نظر منتشر شده
۶۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 211315
طلاق عاطفی، زلزله زندگی‌های جدید
بخش داخلی الف، 20 دی 92
روانشناسان از طلاق عاطفی به نام های طلاق روحی، طلاق خاموش و یا زندگی زناشویی خاموش تعبیر می کنند و اگر جلوی این آفت خاموش گرفته نشود، جامعه را با مشکلات فراوانی مواجه می کند.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
ابر چشمان دخترک بارانی بود. نازنین که چتر موهای طلایی اش را روی چشمان آبی رنگش ریخته با دستانی کوچک گوش هایش را محکم می گیرد اما... این دغدغه دختر بچه خردسالی است که وقتی فهمید پدر و مادر دوستش از هم جدا شدند باز هم خوشحال بود که پدر و مادر دارد حتی اگر با هم حرف نزنند. صدای خشمگین مادر زنجیر افکار کودکانه نازنین را پاره کرد. دوباره دختر باید کبوتر نامه رسان پدر و مادر باشد؛ برو به بابات بگو، برو به مامانت بگو... .

این روزها عمیق شدن شکاف عاطفی بین زوجین موجب شده تا آن ها به جدایی در زیر یک سقف برسند و تنها در جوار هم همچون دو هم خانه روزگار را بدون ابراز محبت سپری کنند و شاید روزی آخرین فصل رمان زندگی آن ها با طلاق محضری به پایان برسد.

طلاق عاطفی چیست؟
عباس احمدی، کارشناس ارشد جامعه شناسی و مشاور خانواده، می‎‌گوید: طلاق عاطفی به سردی روابط میان زن و شوهر گفته می شود که در این رابطه ضعف ارتباط احساسی و عاطفی منجر به سردی تمام روابط یک زوج می شود. وجود این مشکل در یک رابطه موجب بی مهری و کم شدن انرژی های مثبت می شود و زوج ها در بیگانگی دنیای یکدیگر برای همیشه گم می شوند و برای هم فقط یک هم خانه ای که به هم عادت دارند، باقی می مانند. با این فاصله گرفتن روحی از هم، هر کدام در خلوت خود دیگری را به بی مهری و عدم درک متقابل متهم می کنند.

در بین جامعه شناسان و نظریه پردازان پل هانان طلاق عاطفی را اولین مرحله فرایند طلاق می داند که بیانگر رابطه زناشویی رو به زوال است که احساس تلخ بیگانگی جایگزین آن شده است. او در عقایدش نوشته که شاید زن و شوهر تا پایان عمر مانند یک گروه اجتماعی در کنار هم بمانند اما جاذبه اعتماد طرفین در دره عمیق فاصله سقوط کرده است. در واژه نامه روانشناسان درمانگر طلاق عاطفی به را نام های طلاق روحی، طلاق خاموش و یا زندگی زناشویی خاموش تعبیر می کنند.

اگر با عینک مهندسی الهی-فرهنگی به مسئله طلاق عاطفی نگاه کنیم مشخص می شود که این معظل اجتماعی سوغات دنیای غرب و به ظاهر متجددی است که چون شیری گرسنه در کمین آرامش خانواده ها است و خانواده را به پرتگاهی سوق می دهد که شاید سال ها ی سال فقط به خاطر قبح طلاق، جایگاه اجتماعی و وجود فرزند مجبور به تحمل یکدیگر شوند.

اگر چه آمار دقیقی از طلاق عاطفی در دست نیست اما با تغییر سبک زندگی ها می توان گفت اگر آمار رسمی از این معظل منتشر شود زلزله ای بزرگ دیوار زندگی مشترک بسیاری از خانواده ها را به لرزه در می اندازد. از دید روانشناسان اجتماعی طلاق عاطفی از طلاق رسمی بسیار خطرناک تر است چون در طلاق فیزیکی خانواده و فرزندان تکلیف خود را می دانند، اما در طلاق عاطفی که بیشتر دامن گیر قشر تحصیلکرده است وضعیت فرق می کند. نردبان آمار ها نمایشگر این است که ۷۰ درصد خانواده های تحصیلکرده از این بیماری خاموش رنج می برند و تعاملات خانوادگی آن ها در پیام های ضبط شده روی موبایل و یادداشت های کوچک روی یخچال خلاصه می شود.

زندگی ماشینی، عامل اصلی طلاق عاطفی

اگر در زندگی سخت و ماشینی این زوج ها کمی سرک بکشیم در می یابیم که این اتفاق می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه و به مرور زمان رخ می دهد. زمانی که کشش، علاقه و عاطفه رنگ باخته باشد؛ کم کم زوجین وارد بعد جدیدی از زندگی می شوند که کانون گرم خانواده به زمین فوتبال شبیه می شود که و همسرانی که قرار بود روزگاری در آرامش مانند داستان های لیلی و مجنون زندگی کنند، اکنون هر کدام پا به توپ اشتباهات یکدیگر می زنند تا بتوانند گل بیشتری به ثمر بنشانند و پیروز این رقابت سخت و نفس گیر شوند.

