نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 289275
نسخه آلمانی – ژاپنی برای خودروسازی ایران
بخش اقتصادی الف، 26 مرداد 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۹
توافق هسته‌ای در شرایطی محقق شده است که بسیاری شرط پیشرفت صنعت خودرو در دوران پساتحریم را همکاری مشترک با خودروسازان خارجی می‌دانند. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، خودروسازان کشورمان قبل از آغاز همکاری با تولید‌کنندگان خارجی باید استراتژی تازه‌ای برای صنعت خودرو کشور و همچنین ترکیب سبد انرژی مشخص کنند.

به این ترتیب این کارشناسان تاکید دارند که شروع تعاملات صنعتی با برندهای معتبر جهانی در دوران پساتحریم نیازمند ارائه استراتژی مشخص و معین صنعت خودرو است تا هنگام پیاده سازی خواسته‌ها، دو طرف بتوانند اهداف خود را اجرایی کنند. با این حال در شرایطی که عمده اظهارنظرهای مسوولان و خودروسازان تاکید به پیشرفت صنعت خودرو از راه سرمایه‌گذاری مشترک برندهای معتبر خارجی در دوران پساتحریم است، اما تاکنون استراتژی مشخصی در زمینه نحوه همکاری با خودروسازان خارجی اعلام نشده و این در شرایطی است که در بحث ورود خودروسازان خارجی تنها شروط وزارت صنعت داخلی سازی ۴۰ درصدی خودروهای تولید مشترک و همچنین توسعه صادرات است. حال آنکه به عقیده کارشناسان، مهم‌ترین موضوع در آینده همکاری با خودروسازان خارجی دارا بودن استراتژی صنعت خودرو با در نظر گرفتن سبد انرژی و سوخت خودرو است.

آنطور که دنیای اقتصاد گزارش داده،در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی گزارشی با عنوان استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان (تجربه‌ای برای شرایط پسا تحریم و برنامه ششم توسعه) منتشر کرده که این گزارش رویکرد و استراتژی برندهای معتبر خودروسازی جهان و به کارگیری تجربیات آنها در صنعت خودرو کشور در شرایط پساتحریم و برنامه ششم توسعه کشور را مدنظر قرار داده است.

در این گزارش با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد کشورها به‌خصوص رشد اقتصادی، الگوگیری صنعت خودرو کشور از استراتژی برندهای معتبر جهان را بسیار مهم دانسته است تا خودروسازان داخلی با تعیین رویکرد و نوع استراتژی خود بتوانند تداوم و بقای خود در صنعت خودرو را تضمین کنند.

یافته‌های مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در شروع تعاملات جدید با برندهای معتبر خودروسازی جهان در فضای پساتحریم قبل از هر چیز باید استراتژی صنعت خودروکشور با توجه به سبد انرژی در راستای سند جامع انرژی مشخص شود تا از این طریق نحوه همکاری صنعت خودرو کشور در خصوص حل مشکلات زیست محیطی و دستیابی به مزیت‌های کیفیت، ایمنی و رقابت‌پذیری، همسو با رویکرد صنعت خودرو جهان مشخص شود.

براساس این گزارش، رویکرد غالب اکثر برندهای معتبر خودروسازی جهان بحث کاهش آلایندگی خودروها با کاهش مصرف سوخت براساس تغییر نوع سوخت است. از آنجا که تمرکز اصلی برنامه پنجم توسعه کشور نیز بر موضوع تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی است، این گزارش پیشنهاد کرده صنعت خودروی کشور بهتر است رویکرد سرمایه‌گذاری مشترک در فضای پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای آلمانی و ژاپنی تغییر دهد تا ضمن دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و بحث کاهش آلایندگی هوا، به مرور بنزین از لیست کالاهای استراتژیک خارج شود.

بررسی تجربه تویوتا وجنرال موتورز
این گزارش تاکید دارد که شرکت تویوتا اهمیت ویژه‌ای به نوآوری و تکنولوژی‌های جدید دارد و مشخصه بارز این برند ایمنی و کیفیت بالا و تولید محصولات دوستدار طبیعت است. به‌طوری‌که وجه تمایز شرکت تویوتا با دیگر برندهای معتبر جهانی، تولید خودروهای هیبریدی در حجم بالا است.

روند تولید این خودروها از سال ۲۰۱۲ تاکنون افزایش بسیاری داشته است؛ به‌طوری‌که این شرکت در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودروی هیبریدی تولید می‌کند.

