نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 268935
دلیل تصادف دلخراش اسکانیا در جاده فیروزکوه
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
پلیس راهور در خصوص علل حادثه اتوبوس محور فیروزکوه در اطلاعیه‌ اعلام کرد: عدم توانایی راننده اسکانیا در کنترل وسیله نقلیه و نقص‌های فنی، راه و ساختاری از جمله علل این حادثه مرگبار هستند.

اطلاعیه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص علت تصادف اتوبوس اسکانیا در محور فیروزکوه در تاریخ اول اردیبهشت ۹۴به شرح ذیل صادر شد: با ابراز تاسف مجدد از حادثه مذکور، در ادامه بررسی ها و پس از اعزام تیم های کارشناسی پلیس راهور ناجا به محل حادثه و انجام تحقیقات میدانی و فنی، علت تصادف با توجه به ترکیب و تقارن چند خطا در بروز و شدت حادثه که موجب فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد به شرح ذیل اعلام می شود:

- عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت غیر مجاز در شیب و پیچ جاده
- نقص راه به علت ضعف حفاظ میانی در جلوگیری از عبور وسیله نقلیه به لاین مقابل
- نقص فنی مستمر سامانه کاهنده سرعت (ریتاردر)
- نقص ساختاری اتوبوس به علت عدم استحکام مناسب سقف و ستون آن.
منبع: باشگاه خبرنگاران
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۱۹:۳۷
[دا رحمتشون کنه... با چند تا راننده اون مسیر صحبت می کردم میگفتن راننده ماشین سنگین حتما باید اون مسیر رو بلد باشه وگرنه جاده بی رحمیه... راننده اتوبوس حادثه دیده هم متأسفانه آشنا به اون مسیر نبوده و نتونسته ماشین رو تو سراشیبی جمع کنه. البته مثل همیشه خوشبختانه پلیس هیچ قصوری در انجام وظایف خودش نداشته و ایراد مربوط به راننده و سازنده است. (2854265) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۲:۳۷:۳۴
دقیقا . (2856335) (alef-13)
 
م
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۴:۰۰
نقص ساختاری اتوبوس به علت عدم استحکام مناسب سقف و ستون آن

به زبان ساده یعنی مثلا به جای آهن 20 میل از آهن 15 استفاده کرده اند... (2854355) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۲:۳۸:۵۶
مشکل ما اینه که با توجه به توانایی های رانندگان ما باید در کشور تانک ساخت نه اتوبوس تا جان مردم حفظ باشه
تا کی به خاطر سودجویی بعضی ها باید افراد دیگه تاوان بدهند (2856336) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۴:۰۰:۱۸
پلیس راهور اگر جان هموطنان برایشان مهم بود یکبار برای همیشه شماره گذاری اسکانیا ، پراید و پژو را متوقف کند و اقتدار و وجدان خود را نشان دهد و نشان دهد جان مردم مهمتر است از سود چند شرکت خودرو ساز (2854437) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۵:۰۷:۵۶
در این نظریه چند عامل ذکر شده است: 1- عامل انسانی(که همیشه اول است چون اگر راننده نباشد اصلا حرکتی نیست تا اتفاقی بیوفتد) 2- راه : که وظیفه بهسازی آن به عهده اداره راه و ترابری می باشد 3- عدم استحکام وسیله نقلیه که مربوط به شرکت سازنده و شرکت اساتندارد ایران است. متاسفانه در کشور ما همیشه این 3 عامل رخ می دهد ولی اهمیتی برای رفع آنها داده نمیشود. پرداخت دیه را راحت ترین کار می دانند. ولی جان انسانهایی که رفتند چه میشود؟ (2854720) (alef-13)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۵:۴۰:۴۴
اتوبوس مدل 84 بوده چه ربطی به اسکانیا داره انصافا اتوبوسهایی خوبی تولید میکنه، ما داریم، حسابش از خودرو سازهای دیگه جداست (2854867) (alef-13)
 
نصرت
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۸:۴۰:۰۲
برابر اعلام پپلیس راهور مقصر خودرو ٰ جاده و راننده می باشند ولی خدایی بسیار کارشناسانه بوده (2855437) (alef-13)
 
على
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۰:۳۵:۳۹
زمين و زمان در تمام سوانح کشور ما نقش دازند بجز پليس که هيج جا بموقع حظور نداره که ماشين يه راننده خاطى رو متوقف کنه که فاجعه به باز نياد الله اکبر از فرافکنى مسوولىن!!! (2856225) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۰:۵۰:۱۷
متأسفانه دوباره تصادف اتوبوسها زياد شده . (2856246) (alef-13)
 
وحید شاگرد اتوبوس
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۳:۲۰:۵۴
بستن کمر بند ایمنی ؛ علت افزایش صدمات و تلفات جانی حادثه اتوبوس اسکانیا فیروزکوه

