نظر منتشر شده
۸۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205330
اظهارات کارشناسان درباره معضل آلودگی هوا؛
زوج و فرد سراسری خودروها طرحی انفعالی است/ قانون جامع کاهش آلودگی هوا اصلاح می‌شود
بخش اجتماعی الف، 26 آبان 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۳
کاهش سن معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال، پایش صنایع آلاینده اطراف کلانشهرها، استقرار استاندارد یورو۴ در سوخت و خودروها و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از جمله مباحثی بود که در یک برنامه تلویزیونی با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده دولت و نایب رییس کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم مطرح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه «نگاه یک شبکه اول سیما» با موضوع «حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها»، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست معمولا در چند سال گذشته برنامه‌های انفعالی مانند تعطیلی مدارس و ادارات، زوج و فرد سراسری خودروها را به اجرا درآورده، اما سازمان حفاظت محیط زیست دارای برنامه‌های آتی‌نگر و همه‌جانبه‌ای نیز هست که برای کنترل آلودگی هوای کلانشهرها در طولانی مدت به اجرا درخواهد آورد.

وی ادامه داد: در سال‌های ۷۹ شهر تهران دارای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بود که تا سال ۸۴ به خوبی اجرا شد، اما از سال ۸۴ به بعد یک فاصله هشت ساله در اجرای طرح‌ها به وجود آمد که باعث مشکلات فعلی شده است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مهم معاینه فنی خودروها، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را می‌کند تا معاینه فنی خودروها مجددا از پنج سال به دو سال بازگردد.

متصدی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر اجرای قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: از سال ۸۲ خودروها باید به استاندارد یورو۴ دست پیدا می‌کردند، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: از سال ۸۲ خودروهای یورو۲ ملزم به انژکتوری بودن، نصب قطعه کاتالیست و نصب قطعه کنیستر که جمع‌کننده بخارات بنزین در خودرو‌ها شده‌اند. اما پس از پایان عمر قطعه کاتالیست، این قطعه باید تعویض شود که در زمینه بارها با شرکت‌های خودروسازی تقاضای خود را مطرح کرده‌ایم، اما چون هزینه این قطعه برای مردم سنگین است، مشاهده می‌کنیم که این مساله از طرف مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خودروسازان برای استقرار استاندارد یورو۴ با مشکلات بسیاری مواجه هستند، افزود: از وزارت صنایع درخواست کرده‌ایم که از خودروسازان در این زمینه حمایت کنند. متصدی با بیان اینکه صرفا بخش نظارتی که سازمان حفاظت محیط زیست است نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد، افزود: بلکه قانونگذاری، اجرا و مشارکت مردم نیز بسیار مهم است.

منبع گرد و غبار شهرها برون ‌مرزی نیست
وی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که در اواخر سال ۹۰ تنظیم و چند ماهی است که آغاز شده و افزود: با جدیت به دنبال این هستیم که مسائل مربوط به تولید آلودگی توسط خودروها و صنایع حل شود، چرا که بخش عمده گرد و غبار شهرها صرفا برون مرزی نبوده و از کانون‌های گرد و غبار داخل شهرها بلند می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل اولین کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران پس از هفت سال، اظهار کرد: پس از هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، موضوع کاهش آلودگی هوا به بحث گذاشته شد و این کارگروه پس از کارگروه کاهش آلودگی هوای شهرهای اراک، خوزستان و اصفهان، کار خود را آغاز کرد.

وی در خصوص کنترل صنایع و نیروگاه‌های مستقر در حاشیه شهرها، اظهار کرد: با پایش مستمر آلودگی صنایع و نیروگاه‌ها، با استفاده از سیستم‌های الکترونیک تا حد زیادی از آلودگی این واحدها جلوگیری خواهد شد. همچنین در بخش نیروگاه‌ها با وزارت نفت رایزنی کرده‌ایم که به جای سوخت مازوت حداقل در برخی فصول سال مانند زمستان که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، از گاز استفاده شود.

متصدی تاکید کرد: بر اساس قوانین موجود، اگر یک واحد صنعتی استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکند، به لیست صنایع آلاینده اضافه شده و باید عوارض و جریمه بپردازد و اگر این آلایندگی ادامه پیدا کند، واحدهای صنعتی تعطیل خواهند شد.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از نیروگاه‌های اطراف شهر تهران از سیکل گازی و حرارتی به سیکل ترکیبی تبدیل شده‌اند.

تحریم‌ها بر روی محیط زیست اثرگذار خواهد بود
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تحریم‌ها قطعا بر اجرای برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوا موثر بوده است، افزود: به عنوان مثال روزانه ۶۹ میلیون لیتر در کشور بنزین مصرف می‌شود که این میزان باید تبدیل به استاندارد یورو۴ می‌شده است، اما به دلیل تحریم‌ها، در این زمینه با وقفه مواجه شده‌ایم.

وی تاکید کرد: مجلس و دولت باید تمام تلاش خود را به کار برند تا تحریم‌ها کاهش یابد، چرا که تحریم‌ها اثر بسیار بدی بر روی محیط زیست گذاشته‌اند. متصدی از اصلاح استانداردهای معاینه فنی خودروها برای جلوگیری از فرار افراد از این استانداردها، اظهار کرد: در یکی دو ماه آینده پس از تصویب دولت، این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: قبول داریم که سازمان حفاظت محیط زیست متولی کاهش آلودگی هواست. اما باید دیگر سازمان‌ها نیز وظایف خود را انجام دهند که وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری‌ها و وزارت کشور از این جمله است. متصدی تصریح کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست قرار را بر این گذاشته‌ایم که اطلاعات روشن و دقیق در اختیار کلیه افراد ذی‌ربط قرار گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بحث تمدید مهلت خودروسازان برای استقرار استاندارد یورو۴ چندین بار اتفاق افتاده، افزود: تاکنون دو سه جلسه با ارگان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که تا پایان سال ۹۲ به این امر دست یابیم.

تقویم اجرایی استقرار استاندارد یورو۴ در خودرو و سوخت منطقی نبوده است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تقویم اجرایی استقرار استاندارد یورو۴ در خودروها و سوخت منطقی نبوده، افزود: اگرچه به نفع ماست، حتی همین فردا استاندارد یورو۴ مستقر شود. اما باید همه چیز را منطقی بررسی کنیم. علاوه بر آن باید توزیع خودرو و سوخت را نیز مدنظر قرار دهیم؛ به گونه‌ای که حداقل اگر امکان توزیع سوخت و خودروی یورو۴ در کشور میسر نیست، حداقل در کلانشهرها انجام شود.

تنها از ۲۵ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می‌شود
قانون مدون کاهش آلودگی هوا مصوب در سال ۷۴ اصلاح می‌شود

متصدی از قانون مدون کاهش آلودگی هوا که در سال ۷۴ تصویب شد، خبر داد و افزود: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا باید متناسب با روز باشد، چرا که ما از سال ۳۴ این قانون را داریم، اما به دلیل عدم آسیب‌شناسی صحیح، تاکنون به اجرا درنیامده است.

وی با بیان اینکه تنها از ۲۵ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می‌شود، افزود: به دلیل تبدیل افزایش سن معافیت خودروها از معاینه فنی و عدم مشارکت مردم، متاسفانه از ظرفیت کامل معاینه فنی استفاده نمی‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سئوال مجری که آیا سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل دولتی بودن، از وظایف نظارتی خود بازمی‌ماند، اظهار کرد: این سئوال درست نیست چرا که هدف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، سلامت انسان و حفظ کیفیت محیط زیست برای انسان سالم است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها قانون را دنبال می‌کند.

راهکارهای منطقه‌ای برای کاهش ریزگردها زمان‌بر است
وی در خصوص موضوع ریزگردها و اقدامات فراملی برای کاهش آن، اظهار کرد: در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رییس‌جمهور، مبحث ریزگردها و گرد و غبار به شکل جدی مطرح شد و خوشبختانه در این زمینه همکاری‌های منطقه‌ای بسیار خوبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق و ترکیه داشته‌ایم. علاوه بر آن با سازمان‌های بین‌المللی همچون برنامه عمران ملل متحد نیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا کانون تولید ریزگردها در کشورهای عراق، سوریه و اردن کنترل شود.