از سوی دیگر یکی از رویکردهای تویوتا تولید خودروهای پیل سوختی (مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی) با آلایندگی صفر است که جزو استراتژی‌های اصلی آینده این شرکت است. شرکت تویوتا تاکنون بیش از دو دهه است که به فعالیت در این زمینه پرداخته است.

این در شرایطی است که رویکرد شرکت جنرال موتورز نیز شباهت بسیاری با تویوتا دارد؛ به‌طوری‌که این شرکت نیز توجه بسیاری به‌راحتی و ایمن بودن خودرو دارد، اما رویکرد سوم این شرکت توجه به مسائل محیط زیستی در تولید خودرو است و برهمین اساس جنرال موتورز نیز با تولید خودروهای سازگار با طبیعت اولویت خود را خودروهای الکتریکی قرار داده است.

در بخش سوم این گزارش برندهای معتبر اروپایی بررسی شده‌اند که از سال ۲۰۰۷ تاکنون استراتژی خود را تولید خودرو با درصد کم آلایندگی به‌منظور کاهش مصرف سوخت در نظر گرفته‌اند و بر همین اساس برای رسیدن به این اهداف به تغییر نوع سوخت خودروهای تولیدی پرداخته‌اند، به طوری که این برندها از سال ۲۰۰۱ تاکنون به تولید خودروهای دیزلی مشغول هستند. بر این اساس شرکت‌های آلمانی مانند بی‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز ۸۰ درصد از ظرفیت تولید خود را به خودروهای دیزلی اختصاص داده‌اند.

شرکت فولکس واگن نیز که در حال حاضر یکی از گزینه‌های احتمالی برای همکاری مشترک با ایران خودرو است در طول سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ با اختصاص ۶۰ درصد ظرفیت خود به تولید خودروهای دیزلی، سیاست تولید خودرو پاک را دنبال می‌کند.

بر این اساس به طور میانگین برندهای اروپایی در یک دهه اخیر ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را به خودروهای دیزلی اختصاص داده‌اند که علت اصلی این موضوع نیز کاهش آلایندگی و کاهش قیمت تمام شده بوده است.

کارشناسان با بررسی دو شرکت تویوتا و جنرال موتورز و همچنین برخی خودروسازان اروپایی چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که از آنجا که خودروسازان داخلی افزایش تنوع محصول را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند و بر همین اساس آینده توسعه صنعت خودرو را وابسته به سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای معتبر جهانی می‌دانند، باید در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود به تولید خودروهایی با رویکرد مصرف سوخت‌های پاک روی بیاورند. این گزارش همچنین تاکید دارد که خودروسازان ایرانی باید با درس گرفتن از تجربه این برندها، رویکرد سرمایه‌گذاری مشترک در دوران پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای ژاپنی و آلمانی تغییر دهند؛ زیرا استراتژی اصلی برندهای معتبر خودروسازی جهان در سال‌های اخیر تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی است. حال آنکه در برنامه پنجم توسعه نیز بر تولید و استفاده از خودروهایی با سوخت پاک تاکید شده است.

این در حالی است که وزارت نفت نیز در سال‌های اخیر تاکید بسیاری بر تولید خودروهای هیبریدی یا سوخت دیزل دارد و در همین زمینه آمادگی خود را برای سوخت رسانی به کلانشهرها اعلام کرده است.

از سوی دیگر در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تاکید شده است که از مجموع خودروهای سبک کشور در ناوگان، سهم خودروهای سبک دیزلی باید ۲۴ درصد باشد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با توجه به سیاست تغییر سوخت در کشور و تاکید این موضوع در برنامه پنجم توسعه، به خودروسازان پیشنهاد کرده است که رویکرد سرمایه‌گذاری خود در فضای پساتحریم را براین اساس برنامه‌ریزی کند. با این حال شرایط فعلی تولید خودرو در کشور نشان‌دهنده آن است که تولید سواری‌های دیزلی به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.

تولید دیزل به جای گازسوز

«کاهش تولید خودروهای گازسوز» و افزایش تولید خودروهای دیزلی و برقی یکی دیگر از مواردی به‌حساب می‌آید که  به آن توجه داشته شده است؛ به‌طوری‌که در این گزارش تولید خودروهای گازسوز توسط برندهای مختلف در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ را بررسی کرده است و تاکید دارد که به دلیل آلایندگی بالای خودروهای گازسوز تولید آنها توسط خودروسازان جهانی با افت بسیاری روبه رو بوده است.

با وجود آنکه تولید خودروهای گازسوز در کشور یکی از اهداف خودروسازان برای کاهش مصرف بنزین بوده است. حال آنکه گاز نیز سوخت مطلوبی برای محیط زیست محسوب نمی شود.

