نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 148479
نسبت طب مدرن و طب سنتی:
جوابیه ای به نقد دکتر روازاده در سایت الف
محمدرضا رحیمی
مدتی پیش سایت الف به باز نشر مصاحبه دکتر روازاده در باب "طب سنتی و طب مدرن" اقدام نمود.در ادامه آقای ابطحی دانشجوی دکترای فلسفه علم در یادداشتی در سایت ، از دیدگاه فلسفه علم به نقد اظهارات دکتر روازاده پرداختند
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۳
اشاره:
مدتی پیش سایت الف به باز نشر مصاحبه دکتر روازاده در باب "طب سنتی و طب مدرن" اقدام نمود.در ادامه آقای ابطحی دانشجوی دکترای فلسفه علم در یادداشتی در سایت ، از دیدگاه فلسفه علم به نقد اظهارات دکتر روازاده پرداختند. در همین راستا آقای حمید رضا رحیمی مسئول وبلاگ طب اسلامی و مصاحبه گر مصاحبه مورد اشاره، جوابیه ای را برای یادداشت انتقادی آقای ابطحی ارسال کرده اند که به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر بزرگوار، جناب آقای ابطحی عزیز، سلام علیکم و رحمة الله

مطلبی را که به عنوان " بررسی انتقادی دیدگاه های دکتر روازاده در باب طب سنتی و مدرن" مطرح کرده بودید مطالعه کردم و این یادداشت را خدمت شما مرقوم مینمایم.
در ابتدا متذکر می‌شوم که بنده به درخواست هفته نامه پنجره و به عنوان مصاحبه‌گر خدمت ایشان رسیدم تا نظرات ایشان را همانطور که هست به سمع نظر علاقه مندان جریان طب سنتی و اسلامی برسانم و دیدگاه‌هایی که ایشان مطرح فرمودند چه از نظر مفاهیم و چه از نظر ادبیات مطروحه در مصاحبه، لزوما نظر اینجانب نمی‌باشد و اگر قرار بود بنده به سوالات طرح شده پاسخ بدهم قطعا فرم و محتوای متفاوتی از این مصاحبه می‌داشت.

اما در مورد بحث ایشان. یک مساله این است که عقیده ایشان در نوع تبیینی که از علم طب دارند تا چه حد منطبق با حقیقت طب اسلامی است. و مساله دیگر اینجاست که ادبیات ایشان تا چه حدی توان بیان عقاید ایشان را دارد و مساله دیگر فهم مخاطب از ادبیات مورد استفاده ایشان در بیان عقایدشان است! ... پس توجه می‌کنید که در همین ابتدای امر مساله پیچیده می‌شود. بحث بر سر چنین مسائلی فرصت بسیاری را می‌طلبد که از عهده بنده خارج است. اما جهت روشن شدن برخی مسائل نظر شخصی خود را که در برخورد با ایشان برایم حاصل شده عنوان می‌کنم و به هیچ وجه ادعای سخنگویی از طرف ایشان را ندارم.

از نظر بنده، جناب دکتر روازاده توانایی لازم را جهت بکارگیری صحیح واژگان برای تبیین فلسفی و اعتقادی طب اسلامی در مواجهه با مخاطبان خاص را ندارند. از اینرو اهل دقت و متخصصانی که بصورت فنی به ادعاهای ایشان نگاه می‌کنند، اگر شناختی از اصل تفکرات ایشان نداشته باشند و بخواهند از ظاهر کلام ایشان به نظرات ایشان برسند، در برخی موارد چندان توفیقی نمی‌یابند. بعنوان مثال اولین نقد شما به این عبارت از ایشان است که: "علم طب متعلق به پروردگار تبارک و تعالی است و در قرون گذشته توسط خداوند هدایت شده است". و در برخورد با این جمله نظر شما به عنوان یک حدس به سمت حدیث شریف " "العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء" کشیده شده است. هرچند که می‌توان این حدیث را نیز مرتبط با بخشی از این تفکر قلمداد کرد، اما منظور ایشان اشاره به مساله دیگری دارد که در جریان طب اسلامی شناخته شده است و به نظر می‌رسد که عدم شناخت شما از مسائل جاری در این جریان و مباحث مطرح در آن، باعث برداشتی شده است که بیشتر در حوزه فعالیت خود شما مطرح بوده است. و اما توضیح نظر ایشان:

در منابع روایی به مناظره‌ای از امام صادق علیه السلام با یک طبیب کافر هندی اشاره شده است که به عنوان "رساله اهلیلجه" معروف است. در این مناظره امام صادق علیه السلام در مواجهه با طبیبی که معتقد بود علم طب قدیم توسط بشر و بصورت مستقل از وحی و با استفاده از تجربه و مقایسه به دست آمده است، دست به استدلالاتی می زنند که در نهایت اثبات می کنند که بشر هیچ راهی برای دسترسی به علم طب با استفاده از تجربه نداشته است و تنها از طریق وحی میتوانسته به علم صحیح طب دست پیدا کند. (مطالعه این مناظره: http://shiateb.blogfa.com/post-۱۷.aspx) و مرحوم شیخ مفید علیه الرحمه در این باب می‌فرمایند:« پزشکی دانشی است صحیح و وجودش به اثبات رسیده است و طریق نیل به این دانش «وحی » است. این علم را علما از انبیاء اخذ نموده اند چراکه طریقی برای دست یافتن به حقیقت بیماری نیست جز طریق سمع، و راهی برای نیل به معرفت دارو نمی باشد جز به توفیق.پس ثابت شد که طریق آن شنیدن است از عالم بخفیات تعالی» و همچنین احادیث بسیاری که مجال ذکر آن در این مقام نیست. در واقع جناب دکتر روازاده بر اساس استدلالاتی که از مبانی روایی و همچنین فلسفی حاصل می‌شوند و بر اساس تفکری که یکی از جریانات فکری حال حاضر موجود در فضای جنبش نرم افزاری را شامل میشود معتقد است که اولا منشاء علم طب فقط وحی بوده است و در ثانی بشر جهت دسترسی به علم طب صحیح هیچ راهی جز مراجعه به وحی نداشته است. از این رو در طول تاریخ هر مطلب صحیحی که از این علم به بشر رسیده است حاصل آموزه های انبیاء الهی بوده که این آموزه ها نیز طبیعتاً توسط خداوند متعال هدایت می‌شده است. بر این اساس اگر شما انتقادی به جناب دکتر روازاده دارید قبل از آن باید سنگ خود را با متخصصین معتقد به این نحله فکری وا بکنید. زیرا دکتر روازاده نه فیلسوف هستند و نه فقیه. بلکه ایشان یک پزشک معتقد به این نحله فکری هستند و وظیفه دفاع از مواضع فلسفی این نحله فکری بر عهده پزشکان نیست. ما فقط جهت روشن شدن اینکه ایشان چه خطی را دنبال می‌کنند، نظرات ایشان را منعکس کردیم و بنده این را میدانم که ایشان تبحر زیادی در استخدام واژگان جهت تبیین تخصصی این مساله را ندارند و از طرف دیگر تخصص ایشان هم این نیست.

