پایگاه خبری الف - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://alef.ir/economic Sat, 25 Mar 2017 21:10:13 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://alef.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری الف http://alef.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Sat, 25 Mar 2017 21:10:13 GMT اقتصادی 60 نوکیسه‌هایی که پورشه و خانه های میلیاردی دارند از کجا آمدند؟ http://alef.ir/vdcgu39tqak9n34.rpra.html?456671 یک کارشناس اقتصادی می گوید:«دولت نهم و دهم ربع قرن اقتصاد ایران به عقب برگرداند و سبب شکل گیری طبقه نوکیسه در اقتصاد ایران شد که امروز ماشین های پورشه سوار می شوند و خانه های میلیاردی دارند.» مهدی پازوکی در گفت وگو با خبرآنلاین درباره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم با اشاره به شرایط پیش از روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهوری اظهارداشت: «برای بررسی عملکرد دولت یازدهم ابتدا باید  بررسی کنیم که  آقای روحانی در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت. درواقع آقای روحانی اقتصادی بسته  با گره های کور تحویل گرفت که حتی اگر بهترین اقتصاددانان  و نوبلیست های دنیا  را دعوت به همکاری و مشاوره برای حل این گره های کور می کردیم،قادر به ارایه راه حل از بن بست هایی که وجود داشت،نبودند.» وی افزود:« در شرایطی که اقتصاد بسته است و همه روابط با دنیا به پایین ترین سطح رسیده، هیچ کس،هیچ کاری نمی توانست انجام بدهد. کشورهای توسعه یافته به واسطه تحریم های بین المللی ارتباط خود را-خصوصا ارتباط پولی و مالی- خود را با ایران قطع کرده بودند.» این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حتی کشور دوست ایران چین هم پول نفت ما را با هر کالایی معاوضه نمی کرد،عنوان داشت:«زمانی 25 میلیارد دلار پول فروش نفت را از طریق سویسس به چین منتقل کرده بودند و چینی ها با پول خودمان حتی هرکالایی که می خواستیم به ما نمی دادند. اقتصاد به شدت بسته شده بود از سوی شاخص های کلان اقتصادی به شدت منفی شده بود. نرخ تورم 40 درصد و نرخ رشد اقتصادی به  مفنی 6.8 درصد رسیده بود. رشد سرمایه گذاری منفی و هزینه های دولت به شدت افزایش پیدا کرده بود.» پازوکی تصریح کرد:« دولت آقای روحانی با چنین شرایطی ناچار بود در هر ماه دو حقوق هم پرداخت کند،یک حقوق کارکنان دولت و دیگری پرداخت 3 هزار و 540 میلیارد تومان به بالای 90 درصد جمعیت کشوربابت یارانه.از آن سو کارخانه ها و بخشهای تولیدی به شدت آسیب دیده بودند. به دلیل سیاست های نابخردانه در سیستم بانکی اقتصاد ایران به شدت وارد رکود دهشتناکی شده بود.» او با ذکر یک مثال از میراث دولت قبل برای دولت یازدهم یادآورشد:« فقط به عنوان نمونه 40 هزار میلیارد تومان خط اعتباری  برای تکمیل مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض شده بود که هنوز هم که هنوز است این قرض بر دوش دولت سنگینی می کند و بخشی از مشکلات اقتصادایران است.» یازوکی عملکرد دولت نهم و دهم را عامل اصلی عدم تعادل های اقتصادی در اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت:« دولت قبلی با ارثی که به دولت یازدهم داد، به شدت بی انظباطی اقتصادی را گسترش داده بود وموجب فشل شدن اقتصاد و افزایش قیمت ها شده بود.درحالی که همان دولت وقتی سرکار آمد نرخ ارز 900 تومان بود و در پایان دولت دهم نرخ ارز را به 3600 تومان رساند. اتفاقی که سبب استقرار هرج و مرج در بازار پول و بی انضباطی شد.» این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه  متاسفانه حافظه برخی ها کوتاه مدت است و مشکلات گذشته را فراموش کرده اند،عنوان کرد:« یکی از هزینه های امروز دولت،افزایش تعداد کارکنان است.کارکنانی که دولت احمدی نژاد به بدنه دولت اضافه کرد و به جای اینکه بهترین نیروها جذب دولت شوند بی کیفیت ترین نیروها به دولت اضافه شدند که بار مالی و هزینه بسیاری برای اقتصاد ایران دارند.» ربع قرن عقب گرد او با بیان اینکه دولت روحانی زمانی سرکار آمد که اقتصاد ایران ربع قرن به عقب رفته بود،گفت:« اگر دولت آقای روحانی بتواند اقتصاد ایران را چهار سال دیگر انتخاب شود و به شاخص های کلان آخر دولت اصلاحات برگرداند باید مجسمه شیخ حسن روحانی را بسازند.» او افزود:«همه می دانیم آنچه در سالهای گذشته رخ داد،نتیجه سیاست های نابخردانه ای بود که موجب عقب گرد شاخص های اقتصادی شد.به استناد آمار و ارقام می گویم تنها دوره ای که اقتصاد ایران عقب گرد،کرده در دولت حاج محمود بوده است؛ سیستم بودجه ریزی به دوران قجر رسید ه بود که حتی هیچ کس از حساب و کتاب ها سر درنمی آورد .» پازوکی با بیان اینکه به عمد سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل کردند که کسی از حساب و کتاب ها سردرنیاورد،متذکر شد:« در سایر بخش ها هم بی انضباطی حاکم شد.