این گزارش تاکید دارد که خودروسازی کشور به‌خصوص شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باید با اصلاح رویه‌های گذشته، رویکرد همکاری جدید در شرایط پساتحریم را با برندهای موفقی چون آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها مدنظر قرار دهند تا به تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی در آینده بپردازند، اما این موضوع در شرایطی باید صورت بگیرد که زیرساخت‌های لازم از جمله تولید گازوئیل با استانداردهای بالا در کشور مورد توجه قرار گیرد.

تدوین استراتژی با سوخت پاک
در بخشی از گزارش تاکید شده که تکنولوژی خودروسازان جهان با یکدیگر متفاوت است زیرا هر کدام از برندهای خودروسازی به یک تکنولوژی روی آورده‌اند و استراتژی خود را بر مبنای آن طراحی و اجرا می‌کنند.

این در حالی است که موضوع مهم و موثر در بازار و تولید شرکت‌های خودروساز توجه به منبع انرژی، قیمت تمام شده و سلیقه مشتریان است. براین اساس استراتژی تولید خودرو براساس تمایل شخصی خودروسازان نیست بلکه مولفه‌های مهم در تولید، منبع انرژی، کیفیت، رقابت‌پذیری و مقاصد صادراتی است که به استراتژی خودروسازها جهت می‌دهد؛ بنابراین خودروسازان داخلی نیز در همکاری مشترک خود با برندهای معتبر باید براساس این مولفه‌ها استراتژی خود را تدوین کنند تا بتوانند به اهداف خود در تولید و صادرات خودرو دست یابند.

از سوی دیگر در حالی که توافق هسته‌ای زمینه سازی‌های لازم برای تعاملات جدید با خودروسازان معتبر جهان را ایجاد کرده است اما خودروسازان باید توجه داشته باشند که قبل از انعقاد هر قراردادی با هر برندی، باید به تعیین استراتژی خود در زمینه ترکیب سبد انرژی در راستای سند جامع انرژی کشور بپردازند. از آنجا که رویکرد غالب خودروسازان جهان تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی است بنابراین با توجه به مشکل آلودگی‌های زیست محیطی کشور این موضوع بسیار مدنظر باشد.

خروج بنزین سوزها
موضوع دیگر تاثیرات سیاسی تعیین استراتژی خودروسازان است. به‌طوری‌که آنها علاوه‌بر دستیابی به مزیت‌های کیفیت، رقابت‌پذیری، پایین بودن آلایندگی و همگرایی و همسویی با رویکرد خودروسازان جهان به مرور زمان می‌توانند بنزین را از حالت کالای استراتژیک به‌عنوان ابزار فشار در تحریم‌های احتمالی خارج کنند زیرا این موضوع ابعاد سیاسی و امنیتی بسیاری برای کشور دارد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان نیز بر آن تاکید دارند و بعد از اولویت اول یعنی محیط زیست بحث ابعاد این موضوع بر سیاست کشور را در رتبه دوم قرار می‌دهند.

اما در بخش دیگر تاکید شده است که خودروسازان در رویکردهای آتی خود برای انتخاب شریک باید مراقب باشند، به‌خصوص آنکه توجه آنها در محتوای قراردادها باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های خارجی، خودروسازان داخلی را به ابزاری برای فروش محصولات خود تبدیل نکنند. این موضوع از آنجا نشات می‌گیرد که بازار خودرو در کشورهای اروپایی اشباع شده است بنابراین هدف آنها در دست گرفتن بازار داخل است و در این میان خودروسازان نباید بدون انتقال دانش فنی و تکنولوژی به همکاری با این شرکت‌ها بپردازند.

این گزارش تاکید دارد که رعایت دو اصل کلیدی درصد ساخت داخل و سهم صادرات تحت سرمایه‌گذاری مشترک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
کلمات کلیدی : خودرو
 