همچنین اینکه ایشان می‌گویند: "در مورد طب ادله‎‎اي وجود دارد که انسان نمی‎توانسته علم طب را خودش ابداع و اجرا کند و بدون غلط، نتیجه خوبی بگیرد" قبل از اینکه بخواهد ناظر به مثال هایی باشد که به قول شما از آگاهی های پزشکان قدیم نقل می کنند، میتواند ناظر به این بحث اعتقادی باشد. و مثال های ایشان نیز به عنوان تثبیت مطلب به کار گرفته میشود تا ادعای ایشان در ذهن مخاطب روشنتر گردد. بر این اساس اصلا نوبت به طرح مساله مقایسه دو تبیینی که یکی مورد نظر دکتر روازاده و دیگری بر اساس نظریه معرفت­شناسی تکاملی یا نظریه حدس­ها و ابطال­های پوپری است نمیرسد. چون اصل منازعه بر سر این بود که آیا بشر میتواند مستقل از وحی به علم طب صحیح دست یابد یا نه؟ اگر اثبات شود که "نه"، نظریه های مستقل از وحی خودبخود حذف می‌گردند. و بر این اساس چند مورد از سوالات شما در همین محدوده تحلیل می‌گردند. مثلا اینکه فرمودید: "دکتر روازاده چه دلیلی دارند که تبیین ایشان نسبت به تبیین ارائه شده بهترین تبیین ممکن است؟" و یا اینکه "دکتر روازاده چه دلیلی دارند که نکات پزشکی باید توسط خداوند به پیامبران وحی و از آن طریق به انسان­ها برسد؟" در گرو روشن شدن همین ادعا هستند که آیا اساساً بشر میتواند مستقل از وحی به علم صحیح دست یابد یا نه؟ پس تمام سوالات به همین نقطه باز می‌گردد. اما آیا شما در سوالی که از جناب دکتر روازاده دارید انتظار چه سطحی از پاسخ را میتوانید داشته باشید؟ غیر از این است که این سوال یکی از مسائل مورد بحث در بالاترین سطوح فلسفی در جریان جنبش نرم افزاری است؟ آیا دکتر روازاده باید در چنین سطحی مورد سوال قرار بگیرند یا در سطحی متناسب با توانایی های خود؟ ایشان به همان دلیلی که شیخ مفید معتقد است که علم طب فقط از طریق انبیاء الهی قابل اخذ است و به همان استدلالاتی که امام صادق علیه السلام مطرح فرمودند و ... معتقد به این دیدگاه هستند و اگر سوالات تخصصی تری دارید باید به جریان های علمی که متصدی رسیدگی به این مباحث هستند مراجعه نمایید. بر این اساس بنده از جانب خود و نه جناب دکتر روازاده به بقیه سوالات شما پاسخ اجمالی میدهم:


×× اما از کجا می­توان علم طب الهی را از علم طب بشری بازشناخت؟
هر علم اسلامی از این دیدگاه بر پایه یک فقه شکل می گیرد. یعنی علم طب وقتی اسلامی میشود که فقه طب تولید شود. و این فقه غیر از فقهی است که فقط حکم به اعتباریات شارع میدهد. بلکه فقه طب آن فقهی است که هم در احکام و هم در روش ها وظیفه هدایت طبیب را بر عهده میگیرد و روش استنباط او را از منابع مختلفی که در دست دارد معلوم میکند. بر این اساس همانطور که روش های مختلفی جهت تشخیص احادیث جعلی از احادیث صحیح توسط علمای این عرصه تولید میگردد در علم طب نیز روش های مختلفی ایجاد خواهد شد که همین امروز نیز اهل فن در حال استفاده از این روش ها هستند که یک بحث بسیار تخصصی است.

×× دکتر روازاده چه دلیلی بر این گفته خود دارند که هر چیزی که در حال حاضر به‎عنوان علم نامیده می‎شود و مفید برای جامعه بشری در زمینه سلامتی روح و روان و جسم فرد است، متعلق به علم غیرخدایی نیست. چه دلیلی در اختیار داریم که هیچ کدام از دستاوردهای عقلی بشر نمی­تواند برای سلامت روح و جسم فرد مفید باشد؟
انسان با تکیه بر عقلانیت مستقل از وحی و روش‎‎های تجربی صرف، نمی‎تواند به طبی دست یابد که صلاحیت مدیریت حوزه سلامت بشر را دارا باشد زیرا از طرفی انسان دارای لایه‎‎های تو در تویی است که با روش‎‎های تجربی و آزمایشگاهی نمی‎توان به شناخت آن دست یافت و از طرف دیگر انسان به‎عنوان جزئی از آفرینش دارای ارتباطاتی کاملا قانونمند با تمام اجزاي هستی است و این گسترة وسیع به‎گونه‎ای تنظيم و چیده شده که کوچکترین خطا و ناهماهنگی در آن راه ندارد. «ما تَرَی فِی خَلْقِ الرحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ» (تو در خلقت رحمان هیچ دوگانگی و عدم هماهنگی نمی‎بینی) از این‎رو کسی میتواند مدعی برنامه‎ریزی برای حوزه سلامت انسان باشد که به تمام روابط، نسبت‎ها و عوالم گوناگون مرتبط با انسان از عالم ماده تا برزخ و قیامت گرفته تا ارتباطات او با تمام موجودات علم داشته باشد، تا انسان را در هماهنگی کامل با نظام آفرینش قرار دهد. در غیر این صورت هر برنامه‎ای که ارائه دهد در تقابل با کل هستی قرار خواهد گرفت و هر نتیجه‎ای که از این برنامه بیرون بیاید باطل است. ناگفته پیداست که رسیدن به چنین شناخت وسیعی از دایره محدود توانایی انسان خارج است و بر همین اساس هیچ راهی جز وحی برای رسیدن به علوم حقیقی، از جمله علم طب وجود ندارد. به همین دلیل خداوند متعال وقتی که آدم ابوالبشر را از بهشت هبوط داد تمام علوم را به او آموخت تا از این طریق بشريت را از آن‎ها مطلع گرداند. انَّ الله تبارك و تعالی اهبط آدم من الجنّة و عرّفه علم كل شیء , فكان مما عرفه النجوم و الطب. «خداوند، آدم را از بهشت، فرو آورد و علم همه‎چیز را به او آموخت، که نجوم و طب از آن جمله است.» پس معلم حقیقی علم طب خود خداوند است، و چنین علمی چون از جانب خالق هستی است در هماهنگی تام و تمام با همه اجزاء آفرینش قرار دارد و صاحب حرف اول و آخر در علم طب است. از این‎رو انبیاء و اولیاي الهی طبیبان واقعی بشر بوده‎اند و به لحاظ تاریخی، قدمت مذهب و طبابت همسان است. پس برای آگاهی از علم طبی که توان مدیریت سلامت در تمدن اسلامی را دارا است، باید به مکتب وحی و آموزه‎‎های انبیاء و اولیاي الهی رجوع كنیم و چنین طبی را طب اسلامی می‎نامیم. بر این اساس می‎توان گفت که مبانی و چارچوب‎‎های طب اسلامی تولید کردنی نیستند بلکه کشف کردنی هستند و پس از این‎که این کشف از طریق رجوع به قرآن و کلام معصومین (علیهم السلام) انجام پذیرفت جهت تولید هر برنامه‎ای در این حوزه باید ملتزم به همین مبانی باقی بمانیم تا از مدار حقیقت و تکوین عالم منحرف نشویم و در سلامت بمانیم. زیرا به فرموده قرآن: «و ما کان لمؤمن و لا مؤمنه اذا قضی‎الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم» (و شایسته نیست برای هیچ مؤمن و مؤمنه‎ای این‎که وقتی خدا و رسول او امری مقرر می‎فرمایند آن‎ها در کارشان خودسرانه رفتار کنند.) نتیجه مهمی که از این التزام حاصل می‎شود، لزوم جامعیت طب اسلامی است، زیرا در غیر این‎صورت باید راه دیگری جهت دسترسی به قواعد تکوینی عالم وجود داشته باشد تا بتوانیم از آن طریق نقص طب اسلامی را جبران کنیم و قبل از اين توضیح داده شد که راهی جز تمسک به وحی وجود ندارد. از این رو تنها طبی که صلاحیت مدیریت نظام سلامت در تمدن اسلامی را داراست طب جامع اسلامی است و این طب چون در مبانی خود ملتزم به مکتب وحی است با هیچ نظام درمانی دیگری مخلوط نخواهد شد و یک بنای کاملا مستقل خواهد داشت.

