کد مطلب: 423815
پاسخ رئیس پلیس راهور تهران به یک سوال:
چرا ترافیک تهران با یک تلنگر به کما میرود؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به بیماری ترافیک پایتخت شاهدیم با یک تلنگر این بیمار به کما میرود و با یک برف و باران و برگزاری نمایشگاه، تهران قفل می شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به برنامههای خود اظهار داشت: امروز موضوع نظم یکی از مسائل مهم در شهر تهران است و بینظمیهای ترافیکی در ابعاد مختلف آزاردهنده است که عدم احترام به قوانین باعث شده مشکلاتی برای سایر شهروندان به وجود آید و قطعا برخورد با ناهنجاریها یکی از برنامههای اصلی ماست که البته آموزش و اقدامات فرهنگی در اولویت قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین متأسفانه غیر از محدودیتهای معدودی که وجود دارد، شاهد عدم سازماندهی تردد در شهر تهران هستیم. مثلا توزیع مواد غذایی همزمان با اوج ترافیکی صبحگاهی انجام میشود و این به معنای آن است که هرکس هر زمان و به هرشکل از معابر تهران استفاده میکند که نیازمند ساماندهی مکانی و زمانی است که به بغرنجتر شدن وضع ترافیک پایتخت میانجامد.
سردار مهماندار با اشاره به افزایش وسایل نقلیه و افزایش تقاضای سفر گفت: متاسفانه در ساعاتی از صبح و بعدازظهر معابر تهران اشباع میشود و در مناطق ٣،٢،١٢ و ١، ٢٥ درصد بیش از ظرفیت معابر خودرو به آن وارد میشود. وی خاطرنشان کرد: صبح و عصر متأسفانه تهران در تسخیر خودروها است و حتما باید برای حل مشکل، محدودیت زمانی و مکانی تردد ایجاد کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: با توجه به بیماری ترافیک پایتخت شاهدیم با یک تلنگر این بیمار به کما میرود و با یک برف و باران و برگزاری نمایشگاه، تهران قفل می شود. وی با بیان اینکه حل این مشکل نیازمند تصمیم کلان کشوری است گفت: امروز به جایی رسیده ایم که مسئولین و مردم با یکدیگر هم صدا هستند و این بهترین فرصت برای حل مشکل است.
سردار مهماندار شورای عالی ترافیک را مسول سیاست گذاری برای حل این مشکل دانست و افزود: علیرغم مسئولیت پلیس که تنها اجرای قوانین است، پلیس حتما پیشنهاد دهنده برای اعمال محدودیت و ممنوعیت به منظور حل این مشکل خواهد بود. وی با بیان اینکه اعمال هرگونه محدودیت و ممنوعیت ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت اضافه کرد: با توجه به بار اقتصادی و اجتماعی تصمیم گیری ها، حتما باید ابعاد مختلف آن را دید و باید با خرد جمعی به این موضوع نگریست.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: امروز به نقطه ای رسیدیم که تغییر در ساختار ترافیکی تهران اجتناب ناپذیر است و حتما باید تغییر داده شود.
وی با تأکید بر اینکه باید برنامه ریزی کوتاه و میان مدت به دنبال حل ترافیک شهر تهران باشیم گفت: کاهش تعداد خودرو در اختیار پلیس نیست اما میتوان با تمرکز بر برخورد با تخلفات ساکن، سرعت در رسیدگی به تصادفات و غیره اقدامات تسهیل کننده ترافیک را تشدید کرد. سردار مهماندار افزود: همچنین با همکاری شهرداری به دنبال اصلاح هندسی معابر نیز هستیم ولی قطعا اصل موضوع تعداد خودروها در تهران است چراکه در ساعات اوج، ٦٧ درصد معابر در تسخیر خودروهای شخصی است و تنها ٤ درصد جابجایی افراد را انجام می دهند. امروز ١١دوربین نظارتی هوشمند اجازه می دهد ترافیک را به صورت جامع نگاه کنیم و با استفاده حداکثری از پرسنل، اندمی از بار ترافیکی بکاهیم.
وی در ادامه افزود: عدم احترام به قوانین و مقررات ،عدم سازماندهی تردد، برگزاری نمایشگاه ها از جمله عوامل مهمی هستند که منجر به ترافیک می شوند.
سردار مهماندار بیان کرد: توزیع مواد غذایی در سطح شهر باعث ترافیک های صبحگاهی و عصرگاهی می شود و باید در این حوزه تصمیمات جدی گرفته شود و توزیع مواد غذایی در یک زمان دیگر انجام شود. وی گفت: در شهر تهران فقط شاهد ورود خودروها به ناوگان هستیم و خبری از خروج و کم شدن خودروها نیست، حتی تردد ها در شهر به دلیل وجود اماکن و اقامتگاههای تفریحی و تجاری و غیره افزایش یافته است، با این اوصاف ظرفیت معابر شهری در تهران اشباع شده است، حتی 25 درصد بیشتر از ظرفیت معابر شاهد ترافیک هستیم.
