نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 383810
از جاده عمر تا جاده واقعي
بخش تعاملی الف - حمید نجف
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۶


زندگي همچون جاده اي مي ماند كه شروع آن با تولد و پايانش با مرگ همراه است؛ در اين جاده مسير هاي فرعي بسياري وجود دارد بعضي بن بست است و بررخي ميان بر؛ كسي كه از تجارب ديگران بهره مي برد؛ قبل از ورود به راه فرعي نسبت به وضعيت آن سئوال مي كند ؛ اگر راه بن بست باشد ؛ پا در آن نمي گذارد و عمر خود را در آن مسير ضايع نمي كند ؛ اگر هم راه ميان بر باشد كه چه بهتر مي رود و از ديگران پيش مي افتد ؛ اين الفباي ساده زندگي و رمز موفقيت در جاده عمر است.

اما در جاده واقعي هم داستان كم و بيش شبيه جاده قبلي است ؛ مي توانيم در اين جاده با احتياط برانيم و در طول مسير از زيبايي هاي اطراف آن لذت ببريم يا با بي احتياطي و عدم توجه به تجارب تلخ گذشتگان در چشم بر هم زدني مسير جاده واقعي خود را با پايان جاده عمر پيوند زنيم.

متاسفانه بيشتر كسانيكه با ناديده گرفتن تجربه ديگران در مسير بن بست زندگي قرار مي گيرند ؛ جزو عاملين حوادث جاده اي واقعي هم بشمار مي روند ؛ كساني كه گاها زندگي افراد ديگر را نيز با انديشه نا صحيح خود قرباني مي كنند.

اين روزها كم و بيش اخباري از حوادث و سوانح كه اتفاقا ماحصل تجربيات تلخ گروهي از مردم است را مي بينيم و مي شنويم ؛ بعضي از اين اخبار درس مي گيريم و بررخي مايليم مسير بن بست را برويم و خود تجربه كنيم .

متاسفانه با مروري مختصر و تمركز بر علل حوادث و سوانح جاده اي در مي يابيم كه عامل خطاي انساني از جايگاه بالاتري برخوردار است ؛ اگر كمي جلوتر برويم ؛ شوربختانه به نتايج ملموستري دست پيدا مي كنيم ؛ سبقت غير مجاز؛ سرعت غير مجاز ؛ انحراف به چپ ؛ ناتواني در كنترل خودرو و غيره ....

آيا بخش اعظمي از اين تلفات ناشي از بي توجهي ما نسبت به تجارب گذشته نيست؟

به راستي چرا بايد عامل خطاي انساني در سوانح رانندگي ما اينقدر بالا باشد؟

يكي از صفاتي كه معمولا بين اكثر ما به طور مشترك وجود دارد بي تفاوتي است ؛ بي تفاوتي نسبت به كار؛ نسبت به بهداشت و سلامتي و حتي بي تفاوتي نسبت به ايمني تا زمانيكه حادثه و اتفاقي براي ما يا سايرين رخ نداده باشد نسبت به هشدارها بي تفاوت هستيم به محض وقوع سانحه يك چند روزي آسمان ريسمان را به هم مي بافيم و تقصير را به گردن اين و ان مي اندازيم و پس از گذشت چند روز كم كم داستان را به باد فراموشي مي سپاريم.

چرا ما نسبت به ايمني و سلامت خود و خانواده ؛ تا اين حد بي توجه هستيم؟

چرا بايد تنور اخبار دلخراش تلفات جاده اي در ذهن ما به ثانيه اي گرم شود و در لحظه اي سرد؟

رسانه هاي ما هم متاسفانه اينگونه هستند؛ اولويتهاي ما هم بعضا بر همين اساس شكل مي گيرد؛ اصل را معمولا فداي فرع و حاشيه مي كنيم و توان خود را پاي آن به حراج مي گذاريم.

در رانندگي هم بعضا خود را تافته اي جدا بافته مي دانيم و بالاتراز ديگران تصور مي كنيم.

اين حس برتري و مهارت در رانندگي چطور به ذهن ما مي رسد؟

چه عاملي باعث مي شود كه گاهي خيابان ها و جاده ها را با پيست اتومبيلراني اشتباه بگيريم؟

دليل اين غرو ؛ تكبر و تغيير فاحش شخصيت ما در پشت فرمان چيست؟

آيا سرعت باعث پيدايش و تقويت اينگونه رفتارها در ما مي شود يا دليل ديگري دارد؟

تا چه زماني بايد شاهد پي در پي دلايلي همچون سرعت غير مجاز ؛ سبقت غير مجاز ؛ ناتواني راننده در كنترل خودرو و .. باشيم؟

پايان اين سيكل كجاست؟

آيا با تشديد برخورد و افزايش جرايم اين مشكل مرتفع مي شود ؟

آيا فكر مي كنيد با اصلاح جاده ها و ايمن نمودن خودرو ها مشكل حل خواهد شد ؟ شايد بخشي از تلفات تا حدودي كاهش پيدا كند اما عمده مشكلات و گرفتاريهاي ما همچنان باقي خواهد ماند .