در این شرایط زوجین در ظاهر زیر یک سقف هستند و در مهمانی ها نیز خوشبخت ترین زوج معرفی می شوند؛ اما هیچ کس خبر ندارد که این زوج روزها و یا شاید ماه هاست که با هم صحبت نمی کنند. کسی نمی داند دیگر خبری از عطر و بوی کباب و ریحان خانگی در خانه این دو نفر نیست و سفره های تک نفره و خزیدن در انزوای پیله تنهایی اتاق ها عادت و روزمرگی این دست زوج ها شده است.

طلاق، حلال منفوری که سوغات مدرنیته است

در میان الماس های قرآن، اصالت ازدواج به پیوند عاطفی است که بین دو نفر ایجاد می شود و آن ها را به آسایش و آرامش می رساند اما اگر کنار هم احساس آرامش نکنند و «لِتَسکُنو اِلَیها» نباشند، آن پیوند عملا منتفی شده است. درست است که به تعبیر گوهر قرآن؛ طلاق منفورترین حلال خدا است و جاری شدن صیغه طلاق عرش الهی را به لرزه می اندازد، اما از صدای ناقوس طلاق عاطفی این سوغات زندگی مدرنیته و تفکر شوم غربی که با نمایش زندگی های مجردی و رابطه های بدون مرز در کانون خانواده های ایرانی جا خوش کرده هم نباید غافل شد. امروز تعداد زیادی از همان زندگی هایی که عروس برای بله گفتن دنبال گلاب و گل می گشت تنها ظاهری پوشالی دارد؛ ظاهری که موریانه جدایی، بنیان آن را از بین برده و با نسیمی ملایم از هم پاشیده می شود.

زن و شوهر زیر یک سقف زندگی می کنند اما دیگر خبری از اعتماد نیست، خبری از آن احساسات بکر و ناب نیست. این روزها هوای خیلی از زندگی ها سرد شده است و گرمای شعله محبت به خاموشی گراییده است. دیگر خانه مأمن آرامش نیست، خانه دالانی سرد و بی روح شده است که زن و شوهر را فراری می دهد. تمام مکالمات زن و شوهر به تکه های کوچک کاغذی که با مگنت به یخچال چسبیده مبدل می شود. شارژ ساختمان فراموش نشه، مامانت بازم زنگ زده بود... . دیگر خبری از قلب ها و گل های نقاشی شده و جملات عاطفی روی کاغذها نیست.

این روزها چقدر هوای برخی از زندگی ها زمستانی و برفی شده.
منبع: تسنیم
 
مانلی
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۴:۳۷:۱۱
آقا مسئول وضعیت اخلاقی جامعه چه کسی است؟؟؟ (1898976) (alef-13)
 
مسئول
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۴۰:۴۸
مسئولش منم! از همین الان هم استعفام رو اعلام می کنم و این مسئولیت رو به شما می سپارم!
اگه ازدواج کردی زندگی ات رو بچسب، به جای خانمت با همکارت درد دل نکن، به جای چت کردن با بقیه با خانمت صحبت کن و دعوای با صاحب کارت و مشکلات سیاسی و ... رو سر خانمت خالی نکن. اینجوری تو دچار طلاق عاطفی نمی شی. (1899457) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۰۹:۲۹
چون سوغات غرب است کسی مسئول نیست. بروید از آمریکا بپرسید. (1899513) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۱:۳۲:۵۱
مسئول ماهوارست فیس بوکه وی چته صدا و سیماست سینماست و امثال اینها وقتی تمام سریال های ماهواره موضعش خیانت زوجین بهمه مخصوصا زن ها وقتی تو شبکه های اجتماعی زنان متاهل بیشتر از همه دنبال دوست های جنس مخالف هستند وقتی صدا و سیما و سینما هم آب در آسیاب دشمن و ترویج فرهنگ حیوانی میریزند با فیلم هاشون توقع دارید جامعه چی بشه خواهشا این دلایل رو هم بررسی کنید با این وضعیت تا 10 سال آینده چیزی از ازدواج و خانواده باقی نخواهد موند (1899921) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۱۷:۲۵:۳۵
یه چیز مهم تر،تو مقاله باید چندتا راهکار برای حل مشکل هم می نوشت! (1901564) (alef-10)
 
1982
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۴:۵۱:۲۰
یکی از عمده ترین مشکلات جامعه بلد نبودن جوانان ما از روابط زانشوی خوب هست عدم اگاهی از احساسات هرمونی هر دو طرف دربین زوجین وووو
در مقاطع ابتدای باید مسایل عاطفی و احساسی مونث و مذکر توضیح داده بشه تا متوجه باشن (1898991) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۰۱:۵۳
این مشکل هم حاصل جداسازی همیشگی زن و مرد است. زن نمیداند مرد یعنی چه و برعکس چون همیشه از همدگیر تابو ساخته ایم و افراد بدون هیچ تصور واقعی ای وارد ازدواج میشوند. (1899820) (alef-10)
 