متصدی با بیان اینکه راهکارهای منطقه‌ای برای کاهش ریزگردها زمان‌بر است، افزود: با وجود همه مشکلات، بر اثر همکاری‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، مشاهده می‌کنیم که به دلیل آزادسازی آب هورالعظیم، میزان گرد و غبار بسیار کاهش یافته است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به دلیل فراملی بودن این مساله نمی‌توانیم روی دیگر کشورها الزام و اجباری داشته باشیم.

خلاء‌ قانونی در کاهش آلودگی کلانشهرها نداریم
عبدالرضا رستمیان، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این برنامه که حضور داشت با بیان اینکه با استفاده از قطعه کاتالیست در خودروها، میزان کاهش آلودگی هوا سه برابر می‌شود، افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست روی این مساله نظارتی ندارد. در صورتی که می‌تواند دستورالعمل‌ها را پیگیری کرده و تخلفات را به قوه قضاییه ارجاع دهد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های زیادی از جمله نیروی انتظامی و شهرداری‌ها نیز برای حل معضل کاهش آلودگی هوا مسئول هستند، افزود: با این حال وظیفه اصلی بر عهده سازمان حفاظت محیط‌ زیست است. نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: خلاء‌ قانونی در زمینه کاهش آلودگی هوا نداریم و مشکل در اجرای قانون است. رستمیان با بیان اینکه معاینه فنی خودروها اصلا وضع خوبی ندارد، افزود: مجلس طرحی را در دست دارد تا سن معاینه فنی خودروها را به دو سال کاهش دهد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تبدیل سوخت یورو۲ به یورو۴ و استقرار استاندارد یورو۴ در خودروها از جمله مواردی بود که در قانون پیش‌بینی شده اما به اجرا درنیامده است و متاسفانه در مجلس بارها مشاهده شد که هر یک از طرفین مشکل را به گردن طرف دیگر انداخته و برای اجرای قانون، ابتدا استقرار استاندارد را در طرف مقابل خواستار شدند. وی تاکید کرد: در مجلس برای اجرای قوانین از سیاست‌های تشویقی و اصلاحی استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل اینکه مصوبات مجلس اجرا نمی‌شود، تقاضای مجدد دستگاه‌ها و ارسال لایحه برای تعویق در اجرای مصوبات است که اگرچه مجلس معمولا مخالفت می‌کند، اما باز هم با وقفه اجرای قانون مواجه هستیم. به عنوان مثال شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ از اول سال ۹۲ نباید انجام می‌شد، اما خودروسازان چند مرتبه توانستند مهلت مجدد بگیرند.

رستمیان با تاکید بر نقش شهرداری‌ها در کاهش آلودگی هوای شهرها با گسترش حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: علاوه بر کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی، کمیت آنها نیز باید افزایش یابد، چرا که در حال حاضر تنها ۲۵ درصد ترددها در شهر با استفاده از حمل و نقل عمومی است. در صورتی که این میزان باید ۷۵ درصد باشد.

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین باید در دستورکار تمام ارگا‌ن‌های دولتی قرار گیرد، افزود: اکنون مشاهده می‌کنیم به دلیل عدم توزیع یکسان توسعه و صنعت، باعث افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ شده است که همین مساله خود عامل دیگری برای افزایش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

رستمیان با تاکید بر اهمیت مکان‌یابی صحیح شهرک‌های صنعتی در حاشیه کلانشهرها، اظهار کرد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که شهرک‌های صنعتی بدون توجه به جهت باد، به شهرها چسبیده‌اند و روزانه آلودگی بسیاری وارد هوای شهر می‌کند.

انتقال پایتخت نتیجه‌بخش نخواهد بود
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح انتقال پایتخت برای کاهش معضلات زیست‌ محیطی، اظهار کرد: از آنجا که نتوانسته‌ایم مساله تمرکز کلیه بخش‌ها از کلانشهرها به ویژه تهران را حل کنیم، حتی اگر پایتخت انتقال پیدا کند، به نتیجه نخواهیم رسید.

۷۰ هزار خودروی فرسوده در تهران تردد می‌کنند
برزگری، رییس سازمان ملی استاندارد که میهمان تلفنی این برنامه بود، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار خودروی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند، افزود: هر خودروی فرسوده ۲۰ برابر خودروی نو آلودگی تولید می‌کند. وی تاکید کرد: نباید زمانی که هوا سرد می‌شود، آلایندگی موتورخانه‌ها را نادیده بگیریم که سال گذشته به همین منظور استاندارد موتورخانه‌ها را تدوین کردیم.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، افزود: همچنین در بحث کاهش آلودگی با مساله موتورسیکلت‌ها نیز مواجه هستیم که باید جلوی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های دو زمانه گرفته شود.

برزگری با بیان اینکه وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست مجری استقرار استاندارد یورو۴ هستند، افزود: سازمان استاندارد تنها تدوین‌گر استانداردهاست و دیگر سازمان‌ها باید آن را به اجرا در آورند که البته چهار استاندارد زیست محیطی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین می‌شود. وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی استانداردهای تدوین شده را رعایت نمی‌کنند، افزود: همان‌گونه که سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند، باید سن معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال قانون قبلی بازگردد.

در بخش پاسخ به نظرسنجی این برنامه با عنوان «انتظار شما از کدام یک از دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل معضل آلودگی هوا بیشتر است؟» وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج صنایع آلاینده و توقف خودروهای غیراستاندارد با ۵۴.۳ درصد بیشترین رای را از میان سه گزینه دیگر که شامل سازمان حفاظت محیط‌ زیست، دولت، شهرداری‌ها‌ و مردم می‌شد، آورد.
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۶:۰۸
همیشه فشار رو اول به مردم می آوریم. خودروسازان و پالایشگاه هرچی تولید کنند مهم نیست! (1778798) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۳۰:۴۴
مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران به مانند سرطان است که قابل درمان نمی باشد.

اجرای طرح زوج و فرد و ساخت اتوبان های جدید و....به مانند شیمی درمانی است و علاج مشکل نیست.

این سرطان از زمان شهرداری آقای کرباسچی و در زمان دولت سازندگی شروع شد. ایشان فروش تراکم و رشد عمودی شهرها را وضع و باب کردند. شهردارهای بعدی هم همین رویه را پیش گرفتند. این امر باعث تراکم جمعیت، ازدیاد ماشین و ترافیک سنگین، آلودگی هوا ، از بین رفتن فضای سبز و باغها، و البته تغییرات فرهنگی عمیقی گردید. جالب اینکه این سرطان متاستاز هم داده و به شهرهای بزرگ دیگر هم سرایت کرده و آنها هم از این رویه الگو برداری کرده اند!

ضرب المثلی است که می گوید: آب رفته به جوی بر نمی گردد!! (1779175) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۱۵:۵۲
درود بر شما! چه کسی مجوز ساخت و ساخت ساختمانهب بلند را می دهد؟
فقط در خیابان شریعتی از سید خندان تا تجریش بیش از 15 ساختمان تجاری با تعدادطبقات 20 و به بالا در مرحله گود برداری و یا ساخت طبقات است.
آیا آن مسئول شهرداری که مجوز ساخت این ساختمانها را داده، به مشکل ترافیک این خیابان، آلودگی هوا ناشی از ترافیک ماشینها، افزایش تراکم جمعیت و.... هم فکر کرده است؟؟

شهرداری تهران مسبب آلودگی هوا، ترافیک سرسام آور، گرانی مسکن و بسیاری از مشکلات دیگر است. باید سیاست گذاری شهرداری اصلاح شود. اگرچه برای این کار خیلی دیر شده است. (1779756) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۴۰:۳۲
یک سری به شهرک غرب بزنید و ببینید 20-30 ساختمان تجاری بلند مرتبه در حال ساخت است. این ساختمانها که هر کدام صدها مغازه در دل خود جای داده اند، موجب ترافیک سنگین، آلودگی هوا ناشی از دود خودروها و.....می شوند. باید جلوی بلند مرتبه سازی گرفته شود. (1779797) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۳۱:۲۳
کوچه ما تا 3 سال پیش 10 خانواده داشت و حالا تبدیل شده به 10 آپارتمان 10 واحده، یعنی 100 خانواده، روز به روز تعداد مهاجرت ها به تهران بیشتر میشه، چه لزومی داره که بیمارستان های خصوصی و دولتی پزشک شهرستانی رو بپزیرند یا ادارات دولتی روز به روز به تعداد پرسنل وارد شده از سایر شهرستان ها بیفزایند.
شهرداری ام که یه 2 متر جا رو چمن می کنه اسمشو میزاره فضای سبز.روز به روز به تعداد برج های ساخته شده در خیابان های باریک افزوده می شه. واقعا خدا از این شهرداری و سیاست های غلطش نگذره (1781152) (alef-13)
 
