نظر منتشر شده
۶۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249035
درباره سخنان رییس‏ جمهور و بیانیه جامعه مدرسین؛
قیام امام حسین(ع)؛ درس مذاکره ی عزتمندانه
بخش تعاملی الف - عبدالله حسرتی منش
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵

در هفته های گذشته شاهد نزاعی چشمگیر در رسانه ها و مطبوعات بر سر صحبت های رییس جمهور محترم در استان زنجان بودیم که ایشان با تحلیلی از واقعه ی عاشورا این طور مطرح می کنند که باید با مذاکره با جهان اتمام حجت کنیم و اصلا درس قیام امام حسین مذاکره و تعامل منطقی است. به تبع آن با واکنش هایی از جریانات مختلف سیاسی مواجه بودیم که با قرائت رییس جمهور از این واقعه مخالف بودند و بعضا آن را تحریف ماجرا دانستند و منکر این شدند که عاشورا درس مذاکره است.

قبل از قضاوت و تحلیل این نزاع خوب است بار دیگر مروری بر سخنان رییس جمهور داشته باشیم.

در تاریخ ۳۰ مهرماه ایشان در زنجان فرمودند:
« درس کربلا برای ما، درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. شما می‌دانید که شب تاسوعا، همان شب تاسوعایی که بزرگترین مراسم را شما در زنجان بپا می‌کنید که مایه غرور و افتخار همه ایرانیان است. شما می‌دانید که امام حسین(ع) خیمه‌ای را بپا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد.

امام حسینی که آگاه است و می‌داند فردا و پس‌فردا ایام شهادت او و یارانش است. امام حسین می‌داند خون او و یارانش توسط همین عمر سعد و یاران نادانش ریخته می‌شود، اما با دنیا اتمام حجت کرد.

شب تاسوعا ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسأله به جنگ پایان نیابد. نه امام حسین(ع) از جنگ می ترسید و نه از شهادت که به استقبال شهادت می‌شتافت، اما به ما یاد داد که حتی با دشمن، حتی با خصم ما باید به گونه‌ای رفتار بکنیم که منطق دنیا، ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند. ما امروز در سایه تعامل سازنده، با قدرت‌های بزرگ مذاکره می‌کنیم. در اولین قدم‌ها در سال گذشته ما به پیروزی‌های قدم اول دست یافته‌ایم.

امید ما به خداوند است اتکاء ما به ارواح طیبه ائمه هدی(ع) و توسل به حضرت ولی عصر(عج) است. اما پشتیبانی شما مردم، هدایت مقام معظم رهبری به عنوان پشتوانه اصلی مذاکرات ما است ما به تعامل سازنده با جهان و به مذاکره برای حل مشکلات مردم به حول قوه الهی ادامه خواهیم داد.

ملت بزرگ ایران بداند ما از حق و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال با همه قدرت در پی آنیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.»


همچنین ایشان در تاریخ ۴ آبان ماه یعنی چند روز بعد از آن سخنرانی توضیحات بیشتری در جلسه ی هیأت دولت دادند:

«زمانی که برخی از اصحاب امام حسین(ع) پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند که همین جا جنگ را شروع کنیم. اینها تعدادشان، تعداد محدودتری است آنطور که تاریخ ذکر شده است، مثلاً حر با هزار نفر سوار آمده بود جلوی امام حسین(ع) را گرفته بود، حضرت فرمود که من شروع کننده جنگ نخواهم بود، خیلی درس مهمی امام حسین(ع) به همه مسلمانان و همه مردم عالم می‌آموزد که امام، امام صلح و آرامش است و امام درگیری نیست. امام فرمود جنگ را من شروع نمی‌کنم.

اینکه عدد ما الان بیشتر و عدد آنها کمتر است و فردا بیشتر می‌شود و بعد هم شما می‌بینید که وقتی مسیر ادامه پیدا می‌کند تا روز هشتم ماه محرم می‌شود، این را مرحوم شیخ مفید در ارشاد ذکر می‌کند، می‌گوید حضرت پیغام داد برای عمر بن سعد که با هم صحبت کنیم و خیمه‌ای تشکیل شد و امام حسین(ع) و عمر بن سعد وارد آن خیمه شدند. یک مدت طولانی در داخل خیمه این دو نفر به صورت به تعبیر ما محرمانه و غیرعلنی حرف زدند و صحبت و مذاکره و گفتگو به صورت طولانی کردند.

بعد از اینکه این مذاکره تمام می‌شود،‌بلافاصله عمر سعد نامه‌ای برای عبیدالله می‌نویسد و می‌گوید که ما یک مذاکره مهمی با ابی عبدالله داشتیم و مسأله حل شده است و ما به جایی رسیدیم که امروز صلح در جامعه خواهد بود و به تعبیر او رضایت شما، این هم شیخ مفید ذکر می‌کند در همین ارشاد که عمر سعد نوشت به اینکه امام حسین (ع) گفته من حاضرم به جایی که از آنجا حرکت کردم، برگردم و یا به جای ثالثی بروم و ابتدائاً هم عبیدالله می‌خواست بپذیرد اما بعضی دیگر نمی‌گذارند.

در روز عاشورا امام حسین(ع) با آنها حرف زد و چند بار امام حسین(ع) آمد در جمع روبه‌رو که همه آمده بودند برای کشتن ابی عبدالله(ع) و اصحابش معلوم بود چه کسانی‌ هستند و چه هدفی دارند. اما امام حسین(ع) نگفت اینها برای جنگ با من آمدند من برای چه با اینها صحبت کنم.

صحبت کرد و استدلال و اتمام حجت کرد و خود را معرفی کرد و گفت برای چه شما آمدید و تا آخرین لحظه هم امام حسین(ع) آن آخرین لحظاتی که شاید دقایق آخر زندگی امام حسین(ع)، دارد با آنهایی صحبت می‌کند که هیچ منطقی سرشان نمی‌شد و از هیچ وسیله، جنایت و ظلمی دریغ نکردند، جزو بدترین افراد و اشرار تاریخ و عالم بودند. اما در عین حال حضرت فرمود که اگر دین و قیامت را قبول ندارید، لااقل آزاده، آزادمرد و اصول انسانی را که هر انسانی در هر شرایطی باید بپذیرد مراعات بکنید»


خب در واقع ایشان در حال توجیه سیاست دولت در مذاکرات هستند و سعی دارند تا با استناد بر شواهد تاریخی درستی این سیاست را نشان دهند.