×× آیا تنها یک مکتب تحت عنوان طب اسلامی وجود دارد؟
بله! طب اسلامی در حقیقت خود یک مکتب واحده است اما تفاسیر کنونی ما از این مکتب مختلف است که با تکامل و توسعه فهم ما از این مکتب به وحدت نزدیک خواهد شد.

××آیا شواهد تجربی مفید بودن تمامی دستاوردهای طب اسلامی را تایید کرده­اند؟ یا طب اسلامی مجموعه­ای از احکام درست/مفید و نادرست/مضر است؟
شواهد تجربی که بر اساس اصول رایج دانشگاهی تدوین شده اند به هیچ عنوان صلاحیت بررسی دستاوردهای طب اسلامی را ندارند. چون مبانی معرفت شناسی علم طب اسلامی بر اساس اصولی قوام میابند که علوم تجربی هیچ راهی به شناخت ان ها ندارد. از این رو بررسی نتایج حاصل از دستاوردهای طب جامع اسلامی بر اساس اصول تولید شده در همین سیستم انجام میگیرد تا بر اساس آن به تجربه و مشاهده اقدام کند. اما اگر بخواهیم طب اسلامی را در معنای نازله اش مورد بررسی قرار دهیم و با یک رویکرد امروزی به آن بپردازیم، ناچاریم که مفید بودن روش های آن را منوط به رفع ظواهر بیماری ها کنیم که در این زمینه هم طب اسلامی بسیار موفق عمل کرده است و موارد نادرست و مضر هم ربطی به طب اسلامی ندارد بلکه اطلاعات اشتباهی است که با ادامه تجربیات بر اساس اصول اجتهادی طب اسلامی مرتفع خواهند شد. در واقع طب اسلامی در اصل خودش بی نقص است و نواقص موجود به دلیل نقص فهم ما از اصول جامع این طب می باشد که این هم امری طبیعی است.

××آیا علمی که از مبانی ساده­ای برخوردار باشد، ضرورتا از قدرت تبیینی و کاربردی بیشتری هم برخوردار است؟
ساده بودن مبانی طب اسلامی در نظرات دکتر روازاده توضیح کافی ندارد و با اینکه مسائلی در این زمینه مطرح است بنده از این سوال میگذرم.

××‌ قدرت یک دیدگاه پزشکی را بر اساس مبانی مستحکم آن ارزیابی می­کنند یا بر اساس قابلیت آن در درمان بیماری و تامین سلامت؟
دیدگاهی که بر مبانی مستحکم بنا نشده باشد قابلیت درمان بیماری و تامین سلامت انسان را ندارد. و این سوال بسیار عجیب است! انسان موجودی است که ابعاد وجودی اش ارتباطات کاملا قانونمند با تمام اجزاء هستی دارند و تا این ارتباطات در نظر گرفته نشوند به هیچ عنوان امر سلامتی ایجاد نمیشود و دانستن چنین ارتباطاتی فقط با رجوع به مبانی مستحکم امکان پذیر است و بطور اتفاقی و شانسی ایجاد نمیشود. متاسفانه دیدگاه رایج در مورد درمان، به اموری اختصاص یافته که منجر به رفع علامت بیماری شود و این یعنی فریب دادن جامعه. زیرا علامت بیماری جهت علم به وجود بیماری است و طب مدرن به جای رفع علت بیماری با برطرف کردن علامت آن به فریب انسان ها پرداخته و چون بسیاری از ما از این حقیقت بی اطلاع هستیم قابلیت رفع علامت بیماری را با قابلیت درمان آن اشتباه میگیریم و چنین سوالاتی نتیجه همین دیدگاه هستند. خیلی از منتقدین حتی با تعاریف اولیه درمان در طب اسلامی هم آشنا نیستند و به همین دلیل بر اساس دیدگاه های رایج به طرح سوالاتی می‌پردازند که خود آن سوالات اشتباه هستند و جهت رفع این اشتباهات باید این مبانی و تعاریف توضیح داده شوند.

×× به نظر دکتر روازاده آیا تنها یک نظریه طبی جدید وجود دارد؟
نظر دکتر را نمی دانم اما تمام نظریات طبی در دو دسته قرار میگیرند. یا مستند به مبانی اسلامی و سنت های الهی هستند یا نیستند. در این صورت اگر هزار نظریه جدید طبی هم بر اساس مبانی سکولار ایجاد شود همه در یک دسته قرار میگیرند و از نظر محتوی مدرن محسوب میشوند و مورد استفاده ما نخواهند بود.

×× آیا مبانی تمامی نظریه­های طبی جدید شناسائی شده و سستی آنها به تحقیق رسیده است؟
تمامی نظریه های طبیِ مدرن بما هو مدرن، فاقد صلاحیت مدیریت حوزه سلامت انسان هستند. بحث اصلی این است. حالا اگر نظریه جدید تولید شد که دینی بود قابل قبول است اما چنین نظریه ای دیگر مدرن نیست.

×× آیا مضر بودن تمامی دستاوردهای طبی جدید حکمی پیشینی و مستقل از تجربه است؟ یا شواهد تجربی این حکم را تایید می­کنند؟
بله این حکمی مستقل از تجربه است. اما شواهد تجربی در صورتی میتوانند این حکم را تایید کنند که مدعی بررسی تمام ابعاد و تمامی ارتباطات یک پدیده با ظواهر و بواطن عالم باشند و یقین داشته باشیم که چیزی را از قلم نیانداخته اند! و اگر چنین یقینی حاصل نشود انسان در اعتماد به تجربه به راحتی فریب میخورد چون علم محدودی که انسان نسبت به روابط جاری در عالم دارد نمی گذارد او با یک دید جامع به هر پدیده ای نگاه کند و اگر یک پدیده در حیطه محدود علم او بی ضرر شناخته شود حکم به مفید بودن آن می کند. اما ممکن است با معلوم شدن فقط یک رابطه جدید، این مفید بودن نقض گردد. مثل بسیاری از داروها و روش های مورد استفاده در طب مدرن که بعد از مدتی بی استفاده شدند. بر این اساس جواب این سوال هم مشخص می گردد:

×× کدام تحقیق علمی­ای مضر بودن کامل طب جدید را اثبات یا تایید کرده است؟
این حکمی مستقل از تجربه است و طب مدرن بما هو مدرن چون مستقل از وحی میخواهد نظام طبی بسازد قادر به فهم قواعد تکوینی عالم نیست تا انسان را در حوزة نظام طبی اش در مدار تکوین عالم قرار دهد.