كارمند بيمه البرز
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۹:۰۴
ما براي 365 روز سال ، به بيمه ها حق بيمه شخص ثالث و بدنه خودرو پرداخت ميكنيم و نه براي يك روز در ميان !
بيمه ها بايد مقداري از حق بيمه را به مردم برگردانند . (1779235) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۱۴:۳۹
هيچكس اين نكته رو نميفهمه كه چه سودي اين شركتاي بيمه ميكنن (1779864) (alef-10)
 
جاهد
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۷:۲۹:۰۸
آقا کارمند شما دیگه چرا از این حرفهای بدبد میزنی؟ (1780754) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۳۵:۳۴
عوارض شهرداری ،عوارض آموزش و پرورش , عوارض های گوناگون هم اضافه شود (1781068) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۱۱:۳۶
اقا منم موافقم شما ماشین بی کیفیت را گرون میخری مالیات ،عوارض، بیمه و... همه را واسه یک سال پرداخت میکنی بعد نصف سال هم استفاده نمیکنی به این چی میگن (1781109) (alef-13)
 
نظامي
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۸:۲۵
با زحمات شبانه روزي پرسنل راهور ناجا در جريمه كردن مردم ( بخوانيد اعمال قانون ) خزانه دولت پر پول شد .
ايا اين پولا خرج بهبود كيفيت هواي شهر تهران خواهد شد ؟!
بنده بعيد ميدانم . (1779277) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۳:۳۰
در تازه ترین شاهد مثال بر اینگونه فشار ها و بی مسئولیتی ها که قبلا تر ها فقط دودش !!!! به چشم مردم می رفت ولی این روز ها و هر روز بیش از پیش ، آلودگی ، ریز گرد و..... به حلق و ریه و.....ما سرازیر می کنه ،همین دیشب خود اخبار سیما نشون داد که شهر همیشه پرباران و سیلاب ناپذیر رشت هم در تأسی به سایر شهر ها و نقاط بارون ندیده !!!! ایران ، دچار آبگرفتگی و سیلاب شدید شده که البته برای مردم قایق سوار آن خطه که با دریا خو گرقته اند ، بسیارکمتر از سایر نقاط مرکزی ، غربی و شرقی کشور دشواری و گرفتاری دارد و آنها به سادگی می توانند قایق خود را در رودخانه های آسفالتۀ شهر ( مقصود همون خیابون های سابقه !!!!) به حرکت در بیارند ؛
آیا این پربارانی ، در مناطقی کویری و کم بارش و بی باران رخ داده ، یا در کرانه های همیشه بارانی و سرسبز ...... ؟!؟!؟!؟!
آیا اینجا هم موضوع اکتان یوروئی و ..... در بین است ؟!؟!؟!؟!
آیا ..... ؟!؟!؟!؟!
و یا بی توجهی به کار موظف ، بی اهمیت شمردن دیگران و..... ؟!؟!؟!؟!؟
شاید ما شانس داریم که مدتهاست دیگه خبری از اون بارش های چند روز پشت سرهم و یا بارش برف هائی با ارتفاع چند متر خبری نیست ، وگرنه لابد به جای رود-خیابان ، شهر-اقیانوس پدید می آمد و به جای توده های برف هم سرزمین قطبی البته در غیبت اسکیمو ، خرس قطبی و...... !!!!! (1779414) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۹:۰۲:۵۹
اتفاقا" به نظر من بهترین طرح است . اگر بدانید که آلودگی هوا چه مضراتی دارد همین حالا جلوی تمام ماشینها را می گرفتید .
این چند روزه تهران انگار یک شهر دیگری شده است و من با کمال تعجب با آرامش بیشتری به خانه می رسم و حالا می فهمم که آلودگی چه بر سر ما می آورد .
همه می دانند طرحهایی مثل عوض کردن ماشینهای فرسوده و... زمانی که دولت پول داشت اجرا نشد چه برسه به حالا .
ما نیازمند طرحی هستیم که فوری جواب بدهد نه طرحهای مبهم و نامشخص .
ما که تمام طرحهارا امتحان کردیم بگذارید این را هم امتحان کنیم ولی بهتره دولت تکلیف را روشن کند مثلا" بگوید تا عید زوج و فرد است تا مردم بتوانند برنامه ریزی کنند .
با توجه به ارزان شدن ماشینهای الکتریکی و عدم تولید آن در داخل بد هم نیست دولت روی واردات بدون تعرفه این ماشینها فکر کند . (1779972) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۵۸:۳۲
مشکل تهران بر می گردد به میزان جمعیت که در زمان 20 سال از 350 هزار نفر رسید به 12 میلیون نفر (1780662) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۷:۴۶:۱۶
در مشکل آلودگی هوا، نود درصد شهرداری تهران مقصر است و ده درصد مردم و بقیه نهادها. هر چقدر هم که خودروی استاندارد در شهر حرکت کند باز به دلیل ازدیاد وحشتناک جمعیت، هیچ تاثیر بر هوای تهران نخواهد داشت. در تمام دنیا مرکز شهر پر است از ساختمانهای بلند و اسمانخراش و حومه شهر ساختمانهای حداکثر سه چهار طبقه تا باد در آن جریان داشته باشد ولی در تهران قضیه کاملا برعکس است یعنی مرکز شهر ساختمانها همه چهار پنج طبقه و برعکس در اطراف شهر یعنی شمال و شرق و غرب، پر است از برج. خوب همین بر آلودگی هوا تاثیر شدید دارد اما مثلا کارشناسان !!!!!!!!!!! بخاطر سودهای کلانی که به جیب میزنند تمام تقصیر را به گردن خودروی فرسوده قشر ضعیف میاندازند تا آنها مجبور شوند خودروهای گرانقیمت بخرنند در حالیکه پولی ندارند و از آنطرف هم جریمه میشوند یا خودرویشان توقیف میشود. تمام این کارهایی که دولت، شهرداری و راهنمایی و رانندگی و بیمه ها در زمینه آلودگی هوا انجام میدهند حق الناس میباشد و در یک کشور اسلامی این کارها زشت و نادرست است. چرا در کوچه های تنگ شمیران، باغها تخریب میشود و جای آن برجهایی که برای احداث آن یک خیابان چهار بانده در مقابلش نیاز است،‌ ساخته میشود. مگر آن مهندس یا کارشناس مربوطه این اصول اولیه ساخت و ساز را نمیداند. ما که مهندس عمران هم نیستیم یا معمار، این چیزها را میدانیم. خلاصه بگم قضیه آلودگی هوای تهران هرگز حل نمیشود مگر اینکه سیستم شهرداریها کامل عوض شود و به جای اینکه به فکر جیب مردم باشند به فکر کمک به مردم باشند و در کنار این (( پایتخت ایران منتقل شود )) (1780768) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۳۵:۳۷
مشکل مهاجرت رو باید حل کنن، یه سری قوانین سخت گیرانه باید وضع بشه که همه شهر و دیار خودشون و ول نکنن شال و کلاه نکنن و بیان تهران.رئز به روز شغل های کاذب و بی فرهنگی و انواع و اقسام مشکلات دیگه تو تهران داره بیشتر و بیشتر میشه.چند درصد از ساکنین تهران واقعا شناسنامه صادره از تهران دارن؟ مهاجرت ها داره زندگی همه رو سخت می کنه (1781158) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۴۹:۳۰
به نظر من بايد پايتخت رو عوض كنند. امكاناتشم ببرند پايتخت جديد. موافقيد؟ اونوقت همين شما يادتون مي ره شناسنامتون از كجاست. شال و كلاه مي كنيد تشريف مي بريد پايتخت جديد! (1784373) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۴۲:۴۳
شهرداری طرح اتوبوس تندرو رو پیاده کرده که بعد از دو سال اتوبوس ها به گونه ای دودزا شده اند که بعد از حرکت داخل ایستگاه پر از دود میشه همه سرفه می کنند. چرا مثل زمان شاه اتوبوس برقی راه اندازی نکردند، یا مثل ترکیه تراموا ندارند یعنی بی خود تر و مزخرف تر از این BRT طرح دیگه ای وجود نداشت (1781176) (alef-13)
 