شواهد تاریخی که ایشان می آورد شواهدی صحیح و غیر قابل انکار است. آری؛ امام تمام تلاش خود را نمودند تا جنگ در نگیرد و پیشنهاد ترک مخاصمه دادند. بنا به نقل شیخ مفید و ابی مخنف عمر بن سعد در نامه ای به عبید الله می گوید امام پیشنهاد کردند که به مدینه بازگردند یا به یکی از مرزهای حکومت اسلام بروند و مانند یکی از مسلمانان باشند. و جالب اینجا است که اگر خباثت و دشمنی شمر نبود این پیشنهاد مورد قبول واقع می شد و دیگر شاهد این جنایات نبودیم.

البته در مورد نحوه و شرایط مذاکرات چند نکته هست که در ادامه خواهد آمد. اما آقای روحانی از این شواهد استفاده می کنند و سیاست دولت را منطبق بر کار امام شهیدمان می دانند.

این قسمت بحث البته به نظر حقیر نمی تواند درست باشد. به عبارتی دیگر به قول منطقیین کبرای قضیه درست است اما صغرای قضیه مورد خدشه می باشد و اینکه مذاکرات فعلی مصداق همان نوع مذاکرات امام و دشمن باشد به طور جدی محل بحث است که إن شاء الله عرض خواهد شد.

اما در این جا بیانیه ی جامعه ی مدرسین به مناسبت ۱۳ آبان امسال که به امضای آیت الله یزدی رسیده است، قابل تامل است. در بخشی از این بیانیه آمده است:

« درس قیام امام حسین(ع) مذاکره و امان نامه نیست، بلکه عزت و ایستادگی در برابر ظالمین است چنانچه خود فرمود: «انی لا اری الموت الاالسعاده والحیوه مع الظالمین الاّ برما» »

در اینکه این قیام درس امان نامه نیست شکی نیست. برای امام حسین علیه السلام از طرف حاکم مکه امان نامه آمد اما امام عزیزمان قبول نکردند. برای فرزندان حضرت ام البنین از جمله قمر بنی هاشم امان نامه آمد اما قبول نکردند. بنا به نقلی حتی برای حضرت علی اکبر نیز که از طرف مادر نسبشان به ابوسفیان می رسد امان نامه آمد اما ایشان نیز نپذیرفتند.

اما از فقهای عالی قدر جامعه ی مدرسین و خصوصا آیت الله یزدی بعید بود که بگویند قیام امام درس مذاکره نیست! فعل و قول امام برای همه ی ما حجت است. امام سلام الله علیه بنا به نقل های معتبر تاریخی با دشمن چندین بار مذاکره می کند و سعی دارد دشمن را از جنگ منصرف کند. همان طور که جنگیدن امام و سایر اقوال و افعال امام حجت است این کار امام نیز حجت است و نمی توان نؤمن ببعض و نکفر ببعض شد. از کجا می گویید قیام، درس مذاکره نیست حال آنکه امام حتی در روز عاشورا نیز دو بار سخنرانی می کند تا شاید دشمن را از جنگ منصرف گرداند. این همه استدلال ها و احتجاج های امام، این همه سخنوری های شیوای امام و مذاکره ی طولانی با ابن سعد را چطور میتوان منکر شد؟ عزت و ایستادگی در برابر ظالمین چه منافاتی دارد با مذاکرات عزتمندانه؟ چه کسی گفته ایستادگی در برابر ظالمین با مذاکره امکان پذیر نیست؟ حتی در شرایطی صلح کردن و در شرایطی عقب نشینی تاکتیکی در یک جنگ می تواند ضربه ای کاری به دشمن وارد سازد. پس باید شرایط را در نظر گرفت و مطابق با شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ نمود و امام تا قبل از جنگ از مذاکره و خیر خواهی و نصیحت و موعظه و اتمام حجت دریغ نفرموند و البته وقتی دیدند سودی ندارد مردانه جنگیدند.

پس قطعا عاشورا همان طور که درس جنگ است درس مذاکره نیز هست و البته تمام این ها اجزای یک جورچین است که در کنار هم نهضت و قیام امام بزرگوارمان را تشکیل می دهد. هر کدام از این قطعات برای تکمیل این جورچین ضروری است.

اما برسیم به سخنان آقای رییس جمهور که سیاست دولت را منطبق بر مذاکرات امام با دشمن می داند.

ذکر چند نکته در مورد مذاکرات امام ضروری به نظر می رسد:
اولا خوب است جناب روحانی ادبیات امام حسین علیه السلام با ابن سعد را مورد مداقه قرار دهند. امام چگونه ابن سعد را با پیشنهادهای خود و ادبیات خود مورد انفعال قرار می دهد و کاری می کند که ابن سعد در جایگاه جوابگویی قرار می گیرد. حال آنکه به ظاهر امام باید برای کار خویش جواب بدهد و در ظاهر امام در محاصره است و در جایگاه ضعف قرار دارد. عمر بن سعد به امام میگوید من اگر بخواهم حرف شما را قبول کنم بچه هایم در خطر هستند.امام میفرمایند پس برو و امر امیرت را اطاعت نکن. باز عمر میگوید از خانه ام میترسم.امام میفرماید خانه ات را می سازم و ...

اکنون اما آیا ما در انفعال هستیم یا قدرت های جهانی؟

ثانیا امام در مذاکرات خود یک خط قرمز بزرگ دارد و آن عدم بیعت با یزید و تسلیم نشدن در برابر عبیدالله است.اینجاست که امام میفرماید مرا بین شمشیر و ذلت مخیر کردند و هیهات من الذلة.امام برای این خط قرمز حاضر میشود خودش و اهلش و یارانش شهید شوند و اهل بیتش به طور فجیعی به اسارت در آیند.