کسانی را وارد سیستم بانکی کردند که عاجز از اداره یک شعبه بانک بودند.» او اضافه کرد:« نکته ای که کمتر پرداخت شده این است که در دولت احمدی نژاد یک طبقه نوکیسه ایجاد شد؛ کاربه جایی رسید که معاون اول آن به جرم سو استفاده مالی در زندان است،با این حال ایشان هنوز دولتش را پاک ترین دولت می داند.به نظرمن یکی از فاسد ترین دوران از دوران قاجار تانون دولت نهم و دهم بود که باعث شد طبقه جدید شکل بگیرد.» پازوکی گفت:« کسانی که ماشین های پورشه سوار می شوند و خانه های میلیاردی دارند، از گروه رانت خوارانی  هستند که به شدت با تعامل با جهان مخالفند،از تحریم ها نفع بردند و در دولت احمدی نژاد شکل گرفته اند.» او با بیان اینکه امروز سومین هواپیما به کشور می رسد و این اتفاق مبارکی است،خاطرنشان کرد:« سالانه 4 میلیارد دلار از پول ایرانی ها  به شرکت های ترکیش ایر ،هواپیایی امارات و قطر ایروزیر واریز می شود در حالی که اگر خطوط مسافری ما کامل و ایمن باشد، مسافران ایرانی با این شرکت ها سفر می کنند.» این کارشناس اقتصادی در ادامه به  شرایط صنعت نفت در دوران تحریم ها اشاره کرد و یادآورشد:« صنعتی که در آخر دولت هشتم، صنعتی پیشرو بود،در دولت احمدی نژاد عقب گرد کرد.به طوری که همین کشور برادر عراق که نیمی از آن در اشغال داعش است ،توانسته روزانه 280 هزار بشکه نفت از میدان مشترک با ایران برداشت کند حال آنکه ما به دلیل عقب ماندن از تعامل با دنیا تنها 140 هزار بشکه برداشت می کنیم.خوشبختانه  آقای زنگنه در این زمینه تلاش بسیاری کرده و من همین جا به سهم خود به عنوان یک شهروند ایرانی از ایشان تشکر می کنم .» او با بیان اینکه آقای زنگنه از قوی ترین وزرایی کابینه است،خاطرنشان کرد:« با اقداماتی که وزارت نفت انجام داده قرار است تولید نفت ما از میدان مشترک واقع در منطقه مجنون به 300 هزار بشکه برسد.که این جای تشکر دارد.» پازوکی در ادامه به مشکلات صنعت نفت اشاره کرده و گفت:« درپایان دولت اصلاحات پرسنل صنعت نفت 95 هزار نفر بود که در پایان دولت دهم به 200 هزار نفت رسید، این افراد که عمدتا نیروهای کیفی هم نیستند، هزینه صنعت نفت را بالا برده اند و تعهدات جدید برای کشور ایجاد کرده اند.» اگر سیاست های دولت قبل ادامه می یافت... این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سئوال که اگر سیاست های دولت قبل ادامه می یافت،امروز اقتصاد ایران در چه شرایطی بود،گفت:« حتما امروز  صادرات نفت به زیر 250 هزار بشکه رسیده بود و سیستم نفت در مقابل غذا و دارو بود.جامعه جهانی را علیه ما بسیج شده بود.موضوع ایران هراسی را به شدت گسترش یافته بود .» او اضافه کرد:«همه می دانیم که  80 درصد تولید ناخالص داخلی جهان توسط کشورهای توسعه یافته تولید می شود.و عدم تعامل با این کشور منجر به عقب ماندگی صنعت مهمی مثل صنعت نفت می شود.در حالی که بعداز توافق برجام زمینه های سرمایه گذاری فراهم شده و دولت یازدهم و وزارت نفت با سیاست های درست و به موقع موجبات افزایش تولید و صادرات نفت را فراهم کردند.به طوری که  براساس گزارش های رسمی در 9 ماهه سال 95 روزانه 2 میلیون 400 هزار بشکه نفت صادر شده که اینها نشان دهنده این است که کارهای زیادی در کشورانجام شده است.» پازوکی با بیان اینکه متاسفانه صدا و سیما این دستاوردها را کمرنگ نشان می دهد،خاطرنشان کرد:« در دوره آقای احمدی نژاد اوپک از هم پاشیده بود،حال آنکه در دوره جدید معاونت بین المللی وزارت نفت با کار کارشناسی در اوپک سبب شدند تا علی رغم آنکه رابطه سیاسی با عربستان قطع شده در آخرین کنفرانس اوپک 500 هزار بشکه از سهمیه عربستان را کاهش و تولید ما را افزایش دهند و تقریبا ایران به همه خواسته های خود از این کارتل نفتی رسید.یعنی با وجودی که سهیمه کشورهای دیگر کاهش یافت، سهمیه ایران افزایش یافت و نشان می دهد همکاری در اوپک به نفع منافع ملی ماست.» او با بیان اینکه این دستاوردها از  برکات برجام است،عنوان کرد:« لغو تحریم های هوایی،لغو اکثر تحریم های اتحادیه اروپا از دستاوردهای دولت روحانی است.شاید مخالفان بحث آمریکا را مطرح کنند،اما باید گفت  وقتی با کشوری رابطه ای ندارید،نباید انتظارداشته باشید آنها به ما سرویس بدهند.بنابراین به نظرمن برجام اثرات مثبت بسیار خوبی داشته است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:« در شرایط فعلی بهترین  کاندیدا به نظر من آقای شیخ حسن روحانی است چون ایشان جامعه جهانی  را خوب می شناسد و نسبت به رقبایی که تفکر محدود دارند ، ایشان برتری دارد درواقع کسی که رییس جمهور می شود باید دنیا را بشناسد نه مثل رییس جمهور قبلی که عدم آشنایی او با دنیای توسعه سبب بروز مشکلات بسیاری برای کشور شد.»   ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 16:40:00 GMT http://alef.ir/vdcgu39tqak9n34.rpra.html?456671 نوسان قیمت سکه و ارز/ سکه طرح جدید گران شد http://alef.ir/vdcd990onyt0k96.2a2y.html?456669 به گزارش مهر، امروز شنبه، پنجم فروردین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید در جریان معاملات بازار آزاد تهران با ۴ هزار تومان افزایش نسبت به ایام پیش از نوروز از یک میلیون و ۱۹۶ هزار و۸۰۰ تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. امروز همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴۳ دلار و ۹۰ سنت، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۵ هزار و ۸۹۵ تومان، دلار ۳۷۶۷ تومان، یورو ۴۱۲۰ تومان، درهم امارات ۱۰۵۸ تومان، پوند ۴۷۸۱ تومان و لیر ترکیه ۱۰۸۰ تومان است. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 16:25:00 GMT http://alef.ir/vdcd990onyt0k96.2a2y.html?456669 مهار بحران بیکاری چشم انتظار حمایت از تولید http://alef.ir/vdccoeq0p2bqpe8.ala2.html?456695 در سال ۹۵ حدود ۶۸۹ هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شد و برآوردها نشان می‌دهد تولید داخلی در صورت خروج از رکود و حمایت شدن، می تواند بحران بیکاری در کشور را مهار کند.   به گزارش مهر، طی بیش از یک دهه اخیر افزایش تعداد متقاضیان شغل و از طرفی عدم تناسب بین افراد در جستجوی کار با میزان اشتغال ایجاد شده، بیکاری را به یکی از بحران‌های اقتصادی کشور تبدیل کرد؛ چه آن که که آمار رسمی نیز از همین موضوع حکایت دارد. در همین زمینه، مقایسه شاخص‌های مرتبط، برای بررسی وضعیت بازار کار در سالهای ۹۵ و ۹۴ نشان می‌دهد در کنار افزایش نرخ مشارکت اقتصادی که یک اتفاق مثبت در اقتصاد است، در کنار افزایش جمعیت شاغل، نرخ بیکاری نیز همچنان روند صعودی دارد. بر پایه گزارشات رسمی کشور، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۳۹.۴ درصد از جمعیت در سن کار، در سال ۹۵ از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین این نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. اما نرخ بیکاری که در سال ۹۴ معادل یازده درصد از جمعیت فعال کشور بود، در دوازده ماهه منتهی به اسفند ۹۵ به ۱۲.۴ درصد افزایش یافت که بر اساس این آمار نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و درنقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. در عین حال در سال گذشته، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۹.۲درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بود؛ همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز حکایت از آن دارد که ۲۵.۹درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این آمار نشان می‌دهد در سال گذشته، سه میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت در سن کار کشور بیکار بوده اند که این میزان در سال ۹۴ تعداد ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۶۶ نفر بود؛ به عبارتی در سال گذشته ۶۸۹ هزار و ۲۳۲ هزار نفر به بیکاران اضافه شده است. البته سهم اشتغال کشور در سال گذشته افزایش یافته به طوریکه جمعیت ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار نفری شاغل در سا۹۴ به ۲۲ میلیون و ۵۸۸ نفر در سال ۹۵ افزایش یافت به عبارتی یک میلیون و ۲۸۴ هزار نفر در سال گذشته به آمار جمعیت شاغل در سال ۹۴ اضافه شده است. همچنین در سال ۹۵ جمعیت بیکار در سن ۱۵ تا ۲۴ سال، ۸۶۹ هزار و ۵۳۱ نفر و جمعیت بیکار در سن ۱۵ تا ۲۹ سال نیز یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۲۵ نفر بوده است. بررسی میزان اشتغال در بخش های عمده اقتصادی حاکی از آن است که بخش خدمات با ۵۰.۱درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش صنعت ۳۱.۹ درصد و بخش کشاورزی نیز ۱۸ درصد از اشتغال به کشور را به خود اختصاص داده اند. مقایسه آماری بازار کار در سالهای ۹۵ و۹۴     شاخص ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ مشارکت اقتصادی ۳۸.۲ ۳۹.۴ نرخ بیکاری ۱۱ ۱۲.۴ بیکاری جوانان بین ۱۵تا ۲۴ سال ۲۶.۱ ۲۹.۲ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۳.۳ ۲۵.۹ سهم اشتغال در بخش کشاورزی ۱۸ ۱۸ سهم اشتغال در بخش صنعت ۳۲.۵ ۳۱.۹ سهم اشتغال در بخش خدمات ۴۹.۴ ۵۰.۱ اشتغال ناقص ۹.۸ ۱۰.۳   نتایج این آمار نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به میزان ۱.۲درصد و در عین حال نرخ بیکاری نیز در این مدت ۱.۴ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، به میزان ۳.۱ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به میزان ۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. روایت آمار از روند افزایش بیکاری هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی، از بروز پدیده بحران بیکاری در کشور حکایت دارد؛ از همین رو در سال ۹۶ رهبر انقلاب در کنار «اقتصاد مقاومتی» که شعار سال ۹۵ بود، بر «تولید و اشتغال» را به عنوان محرک اقتصاد کشور تاکید کردند تا در به بحث تولید اشتغال محور بیش از گذشته تمرکز شود. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 15:41:37 GMT http://alef.ir/vdccoeq0p2bqpe8.ala2.html?456695 تحویل ۱۲ ایرباس تا پایان ۲۰۱۸ http://alef.ir/vdcaoinye49nmi1.k5k4.html?456693 مدیر عامل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ایرباسی که امروز وارد کشور شد از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا قرار می گیرد، گفت: تا پایان ۲۰۱۸ قرار است ۱۲فروند ایرباس تحویل ایران داده شود. به گزارش مهر، فرهاد پرورش در پی فرود سومین هواپیمای ایرباس پسابرجامی به فرودگاه مهر آباد تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  در راستای قرارداد هایی که با شرکت های سازنده هواپیمای دنیا از جمله ایر باس منعقد کرده ایم طبق برنامه تنظیم شده مقرر بود چند فروند هواپیما در سال ۹۵ تحویل جمهوی اسلامی ایران شود. وی افزود: یک فروند هواپیمای بدنه باریک از نوع ایرباس ۳۲۱ و دو فروند بدنه بزرگ (پهن پیکر) از نوع A۳۳۰-۲۰۰ قرار بود، تحویل جمهوری اسلامی ایران شود که طبق برنامه تنظیم شده این دومین هواپیمای پهن پیکری است که ما تحویل می گیریم. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه ای که داریم و قبلا نیز اطلاع رسانی شده قرار است تا پایان ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ فرورند ایرباس ۳۲۰ دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه شود ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ نیز قرار است تعداد ۵ فروند ایرباس ۳۲۱ تحویل ما شود. پرورش با بیان اینکه البته ممکن است تغییرات مختصری در برنامه ریزی های انجام شده ایجاد شود، افزود: به عنوان مثل هواپیمایی که امروز وارد کشور شد قرار بود چند روز قبل از عید به ایران منتقل شود اما در کارهای اجرایی آن مقداری تاخیر پیش آمد. وی ادامه داد : طبق قولی که داده بودیم تلاش کردیم هواپیماهایی که وارد شده بتوانند در برنامه های پروازی نوروزی به مردم خدمت رسانی کنند در همین راستا هواپیمای اولی که وارد کشور شد و از نوع ایرباس ۳۲۱ بود از زمانی که در برنامه پروازها قرار گرفته تا روز گذشته طبق آمار نزدیک به ۶۵۰ ساعت در حدود ۲ ماه و ۵ روز گذشته پرواز و بین ۴۸ تا ۵۰ هزار مسافر را جابجا کرده است. پرورش گفت برای ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد نیز در دوره پروازهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین حدود ۱۵۰ پرواز پیش بینی شده بود که ما امیدوارهستیم تا پایان برنامه نوروزی این پیش بینی محقق شود. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین هواپیمای پهن پیکر که قبل از نوروز وارد کشور شد نیز در برنامه پروازی نوروزی قرار گفته بود، ادامه داد: در طول برنامه نوروز حدود ۹۰ پرواز برای این هواپیما پیش بینی شده بود که به این ترتیب نزدیک به ۲۰ هزار مسافر با این هواپیما جابجا خواهند شد. پرورش خبر داد: ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد پس از طی تعدادی پرواز داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود و از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا و خاور دور قرار می گیرد. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 15:17:01 GMT http://alef.ir/vdcaoinye49nmi1.k5k4.html?456693 تورم دیرپا چگونه از پا درآمد؟ http://alef.ir/vdccpeq0o2bqpe8.ala2.html?456659 تورم در حالی امسال روی تک رقمی را دید که طی 25 سال گذشته ایران هیچ گاه تورم تک رقمی را در آیینه اقتصاد خود رویت نکرده بود . به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد  پس از سال 1369 تا کنون ایران هیچ گاه تورم تک رقمی را در کارنامه اقتصادی خود ثبت نکرده است .  ثبت تورم تک رقمی از پس یک طوفان تورمی در سال های ابتدایی دهه نود اتفاق افتاد . تورم در سال های 1391 و 1392 بیش از 30 درصد از سوی بانک مرکزی برآورد شده بود . با این حال از ابتدای فعالیت دولت یازدهم ، مهار تورم به عنوان یکی از شعارهای اصلی رییس جمهور در دستور کار قرار گرفت و برآوردها نشان از آن دارد که در سال آینده نیز ایران می تواند تورمی تک رقمی را در عین بهبود شرایط اقتصاد تجربه کند . این اتفاق را می توان یکی از نادرترین اتفاقات اقتصادی در چهار دهه اخیر ثبت کرد چرا که روند تورم هیچ گاه طی چهار سال متوالی روند کاهشی را طی نکرده و نوسانات دوره ای تورم سبب شده است از پس یکی یا دو سال کاهش تورم، بار دیگر افزایش نرخ در ایران رخ دهد .  