نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 240214
جعبه‌ای که پس از 23 روز خوانده نشد
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۴
در حالی ۲۳ روز از سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ و کشته شدن ۴۰ نفر از مسافران این هواپیما می‌گذرد که سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط روزه سکوت اختیار کرده‌اند و وضعیت بررسی دلایل این سقوط در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش تسنیم، ساعت ۹:۱۸ دقیقه صبح یکشنبه ۱۹ مردادماه سال‌جاری یک فروند هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ بلافاصله پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و سقوط کرد. در همان روز سقوط آنتونوف ۱۴۰ وزارت راه و شهرسازی احمد مجیدی معاون مدیریت بحران امور دولت و مسئول هماهنگی امور استان‌ها را به‌عنوان مسئول پاسخگویی در خصوص سانحه هوایی معرفی کرد.

مجیدی پس از این انتصاب اعلام کرد: کمیسیون بررسی سانحه بلافاصله در محل سانحه حضور یافته و در حال خروج جعبه سیاه هواپیما به منظور بررسی علت سانحه هستند. وی تاکید کرد: تنها مرجع تعیین علت سانحه، کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است. اطلاع‌رسانی در رابطه با جزئیات سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ آنچنان بر وفق مراد رسانه‌ها بود که حتی رئیس سازمان هواپیمایی نیز که علاقه‌ای به مصاحبه ندارد حدود دو ساعت پس از مخابره خبر سقوط آنتونوف، دلیل بروز حادثه را انحراف هواپیما از مسیر اعلام کرد.

جهانگیریان با بیان این‌که این هواپیما حامل ۴۰ نفر مسافر و ۸ نفر کرو و خدمه پرواز بوده که ۹ نفر از مصدومان سانحه به بیمارستان اعزام شده‌اند، بیان کرد: تیم بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری هم‌اکنون در محل سانحه هستند که پس از بررسی‌های لازم دلیل وقوع این حادثه اعلام می‌شود.

به‌طور همزمان نیز مسئول پاسخگویی مصاحبه‌های پی‌درپی را در این زمینه انجام می‌داد. مجیدی در گفت‌وگو با تسنیم از پیدا شدن جعبه جعبه‌ سیاه هواپیمای آنتونوف خبر داده و گفته بود: هواپیمای سانحه دیده شرکت هواپیمایی سپاهان ۴۸ نفر مسافر و خدمه داشت که ۹ نفر از آنها در حادثه مجروح شده و به بیمارستان‌های پیامبران و امام و درمانگاه ساها منتقل شده‌اند.

وی با بیان این‌که متاسفانه ۳۹ نفر در این سانحه جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: کشته شدگان این حادثه هوایی ۲۴ نفر مرد، ۱۰ نفر زن، یک دختر سه ساله، یک دختر شیرخوار، یک دختر ۱۷ ساله و ۲ نفر پسر بچه بوده‌اند. یک روز پس از سقوط نیز مجیدی از مکاتبه با کشور سازنده برای بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آنتونوف۱۴۰ طی امروز خبر داده و به تسنیم و گفته بود: کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای مذکور را دارند. تقریبا این مصاحبه یکی از آخرین اظهارات مسئول پاسخگویی سانحه هوایی آنتونوف ۱۴۰ بود و تماس‌های مکرر در روزهای بعدی با مجیدی ره به جایی نبرد.

این در حالی بود که سازمان هواپیمایی کشوری نیز با چند روز فاصله همین رویکرد را در پیش گرفت و رئیس این سازمان دیگر پاسخگویی تماس رسانه‌ها نبود. بازخوانی ۵۰ درصد از جعبه‌های سیاه یکی از آخرین خبرهایی بود که سایت سازمان هواپیمایی کشوری شش روز پس از سقوط آنتونوف آنرا به نقل از جهانگیریان منتشر و تاکید کرد:‌ سازمان هواپیمایی کشوری با تمام توان در تلاش است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عوامل سانحه را اعلام کند.