دوستان تا ما نخواهيم اتفاق خاصي روي نخواهد داد ؛ زحمت زيادي هم براي ما ندارد ؛ نه خرج زيادي روي دست ما خواهد گذاشت و نه زمان بيشتري از ما مي گيرد ؛ يك دستور العمل بسيار ساده دارد كه در يك كلمه خلاصه مي شود و همگي آن را مي دانيم ؛ احتياط ...

احتياط براي رعايت كامل مقررات و احترام به سايرين در حين رانندگي تا صدمه اي از جانب ما به ديگران وارد نشود.

احتياط براي مراقبت از خود كه ديگران صدمه اي به ما نزنند.

و احتياط سوم از بات توجه به ايمني خودرو و جاده ؛ اگر آگاهيم كه خودرو يا جاده اي كه در آن پا مي گذاريم از ايمني لازم برخوردار نيست با دقت و سرعت مطمئنتري برانيم ؛ چون تجربه را تجربه كردن خطاست.
 
کلمات کلیدی : حمید نجف
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۸:۳۴:۵۵
متاسفانه در ایران تنها چیزی که ارزش نداره جون آدماس (3907007) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۰:۱۵:۱۸
جمله درست اینه: متاسفانه به جون خودمون و دیگران با بد رانندگی کرذن اهمیت نمیدیم. جمله ای که شما نوشتی این تفکر رو تلقین می کنه که از مریخ اومدن دارن جون ادما رو میگیرن یه بخش زیادی از این تلفات ناشی از بد رانندگی کردن خو دمونه. دیگه 100 درصد مشکلات رو که نمیشه انداخت گردن دولت اگر خوب رانندگی کنید این تلفات بسیار کم میشن.( بله پراید هم مشکل داره جاده ها ایده ال و عالی نیستن و هزار عیب دیگه هم هست ولی شما که اینو میدونی چرا بد رانندگی میکنی؟ یه کم هم به خودمون نگاه کنیم من یادمه پراید هم که نبود وضع همین بود). (3907142) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۹:۱۷:۰۵
عزیز جان
با این تعریف از خطای انسانی که اتفاقا پلیس هم مدام بر این طبل می کوبد 100 عامل تصادف خطای انسانی است حتی زمانی که ترمز ماشین می برد. آنجا هم یک نفر خطا کرده است. اما عزیز جان این که نشد تحلیل. انسان همواره خطا می کند. اما سهم عواملی که موجب افزایش خطا می شود چیست.
اگر جاده ها اتوبان و چند باند بود میزان تصادف ها چه مقدار بود؟
اگر اتومبیلها حداقل استاندادهای دنیا را داشتند این سهم چقدر می شد؟
اگر جاده ها و اتوبانها با استاندارد ساخته می شدند این سهم چقدر می شد؟
اگر پلیس به جای کمین در پیچ خطرناک جاده ها قبل از مبادی خطر به جای کمین خود را به راننده نشان می داد این سهم چقدر می شد؟
اگر شبکه راهن قوی و سریعی و ارزانی داشتیم که هر ایرانی مجبور نشود هزاران کیلومتر با پراید در جاده های مرگ براند این سهم چقدر می شد؟
اگر پلیس به جای این که صرفا کسانی که سرعت غیرمجاز می روند کامیونها و سایرخودروهایی که با حداقل سرعت اعصاب سایرین را نشانه می روند را جریمه می کرد این سهم چقدر می شد؟
اگر شما تلقی درستی از آدمی، میزان تحملش، آستانه هایش داشتی چه تحلیل درستی ارایه می کردید.