والسلام
حمیدرضا رحیمی
مدیر وبلاگ طب اسلامی
 
Malaysia
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۱:۵۹
برخی برای آنکه طب سنتی را نقد ناپذیر کنند نام طب اسلامی را بر آن نهاده اند و امروز حتی یک قدم پیش نهاده و می گویند انکار طب سنتی، انکار وحی است.
همچنین می گویند موفقیت طب سنتی را با آمار نمی توان سنجید و اعدادی مانند شیوع وبا و طاعون و آبله و مرگ و میر نوزادان و امید به زندگی همه کشک است. متاسفانه برخی حاضرند ایمان مردم را سست کنند تا خودشان را به اثبات برسانند. (723207) (moderator21)
 
جواديان
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۰۹:۴۸:۱۰
سلام. جناب دكتر روازاده تحليلي بر متل " اتل متل توتوله " دارند. بد نيست جهت آشنايي با معلومات غيرپزشكي ايشان به فايل آن سخنان مراجعه شود. (723252) (moderator21)
 
سينا
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۷:۴۰:۳۶
البته ايشان نقدهاي غير پزشكي زيادي دارند . ولي مثل اينكه تنها چيزي كه بعضي ها توان فهمش را داشته اند همان چيزي است كه در مورد اتل متل توتوله گفته اند ! (725512) (moderator21)
 
ترابیان
۱۳۹۱-۰۲-۰۷ ۲۱:۳۲:۱۷
البته در مورد اتل متل توتوله هم مثل اینکه خیلی ها توانایی فهم همین را هم ندارند (756908) (alef-15)
 
مصطفی
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۱۰:۱۰:۰۹
حالا سوال بنده این است که ایا نظرات ایشان در مورد طب را کنار بگذاریم ایشان چه توجیهی در مورد نظراتی که در مورد درخت و ابیاری و چمن و مسائلی که در دایره دانش تخصصی او نیست و بیان میکنند دارند ایشان در یک سخن رانی خود صریحا مگفتند که هر کجا درخت کاج دیدید ان را از ریشه در بیاورید و ان را خشک کنید که درخت کاج باعث تخریب زمین میشود ایا بیان چنین مطالبی و احیانا انجام ان توسط برخی افراد ساده اندیش چه زیانی به فضای سبز و نیز جنگلها خواهد داشت افرادی که اگاهی لازم در مورد تشخیص نوع درخت را ندارند و به گمان هود دارند کار دست انجام میدهند و درختان دیگر را هم به کمان کاج بودن از ریشه در می اورند ایا ما نباید فقط در زمینه تخصصی خود نظر بدهیم و یا در صورت نظر دادن در زمینه غیر تخصصی عنوان کنیم که بنده در این زمینه تخصصی ندارم اما نظر من اینگونه است ؟

اقای روازاده واقعا با این نحوه بیان که بنا به گفته مصاحبه کننده از منطق کلامی صحیح بی اطلاع هستند باعث میشود تا افراد با برداشت غلط بیشتر کارهیی را انجام دهند که حتی منظور نظر ایشان هم نبوده اما با انتقال غلط این امر را باعث شده اند (723288) (moderator21)
 
Australia
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۱۰:۲۳:۴۴
کلاً هم حرفهای آقای روا زاده عجیب هست و هم توجیهات آقای رحیمی. والله فعلاً که مردم همین مملکت اسلامی برای درمان بیماریهای پیشرفته هنوز هم دست به دامن پزشکان لامذهب غربی می شوند. (723314) (moderator21)
 
مرجان
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۸:۵۸
ازجهاتی صحبت دکتر روازاده قابل تامل است پزشکان گذشته راحکیم مینامیدندیعنی حکمت را اموخته بودندوکردند انچه که ازانها سراغ داریم مانند ابن سینا واقعا اعجازمیکردند درمداوای بیماران .طب امروز وپزشکان هم که می بینیم تاپول نگیرند جواب سلام بیمار رانمیدهند الاگروه اندکی که تحقیق کنیم می بینیم که اخلاق درایشان جایگاه خاصی دارد پس یک ارتباطی بین طب ووحی واخلاق بایدوجود داشته باشدکاش کسی که باسوادتر ازیک دانشجوی فلسفه علم بود دکتر روازاده رانقد میکرد کمتر دلم میسوخت (723572) (moderator21)
 
استاد دانشکده پزشکی
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۲۲:۳۰:۲۸
میدانم الف با نگاه مخصوص خود سعی در ممانعت از انتشار دیدگاههای روشنگر دارد و این چند جمله را منتشر نخواهد کرد همانگونه که پاسخ مرا هم در باره اظهارات آقای روا زاده (که در محافل علمی و پزشکی از ویدئوهای ایشان بعنوان طنز استفاده میشود) و هم در باره نظرات آقای ابطحی چنین کرد ولی چون این پیام به شما که نویسنده این نظرات هستید خواهد رسید در یک جمله میگویم که لطفا بروید و قدری در تاریخ ادیان و تاریخ علم مطالعه کنید و سیر حکمتی را که ما را از فلسفه هائی که شما میبافید به اینجا رسانده مرور کنید تا نیاز به این تفکرات قهقرائی و بقول شما نیاز به تبیین اندیشه های والای اقای (دکتر) روازاده نباشد. خداوند همه مارا به راست هدایت کند و از خرد ناب سیراب. (724434) (moderator21)
 
مصطفي
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۳:۰۲:۱۴
سلام تا زماني كه شما از پيله دگم انديشي علم مدرن بيرون نياييد همه چيز غير از علمي كه آموخته ايد برايتان عجيب است (725077) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۹:۱۸:۱۰
هر چقدر هم كه دگم انديش نباشی با روغن زيتون نميشه عفونت زرده زخم رو درمان كرد. درمانهای اين آقای دكتر روازاده جز به تاخير انداختن درمان واقعی كار ديگه ای نميكنه (725592) (moderator21)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۰۵ ۱۱:۳۷:۱۵
سلام
من بیماری سختی داشتم چندین سال درمان و استفاده از دارو های مکرر
آزمایشها و تحت نظر بودن آخرش با ویزیت اول مطب روازاده درمان شدم.
تغییر تغذیه در زندگی مخصوصا روغن و ظروف خیلی از مشکلات مرا برطرف کرد.
روا زاده تنها مشکلی که دارد این است که به غیر از تخصصش در مسائل دیگر نظر کارشناسانه میدهد که خیلی از مواقع درست نیست (1203836) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۵ ۲۳:۴۴:۰۹
اگر بخواهیم این سفسطه ها را دنبال کنیم باید تمامی علوم را تعطیل و بدنبال فقه برویم. (724505) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۲:۵۳:۳۹
البته این گزینه را هیچ فقیهی قبول ندارد (725066) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۵:۲۱:۴۶
بايد از تمام داشته ها و يافته ها استفاده كرد. چه ما حصل تجربه بشر باشه چه منشا وحي داشته باشه.
دوست عزيزي كه طب سنتي رو بازگشت به قرون وسطي ميدونن ، بدونن كه همين الان تو همون دانشگاههاي پزشكي آمريكا كه رو "پزشكي نانو" كار ميكنن دوره فوق تخصص "پزشكي گياهي" تدريس ميشه كه عيناً كتاب "قانون" ابو علي سينا رو درس ميدن و به "avesina medicine" يعني "پزشكي ابوعلي سينايي" معروف هست. (725336) (moderator21)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۰۰:۱۵:۵۹
بسمه تعالی
متاسفانه مطالب بی پایه ای مطرح شده که به اساس دین لطمه می زند. (724542) (moderator21)
 