پیمان
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۱:۳۶:۳۰
دکتر توکلی جان پیگیری کن تیم های جدید بیان برن با این آلمانی ها و ژاپنی ها و آمریکایی ها کار کنند. این مملکت نیاز به کارخانه های ماشین سازی جدید و برند های جدید داره که هم تولید داخلی متنوع بشه و هم رقابت.
این ایران خودرو و سایپا هم درست بشو نیست. در این دو کارخانه سیستم از پای بست ویران است و اصلاح اینجور سیستم ها به مراتب هزینه بیشتری تا راه اندازی سیستم های جدید داره.
اینها هم یا مجبورن خودشون رو تغییر بدن و به روز کنند و رشد کنند یا از گردونه حذف بشن.
با اینکه وضعیت مخابرات و ... در ایران هنوز خوب نیست ولی فکرش رو بکنید ایران سل و تالیل و رایتل وجود نداشتن الان باید برای گوشی 1 میلیون برای خط 1 میلیون و برای دقیقه ای مکالمه 1000 تومان میدادیم. شک نکنید. بازار رقابتی شده که یک مقدار این مسائل بهتر شده. (3119639) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۰:۲۱:۳۵
نخرید جانم ، خودرو نو نخرید عزیزم ، والله با این روش خیلی از کشورها نتیجه گرفتن . مردم فقط و فقط یک ماه تحریم کنن خرید از خودروسازان وطنی رو تا حداقل کمی بخود بیان و اهمیت بدن به خواست مردم . چندی پیش قیمت مرغ در یکی از این کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بالا رفته بود ، مردم جمیعاً خرید اونو دو هفته تحریم کردن ، طوری شد که دیگه سردخونه ها هم جا برای مرغ تولیدی و وارداتی نداشتن ، نتیجه اینکه قیمت بشدت پایین اومد و کیفیت رفت بالا ، حالا ملت ما فقط غر میزنن ، بابا کمی همت کنیم از قدیم گفتن مادرم که مادره تا زمانی که بچه گریه نکنه بهش شیر نمیده !

نخرید جانم ، خودرو نو نخرید عزیزم ! (3120564) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۰:۰۲
چه جالب بازم مصرف کننده بدهکار شد (3124961) (alef-11)
 
سرافراز
۱۳۹۴-۰۶-۰۳ ۰۹:۱۴:۵۵
نمیخریم عزیز جان
نمیخریم
ما خودرو لازم نداریم
با همین خودروهای خودمان تردد میکنیم
خودرو نمیخریم تا در انبارهایشان بپوسند
سزای گرانفروش خریدن است
با این محصولاتشات هزاران خانواده را به کشتنئ داده اند
در فرانسه سالیانه 3950 نفر کشته میشوند و مطبوعات وزیر راه
را به انتقاد میکشند اما
در ایران .....
نمیخریم
خودرو نمیخریم (3140842) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۱۵:۵۸:۵۲
هر شرکتی خودش آمد سرمایه گذاری کرد حق دارد در ایران کار کند (3123525) (alef-3)
 
منیر
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۲:۰۶:۴۲
با سلام
مدیران دولتی نباید طرف مذاکره با خودروسازان قرار بگیرند. مدیران دولتی برای مذاکره با خودروسازان که آنها بخش خصوصی هستند، به هیچ وجه مناسب نیستند. و این مذاکرات ، مذاکرات برابر نخواهد بود. قبل از هر مذاکره ای باید مدیران دولتی جای خود را به مدیران بخش خصوصی دهند. (3119720) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۲:۱۴:۳۷
تنها مزیتی که ایران دارد امکان تاثیر گذاری دولت است . دولت بهتر است کلا" تولید خودرو بنزینی را متوقف کند و فقط خودرو هیبریدی یا الکتریکی تولید کند و بهای برق مصرفی را مثلا" به مدت 5 سال به دارندگان به صورت یارانه رایگان حساب کند . (3119741) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۲:۲۸:۲۰
سیاست خودروسازان داخلی خدمت به جیب محترمه نه خدمت به مردم. (3119777) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۵ ۲۳:۰۱:۱۱
پس این همه جایگاه سی ان جی که ساختیم چی میشه؟؟؟؟ (3119830) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۰:۴۰:۲۳
مثل کارت سوخت (3120628) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۲۵:۵۹
الان امروز گفتند و فردا قرار داد را بستند و پس فردا خوردوی های غیر گاز سوز اومد و پسون فردا هم خودرو های گاز سوز را در عرض 1 روز جمع آوری کردند. یک فته دیگه یاید تما حایگاه های گاز را جمع کنیم
دوست عزیز حتی اگر این طرح ها اجرایی هم بشود به صورت تمام و کمال لاقل تا 15 سال دیگه خودروی گازسوز تو کشور هست (3120750) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۰۹:۳۱:۲۹
این خودروسازها قطعات ارزان قیمت خودرو رو ازچین میخرند مشتری هم که دارن تا زمانی که مشکل فروش نداشته باشند همیش آش هست و همین کاسه (3120422) (alef-11)
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۳:۱۰
دو نکته مهم:

1- حتما در قرارداد خودرو سازی با آلمانیها و ژاپنی ها ، نصب platform در ایران و ساخت پایه ای قطعات با آموزش قطعه سازان و همکاری با آنها و همچنین ساخت قطعات اصلی در platform پایه در کارخانجات مرکزی در ایران لحاظ شود. و تا آنجایی که ممکن است از ورود قطعات ساخته شده جلوگیری شود و اگر هم مواردی هست ، طی یک دوره زمانی کوتاه ، ساخت آنها به ایران منتقل گردد.