بانو
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۱۵:۴۷
این ابدا جدید نیست احتمالا شما دیر متوجه شدید.راه حل ارائه کنید. (1899008) (alef-13)
 
فروغ
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۱۹:۵۲
پدیده همسر کشی حاصل همین طلاق های عاطفی است.همسر کشی سال هاست که دارد اتفاق می افتد جدید نیست. (1899012) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۲۶:۳۴
اولین و مهمترین راه در جهت حل این مشکل، آموزش بیان احساس در بین زوجین است که متاسفانه در فرهنگ ما بسیار بسیار ضعیف است. (1899014) (alef-13)
 
عمار عمار ؛ ياسر
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۳۲:۳۲
در تير و طائفه ما ، تقريبا" 90 % خانواده ها دچار طلاق عاطفي شده اند .
تمامش هم ، ناشي از مشكلات اقتصادي است . (1899020) (alef-13)
 
Utopia
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۳۹:۴۹
نویسنده ی متن چقدر اسمان ریسمان بافته است!
مشخص نیست متن ادبیست یا روانشناسی!
کدام زوجها قرار است لیلی و مجنون باشند؟ عشاق ادبی ما معروف و ماندگار شدند چون اصولا هیچکدام به هم نرسیدند.
از همه ی اینها که بگذریم - خداوند لطف بزرگی به همه ی شماها که کم می اورید کرده: یک جایی روی نقشه ی جغرافیا ادمهایی را خلق کرده که ما ایرانی ها به انها غربی و به مکان زندگیشان غرب می گوییم. اصولا تمام مشکلات ما - کم کاری هایمان - بی عرضه گیمان - عدم درک و فهم مان - تنبلی و عقب ماندگیمان - بدبختی و ناکامیمان تقصیر این غربی هاست!!!
قبل از عصر کامپیوتر و اطلاعات و ارتباط ما با دنیا و اشنایی با این موجودات - ما ایرانی ها زندگی شیرینی داشتیم. دوران پدر سالاری!
اقایان پادشاهی می کردند - تعدد زوجات رواج داشت و کسی جرات نمی کرد نفس بکشد. خانمها هم تمام عمرشان صرف دنیا اوردن بچه و بزرگ کردن انها و پذیرایی تام از اقا و خانواده اش مانند یک کنیز بدون اینکه جرات کند دم براورد!!!
این داستان زندگی مادر بزرگ ها و مادران مادر بزرگها و عمه ها و خاله های من و دوستان من و وضع زندگی زنان بی شماری بوده است!!!
زندگی مورد نظرشما اینست؟ دین ما چنین چیزی را گفته؟ انتظار دارید خانمی که تحصیل کرده - مطالعه کرده و حالا حقوق خود را می شناسد مانند 200 سال پیش سرش را پایین بیاندازد و الکی خوش زندگی کند؟!
اقای نویسنده - دوران برده داری تمام شده !
در همان کشورهای غربی وقتی یک زن طلاق می گیرد - بر خلاف کشور همه چیز تمام ما - قانون او را حمایت می کند!!!
با سپاس از الف. (1899027) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۵۵:۵۲
با اینکه با حرفهای شما موافق هستم ولی به نظر نمیرسد منظور نویسنده را درست گرفته باشی! خیلی تند رفتی من خودم این نوع طلاق را در بیم پدر و مادرم با تمام وجود درک کردم (1899188) (alef-10)
 
گمنام
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۱۶:۴۹
خانم محترم نظر و تفسیر شما نسبت به مطلب نویسنده عالی بود .ولی باید بگم به اندازه تمام ظلمهایی که در طول تاریخ به زنان رفته در همین ربع قرن اخیر زنان تلافی کرده اند .مردانی که زمانی حرف اول و آخر را میزدند اینک به اندازه همان زنان نیز قدرت واختیار تصمیم گیری ندارند .
خود نیک میدانید که هنوز جامعه ما جامعه ای مرد سالار شناخته میشود و دراین میان و گذار تاریخی انتقال قدرت از مرد به زن چه غرورهای که از مرد میشکند و سنگ صبوری نیست برعکس زنان که همواره در طول تاریخ خواهری یا مادری برای شنیدن حرفهایشان داشته اند. پس منطقی باش و بگذارید این دوران گذار با حداقل آرامش و حفظ حرمت مرد سپری شود. (1899529) (alef-10)
 
Utopia
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۳۶:۳۶
با سپاس از دوست گرامی -
تندرویی نبود - حقیقتی تلخ است!
منظور نویسنده را گرفته ام - من هم مثل شما قربانی این پدیده بوده ام!!