آیا ما نیز در مذاکرات مثل امام روی خط قرمز خود پافشاری می کنیم؟

ثالثا طرف مقابل امام عمر بن سعد و لشکریان کوفه بودند که اولا مسلمان بودند و ثانیا بعضی از آنها خود امام را دعوت کرده بودند و بعضی دیگر در دلشان حقانیت امام را میدانستند.عمر بن سعد از خویشاوندان امام بود و قلبا از جنگ با امام اکراه شدیدی داشت و حتی می رفت تا از جنگ با امام منصرف شود که عاقبت حب مقام و ریاست نگذاشت دستش به خون امام آغشته نشود.در لشکر او شبث بن ربعی بود که هر بار به نحوی از جنگ طفره میرفت.امام واقعا احتمال هدایت طرف مقابل را میداد و از طرفی ائمه ی ما خود به شدت از تفرقه و شکاف در خطوط مسلمین و درگیری میان مسلمین بدشان می آمد.لذا سعی میکنند تا هر طور میشود از جنگ پرهیز شود و طرف مقابل کوتاه بیاید و از جنگ منصرف شود.

آیا ما در مذاکرات با افرادی مثل عمر بن سعد که به حق بودن طرف مقابل ایمان دارند و از درگیری و جنگ با حق اکراه دارند طرفیم یا با کسانی که حاضر نیستند لحظه ای جمهوری اسلامی را تحمل کنند؟

آیا طرف مقابل ما فرقه ای مسلمان است یا کفار حربی؟

رابعا از شروع قیام امام کمتر از شش ماه میگذشت و کمتر از آن مدت از دعوت مردم کوفه و باز کمتر از یک ماه از شهادت مسلم و بدعهدی کوفیان.طرف مقابل هم بعضی هاشان دلشان با امام است اما حب دنیا و ترس از به خطر افتادن موقعیت و اموال و جان هاشان نمیگذارد که حق را یاری کنند. ضمنا کوفیان قبل از این با شخص امام جنگی نکرده بودند. خب پس باید با طرف مقابل اتمام حجت کرد.باید شرایط و دلیل قیام را برای آنها تبیین کرد و تا جای ممکن طرف مقابل را متقاعد کرد.اگر امام اتمام حجت نکرده بود همیشه این سوالات برای تاریخ مطرح بود که:
چرا امام منطق خود را بیان نکرده بود؟
چرا سریع دست به شمشیر برد؟
چرا امام از صلح فراری بود و جنگ می خواست؟

پس امام برای اتقان کار و در امان بودن از شبهات و شاید دلایل دیگر دست به هدایت طرف مقابل می زند و اتمام حجت می کند. اما طبق نقل تاریخ طبری همین امام بزرگوار وقتی در اثنای جنگ یکی از یاران به نام حنظلة بن اسعد شامی برای دشمن شروع به انذار و خیر خواهی می کند او را باز میدارد و می فرماید حالا دیگر بی فایده است و آن ها قبل از جنگ و خونریزی حرف گوش نکردند چه برسد به حالا که برادران صالح تو را کشتند! پس خود امام هم وقتی می بیند که دیگر هیچ امیدی نیست دست از اتمام حجت و نصیحت و ... برمیدارد و وارد کارزار می شود و می جنگد.

آقای روحانی شما دارید با چه کسانی اتمام حجت می کنید؟ آیا قبلا با اینها اتمام حجت نشده؟ آیا ۳۵ سال مدت کمی است؟ آیا همین آمریکا دستش به خون حدود ۳۰۰ ایرانی بی گناه در هواپیمای مسافر بری آغشته نیست؟ آیا سوابق سیاه و طولانی آمریکا و انگلیس در ایران بس نیست؟ آیا شما واقعا به این ها امید دارید؟ آیا برای کسانی اتمام حجت می کنید که در طول مذاکرات هم از ضربه زدن دست نمی کشند؟

خامسا جناب روحانی تقریبا در هر سخنرانی خود از لفظ مقام معظم رهبری استفاده می کنند و خود را مدیون ارشادات ایشان می دانند و دولت خود را مطیع ایشان می دانند. آیا مقام معظم رهبری که مخالفت و خوش بین نبودنشان به اصل مذاکره با آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست و البته در حال حاضر بنا به مصالحی با کار دولت موافقت کردند ماجرای عاشورا را نخواندند؟ اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشتن با رهبری چیز بدی نیست اما پس چرا آقای رییس جمهور مرتبا لفظ مقام معظم رهبری را تکرار می کنند؟ کیست که نظر ایشان در مورد مذاکرات را نداند؟ توجیه و اصرار عملی که ایشان آن را قبول ندارد منافات دارد با اینکه آقای روحانی مدام از ایشان خرج می کنند.

مقام معظم رهبری فرموند در همین امسال در دیدار با سفرا و کارکنان وزارت امور خارجه فرمودند:

« رابطه با امریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضرر هم دارد و کدام عاقلی است که دنبال کار بی منفعت برود؟! امریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است. تا وقتی وضع کنونی یعنی دشمنی امریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره امریکا درباره ایران ادامه دارد تعامل با آن ها نیز هیچ وجهی ندارد.»

ضمنا رهبر انقلاب در تبیین ضررهای ناشی از مذاکره با آمریکایی ها افزودند:

« این کار ما را در افکار عمومی ملتها و دولتها به تذبذب متهم می کند و غربی ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می دهند. »

حال آنکه کسی امام حسین علیه اسلام را متهم به تذبدب نمی کند ولی ما را به تذبذب متهم می کنند و این خیلی مهم است.

در مجوع نویسنده معتقد است: هم شرایط کنونی نزدیک به شرایط آن زمان نیست و هم طرف مقابل ما ماهیتی متفاوت با دشمنان با امام دارند. لذا مذاکرات امام با یزدیان نمی تواند تاییدی بر مذاکرات ما باشد.
 