ایران یکی از دیرپاترین تورم ها را در میان کشورها جهان از آن خود کرده است . پیش از این وقتی تورم به محدوده 15 درصدی ورود کرد، بسیاری از کارشناسان از جمله مسعود نیلی ، مشاور اقتصادی رییس جمهور تاکید کرد تورم به هسته سخت خود رسیده و کاهش بیش از این رقم نرخ تورم در ایران مستلزم دشواری های فراوان خواهد بود اما دولتی ازدهم با بکارگیری انضباط مالی و پولی توانست وضعیت در این حوزه را بهبود بخشد به طوری که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نوروزی خود ، دستاورد دولت در این حوزه را مورد توجه قرار داد .  دولت یازدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که تورم به بیش از 40 درصد رسیده بود و برخی کارشناسان و ناظران داخلی و خارجی نسبت به ظهور ابر تورم در عرصه اقتصاد هشدار می دادند . افزایش روز به روز نرخ برخی اقلام و کالاهای مهم مانند دلار و طلا و سکه ، نوعی بی ثباتی را به اقتصاد ایران تزریق کرده و سبب شد بسیاری از سرمایه های خرد راهی این بازارها شده و به رشد قیمت ها در این دوره دامن زده شود .  بر این اساس اقتصاد ایران در شرایط کنونی با ثبات در حال رشد است و بسیاری از فعالان بخش خصوصی و دست اندرکاران اقتصاد تاکید دارند که ثبات اقتصادی طی یک دوره زمانی می تواند رشد میان مدت اقتصادی در ایران را بهبود بخشیده و زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری و رونق اقتصادی فراهم نماید .  اقتصاد ایران در سال های ابتدایی دهه نود با بحران هایی جدی روبرو شده است چرا که رشد تورم همراه با رکود و رشد منفی اقتصادی همراه بود و همین مساله خود موجبات کوچک شدن اقتصاد ایران و تحلیل قدرت اقتصادی خانوار را فراهم کرد .  ایران در شرایطی وارد سال 1396 شده است که تورم در بهمن و اسفند ماه حتی از هشت درصد نیز کمتر شده است . کاهش تورم می تواند در یک دوره زمانی ، همگام با افزایش دستمزدها به تثبیت قدرت اقتصادی خانوارها در ایران منجر شود چرا که سفره خانوار ایرانی در سال های گذشته تحلیل رفته است.   ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 15:15:00 GMT http://alef.ir/vdccpeq0o2bqpe8.ala2.html?456659 درآمد ۲ میلیون دلاری با صادرات ماهی زینتی http://alef.ir/vdcfmvdjjw6dtva.igiw.html?456634 براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال 95، بیش از 315 تن ماهی زنده زینتی آب شور و شیرین به کشورهای مختلف جهان صادر شده است. به گزارش میزان، براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال 95، بیش از315 تن انواع ماهی زنده زینتی آب شور و شیرین به کشورهای مختلف جهان صادر شده است. براساس صادرات این حجم ماهی زینتی، دو میلیون و 194 هزار و 494 دلار، درآمد ارزی نصیب کشور شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر 6 میلیارد و 880 میلیون و 222 هزار و 853 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.گفتنی است ماهی زنده زینتی در یازده ماهه نخست سال 95 از ایران به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایلند صادر شده است. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 14:15:00 GMT http://alef.ir/vdcfmvdjjw6dtva.igiw.html?456634 مسافران نوروزی مشکلات فرودگاه ها را پیامک کنند http://alef.ir/vdcc4eq0e2bqpe8.ala2.html?456686 به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بهمن باقری افزود: طی شش ماه نخست سال 1395 ارزیابی دوره‌ای از 10 فرودگاه‌ پر ترافیک ایران در راستای اجرای طرح خدمات مسافری ASQ صورت گرفت و گزارش‌های آن پس از نهایی شدن در اختیار مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و مدیر فرودگاه مربوطه قرار گرفت. وی با بیان اینکه این 10 فرودگاه در گروه فرودگاه‌هایی با میانگین ترافیک 10 تا 15 میلیون مسافر در سال هستند، گفت: همچنین این گزارش‌ها با دو دوره گذشته در قالب جدول‌های مقایسه‌ای تدوین شده است تا درصد رشد یا کاستی فرودگاه‌ها در این مدت مشخص شود. مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی گفت: همچنین در شش ماه دوم 95، فرودگاه‌های نوع دوم با میزبانی به طور میانگین 1 تا 5 میلیون مسافر در سال ارزیابی شد و نتایج آن در اختیار مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و مدیر فرودگاه مربوط به آن قرار گرفت. این 10 فرودگاه شامل ساری، گرگان، بوشهر، آبادان، لارستان، اردبیل، ارومیه، کرمانشاه و ایلام می‌شود. وی یادآورشد: در سه ماهه چهارم سال 2016 میلادی تلاش کردیم فرودگاه بین‌المللی مشهد در رنکینگ جهانی قرار گیرد و از سوی ACI ارزیابی شد که نتایج آن به زودی منتشر می‌شود. همچنین در نظر داریم در سال آتی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را پس از انجام ارزیابی‌ها، تا اواسط سال 2017 میلادی در رنکینگ جهانی شرکت دهیم. به گفته وی، هدف نهایی این