وقتی زنان نقش و وظیفه ی خود را به عنوان یک همسر نمی دانند -
مردان از وظایفی که شرع برای زنان در قبال انان تعیین کرده و تغهدات شرعی خود در قبال زنان خبر ندارند -
قانون و قضات ما عملا هیچ حمایتی از زنان در دادگاه ها نمی کنند -
وقتی فرزندان در حالت معمول تماما دغدغه ی مادرند ولی بعد از طلاق می شوند اموال پدر -
وقتی در جامعه ای عرف و فرهنگ حرف اول را می زند و قانون وشرع در رتبه ی اخر هستند -
و هزاران نکته ی دیگر که دانید و دانیم .....
نتیجه می شود انتخاب بین بد و بدتر : همسران - به خصوص زنان - ترجیح می دهند به زندگی - بخوانید زیر یک سقف بودن - ادامه دهند.
با سپاس از وب سایت وزین الف. (1899652) (alef-10)
 
man
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۲۷:۱۱
خانمها به خاطر پیدا کردن قدرت اقتصادی و برخی حمایتهای کورکورانه به اسم حقوق زنان دچار نوعی دوران گذار هستند.

اولین گام برای تحقق حقوق زنان کم کردن مهریه است. مهریه زیاد زن را وسوسه کرده و در چاهی خود کنده می اندازد و به نظر بنده حرام است.

به نظر بنده تعدد زوجین و ازدواج موقت نیز برای مرد نادرست است. (مگر به دلایل پزشکی همسر) (1899234) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۳۴:۲۷
ببخشید شما مرجع تقلید تشریف دارید که فتوا می دهید؟ (1899444) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۴۵:۱۹
زوجی که بعد از ازدواج تازه چشمانش را باز کرده و گذشت ندارد و مهمترین رابطه اش رابطه خودش با همسرش نیست،و .... یا درگیر فضاهای مجازی مسخره که جز وقت تلف کردن چیز ندارد بشود حتما به مرور زمان خانواده برای او بی معنی ترین واژه می شود .این در حالیه که خیلیها مشکلات اقتصادی دارند و لی از هزاران خانواده مرفه خوشبخت تر و خوشحال تر هستند. (1899463) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۰:۵۶
احسنت به شما حرف ما خانم های تحصیل کرده رو زدید. (1899533) (alef-10)
 
واقعیت
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۱:۰۲:۲۸
یک زمانی در عهد قدیم مردان به انواع مختلف به زنان ظلم می کردند و الان انگار برعکس شده است و زنان به مردان حکمرانی می کنند!!! شما که می فرمایید یک خانم تحصیل کرده با حقوق خودش آشناست این حقوق احتمالا سر ناسازگاری گذاشتن و توقعات سرسام آور و دمار از روزگار مرد به هر شکل درآوردن است، از جمله با به اجرا گذاشتن مهریه و انواع اهرم های فشار!!! واقعا منظور شما از ترقی زنان امروز این است؟! خانم محترم زندگی مشترک "من" و حقوق "من" نیست!!! زندگی مشترک یعنی "ما"، محبت و صبر و گذشتن از من. در ضمن هم ما هم آن مهد تمدن غرب فمینیسم قبل از اینکه به فکر بعد از ظلاق باشیم به فکر این باشیم که خودمان زندگیمان را با انواع اشتباهات و خودخواهی ها به منجلاب طلاق نکشانیم. (1899882) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۰۴:۰۶:۳۶
بسیار عالی گفتی (2850533) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۵:۵۷:۴۶
چطوریک مرد(یایک زن )می توانداس ام اس ویاتصاویرمستهجن وحتی وعده ی جدایی وازدواج بامرددیگری (یازن دیگری)راروی گوشی هسرش ببیندوبتواندبااوادامه زندگی دهد.حالا جناب قاضی بیش ازیک سال است تقاضای زوج رابه بهانه های مختلف رسیدگی نکندتاشایدمردکوتاه بیاید یعنی ذله شودوگذشت کنداین امکان ندارداگراین موردبرای خودقاضی هم پیش بیایدمحال است باچنین زنی بتواندزیریک سقف زندگی کند.حالا من 10ماه است که من آواره این خانه وآن خانه ام وازفامیل شرمنده که چنین همسری دارم .جالب است همسرم می گویدهرچه داری راازت می گیرم ومی روم .جالب است که خانم باپسرانش فعلایک کتسه شده اندآنهادختربازی می کنندودانشگاه نمی روندایشان هم آزاد آزادهرجوردلش می خواهدزندگی می کند.اگرپابه خانه بگذارم پسرانم راتحریک می کندومن می ترسم دراین میانه قتلی روی دهد.سرافکنده ودربدرهرشب خانه یک فامیل اطراق می کنم .ازهمین جابه جناب قاضی پیام می دهم اگرشمامی توانیدبگذریدمن نمی توانم بگذرم پس لطفن بعدازیک سال حکم طلاق راصادربفرماییدوبیش ازاین بنده ذلیل راجلوفامیل شرمسارنفرمایید به خداراه بازگشتی وجودندارد.دیگرچنین فرزندانی راهم نمی خواهم پسران 24و20ساله نبایدغیرت داشته باشند؟ومادرشان بگویدپدرت هرچه داردازش می گیریم وازدستش راحت می شویم .یعنی پدرحق نداردبه پسرش بگویدخرج دانشگاه آزادبرایم سخت است چرابعداز4سال 15واحدپاس کرده ای؟گرفتاریم به خداگرفتار.دارم ازدستشان سکته می کنم.آقای قاضی ازاین زندگی سیرم . (1899039) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۱۸:۴۰
هموطن یک دانشجو نمیتواند ظرف 4 سال فقط 15واحد پاس کند چون اورا بیرون می کنند اگر تمام حرف های شما اینطور بی حساب وکتاب باشد قاضی حق دارد . (1899136) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۰:۳۶
دانشگاه آزاد از این خبرا نیست. (1899269) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۳:۰۷:۱۳
می شود برادر من می شود دیده ام که می گویم دانشگاه آزاد فقط آزاد است دانشگاه نیست (1899718) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۲۰:۱۹
ما فرهنگ گفتگو نداریم. (1899140) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۷:۳۰
به عنوان یک زن باهاتون همدردی می کنم مادران و زنان ما به جایی رسیده اند که به خاطر مادیات شریک زندگیشونو این طوری در تنگنا قرار می دن . به خدا یکی از مهم ترین دلایل بی بندوبار شدن نسل جدید بی بندوباری مادران امروزی است کجاست آن همه گذشت و احترام به کسی که زمانی با عشق با او ازدواج کردیدی؟!!!1 (1899542) (alef-10)
 