کلمات کلیدی : عبدالله حسرتی منش
 
بازنشسته فرهنگی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۲:۲۴
با نگرش سیاسی به قیام سید الشهدا (ع) دارید صلح امام حسن (ع) و خود ایشان را زیر سوال میبرید. و ضمناً به مذاکره با دیده منکر مینگرید. لظفاً در نگرش سیاسیتان جایی هم به صلح حدیبیه بدهید. (2488469) (alef-4)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۲۸:۰۲
هرگاه سخنان مفت و فاقد منطق از کسی می‌شنوم مثل همین گفته اخیر آقای ترکان برای مدتی به هم می‌ریزم. عرض می‌کنم ذلیل غرب و آمریکا بودن تا چه حد! چرا این آقایان برای خودشان هیچ احترامی قائل نیستند؟ (2488559) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۶:۴۹:۳۶
فعلاً که فقط ذلیل روسیه و چین هستیم! همون نیروگاه بوشهر رو درست و حسابی تحویلمون ندادن، رفتیم برای دو تا ده تا نیروگاه دیگه هم باهاشون قرارداد بستیم ... (2489335) (alef-10)
 
تکنسین نیروگاه اتمی بوشهر
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۷:۱۷:۱۳
برق نیروگاه بوشهر چند ساله تو شبکه است و واحدهای بعدی نیروگاه هم قراره ساخته بشه .
البته واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر با تاخیر فراوان توسط روسها تحویل ایران داده شد و در واحدهای بعدی بیشتر کار دست خودمان است تا روسها .
برایمان دعا کنید . (2490774) (alef-10)
 
کشکینه وند
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۶:۵۷:۲۵
دوست عزیز بی نام نوشته شما بوی و رنگ سیاسی دارد و این را بدان صلح به از جنگ است همانطور که در نوشته آقای عبدالله حسرتی منش آمده امام حسین "ع" تا لحظات آخر تلاش کردند که دشمن را از جنگ بر حذر کنند و حجت را بر خیل سپاه کفر تمام کردند و جای هیچ حرف حذیثی برای نقادان نگذاشتند
شما امروز می بینید دشمن با حمایت استکبار جنگ را بر کشور ما تحمیل کردند و به هیچ صراطی هم حاضر به پذیرش صلح نبود و جوانان برومند این مرز و بوم جانانه دفاع کردند یه عده ای امروز حرف و حدیثهای بیهوده می زنند
پس مذاکره برای پیشرفت کشور لازم است اگه روزی طرفهای ما منطق را نه پذیرفتند و منطقشان زور بود ما هم آنها را سر جای خود می نشانیم (2489358) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۱:۰۴:۰۸
سخنان کامل ترکان را بخوانید تا حقی که با این اشتباه بر گردنتان آمده را اصلاح کنید.
بخدا اگر سخنان را کامل بخوانید به کلامشان صحه می گذارید.
"چونانکه من برای بار نخست". (2489996) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۲۹:۱۲
بعضی ها از تحلیل حادثه عاشورا با توجه به مسائل سیاسی امروز دنیا اظهار نگرانی می کنند. معلوم می‌شود که شناخت یزیدیان، شمرها و ابن‌سعدها و شریح‌ها در این عصر و زمانه یک ضرورت است و منافع بعضی‌ها در نپرداختن به این نوع موضوعات می‌باشد. (2488564) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۰:۴۱
امام حسن (ع) در شرایطی تن به صلح اجباری دادند که تعداد یاران واقعی آن حضرت انگشت شمار بود که خود حضرت فرمود من اگر صلح میکنم فقط بخاطر این است که یاری برای جنگ ندارم...!! وگرنه شبانه روز با معاویه می جنگیدم. حالا شما شرایط الان ایران را با آن زمان حضرت مقایسه می کنید؟ 8سال جنگ و 35 سال مقاومت در برابر تحریم ها برای اثبات اینکه ما اهل کوفه نیستیم کافی نیست؟!!! ما اهل شروع کردن جنگ نیستیم ولی در صورت فشار به امر رهبر چنان می جنگیم که دنیا انگشت به دهان بماند.
پس دوستان اینقد از صلح امام حسن صحبت نکنید اول مطالعه کنید بعد نظر بدهید. اینم لینک:
http://makarem.ir/Maaref/?lid=0&mid=246998&TypeInfo=25&CatID=23399 (2488862) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۶:۳۲:۵۱
سوال شده بود صلح حدیبیه نه صلح امام حسن؟؟؟؟؟ (2489295) (alef-10)
 
یزدان
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۷:۳۶:۰۸
اولا که امام حسن (ع) اگر هم فرضا یار و نیرو نداشتند ، امام حسین (ع) هم نداشتند....چطور است که شرایط برای هردو عزیز مشابه است اما یکی میجنگد یکی نه....اینکه بگوییم واقعه عاشورا با 80 درصد تحریف معنایی و 80 درصد اغراق در ظاهر ماجرا به ما رسیده گزاف نگفتیم .... شما کنبی مثل ارشاد ، شهید جاوید ، حسین آیینه زندگی ، حتی وصیت نامه امام و امثالهم را بخوانید تازه متوجه می شوید امام حسین مظلوم است یعنی چه .... امام حسین (ع) امروز به مراتب مظلوم تر است....چرا که قبلا او را میشناختند و با اکراه با او میجنگیدند ... اما امروز او و راهش را نمیشناسند و ابراز همدردی به نادانی یا ریا می کنند و مردم با اعمالشان با راهش میجنگند...عمده آنچه که در امور روزمره ما رخ میده خلاف اخلاق حسینی است...و ناشی از درک سطحی و کشت و کشتاری از واقعه عاشوراست...
اینکه روحانی از رهبری مایه میگذاره برای مصلحت و به یغما نرفتن ملت و مردم و کشور به مراتب بهتر از احمدی نژادیه که از رهبری مایه میذاره و مملکت و به قهقرا میبره...چرا الان صدای بقیه در میاد..کجا بودن اون موقع؟؟؟
کاری که آمریکا با ما کرده با خیلی کشورای دیگه بد ترشو کرده که همون کشورها الان تصمیم گیرند توی دنیا...این میشه که چون امام حسین جنگید مام میجنگیم و خون میریزیم و این میشه وضع مملکت ... اون میشه ژاپن که بدون شناخت امام حسین که هدفش پیروزی بوده ، هدفش و پیروزی میذاره و تهش میشه این تو دنیا...
نشناختیم ... هیچی رو (2505135) (alef-13)
 