دکتر سید مهدی موحد ابطحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۰۰:۴۶:۰۵
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر همگان
من به عنوان یک تحصیل کرده حوزوی، پزشک و نویسنده اولین کتاب تألیفی در زمینه فلسفه پزشکی مصاحبه و نقد آقای سیدمحمدنقی موحدابطحی را خواندم و یادداشتهایی را بر هر دو نوشتار آماده کرده ام اما لازم می دانم بر نوشتار آقای حمیدرضا رحیمی نیز یادداشتی نوشته و سپس برای سایت الف ارسال کنم. آیا جمعه نزدیک نیست؟ (724560) (moderator21)
 
علیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۰۹:۰۶:۲۸
من به بحث این حضرات کاری ندارم
بسیار هم به طب سنتی اصیل توجه دارم اما باید مستدل و علمی باشه
چند بار هم پای منبر جناب دکتر نشستم و مراجعاتی هم به مطبشون داشتم(پیه نسخ ایشون به تن من هم خورده! )
موضوع اینه که جناب روازاده در انتصاب مطلق طبی که بعنوان سنتی معرفی میکنند به اسلام بسیار افراط میکنند و اغلب اونجایی که نسخه های رمز آلود ایشون جواب نمیده تاثیر بدی روی اذهان داره
از طرفی بسیار روشنه که بدلیل اتصال ایشون به طیف سیاسی معروف از هفت دولت آزاد هستند و حاشیه و رانت بال یی دارند چون حتی ابتدایی ترین قوانین اجتماعی و حکومتی و اخلاقی در تجویز دارو و درمان را رعایت نمیکنند
محتوای مواد هیچیک از نسخ این آقا برای بیمار معلوم نیست و همه بجای اسم و توضیح محتوا و عوارض و فواید(که برای تمام داروها اجباریه) فقط کد دارند! کاری که در هیچ کجای طب سنتی و مدرن مرسوم و پسندیده نیست
درست برعکس سایر پزشکانی که گمنام و بی ادعا درحال خدمت به مردم درعرصه طب سنتی هستند
طب سنتی مورد نظر این آقا فقط یک سفره چرب و چیلیه و بس! (724744) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۰:۲۷:۵۵
با خواندن اين جوابيه ياد داستانی افتادم در قرون تاريك زندگی بشر
گروهی ساعتها با هم بحث ميكردند كه تعداد دندانهای اسب چند تا است و دايم از اين و ان كتاب و شخص نقل قول ميكردند و هيچ كس به خود زحمت باز كردن دهان اسبها و شمردن آنها ر ا به خود نمی داد

اين رويه تفكر و پاسخ دادن همان است كه در اروپا باعث ايجاد قرون وسطای جهل و تاريكی شد و بعد در كشورهای اسلامی باعث عقب ماندگی و ضعف مسلمانان (724846) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۵:۲۱:۱۴
بايد از تمام داشته ها و يافته ها استفاده كرد. چه ما حصل تجربه بشر باشه چه منشا وحي داشته باشه.
دوست عزيزي كه طب سنتي رو بازگشت به قرون وسطي ميدونن ، بدونن كه همين الان تو همون دانشگاههاي پزشكي آمريكا كه رو "پزشكي نانو" كار ميكنن دوره فوق تخصص "پزشكي گياهي" تدريس ميشه كه عيناً كتاب "قانون" ابو علي سينا رو درس ميدن و به "avesina medicine" يعني "پزشكي ابوعلي سينايي" معروف هست. (725333) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۶:۱۷:۳۸
اولا ميشه منبع حرفتون رو ببينيم

دوما اگه فقط كمی تاريخ علم پزشكی رو ميدونستيد اينو ميدونستيد كه يكی از اتفاقات مشهور آن اتش زدن كتاب قانون بود ودليل ان غلط بودنش نبود .دليلش غلطبودن تكيه بيش از حد به دانش گذشتگان و تعطيل كردن تجربه است
در تدريس علوم تجربی دانشجو يان وادار ميشوند كه همه گفته ها را خود تجربه كنند
و به انچه كه ميشنوند اكتفا نكنند ؛ مانند قانون جاذبه ، حلقه ها ی نيوتن و اصولا هر كسی بايد بتواند به همان نتايجی‌كه يك نفرادعا ميكند برسند تا بتوان انرا به عنوان يك واقعيت قبول كنند (725411) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۳:۰۳:۵۴
مگه قانون به تعطیل کردن تجربه حکم کرده بود که آتشش زدند؟
مشکل درون خودشون بود. هدف دیگه ای داشتند. در طب مدرن دانش بشر در حال افزایش هست.
چرا باید ریشه های دانش خود رو آتش زد. (736790) (moderator18)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۰:۴۵:۴۲
شما یک دانشگاه رو معرفی کن فقط یک دانشگاه توی آمریکا که کتاب قانون ابن سینا رو بیاد درس بده. یه چیزی فقط شنیدی متاسفانه از همین منبرهای روازاده. یه لینک معتبر بده که حرفتو ثابت کنه. (3046154) (alef-13)
 
علي
Canada
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۱۶:۳۵:۱۳
ميگما از بس درگير اين آقا "محمدرضا رحيمي" هستين كه اسم اين آقاي نويسنده رو اول متن نوشتين محمدرضا رحيمي! در حالي كه اسم ايشون حميدرضا رحيمي هستش (پاين متن درست نوشتين اما اول متن غلط ) (725435) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۲۲:۵۵:۰۳
«در مورد طب، نباید پنداشت که علم پزشکی امروز صورت تکامل یافته طب قدیم است؛ علم پزشکی اصولا بر مبانی دیگری استوار است. در قدیم انسان را از یک‎سو جزیی از طبیعت و از سوی دیگر جامع همه طبایع می‎دانسته‎اند و بدین‎ترتیب سعی می‎کرده‎اند که نظم داخلی بدن انسان را دقیقا در انطباق با طبیعت خارج شناسایی کنند. بر این مبنا، انسان را همچون طبیعت خارج صاحب طبایع چهارگانه گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر، و سرد و خشک می‎دانسته‎اند و اخلاط چهارگانه بدن انسان ـ صفرا، خون، بلغم و سودا ـ را متناظر با این طبایع اربعه قرار می‎داده‎اند و سعی می‎کرده‎اند از روی نظامی که فی‎مابین این طبایع چهارگانه در طبیعت موجود است، نظام داخلی بدن انسان را پیدا کنند و بر همان اساس عمل کنند. این مبنا، برخلاف آن‎چه معمولا می‎پندارند، توسط پزشکی امروز نه‎تنها نقض نشده است بلکه روز به روز حقانیت آن آشکارتر می‎شود. به هر تقدیر، ‎پزشکی امروز را هرگز نمی‎توان همان علم طب قدیم دانست. طب قدیم دقیقا‎ بر مبانی حکیمانه‎ای منشأ گرفته از دین اسلام، استوار بوده است و بدین‎ترتیب، امکان تعلیم و تدریس آن در حوزه‎‎های علمیه وجود داشته، حال آن‎که بین پزشکی امروز و مبانی اعتقادی و فلسفی ما پیوندی این‎چنین وجود ندارد. این حرف را به‎عنوان سرزنش تلقی نکنید؛ مقصود حقیر بیان این نکته است که چرا دیگر امکان تدریس این علوم در حوزه‎‎های علمیه وجود ندارد. آن‎چه در زمینه علم طب و پزشکی امروز گفتیم درباره همه علوم دیگر، حتی ریاضیات و هندسه نیز صادق است. همه این علوم در گذشته بر مبانی دیگری استوار بوده‎اند و فی‎مابین آن‎ها و مجموعه اعتقادات مذهبی و فلسفی انسان پیوندی کامل برقرار بوده است. این پیوند اکنون بریده شده و به اعتقاد حقیر، این انقطاع نه به علت تخصصی شدن علوم، ‎بلکه به‎علت جدایی علم و دین از یکدیگر حاصل شده است. تخصصی شدن علوم، خود معلول همین جدایی است.» (725765) (moderator21)
 