در ایران مسئولان چنین القا می کنند که هواپیمای توپولف یا ساخت شرق اگر به کوه برخورد کنند منفجر می شوند و هواپیماهای ساخت اروپا یا آمریکا ؛ اگر به کوه بخورند منفجر نمی شوند و فقط کمی رنگش خراش بر می دارد ؛ در حالیکه تجربه در ایران (بوئینگ ساخت آمریکا در لشکرک تهران در اول انقلاب ؛ فوکر ساخت اروپا در چند سال قبل ؛ و اخیرا ارباس ساخت اروپا در حادثه کمک خلبان بیمار ؛ نشان داد ؛ هر هواپیمایی به کوه برخورد کند منفجر می شود و لذا در دنیا مدیریت و تمهیدات می کنند تا هواپیما به کوه برخورد نکند ؛ عین همین القا در مورد سقوط هواپیمای ایران 140 در تهران صدق می کند ؛ چرا که هر هواپیما با بار بسیار بیش از ظرفیت مجاز (که با توجه به فشار و دمای هوا و ارتفاع فرودگاه مبدا و مقصد متغییر است) ؛ اگر در یکی از مراحل اوج گیری (صعود) یا نشستن ؛ یک نوتور خودش را از دست بدهد (موتور خراب یا خاموش شود و فرصت روشن کردن مجدد نباشد) هواپیما سقوط خهواهد کرد و دخالت رئیس جمهور کشور و دستورات او ؛ تنها برای در امان ماندن مدیران ضعیف سیستم از سوال مردم و رسانه ها و یا دادگاه احتمالی وئ یا رسیدگی سازمان بازرسی ( که در کشور این سازمان ما فاقد کارآیی بوده و بیشتر به نمایشات جناحی و رسانه ای و خود ستایی مشغول است) ؛ می باشد ؛ با این مقدمه می شود گفت :
اولا هر اتوبوسی در دنیا با سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت به کوه برخورد کند متلاشی می شود و شاید هم منفجر ؛ ثانیا ؛ اگر آن نقطه بدلیل شیب و گردنه و پیچ تند ؛ نقطه حادثه ساز بوده ؛ چرا اتوموبیل پلیس راه انجا مستقر نبوده تا رانندگان با دیدن آن بیشتر احتیاط کنند (شاید برای کمین در جایی مخفی شده بوده برای جریمه کردن؛ نه نجات جان مردم) ؛ ثانیا ؛ تمامی صندلی های اتوبوس حادثه دیده ؛ درجای خود مانده اند و گروه نجات برای نجات افراد اقدام به عملیات هیدورلیک کرده (در روز اول این موضوع در اخبار تاکید می شده است که بعبارت دیگر شامل بریدن ستونهای اتاق و رها سازی سقف و... می شود (بر خلاف ادعای دکتر هراتی و سرتیپ مهماندار)؛ رابعا ؛ پلیس راه آنقدر برایش تصادف اسکانیا شیرین بوده و سوژه جالبی بوده که نه در اطلاعیه و نه مشاورش (آقای هراتی) و نه سرتیپ مهماندار به مهمترین موضوع آموزشی که می توانست موجب کاهش تلفات این تصادف گردد ؛ اشاره نکردند و ما باید از منابع دیگر ؛ و یا شبیه سازی و یا تجربیات شخصی بفهمیم که اگر مسافران تصادف مذکور ؛ کمر بند ایمنی را می بستند ؛ ما شاهد کشته و یا مجروحین شدید نبودیم ؛ (در یک واژگونی شدید اتوبوسی در سال قبل ؛ مسافرانی که با کمر بند ایمنی بسته خوابیده بودن یا فاقد جراحت بودند و یا حداقل جراحت را داشتند ولی سایسر مسافران متاسفانه جراحت سنگینی داشتند - البته به جز مورد آتش سوزی ؛ در سایر موارد کمر بند ایمنی بسیار موثر است) ؛ خامسا؛ در ایران ؛ گاردریل؛ بدون استاندارد لازم ؛ و اغلب بدون ضربه گیر نصب می شود هر چند پول کاردریل مناسب پرداخت می شود ؛ ولی با تبانی هایی که دیگر یک رویه جاری و عرف در وزارت راه و سازمان راهداری و ادارات کل استانها در آمده ؛ گاردیل ضعیف تر با پایه نازک تر و گاها با پیچ کمتر و یا نامناسب و اغلب بدون ضربه گیر و... .