شهروند......
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۱۹:۵۱
با سلام و ياد خدا جبارسخن هردو بزگوار صحيح است و برداشت قيام عاشورايي است ابتدا امر به معروف و استدلال براي يزيد و افراد وابسته انها و حتي توبه حرپس از سخنان امام و يادآوري انكه در بيعت خود بايد صادق بود و از شبيخون فرهنگي و بزگنمايي شيطاين نترسيد كه خدابا مومنان است و ديگر اگر به صراط المستقيم نيستند آماده نبرد هستيم چه پيروز شويم و جه به شهادت رسيم در هر حال ما پيروز هستيم چون قول و حكم خدا را در زمين جاري كرديم پس مذاكر و سپس نبرد اگر قبول نكردن كه مطيع قانون خداوند شوند كه خداوند عزيز و جبار است ووعده بهشت خود رابه كساني كه جهاد ميكنند داده است (2488944) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۲۹:۲۵
اسراییل و بعضی کشورهای رقیب همسایه ایران و گروههای ضد نظام در خارج کشور که 35 سال است نتوانسته اند صدمه ای اساسی به نظام و کشور بزنند در آرزوی شکست مذاکرات به امید تحریمات شدیدتر و حتی حمله نظامی آمریکا و دیگر قدرتهای نظامی دنیا به ایران هستند تا با توجه به پتانسیل و محرومیتهای قومیتی ایران . . . ضربه ای اساسی به موجودیت کشور ایران و نه فقط به نظام بزنند تا برای همیشه از قدرت منطقه ای ایران راحت شوند همان گونه که یوگوسلاوی و شوروی و عراق را متلاشی کردند ، بر ماست که با توجه به اشتباهات دولت احمدی نژاد در ایجاد اجماع جهانی ناحق علیه کشور، حتی اگر تاکتیکی موقت هم باشد از بعضی از حقوق خود بطور آبرومندانه کوتاه بیایم تا دشمنان نظام و کشور به اهداف خود جهت تحمیلی جنگی ناعادلانه و خطرناک نرسند ، بدیهی است پس از رفع اجماع جهانی و در شرایط مساعد جهانی احقاق همه حقوق همیشه محتمل است ولی در حالت مد نظر بدخواهان ابتکار عمل ممکنست برای همیشه از دست برود.در این بین عده ای غافل از دسایس کشورهای فوق بطور ناخواسته با طرح شعارهایی غیر ضروری و غیر ممکن و مبارزه طلبی با دنیا عملا بازیچه دشمنان شده اند (2488973) (alef-17)
 
شهروند درجه2
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۳۳:۰۲
شهروند جان سلام
اگرحرف هردوصحیح است پس دعوای یک ماهه دوستان روی چه چیز است.!!! (2488981) (alef-17)
 
نازپرور مهشید
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۰:۱۳:۲۵
اصلا حادثه عاشورا و مذاره هسته ای با هم قابل مقایسه نیستند بیائیم این یکی را فدای امیال سیاسی نکنیم نکنیم نکنیم نکنیم که والله سودی در آن نیست (2489870) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۱:۴۱:۳۷
چنانچه توافق انجام نشد، مخالفان توافق براحتی در دو دسته ی "تابلو" قابل تفکیک اند:
دسته نخست؛ آنهایی که درصورت عدم توافق، نان شان در روغن تحریم می افتد و از برکات آبی که به آسیاب برادران چینی و روسی خواهند ریخت، آنچه بدنبالش بودند "احتمالا" نصیب شان می شود و از آنجا که در کشور دیگر چیزی برای خرج کردن نمی یابند، سوی دیار برادران خواهند رفت.
دسته دیگر؛ آنهایند که همچون اکثریت بی نان، نانی نخواهند داشت که در روغن تحریم بگذارند، این بنده های خدا روزی کارشان بجایی میرسد که به ... خواهند افتاد. (2490098) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۲:۲۱:۱۰
دوست عزیز چطوره منافع مسلمین رو در صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) با توافق ژنو کنار هم بگذارین تا ببینین تفاوت چقدره!؟ (2490677) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۳:۰۳
هر کس با توجه به زمانه مذاکره می کنه. دکتر روحانی هم چاره ای نداره در برابر هجمه ای که مذاکره کنندگان را حتی بیعت کنندگان با اسراییل میدونن!!
این همه هجمه از سوی کسانی اباز میشه که 8 سال حامی بی چون و چرای دولتی سراسر فساد و اختلاس بودن . حالا اینقدر وقیحانه و در حاشیه امن و بدون هیچ مانعی به اسم نقدر تهمت و دروغ و افترا می زنن (2488472) (alef-4)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۷:۲۱:۰۸
تعامل یعنی بده بستان
امام حسین علیه السلام هیچ بده بستانی نکردند بلکه توصیه ونصیحت کردند و به اسلام حقیقی وتبیین اهداف خود ومعرفی خودش به عنوان فرزند پیامبر پرداختند
هرگز از سرتسلیم و تعامل وارد نشدند بلکه از اول مشخص کردند که هرگز بیعت بایزید نخواهند کرد وشرطی هم نپذیرفتند. وقتی میتونیم بگیم تعامل ومذاکره سازنده که مثلا امام بگویند اگرشما به ما آب بدهید که درتحریم هستیم ومارانکشید من هم با یزید بیعت میکنم. درحالیکه امام جانش راداد اما ذلت رانپذیرفت. (2489405) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۵:۲۵
یعنی برای اینکه ما مثل امام حسین عمل کنیم حتما باید تمام این شرایط برقرار باشه!؟
مردمی مسلمان مثل کوفیان با ما پیمان ببندند، زیر عهدشان بزنند، به دستور یکی مثل عبیدالله و به فرماندهی یک نفر مثل عمر سعد علیه ما لشکر بکشد، و ... (2488482) (alef-4)
 
میلاد حمیدی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۶:۲۸
عم یتاسعلون ؟!!! سوره نباء را برای هر دو توصیه می کنم (2488488) (alef-4)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۸:۵۰
لطفاً در نوشتن آیات قرآن دقت کنید دوست عزیز. پیداست که شما مذهبی هم نیستید و قران را هم نمی دانید ولی ادعایتان پر است. امیدوارم قصد دیگری نداشته باشید. صحیح آن چنین است: «عم یتسائلون» نه آنچه که شما نوشته اید. (2488751) (alef-13)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۲۲:۲۴
عم يتسائلون (2488952) (alef-13)
 