ش
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۳:۱۷:۱۱
من هم به عنوان یک زن و همسر کاملا با این خانم موافقم و برای حل مشکل این اقا دعا می کنم (1899743) (alef-10)
 
ایمان
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۶:۱۶:۱۸
من و همسرم از زیر مجمو عه های همین سبک زندگی بودیم.
مدتی به خاطر اسیب ندیدن بچه کوچکمان چراغ خاموش از هم فاصله گرفتیم و هیچ کس متوجه نشد
فقط سلام و علیک داشتیم و اینکه امروز چقدر هوا گرم و یا سرد است
اتاق مان به بهانه بیدار ماندن شبانه و مشغله کاری از همدیگر جدا شد تا اینکه یک روز چاره ها ی جز طلاق رسمی برای ما نبود
هر دوی ما در این مدت به نفر دیگر دلبستیم و زیر یک سقف زندگی میکردیم و برای جدایی رسمی لحظه شماری میکردیم
فکر میکریم که عشق جدیدمان همه چیز را دگرگون میکند
ولی نشد...
همسرم که 6 ماه بعد از اشنایی با اقای مورد علاقه اش به هم زد و من هم الان بعد از یک سال ازدواج با همسرم جدید و یا همان عشق قدیم هر روز در میدان نبرد هستیم
با وجود تمام مراقبتهای لازم فرزندی گستاخ و نا فرمان برای من به جای مانده است
حالا تکرار و روز مرگی زندگی قبل برایم یک ارزوی دست نیافتنی شده است (1899053) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۶:۳۹:۴۱
مبحث جالبی را مطرح کردید . ممنون (1899087) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۳۳:۴۴
خدايا شكرت كه من هيچگاه ازدواج نكردم و هيچگاه هم به كسي علاقمند نشدم. (1899158) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۲۲:۱۶
مشکل داری که به کسی علاقه مند نشدی عزیزم (1899421) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۳۸:۲۹
این نوشته رو باید با طلا نوشت (1899451) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۰۱:۱۵
واقعا؟ پس امیدوارم عاشق بشی هرچند سخته بعدش اما از تنهایی بهتر هستش (1899819) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۳۶:۴۶
مادربزرگ و پدربزرگهاي ما كه تحت تأثير غرب نبودند چرا طلاق عاطفي داشتند در گذشته زنها طلاق رسمي نمي گرفتند اما از زندگيشان هم راضي نبودند. برودي و از انها بپرسيد چرا با وجود ٥٠سال زندگي چرا هنوز با هم دعوا دارد. بي زحمت همه چيز را به غرب نچسبانيد اين تو ايران كه أدمها نمي خواهند طلاق بگيرد و به هر قيمتي با هم زندگي مي كنند. (1899159) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۴۱:۰۷
از خودتون کلمه و اصطلاح خلق نکنید لطفاً عبارت "مهندسی الهی-فرهنگی " یعنی چی؟ (1899164) (alef-10)
 
s .a
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۷:۴۳:۰۰
باسلام.
محبت کلید همه ی این مشکلاته.
کاش یا بگیریم به همدیگر محبت کنیم حتی در شرایط سخت.خیلی از مشکلات به خاطر غرور بی معنی و عدم درک متقابل و البته خرج نکردن عشقی که خدا در وجود همه گذاشته و ای کاش یاد بگیریم که خانه بهترین مکان و همسر بهترین کس برای عشق ورزیدن است. (1899166) (alef-10)
 
