نظر منتشر شده
۱۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 413834
مردهای ایرانی برای ازدواج به اندازه کافی خوب نیستند!/ گزارش لس‌آنجلس‌تایمز از ازدواج نکردن زنان ایران
بخش اجتماعی الف، ۲۴ آبان ۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۹


افزایش آمار طلاق در ایران منجر شده است رسانه های خارجی هم به این مسئله واکنش نشان بدهند، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در این رابطه به قلم دو خبرنگارش در ایران گزارشی از شرایط زنان مجرد در ایران و علت ازدواج نکردن آنها منتشر کرده است.

در گزارش لس‌آنجلس تایمز چهره تاریک و نه‌چندان مثبتی از روابط مردان و زنان ایرانی و نگاه مردان به زنان ترسیم شده است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

فهیمه آزادی وقتی نزدیک به 30 سال سن داشت و پس از قطع شدن چندین رابطه، به تنهایی به آپارتمانی در جنوب تهران نقل مکان کرد. او از جمله زنان ایران است که با شرایط فرهنگی کشور و خانواده خود می جنگند تا مجرد بمانند.

با این وجود به نظر می رسد او هنوز باید با احتیاط استقلال خود را متعادل کند؛ او در اوایل استقلالش فقط هنگامی که هیچ همسایه ای در راه پله حضور نداشت از آنجا عبور می کرد و به دوستانش توصیه می کرد که روی پنجه پای خود راه بروند تا اصلا جلب توجه نکنند.

البته با وجود این کارها هنوز هم مردهای این ساختمان در رابطه با زنی که طبقه بالا زندگی می کرد، کنجکاور بودند؛ "آیا او مجرد است؟" معنای واقعی این حرف او این بود: «آیا او برای رابطه جنسی در دسترس است؟»

فهیمه آزادی در این رابطه می‌گوید: من مراقب بودم، من به شکلی برخورد می‌کردم که مردها جرات نمی‌کردند در زندگی من فضولی کنند. این باعث شد من در آنجا به مدت 2 سال جوری زندگی کنم که کسی من را مورد آزار و اذیت قرار ندهد.

اکنون آزادی 35 سال سن دارد، به مکانی اصیل‌تر نقل مکان کرده اما همچنان مجرد است.

بیش از 3 میلیون نفر از زنان تحصیل کرده بالای 30 سال ایرانی ها مجرد هستند و تعداد آنها هم روبه افزایش است، چون طلاق عادی تر شده است، زنان به دانشگاه می روند و کار می کنند. این باعث شده است آنها از لحاظ مادی مستقل شوند و دیگر محتاج به مردانی که در فرهنگ ایران قرار بود نگهبان آنها باشند، نشوند.

این یک تغییر نسل عمیق در یک جامعه 80 میلیونی است که طبق فرهنگ و ساختار پیشینیانش،‌ هدف اصلی زنان در زندگی همسر و مادر شدن است. در ایران به شکل خستگی ناپذیری برای ازدواج تبلیغ می شود.

در واقع با ترویج آموزش عالی در ایران، زنان زیادی در بخش پیشرفت شغلی به نیازهای خود پاسخ داده اند؛ بر اساس آمارهای رسمی بیش از 60 درصد دانشجوهای دانشگاه های ایران را زنان تشکیل می دهند. هنگامی هم که یک زن مدرک دانشگاهی دارد، به سختی می تواند مردی را پیدا کند که یک زن آزاد را بپذیرد.

فهیمه آزادی در کافه نادری تهران، کافه ای که زمانی پاتوق هنرمندان ایران بود، در این رابطه گفت: به علت توسعه آموزش عالی، انتظارات زنان بیشتر شده است. شما نمی توانید با یک مرد معمولی ایرانی ازدواج کنید که شما را محدود می کند و می گوید "کار نکن، بیرون نرو." این روزها پیدا کردن یک مرد روشنفکر ایرانی واقعا سخت است، آنها عقبتر از ما هستند.

او توضیح داد که مدتی با مردی تقریبا ثروتمند که در ارمنستان تحصیل کرده بود زندگی می کرده اما بعد از مدتی از او جدا شده است، پس از آن مادر و پدرش از تصمیمش برای اینکه مجرد بماند حمایت کردند. خواهر بزرگتر فهیمه هم وکیلی است که یک فرزند 10 ساله دارد و از شوهر خود طلاق گرفته؛ شوهرش مخالف این بوده که این وکیل به سفرهای کاری برود.

آزادی همچنین گفت که در طول این سال ها با مردهای زیادی آشنا شده است، اما هیچ کدام از آن ها به قدر کافی مسولیت پذیر نبودند تا با آنها ازدواج کند یا بچه دار شوند: «مردهای پیرتر زنان جوان تر از من را ترجیح می دهند و جوان‌ترها هم فقط رابطه جنسی می خواهند چون فکر می کنند من قصد ازدواج ندارم و می توانم سهم پول خودم را در کافی شاپ ها بدهم!»

ده ها زنی که در ایران با آنها مصاحبه شد، با صراحت از رابطه جنسی صحبت می‌کردند و این به تنهایی نشان می‌داد که زنان چگونه در حال حمایت کردن از یکدیگر هستند، مخصوصا در قشر متوسط جامعه ایران که اینترنت دارد به آرامی مرزهای خطوط قرمز را تغییر می دهند.

به علت توسعه آموزش عالی، انتظارات زنان بیشتر شده است. شما نمی توانید با یک مرد معمولی ایرانی ازدواج کنید که شما را محدود می کند و می گوید " کار نکن، بیرون نرو. " این روز ها پیدا کردن یک مرد روشن فکر ایرانی واقعا سخت است، آنها عقب تر از ما هستند.

برای مثال گزارش شده که ازدواج سفید در ایران افزایش پیدا کرده است، همچنین در 9 ماه آخر سال 2015 تعداد کسانی که ازدواج کردند 3.4 درصد کاهش پیدا کرد و از سویی طلاق هم در ایران نسبت به سال قبل آن 4.2 درصد رشد پیدا کرد.

البته همچنان ازدواج کردن هنجاری قوی در ایران است. هرچند که زنان ازدواج کرده برای سفر به اجازه همسر خود نیاز دارند. چند سال پیش هم قرار بود در مجلس ایران قانونی تصویب شود تا زنان با هر سنی اگر خواستند به جایی سفر کنند باید اجازه پدر خود را داشته باشند اما گروه های حقوق زنان توانستند این پیشنهاد را شکست دهند و اجازه تصویب آن را ندادند. سارا مهتابی، یک مربی اسکی 33 ساله در این رابطه گفت: به کمک قدرت حمایتگری زنان، شرایط در حال تغییر است و جامعه دارد استقلال مالی زنان را می پذیرد.

او در 20 سالگی عاشق مردی شد اما بعد از مدتی از او جدا شد: «نحوه ای که او لباس می پوشید مانند اروپایی ها بود، اما از لحاظ فکری او یک فرد سنتی بود.»

به این دلیل که زندگی ایرانی در مرکز خانواده ها وجود دارد بسیاری از زنان مجرد ایرانی احساس تنهایی می کنند، سارا مهتابی هم از این افراد است و الان شک دارد که آیا باید معیارهای خود را تغییر بدهد یا نه: «از سویی من حس می کنم که پسرهای ایرانی ما توسط خانواده خود به اندازه کافی آموزش ندیده اند تا با یک زن آزاد زندگی کنند، پس بگذارید تنهایی لذت ببریم.»

ابیدر دادمان، یک زن 37 ساله ایرانی است که در بانک کار می کند و در حال تحصیل برای مدرک فوق لیسانس تجارت بین الملل است، اخیرا او با مردی آشنا شده که حقوقش ماهانه 300 دلار کمتر از حقوقش است و این موضوع این مرد را ناراحت می کرده. او به همراهی با این مرد ادامه نداد: «ما زنان تحصیل کرده ایرانی بین سنت و مدرنیته گیر کرده ایم. من می خواهم دختری مستقل باشم که یک مادر سنتی است و از سویی بخشی از یک جامعه مدرن است.»

افزایش طلاق نتیجه دیگری هم در ایران داشته است؛ بسیاری از زنان درباره ازدواج دوباره سختگیر شده اند. برای مثال هاجر حسنی یک زن 32 ساله ایرانی است که دو سال پس از ازدواجش فهمید همسرش به او خیانت می کند و از او طلاق گرفت. او درباره ازدواج دوباره می گوید: «من دارم سعی می کنم از شکستی که خورده ام درس بگیرم و همسرم را با دقت بیشتری انتخاب کنم.»