میلاد حمیدی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۴۸:۳۷
این رو من ننوشتم اما هر کدام از دوستان نوشته اند حتما قصد بدی نداشته اند و اشتباه در تایپ سریع و عجله ای بود. شما بحث را به حاشیه نبر. به اصل حرف توجه کن. خدای من چقدر این بندگان گمراهند.... (2489012) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۲:۲۶
خواهشا در مورد صلح امام حسن با معاویه هم بحث بفرمایید. (2488510) (alef-4)
 
متنفر از ریا
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۸:۲۱
دوستان عزیز کاش کمی دست از نفاق بردارند و پاسخ بدهند که ایا در منطق انها اصلا جهاد یا مقاومت جایگاهی دارد و توسل اونها به صلح امام حسن هم صرفا برای توجیه روحیه سازشکار خودشون هست و الا مگر همین امام حسن نفرمود من اگر به تعداد انگشتان دست افراد وفادار داشتم قیام میکردم هیهات از مردمان سازشکاری که درهرعصری به طاغوت زمان خودشون خدمت میکنند و جریان حق رو صرفا برای گریز از ادای تکلیف به انفعال میکشن (2488854) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۵:۵۶:۳۴
اگر هدف جنگ باشد، تعداد یاران در این هدف اثر ندارد. پس هدف جنگ نیست بلکه هدف زنده نگهداشتن حق و حقیقت است. گاهی با جنگ و گاهی با صلح. (2489215) (alef-10)
 
متنفر از دروغ
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۵:۰۸
این که گفته شود امام حسن به اندازه انگشتان دست یار وفادار نداشت هم توهین به امام حسن است هم به امام حسین . چون مسلما اینطور نبوده که اگر امام حسن می خواست قیام کند همین امام حسین و یارانش پشتش را خالی بگذارند .یعنی حداقل 72 یار می توانسته داشته باشد. (2490340) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۷:۵۵:۴۳
ایران مثل عراق و سوریه بشه و خواهر و مادرت را به غنیمت ببرند خوبه رضایت میدی (2490860) (alef-10)
 
حقیقت
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۴:۵۵
ازکجا ی عاشورا درس مذاکره در میاد جای شگفتی است امام حسین از همان اول برای مبارزه با فساد یزید وامر به معروف ونهی از منکر واحیای دین قیام فرمودند کدخدای ان زمان هم یزید بود و ایشان اگر قصد مذاکره داشتند همانجا در مدینه مذاکره می کردند بهتر است رئیس جمهور برای توجیه اقدامات خود از امام معصوم مایه نگذارند وشما هم اقدام نسنجیده ایشان را توجیه نکنید (2488517) (alef-4)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۰۴:۴۳
نه اینجا کربلا هست نه اقایان امام حسین و اصحابش و نه طرف مقابل یزید و نه سال 61 هجری این قیاسها مع الفارق است (2488891) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۷:۳۸:۰۸
به نظر بنده مهمترین حجتی که نشان می دهد امام حسین به ما درس مذاکره داده اند این جمله معروف ایشان به یکی از سپاهیانشان در صبح عااشورا است که فرمودند "من نمی خواهم شروع کننده جنگ باشم". اگر ایشان قصد قیام داشتند که منطقی بود شروع کننده جنگ یا قیام باشند. (2489451) (alef-10)
 
امیدوار
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۲:۵۶:۰۸
تحریم ها رو اونا آغاز کردند. حالا اگر ما مذاکره نکنیم یعنی ما قصد شروع جنگ را داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2490343) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۴:۵۶
هر انچه که مصالح و منافع کشور (از نظر خودم مصالح و منافع کشور در مذاکره و توافق است) ایجاب میکند ان حجت است . (2488518) (alef-4)
 
علی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۲:۱۷:۲۷
خیلی عجیب است که بعضی از آقایان منتقد مذاکرات و سخنان رئیس جمهور اصلاَ توجه ندارند که امام حسین(ع) اصرار و پاقشاری بر مواضعشان شخصی بود و هرگز ایشان به دیگران (حتی اهل بیت گرامیشان) این را تکلیف نکردند.به همه همراهان خود نیز فرمودند که من بیعت خویش را از گردن شما برداشتم هرکس می خواهد برود برود. اما تیم مذاکره کننده امروز از سوی مردم ایران مذاکره میکند و لذا باید خواست اکثریت مردم را مورد نظر قرار دهد. (2488522) (alef-13)
 