برادر عزیر سالها است که پلیس و برخی سیاستمداران چون شما بر طبل خطای انسانی می کوبند تا علت اصلی تصادفها را که همه عوامل ساختاری است را تقلیل بدهند به خطای بدبخت بیچاره هایی که همه پس انداز زندگی شان را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم شرکتهای خودروسازی داخلی کرده اند که از مدیریت فقط افزایش قیمتش را آن هم با انحصار بلدند.
راستی اگر به جای پراید در جاده های ما ماشین هایی چون فورد، تویوتا، گلف، میتسوبیشی، مگان، هیوندایی و.... آمد و شد می کردند و جاده هامان همه اتوبان و با استاندارد بود آن وقت میزان مرگ و میرهای جاده ای این همه می شد؟؟ (3907055) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۹:۱۸:۱۳
بازهم توپ را در زمین مردم انداختید و بی کفایتی مدیران را توجیه کردید. (3907059) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۱:۲۵:۱۹
بلى من هم از مردم هستم و مقصر أصلى چند نفر نادان پر ادعا مسبب حوادث ميدانم امروز براى همه جهان روشن شد كه فرهنك رانت كى ايرانيان صفر و بدرد جنگل ميخوره نه شهر (3907257) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۵:۲۱:۲۱
فایده نداره گفتن این حرفها دوستان تخلف رو حق مسلم خود میدونن و تا جایی که من ایرانی ها رو میشناسم محاله که قبول کنن بد رانندگی می کنن هر کدومشون میگن من خودم قانون و مقررات رو تعیین میکنم (3907637) (alef-11)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۱:۲۲:۱۲
این حرفا چیه خطای انسانی چیه؟ مگه خارجیا خطای انسانی ندارند؟ پس چرا اینقد آمار کشته هاشون پایینه؟ دلیلش واضحه: عدم استاندارد بودن جاده ها. عدم دارا بودن کیفیت مناسب خودروها و ایمنی خودرو. و در مرتبه سوم عدم وجود فرهنگ سازی مناسب. (3907253) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۲:۵۲:۴۵
خارجی ها این قدر بد رانندگی نمی کنن جناب طوری حرف نزنید گویی که ما داریم در مریخ زندگی می کنیم و شما دارید از زمین به ما گزارش میدین ما کنار شما داریم زندگی می کنیم و رانندگی تون رو میبینیم مشکل اصلی رانندگی بد است. تصادفات بخاطر سبقت یا سرعت غیر مجاز رخ میده یا بقیه تخلفات رانندگی نه اینکه خودرو ایمنی نداره یا جاده کجه و...جاده و خودرو نقششون ده درصد هم نیست تصادفاتی که بنده میبینم اکثرا انسان در اونها نقش داشته
ادمی که خودشو زده به خواب رو نمیشه بیدار کرد
درست رانندگی کنید نندازین گردن دولت هر چیزی حدی داره همه چیز رو نمیشه گردن دولت انداخت مامور دولت که نمیتونه کنارت بشینه بگه سبقت نگیر یا تند نرو اخه طلبکاری تا چه حد (3907392) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۱:۲۰:۵۲
اتفاقا مهارت رانندگي در ايراني ها خيلي بالاتر از خارجي هاست، دليل هايي كه دوست ايراني فرمودند كاملا صحيح است، (3907539) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۱:۵۸:۲۵
اگر سواد داری و میتونی تابلو راهنمایی رانندگی رو بخونی که باید سرعت مجاز برونی اگر سواد نداری برو دهاتتون (3907565) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۲:۰۲:۳۹
اگر دفت کرده باشین بیشتر تصادفات مقصر خود راننده هستش اقا جان برادر من خواهر من ارام و اهسته رانندگی کن چی میشه مگه با این سرعت کجا رو میخوای بگیری چرا اعصاب و روانتو تو پدال گاز تخلیه میکنین چرا تو جادها خود نمایی میکنین باور کنین فقط خودتون اسیب میبینین نکنید این کار ها رو ارام برونید بزارید جامعه ارامش داشته باشه (3907567) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۲:۴۳:۱۵
شما یه نگاه بندازید به اتوبان شهید خرازی که جدید الاحداث هم است . در بعضی از قسمتها اتوبان چهار بانده است همراه با لاین اضطرار. در بعضی جاها سه بانده و در یک قسمت هم در خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس دوبانده می شود!!! تقریبا تمام اتوبانها و جاده های کشور ایرادات اساسی اینچنینی دارند . وضعیت خودروهای داخلی هم که نیاز به گفتن نداره . بنده اخیرا در کمربندی رودهن دماوند یک وانت آریسان صفر کیلومتر دیدم که چرخ جلوش شکسته بود و در لاین سرعت در ساعت 10 شب متوقف شده بود . اینها رو در کنار فرهنگ پایین یک عده معدود رانندگان که قرار دهید نتیجه میشه همین چیزی که سالهاست شاهدش هستیم. (3907382) (alef-13)
 