به گزارش تسنیم، حدود ۱۷ روز از اطلاع‌رسانی معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد اما نه مسئول پاسخگویی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان در این مدت پاسخگو بوده و نه این‌که سازمان هواپیمایی کشوری درباره روند بازخوانی جعبه‌های سیاه و اقدامات احتمالی انجام شده اطلاع‌رسانی کرده است.

پنج سال پیش در آسمان قزوین یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین سقوط کرد و ۲۱ ماه بعد یعنی در اسفندماه ۸۹ دلیل بروز این سانحه اعلام شد. به نظر می‌رسد آنتونوف ۱۴۰ سپاهان نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت، چراکه در آن زمان نیز مسئولان وقت قول اعلام دلیل سقوط را در اسرع وقت می‌دادند و رئیس کنونی سازمان هواپیمایی نیز همین وعده را به شکل دیگری می‌دهد.
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۰۹:۰۰:۰۷
در پی سقوط هواپیمای آنتونوف 140 سپاهان و با رمز گشائی جعبه سیاه عامل انسانی ( خلبان ) 50%،مهماندار 25% ، بچه های بازیگوش در هواپیما 12%، بدی آب و هوا 5% و نقص در سیستم هواپیما 3% مقصر شناخته شده اند همچنین کارشناسان در حال بررسی 5% کشف نشده هستند که به محض دستیابی به اطلاع عموم خواهد رسید (2356281) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۰:۰۰:۳۱
بنده تا حالا ندیه ام که جعبه سیاه در کشور ما خوانده شده و لایل عنوان شود این هم روی قبلی ها (2356373) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۲۱:۵۲:۰۲
عامل اصلی نقص خود هواپیماست!
گردن خلبان کشته شده و بقیه نندازید! (2357598) (alef-3)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۰:۳۳:۴۰
از همون اولش هم معلوم و مشخص بوده و خواهد بود :
50 درصد خلبان و 50 درصد هم دیوار بتونی !!!!؛
در یک سانحۀ سقوط هوائی چند سال پیش هم ظاهرا مقصر "سپید کوه" !!!! بود که با دیدن هواپیما ، خودش رو از سر راهش کنار نکشیده بود !!!!؛ (2356418) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۱:۰۵:۰۸
بد خط بوده هنوز نتونستن بخوننش! (2356481) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۲:۱۴:۰۶
1- سوانح هوایی ، ریلی ، جاده ای و دریایی علی رغم تمامی تلخی و اندوهی که به مردم تحمیل می کنند واقعیتی انکار ناپذیرند لذا قطعا در آینده نیز مانند سایر کشورها ناچار از تحمل غم چنین وقایعی خواهیم بود چنانکه همزمان با سقوط دلخراش ایران 140 ، سه قطار در مسیر تهران – مشهد و تهران - اهواز از خط خارج و در دو حادثه جاده ای در سیستان و بلوچستان متأسفانه بیست نفر در آتش سوخته و کشته شدند لذا ضمن آرزوی صبری عظیم برای خانواده های محترمی که عزیزانشان را از دست دادند و سلامتی بازماندگان تصور می کنم اشاره به چند نکته مفید باشد.
2- حادثه هوایی ایران 140 باعث گردید متأسفانه وقوع سه حادثه ریلی و چند حادثه دلخراش جاده ای همزمان به راحتی توسط مسئولین وزارت راه و مسکن و سایر نهادهای ذی ربط نادیده گرفته شود حوادثی که هر کدام به تنهایی قادرند بعنوان فاجعه ای درد ناک و قابل پیشگیری دستگاهها و جامعه را با چلش جدی مواجه کنند اما بدلایلی طی روزهای مذکور از سوی دستگاههای نظارتی و حتی رسانه ها با سکوت همراهی شدند.
3- اینکه مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه و همه جانبه و به قول مقامات آمریکایی فلج کننده تا چه حد در بروز چنین شرایطی و وقوع چنین صدماتی موثرند قطعا نیازمند بحث و بررسی جدی کارشناسی است اما نمی توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که بسیاری از اتفاقات و کاستیها نیز توسط مدیران و دست اندرکارانی واقع می گردند که در زمان مسئولیتشان از کفایت ، توان ، شایستگی و صداقت لازم برخوردار نبودند. موضوعی که حداقل در خصوص واقعه ایران 140 می توان مورد بررسی جدی دستگاههای نظارتی مسئول قرار گیرد.