طالب
۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۰۶:۳۹:۴۸
خدا حفظت کنه (2963168) (alef-3)
 
حبيب
۱۳۹۱-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۴:۴۹
با سلام بنده تمامي سخنان دكتر روازاده را شنيده يا خوانده ام و هيچ هرف غلطي از ان پيدا نكردم ضمن اين كه بنده تمامي طب الرضا و نظرات امام صادق را نيز خوانده ام دقيقا حرف همان بزرگواران را مي زند تمامي پزشكان كنوني البته بغير از اندك افراد متعهدي كه در شهرهاي كوچك يافت مي شوند دنيا زده اند و خدا را فراموش كرده اند كد ام دكتر مانند اقاي روا زاده درمان هاي رايگان براي افراد ناتوان دارد اكثر پزشكان ما نيز زدهاند به بساز و بفروشي برادر من به دستان توانمند همان دكتر روا زاده در مان شد در حالي كه پزشكان بيمارستانهاي همدان از وي قطع اميد كرده بودند بنده دستان ايشان را مي بوسم و به افرادي كه نا اگاهانه و از روي اقراض سياسي و فقط به خواطر كوبيدن ايشان خرف مي زنند مي گويم كه به خدا ايمان داشته باشيد (725815) (moderator21)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۰:۳۹:۰۷
دکتر روازاده با تمام قدرت در حال خرد کرد بساطی هستن که عده ای کثیری از بی وجدان ترین درنده ها برای مکیدن خون این مردم بیچاره به پا کرده بودن از روغنهای تقلبی گرفته تا نون وآبو داروهای نامشخصی که معلوم نیست با چه هدفی تولید میشه /شک نکنید تمام کسانی که در حال جدال با حرکت انقلابی در زمینه سلامت دکتر روازاده هستن بلا شک دارن ضربه سختی میخورن و به یاری خدا مطمئنا در فاصله ای نزدیک تمام آرزوهها وامیال شهوانی ونفسانیشون با خاک یکسان خواهد شد
.
.
.
.
.
.
آرزوهایتان را با خود به گور میبرید با تمام کسانی هستم که به هر نحوی قصد تحقیر /تخریب دکتر روازاده را دارید دیگر دیر شده خواب مانده اید به خوابی رفته بودید که خودتان لالاییش را خوانده بودید خوابی که به مرگتان تبدیل شده (3488008) (alef-11)
 
یکی از یه جایی
۱۳۹۱-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۴:۴۴
دکتر
چی بدم خدمتت؟
این طب ره به جایی نمی برد، حتی اگر دانشگاهی بزرگتر از دانشگاه الازهر به آن اختصاص دهند از بیخ گوش دکتر روازاده بلند می شن میرن دنبال استامینوفن می گردند. (733999) (moderator18)
 
مداوا شده توسط دکتر روازاده
United States
۱۳۹۱-۰۲-۰۷ ۲۲:۱۹:۱۰
عزیزان اگر واقعا به دنبال حقیقت هستید کافیست که به خود زحمت یکبار رفتن به "بیرون" مطب دکتر روازاده را بدهید و با کسانی که خسته و مانده از دیدار با دکترهای متخصص بسیار و انجام آزمایشهای مختلف و مصرف انواع داروهای شیمیایی و "درمان نشدن" به مطب دکتر آمدند، صحبت بفرمایید و ببینید که دکتر چگونه ناامیدی آنها را تبدیل به امید کرده و "درمان شدند"و بعد نظر خود را ابلاغ بفرمایید. (756937) (alef-15)
 
یاسمن
United States
۱۳۹۱-۰۲-۰۷ ۲۲:۴۶:۵۳
من خیلی مایلم یک ملاقاتی با روازاده داشته باشم چون!
این روزها یکی از موضوعات داغ منتقدین دکتر روازاده شده و سعی عجیبی برای کوبوندن اون می کنند، پس حتما یه کاسه ای زیر این نیم کاسه هست!!!!!!!!! (756962) (alef-15)
 