aa
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۰:۲۷:۰۲
محبت چیست؟ بیست سال زندگی صادقانه، بزرگ کردن دوتا بچه دسته گل، رسوندن آنها به بهترین دانشگاههای دولتی، دست کشیدن از کار تمام وفت با وجود داشتن مدرک مهندسی، پر کردن جای خالی پدر در روزهای مامورتهای طولانی پدر، رسیدن به امور داخل و بیرون از خانه، همراهی با بچه ها برای شرکت در انواع کلاسهای هنری و زبان و ... تا آنها جوانانی شایسته و توانا شوند، پرداختن به امور خانه و آشپزی و خیاطی با عشق و علاقه و کمک به همسر تا از یک خانه اجاره ای 60 متری در چهارراه تیر انداز به مالکیت سه آپارتمان بزرگ در حوالی فرشته برسد.تا به شراکت در یک شرکت ساختمانی برسد. تا به مالکیت زمین و چندین ماشین مد روز برسد. محبت چیست؟ چرا باید چنین مردی به خودش اجازه بده با زنهای دیگه بخوابد و تازه با غرور ادعا کنه من رن خوبی دارم و به من اعتماد داره. چرا باید این مرد هر هفته راه ویلای شمال رو در پیش بگیره به بهانه اینکه میخام خستگی در کنم؟
شماایکه زنان این دوره زمونه رو همسران بدی میپندارید.باید بگم وقتی داستانی در مورد این زنان میشنوم در دلم آهسته میگم دستشون درد نکنه. مردها موجوداتی خیانتکار و سلطه گرند. (2371195) (alef-13)
 
تنها
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۰۸:۳۸
همسر من همیشه سایت الف رو می خونه. الان هم بخاط همین طلاق عاطفی قهر کرده رفته.میدونم این نظرات میخونه میخام بهش بگم برگرد عزیزم خیلی دووووووووووووووووووووووستت دارم.... (1899211) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۲۱:۲۲
عزیزم فقط دوست داشتن کاقی نیستا . خانم برنگرد تا بشینید درست صحبت کنید و به توافق برسید (1899420) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۰۵:۴۵
همسر آقا یا خانم تنها
زندگی، فرصت کوتاهی برای گفتن "دوستت دارم" ها به شما خواهد داد. قدر بدانید. روزی خواهد رسید که می گویید ای کاش.... ولی دیگر فایده ای ندارد.
قدر هر لحظه را بدانید که افسوس فایده ای ندارد.
مادربزرگم همیشه می گفت: محسن، هر وقت میری دانشگاه از من خداحافظی کن، من فقط یک بار چون خواب بود ازش خداحافظی نکردم و رفتم دانشگاهم که در تهران بود، افسوس... که بدون خداحافظی برای همیشه از پیشم رفت و بوسیدن دستش توی دلم موند.

همین الان بهش تنها زنگ بزنید... (1899500) (alef-10)
 
ش.ش
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۳۵:۲۳
راه حل فقط قانون خداست بدون كم كاست آنچه كه در مورد وظايف طرفين در شرع مقدس آمده كافي هست ولي مشركان و كافران مسلمان نما موافق نيستند و هوسها و عقل ناقص و طمع كار خود را قانون و محكمه و قاضي و وكيل ميدانند حتي اگر چنين شخصي قاضي باشد تصميمش ناصواب است (1899246) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۹:۲۶
آقا اصلا ربط به مدرنيته ندارد! من يه زوج كاملا دهاتي رو مي شناسم كه در حالت طلاق عاطفي اند! بيچاره مدرنيته چه گناهي كرده؟ (1899264) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۸:۵۴:۵۸
چطور اینچنین مطمئن به این نتیجه رسیدید ؟ :
گر با عینک مهندسی الهی-فرهنگی به مسئله طلاق عاطفی نگاه کنیم مشخص می شود که این معظل اجتماعی سوغات دنیای غرب و به ظاهر متجددی است که چون شیری گرسنه در کمین آرامش خانواده ها است و خانواده را به پرتگاهی سوق می دهد که شاید سال ها ی سال فقط به خاطر قبح طلاق، جایگاه اجتماعی و وجود فرزند مجبور به تحمل یکدیگر شوند. (1899279) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۴۶:۳۱
حسین آقا الان همین که شما نظرتون رو منتشر میکنید نتیجه مدرنیته ای هست که غرب به شما داده پس استفاده کننده باید خوب وبد رو تشخیص بده که چگونه از هر چیزی بهره برداری کنه غرب شاید به شما بگه بیا خودت رو دار بزن اینکار رو میکنی؟!! چه ربطی به غرب داره طرز فکر ما شرقی ها!!! (1899464) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۳۱:۰۵
چه کسی گفته طلاق بده این قانون الهی است که وقتی زن وشوهری از هم اکراه دارند بهترین کارطلاق است این طلاق نه تنها بد نیست که می تواند نجات دهنده بسیاری از مشکلات ومصائب بعدی درزندگی باشد نمونه اش همین طلاق عاطفی که می خواهند باسیلی صورت خودرا سرخ نگه دارند که مردم از مشکلاتشان بویی نبرند ولی درپس آن صدها مشکل دیگر پنهان است. فرهنگ جامعه باید تغییر کند تا زوجی که ازهم جدا می شوند احساس سرخوردگی در جامعه نکنند. (1899438) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۴۴:۴۸
تو خوبی! (1899462) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۰:۵۹:۳۵
عامل اقتصادی اولین عامل است.
دومین عامل، دخالت خانواده ها در زندگی طرفین