كارشناس علوم قرآني
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۳۰:۲۹
قيام امام حسين (ع) اول مذاكره وبعد جهاد بود. (2488795) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۳۴:۰۳
حتمی قراردادترکمن چای رو هم از روی قیام مختار نوشتند. (2488799) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۶:۲۷
قصه بعضی ها از جمله افراطیون « چه راست و چه چپ» مانند داستان شعر مؤلانا رحمت الله علیه است که میفرماید « هر که را از ظن خود شد یار من » .
بنده که شخصا به آقای محمد یزدی ارادت دارم و ایشان را از کسانی که در بالا ذکر شد جدا میدانم و بحث ما بیشتر بر میگردد به « دلواپسان » امروز که همان « نان به نرخ روز خورها »ی دوران احمدی نژادند. .
---- اکبر گنجی را که معرف حضور هست؟ ایشان از جمله نان به نرخ روز خورهائی بود که وسط راه سوار قطار اصلاحات گردیده بود که وسط راه نیز پیاده شد و رفت و در خارج با فرح دیبا و گوگوش هم پیاله گردید. این شخص جمله جالبی نیز دارد و آن اینکه اگر خاتمی نمی آمد و مشکلات آنروز ایران باعث میگردید که جنگ بین ایران و غرب به سرکردگی آمریکا مغلوبه گردد بعضی از تندروها« دلواپسان امروز» پوتین های سربازان آمریکائی را نیز میبوسیدند .و اما جان کلام:
---- اگر مذاکره بد است چرا پیامبر(ص) پس از شکست در غزوه احد با مشرکین مذاکره نمود؟
---- اگر مذاکره بد است چرا شهید بهشتی در هیبت رئیس شورای انقلاب ، پیش از پیروزی انقلاب با ژنرال هویزر آمریکائی مذاکره نمود که نتیجه آن مذاکره نیز ترک ایران توسط شاه بود!
پس مذاکر خوبست اما.... اما به شرط آنکه یک بزرگتری نیز بر آن نظارت داشته باشد که اگر دید آن مذاکره دارد به انحراف میرود جلوی آنرا بگیرد .
ای آنهائی که فقط شعار حمایت از ولایت میدهید و هنوز نفس ولایت فقیه را نفهمیده اید و بعضا بعضی از شما به دلیل ایدئولوژی متحجرانه خود با آن دشمنی نیز دارید .... یکبار برای همیشه این را در کله پوک خود فرو کنید که نظام جمهوری اسلامی همیشه تاریخ یک بزرگتر دارد و آن ولایت فقیه است که به تبع آن امروز « آقا سید علی» و فردا « منتخب دیگری» ناظر بر همه امور است و انشاءالله خواهد بود . (2488847) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۹:۰۷
مذاکره یعنی گفتگو دو یا چند نفر با یکدیگر برای رفع شبهات و ابهامات و تبادل اطلاعات و ایجاد تفاهم و رسیدن به نظر مشترک با اینجساب جامعه بشری برای انجام هر کاری مجبور به مذاکره است اصلا تحقق امری بدون مذاکره قابل تصور نیست کسانی که با مذاکره مخالفت می کنند در واقع با رفتار و گفتار خود در حال نقض غرض هستند چون مخالفت آنها خود نوعی مذاکره است بنا بر این باید گفت یا مخالفین مذاکره خود را به تغافل زده اند و اغراض سیاسی خاص خود را دنبال می کنند یا فی الواقع از سواد چندانی برخوردار نیستند و نمی دانند مذاکره چیست!؟ البته باور بنده این است که قریب به اتفاق مخالفین از نوع اول هستند. (2488857) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۲:۵۲
چه ربطی بهم دارن . رئیس جمهور این مملکت وظیفش اینه که به همه جهانیان بفهمونه که ما ملت صلح طلبی هستیم .
یادآور میشم که این موضوع رو فقط با حرف نمیشه نشان داد ! (2488873) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۴:۰۱
بنا به نقل شیخ مفید و ابی مخنف عمر بن سعد در نامه ای به عبید الله می گوید امام پیشنهاد کردند که به مدینه بازگردند یا به یکی از مرزهای حکومت اسلام بروند و مانند یکی از مسلمانان باشند. و جالب اینجا است که اگر خباثت و دشمنی شمر نبود این پیشنهاد مورد قبول واقع می شد و دیگر شاهد این جنایات نبودیم.

نظر: " اگر خبائث و دشمنی شمر نبود دیگر شاهد این جنایات نبودیم و واقعه ی کربلا که به قول آخوندها حتی حضرت محمد از واقعه ی عاشورا و شهید شدن امام حسین مطلع بودند اتفاق نمی افتاد، آنوقت اینهمه نون خور واقعه ی کربلا و این خیل مداحان و روضه خوانان وامامه به سر چگونه دروغهای خود را به خورد این خلق الله میدادند؟ (2488877) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۰:۱۳:۲۲
اگرذره ای محبت به امام حسین داشتی ،این چنین حرف نمیزدی (2490534) (alef-10)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۵:۳۸
شما نویسنده عزیز از یک طرف می فرمایید فقهای عالی قدر که بلا شک هر فقیه شدنی یک لازم و ملزومی دارد و از جمله جهاد علمی در سالیان متمادیست. حال که از فقهایی عالی قدر با این سبقه علمی ایرادی می گیرید اولا لطف بفرمایید خود را معرفی نمایید تا بدانیم در چه جایگاهی هستید که چنین ان قلتی بر نظر فقهایی این چنینی می آورید.

ثانیا در عرف مذاکره به معنای بده بستان بر سر موضوعیست که موجب اختلاف بین طرفینی شده است. در موضوع مذاکره ایران و غربی ها موجب اختلاف علی الظاهر مسأله هسته ای ایران است که اگر به کنه موضوع نگاهی عمیق کنیم موضوع اختلاف، ماهیت و موجودیت انقلاب اسلامی و اسلام در برابر استکبار و ظلم و زیاده خواهیست.

ابا عبدالله الحسین (ع) در سخن معروف خود می فرمایند: یزید رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس المحترمه معلن بالفسق و مثلی لایبایع مثله.

مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند. یزیدی که علنا فسق میکند و به مبانی دینی به عنوان خلیفه مسلمین کفر می ورزد. حال بیعت با یزید که خود نوعی تسلیم بودن و قبول داشتن فسق است چگونه می تواند در قالب مذاکره و تعامل سازنده مورد قبول امام معصوم قرار بگیرد ؟! با توجه به اینکه تنها راه برای امام بیعت بوده یا کشته شدن.

یا اصولا تعامل سازنده امام با یزید چگونه قابل اجرا است ؟ اگر راه حلی غیر از قتال وجود داشته که به قول رئیس جمهور همان تعامل سازنده بوده پس چه طور از طرف امام معصوم مورد استفاده قرار نگرفته ؟ تا کار به قتل نفس مطمئنه ای مثل امام حسین و اهل بیتش کشانده نشود ؟

آیا غیر از قتال دو طرف که یکی بلاشک معصوم و مبرا از خطاست و حق مطلق و طرف دیگر که عین کفر، فسق و باطل مطلق است، راه حل دیگر وجود داشته ؟

عزیزان در مورد صلح امام حسن (ع) صحبت کرده اند که دقیقا شاهد این مثال است که اگر امام معصوم راهی را داشته باشد که از قتال جلوگیری کند حتی با معاویه هم صلح میکند که بلا شک در مورد امام حسین (ع) چنین راه حلی به هیچ عنوان وجود نداشته است که با طرف مقابل وارد مذاکره شود و شرایطی را عنوان کنند تا در صورت قبول شدن از طرف یزیدیان صلحی و یا توافقی واقع شود.

حال سؤال اینجاست شما نویسنده عزیز و دیگرانی که قائل به گرفتن درس تعامل سازنده و مذاکره از عاشورا و کربلا هستید این تناقض را چگونه پاسخ می گویید ؟

قضاوت بنده این است که امام حسین (ع) از صحبت با عمر سعد ها به دنبال تعامل سازنده و مذاکره نبوده بلکه به دنبال اتمام حجت و جدا کردن اشقیا از اولیا بوده است.