4- آقای عابدزاده و همسر محترمشان در یادآوری لحظات تکاندهنده سقوط هواپیمای آنتونوف 140(ایران 140) می فرمایند:
- این هواپیما‌ها چون کوچک هستند اصلا فضای استانداردی ندارند صندلیها و مسافر‌ها چفت هم نشسته‌اند انگار هیچ استانداردی برای جا نمایی درست صندلی‌ها انجام نشده است.
- کاپیتان اکراینی که آخرش هم نفهمیدم اسمش چی بود و تنها یک «اف» معروف ته اسم و فامیلش داشت یک خوش آمد گویی دست و پا شکسته تحویلمان داد مودبانه از تاخیر به وجود آمده معذرت خواهی کرد و موتور‌ها روشن شد.
- صدای مکالمات کاپیتان با برج مراقبت را می‌شنیدم بعد صدای وحشتناک ملخهای موتور هواپیما که واقعا گوش خراش و وحشتناک هستند. هواپیما یک نیم دور چرخید روی باند تا در مسیر تیک آف قرار بگیرد.
هواپیما از روی باند بلند شد. خلبان یک چیزهایی به برج مراقبت گفت یک دقیقه بیشتر طول نکشید من منتظر بودم که پرنده آهنی دور بزند اما همچنان به سمت کرج پرواز می‌کرد.
- یکی از موتور‌ها از کار افتاده بود صدای ملخ ایران ۱۴۰ خیلی زیاد و گوش خراش است از پنجره می‌دیدم که ملخ سمت راست کار نمی‌کرد.
5- مسئولین هوایی و مدیران پروژه طراحی و ساخت(مونتاژ) چند فروند هواپیمای ایران 140(آنتونوف 140) در توضیحات سالهای نچندان دور در توجیه اجرای این پروژه مدعی بودند.
- صداي مجاز درون کابين اين کلاس از هواپيماها بايد 85 دسيبل باشد که صداي داخل کابين در هواپيماي ايران140 از اين اندازه پايين تر است. مجموع صداي هواپيما در بيرون آن بايد 281 دسيبل باشد که در هواپيماي ايران140 جمعاً 253 د سيبل است.
- اين هواپيما با يك موتور هم قادر به ادامه پرواز و صعود به ارتفاع ايمن جهت جلوگيري از برخورد با كوههاي مرتفع كشور است.
- ايران 140 از تجهيزاتي استفاده کرده که تا 50 سال آينده بتواند در صحنه باقي بماند. در دو سال گذشته تمامي مقررات جديد در هواپيماي ايران140 اعمال شده است. از آن جمله مي توان به نصب سامانه هاي هوشمند هشدار آتش در کابين مسافر و سامانه هاي هوشمند اخطار وقوع يخ زدگي در ارتفاعات اشاره کرد.
- طراحي داخلي کابين اين هواپيما و طراحي صندلي هاي آن، تماماً بر اساس مدل غربي است که راحتي و نظر مسافران ايراني در اين زمينه تأمين مي گردد.
- همچنين سيستم تهوية اين هواپيما نيز توسط يک شرکت فرانسوي طراحي شده تا تهوية اين هواپيما نيز به بهترين شکل فراهم گردد.
- این هواپیما دارای سیستم های ناوبری جدید از قبیل هدایت ماهواره ای جی پی اس سیستم جلوگیری از سانحه تی سی ای اس و رادار ونشان دهنده ی دیجیتالی می باشد.
6- ماحصل مصاحبه با تعدادی از کارشناسان و خلبانان ایرانی در سالهای اولیه مونتاژ آنتونوف 140 نیز در خصوص تجربه پرواز با این هواپیمای در حال تست شاید جالب توجه باشد.
- دو هواپيماي ايران 140 و 140AN به موازات هم در ايران و اكراين طراحي و ساخت آن شروع شد ولي در هواپيماي آنتونوف 140 تغييراتي در موتور و ساير دستگاهها انجام شد. به خصوص از نوع جديد آلات دقيق پروازي هواپيما به نام GLASS COCKPIT استفاده شد كه اين تغييرات در هواپيماي ايران 140 اعمال نشده است.