محمد باغچقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۲۰ ۱۱:۱۹:۰۴
به نام خداوند بخشنده مهربان که سینه فراخ آمرزش است و بالهای گشوده رحمت
سپس خدایی را سزاست که به او تکیه میکنم و او گرامیام میدارد ودست نوازش بر سرم میکشد
به کسی تکیه نمیکنم که اگر کنم خوارم میکنند و تنهایم میگزارند
وزمین پاک حاصلش را به اذن پروردگار بارور ساخت
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه اشخاصی که در این بحث شرکت دارند
با توجه به دیدگاه های مختلفی که در این امر وجود دارد بنده نیز خواستم خدمتی جهت انجام وظیفه در راستای اخلاق، عدالت، آزادی که آن را زیر مجموعه راه وروش زندگی بشر می دانم گزارم.
نظرات اینجانب فقط از باب دیدگاه شخصی به این نوع مسائل میباشد و هیچگونه نقد یا تائید شخص یا گروه خاصی نیست.
اگر برای جواب هر سؤال تامل برانگیزی کمی با دقت بیشتر و نگاه دقیقتر برسی لازم شود هیچگاه مباحث تا به این اندازه پیچیده نخواهد شد.
بیائید همراه با من و دیدگاه اسلامی برگردیم به خلقت بشر
(بشر را سالم آفریدیم و هر آنچه نیازش بود سالم آفریدیم و در اختیار او قرار دادیم)
(آنچه سالم برای سعادت و رفاه ایشان آفریدیم اگر همانگونه که هست استفاده کرد رفاه را برای او به همراه خواهد داشت، در غیر این صورت عذاب را برای او به همراه دارد)برداشت اینجانب از چند آیه از قرآن کریم
حال از خود و کسانی که به دین اسلام اعتقاد دارند میپرسم که اگرسودجویی ، منفعت طلبی، و خودخواهی انسان در همان ابتدای خلقت نبود باز هم نیاز به همه این پیشرفت ها و علومی که نام آن را علم جدید گذاشته اند بود؟
آیا در آن دوران که تعداد بشر اندکی بیش نبوده وسعت زمین و خلقت هم اندکی بوده؟
حال به دلیل تعداد اندک بشر کمی به جلو تر یعنی دوران صدر اسلام میآییم که مسافت مطرح بوده و زمان نیز همین طور افراد بشر نیز تعداد آن به اندازه ای قابل توجه رسیده!
آیا باز هم اگر سود جویی ها ، منفعت طلبی ها، وخودخواهی های بشر نبود نیزی به تمام اینها بود؟
مثال:(مواد غذایی)1، شیر:نگهداری آن اگر در همان لحضه دوشیدن و همان روز مصرف نمیشد باید تبدیل به محصولی دیگر میشد و ادامه .... روند خاص خود ، که امروز با همه پیشرفتی که در علم جدید شده هنوز برخی از سرمایه داران که حتی در شهر های کلان زندگی میکنند و توان نگاه داری دام را ندارند شیر یک روزه و تازه استفاده کرده و به هیچ عنوان شیرهایی که حتی با روش های جدید وکاملا طبیعی مدت دار میشوند را استفاده نمیکنند، این امر را در خانواده های قشر مستضعف و پایین جامعه که البته به گفته برخی از افراد( مستضعف )نامیده میشوند ودر روستاه ها زندگی می کنند و تعداد محدودی دام دارند نیز حکم میکند.
2،........ میتواند سؤالی از طرف خواننده باشد
پس تا به اینجا بنده از سخنان خودم دریافتم که دو موضوع اصلی را میتوان مطرح کرد
1. سعادت و رفاه بشر در زندگی دنیا
2، منفعت طلبی و سود جویی و خود خواهی برخی
همان طور که امروز میبینیم با پیشرفت در علم یعنی کامل تر شدن اعمال گذشته
دستگاهی اختراع میشود که میتوان با آن دریافت شیر دقیقا چه مدت در حالت عادی سالم میماند و دقیقا چه چیز باعث فاسد شدن آن و واکنش های تر کیبی آن میشود در ابتدای زندگی بشر با استفاده از عقل و تجربه عملی که حتی باعث مرگ بود انسان متوجه میشد و در ادامه با راهنمایی های دین و علوم الهی از طریق پیامبران دین که علوم آنها الهی بوده دقیقتر میشد که هر دو میتواند رفاه و سعادت را به دنبال داشته باشد.
مثالی دیگر:1/(طی کرن مسافت) در گذشته اشخاصی که تمام قوانین الهی را آ>چنان که پروردگار از‌آنها خواسته اجرا مینمودند واعتقاد کامل به پروردگار داشتند و همچنین ایمانی کامل میتوانستند از قدرتهایی که خداوند در اختیار آنها میگذاشت همچون آصف،سلیمان،و.....با چشمی بر هم زدن مسافت طی کنند کمی عقبتر و جلوتر اشخاصی نیز با حیوانات مختلف . وامروزه در حد امکان هواپیما یا فضا پیما
که اگر تهیه و استفاده سوخت آن ضرری چون آسیب به محیط زیست نداشته باشد
هزینه های مختلف به همراه دارد...............
2/(علم پزشکی) امروزه میبینیم که با توجه به پیشرفتهای شگرفی نه تنها بیماری ها درمان نمیشود که روز به روز به بیماریها و انواع آن اضافه نیز میشود
حال که در گذشته فقط مرگ و میر بیشتر بود و بیماری اندک
این صحبت بنده نه تایید مرگو میر گذشته میباشد و نه نقد بیماری های امروز
(تحلیل بیشتر)
در گذشته اگر انسانی دقیقا آنچه را که اصول زندگی او بود رعایت میکر د و همانگونه که علم راه و روش زندگی (دین) به او راه حل میداد آیا باز هم بیماری ها فراگیر و بیشتر میشدند؟
یا اگر کسی واقعا به خدا ایمان داشته و اصول دین را دقیقا رعایت میکرد و دچار بیماری میشد کما که آن بیماری آزمایشی از سمت پروردگار باشد آیا مرگ برای او اندوهگین یا معضلی به حساب می آمد؟
و امروز ما طب را داریم که این سوال مطرح است که برای چه آمد ؟
چه میکند؟
و تا کجا خواهد رفت؟
حال بیائید دقایقی به گذشته بر نگردیم و فقط راجع به امروز صحبت کنیم:
امروز هر شخصی اگر به هر دلیلی بیمار میشود باز سؤالهایی مطرح میشود که
دلیل بیماری چیست؟(مهمترین سؤال)
بیماری چیست؟
درمان چیست؟
درمان کننده کیست؟
اینجا تکلیف اشخاصی که اعتقاد کامل به پروردگار و دین اسلام دارند تا حدودی برای من مشخص است.
میرویم سراغ دیگر اشخاص جامعه
بیمار میتواند سرمایه دار باشد یا مستضعف و یا متوسط که هر کدام از آنها نیز متوانند در دو گروه منفعت جو و سعادت طلب قرار گیرد یعنی خود خواه و غیر خود خواه
درمان کننده نیز همین طور
مثال: (دل درد) فرض بر این که هیچکدام از اقشار بیمار نمیدانند بیماری دل درد چیست
به پزشک عمومی مراجعه کرده و قبل از شکایت اصلی بیماری شکایت خود از بیماری را میکند:
بیمار: از زمانی که بیماری ام شرو ع شده حال خوبی ندارم در تمام مدت به خودم میپیچم ودر ناحیه شکم احساس درد شدیدی دارم از دیروز......
پزشک: دقیقا در کدام قسمت از شکم احساس درد میکنید؟
بیمار:.............0
پزشک عمومی: اگر غذای مسمومی مصرف شده احتمالا مسموم شدید .....
تجویز:این (داروها)(داروها نکته مهم)، این آزمایش واین وقت بعدی در صورت اثر نداشتن دارو و به همراه داشتن آزمایش
آزمایش: آندوسکوپی، سونوگرافی، خون، و...............
اگر تشخیص پزشک درست باشد و دارو اثر بگذارد حال باید بگوییم که این دارو چیست؟
چگونه تهیه میشود؟
و چه تاثیر های دیگری از جمله عوارض خواهد داشت؟
آزمایش: آيا دقیق نشان خواهد داد؟
آیا عوارضی خواهد داشت؟
و اگر تشخیص درست باشد و عوارضی هم به دنبال نداشته باشد نیاز به (دارو) هست و دوباره مسئله دارو....
پزشک متخصص: اگر همه اینها به پزشک متخصص ارجاع داده شود آیا تشخیص درست خواهد بود
اگر تشخیص درست باشد نیاز به (دارو) دارد یا جراحی و یا....
حال که همه راه ها به دارو منتهی میشود حتی مقدار کم حتی برای ترمیم زخم های جراحی حتی ......
دوباره این سؤال مطرح است که :
این دارو چیست؟
از چه چیزی تولید میشود؟
در چه (بیماری هایی استفاده میشود؟
و آیا عوارض به دنبال خواهد داشت؟
و آیا در این عوارض نیاز به داروی (دیگری) میباشد؟
و....................
ادامه مطلب به دلیل کمبود وقت و توان کم اینجانب در نوشتن نوشته نشده در صورت تمایل به ادامه بحث پیام بگذارید
حق نگهدارتان
با سپاس فراوان از پروردگار بری تعالی
به نام خداوند بخشنده مهربان که سینه فراخ آمرزش است و بالهای گشوده رحمت
سپاس خدا را سزاست که هر وق بخواهم میتوتنم صدایش بزنم و هر گاه در پی خلوتی با او باشم بی هیچ واسطه ای میتوانم داشته باشمش
با عرض سلام مجدد و ادب و احترام هر چه بشتر
اضافه میکن قدر دانیم را از مدیر و مسئول سایت که دیدگاه ها ونظرات را بدون هیچ محدودیتی و با برقراری نظم خاص خود بر روی سایت قرار داده
در ادامه باید بگویم همانطور که عرض کردم اگر دقت بشر در درک بشتر خلقت و پروردگار عالم بیشتر و دقیقتر باشد هیچگاه مسئله ای تا این حد نا مفهوم نخواهد بود
در مطلب گذشته که از جانب بنده ارائه شد این نتیجه را گرفتم که سود جویان و منفعت طلبان این عرصه یا به طور کلی فرصت طلبان سود جو در جامعه از راه هایی وارد شده تا بتوانند در آمد آینده خود را تضمین و تثبیت کنند، همانطور که امروز شاهد آنیم که با استفاده برخی دارو ها از طرف مصرف کننده و اولین خرید آن دارو ، مصرف کننده ضمانت خرید بعدی دارو و مراجعه بعدی به پزشک و بلیط ورود بیماری بعدی را میدهد.
برای اینکه از بحث اخلاقی زیاد دور نشویم و بنا به اظهار اینجانب که بحث ،انتقاد شخص یا گروه خاصی نیست بهتر است تا به بحث اصلی یعنی اخلاق عدالت آزادیی (برای همه) که در رابطه با این مسئله صدق میکند بپردازیم
قابل ذکر است که عرض کنم در دنیایی به سر میبریم که جدا از منفعت طلبانی که چشم وگوش بر همه چیز جهان هستی بسته و راه را میپیمایند سیر عظیمی از انسان ها در تلاش آنند که اخلاق و عدالت و آزادی را در همه عرصه های اجتماعی اجرا کنند و در راهی قدم بردارند که آرزوی دیرینه بشر بوده هست و خواهد ماند
حال بیایید کمی بیشتر در رابطه با مسائل طب کنکاش کنیم
دیدگاه خدمت به بشر در طب و بزرگان طب که خود را خدمت گذار تمام بشر و مردم جهان هستی میدانستند را با دیگاه های برخی بزرگان طب که فقط علم آن را مختص به خد و منطقه خود میدانند نمیتوانم مقایسه کنم آنقدر که وقتی شنیده ها و دیده هایم را که از خدمت گذاران این عرصه به یاد می آورم تمام وجودم پر میشود از آنچه که اسلام به من آموخته
آنگونه که در کتاب بزرگ راه و روش زندگی (قرآن ) خوانده ام و در یافته ام
شخصیت معلمان دین و الگو های آن همچون پیامبر (ص) و دیگر پیغمبران به من آموختن که دین اسلام مختص شخص یا گروه خاصی نیست و برای عدالت جهانی متعلق به تمام مردم آن است و همانطور خلقت پروردگار و همانطور علوم این آفرینش بزگ و خدمات آن که در راه رفاه و سعادت بشر گام مینهند
پس چگونه میتوان در دنیایی که همچون امام علی (ع) و امام حسین(ع) در آن زندگی میکردند و وجود خود را وجود تمامی بشر میدانستند و تمام زندگی خود را صرف خدمت و آموزش بشر کرده اند و هر آنچه کرده اند برای سعادت بشر بوده
و در این راه رفتار ی که لایق خلق باشد آنگنه تحسین بر انگیز که وصف آن ممکن نباشد انجام میدهند
چه ارزشی بیش از این باشد که انسان امروزه تمام آن را به اندکی مال دنیا و منفعت خیش بفروشند؟
آنجایی که حکیمان بزرگ چه ایرانی و چه خارج از ایران گام خدمت پزشکی را برا رساندن آن به تمام مردم جهان آنطوری بر میدارند که لحظه ای حتی ذره ای به منفعت خویش فکر نمیکنند و تمام سالهای عمر خویشتن را در این راه صرف کردند و رفتار آنان با مردم جهان حتی بخصوص بیماران آنگونه بوده که هنوز زبانزد و نام آور است
چگونه میتوان رفتارهای ناپسند و زشت و رکیک برخی را که امروز به عنوان سردم داران طب در جهان خود را معرفی میکنند تحمل کرد و فریاد اخلاق عدالت و آزادی سر نداد؟
آنهایی که برای رسیدن به منافع خود از هیچ راهی دریغ نمیکنند از هیچ رفتاری سر باز نمیزنند
و از هیچ دروغ و نیرنگی دریغ نمیکنند!
حال از شمکا و خودم میپرسم؟
این را میتوا پیشرف در علم نامید؟
این را میتوان تکنولوژی نامید؟
یا ............
(در صورت تمایل ادامه خواهد داشت)