بیجند
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۰:۳۷:۱۲
وقتیکه هرخانواده خودروهائی باشماره فرد وزوج همجنین وانت برای دریافت بنزین دارند جه طرح زوج وفردی هرخانواده یک خودرویا دوخودر با شماره مشابه یا فرد یا زوج بیش از دو خودرو بامالیات های سنگین ایا مجلس نمیتواند راه کار مشابهی بیابد (1782891) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۵:۲۹:۱۲
این همه با درآمدهای بالای نفت چیکار کردین؟ سایپا و ایران خودرو به فکر سودهای خود بودن نه به فکر بومی سازی صنعت. بذار خارجی ها بیاین! چه در تحریم چه غیر تحریم در هر دو حالت به فکر سود خود بودیم. اشکال از فرهنگ است و پیشرفت باید متوازن با فرهنگ باشد. (1781576) (alef-13)
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۰۱:۲۶
آیا دولت در مقابل سلامت ملت مسئول است.!؟ پس چرا سوخت غیر استاندار و خودرو غیر استاندار عرضه می نماید. (1778826) (alef-10)
 
بسيجي واقعي
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۴:۵۵
ظاهرا" دولت فقط در برابر منافع خودش مسئول است . (1779220) (alef-10)
 
رجبي
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۰:۴۱
دولت و مسئولان عدالت گستر !!! ؛ سخت در فكر منافع شخصي خودشان ميباشند ولا غير (1779239) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۰۹:۳۱
سلام
این قدر اتوبوس و مینی بوس و سواری های فرسوده در کشور وجود داره ، که آلودگی هوا طبیعی هست.
بعضا این اتوبوس یا مینی بوس ها آنچنان دود غلیظ مشکی تولید میکنند که حد ندارند.
پلیس باید جلوی تردد این نوع وسایل نقلیه تا رفع مشکل وسیله نقلیه را بگیرند. (1778850) (alef-10)
 
شهروند
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۲:۴۶:۰۵
حرفتان صحیح

ولی پلیس کجا بود که وسیله دودزا را توقیف کنه؟؟
پس کی سر گردنه ها رو بگیره؟!؟ (1782444) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۱۱:۰۵
به نظرمن علاوه بر طرحهای کلان طرح زوج و فرد خودرو ها باید فعلا در 6 ماهه دوم سال اجرا شود .تا شاید بتوانیم نفس بکشیم (1778855) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۰۸:۲۸
من با توجه به هزینه زیادی که برای خرید خودرو پرداختم ولی موافقم که طرح زوج و فرد در تهران دائمی شود چون سلامتی و آرامش اعصاب بسیار گرانبهاتر هستند. (1779305) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۵۰:۵۲
چقدر هزینه کردی برادر؟
پراید 7 میلیونی رو بهت 17 میلیون قالب کردند؟؟؟؟؟؟؟/ (1779691) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۷:۵۰:۱۶
شما مثل اینکه می خواهید از مال خلیفه ببخشید عزیز دل برادر نکنه پول خرید خودرو را از راه همین بخشش بدست آورده ای که می خواهید ببخشید خواها" برای 10 الی 15 میلون نفر تصمیم گیری نفرمایید .

آقا زاده معلوم نیست پول خرید خودروت را از چه راهی بدست آورده که جای دیگران می شینی تصمیم میگیری. (1780771) (alef-10)
 
مهدوی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۱۳:۰۰
چرا از تجربه کشورهایی مثل ژاپن برای این معضل استفاده نمیشه؟چرا با پیشنهاد ژاپن برای معاوضه صدهزار پیکان با صدهزار تویوتا مخالفت شد؟چه کسی باید از مدیرانی که تصمیمات غلط وبچه گانشان در حال حاضر گلوی مردم را میفشاردمواخذه کند؟درباره برنامه دیشب هم به محض اینکه نماینده مجلس در جواب معاون محیط زیست گفت که اتفاقا تحریمها برای نعمت بوده وباعث شد فلان وفلان شودمن کانال را عوض کردم چون متوجه شدم از بحث امشب چیزی در نمیاد.تا دراین کشور برای بعضی مسولین صندلی وموقعیت از واقعیت وتخصص مهمتره کاری اساسی برای حل معضلات انجام نخواهد شد. (1778859) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۱۶:۲۵
تا وقتی کیفیت بنزینمون اینه که هست وتا وقتی وضع خودروهامون اینه که هست وضع آلودگی هوا هم همینه که هست !! (1778872) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۱۷:۳۹
خدا حفظ کنه منفعت جیب خود روسازان را !! سلامتی مردم که اهمیتی نداره ! (1778879) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۶:۰۶
خودرو سازان براي دولت ، گاو شيرده محسوب ميشوند . (1779225) (alef-10)
 
متنفر از بي عدالتي موجود
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۵:۲۸
آخه اون مسئولي كه خودش توي منزل ويلايي و بزرگ توي منطقه خوش آب و هواي شميرانات تهران زندگي ميكنه به نظرت فكر سلامتي و هواي آلوده جنوب و مركز تهران رو ميكنه ؟! (1779266) (alef-10)
 
کارشناس
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۲۰:۲۰
دولت هیچ گونه اقدامی برای آزادسازی 960 هکتارزمین تعاونی های حریم نکرده است!


با وجود نص صریح قانون و تاکیدات مقام معظم رهبری تاکنون دولت هیچ گونه اقدامی برای آزادسازی 960 هکتار زمین تعاونی های حریم نکرده است!

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری ، سید صباح الدین متقی ، مدیرکل سابق حریم تهران ، با انتقاد ازعملکرد دولت دهم دراجرای قوانین مرتبط با حریم گفت : بند "ج" ماده 147 قانون پنج ساله دوم دولت را مکلف کرده تا کلیه اراضی واقع در حریم شهر را در یک بازه یکساله برای تبدیل به فضای سبز ، به شهرداری واگذارنماید .

وی ادامه داد: همچنین بند "د" ماده 172 همین قانون نیز تصریح می کند که کلیه هزینه ها لازم برای ایجاد فضاهای سبز باید توسط دولت تامین شود.

متقی با تاکید براینکه مقام معظم رهبری نیز طی دستوری دولت را مکلف به خریداری زمین تعاونی ها یا واگذاری زمین معوض واقع در حریم نموده است گفت : اما با وجود تمام این قوانین ودستورها ، دولت دهم هیچگونه تلاشی برای آزادسازی 960 هکتار زمین تعاونی های واقع درحریم شهر تهران نکرده است!