- هواپيماي كوچك جت در صورت از دست دادن يك موتور بعد از بلند شدن و اوج گيري هواپيما و مراجعت به فرودگاه مبدا با مشكلاتي روبرو خواهد شد. اين مشكل در هواپيماهاي ايران 140 با شدت بيشتري وجود دارد. لذا بهتر است در بدو شروع عمليات مجدد هواپيماهاي ايران 140 محدوديتهايي اعمال شود.
- خلبانان کشورمان ترجيح مي دهند كه كمك خلبان هواپيماهاي غربي باشند ولي خلبان ايران 140نباشند اگر نتوانيم خلبان با تجربه بالا براي ايران 140 پيدا كنیم باید از خلبان با تجربه اي در حدود 3000 ساعت در كوتاه مدت بعنوان راه حل جایگزین استفاده کنیم شايد هم استخدام خلبانان خارجي بايد مورد توجه قرار گيرد.
7- ایران 140 از بدو ورود به صنعت هوایی با عدم استقبال خطوط هوایی روبرو شد که بارها از طرف مسئولین ذی ربط پروژه مورد انتقاد قرار گرفتند در عین حال چهار فروند ایران 140 با سرنوشت ذیل همراه بودند.
- اولین ایران 140 مونتاژی 1382 در حوالی باقر آباد تهران سقوط و 44 کشته بر جای گذاشت.
- ایران 140 دوم در شاهین شهر اصفهان با كوه برخورد و تمام سرنشينان هواپيما کشته شدند.
- خلبان در پرواز آزمایشی بدلیل از دست دادن یکی از موتورها برای فرود اجباري توسط برج مراقبت به سمت فرودگاه اراك هدايت و حین نشستن از باند خارج شد به هواپيما خسارت كلي وارد و خوشبختانه به مسافرين آسيب جدی ندیدند.
- آخرین هواپیما نیز همانی است که اقای عابدزاده از فاجعه سقوطش گفتند.
8- پروژه مونتاژ آنتونوف 140 با نابودی هر چهار هواپیما و کشته شدن تعداد قابل توجهی از هوطنان و علی رغم ادعای مدیریت پروژه که مدعی بودند در آستانه صادرات جهانی این هواپیما قرار دارند ضمن تحمیل هزینه های بسیار قابل توجه مادی و معنوی و از دست دادن فرصتهای مناسب بسیار ارزشمند قابل جایگزین با شکست تام روبرو گردید.
9- مسئولین وقت و فعلی بخشی از صنعت هوایی و عناصر بی ربط اما موثر در این صنعت بسیار تلاش کردند طی حداقل 20 سال گذشته از اهمیت این پروژه بعنوان یکی از نمادهای توانمندی فنی و مهندسی ملی یاد کنند. بسیار تلاش کردند تا تمامی شرکتهای هوایی را با استفاده از فشار ابزارهای مدیریتی و سیاسی ملزم به پذیرش استفاده از این هواپیما در خطوط داخلی کنند که خوشبختانه با عدم تمکین شرکتها همراه و احتمالا جان و مال بسیاری از مردم حفظ گردید.
10- تصور می کنم ریاست محترم قوه قضاییه و دادستان کل کشور یا دستگاههای تخصصی هوایی ضروری است برای دفاع ابتدایی از حقوق اولیه مردم و اطمینان به سلامت خطوط هوایی کشورمان نسبت به بررسی دقیق سوابق مربوط به روند شکل گیری پروژه و مراحل و هزینه های پرداختی اقدام فرمایند تا مردم بدانند جان و مالشان برای دست یابی برخی افراد به پروژه به اصطلاح علمی و فنی چگونه هزینه شده است چگونه تمایل به سفرهای خارجی برخی افراد(بی ارتباط با صنعت هوایی) در مدیریت پروژه هایی از این دست جامعه را به تحمل چه شرایطی وادار ساخته است.