سپاس خدا را سزاست که سینه فراخ آمرزش است و بالهای گشوده رحمت
حق نگهدارتان (775711) (moderator18)
 
۱۳۹۲-۱۲-۲۵ ۲۱:۲۲:۴۵
خدا رو شكر حرف حق با فوتي ازبين نميره .هركسي كه مغرض نباشه بدون تعصب

بحث ميكنه، ظاهرا بعضيا سر جنگ دارن ! وقتي طب سنتي نتيجه داده برامون بگيم نه بدرد نميخوره؟! (2028807) (alef-13)
 
اسماعیل سیفی
۱۳۹۳-۰۱-۰۱ ۲۱:۱۴:۲۷
با سلام به همه ایرانی ییایی عزیز
بی مقدمه دکتر روازاده عشقمه میدونین چرا چون هیچ چیز رو بدون دلیل نمیگوید شما اید که توجیح میکنید وباورداریددد اماااااا مخالف آقای حکیم روازاده هستید میدونین چرا عشقمه بیشتر گفته هاش علم جدید هم قبول داره اماااا پزشکای امروزی اینو تو نسخه هایییی بیمار نمینویسن به خدا هم من هم شمااااا وقتی میریم پیش دکتر چراااا خودشون همون بیماری رو دارن که ما خودمون داریم اکثرا من خودم وبلاگ آقای دکتر روازاده رو دارم ravateb.blogfa.comبیایین اونجا تموم پاسخ سوالتونو میدم من خودم واسه مشکل طاسی سرم تشنج خال کک مک لک هرچی داشتم خوب شدم میدونین چرا چون همه گفته هاشو رعایت کردم آی اونایی که رفتین مطب دکتر انصافااااا تموم گفته های دکترو انجام دادین نه اصلا نصفشو چطور ؟؟؟؟؟؟ گفته بعداز هر وعده غذایی نمک دریا قبل وبعد نه واقا همیشه اینکارو کردی حالا این ساده شه آقایون خانومااا آقای دکتر گفته همه علامت هایییی که تیک زده شده رعایت شود حالا چی میگی رعایت کردی یا اینکه نصفشو یا اینکه 10درصد علم جدید خیلی چیزای رو ممنوع کرده ولی این ممنوعاتو هیچ وقت تو نسخشون نمینوسن اصلا نمیگن که ضرر داره مثلا کنسروههااااااا مواد کارخانه ای آقا برو تو اینترنت بزن کتابشو بخون میگه آلمنیوم ضررداره آلزایمار میاره مثلااااا ولی ما نمیریم پیداش نمیکنیم فقططططط هرچه اروپاییی ها بکن ما اون کارو میکنیم فقط با انگشت نشون میدن ما هم اونکار و انجام میدیممم ولی اونا چی کار میکننن دزدان دریایی اومدن طب سنتی ابوعلی سینا رو از ما گرفن از ما پیش اوفتادن دارن کتاب خودمونو تو اروپا به ما یاد میدن اونم حالا 10درصدشو خوب خلااصه من خیلی آدمارو فرستادم پیش آقای دکتر همه خوب شدنننن به یه شرط که گفته های روازاده رو رعایت کردند همین آقای حکیم دکتر روازاده نعمت است بعداز اینکه ازدست دادیم اونوقت میفهمییمم کوچیک شما اسماعیل سیفی بچه آذری منطقه ارسباران (2034973) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.