انگیزه شدم، اما حالا حالم بهتر است. پس دلیل بازگشتتان، بهترشدن فعلی شرایط اجتماعی و فرهنگی است؟ بله. گرچه می‌دانم شاید بعضی‌ها با این حرف موافق نباشند. بااین‌حال در زمینه انتشار آلبوم یا تک‌ترک که این سال‌ها خیلی مد شده فعالیتی نداشتید. اعتقاد به تک‌ترک ندارم، گرچه خیلی از دوستان می‌گویند اشتباه می‌کنی، اما من با آن ارتباط برقرار نمی‌کنم. ترجیح می‌دهم یک مجموعه ارائه کنم تا این‌طور نباشد که برای سرعت بیشتر دانلود؛ حجمش و کیفیتش را کم کنند و در فضای مجازی له و مچاله شود. دوست دارم اگر این اتفاق هم افتاد بتوانم بگویم آلبوم در فلان کتاب‌فروشی یا سوپرمارکت فروخته می‌شود با کیفیت اورجینال. البته همه ما باید خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. تابه‌حال چندتا تک‌ترک داده‌ام، شاید بعد از این هم اعتقادم به این کار بیشتر شود و انجامش بدهم. شاید هم تلاشتان این است که خیلی با مد روز پیش نروید. تلاشی نمی‌کنم. این چیزی است که در من می‌گذرد و در کارم نمود پیدا می‌کند. معتقدم موسیقی را باید به‌روز کار کرد، اما به شرطی که امضا و اصالت عوامل در آن حفظ شود. بدون تعصب و منیت، سعی کردم آنچه به آن معتقد بودم را در کارم دنبال کنم. منظورم این است که مثلا خودتان را با جریان‌هایی که در سه، چهار سال اخیر در موسیقی پاپ و تلفیقی باب شده، همسو نکرده‌اید؛ مثل کنسرت‌های خیلی زیادی که ازسوي خواننده‌های ثابت با یک رپرتوار مشخص تکرار می‌شوند. چون قبول نداشتم. یکی از اشکالاتی که در کار ما هست، این است که جنبه‌های مالی دارد پررنگ می‌شود. یک رپرتوار در تهران در یک سال، شش‌بار روی صحنه می‌رود و در اجرای آخرش سالن خالی می‌ماند و مجبور می‌شوند با ميهمان پرش کنند یا با ترفندهای دیگری...، این نشان می‌دهد تماشاگر از این رپرتوار اشباع شده؛ نباید به خودمان اجازه دهیم که از تماشاگران و مخاطبان علاقه‌مندمان وقت و هزینه بگیریم و رپرتوار تکراری تحویلشان بدهیم.   الان پیشنهاد اجرای کنسرت در تهران دارم، اما چون پنج سال است آلبوم نداده‌ام و دلم می‌خواهد در هر اجرا کارهایی را به نحو متفاوتی به گوش مردم برسانم و الان امکانش نیست، قبول نمی‌کنم. تصمیمم بر این است که تا کار جدیدی ضبط نکرده‌ام، به دنبال کنسرت‌گذاشتن در تهران نباشم. در شهرستان هم جاهایی اجرا بگذارم که مردم کمتر چنین اجراهایی دیده باشند و برایشان حرف جدیدی داشته باشم. چقدر بالارفتن سن؛ شما را محافظه‌کار کرده است؟ طبیعی است که هرچقدر سن بالاتر می‌رود، احتیاط بیشتر می‌شود. این روندها در انسان به صورت میکروسکوپی و ماکروسکوپی تأثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد نسبت به دهه ٨٠ با وسواس بیشتری کار می‌کنید. همه‌اش هم وسواس نبود. کم‌کاری و بی‌کاری بود. واقعا نمی‌توانستم کار کنم. خیلی از دوستان آهنگ‌ساز می‌گفتند حالا که مردم این‌قدر دوست دارند کار کنی، چرا ناسپاسی و بی‌احترامی می‌کنی و کاری انجام نمی‌دهی. دیدم جوابی ندارم كه بدهم، می‌گفتم شاید موسیقی را کنار بگذارم. یعنی تا اینجا پیش رفتید؟ بله واقعا انرژی نداشتم.       در حوزه آهنگ‌سازی قطعات خوبی سراغتان نمی‌آمد؟ این‌طور نیست. همین الان شش، هفت آلبوم آماده اجرا دارم. آلبوم‌هایی که ترک‌هایی با پتانسیل به‌اصطلاح هیت‌شدن در آنها وجود دارد؟ نمی‌شود هیت‌شدن را پیش‌بینی کرد، اما قطعات قوی در آنها هست. برای انتشار اینها چه تصمیمی دارید؟ بعد از این آلبوم بلافاصله آلبوم بعدی را شروع می‌کنم تا با توجه به وسواس‌هایی که دارم، در مدت‌زمان معقولی بتوانم آن را منتشر کنم. آلبوم جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟ مثل آلبوم‌های قبلی همچون برکت در سبک پاپ است و نتیجه همکاری با دوستانی است که با هم کار می‌کردیم؛ آقای بهروز صفاریان، آقای کهن‌دیری و دیگران. ترانه‌ها هم از روزبه بمانی، هوشنگ ابتهاج و دوستان دیگر است. بخشی از فعالیت شما به خواندن تیتراژ برمی‌گردد که در این زمینه هم کم‌کار شده‌اید. همیشه وقتی پیشنهاد کار دارم، داستان یک سریال و شعر و آهنگ تیتراژ را بررسی می‌کنم. الان زمانه عوض شده. دغدغه‌ها و وسواس‌ها را برنمی‌تابند چون تقاضا زیاد شده. تهیه‌کننده به‌جای اینکه دغدغه‌ها و وسواس‌های من را بپذیرد و دستمزدم را بدهد تا کار را اجرا کنم، از میان پیشنهادهای انبوهی که از سوی خوانندگانی به او رسیده که حاضر هستند برای شناخته‌شدن حتی پول هم بدهند، یکی را انتخاب می‌کند. البته بعضی‌هایشان هم واقعا خوب هستند و همین برایشان می‌شود یک آغاز جدید و خوب؛ آن زمان این ارتباط‌ها باب نبود؛ خواننده‌ای که برای شناخته‌شدن دستمزد نمی‌گیرد هم کار درستی می‌کند، چون ممکن است صدای خوبی داشته باشد، با همین تیتراژ روی آنتن برود و بعد خواننده بسیار موفقی شود؛ یعنی ارتباطات و راه‌های انتخاب تغییر کرده.   طبیعی است که در این شرایط آنها کار خودشان را می‌کنند، من هم کار خودم را...؛ اما دلیل نمی‌شود که خودم را به رنگ و لعاب دیگری دربیاورم. چون خوشبختانه احتیاجی به چنین کاری ندارم. همان اصول سال ٨٠ را همین الان هم دارم که باید ارکستراسیون، ترانه و فیلم‌نامه نظرم را جلب کند و مطمئن شوم که در همراهی با این مجموعه خوشحال هستم. می‌دانم که اگر با حال خوش بخوانم، احتمال اینکه مردم هم خوش‌شان بیاید بیشتر می‌شود. چقدر خوب است که آدم به جایگاهی برسد که این چیزها خیالش را از آسودگی خارج نکند. در این سطح کار و در این نسل یکی، دو نفر بیشتر با این ویژگی‌ها وجود ندارند و این بی‌شک روی گزیده‌کاری هم تأثیر می‌گذارد. با این روحیه و قدم‌های بسیار حساب‌شده، چطور شد که تصمیم گرفتید با ارکستر نوپای ملی همکاری کنید؟ عامل اصلی‌اش وجود آقای شهبازیان است؛ همان‌طور که در نشست خبری هم گفتم، این نوع ارکسترها را معمولا استادانی مانند استاد فرهاد فخرالدینی و دیگران رهبری می‌کنند. من در برابر این استادان شاگرد هستم، بنابراین نمی‌توانم دغدغه‌هایم یا مسائلی را که دوست دارم لحاظ شود، مطرح کنم. نوعی حجب و حیا همیشه مانع این بوده که بتوانم با چنین ارکسترهایی که چنین رهبرهایی دارند همکاری کنم؛ اما با آقای شهبازیان این مسائل را نداشتم، چون آشنایی کاری‌مان جای دیگری شکل گرفته بود. از ابتدای کارم با ایشان شروع کردم و بسیار از ایشان آموختم. با طرز تفکر و