به گفته وی هم اینک بیش از 42 تعاونی در حریم تهران درحال ساخت و ساز هستند که درصورت آزاد سازی و تبدیل آنها به فضای سبز، حجم "فضای سبز" حریم تهران ، بسیار بیشتر از امروز بود. (1778892) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۲۷:۱۵
شادی روح مردم تهران صلوات بلند ختم کن .صلوات فرست . (1778910) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۰:۵۲:۰۰
بیچاره ما تهرانی ها این شهرستانی ها که سرازیر شدن به تهران حداقل یک جا دارن که تعطیلاتی عاشورا تاسوعایی چیزی برن دهشون هوا تازه کنن ما تهرانی ها بدبخت که نه فامیل در شهرستان داریم نه مال و اموال چکار کنیم... (1780977) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۵۲:۱۳
تهراني ها هم كه تا تعطيلات مي شه جاده هاي شمال رو بند ميارن. نگاه مي كني همش پلاك تهرانه. همه ويلا دارن شمال! (1784379) (alef-10)
 
1360
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۳۴:۱۱
الودگي هوا چند راهكار داره در تمام دنيا امتحان شده و جواب گرفتن
1 توسعه واقعي مترو
2 دولت الكترونيك ( نيازي نباشه همش بري اداره و سازمانها براي كار )
3استاندارد سازي وسايط نقليه كه پلكاني توليد دود و منواكسيد رو به كمترين مقدار برسونه .
4توليد بنزين و گازوييل مرغوب اگر توانايشو نداريم وارد كنيم جان مردوم واجبتره
5 ايجاد تفريگاهها كه جوانان ومردم بتوانند با خيال راحت استفاده كنن تا براي رفتن بيرون و گردش از اتوموبيل استفاده نشه ( ماشين گردي)
6 ايجاد امكانات مساوي در شهراي ديگر و شغل تا از جمعيت ساكن در تهران كم بشه (1778929) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۰۵:۱۱
فرودگاه مهراباد رو منتقل كنيد به امام خميني بعد به جاش فضاي سبز بكارييد نه ساختمان
پادگانهاي تهران رو مجبور به درختكاري كنيد (1779731) (alef-10)
 
Hamed
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۳۶:۱۵
یک پیشنهاد :با انتقال کارخانجات خودروساز بزرگ به خارج از استان تهران
1- بیش از 100000 نفر از جمعیت تهران کاسته میشود (حدودا" 25000 نفر کارگر در این واحدها مشغول کارند .)
2- محل فعلی کارخانه ها به صورت جنگلکاری تغییر یافته به صورت ششهای تهران عمل می نمایند .
3-آلایندگی حاصل از فعالیت شدید صنعتی در کنار تهران کاسته می شود .
4- با ایجاد شهر صنعتی مخصوص صنایع خودرو ( شبیه باواریا در آلمان ) در هزینه ها نیز صرفه جویی میشود . (1778932) (alef-10)
 
جنابی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۳۷:۰۰
پانصد هزار نیسان شماره گذاری شده در کشور داریم.اگر فرض بگیریم به طور متوسط هر نیسان در طول شبانه روز 250 کیلومتر مسافت را طی کند با مصرف حدود 22لیتر در 100کیلومترهر نیسان به طور متوسط 55لیتر بنزین در هرشبانه روز میسوزاند.در نتیجه نیسان ها در هرشبانه روز 27میلیون وپانصدهزار لیتر از کل 68 میلیون لیتر مصرفی بنزین کشور که حدود 40درصد میشود را میسوزانند. وبه اینا هم مصرف بنزین عجیب وغریبی که موتورسیکلتهاکه تعدادشون هم در سالهای گذشته بشدت زیاد شده اضافه کن.به این نیسان هاگازوئیلی که اتوبوسها وکامیونهای دودزابا خیال راحت بدون اینکه کوچکترین تذکری دریافت کنندمیسوزانند اضافه کن تا متوجه شوی چاره کار تا چه حد دردسترس وآسونه ومسولان دخیل در این موضوع تا چه حد سهل انگار.فقط صبح تاشب نشستند برای توجیه گران کردن بنزین تعدادلیترهایی که از مرز قاچاق میشه حساب میکنند در حالی که میلیون میلیون لیتر بنزین بخاطر خودروهای ساخت وطن داره به باد میره.مضاف بر اینکه هدر رفت بنزین از طریق قاچاق قابل مقایسه با هدررفت خودروهای وطنی نیست چون علاوه بر ضرر مالی برای کشور کشور را دچار بحران آلودگی هوا کرده که صدبرابر بدتره.باعث تاسفه (1778934) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۳۷:۳۰
سوخت غیر استاندارد، خودروی فرسوده و غیر استاندارد،کارخانجات و صنایع با ماشین آلات قدیمی، فرسوده و غیر استاندارد ودر نهایت ضعف فرهنگ زیست شهری عوامل اصلی آلودگی هوا و محیط زیست در ایران می باشند.حل این معضلات نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و عظم ملی همه نهادها و ارکان حاکمیت است. (1778937) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۵۶:۵۸
با اجرای طرح زوج و فرد مشکلات بسیاری از شهروندان بخاطر عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی دوچندان خواهد شد چون وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر بسیار کم بوده و جوابگوی تقاضا نمی باشد از جمله :
1 -اتوبوس و مترو بعد از طی چند ایستگاه از مبداء برای مسافران در مسیرهای بعدی جایی برای سوار شدن ندارند
2 -رانندگان تاکسی معمولا به فکر منافع شخصی خود بوده و بیشتر به دنبال مسافرین دربستی می باشند
3- هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی با توجه به نیاز به تغییر چندین مسیر به صرفه نمی باشد
4 -به علت کمبود وسیله نقلیه عمومی خودروهای شخصی اقدام به مسافرکشی و کسب درآمد از این راه می نمایند . (1779019) (alef-10)
 
محمد میانجی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۳:۵۸:۴۸
با سلام
من یک پیشنهاد برای رفع مشکل آلودگی و ترافیک تهران دارم
پیشنهاد من خروج تمامی پادگانهای نظامی از تهران هست
مگر وظیفه یگانهای نظامی حفاظت از تمامیت ارضی کشور نیست؟؟
خب برن در مرزها و یا نزدیک مرزها مستقر بشن
با این کار
1- حدود یک میلیون نفر نظامی و خانواده هاشون از تهران خارج می شن
2- صدها هکتار از زمین های پادگان ها تبدیل به فضای سبز میشه. مثل قلعه مرغی
3- خانه های سازمانی ایشان جهت مسکن مهر سازی تخصیص داده میشه
4- مهمتر از همه اتوبوس ها و مینی بوس های دیزلی و دودزای نظامی که حتی راهنمایی رانندگی هم جرات توقف کردنشون رو نداره از تهران خارج می شه

الف جان درج کن لطفا (1779026) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۰۹:۴۷
"خلاء‌ قانونی در کاهش آلودگی کلانشهرها نداریم"

بگیر و ببند

در مملکت ما همیشه با بگیر و ببند میخواهیم کارها را درست کنیم.

مثلا" وقتی صحبت از آلودگی هوا هم میشود بعد از فرمایشات میگوییم خوب حالا

اگر رعایت نکنند چقدر جریمه کنیم؟

هیچوقت صحبت از این نمیشود که اگر در هر مقوله ای بجای بگیر و ببند, فرهنگ

سازی شود دیگر نیازی به بگیر و ببند نیست.

اگر تمام دستگاه های بگیر و ببند دنیا را هم جمع کنند نمیتوان جلوی بی فرهنگی را

با بگیر و ببند گرفت. (1779085) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۱۵:۳۳
مشکل اینه که همه مسئولین بجای راه حل فقط صورت مسئله را پاک میکنند (1781117) (alef-13)
 
یه نفر
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۱۷:۵۵
برای کاهش تردد خودرو هم باید فرهنگ سازی شود و هم باید وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو گسترش کافی پیدا کند و گسترش مترو دیگر وارد بازی های بی سر و ته و لجبازی های بی نمک و کودکانه نشود . تا زمانی که مردم ما سوار شدن ماشین شخصی در پارکینگ منزل و پیاده شدن از آن درب محل کار و بالعکس را جزو افتخارات خود می دانند و برای خرید ملزومات غیر ضروری کیلومتر ها رانندگی می کنند و یا اینکه امکانات شهری در بعضی مکانهای تجاری و شلوغ متمرکز شده اندو ادارات دولتی و وزارتخانه ها در خیابانهای شلوغ و پر تردد و پر تراکم واقع شده اند نمی شود برای این معضل کاری کرد . اگر قرار است مشکل بصورت اساسی حل شود علاوه بر فرهنگ سازی باید دولت از خودش شروع کند . وزارتخانه ها و ادارات شلوغ و پر مراجعه کننده را از مراکز شهر خارج کند یک شهرک دانشگاهی با امکانات کافی و مناسب تردد دانشجویان تاسیس شودو خوابگاهها هم در مکان متناسب با آن استقرار یابد . دفاتر مرکزی اکثر شرکتهای خصوصی در خیابانهای عباس آباد ، تخت طاووس و ولیعصر از میدان ولیعصر تا ونک و ملاصدرا و ... استقرار دارند که باید مشوقهایی گذاشته شود تا به مکانهای کم تراکم تر منتقل شوند . هزاران راهکار وجود دارد که تمرکز از خیابانهای پر ترافیک برداشته شود و میزان آلودگی کاهش یابد . (1779126) (alef-10)
 
کاربر
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۲۵:۵۹
زیر ساخت حمل و نقل مشکل دارد
با این زیر ساخت زوج و فرد کردن سراسری مردم را تشویق به قانون شکنی میکند
باید کیفیت خودروها و سوخت را اصلاح کرد و نه اینکه با فشار بر مردم بخواهیم ادعا کنیم که هوا را سالم کردیم (1779164) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۰۱:۱۴
بنزین استاندارد تولید و وارد کنید

ناوگان حمل و نقل عمومی را گسترش دهید
از عبور خودروهای تک سرنشین در ساعات و مسیرهای خاص جلوگیری کنید.