سردار مهماندار اذعان کرد: با توجه به اینکه تقاضای سفر در شهر بالا است، در صبح و عصر، شهر در تسخیر خودروهاست و این شهر به مانند یک بیماری است که با یک تلنگر به کما می رود، این در حالی است که معابر ظرفیت اضافی ندارند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای وضعیت ترافیکی شهر تهران باید سیاست گذاری شود و این سیاست گذاری با پلیس نیست و می بایست مراجع بالادستی همچون شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تصمیم گیری کند، حتی در این موضوع بخش های دولتی هم بهتر است کمک کنند.
به گفته این مقام مسئول: هیچ نهاد و دستگاهی نمی تواند به تنهایی مشکل ترافیک را حل کند.
کلمات کلیدی : ترافیک،تهران
ناوگان عمومی حمل و نقل باید ظرفیت هایش افزایش یابد .باید در تهران حداقل 20 خط مترو وجود داشته باشد. باید میانگین زمان انتظار در ایستگاههای بی آر تی از وضع اسفناک 20 دقیقه تا نیم ساعت انتظار به حداکثر 2 دقیقه کاهش یابد . باید معابر اصلاح مهندسی شود و معابری که مثلا ناگهان از 20 متری به 10 متری تغیر می یابند اصلاح شوندباید تاکسی ها در ایستگاههای تاکسی حاضر و آماده باشند. با این اوصاف نیمی از جمعیت ماشین سوارهای اکثرا تک سرنشین به سمت حمل و نقل عمومی اقبال می یابند. خود پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه راهنمایی خود را فراموش کرده و تمرکز بر مچ گیری است. با یک دقت می بینید که حتی چراغ های راهنمایی ما زمانهای استاندارد ندارد. جهت معابر ما بصورت کارشناسی شده نمی باشد و باعث افزایش ترافیک و گره در خیابان های اصلی می شود. اگر تمام این امکانات حداقلی فراهم شد آن وقت با ایجاد محدودیت های زمانی و مکانی و تک سرنشینی بار ترافیک کاهش می یابد. در این بین وظیفه خبرگزاری ها و پایگاههای خبری نیز پیگیری از مسئولین دولتی، شهرداری و انتظامی است چون تا تحت فشار نباشند کاری انجام نخواهند داد. (4064776) (alef-2)
ساعت ها ي مدارس
اداره جات و بلعكس تعطيلي همگي آنها
عدم خروج خودروهاي فرسوده
عدم فراهم آوري زير ساختهاي خريد اينترنتي و اخذ خدمات اينترنتي در تهران
عدم پراكندگي متناسب و متوازن فضاهاي فرهنگي ؛ پاركها ؛ مراكز و ساختمانهاي دولتي ؛ بيمارستانها ، سينما ها و....
عدم وجود پلهاي ماشين رو كافي بر سر چها راهها و.... (4064858) (alef-2)
امیری
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۴:۲۹:۳۴
ایا عجیب نیست که یکی از ویژگیهای زمان قفل شدن ترافیک تهران،معمولا مامور راهنمائی در خیابانها و بزرگراهها مشاهده نمیشود؟یعنی همان زمانی که باید حضور موثرتری داشته باشند؟! (4064940) (alef-3)
مشکل مشکلات روانی و عدم آموزش انظباط اجتماعی ه که متاسفانه در سایه آموزش مسائل بیهوده مغفول واقع شده ، اگر رعایت حق تقدم و احترام به حقوق دیگران به صورت درست در بین مردم نهادینه بشه و حس خودخواهی که در ایران اپیدمی شده از میان بره خیلی از مشکلات حل میشه . وگرنه اگر تمام شهر هم خیابون باشه همین آش و همین کاسه ... (4065133) (alef-3)
صمصام
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۶:۴۷:۳۱
چون هیچ برنامه ریزی و امادی قبلی نداشته ایم...مثلا مانور امادگی شهری هم داشته ایم!! اما متاسفانه ترسیم اهداف ما، با واقعیات در زمان حوادث تهران هیچ همخوانی ندارد (4065172) (alef-3)
کمبود سینما و مراکز تفریح و مراکز خرید بزرگ در یک توزیع مناسب شهری باعث سفر طولانی مردم از این سر شهر به آن سر شهر می شود.
باید از اروپا و آمریکا الگو گرفت و راه سعی و خطا را طی نکرد. (4065202) (alef-3)
٦٧ درصد معابر در تسخیر خودروهای شخصی است و تنها ٤ درصد جابجایی افراد را انجام می دهند. امروز ١١دوربین نظارتی هوشمند اجازه می دهد ترافیک را به صورت جامع نگاه کنیم و با استفاده حداکثری از پرسنل، اندمی از بار ترافیکی بکاهیم.
فکر نمی کنید 4 درصد با 40 درصد و 11 با 1100 جابجا شده؟! (4065347) (alef-3)
تنها راه حل فوری زوج و فرد کردن از درب منزل به مدت مشخص ( مثلا" 3 ماه ) است . (4065465) (alef-11)