دفتر قرار دادن همه فرودگاه‌های بین‌المللی و بزرگ ایران در رنکینگ جهانی است. اکنون فرودگاه‌های تبریز و شیراز پس از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد آمادگی حضور در این رنکینگ را دارند. باقری درباره برنامه‌های این دفتر برای سال 1396 تصریح کرد: با دستورمدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها چند ماهی است مطالعات تفاهمنامه سطح خدمات فرودگاهی(SLA) با محوریت شرکت فرودگاه‌ها، میان ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها انجام شده است که در سال 96 به صورت پایلوت با یک ایرلاین و در یک فرودگاه عملیاتی خواهد شد و در نهایت نتایج حاصل از آن را به سایر فرودگاه‌ها تسری می‌دهیم. وی یادآورشد: در نوروز 96 نیز سامانه پیامکی 10007069 فعال است تا گزارش‌های مردمی از تمام فرودگاه‌ها را دریافت کنیم و مشکلات و مباحث مطرح شده را رصد و پیگیری کنیم. خوشبختانه در برطرف کردن این مشکلات مدیران و معاونان فرودگاه‌ها همکاری لازم را باید داشته باشند.   ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 13:28:30 GMT http://alef.ir/vdcc4eq0e2bqpe8.ala2.html?456686 سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده به زمین نشست/ تحویل ۱۲ ایرباس تا پایان ۲۰۱۸/هواپیمای جدید خرداد به اروپا می رود http://alef.ir/vdcbw0basrhbs0p.uiur.html?456685 سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام که از نوع 330 سری 200 است، ساعت 17:40 امروز (شنبه) با شماره پرواز همای 700 به فرودگاه مهرآباد تهران وارد شد. به گزارش ایرنا، دیروز این هواپیما با حضور «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد. این هواپیما در حالی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست که آسمان تهران بارانی و مه آلود است. به مناسبت ورود این هواپیما با ماشین های مخصوص، در باند فرود آب پاشیده شد.سپس ایرباس را به آشیانه انقلاب شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هدایت کردند. نخستین هواپیمای ایرباس مدل اِی321 (A321) بیست و سوم دی ماه 1395 به تهران وارد شد. دومین فروند با مدل 330 سری 200 نیز بیست و یکم اسفندماه گذشته در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. در آیین ورود دومین فروند از هواپیماهای ایرباس، مدیرعامل ایران ایر گفت: از امروز روند تحویل سومین فروند هواپیمای ایرباس آغاز شده است و اگر همه چیز خوب پیش برود بیست و نهم یا سی ام اسفند ماه شاهد ورود سومین فروند هواپیمای ایرباس به کشور خواهیم بود. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین المللی نیز در این آیین گفت: پرداخت 330 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ایران ایر در زمان دولت پیشین تصویب شد تا ایران ایر بتواند 6 فروند هواپیمای نو خریداری کند. «اصغر فخریه کاشان» افزود: طبق قرارداد امضا شده با ایرباس 15 درصد منابع مالی باید توسط ایران ایر تامین شود که بخشی از آن از محل این تسهیلات و بخشی دیگر نیز توسط شرکت های لیزینگ تامین می شود. مدیر عامل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ایرباسی که امروز وارد کشور شد از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا قرار می گیرد، گفت: تا پایان ۲۰۱۸ قرار است ۱۲فروند ایرباس تحویل ایران داده شود.به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد پرورش در پی فرود سومین هواپیمای ایرباس پسابرجامی به فرودگاه مهر آباد تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  در راستای قرارداد هایی که با شرکت های سازنده هواپیمای دنیا از جمله ایر باس منعقد کرده ایم طبق برنامه تنظیم شده مقرر بود چند فروند هواپیما در سال ۹۵ تحویل جمهوی اسلامی ایران شود. وی افزود: یک فروند هواپیمای بدنه باریک از نوع ایرباس ۳۲۱ و دو فروند بدنه بزرگ (پهن پیکر) از نوع A۳۳۰-۲۰۰ قرار بود، تحویل جمهوری اسلامی ایران شود که طبق برنامه تنظیم شده این دومین هواپیمای پهن پیکری است که ما تحویل می گیریم. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه ای که داریم و قبلا نیز اطلاع رسانی شده قرار است تا پایان ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۴ فرورند ایرباس ۳۲۰ دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه شود ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ نیز قرار است تعداد ۵ فروند ایرباس ۳۲۱ تحویل ما شود. پرورش با بیان اینکه البته ممکن است تغییرات مختصری در برنامه ریزی های انجام شده ایجاد شود، افزود: به عنوان مثل هواپیمایی که امروز وارد کشور شد قرار بود چند روز قبل از عید به ایران منتقل شود اما در کارهای اجرایی آن مقداری تاخیر پیش آمد. وی ادامه داد : طبق قولی که داده بودیم تلاش کردیم هواپیماهایی