او باور دارد که حتی مردهای تحصیل کرده ایرانی هم همان نگاه سنتی را دارند: «من فکر می کنم خانواده ها باید پسرهای خود را به شکلی آموزش بدهند که بتوانند مسئولیت یک خانواده را بر عهده بگیرند نه اینکه فقط کاری کنند آن ها در دانشگاه درس بخوانند، داشتن یک مدرک دکترا فرزندان ما را به اندازه کافی بالغ نمی کند.»

با وجود تغییر بسیاری که در فرهنگ ایران اتفاق افتاده، اما هنوز در بسیاری از مناطق روستایی این کشور شرایط سنتی باقی مانده است. یک زن 33 ساله کرد ایرانی گفت که در شهر او چشم اندازهای ازدواج به راننده کامیون ها محدود می شود و یک فردی که در آنجا ازدواج می کند باید تبدیل به یک خانه دار شود و کار دیگری نکند.

این هنرپیشه که ترجیح داد اسم واقعی خود را نگوید تا خانواده اش خشمگین نشوند چندی است که با وجود نگرانی های خانواده خود برای تحصیلات به تهران آمده است، او درباره تفکراتش از ازدواج گفت: «همسر من باید من را همانگونه که هستم قبول کند و خودش را با شرایط من به عنوان یک بازیگر وفق بدهد، من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم.»

با وجود این شرایط این بازیگر هنوز امیدوار است و می گوید روزی کمیت زنان تحصیل کرده کیفیت مردان را تغییر می دهد.
منبع: لس آنجلس تایمز/ مترجم: نیو صدر
 
کلمات کلیدی : ازدواج+طلاق
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۱:۴۰:۴۱
یاحق
فعلا شما بهتر نگران کشور خودتون باشید، چون تا جایی که ما فهمیدیم رئیس جمهورتون نگاه خیلی خاصی به زنان داره!!! (4016614) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۳:۳۴
خوب راس میگه دیگه . تا یه چیز میشه بحث رو سیاسی اش میکنی !!!
داریم میبینیم دیگه از هر 3 ازدواج 2تاش میشه طلاق
آقا !
حق با لس آنجلس تایمزه (4016708) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۵:۵۵
البته تقصیرها همه به گردن آقایان نیست (4016977) (alef-11)
 
Moldova, Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۲۰:۱۲:۱۱
زنان ایرانی بسیار پرتوقع شده اند (4017998) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۵۴:۱۵
لس انجلس تایمز فقط یه مقاله توصیفی نوشته از شرایط زنان که همین الان همه تو ایران ازش خبر دارن. این خود مردم ان که باید به فکر راه چاره باشند. جامعه آرمانی غرب یا همون لیبرال دموکراسی آزادی فردی رو مهمتر از هرچیزی میدونه، خب نتیجتا زنها و مردها همشون باید همه چیز رو فدای آزادی های فردیشون بکنن. اگه زنها میخان آزاد باشن و هرکاری دوست دارند رو بعنوان مادر و همسر ادامه بدهند نباید از شوهراشون توقع داشته باشن که اونها متفاوت رفتار کنن. (4017064) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۴۵:۱۱
لوس آنجلس تایم غلط فرموده اونا با فحشا که دارند ازدواجهاشون برقراره طلاق نمی گیرند نمونه اش همین آنجلینا و برت پیت (4017148) (alef-11)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۳۱:۴۸
اونها تو ایزان زندگی نکردن ضمنا این جور تحلیل ها بیشتر سفسته است برای اینکه اصلا بررسی نشده چند درصد از طلاقها واسه شرایط فرهنگی هست و چه مسائل دیگه ای دخیل هست. عمده مسئله کاهش ازدواج هزینه‌های کمرشکن فرهنگ ازدواج هست که بعد از فرهنگ ریشه کاهش قدرت اقتصادی داره. ضمنا بیشتر آمار طلاق ما بخاطر مسائل جنسی هست بعد از اون اقتصادی که اگه بری همون جنسی رو هم موشکافی کنی باز دلیلش اقتصادی هست نمیشه این وضع اقتصاد رو که ریشه در همه زندگی ما داره نادیده بگیریم (4017208) (alef-11)
 
میلاد حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۸:۳۷:۴۳
همین افکار روشنفکرانه همراه با توهماتی که در نتیجه کار و تحصیلات به زنان دست می دهد آمار طلاق را بالا برده. و الا مردهای امروزی خیلی بهتر از مردهای دیروز هستند از نظر رفتار با زن. نکته دیگر این است که خانمها دنبال پسرهای خاص می گردند برای ازدواج و همین دیدگاه باعث میشه که به گزینه های مناسب پاسخ منفی بدن و نتیجه چنین ازدواج هایی از قبل مشخصه. پسر های روشنفکر هم با دختر های افاده ای ازدواج میکنند. در واقع انگار دارن با یک زن مردواره ازدواج میکنند. فکر هم میکنن خیلی به روز و با کلاس شدن و این هم به آمار طلاق اضافه میشه. خانمهای تحصیلکرده هم دنبال استقلال هستن که متاسفانه خیلی بد هست برای یک زن و این باعث میشه به اون مردهای بی مسئولیتی که بی مسئولیتی خودشون رو میخوان با دادن آزادی به زنها و اون هم اغلب در شعار پنهون کنن که اونا هم محکوم به طلاقن. روابط پیش از ازدواج رو هم در نظر داشته باشید که سایه شوم اون تا ابد بر زندگی افراد سایه می اندازه و سبب بروز خیلی از خیانت ها یا عادات غلط بعد از ازدواج میشه و حجم زیادی از طلاق ها هم در اثر این موضوع پیش می آید... (4018347) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۷:۴۶
لوس انجلس تایم خیلی شکر خورده. شما جلوی بی بند و باری های خودتتون رو بگیرید. مردهای ایرانی حرف ندارند (4016714) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۳۵:۱۷
خانهما ظاهر میخوان بی خیال باشن ولی در حسرت شوهر میسوزن اینکه لیسانس دا م اینکه شغل و درامد دارم همش لاف هست سنشون که از جوانی گذشت افسردگی و تنهایی کلافشون میکنه و رابطه هاشون شکست میخوره چون مزیتی ندارن (4016964) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۲۱:۳۶
چرا ما مردها و زنها به دید احترام به هم نگاه نمیکنیم؟!
حسرت شوهر و سنشون گذشته و افسردگی برای زنهاست فقط؟
چند پسر 30 ساله و بالاتر در فامیل نشان بدهم که حسرت دارند کاش در سن کمتر زن و زندگی داشتند؟ افسرده و تنها هستند ، بد بینند. ما انسانیم و همه به محبت و دوستی و احترام احتیاج داریم . (4017467) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۱۰:۳۳
عجبا. این یک نقد ساده است که می گه مردان ایرانی کمتر دوست دارند از سنت فاصله بگیرند و نقش مدرن برای زن رو قبول کنند. مردان اگه همین رو نتونند بپذیرند یا حداقل بدون استفاده از واژه های تحقیرآمیز فقط اندکی بهش عمیقا فکر کنند لطفا فریاد دموکراسی و شنیدن حرف دیگری و مقابله با رانت و ... سر ندهند. (4016993) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۳۳:۵۱
توهم اینکه ما خوبیم از مسئولین ظاهرا به شما هم سرایت کرده. میگنن ببین چی میگه. نه این که کی میگه.
حالا کم رسانه هاشون بد ترامپ رو می نویسن. اونجا آزادند. (4017136) (alef-11)
 