سلیقه ایشان کاملا آشنا بودم و طبیعتا باب میلم بوده وگرنه نمی‌شد بهره‌ای که از ایشان بردم استمرار داشته باشد؛ بنابراین وقتی پیشنهاد این کار را دادند با خیال راحت آن را پذیرفتم و همکاری‌مان را شروع کردیم. خودتان بهتر می‌دانید که مردم ما به خوانندگان موسیقی پاپ و ملی اقبال زیادی نشان می‌دهند، به همین نسبت نوک پیکان بسیاری از حمله‌ها به سوی آنهاست. همان‌طور که در اجرای قبلی همین ارکستر انتقادهای زیادی متوجه علیرضا افتخاری شد و همین‌طور مشکلاتی در ارکستر وجود داشت که آقای شهبازیان هم آنها را کتمان نمی‌کنند. با وجود این چه شد که باز هم در این راه پا گذاشتید؟ نمی‌شود کارهای خوب و بزرگ را به‌دلیل سختی‌هایی که دارند زیر سؤال ببریم و بگوییم انجامشان نمی‌دهیم. وقتی روی صحنه می‌روید، چه با یک ارکستر پاپ شش، هفت نفره و چه با ارکستر ٦٠نفره، ریسک‌هایی را قبول می‌کنید. من هم یک انسان هستم و ممکن است جایی شعر یادم برود یا جایی که باید شروع کنم، نکنم؛ آقای افتخاری هم همین‌طور؛ هیچ‌کدام کامپیوتر نیستیم. نباید روی این چیزها خیلی حساس بود. اگر کلیت کار با‌کیفیت و حساب‌شده و فکرشده و خوب ارائه شد، از خطاهای انسانی که ناشی از طبیعت ماست می‌توان چشم‌پوشی کرد.   خدا خطا را بر ما موجه کرده و می‌بخشد؛ بنابراین نباید زیاد روی این چیزها به‌اصطلاح کلید کرد. آقای افتخاری چندین سال بود که از صحنه دور بودند، بعد از چندین سال، طبیعی است که با وجود اینکه خواننده بسیار توانایی هستند، مانند هر خواننده‌ای تا بیایند و با صحنه اخت و هماهنگ شوند، زمان می‌برد؛ اما خواننده چون بیشترین افتخارات را کسب می‌کند، باید پذیرای بیشترین انتقادات هم باشد. چون نظام این جهان این‌گونه است که بهای هر چیزی را باید پرداخت کرد. خواننده مثل کسی که در تیم فوتبال گل می‌زند، همیشه زیر ذره‌بین است؛ اما وقتی که گل می‌زند، بیشترین افتخار هم نصیب او می‌شود، همان‌طور که وقتی یک موسیقی خوب است، همه خواننده را تشویق می‌کنند، وقتی هم کار خراب می‌شود خواننده باید مسئولیتش را بپذیرد.  در نشست خبری آقای شهبازیان بارها تأکید کردند که اجرای صحنه‌ای همراه با ارکستر یک اتفاق ویژه برای خواننده است. منظورشان بیشتر سختی کار بود، درحالی‌که هم شما تجربه زیادی در اجرای صحنه‌ای دارید و هم ما به‌عنوان تماشاچی خواننده‌های زیادی را در این جایگاه دید‌ه‌ایم. به این مقدار سختی معتقد و واقف هستید یا فکر می‌کنید تجربه سخت اخیر ایشان باعث این دیدگاه شده است؟ این واقعیت است؛ ممکن است پیش خودتان فکر کنید تو بالاخره می‌خواهی بخوانی، چه با یک ارکستر کوچک، چه بزرگ و چه در یک اتاق، یا می‌توانی بخوانی یا نه؛ بنابراین چه انرژی‌ای لازم است؟ عرض می‌کنم که اگر این کار را انجام داده باشید، می‌بینید که خیلی تفاوت دارد. انرژی‌ای که مردم از توی سالن به شما می‌دهند و فشاری که از روی استیج به شما منتقل می‌شود، همه عواملی هستند که در بروز توانایی‌های شما ممکن است مانع ایجاد کنند.   