و با نصب سر هم بندی اجرا می شود و آن مبلغ صرفه جویی شده بین وزارت راه و سازمان راهداری (بعنوان مبالغ حاصل از سایر منابع برای پرداختهای اضافی و حاشیه ای غیر نقدی و نقدی به پرسنل (مثلا بن کت و شلوار هاکوپیانبرای کلیه مدیران و پرسنل ) ؛ و اداره کل و مجری و پیمانکار و ... تقسیم می شود سادسا ؛ اتوبوسهای اسکانیا در حدود پنج هزار دستگاه از سی و پنج هزار دستگاه اتوبوس در کشور می باشند که بدلیل کیفیت خوب و راحتی برای راننده و مسافر و هزینه کمتر ؛ و قابلیت اطمینان و ماندگار و مقاومت بالا و مصرف کم و... ؛ بیشترین میزان (نفر - ساعت) یا (نفر- کیلومتر) حمل مسافر کشور را بخود اختصاص داده است و حدود بیش از هشتاد درصد مسافرتهای مسیر های بیش از سیصد کیلومتر با این اتوبوسها صورت می گیرد و بطور متوسط هر اتوبوس اسکانیا ؛ در مسیر های دور ؛ در مقایسه با سایر برندها ؛ دارای مسافر بیشتری می باشد (جذابیت و آسایش و راحتی بیشتری برای مسافر دارد) و از طرفی هزینه عملیاتی و تعمییراتی بسیار کمتری نیاز دارد ؛ لذا این امر به سودآوری هر چه بیشتر این اتوبوس کمک می کند و باعث میشود اتوبوس داران نیز به آن رغبت پیدا کنند چون در همه جا متخصص و مکانیک وارد دارد و قیمت قطعات مناسب و دستمزد تعمییر کار معقول و ... و تازه امداد خودرو هم در اغلب مسیر ها دارد ؛ و... مشکل اتوبوس های اسکانیا از آنجا شروع شد که اتوبوس های مان چینی ساخت شرکت .... و اتوبوس های مان ترکیه(علیرغم کیفیت خوب ولی بدلیل پشتیبانی ضعیف و همچنین قطعات گرانقیمت ) ساخت شرکت .... در مقایسه با اتوبوس اسکانیا ؛ با استقبال چندان مسافران ؛ رانندگان ؛ اتوبوسداران ؛ مواجه نشد ؛ لذا با دامن زدن به آتش سوزی و تصادفات اسکانیا توسط پلیس راه ؛ قسمتی از مسافران به سمت اتوبوس های اخیراالذکر هدایت شدند و قیمت این اتوبوسها بسرعت بالا رفت (از 400 تومان رسید به 650 تومان) ولی چیزی که مشخص است و اگر هر کس هم بخواهد می تواند بررسی کند ؛ این است که هنوز بیشترین مسافر خطوط متوسط و دور با اسکانیا صورت می گیرد و برای تست ؛ سری به ترمینال آزادی (پایانه غرب تهران ) یا ترمینال شهر خودتان بزنید و آمار بگیرید ؛ آنوقت خواهید دید که اتوبوسهای اسکانیا با حداقل توقف؛ مهیای انجام سرویس بعد می شوند (چون به گریسکاری... و... بدلیل تکنولوژی برتر ؛ نیاز ندارند) اغلب اتوبوس های مسیرهای دور اسکانیا و بعد از آن ولو بی 9 است و سایر مدلهای بنز و ... اغلب برای خطوط تا سیصد کیلومتر مشغول هستند ؛ امروزه در کشور یک اتوبوس اسکانیا بدن آنکه مسافر و یا راننده را زیاد خسته کند ؛ براحتی 23 ساعت راه می رود و با یک ساعت توقف در ترمینال مقصد ؛ دوباره با اطمینان ؛ بر می گردد ؛ چیزی که بجز ولو بی 9 ؛ سایر مدلهای اتوبوس موجود در کشور توانایی این قابلیت و ماندگاری و اطمینان را ندارند ؛ و به این خاطر است که اتوبوس اسکانیا ساخت سال 1389 ؛ معادل اتوبوس ولو بی 9 ساخت سال 1392 ؛ و اتوبوس ینی مان (مان ترکیه مونتاژ شرکت یاوران خودرو (همسفر) ) ساخت سال 1393 و یک و نیم برابر اتوبوس های بنز ؛ رنو ؛ هیوندایی ؛ مان چینی (رویال سفر) و... ساخت سال 1394 قیمت دارد (2856357) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۰۹:۱۲:۰۳
خداوند همه درگذشتگان را بیامرزد .
با عرض معذرت از بازماندگان میخواستم بگم به لیستشون این فاکتورهای مهم را هم اضافه کنن :
گرم شدن دمای کره زمین !
اختلافات و جنگهای منطقه خاورمیانه !
سر اومدن عمر سرنشینان مرحوم شده !
و از همه مهمتر فعالیت کنتراتی و فله ای جناب عزراییل ! (2856562) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.