متاهل پشیمان
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۹:۲۰
تا آخر عمر باید مجرد موند توی ایران (4016717) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۰۶:۳۳
امیر چه خوبه نظر بدی البته مودبانه
اینجوری برای خودتم بهتره (4016724) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۲۹:۳۱
اولا که بحث رو سیاسی نکن.دوما حرف حق رو باید شنید حتی اگر دشمن بگه.مشکلات ازدواج و خانواده وطلاق دارن به یه معضل خیلی بزرگ تبدیل می شن و اینو همه ی آمارها نشون میده..پس جبهه الکی نگیرید.تا وقتی آدمایی مثل شما هستن که فقط صورت مسئله رو پاک می کنن.هیچی درست نمی شه. (4017021) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۳۵:۳۹
مشکل توی قوانین و فرهنگمونه.هر دو مشکل دارن.از اون ور مردها دوست دارن زن درآمد داشته باشه و در آمدشو کامل توی خونه خرج کنه و حاضر به هیچ کمکی هم توی خونه نیستن و میگن کار خونه وظیفه زنه.و با همه ی حرفاشون کاملا سنتی فکر میکنن حق ازدواج مجدد و طلاق و غیره رو دارن و فکر می کنن حقشونه.و با بهانه های واهی میرن دنبال خیانت.از طرف دیگه زنا هم می خوان عقب نمونن پس میرن دنبال خیانت! و برای اینکه قوانین ازدواج منطقی نیست و حق طلاق و حضانت فرزند و خارج شدن از کشور و .... با مرده.سعی می کنن با مهریه بالا یه کم خیاله خودشون رو راحت کنن. و این میشه یه جامعه ی داغون مثل الان.که نه زن به مرد اعتماد داره و نه مرد به زن. و طلاق هر روز بیشتر و ازدواج کمتر میشه. (4017033) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۵۰:۵۵
بنا به گفته امام علی (ع) حرف حق را بشنو ولو از هرکس . اینها جزعی از مشکلات جامعه ماهست لطفا صرف بخاطر اینکه این منبع خبر آمریکایی هست سرت را زیر برف نکن و چشمت را روی واقعیت نبند. (4017058) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۰۸:۳۷
همین زنان به اصطلاح مدرن وقتی موقع عقد میشه هزاران سکه مهریه میخواهند و میگن سنت ها باید حفظ شود !!!



هر وقت مثل انسان های مدرن مهریه نگرفتی اونوقت بیا اینجا حرف از مدرن بودن خودت و سنتی بودن بقیه بزن . . . (4017089) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۱:۴۵:۵۵
گرفتن مهریه هزاران سکه ای به خاطر حفظ سنت نیست بخاطر ترس از ایندس . چون هیچ قانونی از زنان حمایت نمیکنه (4017293) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۵:۴۴:۰۰
فرضا اگه قانون هم حمایت نکنه پول راحتی آیند شما را چرا من باید بدم ؟؟

برو پیش نماینده منتخبت و بگو تا قانون رو اصلاح کنه (4017688) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۴:۲۴
اتفاقا شما هم باید بری پیش نماینده ها بگین این قانون رو اصلاح کنن چون دامن شما رو هم گرفته!!! (4020160) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۳:۰۳:۳۶
باید از نو نوشت ولی اینبار درست نوشت (4018236) (alef-3)
 
Al
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۷:۵۹:۳۷
روش معمول واکنش یک ایرانی به یک مقاله تحقیقی: جبهه گیری و جواب از نوع ایرانی که اصلا ربطی به موضوع نداره. (4019144) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۱:۴۹:۰۸
خانم های محترم که تا یه خارجی میبینید داستان رو وارونه جلوه میدید بله ما مردها بسیار بد هستیم بیخیال ما بشید. اون خارجی بیچاره نمیدونسته که داستان چیه و از نااگاهی طرف کمال سوء استفاده رو کردن و بهش نگفتن که بابا ما اصلا خواستگار نداریم چون اینقدر رسم و رسومات ایجاد کردیم ازدواج رو مشکل و تبدیل به یک پروژه سنگین مالی کردیم روشون نمیشه بگن عدد مهریه ما الان با عدد سال مبلادی حساب میشه. این هم اخلاق خانمهای ما است که میخان به یک خارجی گزارش بدن اینطور گزارش میدن که بله مردها بد هستند ما خودمون موندیم و...
داستانی داریم بخدا (4016624) (alef-13)
 
م
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۱۵:۵۲
چرا فقط از نگاه خودتون به دنیا نگاه می کنید؟

واقعیت اینست که جامعه ایرانی بین سنت و مدرنیته گیر کرده، هم مردهاش و هم زن هاش. وقتی یک مرد ازدواج نمی کنه می گن خودش نخواسته ولی اینقدر سطح تفکر جامعه ما پایین هست که تا یک خانمی مجرد هست فکر می کنند که خواستگار نداشته. درصد بالایی از خانم ها تحصیلکرده خواستگار زیاد داشتند ولی فردی که می خواستند را پیدا نکردند.

مردهای ما دنبال یک خانمی می گردند که هم در خرج خانواده مشارکت کنه، هم حق طلاق گرفتن و مهریه نداشته باشه، هم مطیع باشه و سنتی. (4016738) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۵:۴۸:۵۸
شما معنای زندگی مشترک را میدانی ؟؟؟


2 تا انسان با هم زندگی میکنن و شریک در همه چیز (4017692) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۷:۲۴
زنان انتظار دارن مدرن زندگی کنند ولی شوهرشان مثل اجدادش رفتار کند(مرد مسئول تامین معاش انها باشد وانها در پی تجمل و... از جیب شوهر باشند هر چند خودشان دارای درامد مکفی باشند) (4016802) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۴:۵۶:۲۷
امکان زندگی با دو سیستم وجود نداره نمیشه مهریه سیستم سنتی رو گرفت ولی انتظار زندگی غربی داشت باید تصمیم بگیرن با چه سیستمی میخان کار کنن در حال حاضر قوانین ما قوانین غربی نیست و زندگی غربی در ایران به نظر من درست نیست اگر هم کسی میخاد اونطور زندگی کنه باید بیخیال مهریه و نفقه و...بشه با دو سیستم نمیشه کار کرد. (4017618) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۲۰:۰۸:۵۲
خوب اگرقوانين درست شود مهريه هم نمي خوان. در شرايط فعلي زن مدرن هم نياز به مهريه دارد. مگر شرايطي ضمن عقد باشد كه امكان زندگي مدرن را به زن بدون مهريه بدهد (4017995) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۶:۵۳
حق طلاق، ارث، حق تحصیل، خروج از کشور و غیره رو زنها ندارن عوضش مهریه رو بالا میبرن! (4020164) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۱۹:۳۵
خوب شرایط ضمن عقد که الان هم وجود داره. پس چرا مهریه رو به آزادی ترجیح میدن؟! (4022006) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۲:۰۱:۳۶
چقدر خوبیم ما! (4016869) (alef-11)
 