باید تکنیک و قدرت روحی و انرژی و تسلط بسیار زیاد داشته باشید تا بتوانید با سیل مهاجم مقابله کنید، نه‌تنها متوقفش کنید، بلکه دلش را بشکافید و جلو بروید و بتوانید از پس تمام سختی‌ها بربیایید و به مردم حس خوب منتقل کنید. در این صورت است که احساسات خیلی خوبی سراغ‌تان می‌آید و ممکن است کارهایی را در خواندن انجام دهید که حتی در اتاق‌تان به‌تنهایی قادر به انجامش نیستید. یعنی باید یک ارتباط خوبی بین انرژی‌های درونی مردم و نوازندگان ارکستری که پشت‌سرتان می‌نوازند با خودتان برقرار کنید، بعد از آن دیگر همه‌چیز به روح و ریحان تبدیل می‌شود. اگر آن ارتباط شکل نگیرد کار بسیار سختی خواهد بود. این جریان در یک ارکستر ٦٠نفره بسیار قدرتمندتر است. اینها حالت‌های روحی است که می‌شود درک کرد اما نمی‌شود وصفشان کرد. باید در این شرایط واقع شد... .     الان که سر تمرین‌ها هستید، چطور پیش می‌روند؟ خوب است اما هنوز کافی نیست. امیدواریم بهتر هم شود چون ادامه خواهد داشت. حالا که تجربه‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌اید و دوره‌های پرکاری و کم‌کاری داشته‌اید، وقتی به گذشته نگاه می‌کنید، کاری هست که از اجرای آن پشیمان شده باشید؟ خوشبختانه نه. افقی که برای آینده خودتان در نظر گرفته‌اید، چیست؟ دوست دارید به کجا برسید؟ دوست دارم به موقعیتی برسم که با آنچه خداوند در اختیارم قرار داده، بتوانم حال مردم را خوب کنم. اگر خداوند قدرت خواندن را به من عطا کرده و اگر به لطف او می‌توانم طوری بخوانم که توجه دیگران را جلب کنم، این قدرت را برای رضایت خودش و خوشحال‌کردن همین مردم صرف کنم. بتوانم شعرهای خوب بخوانم، انرژی‌های مثبت و خوب به مردم منتقل کنم و اگر غمی به مردم القا می‌کنم، مخدر نباشد، بلکه سازنده باشد.   چون غم هم بخشی از زندگی است. در زندگی واقعی هم کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید در ٩٠ سال زندگی‌ام همه روزها را خوشحال بوده‌ام و خندیده‌ام. اما غمی که کمک کند که اگر زمین خوردم، دوباره بلند شوم، کمر راست کنم و ادامه راهم را بروم، من آن غم را می‌گویم که دوستش دارم و برایش احترام زیادی قائلم. همین‌طور دوست دارم خوشحالی‌ای که به مردم می‌دهم هم از آن نوعی نباشد که حکم مخدر را داشته باشد و کسی را از حالت طبیعی خارج و وادار به کارهایی کند که در شأنش نیست. این نظر من است و دیگران هم نسبت به نظری که دارند مسئولیت‌هایی را می‌پذیرند. به نظر می‌آید آثار موسیقی این روزها را هم گوش می‌کنید. بله باید گوش کنم. چون این حرفه و شغل را انتخاب کرده‌ام. وگرنه مثل کسی است که پزشکی بخواند و بگوید هاریسونی که امسال آمد را نخواندم. در حالی که باید در جریان همه چیزهای جدید قرار گیرد. الان موسیقی پاپ را چطور می‌بینید؟ این موسیقی درخور و باب طبع کسانی است که قسمت اعظم قشر موسیقی پاپ را تشکیل می‌دهند یعنی بچه‌های جوان‌تر. فقط می‌توانم از بعضی از موسیقی‌های پاپ جدیدی که آمده تشکر کنم چون شعرهای خوبی به مردم ارائه می‌کنند. شعر ستون و رکن اصلی موسیقی باکلام است. اگر بتوانید یک شعر خوب تلفیق‌شده با موسیقی را به مردم ارائه دهید، مثل این است که یک هدیه ارزشمند را به آنها کادو داده‌اید. دیده‌ام بعضی از این دوستان که خوشبختانه کارشان با استقبال روبه‌رو شده، شعرهای خوبی استفاده می‌کنند. از خود این دوستان و کسانی که با آنها مشورت کرده‌اند و راه را نشانشان داده‌اند باید تشکر کرد و امیدوارم همیشه در اوج باشند. جریان موسیقی تلفیقی را هم دنبال می‌کنید؟ بله، یکی از علائق خودم است. الان قرن ارتباطات و رسانه‌های جمعی و فضای مجازی است. هیچ زحمتی ندارد که در جریان همه‌چیز باشید فقط کافی است وقت بگذارید. من هم وب‌گردی می‌کنم و چیزهایی مثل این موسیقی که دوستش دارم را دنبال می‌کنم. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 08:47:59 GMT http://alef.ir/vdcjiiextuqemhz.fsfu.html?465953 پاپوش کردی در راه جهانی شدن http://alef.ir/vdcbfsbazrhb09p.uiur.html?465937 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از به جریان انداختن پرونده ثبت جهانی گیوه «کلاش» کردی خبر داد. سیدمحسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهر مریوان به‌عنوان شهر ملی کلاش که همان پاپوش کردی است، انتخاب شده و پرونده جهانی آن را آماده کرده‌ایم. نامه‌هایی که لازم بوده از طریق فرماندار و شهردار نوشته و ترجمه و مقدمات این پرونده انجام شده است. او با بیان این‌که چند روز پیش برای این موضوع سفری به تهران داشتم تا این پرونده را به جریان بیندازم، گفت: ما به دنبال استفاده از این برند هستیم. پروسه‌های مربوط به این کار کمی زمان‌بر است و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد. وی همچنین درباره راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در این استان، اظهار کرد: در حال حاضر بازارچه دائمی صنایع دستی در استان نداریم، اما توافق‌هایی با شهرداری و معاونت عمرانی استاندار برای راه‌اندازی بازارچه در چند نقطه سنندج  داشته‌ایم. قرار است داخل پارک شهدای سنندج یک بازارچه دائم صنایع دستی شبیه بازارچه‌ای که در کنار پارک لاله و موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد، برپا کنیم و کانکس‌هایی برای صنعتگران در آن مستقر کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: قرار است خیابان فردوسی سنندج تبدیل به پیاده‌راه شود، بنابراین معاون عمرانی استانداری موافقت کرده است که در لاین میانی این خیابان، غرفه‌های صنایع دستی برپا کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، انقلاب بزرگی در بخش صنایع دستی ما به‌وجود خواهد آمد. علوی درباره این‌که چه زمانی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود؟ توضیح داد: ما این توافق‌ها را در روزهای پایانی سال گذشته انجام داده‌ایم و به دنبال آن هستیم که آن‌ها را در سال جدید عملی کنیم. به گزارش ایسنا، گیوه یا «کلاش» پاپوشی مقاوم است که در جوامع کوچ‌نشینی، روستایی و شهرنشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سادگی ابزار کار و در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید آن و همچنین نیروی کار در دسترس، موجب رواج پیشه کلاش‌بافی در کردستان، بویژه در ناحیه اورامانات شده است. ]]> فرهنگی Wed, 26 Apr 2017 08:15:31 GMT http://alef.ir/vdcbfsbazrhb09p.uiur.html?465937