11- بنده بدلایل غیر فنی گروه بازدید و مذاکره کننده هوایی به کشور روسیه را در سالهای 72 – 73 را همراهی می کردم کارشناسان و مدیران هوایی حاضر در گروه با احتیاط و بر خلاف ادعای مدیریت گروه اعزامی توضیح می دادند که در این سفر ناخواسته با در دست گرفتن یک دکمه بدنبال خیاطی هستیم تا کت و شلوارش مناسب را برای دکمه ما بدوزند. گزارش انتقادی بنده از اهداف و دستاوردهای ناچیز سفر گروه اعزامی باعث گردید از گردونه کار خارج و به امور دیگیری مشغول گردم بهرحال مسئولین قضایی و ذی ربط می توانند با پیگیری سوابق مذکور به درک درستی از چرایی شکل گیری پروژه و حوادثی از این دست دستیافته و با متخلفینی که اینگونه با منافع ملی و امنیت و سلامت مردم و جامعه به بازی می نشینند برخورد نمایند. (2356628) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۲:۳۹:۱۹
هر چه دير تر براى بعضى بهتر چون حافظه تاريخى ما خوب عمل نميكنه و سوختن و دست و پا زدن هموطنمون يادم ميره (2356691) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۵:۱۳:۵۸
1- سوانح هوایی ، ریلی ، جاده ای و دریایی علی رغم تمامی تلخی و اندوهی که به مردم تحمیل می کنند واقعیتی انکار ناپذیرند لذا قطعا در آینده نیز مانند سایر کشورها ناچار از تحمل غم چنین وقایعی خواهیم بود چنانکه همزمان با سقوط دلخراش ایران 140 ، سه قطار در مسیر تهران – مشهد و تهران - اهواز از خط خارج و در دو حادثه جاده ای در سیستان و بلوچستان متأسفانه بیست نفر در آتش سوخته و کشته شدند لذا ضمن آرزوی صبری عظیم برای خانواده های محترمی که عزیزانشان را از دست دادند و سلامتی بازماندگان تصور می کنم اشاره به چند نکته مفید باشد.
2- حادثه هوایی ایران 140 باعث گردید متأسفانه وقوع سه حادثه ریلی و چند حادثه دلخراش جاده ای همزمان به راحتی توسط مسئولین وزارت راه و مسکن و سایر نهادهای ذی ربط نادیده گرفته شود حوادثی که هر کدام به تنهایی قادرند بعنوان فاجعه ای درد ناک و قابل پیشگیری دستگاهها و جامعه را با چلش جدی مواجه کنند اما بدلایلی طی روزهای مذکور از سوی دستگاههای نظارتی و حتی رسانه ها با سکوت همراهی شدند.
3- اینکه مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه و همه جانبه و به قول مقامات آمریکایی فلج کننده تا چه حد در بروز چنین شرایطی و وقوع چنین صدماتی موثرند قطعا نیازمند بحث و بررسی جدی کارشناسی است اما نمی توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که بسیاری از اتفاقات و کاستیها نیز توسط مدیران و دست اندرکارانی واقع می گردند که در زمان مسئولیتشان از کفایت ، توان ، شایستگی و صداقت لازم برخوردار نبودند. موضوعی که حداقل در خصوص واقعه ایران 140 می توان مورد بررسی جدی دستگاههای نظارتی مسئول قرار گیرد.
4- آقای عابدزاده و همسر محترمشان در یادآوری لحظات تکاندهنده سقوط هواپیمای آنتونوف 140(ایران 140) می فرمایند:
- این هواپیما‌ها چون کوچک هستند اصلا فضای استانداردی ندارند صندلیها و مسافر‌ها چفت هم نشسته‌اند انگار هیچ استانداردی برای جا نمایی درست صندلی‌ها انجام نشده است.
- کاپیتان اکراینی که آخرش هم نفهمیدم اسمش چی بود و تنها یک «اف» معروف ته اسم و فامیلش داشت یک خوش آمد گویی دست و پا شکسته تحویلمان داد مودبانه از تاخیر به وجود آمده معذرت خواهی کرد و موتور‌ها روشن شد.