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۳:۴۷:۰۶
عدد مهریه بالا گرچه اشتباهه اما دقیقا پاسخی به نظام مردسالارانه و سنتی ایران و امنیت نداشتن زنان در مقابل خشونت محسوب میشه یه سوال مهم دارم مگه این مهریه های بالا رو که تقریبا چیز جدیدی در فرهنگ ماست رو همین پدران عزیز تعیین نمیکنن؟ بندگان خدا مگه مثل شما مرد نیستند؟ چون میشه با این حربه دخترشون رو از یه ازدواج اشتباه نجات بدن چون حق طلاق با مرده و اگر شوهرش معتاد یا خشن از آب دربیاد هیچ دادگاهی نمیتونه نجاتش بده مگر به اجرا گذاشتن مهریه.... البته بنده به عنوان یک خانم کلی با خانوادم سر مهریه جنگیدم و تا اونجا که میشد کمش کردم فقط به خاطر اینکه نمیخواستم کل مبلغ مهریه از دارایی شوهرم بیشتر باشه و در واقع یه دروغ باشه چون شرعا عقد رو باطل میکنه و اینو هم خیلی ها نمیدونن (4016901) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۷:۲۰
البته شما آقایان هم کم موقع ازدواج ادا اطوار ندارید ! مادر شازده زنگ میزنن خونه دختر و بعد از جویا شدن از سن دختر بلافاصله می پرسن ببخشید دختر خانم قدشون چه قدره ؟ وخدای نکرده اگه مثلا بگی 155 سانتی متر مادرجون با لحن الهی بمیرم برا دختر می فرمایند: وای ببخشید قد پسر من 190 سانتی متره و ورزشکاره و دوس داره خانومش هم قد خودش باشه !! و در حالی که غرق در اندیشه ای که آخه زن 190 سانتی اونم تو ایران و چی شده که یهو همه خواستگارا 190 سانتی شدن ؟!!! مادر گرامی با معذرت خواهی گوشیو قطع می کنه واصلا نمی پرسه خوب حالا این دختر خانم 150 سانتی اصولا کمالاتی محسناتی مثل ایمان و اخلاق خوب و نجابت و خانه داری هم داره یا نه ؟ واز همه جالبتر این که وقتی تو خیابون راه میری می بینی همون تک وتوک پسرای 190 سانتی دست تو دست یه همسر 150 سانتی البته + پاشنه کفش 10 سانتی در حال قدم زدنه !! واین ثابت می کنه عشق تو قد وقواره نیست تو دیدن وآشنا شدنه پس از همین امروز معیاراتونو تو انتخاب همسر عوض کنین تا دختر دلخواه نصیبتون بشه از مادر جون بخواید گزینه قدش چه قدره رو با گزینه اخلاق وایمانش چه جوره عوض کنه تا بعد ازدواج پشیمون نشین ! (4016980) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۵۳:۰۲
داستان نسازید مغالطه تعمیم جزء به کل نفرمایید ادم دانشگاهی این وبسایت رو میخونه استدلال صحیح بیارید. به خارجی که رسیدین گزارش ناصحیح دادین و این بحث نداره (4017523) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۰۷:۰۳
حرف حق تلخه! (4016985) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۰۶:۰۰
چه فراوان دختر خوب ، شماها هم بمونید شاید یه روزی خوب شدید کسی شمارو برد (4016650) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۱۴:۲۵
این کامنت ها بهترین اثبات مطالب گفته شده در مقاله است. جامعه ای با مردانی که به جای پذیرفتن حداقل ده درصد از ایرادات خود با این چنین بیانی جبهه می گیرند. (4017001) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۱۱:۱۱
ی مرد خوب هم که پیدا بشه زنه خوب نیست (4016654) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۳:۰۲
بنظر ميايد قوانين ازدواج و طلاق بايد عادلانه و منصفانه و مساوى باشد ، اين قانون كه مرد ميتواند همسرش را طلاق دهد بايد لغو گردد و براى مسائل بعد از طلاق انديشه نمود ، يكى از راهكارها تنصيف دارايى ها بين مرد و زن مزدوج بهنگام طلاق ميباشد ، و بجايش بحث مهريه تمام شود و ديگر مهريه اى وجود نداشته باشد ، قبل از ازدواج در كلاسهاى دبيرستان و دانشگاهها دروسى براى ازدواج و زندگى وجود داشته باشد و قبل از ازدواج مشاوره اى حداقل ده جلسه انجام شده باشد ، اينها ميتواند فهم و شعور و هنر زندگى بعد از ازدواج را بيشتر نمايد . (4016665) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۱:۱۴:۰۴
بدون حق طلاق زنان این مصیبت ها را داریم وای به آن رزوی که حق طلاق داده شود ...تا زمانی که حق خدا که قوانینش است را دو طرف نادیده بگیرند وضع از اینی که هست بدتر میشود ....وقتی تامین معاش خانواده به عهده مرد باشد وضع خانواده ها بهتر از این میشود (4016849) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۹:۱۹
اتفاقا الان زنها حق طلاق دارن چجوری؟ مهریه انقدر سنگینه که میتونن مرد رو بندازن زندون بنابراین مرد مجبوره طلاق بده! این وسط هردو ضرر کردن هم مردم مجبوره دایم در ترس باشه هم زن نمیتونه زندگی عادی داشته باشه. (4020167) (alef-11)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۱۳:۱۰
سلام ببخشید موافق نیستم با حرفتون زنها بنا برشرایط خلق و خویی که دارن درست نیست که در برخی موارد وارد بشن چون بیشتر برمبنای احساسات تصمیم گیری میکنن حال ممکن در ی موضوع با منطق بشه حل کرد ولی با توجه به شرایط خانم ها در برهه هایی خاص واکنش غیر منطقی بروز بدن (4017194) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۲:۱۰:۰۷
واسه همین جامعه انقدر بده.شماها می خواید یه زن باشه که براتون همه کار بکنه .بیرون کار کنه و درآمدشو دو دستی بده به شما.بعد هم همه ی کارهای خونه رو بکنه و به بچه ها برسه و شما هم هروقت دلتون خواست حق داشته باشید ولش کنید و برید ولی اون حق اعتراض و ترک نداشته باشه و شما هم به عشق و حالتون برسید.واقعا که تفکر احمقانه ایه. (4017327) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۴:۲۹
واقعا خجالت دارد که یک دختر یا بهتر بویم یک زن به راحتی از تعدد روابط پیش از ازدواج میگوید و طلبکار هم هست مردها را زیر سوال میبرد. (4016667) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۴:۴۹
والا ما تو آمریکا هم ندیدیم زنها این قدر عشق شغل و تحصیل باشن (4016668) (alef-13)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۲:۳۹:۰۰
نه فقط در امریکا در سوئیس هم اینچنین نیست زنان ایرانی چه دانشجو و چه پناهجو و چه مهاجر و چه آنها که با ازدواج وارد سوئیس می شوند همان مشکل و نگاهی را دارند که در داخل ایران دارند. این نگاه حس برتری و آزادی مطلق یک طرفه است. (4016880) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۰:۰۹
هرچقدر فنر رو خیلی فشار بدی وقتی رهاش کنی بیشتر بازمیشه. (4020170) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۲۵:۵۷
فقط نمیدونم مهریه های سکه طلای معادل سال تولد را کدام زنان به فاصله کمی بعد ازدواج گرفته اند؟!!!!!
کدام زنان میگویند درآمد ما مال خودمان است و خرج زندگی با مرد است ولی نصف ساعات بیداری در خانه حضور ندارند ، نهاروشام با فست فود سر محل قرارداد بسته اند، چشم وهم چشمی دخترخاله دختر عمو کل درآمد مرد را میسوزاند
این زنان در مریخ زندگی میکنند یا بر اساس توهمات مردان ایران است؟
در این زمانه مردوزن هردو به یک اندازه هم در تامین اقتصاد خانواده و هم کلیه امور زندگی سهم دارند و بهترین مهریه نیمی از درآمد و دارائی کسب شده پس از ازدواج است و بس (4016670) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۲:۱۴:۰۸
این موضوع وقتی میشه گفت منطقیه که.اولا نگاه به زنان مطلقه مثل الان بد نباشه و مثل نگاهی باشه که به یه مرد مطلقه میشه و در ثانی حق طلاق دو طرفه باشه و همین طور حق حضانت بچه ها و حق خروج از کشور. و همین طور قانون دقیقی وجود داشته باشه که نشه وقتی زن و مرد دعواشون میشه.مرد خیلی راحت بره کل اموال رو به اسم مادر یا پدرش بکنه و بگه بعد ازدواج چیزی به دست نیاوردیم. (4017332) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۳۲:۵۲
بسیاری از زنان ایرانی می خواهند فقط از مزایای ازدواج استفاده کنند اما در مشکلات آن شریک نباشند. مرد باید مسئولیت پذیر باشد یعنی همه مشکلات مالی خانواده را بدوش بکشد، کار همسر را بپذیرد و مشکلات ناشی از آن را که در زندگی کم نیست قبول کند اما خانم تمام درآمد خود را خرج خواسته های شخصی خود می کند. اگر خانمها می خواهند کار کنند و استقلال مالی داشته باشند باید بپذیرند که هزینه های زندگی هم به تساوی تقسیم شود. (4016676) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۴۲:۱۹
بابا بی انصاف الان که در بسیاری خانوادهها این قدر که بار زندگی رو دوش زنهاست رو دوش مردا نیست ! (4016758) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۶:۵۲
آیا حاضری راجع به سایر حقوق ها هم تساوی رو مطرح کنی؟ (4016798) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۲:۰۲:۵۶
این جمله رو ببینید:

"... من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم." (4016871) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۰:۵۳:۰۳
منم می خواستم همین رو کپی کنم. بقیه شون می خواستن قضیه رو در لفافه بیان کنن. این زد همه چیز رو خراب کرد. یعنی طرف اصول اولیه منطق رو برده زیر سوال. ضمنا هیچ کس از سربازی حرف نزده که باعث میشه در سالهای اوج بازدهی، دختران را حداقل سه سال جلو بیاندازد. تا وقتی مشکل سربازی حل نشه، هیچ مشکلی حل نمیشه. (4025844) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۰۸:۵۶
کار های خونه و بچه داری چی؟ (4016991) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۱۱:۴۰
از همین نظر هایی که آقایان اینجا داده اند میشه نتیجه گرفت که مردان ایرانی خود برتر بین و متعصب هستند و کوچکترین انتقاد را تحمل نمیکنند و جبهه میگیرند. (4016996) (alef-11)
 
China
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۳۳:۳۷
این خلاف دستورات دین است. کسی حق گرفتن درامد خانمش را تدارد. (4017030) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۳۰:۵۵
همان دین هم دستور داده زن بدون اجازه شوهر حق بیرون رفتن از خانه را ندارد چه برسد به کشور. (4022028) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۵۸:۲۰
دقیقا درست گفتید. برعکس اینکه گفته میشه مردها درست تربیت نشدن، من فکر میکنم این دست خانوم ها (مسلما منظور همه خانومها نیستند) درست تربیت نشدن. تصورات این خانمها از زندگی مشترک، دقیقا با چیزی که شما گفتی منطبقه و این خیلی مسخرس. البته متاسفانه (4017072) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۳۶:۰۶
از ماست که بر ماست....
چه بودیم چه شدیم و چه در انتظار ماست.... (4016679) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۴۳:۲۰
متاسفانه حرف درست رو ایشون زدند که:
من می خواهم که یک خانواده داشته باشم اما حاضر نیستم برای آن هیچ بهایی بدهم...