به نظرم در برخی از این موارد طلاق بهتر از زندگی است (1899490) (alef-10)
 
مرتضی بهشتی
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۲۷:۰۶
سلام طلاق عاطفی به مراتب از طلاق رسمی زانش بیشتر و حتی غیرقابل جبران است و دراین زمینه دوستان را دعوت می کنم کتاب شوکران طلاق که از سری نوشته های اینجانب توسط انتشارات نیستان منتشر شده است را ملاحظه فرمایند (1899541) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۵۲:۱۱
به نظرم شرایط اجتماعی هم بی تاثیر نیست تا وقتی دوست داشتن آدما فرهنگ نشه این روندرو به افزایشه. (1899573) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۲۷:۰۶
یکی از مشکلات زوجین امروز عدم بلوغ اجتماعی و فکری آنها صرفنظر از سن عقلی آنهاست .که یک مقدار آن به فرهنگ جامعه برمیگردد که روزبه روز رو به افول است. (1899630) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۳۱:۳۷
صبحتون به خیر البته دیگه لنگ ظهر شده شما دیر ار خواب پا میشید (1899635) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۳۳:۳۴
ازدواج های سابق زمان پدر و مادر های ما بیشتر جنبه جبری داشت دختر باید با لباس عروس میرفت با کفن برمیگشت حتی خیلی وقت ها پسر یا دختر همدیگر را نمی دیدند و با جبر خانواده ازدواج میکردند و کسی هم حق اعتراض نداشت .الان فرهنگ جامعه مدرسه دانشگاه و...حتی همه ما آدم ها تغییر کرده توقع ها بالا رفته پول و چشم هم چشمی بالا رفته به خاطر همین پول تربیت ها عوض شده اخلاق جایگاه خود را از دست داده وقتی اختلاف طبقاتی زیاد شد چشم هم چشمی زیاد شد پول حرف اول را زد (شاید بعضی وقت ها بالاجبار) زندگی ها و ازدواج ها هم فرمالیته میشه و با کوچکترین تلنگری بهم میریزد. (1899640) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۳۶:۳۴
پدر و مادر دوست و همسایه ی من 50 سال بدون علاقه به هم زندگی کردند و تنها تفریحشان اذیت و آزار یکدیگر بود اما به خاطر بچه ها از هم جدا نشدند این طلاق عاطفی چیزی جدید و مدرن نیست اگر در زمان کنونی طلاق زیاد شده به خاطر آگاهی زنان از حقوقشان است نه مدرنیته (1899650) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۲:۴۱:۴۱
به نظر من جدا کردن بیش از حد دختر و پسر از هم باعث عدم اشنایی از روحیات جنس مخالف شده است (1899673) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۳:۲۰:۵۹
من طرفدار سنت گرایی نیستم شاید خیلی از حرفاشون رو هم قبول نداشته باشم و قبول هم ندارم ولی این را می دانم که در غرب که آشنایی در بالاترین سطح خود هست، باز هم این مشکل برطرف نشده است.
به نظر من، هم سنت گرایی و هم مدرنیته دارن راه رو اشتباه می روند. مسیر راه دیگری هست که باید از کسانی که ازدواجشان را موفق می دانند سوال شود.
...........................
شاید هم خدا ما را برای مزدوج ماندن تا ابد خلق نکرده، دلیلم هم وعده حوری بهشتی هست. اگر مردان ازدواجشان را ارضا کننده می دانستند چه نیازی به این وعده بود؟ (1899753) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۰۲:۱۶
دوست عزیز من خانواده های غربی زیادی را دیدم خیلی بیشتر از ماها به یکدیگر علاقه دارند و به زندگی مشترک شون عشق میورزن (1899821) (alef-10)
 
محمد جواد
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۰:۲۷:۲۳
1- تربیت صحیح فرزندان برای زندگی مشترک جهت مسئولیت پذیری و پایبندی به خانواده و نداشتن انتظارات نامعقول از همسر(چه مادی چه جنسی)
2- اصلاح وضع اقتصادی و افزایش رفاه در جامعه
دو شرط خیلی مهم و ضروری جهت جلوگیری از این آفتها (1899852) (alef-10)
 