- صدای مکالمات کاپیتان با برج مراقبت را می‌شنیدم بعد صدای وحشتناک ملخهای موتور هواپیما که واقعا گوش خراش و وحشتناک هستند. هواپیما یک نیم دور چرخید روی باند تا در مسیر تیک آف قرار بگیرد.
هواپیما از روی باند بلند شد. خلبان یک چیزهایی به برج مراقبت گفت یک دقیقه بیشتر طول نکشید من منتظر بودم که پرنده آهنی دور بزند اما همچنان به سمت کرج پرواز می‌کرد.
- یکی از موتور‌ها از کار افتاده بود صدای ملخ ایران ۱۴۰ خیلی زیاد و گوش خراش است از پنجره می‌دیدم که ملخ سمت راست کار نمی‌کرد.
5- مسئولین هوایی و مدیران پروژه طراحی و ساخت(مونتاژ) چند فروند هواپیمای ایران 140(آنتونوف 140) در توضیحات سالهای نچندان دور در توجیه اجرای این پروژه مدعی بودند.
- صداي مجاز درون کابين اين کلاس از هواپيماها بايد 85 دسيبل باشد که صداي داخل کابين در هواپيماي ايران140 از اين اندازه پايين تر است. مجموع صداي هواپيما در بيرون آن بايد 281 دسيبل باشد که در هواپيماي ايران140 جمعاً 253 د سيبل است.
- اين هواپيما با يك موتور هم قادر به ادامه پرواز و صعود به ارتفاع ايمن جهت جلوگيري از برخورد با كوههاي مرتفع كشور است.
- ايران 140 از تجهيزاتي استفاده کرده که تا 50 سال آينده بتواند در صحنه باقي بماند. در دو سال گذشته تمامي مقررات جديد در هواپيماي ايران140 اعمال شده است. از آن جمله مي توان به نصب سامانه هاي هوشمند هشدار آتش در کابين مسافر و سامانه هاي هوشمند اخطار وقوع يخ زدگي در ارتفاعات اشاره کرد.
- طراحي داخلي کابين اين هواپيما و طراحي صندلي هاي آن، تماماً بر اساس مدل غربي است که راحتي و نظر مسافران ايراني در اين زمينه تأمين مي گردد.
- همچنين سيستم تهوية اين هواپيما نيز توسط يک شرکت فرانسوي طراحي شده تا تهوية اين هواپيما نيز به بهترين شکل فراهم گردد.
- این هواپیما دارای سیستم های ناوبری جدید از قبیل هدایت ماهواره ای جی پی اس سیستم جلوگیری از سانحه تی سی ای اس و رادار ونشان دهنده ی دیجیتالی می باشد.
6- ماحصل مصاحبه با تعدادی از کارشناسان و خلبانان ایرانی در سالهای اولیه مونتاژ آنتونوف 140 نیز در خصوص تجربه پرواز با این هواپیمای در حال تست شاید جالب توجه باشد.
- دو هواپيماي ايران 140 و 140AN به موازات هم در ايران و اكراين طراحي و ساخت آن شروع شد ولي در هواپيماي آنتونوف 140 تغييراتي در موتور و ساير دستگاهها انجام شد. به خصوص از نوع جديد آلات دقيق پروازي هواپيما به نام GLASS COCKPIT استفاده شد كه اين تغييرات در هواپيماي ايران 140 اعمال نشده است.
- هواپيماي كوچك جت در صورت از دست دادن يك موتور بعد از بلند شدن و اوج گيري هواپيما و مراجعت به فرودگاه مبدا با مشكلاتي روبرو خواهد شد. اين مشكل در هواپيماهاي ايران 140 با شدت بيشتري وجود دارد. لذا بهتر است در بدو شروع عمليات مجدد هواپيماهاي ايران 140 محدوديتهايي اعمال شود.
- خلبانان کشورمان ترجيح مي دهند كه كمك خلبان هواپيماهاي غربي باشند ولي خلبان ايران 140نباشند اگر نتوانيم خلبان با تجربه بالا براي ايران 140 پيدا كنیم باید از خلبان با تجربه اي در حدود 3000 ساعت در كوتاه مدت بعنوان راه حل جایگزین استفاده کنیم شايد هم استخدام خلبانان خارجي بايد مورد توجه قرار گيرد.