به خیال خیلی از زن ها این یعنی روشنفکری (4016688) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۳۱:۵۳
البته این اشتباه سهوی یا عمدی در ترجمه بوده، من متن اصلی رو خوندم، در متن میگه " حاضر نیستم به هر بهایی ازدواج کنم..." نه اینکه "حاضر نیستم هیچ بهایی..." این دو جمله تفاوت 180 درجه ای دارند و اون فرد هم درست گفته. کدومیک از ما حاضریم به هر بهایی ازدواج کنیم؟ تقریبا هیچ کس (4017134) (alef-11)
 
مرد نادم از ازدواج
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۴۷:۵۷
ولی به نظر من زنای ایرانی به اندازه کافی خوب نیستن برای ازدواج (4016698) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۲:۱۰:۱۸
زنها و مردان ایران بهترین هستند، ولی توی هر گروهی آدم نامناسب هم پیدا میشه که امثال لس آنجلس تایمز دنبال همون موارد هستن.

این همه آدم خوشبخت و راضی توی ایران داریم یک مورد اسم برده و مصاحبه کرده؟ فقط دنبال اثبات دگم ها و کج اندیشی های خودشون علیه ایران هستن. به این هم میشه گفت رسانه؟ (4016874) (alef-11)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۵۴:۲۴
من مدتی در اکراین زندگی میکردم برعکس ایران خانمهای اونجا سازگار و قانع و حرف گوش کن هستند. (4017066) (alef-11)
 
مرد ایرانی
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۴۹:۱۶
بعد از 38 سال تجرد ؛ ازدواج کردم و الان 2 سال است که به چکنم چکنم افتادم (4016701) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۴:۵۲
همسنت هستم مجردم کار بسیار اشتباهی کردی ولی الان که دیگه اینطور شده به دنبال راه حلی برای بهبود زندگیت باش هر چند سخته (4016796) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۸:۱۸
خدا خیرت بده که میای میگی دمت گرم (4017127) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۱:۴۳
مردهای ایرانی بد هستند شما خوبید.
به همین روش ببینیم چند سال آینده کدوم بیشتر از لحاظ روحی بهم میریزن (4016704) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۲:۵۲
آفرین همین درسته (4016975) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۰۷:۵۳
نه مردا به اندازه کافی خوبن و نه زن ها (4016726) (alef-11)
 
احسان
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۱۱:۵۹
توی اطرافیان بنده 16 نفر طلاق گرفتن با بچه و بدون بچه
سونامی طلاق در ایران
برای مردم کشورم متاسف ام (4016732) (alef-11)
 
France
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۱۴:۱۲
دخترای ایرانی باید زندگی دخترها تو غرب را ببینن تا بفهمن چقدر رویایی فکر میکنن. والا تو خارج دخترها خیلی زندگی را راحتر میگیرن نسبت به دخترهای ایرانی. مهریه که نمیخوان. خانه و همه چیز را که با هم دیگر میخرن.
فقط تو ایران و کشورهای عربی هست که مهر میخوان ،ماشین میخوان و خانه هم میخوان و ... بعد هم میگن مردها ایرانی .....
عجب روزگار غریبی شده! (4016735) (alef-11)
 
عباس
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۲۰:۱۱:۲۳
بله براي اينكه زنان در غرب با قوانين غربي زندگي ميكنند و ان قوانين بر اساس عدالت براي دو جنس نوشته شده نه مثل قوانين ايران كه همه حق را به مرد ها ميدهد. همان زن ايراني وقتي در غرب زندگي ميكنه به هيچ عنوان مهريه طلب نميكنه براي اينكه ميدانه كه قانون پشتش است.شما بهتره كه كمي عميقتر مسائل را تحليل كنيد. (4019329) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۳۴:۳۱
من مورد میشناسم زن ایرانی در غرب نصف اموال شوهر رو طبق قانون غرب ازش گرفته, توی ایران هم برای گرفتن مهریه اقدام کرده! (4022035) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۱۶:۲۸
متاسفم برای زنان ما که بیراهه غرب میروند. لذت مادر بودن و همسر بودن را به اسارتی که اسمش را آزادی مینامند می فروشند. (4016739) (alef-11)
 
فرزانه
۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۲۳:۴۳:۵۷
تتربیت پسران و مردان ایرانی هنوز هم حمایتگرانه است و طبعا مادران نقش اساسی در ان دارند.از طرفی تفکیک جنسیت سبب شده دو جنس راه های ارتباط با یکدیگر و احترام متقابل را نیاموزند و اتفاقا در چنین فضایی روابط بیشتر در حوزه جنسی قرار میگیرد . (4016760) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۰۹:۲۱
جالبه همشون هم دنبال مرد مسولیت پذیر میگردن ولی به خودشون که میرسه باید آزاد و رها باشن ! (4016791) (alef-11)
 
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۶:۵۲
معلومه آقایون دل پری از دست خانوما دارن (4016799) (alef-11)
 
و
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۸:۱۳
قبول داریم که خیلی از زنهای ایرانی گمان می کنند مردهای آمریکایی و انگلیسی بهتر از مردان ایرانی هستند
ولی مردان آمریکائی و انگلیسی خوبند که بعد زا چند ماه تا چند سال زنش را ول می کنند و میروند پی کارشان ؟آنهم این زن ایرانی که حسودی و غیرت بیش از حدش خدا را هم ازش گرفته تا چه رسد به مردغربی که تا یک زن کمی آب و رنگ دار را ببیند قبلی را از یاد می برد

چه کنیم دیگه، زنهای ایرانی خیلی ساده اند که ظاهر و رنگ بی خاصیت چشم آبی و پوست سفید خوششان میاد و از آنها ساده مردان ایرانید که چنین زنهایی را بسیار گرامی میدارند تا مثلا خود کفا باشند و اصالت وملیت را حفظ کنند در حالی که می توانند با زنان شرق آسیا خوشبخت تر باشند چون بیشتر وفادارند یا از خانواده های متدین و مومن همسر انتخاب کنند ولی افسوس نمی کنند چون فکر می کنند زنهایی که خود را نیمه لخت کرده به خیابان می آیند بهتر ند در حالی که از هر نظر در اشتباهند (4016803) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۰:۰۶:۰۹
تا حالا اينهمه چرنديات يه جا نخونده بودم (4018188) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۲۰:۱۷:۱۳
شما كلا در توهم وحشتناكي بسر ميبريد. من يك مرد ايراني هستم و سالها است در غرب زندگي ميكنم. اولا بطور كلي صحبت كردن در رابطه با يك نژاد يا يك مليت حماقت بزرگ است. دوما از بسيار دوستان غربي كه از دوران دانشگاه ميشناسم و هنوز دوست هستيم حتي يك نَفَر هم انچه كه شما تفسير كرديد نيست. بسياري مزدوج كردند و بسيار انسانهاي درست و خانواده دوست هستند. (4019335) (alef-13)
 