زوج و فرد را ادامه دهید

در نهایت اگر نشد با هلی کوپتر آبپاشی کنید دیگر نیازی به انجام کارهای فوق نیست و مشکل حل میشود (1779284) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۵۵:۲۰
به صنعت و واردات خودرو ارزان وکم مصرفهم به چشم برادری نگاه کنید.

و خواهشن بعد از 50 سال ژیکان وانت و امثالهم تولید نکنید (1779500) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۲۵:۳۱
گفت : بابا طرح زوج و فرد رو واسه بی پولا گذاشتن تا ازشون پول بگیرن ؟
گفتم نه بابا برای همه اجرا میشه هیچ کس نمی تونه بیرون بره ؟

گفت پس چرا بعضی ها همه اش بیرون هستن ؟
گفتم اصلا بابا طراح زوج و فرد فکر میکنه ماشین دارها همه پولدارن ؟

گفت آهان پس برا همین هرساعت تو طرح جریمشون میکنن ؟
گفتم دیدی ربطی به پول دار و فقیر نداره مهم آلودگی هواست نه جریمه نه استفاده از سرباز وظیفه برای کنترل ترافیک ؟ (1779382) (alef-10)
 
بيمه
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۵۸:۱۸
حالا كه قراره نصف روزاي سال ماشينمون رو از پاركينگ هم در نياريم لااقل به بيمه هم دستور بدين پول اين روزها رو از ما نگيره. واللا ماشين ما شده دكور كه براش فقط پول بيمه بايد بديم (1779515) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۰۶:۴۶
با سلام . ای کاش طرح زوج وفرد خودرو همیشگی باشد از مسولین امر تقاضا می شود به این امر توجه بیشتری کنند تا حداقل بار ترافیک و هوا کم شود


با تشکر (1779546) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۳۸:۴۵
اتومبیل تک نفره از صب تا شب در حال چرخ زدنه برا چی؟ چی میخواد؟ همون چیز رو

بهش بدین.

چرا اینقد بنزین بسوزونه و ترافیک ایجاد کنه؟

خیلی از این رفت و آمدها تو مملکت ما اضافه هست.

بیکاری آدمها رو تو خیابون وقتی میشه فهمید که قراره دعوا بشه ! انوقته که میبینید

هیچ کس کار و باری نداره و ساعتها مثل فیلم سینمایی میاستن نیگا کردن... (1779661) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۴۰:۳۱
آخه چی میخوای از این خیابون لامصب تو که آسفالتو کندی چی میخوای این همه

چرخ میزنی؟

چن دفعه میای بیرون با این ماشین بد مصب بابا سنگ پای قزوین از رو رفت ... (1779667) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۱:۳۳:۴۵
بیکاری عزیزم بیکاری (1780342) (alef-10)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۵۴:۴۳
با سلام
چرا تاوان بی تدبیری برخی مسئولان را مردم باید پرداخت کنند . (1779703) (alef-10)
 
امیری
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۰۰:۳۲
بنظر من یک بخشی از پیامکهای ارسالی بجای طنز و آگهیها روزمره.
پیامهای آموزشی در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی.وعدم استفاده از خودرو در موارد غیرضروزی را ترویج بدهند.
و صدالبته مسئولین هم خودشون در اینگونه موارد الگو باشند. (1779719) (alef-10)
 
ن
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۰۲:۱۱
بهترین کار افزایش شدید قیمت بنزین و افزایش شدید وسایل حمل و نقل عمومی است. (1779724) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۱۳:۳۶
شما احیانا خود آقای احمدی نژاد و یا یکی از افراد گروه 3-4 نفره برنامه ریزی ایشون برای کشور هستی عزیزم - مدل برنامه دادنت که خیلی آشناست (1781025) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۳۷:۴۴
مردم تو کامنتها برنامه ارائه نمی دهند، نظرشان را می گویند. شما هم اگر با نظر ایشان مخالفید (که هستید) به جای متلک گفتن دلیل مخالفتتان را بگویید (1782013) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۸:۰۲:۳۹
البته شما درست میفرمایید ولی این نظر مساوی با یک نوع سیاست است که بر مبنای آن میتوان برنامه تکنیکی و تاکتیکی نوشت و اجرا کرد و من به این خاطر موضوع را خلاصه کردم و گفتم مدل برنامه ریزی -
و اما دلیل مخالفت من هم دقیقا همین وضعیت اقتصادی است که در آن گرفتار هستیم که نتیجه این نوع دیدگاه محدود داشتن به مشکلات است
توجه بفرمایید که کسی منکر وجود بیماری و مشکل در حوزه های مختلف نیست بلکه تمام بحث بر سر روش حل مسئله و کسی که میخواهد آن روش ها را اجرا نماید و ابزار های اجرای راهکارها است
خلاصه اینکه شاید جراحی بیمار لازم ولی نه بدست یک قصاب توسط ساتور و در خیابان و به نظر من این اتفاق در اقتصاد افتاد و در این حوزه هم میافتد و خواهد افتاد ضمن اینکه نتیجه انوع تفکر مدیران مدعی مدیریت جهانی ما افزایش شدید قیمت بنزین اتفاق خواهد افتاد چون طرف آن مردم هستند ولی افزایش حمل ونقل عمومی اتفاق نخواهد افتاد چون مجریو طرف آن مسئولین هستند
و در آخر شما حل مشکل رفت آمد حد اکثر 25 میلیون نفر نسخه برای 75 میلیون نفر مینویسی ؟؟ آخر کجای شهر های کوچک و روستا ها و به طور کلی غیر از چند شهر بزرگ حمل و نقل عمومی دارند که شما میخواهی افزایش شدید پیدا کنند ؟؟؟ (1782721) (alef-13)
 
javad
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۰۳:۵۲
درسته ما قبول داریم این بحران هم مثل بحران اقتصادی و سایر بحرانها مسئول دیگری جز مردم فهیم ایران ندارد و این معضل هم با زوج و فرد شدن دائمی از درب منزل حتی آشزخانه حل میشود ولی یک نفر بگه این ریز گرد ها را چه کنیم کجا رو زوج و فرد کنیم ؟ چه کسی را اعمال قانون کنیم ؟شاید با توجه شماره کد ملی افراد جامعه بشود نفس کشیدن را هم زوج و فرد کرد تا این مشکل حل شود.
به نظر من این طرح زوج و فرد را میتوان به تمام معضلات جامعه بست داد تا خیال مسئولان راحت شود.پیشنهاد من این است که این طرح را به دیگر کشور ها صادر کنیم تا آنها هم بهره مند شوند. (1779728) (alef-10)
 
قابل
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۹:۴۰:۴۸
برای حل مساله ریز گردها باید دکتر عارف را مسئول کرد اگه نتونست بندازه گردن دولت قبلی (1780078) (alef-10)
 
اصفهانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۰۴:۱۲
اتوبوسهای شرکت واحد معمولا بدون خاموش کردن ان در ایستگاهها توقف میکنند.
چندبارمن از راننده ها و مسئولین خطوط که سوال کردم.گفتند اگه خاموش کنیم دیگه روشن نمیشه.!!
چه پاسخ منطقی.!! (1779729) (alef-10)
 