7- ایران 140 از بدو ورود به صنعت هوایی با عدم استقبال خطوط هوایی روبرو شد که بارها از طرف مسئولین ذی ربط پروژه مورد انتقاد قرار گرفتند در عین حال چهار فروند ایران 140 با سرنوشت ذیل همراه بودند.
- اولین ایران 140 مونتاژی 1382 در حوالی باقر آباد تهران سقوط و 44 کشته بر جای گذاشت.
- ایران 140 دوم در شاهین شهر اصفهان با كوه برخورد و تمام سرنشينان هواپيما کشته شدند.
- خلبان در پرواز آزمایشی بدلیل از دست دادن یکی از موتورها برای فرود اجباري توسط برج مراقبت به سمت فرودگاه اراك هدايت و حین نشستن از باند خارج شد به هواپيما خسارت كلي وارد و خوشبختانه به مسافرين آسيب جدی ندیدند.
- آخرین هواپیما نیز همانی است که اقای عابدزاده از فاجعه سقوطش گفتند.
8- پروژه مونتاژ آنتونوف 140 با نابودی هر چهار هواپیما و کشته شدن تعداد قابل توجهی از هوطنان و علی رغم ادعای مدیریت پروژه که مدعی بودند در آستانه صادرات جهانی این هواپیما قرار دارند ضمن تحمیل هزینه های بسیار قابل توجه مادی و معنوی و از دست دادن فرصتهای مناسب بسیار ارزشمند قابل جایگزین با شکست تام روبرو گردید.
9- مسئولین وقت و فعلی بخشی از صنعت هوایی و عناصر بی ربط اما موثر در این صنعت بسیار تلاش کردند طی حداقل 20 سال گذشته از اهمیت این پروژه بعنوان یکی از نمادهای توانمندی فنی و مهندسی ملی یاد کنند. بسیار تلاش کردند تا تمامی شرکتهای هوایی را با استفاده از فشار ابزارهای مدیریتی و سیاسی ملزم به پذیرش استفاده از این هواپیما در خطوط داخلی کنند که خوشبختانه با عدم تمکین شرکتها همراه و احتمالا جان و مال بسیاری از مردم حفظ گردید.
10- تصور می کنم ریاست محترم قوه قضاییه و دادستان کل کشور یا دستگاههای تخصصی هوایی ضروری است برای دفاع ابتدایی از حقوق اولیه مردم و اطمینان به سلامت خطوط هوایی کشورمان نسبت به بررسی دقیق سوابق مربوط به روند شکل گیری پروژه و مراحل و هزینه های پرداختی اقدام فرمایند تا مردم بدانند جان و مالشان برای دست یابی برخی افراد به پروژه به اصطلاح علمی و فنی چگونه هزینه شده است چگونه تمایل به سفرهای خارجی برخی افراد(بی ارتباط با صنعت هوایی) در مدیریت پروژه هایی از این دست جامعه را به تحمل چه شرایطی وادار ساخته است.
11- بنده بدلایل غیر فنی گروه بازدید و مذاکره کننده هوایی به کشور روسیه را در سالهای 72 – 73 را همراهی می کردم کارشناسان و مدیران هوایی حاضر در گروه با احتیاط و بر خلاف ادعای مدیریت گروه اعزامی توضیح می دادند که در این سفر ناخواسته با در دست گرفتن یک دکمه بدنبال خیاطی هستیم تا کت و شلوارش مناسب را برای دکمه ما بدوزند. گزارش انتقادی بنده از اهداف و دستاوردهای ناچیز سفر گروه اعزامی باعث گردید از گردونه کار خارج و به امور دیگیری مشغول گردم بهرحال مسئولین قضایی و ذی ربط می توانند با پیگیری سوابق مذکور به درک درستی از چرایی شکل گیری پروژه و حوادثی از این دست دستیافته و با متخلفینی که اینگونه با منافع ملی و امنیت و سلامت مردم و جامعه به بازی می نشینند برخورد نمایند. (2357040) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.