ش.ش
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۰:۲۲:۱۵
نتیجه تنوع طلبی به روش غرب چنین بلائی را بر سر خانواده در کشورمان وبقیه مسعمره های آشکار و پنهان جهان آورده و زن و مرد هم نداره
فقط عده ای با صبغه و رنگ دین یا اصالت ملی به همسر خود بسنده نموده و می سازند و سلوک می کنند ولی متجددها ی ایران از خود آمریکائی های بی بندو بار جلو زده اند زن و مرد هم یجورند و فرقی نداره (4016811) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۱:۰۸:۱۲
اصلا ازدواج كار غلطيه. اينكه از اصل فرض كنيم كه دو نَفَر انسان بتونند با هم در يك محيط براي مدت طولاني زندگي كنند كاملا اشتباهه و ما اين اشتباه رو دائم داريم تكرار ميكنيم و اصرار هم داريم كه ميشه! (4016844) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۲:۵۳:۰۲
دقیقا. کارکردهای قدیم ازدواج کلا دیگه موضوعیت ندارن. مثلا قدیم مرد کار سخت بدنی میکرد و زن هم برای مرد غذا درست میکرد و بچه درست میکرد برای کمک به مرد و معاش. مرد هم شب از خستگی غش میکرد تا طلوع افتاب که روز از نو و روزی از نو.
حالا شغلها بدون زحمت بدنیه و زن هم که نهایتا بخواد یک بچه داشته باشه و وسایل ارتباطی هم که ارتباطها را ساده کرده و همه هم تا نصف شب بیدارند.
کلا باید در ازدواج و قوانینش تجدید نظر اساسی بشه و هر چی هم بگیم شرع فلان و عرف فلان به جایی نمیرسیم. (4017400) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۲:۰۷:۵۹
سطح پایین فکری و اطلاعاتی آمریکایی ها از اینجا هم معلومه، فقط می گردن افراد شکست خورده و منفی رو پیدا می کنن: "هنگامی هم که یک زن مدرک دانشگاهی دارد، به سختی می تواند مردی را پیدا کند که یک زن آزاد را بپذیرد."

ایران بهترین کشور برای ازدواج است و برای همین خیلی از مردان و زنان خارج کشور هم که می توانند همسر خارجی داشته باشند برای ازدواج به ایران می آیند. (4016872) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۶:۱۰:۵۷
ظرف چند سال آینده و زمانی که به ۴۰ سالگی پای گذاشتند، همین خانم های مجرد تازه می فهمند زندگی یعنی چه؟ تحصیل و شغل و پز و شخصیت اجتماعی و خانم دکتر و اینها همه اش توهم بود. واقعیت یکی دو فرزند دوست داشتنی است که همه دلیل تو برای زندگی خواهند بود. (4016921) (alef-11)
 
آرتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۶:۳۷:۲۵
بیشتر مردها و بیشتر زنها خوبن اغلب ،اختلافات هم بخاطر سو تفاهم ها و عدم شناخت کافیه...هردو هم حق دارن هم کار کنن هم بیرون برن،در درآمدزایی خانواده سهیم باشن..زن حداقل یه نصف روز میتونه کار کنه..بحث مهریه هم بیخوده..درصدی از درآمدهای خانواده هر ماه به حساب زن واریز بشه هر حور خواست در راه درست خرج کنه..این باعث میشه زن در درآمدهای خانواده نقش بهتر و سازنده تری داشته باشه...در مورد موضوعات دیگه مثل بچه و ...هم در سنین مناسب و شرایط جسمی و روحی مناسب میشه اقدام کرد... (4016930) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۱۱:۳۲
من ازدواج كرده ام و تاوان لجبازي هاي زنم را كه تحصيل بدون رضايت من در دانشگاه اشتغال به كار به حقوق سيصد هزار تومان در ماه در سال ٩٥ با وجود آنكه علاوه بر تامين هزينه خانواده ماهي چهارصد تومن هم خودم بهش براي خرج خودش ميدم و نميپرسم براي چي خرج كردي و البته به قول خودش هزينه كرمهاي پوست صورتش فقط ماهي سيصد هزار تومنه و اگه من تا ميليون هم بعش بدم لازم داره ولي كل حقوق من دو ميليون و صد هزار تومان است. پاسوز بچه ها شدم من زنها و مادر هاي قديم بعدها كه بچه ها كمتر آسيب پذير بشن ميگم كه برام در اين مدت زن نبودي (4016947) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۲۱:۲۲
سخت نگیرید دوستان و دعوای خانم و اقا راه نندازید ... ما دهه شصتی ها هیچچیمون درست نیست، نه خانمامون نه اقایونمون ... فرهنگمون معلوم نیست چه جوریه، سنتیه ؟ مدرنه؟ از اون اسفناک تر اوضاع اقتصادیمونه ... اگر اون درست بود لااقل ادمهایی که دلشون میخواد ازدواج کنن به هم میرسیدن (4016953) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۴۱:۱۴
خانمها باید بعضی وقتها به مردها برای برخی محدودیتها حق بدهند. زن و شوهری را می شناسم که هردو وکیل بودند و مرد بسیار خوب و مهربان بود و زن حتی در خانه آشپزی هم نمی کرد و تمام امور خانه بر عهده مرد بود و خانم هم کار می کرد و هم به مسافرت می رفت. متاسفانه بعد از مدتی آن خانم از شوهرش خواست که ترکش کند و مرد آنقدر باگذشت بود که از خانه رفت و بعد متوجه شدیم که آن خانم با مرد دیگر رابطه دارد و با او ازدواج کرد. بی شک اگر آن زن محدودتر بود و به آنچه داشت قناعت می کرد امروز یک زندگی متلاشی نمی شد و فرزندشان بچه طلاق نمی شد.
باید بپذیریم که هم مرد باید بپذیرد که با ازدواج از بخشی از آزادیهایش باید بگذرد و هم زن و هر دو میتوانند در قبال این گذشت، آرامش با دیگری بودن و فرزند داشتن و بهره بردن از کانون گرم خانواده را تجربه کنند. بدون گذشتن از برخی آزادی های فردی و تن دادن به مسئولیت های آن کانون گرم خانواده شکل نخواهد گرد.
یادمان باشد که تلاش برای رسیدن به رفاه و رشد فردیت در دنیای امروز ار عوامل کاهش تمایل به ازدواج و ناپایداری آن می باشد. و این در همه دنیا وجود دارد و ایران به علت رشد سریع جمعیت و رشد درآمدها به علت نفت در این زمینه پیشگام تر است. (4016968) (alef-11)
 
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۲:۵۱
به نظر من ما بین سنت و مدرنیته گیر کردیم . از طرفی دخترانمان را تشویق به تحصیل و کار و حضور در اجتماع می کنیم و از طرفی طوری رفتار می کنیم که انگار شخصیت یک زن فقط در ازدواج و بر عهده گرفتن نقش همسر و مادر تعریف خواهد شد .
البته که این دو در حالت عادی با هم منافاتی ندارند ولی مشکل از جایی شروع میشه که جوانان ما مخصوصا آقایون ازدواج رو بیشتر به همون سبک سنتی قبول دارند(البته خوب به نفعشون هم هست) . یعنی درآمد و حقوق خانوم رو می خواهند ولی حاضر نیستند در کارهای خونه یا بچه داری کمکی بکنند. البته برعکس این موضوع هم صادقه یعنی دختر خانوم فقط یه مدرک لیسانس یا بالاتر گرفته و قاب کرده زده به دیوار و از صبح تا شب تو اینستا و تلگرامه و شب هم با شوهرش میرن رستوران و بچه هم اصلا معلوم نیست چطور تربیت میشه بعد هم که ازش بپرسی میگه الان دوره کار تو خونه و بشور و بپز تموم شده و من مثلا فوق لیسانس فلان دارم و نمی تونم قرمه سبزی بپزم . (4016974) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۱۸:۰۵
از سویی من حس می کنم که پسرهای ایرانی ما توسط خانواده خود به اندازه کافی آموزش ندیده اند تا با یک زن آزاد زندگی کنند