قابل
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۵۸:۴۵
خیلی آسونه تقصیر رو بیندازید گردن دولت قبلی (1779824) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۳۶:۵۷
مثل اینکه شما خبر نداری در دولت قبل از سازمانی مثل محیط زیست فقط نام باقی مانده بود.کم کاریهای فجیع دولت قبلی در محیط زیست دارد خودش را درحال حاضر با خشک شدن تالابها ودریاچه ها وبحران کم آبی وریزگردها وآلودگی شدید نشان میدهد. (1779907) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۹:۴۴:۰۶
هميشه راحت ترين كار محدود كردن بيشتر مردم است. مردم هم كه بنده هاي خدا كاري از دستشون بر نمياد. (1780092) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۰:۴۴:۵۶
محدودیت برای مردم ساده ترین راه شده چون برای مدیران ما دیواری کوتاه تر مردم وجود ندارد.آیا برای مهندسی معابر از جمله یکدست کردن عرض بزرگراه ها وخط کشی اصولی و نه سلیقه ای معابر و وادر کردن رانندگان به رعایت آن تلاشی شده ؟ (1780241) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۲:۱۴:۳۱
بابا یه یواپیمای سم پاش رو آب بریزید بره اون بالا خالی کنه درست میشه دیگه !!آبم نبود نبود ... (1780433) (alef-6)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۲:۴۴:۱۴
در تمام دنیا پذیرفته شده که همانطور که باید هزینه ای برای جمع آوری زباله روز زمین توسط مدیران شهر پرداخت گردد هزینه ای نیز برای بهسازی هوا نیز باید پرداخت و این مهم با سیستم جامع حمل و نقل بویژه اتوبوس رانی حل میشود و همه جا برای آن هزینه میگردد بدون خواست درآمد و سود و حتی بیان آن، اما در ایران اتوبوس رانی به همراه چندین واسطه تمایل به سود دهی دارند ، و اهتمامی به مترو نیز نیست. لذا امید پاکی هوا را نباید در سر پروراند (1780472) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۳:۰۲:۱۹
نقش سوخت مصرفی برای گرمایش خانه ها در زمستان در بالا بردن الودگی هوای تهران هم بسیار موئثر است در حالی که در اورپا در شهرهای بزرگ انرزی الکتریکی برای گرم کردن اب و خانه استفاده می شود در ایران از گاز طبیعی که الودگی دارد استفاده می شود (1780498) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۹:۰۷
دوست من
کاملا موافقم بجای اینکه گاز در نیروگاه مصرف شود و برق این انرژی پاک در شهر ها مصرف شود گاز همانند قاتل جان مردم در خانه ها آمده... (1782906) (alef-13)
 
قربان
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۳:۰۷:۰۳
حتما موثر است !!! حداقل این است که آنها که توانایی مالی دارند یک ماشین با پلاک فرد میخرند ویک ماشین با پلاک زوج ! خوب است دیگر خدا بدهد به ایران خودرو وسایپا (1780505) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۳:۵۸:۵۵
اگه بنزین رو 50 برابر هم کنن این تمایل بحدی بالاست که کوچکترین تاثیری نداره!

تا حالا فکر کردین چرا اتومبیل در مملکت ما اینقد گرون هست؟

اینجا اتومبیل بیشتر وسیله ای برا رسیدن به چه چیزی هست؟

با اتومبیل به رفع چه نیاز مهم و فیزیولوژیک بدن دسترسی پیدا میشه؟

چرا بعضی چیزها ممنوع هست؟ و راهش رو بستند؟

تا با اتومبیل به اون برسید! تا با خونه به اون برسید!

چرا خانه در کشورهای دیگر به این گرانی نیست و آمال و آرزو محسوب نمیشه؟

کشور آلمان هم 70 میلیون نفر جمعیت داره. نفت هم نداره, اما حتی به پناهنده

هاش هم خونه میدن , با فرنیچر کامل و حتی پخچال و تلویزیون و پتو...!

آیا یه نفر آلمانی با درآمد 3000 دلار در ماه, برا پراید 6000 دلار پول میده؟

ما که پراید رو 6000 دلار میخریم درآمد متوسطمون 300 دلار در ماهه و باز هم

میخریم!

خوب چرا اینقدر از پراید در اینجا استقبال میشه؟ برای کیفیتش؟ برای ارزونیش؟

برای بنزین ارزونش؟ برای مسافرت؟ برای خیابانهای خلوت و کم ترافیک؟ برای

جاده های سالم؟

یا برای اینکه هر وقت دلمون خواست تاکسی بشیم؟!

کجای دنیا ماشینهاشون هر وقت دلشون خواست تاکسی میشن؟ (1780587) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۱۵:۳۵
خوب شد بالاخره بقیه درد ما که سی سال است داخل طرح زندگی میکنیم فهمیدند امیدوارم حالا چهار کار اساسی را انجام دهند. 1.تاکسی ها دست دلالها ومعمارهاست از اینها بگیرید به تاکسیران واقعی بدهید.2.سرخط های اتوبوس را کنترل کنند ده اتوبوس ایستاده مردم توایستگاه منتظر اتوبوس 3.سریع خطوط مترو را تکمیل کنید 8 ماه است که هر روز می گویندچند روز دیگر خط 3 افتتاح میشود.4. دولت الکترونیک واقعی باشد نه اینکه یکبار اطلاعات را با کامپیوتر بفرستیم نه بار هم مراجعه حضوری (1780608) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۲۵:۵۷
به جاي اين مقررات مسخره فكري به حال كيفيت سوخت و كيفيت موتورهاي خودروها بكنند .
خودروهاي فعلي تكنولوژي 50 سال قبل را دارا هستند كه چندين برابر الودگي ايجاد ميكنند . (1780626) (alef-6)
 
مرتضی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۸:۱۷:۱۵
با زوج وفرد کردن ماشینها نه تنها از آلودگی کم نمی شود بلکه فقط وفقط جیب راهنمایی و رانندگی پر می شود دولتی این طرح را می گذارد که وسیله نقلیه عمومی اش زیاد باشد که مردم در خیابانها صف نکشن یا دنبال ماشین نباشند . خواهش می کنم به عنوان یک شهروند که حقی دارم برای زندگی لطفا یک فکر اساسی کنید با طرح زوج و فرد کردن خودرو فقط کسانی که با وسیله نقلیه شان شکم زن و بچه اشان را سیر میکنند ضرر میکنن و مردم بد بخت که منطظر ماشین تا به موقع به کارهایشان برسند اون کسانی که اون بالا بالاها نشستند و تند تند تز میدهند آیا مثل عموم مردم در خیابان منطظر ماشین می مانند ؟ (1780786) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۸:۴۴:۵۳
یکی از بدترین قوانین وضع شده حذف سرویس ادارات دولتی بودکه با توجه به شمار سازمانها، وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و کارمندان تابعه که در تهران ساکن هستند بهتر بود این اتفاق نمی افتاد چرا که با اینکار علاوه بر اینکه هر یک از کارمندان خودروی شخصی و تک سرنشین خود را (بخصوص در ساعات ابتدایی صبح و عصر هنگام) وارد خیابانها می نماید تبعات زیر را نیز به دنبال خواهد داشت:
ترافیک، آلودگی هوا، ضعف اعصاب، تلف شدن وقت مردم، بالا رفتن هزینه های استهلاک خودرو که از جیب مردم خارج می شود، بالا رفتن ریسک تصادفات و ایجاد خسارتهای مالی و جانی که علاوه بر مشکلات خاص خود موجب ضعیف شدن شرکتهای بیمه ای در جبران خسارتها می گردد و....
ضمنا به مسئولان پیشنهاد می شود 1- با وضع مقررات، بخشی از درآمد حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی صرف بهبود و پالایش هوای تهران و کلانشهرها شود. 2-حتما نظرات کاربران محترم این خبر را هم بخوانند شاید برخی از آنها بهتر از پیشنهادهای کارشناسان متبوعشان باشد! (1780814) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۲۶:۲۳
راه حل کاهش آلودگی هوا واردات بنزین با کیفیت نیست.بلکه تولید الکل اتیلیک و مصرف آن بجای بنزین است که سوخت پاکی است.برای جلوگیری از خطر آتشزایی و خوردن آن هم هزار تا کار میشه کرد (1781052) (alef-13)
 
خلیل مهاجر
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۳۷:۲۳
متاسفانه بازهم شاهد فرار از مسئولیت و شماتت دیگران از سوی مسئولین امر در این مورد بودیم. یک مشت کلی گویی سطحی که در هر برنامه آموزشی مدارس میتوان به راحتی به ان دست یافت و تکراری از سوی افرادی که نمایندگان نهادهای مختلف تصمیم گیرنده هستند و هر بار که تعدادی از هم میهنان بیگناه و بی پناه ما به دلیل آلاینده های موجود در هوا جان خود را از دست میدهند و یا روانه بیمارستان ها میشوند در غیاب نهادهای مستقل و غیر انتفاعی و غیر دولتی در رسانه ها ظاهر میشوند و از پیشرفتهای چشمگیر که به وقوع پیوسته و یا عنقریب در شرف تکوین است سخن به میان میاورند ولی در اصل کیفیت هوای کلانشهرها تغییری حاصل نمیشود. خلاصه اینکه وزش باد به وضوح در کلانشهرها از مدیریت چندین دهه ای این مسئولین موثرتر است.