داویجانی
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۱:۲۰:۴۳
با تجربیاتی که خود و خانواده اماز زندگی مشترک فامیل و همسایه و دوست و اشنا داریم گمان میکنم ریشه طلاق از هر نوع ان مستقیما به طرز کردار ورفتار زوج یا زوجه دارد حال کار به این که طرز فکر ریشه در تربیت خانوادگی و جوهر وجودی اشخاص دارد از بحث ما به دور است اما بعضی افراد انقدر خود خواه واز خود راضی هستند که تمام وظائف زناشویی را از طرف مقابل می خواهند اما خود حاضر به انجام کمترین وظیفه متقابل رضایت نمی دهد به قول معروف همیشه طلبکار تشریف دارند خوب این اقا یا خانم با این طرز فکر و تربیت در کل زندگی از جمله زندگی زناشویی شکست میخورد شاید هم شانس بیاورد و همسرش بنا به مصلحت اجبارا با او زندگی مشترک را ادامه دهد اما با اطمینان می گویم طلاق از این نوع زندگی بهتر است (1899910) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۰۱:۳۷:۴۹
من که خجالتیم و تا حالا نتونستم نظر کسی رو جلب کنم، چیکار کنم؟؟؟؟؟
منم طلاق عاطفی میخوام... (1899928) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۷ ۰۰:۳۵:۳۹
حقیقت تلخ اینکه خانمها خیلی کم طاقت و سر کش شدن یا اکثر این خانمها یا طلاق میگیرن میرن در جامعه خودشون اویزاون مردهای زندار یا پسران مجرد میکنن یا زیر یک سقف به همسرانشون خیانت حالم از جور زنهای به ظاهر روشن فک بهم میخوره (2186433) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۴-۲۰ ۲۳:۴۸:۵۲
منم موافقم (2250008) (alef-10)
 
جودی
۱۳۹۳-۰۴-۲۲ ۱۶:۱۱:۲۹
جالب اینجاست وقتی عاشق میشیم طرف مقابل همه جور قبول میکنیم که پول نداره ماشین نداره خودش لباس تنش یا ....و یا همه امکانات داره ...من مجبور نبودم تو انتخابم نگو اشتباه کردم که حر ف شما درست نیست خودم انتخاب کردم من وتو شدیم ما .زندگی اگه سختی نداشته باشه هیچ لذتی نداره با دنیا با زندگی با عشق به زندگی زندگی کنید . مردان بزرگ فردا همان کسانی هستن که با سختی دیروز سپری کردن اگر میخای موفق باشی راحتی بسپار به باد و با سختی دستو پنجه نرم کن ای زوجی که پیام من به گوش شما رسید زندگی سخته قبول ،ولی زندگی دست و پا نداره خداروشکر تو داری ،زندگی متوقف میشه ولی تو قادر و توانا هستی به حرکت و پیشرفت پس زندگی چیزی نیست ما بزرگش کردیم تو از زندگی بزرگتری اون زندگی که نمیتونه با شما مقاومت کنه کم میاره ولی شما میتونید یاعلی بگو به اینده کودک درونت نگاه کن به ارزوهای خودت و به ارزوهای سبز فرزند خودت اگر خودت به ارزوهات نرسیدی حداقل بگذار فرزندانت به ارزو هایشان برسند .شما میتونید خوب زندگی کنید اینو من میگم به شما (2252622) (alef-10)
 
باران
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۱۸:۴۹:۴۰
به نظر من بعضی مردها واقعا غیر قابل تحملن من بخاطر بچه هام باهاش زیر یک سقف هستم هيچوقت هم خیانت نکردم و حتی بهش فکر هم نکرده ام با تمام توان و به امید خدا میخواهم به بچه هام برسم هر کاری از دستم بر بیاد براشون انجام بدم (2366972) (alef-13)
 
پریا
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۷:۴۲:۰۳
با سلام.دوستان عزیز بنده حدود 17 سال با طلاق عاطفی زیر یک سقف زندگی کردم.زندگی که نه بلکه روزهای جوانی ام را تباه کردم.بخاطر فرزند ،بی پولی ،بی پشتیبان وراستشو بگم ترس خودم ونگرانی، نتوانستم جداشوم.دراین باتلاق هرچه دست وپا زدم ومیزنم بیشترگرفتارمی شوم.توصیه من بعنوان کسی که چنین زندگی بی روح وبی عشقی راتحمل کردم ودرحال حاضر ثمری چون بیماری وافسردگی برایم نداشت این است:اگرزوجی از همان روز اول با علاقه نه اجبار ازدواج کرده باشد وبعدازمدتی نسبت به هم سرد شوندمیتوانند با مشاوره رابطه شان بهبودیابد.من از همان روز اول علاقه ای به همسرم نداشتم وبخاطر رهایی از خانواده ام تن به ازدواج دادم.افسوس فایده ندارد.چشمهایتان را قبل از ازدواج باز کنید نه بعد از ازدواج.با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان.بدرود. (3452666) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.