تا برداشت شما از آزادی چی باشه؟ اگه منظورتون ارتباط بدون خط قرمز با مردهای دیگه است خوب هیچ مردی این رو نمیپذیره مگه اینکه خودش هم در رابطه با دیگر زنان خط قرمزی قائل نباشه. (4017007) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۲۱:۲۰
تا میشه برمی گردیم به امریکا ..نابود شد امریکا ..بابا امار طلاق ایران خودش گفته رو به افزایشه ..من هر روز به دادگاه میرم می بینم ...ادم باید واقعیت قبول کنه (4017011) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۲۱:۲۸
فعلا روشن فکری از نظر خیلی ها این است که هر چی من فکر می کنم درست است و نظر دیگران بیانگر عقب ماندگی آن ها است. نمی دانم چطور یک فرد که حتی توانایی نوشتن یک مقاله ساده و یا انجام یک تحقیق را ندارد ادعای روشن فکر ی می کند (4017012) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۳۳:۱۲
بله اینها واقعیت است حال مایلید چشمانتان را بر واقعیتها ببندید باز هم ببندید اما واقعیت به مسیر خود ادامه می دهد. البته این خانم نگفت که آقایان ما حتی آنها که مدعی دین وارزشند هم کم چتر باز نیستند ودختران نجیب را نمی بینند وتنها جایی فرود می آیند که مال ومنالی تلنبار باشد! (4017028) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۸:۴۷:۲۶
در هر جامعه ای حداقل امکانات حیاتی باید حق مسلم هر عضو آن جامعه باشد. امکاناتی مثل امنیت , خوراک , مسکن , درمان . نظام ما با وجود اینکه ما کشوری ثروتمند هستیم در فراهم آوردن همین امکانات حداقلی برای مردمش رفوزه شده. اگر این مسائل فراهم شود بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی به خودی خود برطرف می شود. (4017052) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۰۰:۴۱
مشکل ازدواج و طلاق فقط شغل شغل شغل .... است. درامد نداشتم علت اصلی است (4017073) (alef-11)
 
مودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۱۶:۲۹
هر چند این گزارش به دلیل عدم آشنایی کافی گزارشگران با فرهنگ ایران و نیز شیطنت و سوگیری که معمولا غربی ها در هنگام مواجهه با واقعیت های جامعه ایران از خود نشان میدهند گزارش دقیق و کاملی نیست.....
اما وقتی پیوند مقدس ازدواج که برآورده شدن نیازهای جنسی فقط یکی از دهها کارکرد فردی و اجتماعی و فرهنگی آن است تا حد ارضای نیاز جنسی تنزل میکند و ازطرف دیگه برپایی یک مراسم ازدواج بخاطر دهها رسم و شیوه ی غلط داخلی و وارداتی بسیار سنگین شده است ؛ وضع همین میشود، از یکطرف تعداد ازدواج ها کاهش می یابد یا به سالهای بعد از سی سالگی منتقل میشود و از طرف دیگر طلاق یک امر عادی و روزمره میشود(چون ازدواجی که صرفا برای رفع نیاز جنسی باشد طبیعی ست که بعد از ارضای این نیاز فاقد جذابیت و انگیزانندگی کافی برای ادامه میشود) . (4017101) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۷:۳۴:۰۴
اتفاقا تقریبا است (4017828) (alef-3)
 
سید علی حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۳:۱۳
چرا در این سیستم وقتی یک مرد خیانتکار در خیابان یا کوچه با یک زن غافلگیر شود پلیس او را رها میکند و قانونی برای مجازاتش نیست!؟؟؟؟؟ (4017118) (alef-11)
 
کاشانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۴:۱۱
چرا مردان حق دارند هر کار خیانت آمیزی انجام بدهند و هیچ قانونی برای پیگرد آنها و مجازاتشون وجود ندارد؟؟؟ (4017120) (alef-11)
 
همایون ستاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۶:۲۳
سالهاست که قوانین ناعادلانه و ظالمانه وضع و اجرا شده است!
مثلا یک چیز خیلی ساده :
چرا در شناسنامه من ؛ اسم و فامیل پدرم هست ولی مادرم فقط اسمش ثبت میشود؟؟؟؟ چرا مادرها نباید نام فامیلی شان در شناسنامه فرزندانشان ثبت شود؟ (4017121) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۷:۳۲:۵۵
چه ربطی داشت؟؟؟ (4017827) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۵:۴۶
ربطش اینه که این قوانین که به نفع مردهاست باعث میشه زنها با کمک مهریه حقشون رو بگیرن که از اونطرف به ضرر همه تموم میشه. (4020177) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۸ ۰۱:۱۳:۴۹
برای اینکه وقتی پدر و مادر شما یک خانواده تشکیل می دهند. این خانواده شما به یک اسم (نام خانواده) نیاز دارد که سنتا همان نام خانوادگی مرد است. بهر حال یک خانواده مثل هر واحه دیگری نمی تواند چند اسم داشته باشد. موضوع چندان پیچیده نیست. (4020844) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۰:۴۳:۳۸
من که شناسنامه خودمو رو نگاه کردم نام و نام خانوادگی مادرم به همراه شماره شناسنامه و تاریخ تولد ایشون بود. اگر مال شما از قلم افتاده میتونید برید تصحیح کنید.
اگر منظورتون انتخاب نام خانوادگی ترکیبی شامل نام خانوادگی پدر و نام خانوادگی مادره, فهمیدن دلیل عملی نبودنش خیلی سخت نیست. کافیه تصور کنید بعد از چند نسل نام خانوادگی یک فرد به چه شکلی در میاد و چند خط میشه. (4022046) (alef-11)
 
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۲۹:۵۲
متاسفانه بیشتر زنهای کشور ما مرد بزرگ شدند تا زن . جسم زن ولی روحیات مردانه . آنوقت چطور میشود زیر یک سقف زندگی کرد . زن به زن بودنش می ارزد نه به چسز دیگری. (4017129) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۰۹:۵۵:۵۴
چیزی که در این میان فراموش شده است اسلام و دستورات آن است نمی شود مسلمان بود و با شیوه ی غربی و به طریق غیر مسلمانان زندگی کرد شعار غرب در زندگی این است : به هر طریق ممکن از زندگی لذت ببر ولی اسلام برای زندگی هدف و منظوری را مشخص میکند که صرفا برای لذت نیست اگر خانم های تحصیل کرده می توانند بدون گناه مجرد زندگی کنند بسم ا.. در غیر اینصورت باید به تعالیم اسلام عمل کنند و مردان هم همینطور (4017159) (alef-11)
 
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۰۸:۵۴
می دانید بدبختی بزرگتر چیست؟
من این مقاله را به زبان اصلی در سایت خواندم یکی از نظر دهندگان خانم آمریکایی در سایت نظر داده بود که:
دختران ایرانی باید دوره های آموزش شوهرداری و خانه داری بگذرانند تا بتوانند از عهده دوران پس از ازدواج برآیند.
متاسفانه باید گفت در ایران برخی دختران و زنان به دنبال آزادیها و ولنگاریهایی هستند که غربی ها را نیز به شگفتی وا داشته است! آنان الگوی خود را هنرپیشه های بدنام غربی انتخاب کرده لیکن از مزایای سنت اسلامی مانند مهریه و نفقه هم می خواهند بهره مند باشند. (4017184) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۰:۲۱:۴۸
آمار بیشتر طلاق ها در کشور ما دریافت مهریه است بدون هیچ کار و تلاش و کوشش و فعالیتی و دغدغه ای طرف حداقل 100 میلیون و حداکثر میلیون ها تومن گیرش میاد - طرف حتی یک ماه از عقدش نگذشته با همکاری خانواده که آن ها هم در منجلاب بیکاری و بی پولی و بدهکاری و بیماری و .... دست و پنجه نرم می کنند بدون در نظر گرفتن تمام مشکلاتی که برای خانواده طرف مقابل درست می کنند طلاق می گیرند و طلب مهریه می کنند چرا که عند المطالبه است و حکم چک سفید امضاء داره ...... البته سایر مسائل اخلاقی(رعایت نکردن اخلاق و آداب اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی ) هم نقش مهم و اساسی دارد
ایکاش در قوانین ما شرط دریافت مهریه لااقل 5 یا 10 سال بعد از زندگش مشترک بود آدم دلش نمی سوخت اگر هم طرف اصلا نمی خواست زندگی کنه بدون مهریه و یا توافقی جدا می شدند. (4017201) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۲:۱۸:۲۹
1- يكي از اشكالاتي كه در كار و نظر خارجيها نسبت به ايرانيها ديده شده يا ميشود اينست كه مشتي كه از جامعه بر مي دارند لزوما نمونه خروار نيست و حتي از نظر آمارگيري هم اشكالاتي دارد ولي آن را تعميم مي دهند .
اين به معني اين نيست كه اين گزارش صد در صد غلط است بلكه تا حدود زيادي هم درست است و با چشم غير مسلح هم ديده ميشود .
2- يكي از دلايلي كه مردان از سر كار رفتن زنان جلوگيري مي كنند اينست كه بسياري از زنان نمي توانند فاصله روحي خود را با ديگران حفظ كنند و در نتيجه به جاذبه ديگران گرفتار ميشوند و در نتيجه آرامش خانواده را به هم ميزنند . مثلا خانمي كه حتي در محل كار كاملا زنانه كار ميكند( مانند آرايشگاه) بعد از مدتي بوسيله تعريف و تمجيدهاي مشتريها از عالم مجردي دچار هيجان ميشود و بتدريج دچار لغزش شده و پس از چندي كار به طلاق مي گردد .حتي اگر از مسايل خستگي در محيط كار و ... بگذريم
3- با توجه به حجم انبوه رسانه ها و بمباران اطلاعاتي معيارهايي كه باعث تصميم به ازدواج با شخصي شده بود با گذشت زمان از بين ميرود و معيار جديدي خلق ميشود كه ديگر آن همسر ، مصداق آن معيارها نيست .
4- يكي ديگر از دلايل طلاق رشد يكجانبه يكي از همسران است . مثلا يكي از طرفين سطح تحصيلات خود را بعد از ازدواج بالا ميبرد در حاليكه طرف ديگر در همان سطح باقي مانده و بعداز مدتي رابطه دچار مشكل ميشود . (4017347) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۱:۲۳
من که خوندم بیشتر یک تصویر سفید از وضعیت را ارائه داده تا سیاه! نمی دونم شادیم من بدبین و افسرده شدم. نمی دونم (4017434) (alef-13)
 