2- ساخت موتورهای دیزل خودرو های شخصی که هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ صرفه اقتصادی بسیار خوب است و اروپاییان به آن توجه خاص دارند ، با آلمانیها که متخصص آن هستند مطرح گردد. (3120476) (alef-11)
 
علی آقا
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۴:۱۱
انتخاب خودرو با سوخت گاز از اول هم اشتباه بود. و هر چند و قت باید منتظر انفجار یکی از آنها باشیم. بهترین گزینه اول خودروهای گازوییلی و بعدی برقی می باشد. (3120478) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۳:۲۰
ساختار جامعه ایران باژاپن وآلمان اززمین تاآسمان است تازمانی که فرهنگ ودیدگاه وساختار تغییر نکند وتازمانی که آموزش وپرورش ودانشگاههای ما این است همین آش است وهمین کاسه (3120685) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۱:۰۸:۲۲
صنعت در چين كپي ناقص از غرب است و ضعف أساسي ان عدم استاندارد هاي جهاني در توليد است يعني به خواست مشتري كپي با قيمت مشتري ساخته ميشود كه در نتيجه دلالان كشورهاي طرف معامله دستشان در گرفتن ...و فقط مصرف كننده نهائي تاون اين زِد و بندها را ميدهد بهترين خودرها در چين برندهاي اروپايست كه زير نظر و استاندارد اروپاييان توليد ميشود (3120705) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۵:۳۸:۴۲
فقط خودروی برقی با کیفیت ایرانی (3121420) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۷:۰۶:۰۶
اونهائیکه خودرو های دیزل رو به گازسوز برتر قلمداد میکنند، آیا یادشون هست که این مقایسه درصورتی پاسخش مثبته که خریدار ایرانی !!! دیزل مثل اروپائیها و بقیۀ مردم دنیا هزینۀ تعویض بموقع فیلیتر سوخت دیزل رو هم تقبل کنه و البته دور فیلتر دیزلی ساخت چین !!! قلم بگیره وگرنه آلودگی بسیار بدتر میشه ؛
چون مشکل در صنایع پژوی فرانسوی یا اسکانیای سوئدی یا.... نیست بلکه درصورت تداوم این نحوۀ صنعت مونتاژ فعلی در ایران که پژو های 405 فرانسوی را به بمبهای متحرک ، اسکانیای سوئدی رو به کوره های آدم-سوزی !!! تبدیل کرده و یا پراید کره ای رو به این فلاکت انداخته ، حتی اگر بنز و تویوتا و..... با همین شرایط مونتاژی امروز وارد ایران بشن، حال و روزی بهتر از دیگران برایشان رقم نخواهد خورد و فقط بدنامی جدیدی بکارنامۀ رفوزگی اونها هم !!! وارد خواهد شد؛ (3121607) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۱۸:۲۸:۲۵
سیاست ایران خودرو و سایپا تولید خودرو های از رده خارج اروپا و آسیا و تحمیل آن به مردم با چند برابر قیمت (3121788) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۷ ۱۰:۱۶:۱۴
شرکت های خودرو سازی برن دنبال یک کار دیگه
عجب بدبختی داریما
مگه ما چه گناهی کردیم که مجبوریم این ماشینای بی کیفیت و گرون بخریم
به درک که خودروسازی تعطیل میشه بشه تا جونشون در بیاد (3122767) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۸ ۱۶:۰۱:۳۳
براي اين كه 100 هزار نفر بيكار نشوند بايد سالانه 25000 كشته بدهيم
براي اين كه ايران خودرو و سايپا با همه ريخت و پاشها خرج و دخلشان بخواند بايد سالانه چند هزار مليارد تومان پول اضافه به جيبشان واريز كنيم
براي اين كه حاضر نيستند جاي خود را به افراد شايسته بدهند بايد آلودگي هوا و مصرف بالاي بنزين را تحمل كنيم

همه اينها كه از جيب ملت است چرا اجازه نميدهيد كه ملت خود تصميم بگيرند كه كدام خودروساز در داخل فعاليت كند و چه كساني مدير آن باشند؟ (3125561) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.