که وارد شده بتوانند در برنامه های پروازی نوروزی به مردم خدمت رسانی کنند در همین راستا هواپیمای اولی که وارد کشور شد و از نوع ایرباس ۳۲۱ بود از زمانی که در برنامه پروازها قرار گرفته تا روز گذشته طبق آمار نزدیک به ۶۵۰ ساعت در حدود ۲ ماه و ۵ روز گذشته پرواز و بین ۴۸ تا ۵۰ هزار مسافر را جابجا کرده است. پرورش گفت برای ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد نیز در دوره پروازهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین حدود ۱۵۰ پرواز پیش بینی شده بود که ما امیدوارهستیم تا پایان برنامه نوروزی این پیش بینی محقق شود. مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اولین هواپیمای پهن پیکر که قبل از نوروز وارد کشور شد نیز در برنامه پروازی نوروزی قرار گفته بود، ادامه داد: در طول برنامه نوروز حدود ۹۰ پرواز برای این هواپیما پیش بینی شده بود که به این ترتیب نزدیک به ۲۰ هزار مسافر با این هواپیما جابجا خواهند شد. پرورش خبر داد: ایرباس جدید که امروز وارد کشور شد پس از طی تعدادی پرواز داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می شود و از خرداد ماه در برنامه پروازی اروپا و خاور دور قرار می گیرد. شرکت ایران ایر قرارداد خرید صد فروند هواپیمای ایرباس را به ارزش 10 میلیارد دلار امضا کرده است که باید در یک دوره 10 ساله همه هواپیماهای خریداری شده جدید خود را از ایرباس تحویل بگیرد. این قرارداد شامل 46 فروند هواپیما321 می شود که می تواند روزانه 14 یا 15 ساعت در مسیرهای طولانی پرواز کند و در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما می افزاید. سومین فروند از هواپیماهای ایرباس با 238 صندلی شامل 32 صندلی بیزینس کلاس و 206 صندلی اکونومی کلاس وارد ناوگان هوایی ایران ایر شده است. با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد تا با ورود ناوگان هوایی نو هموطنان با اطمینان خاطری بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند. شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما را با شرکت فرانسوی ایرباس و 80 فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده است. قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره نیز با شرکت فرانسوی-ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR)- از شرکت های زیرمجموعه ایرباس- بزودی نهایی می شود. در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دوربرد، میان برد و کوتاه برد دارای بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و با ورود تدریجی این هواپیماها فرصت اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 20 هزار نفر از متخصصان ایرانی فراهم می شود. اوایل مهرماه پارسال اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک-OFAC) برای شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و قرارداد 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما امضا شد. بر اساس این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند. ایران ایر همچنین 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای این شرکت بیش از 11 هزار و 400 صندلی می شود. قرار است ایران ایر 16 فروند هواپیمای ایرباس 350 متشکل از پنج هزار و 600 صندلی را نیز برای پروازهای دوربرد خود تحویل بگیرد. صنعت هوایی کشور در سال های گذشتهبه واسطه تحریم، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها با تلاش های شبانه روزی خود صنعت هوانوردی ایران را سرپا نگه داشته بودند. براساس قراردادی که ایران ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در 2018 به ایران ایر تحویل شود و شرکت ای تی آر نیز قرار است از 20 فروند هواپیمای 72 نفره 3 فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد. در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است. خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خرید 80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد. بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و 500 صندلی می رسد. همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای.ار- 300 با 350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100 صندلی افزایش یابد. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 13:24:42 GMT http://alef.ir/vdcbw0basrhbs0p.uiur.html?456685 چهار هواپیما تا پایان ۲۰۱۷ تحویل می‌شود http://alef.ir/vdci5qa5qt1awq2.cbct.html?456646 پرواز شماره ۷۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۷ امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین خواهد نشست تا به این ترتیب سومین هواپیما خریداری شده پس از اجرای برجام به ناوگان کشور اضافه شود. به گزارش ایسنا، پس از آنکه شرکت هواپیماساز ایرباس در زمستان سال گذشته در چارچوب قرارداد خود با ایران ایر دو هواپیمای مسافرتی به ایران تحویل داد طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ساعت ۱۷ امروز سومین هواپیمای خود را به هما تحویل می دهد. این هواپیما که حدود ساعت ۱۵/۱۲ ظهر به وقت تهران فرودگاه شهر تولوز را به مقصد فرودگاه مهر آباد ترک کرده، دومین هواپیمای پهن پیکر و سومین هواپیمای خریداری شده از سوی هما را وارد ناوگان ایران می کند. این هواپیما که جزء مدرنترین هواپیمایهای مسافربری جهان به شمار می رود به احتمال زیاد از سوی ایران ایر در پرواز های بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدیرعامل ایران ایر پیش از این اعلام کرده بود که هواپیماهای ایرباس ۳۳۰ با توجه به شرایطی که دارند امکان پرواز در مسیرهای طولانی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آسیای جنوب شرقی را در دستور کار خود دارند و ایران ایر برای استفاده از آنها برنامه ریزی ویژه ای داشته است. با رسیدن هواپیمای جدید جمع هواپیماهای تحیول شده به ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی به سه فروند می رسد و پیش بینی می‌شود طبق بندهای در نظر گرفته شده در این توافق دو جانبه چهار فروند هواپیما از خانواده ایر باس ۳۲۰ نیز در سال جاری میلادی به ایران تحویل شود. در کنار ایرباس ایران ایر قرارداد خود با شرکت هواپیماساز بوئینگ را نیز نهایی کرده که البته اجرای این قرار داد از اردیبهشت سال ۹۷ آغاز خواهد شد. وزارت راه وشهرسارزی اعلام کرده ایران در چارچوب یک برنامه ده ساله نیاز به خرید ۵۰۰ هواپیمای جدید خواهد داشت که از این میان تاکنون ایران ایر قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ را نهایی کرده و طبق پیش بینی ها در آینده‌ای نزدیک قریب ۲۰ فروند هواپیمای ATR نهایی خواهد شد. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 11:51:28 GMT http://alef.ir/vdci5qa5qt1awq2.cbct.html?456646 حاشیه‌نشینان از ورود به حریم راه‌آهن پرهیز کنند http://alef.ir/vdcdn90o5yt0kk6.2a2y.html?456597 مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۱ با توجه به سفرهای نوروزی ۹۶ خطاب به حاشیه‌نشینان تاکید کرد: هم‌وطنان ساکن حاشیه شهرها از ورود به حریم راه‌آهن خودداری کنند تا شاهد هیچ‌گونه حادثه برخورد قطار و عابر نباشیم و شادکامی عید نوروز به تلخی تبدیل نشود. به‌گزارش ایسنا، با اشاره به اقدامات این اداره کل در قالب طرح سفرهای نوروزی راه‌آهن کشور اظهار کرد: ستاد نوروزی راه‌آهن شمال شرق ۱ از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین سال ۱۳۹۶ به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است. همچنین علاوه بر لغو مرخصی‌های کارکنان بخش‌های فنی و مرتبط با قطارها تا ۲۰ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ روسای ادارات به‌صورت ۲۴ ساعته و نوبت‌های در گردش تمام ۲۰ روز طرح سفرهای نوروزی را پوشش می‌دهند.    وی افزود: در مسیر تهران-مشهد، تردد نزدیک به ۹۰ رام قطار رفت‌وبرگشت پیش بینی شده است که روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر مسافر در مسیر تهران-مشهد جابجا خواهند شد. مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۱ با بیان اینکه «تمام تلاش ما ایجاد ظرفیت برای انتقال مسافر از جاده بر روی ریل است» گفت: به نسبت سال گذشته ما پنج درصد افزایش ظرفیت ایجاد کرده‌ایم که در خدمت هم‌وطنان قرار گرفته است. زادخور در ادامه با اشاره به خدمات ایستگاهی انجام شده برای سفرهای نوروزی ۱۳۹۶ بیان کرد: تمام ایستگاه‌های دارای مساجد، مجدد تجهیز و سایر امکانات آن‌ها نیز مورد مرمت و نوسازی قرار گرفته است. وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده این اداره کل خاطرنشان کرد: برنامه این اداره‌کل برای سال آینده در راستای افزایش شبکه و گسترش سیستم‌های کنترل دیجیتالی با هدف کاهش زمان سرفاصله قطارهای مسافری (headway) به ۲۰ دقیقه برای عبور از مبادی مختلف در مسیر تهران-مشهد است. مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۱ از توسعه ۵۰ درصدی مساجد در شبکه خطوط شمال شرق ۱ خبر داد و گفت: در حال تجهیز ایستگاه‌های سمنان، دامغان، شاهرود، آزادشهر به سیستم‌های مکانیزه اعم از پله‌برقی و آسانسور هستیم و امیدواریم این اقدامات در اوایل سال آینده و تا پایان فصل بهار به بهره‌برداری برسند. زادخور تصریح کرد: توصیه می‌شود هم‌وطنان ساکن حاشیه شهرها از ورود به حریم راه‌آهن خودداری کنند تا شاهد هیچ‌گونه حادثه برخورد قطار و عابر نباشیم و شادکامی عید نوروز به تلخی تبدیل نشود. ]]> اقتصادی Sat, 25 Mar 2017 11:15:00 GMT http://alef.ir/vdcdn90o5yt0kk6.2a2y.html?456597