اگر رسانه ملی واقعا در مورد آلودگی هوا جانب مردم را میگرفت (البته مرسی از اینکه نماینده مردم را دعوت کردند) باید دوربین و میکروفون خود را به بیمارستانها میبرد و با بیماران و خانواده آنها و زجر و هزینه ای را که متحمل میشوند را به نمایش میگذاشت. باید با پزشکان و متخصصین در مورد مضرات مرگبار آلودگی هوا مصاحبه میکرد و لنز دوربین خود را به سوی مدیران کارخانجات مسبب آلودگی هوا میگرفت و از آنها میخواست که مسئولیت خویش را در این زمینه بیان کنند و سپس از نماینده مردم و دولت و شهر دعوت میکردند تا در مورد پیشرفتهای حاصل از مدیریت خود و دستاوردهای چشمگیری که در آینده نزدیک به ان دست خواهیم یافت صحبت کنند.

شهرداری و انجمن شهر ها میتوانند و قادرند که سیاستهای محیط زیستی که به کیفیت هوای شهر کمک نماید به اجرا بگذارند. آنها میتوانند و قادرند که حجم مونوکسید کربن حاصل از سوخت بنزین بی کیفیت و نامرغوب در شهر را همین فردا تا سطح قابل توجهی کاهش دهند. آنها میتوانند و قادرند که همین فردا درجه آلاینده های حاصل از کارخانجات پیرامون شهر را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش دهند. آنها میتوانند و قادرند که تا پایان سال مشارکت شهروندان را برای استفاده از حمل ونقل عمومی پاک به طرز چشمگیری ارتقا دهند. آنها میتوانند و قادرند که تا پایان سال خرید و فروش خودروهای نو ولی با کیفیت فرسوده را به طرزی باور نکردنی کاهش و یا متوقف کنند. شهرداری و انجمن شهر میتوانند همین فردا اجازه ساخت وساز بی رویه و تراکم تهدید آمیز را متوقف کنند. شهردار و انجمن شهر متوانند همین فردا در مورد فواید ایجاد پلیس راهنمایی و رانندگی و ترافیک که پاسخگو به نمایندگان منتخب مردم در انجمن هاست با ملت و مسئولین امر به تبادل نظر بپردازند.

شهردار و انجمن شهر نمیتوانند برای ما دموکراسی به ارمغان آورند و یا در مورد رفع و کاهش تحریمها دست به اقداماتی بزنند. آنها میتوانند به نیابت از مردم شهر خود با وزراتخانه ها و سازمانهایی که اعتنایی به کیفیت هوای شهرها ندارند به تعامل و در صورت لزوم با توسل به قانون مانع فعالیت آنها در حریم شهر شوند. برای ما، فرزندان ما، دیگر دلبندان ما که در معرض خطر ابتلا به بیماریهای تنفسی و سرطانهای گوناگون به دلیل آلودگی هوا قرار داریم، اصلاح طلب و اصولگرای بی تفاوت به آلودگی هوا و تراکم هیچ تفاوتی تدارد. باشد که در هر انتخاباتی از شورای خبرگان گرفته تا جامعه مهندسی، کیفیت محیط زیست به یکی از الویتهای اصلی رای دهندگان تبدیل شود. (1781169) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۳:۱۸
طرح زوج و فرد اجحاف در حق مردم است.جرا مسئولین توسعه مترو را به بخش خصوصی واقعی واگذار نمی کنند تا سرعت پوشش ایستگاههای مترو در شهر ها افزایش یابد؟هان؟ (1781456) (alef-13)
 
feri
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۵۲:۳۶
ا-گر به اتوبوسها در ترمینالها اجبار شود که به هنگام توقف اتوبوس را خاموش کنند.
-اگر از حرکت تریلرها و کامیونها با قدمت 40 50 و بعضا 60 سال و بخصوص کامیونهای بنز تولید کارخانه خاور جلوگیری و یا دیگر تولید نشوند واین کارخانه که ماشینهای 50 سال پیش از رده خارج را هنوز تولید میکند همکاری کند جان مردم هم به خطر نمی افند.
-اگر از حرکت مینی بوسها و اتوبوسهای مربوط به دهه 1350 و 1360که هنوز در خطوط کار میکنند و یا سرویس هستند جلوگیری شود.
-اگر در کنار چراغهای راهنمایی که قرمز میشوند و مثلا پس از 30 ثانیه یا بیشتر سبز می شوند چراغی با این مضمون " موتور خاموش " و چند ثانیه قبل از سبز شدن چراغی با مضمون " موتور روشن " نصب شود.
-اگر بنزین با کیفیت عرضه شود
-اگر بسیاری از ادارات و مراکز دولتی و خصوصی دوچرخه رایگان بعنوان سرویس به کارکنانشان بدهند تا از ماشین شخصی یا مینی بوس و اتوبوس استفاده نکنند برای مسیرهای متوسط و مستقیم و غیر سربالایی.
-و اگر....های دیگر به واقعیت برسند آنگاه شاید هوای پاک به تهران باز گردد. (1781490) (alef-13)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۵۸:۲۷
شبها سری به اتوبانهای بعثت و آزادگان و بسیج و جاده فرودگاه بزنید آنقدر در حاشیه آنها زباله می‌سوزانند که اگر تمام ماشینها با هم روشن باشند چنین آلودگی ایجاد نمی کنند دود نایلون ولاستیکهای درون این زباله ها از مهم چیز بدتر است. دومین عامل هم ماشینهای متعلق به ارگانها و حتی خود شهرداری است که به اندازه ده ماشین دود می کنند فکر می کنم تعمدی در مطرح کردن این مشکل عیان شهر تهران هست که دودش به چشم ما می رود (1781503) (alef-13)
 
حسین حمدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۹:۱۵:۳۲
تکلیف ما که بچه هامون رو به مدرسه می بردیم چیه؟ تکلیف راننده سرویس هایی که بچه های مدرسه ای رو جابجا می کردن چیه؟ تکلیف مسافر کش های شخصی چیه؟ خرج اونها رو تو این وانفسا می ده؟ هوای تهران هم که بارون های اومده از همیشه تمیزتره. (1782083) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۱:۴۰:۱۷
طرحهاى كارشناسى نشده فورا لغو مى شود خودشو ناراحت نكن (1782313) (alef-6)
 
همدانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۲۳:۴۰:۵۵
وقتی آقایان تصمیم گیر خودشان از مجو.های رنگارنگ طرح ترافیک بهره دارند براحتی دنبال این طرح های دم دستی و راحت الحقوم می روند و هیپگاه بفرک آحاد مردم و کوهی از جریمه های گراف رو دست مانده انها نیستند. خودروی نیسان با بیش از دهها هزار دستگاه در کشور تردد میکنند که کاملاً از 40 سال قبل مشخص بود داری نقص فنی در سیتم سوخت است و هر 100 کیلومتر 20 لیتر میسوزاند و بتازگی از سوی برخی مسئولان کشف میشود به مرز هشدار میرسد؟!!! از این نوع موارد باید بیشتر برسی شود تا اصولی آلودگی هوا کاهش یابد . (1785993) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۲۳:۴۵:۵۰
وقتی که هزاران تاکسی خالی از مسافر در مرکز شهر برای شکار مسافردربستی پرسه می زنند آیا آلودگی هوا ندارد؟ آیا فکری برای توزیع منطقی تاکسی در سطح شهر شده است که این گونه نشود؟ (1786004) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.