واقع بین مذهبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۲۱:۲۰
یکی از بزرگترین مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی ما اینست :
" دختران و پسران ما تا پیش از ازدواج حق برقراری ارتباط سالم و منطقی بایکدیگر را ندارند!"
صحبت کردن یک پسر با یک دختر تابو است!
کلاسهای مدارس به دخترانه و پسرانه تفکیک می شود!
در پارکها و سایر مکانها پسرها و دخترها از هم جدا میشوند!
حتی در مراسم مذهبی هم دخترها و پسرها حق تماس باهم را ندارند و خلاف شرع و عرف محسوب است.
این شرایط درست مثل اینست که دو انسان از دو فرهنگ و اندیشه و زبان و... مختلف بخواهند با هم ارتباط برقرارکنند؛ مثلا دو پسر بچه با هم هروقت بخواهند بازی هم بکنند با دعوا ؛ زور و جنگیدن با هم برخورد میکنند هیچگاه پسرها با هم با لطافت برخورد و دوستی نمیکنند به هم گل نمیدهند و...! حالا همین شخصیت ضمخت میخواهد ابتدای زندگی با یک خانم صحبت کند و به صحبتهایش توجه کند!!! وضعیت مضحکی می شود.
حتی از نظر روان شناسی و آمارهم تمایل به همجنس گرایی در جوامع مذهبی خیلی بیشتر از جوامع بدون محدودیتهای مذهبی یا با محدودیتهای متعارف است. (4017466) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۷:۳۱:۵۸
این تحیلی برای 15 سال پیش درست بود الان همه اینها هست (4017824) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۴:۰۵:۵۲
من خودم یک پسر هستم و این که به اندازه کافی خوب نیستیم را قبول دارم. من واقعا نه کار دارم و نه سرمایه ای. الان بروم دختر مردم را از خونه پدرش بردارم ببرم هر سال از این خونه به اون خونه؟! (4017541) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۵:۳۵:۲۰
زن و مرد بايد هر چه قدر هم كه تحصيلاتشون بره بالا در نظر داشته باشند كه از هويت واقعي خودشان (يعني زن بودن و مرد بودن) خارج نشوند. سعي كنند هر دو نيم من باشند! يكي من نباشد و ديگري نيم من!!!!
واقع نگر باشند. بنا نيست آپولويي در زندگي هوا كنيم. بايد زندگي كنيم. هم سختي داره هم خوشي.
حواسمون باشه كه اونقدر كامل نيستسم كه انتظار وجود يك نفر كامل را در كنارمون داشته باشيم. ادب داشته باشيم .... .
خانمها دو سانت بلندتر بپوشند اتفاقي نمي افته. كمتر شد شايد يه نامحرمي بد نگاه كنه. پس اگه دوست داشتن وسط باشه به اون دوسانت بلندتر گير نميده. مرد بايد مسئوليت پذير باشه و بدونه كه زن هر چه قدر قرص و سفت و مخكم باشه باز زنه. زود مي شكنه و نياز بزرگ زن حمايت از سوي شوهرشه. اينها رعايت بشه نيازي به هيچ چيز حتي معجزه هم نيست. (4017679) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۷:۳۱:۱۸
کاملا درست است... ذختران وقتی از نظر مالی مستقل می شوند خود به خود آمار ازدواج پایین و آمار طلاق بالا می رود (4017822) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۹:۳۳:۰۲
من یه چی بگم منتشر میکنید؟
جامعه کلا از لحاظ جنسی در حال انفجاره. اینقدر درباره ی این موضوع صحبت نشده که همه بدون استثنا مشتاق بحث هستند. (4017966) (alef-13)
 
K
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۰:۱۳:۲۳
الفاتحه .... (4018194) (alef-3)
 
اکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۸:۱۴:۳۶
دخترای ایرانی سر مهریه اینقدر پسرا رو اذیت کرده و میکنن که پسرای ایرانی را وادار کرده مبادرت به زدواح با زن خارجی کنند
دوستان میدونستین امار ازدواج با زن های خارجی که مهریه ندارن و کم توقع هستن داره روز به روز افزایش پیدا میکنه . (4018320) (alef-13)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۰۸:۴۹:۰۸
خونه با مرد.ماشین بامرد.کار با مرد. پول با مرد.یه مهریه هم می بندن بهت بیا و ببین
خانم هام که هیچی .یه اشپزی میکردن .که اونم یادشون رفته . توقعاتشون هم که سر به فلک زده این پسرا چه کار کنن اخه .معلومه شوهر گیر نمی یاد مقصر هم فقط خانوادهان (4018358) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۱:۰۶:۳۵
مگر سرمان را خر گاز گرفته كه با يك دختري كه نه كاملا اور ا مي شناسيم چرا كه اجازه نداريم بدون عقد چند ماهي باهم باشيم يك دفعه تعهد بدهيم چندين ميليون تومان بپردازيم با اين وضعيت اگاهي خانواده ها از عندالمطالبه بودن مهريه چطور انتظار داريد جواني كه خرج يوميه اش را نمي تواند به خوبي تامين كند زير بار چنين تعهدي برود نگوييد خيليها حاضرند با مهريه كم هم شوهر كنند كه اين خيليها از چند صد نفر بيشتر نيستند و عمده دختران امروز چند صد سكه كمتر قبول نمي كنند لذا با اين شرايط كدام عقل سالمي چنين بدهي را به صرف ازدواج كردن مي پذيرد چرا كه احتمال اجرا گذاشتن ان در حال حاضر انقدر بالاست كه يعني عملا با سر در باتلاق رفتن معني ميدهد اگر واقعا مي خواهيد در اين مورد يك كار اصولي بشود همانند غربيها مهريه حذف و هر انچه زوجين در زندگي مشترك جمع كردند در هنگام جدايي نصف شود وحق طلاق هم با هر دوطرف باشد چرا كه امروز معني نمي دهد اگر زني نخواهد با شوهرش ادامه دهد اور ا به زور قانون و مقررات كنار كسي كه از او متنفر است نگه داشت و يا مردي كه بنا به قوانين شرعي و عرفي مجبور شده مهريه كلاني را قبول كند بدليل عجز در پرداخت راهي دادگاه و پاسگاه و بازداشت و تقسيط و تا اخر عمر كرد اي عقلا فقط وفقط و فقط تجديد نظر دراين قوانين و مقررات يكي از موانع جدي ازدواج را رفع خواهد كرد. (4018523) (alef-13)
 
حسین اصل
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۴:۳۰
یعنی زنان ما بهتر از مردان هستند؟ چه چیزی با چه چیزی مقایسه شده؟
زنان ما خوبند، مردانمان نامناسب؟
مردانمان که مناسب نیستند زنان ما هم مناسب نیستند؟
اصلا هیچ کدام مناسب نیستند؟
اصلا چی چی؟ چی با چی؟
فکر کنم قرصش را به موقع نخورده؟ (4018687) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.