آریابان
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۱:۱۳:۴۴
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث متشکل از یک خودرو ، یک جاده (یا یک خیابون) و یک راننده ، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرین اند :
صنعت خودرواندازی !!! بجای خودروسازی از یکسو و کیفیت ساخت جاده و نصب علائم جاده ای و اینکه بناگاه تابلوی سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! وباید بکوبی روی ترمز و فقط امیدوارباشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونۀ "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!! از دیگر سوی ، بماند ؛
.... و اما راننده که فقط خودش را مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛
حتی وقتی شما یکی از بدیهیات !!!! در رانندگی یعنی فاصلۀ ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله مطمئنه !!!!! جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، این شما !!!! هستید که مقصرید ؛ (3907531) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۵:۱۹:۴۷
این حرفها که مشکل از جاده و ماشینه و..ذره ای فایده نداره همه میدونیم که مشکل از رانندگی نادرست خودمونه. اگر وافعا دنبال این هستیم که تلفات کمتر بشه چرا خودمون رو گول میزنیم؟ بسیاری از تصادفات منجر به فوت به دلیل تخلف راننده ها رخ میده بیش از 95 درصد تلفات جاده ای ناشی از تخلف محرز راننده ها است که اونقدر این تخلف رو ادامه میدن که یکجا کار دستشون میده بهتره دست از انکار برداریم. (3907636) (alef-11)
 
آریو سوئد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۶:۱۷:۱۲
سوئد، نروژ و فنلاند باریکترین جاده ها را دارند پس چرا اون جاها این همه تصادف نمی شه؟ من اصلا جرات رانندگی در ایران را ندارم. رانندگی در ایران واقعا وحشتناکه مشکل اصلی جاده و خودرو نیست بلکه فرهنگ رانندگیست. اعتراض هم که میکنی کتک میخوری. رانندگان اتوبوسها و کامیونها که از همه بدترند. پلیس هم که نه آموزش لازم را داره و نه قدرت لازم را. متاسفانه ما فرهنگ استفاده صحیح را از تکنولوژی نداریم. (3907652) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۸:۱۶:۰۱
ما 35 سال داریم ماشین تولید ایران خودرو و سایپا میخریم به بهانه حمایت از تولید داخلی که مشخص ه مهمتر از جوون ادمها تو جاده های ایرانه . جالب اینجاست به خاطر دولتی و بدون رقابتی بودن هیچ پیشرفتی هم نکرده ولی باز بخاطر منافع ی عده مردم بی گناه مجبور به خرید این محصولات هستن . خواهش میکنم اجازه بدین ماشین با کیفیت ازادانه داخل ایارن بیاد تو ایران نمایندگی داشته باشه ببیند امار مرگ میر جاده چقد پایین میاد مردم هم غصه ماشین خوب داشتن مردم کشورهای همسایه رو نمیخورن (3907708) (alef-11)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۸:۳۲:۱۵
دوستان با توجه به اینکه بنده شغلم ایجاب می کنه که زیاد سفر جاده ای می کنم و متاسفانه در طی سالیان زیاد شاهد صحنه های بسیار تلخی بودم می تونم به جرات بگم خطای انسانی و عدم توجه به مسایل ایمنی اصلی ترین عامل تصادفات جاده ای ما است ، آقا جان وقتی می دونی پراید ماشین ضعیفی برای مسافرت جاده هست چرا با این ماشین اونم با 7 و 8 نفر آدم با سرعت بالا رانندگی می کنی ، چرا تو جاده ای دوطرفه جایی که خط ممتد داره تابلو سبقت ممنوع داره با بی حوصلگی و عجله بی مورد سبقت میلیمتری می گیری دولت و مسئول وظیفه داشته با تابلو و علامت عوارض جاده را برای شما مشخص کنه به خدا نمیشه در طی مدت کوتاه تمام ماشین های دست مردم را ایمن کرد و یا تمام جاده ها را اتوبان چند بانده کما اینکه در کمتر جای دنیا این موارد وجود داره در خیلی از کشور ها وضعیت جاده ها و ماشین ها بدتر از ایرانه ولی آمار تصادفاتشون کمتره چون با آموزش کافی ،فرهنگ صحیح و از همه مهمتر احساس مسئولیت برای خود و دیگران می شود با بدترین اتومبیل و در بدترین راه به سلامت به مقصد رسید.
کمی فکر، کمی تعقل و بعد از اون اصلاح امور از خودمون و وابستگانمون نتیجه می شود اصلاح فرهنگ رانندگی و کاهش آمار تصادفات. (3907735) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۱۱:۲۴:۳۳
فقط و فقط

نداشتن فرهنگ ترافیکی عامل تصادفات و کشته شدن ما ایرانی هاست

یک نگاه به نحوه رانندگی مردم و پارک کردن دوبله و مقابل درب دیگران و سبقت از راست و عدم رعایت حق تقدم دیگران و هزاران تخلف دیگر ما بیندازید (3907960) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.