در پایان ملاحظه ای هم به سخنان رهبر معظم انقلاب در باب مذاکره بیاندازیم نیز خالی از لطف نیست که فرمودند: یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است. ۲۲ مرداد ماه ۹۳ دیدار با مسؤولان وزارت خارجه (2488878) (alef-13)
 
نیازی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۵:۴۲:۵۵
بدون سند مطلب آوردید بماند.نمونه جدید بیاورم که شما آگاهتر هستید.جنگ ایران و عراق چگونه تمام شد؟ جواب شما قطع به یقین یک چیز بیشتر نیست. مذاکره !! (2489174) (alef-10)
 
یک آزاده
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۱:۲۱:۵۳
ببخشید که به نظر کاربر < نیازی > مثبت دادم.
عزیز برادر نیازی عزیز... اگر امروز دنیا در برابر ایران دست و پا در پوست گرده راه میرود و حاضر شده تا در پای میز مذاکره با ما بنشیند به دلیل همان پایداری در 8 سال دفاع مقدس توسط جان بر کفانی بود که در قبال نثار جان خود هیچ توقعی نداشتند و اگر قرار بود مانند من و تو فقط شعار دهند و پای اینترنت « مرگ بر درود » سر دهند قطعا امروز جمهوری اسلامی هم نبود چه رسد به مذاکره . (2490633) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۴:۵۸:۵۲
عزیزم اون مذاکره در شرایطی انجام شد که خاک عراق تو مشت ما بود. از موضع قدرت بودیم. افتاد؟؟؟؟ (2490717) (alef-10)
 
مرضیه
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۳:۵۹:۰۴
احسنت به این نقد خیلی عالی بود به نظر منم
امام حسین مذاکره کرد چون رو بروش مسلمونای گمراه بودن نه کفار
سپاه عمر سعد حافظ و قاری قران داشتند یعنی زبون اعتقادات اونا با هم مشترک بود و امام باید با منطق جوابشون رو می داد تا سو استفاده دینی نکنن!!!!!!!!!!! (2488886) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۰۲:۴۵
هر واقعه و جریانی چه کوچک و چه بزرگ با وجود جزییات فراوان در آنها ؛همیشه
یک قله و محور تمرکز وجود دارد که آن ماجرا یا حادثه را در منظر جهانیان معاصر و بعد از آن ویژه و ممتاز میکند این البته به معنی در نظر نگرفتن جزییات و حواشی که گاها مهم هم هستند نیست.
جریان عظیم و تاریخ ساز عاشورا نیز از این قاعده مستثنی نیست ،درست است که در این قیام مذاکره و اتفاقات زیادی قبل از آن فاجعه خونین روی داده است اما بزرگی و عظمت و اهمیت ویژه این قیام به همان ذلت ناپذیری و ایثار گری و شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارشان است و نه به اینکه مثلا ایشان قبل از روز عاشورا اقدام به مذاکره و گفتگو نمودند.... سئوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا اگر این مذاکرات به نتیجه میرسید اصلا چیزی به نام قیام اما حسین و عاشورا و .... موضوعیت پیدا میکرد ؟ و در اینصورت ایا اصلا چیزی به عنوان منبع الهام و موتور محرکه قدرتمند بسیاری از انقلاب ها و خیزشهای معاصر خود و قرنها بعد آن بوجود می آمد ؟؟؟
منظور بنده از این نوشته اصلا رد یا تایید مذاکرات و نحوه آن نیست بلکه این است که استفاده رییس جمهور از قیام عاشورا برای توجیه مذاکرات و ضرورت آن منطقی به نظر نمیرسد چون همان گونه که ذکر شد قیام عاشورا مظهر ایستادگی در برابر ظلم و ایثار و جانبازی و شهادت است و تا کنون کسی از آن برای توجیه مثلا مذاکره و تعامل و .... استفاده نکرده است چون اصولا چنین برداشتی از عاشورا بسیار شاز و دور از ذهن است. در تاریخ اسلام نمونه هایی که رییس جمهور میتوانست با تمسک به آن این مذاکرات را توجیه کرده و مشروعیت ببخشد کم نیستند که اتفاقا از همان منظر ویژگی و محور اصلی آن اتفاقات بهتر قابل تمسک بودند. و هیچ دلیلی هم وجود ندارد که مسئولین بخواهند تمام اقداماتشان را با هر واقعه یا جریان تاریخی که به سالگرد آن میرسند توجیه نمایند... بالاخره هر واقعه تاریخی در صدراسلام شرایط خاص مکانی و زمانی داشته است که در وضعیت فعلی چنانچه به آن شرایط و مقتضیات رسیدیم میتوانیم به آن تمسک بجوییم و مانند آن رفتار کنیم. (2488888) (alef-13)
 
ايراني
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۱۲:۴۰
همه اينها به نظر من از يك حقيت تاسف بار حكايت دارد :
اغلب افراد حاضر در فضاي سياسي بر اساس پيشداوري كه از هم و جريانها دارند به موضع گيري مي پردازند نه حقيقت.ا (2488922) (alef-17)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۳۸:۰۱
صلح حديبيه و صلح امام حسن (ع )و جنگ امام حسين (ع)و خانه نشيني حضرت امير (ع)
همه نشان دهنده مصلحت انديشي در اسلام است. (2488988) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۲۶:۵۳
زماني كه دانشجو بوديم درسي بنام مديريت استراتژيك داشتيم. استاد بسيار فاضلي هم داشتيم بنام دكتر حسيني. كه وارد كلاس شد و گفت خوب. بچه ها چكار كنيم بزنيم ؟ نزنيم. ؟ همه پرسيدند استاد چي را كي را بزنيم ؟ استاد گفت خوب مگه خبر نداريد ناوگان امريكا امده خليج فارس ؟! عده اي به استاد اعتراض كردند و گفتند استاد شما به اين كارها كاري نداشته باشيد و درستون را بگيد استاد گفت اگه منتظر هستيد من به شما كتاب و جزوه بدهم و مثل بقيه درسها اخر ترم بيائيد امتحان و نمره و ... ول معطليد من كتاب و جزوه ندارم من ميخواهم درس مديريت استراتژيك را براي شما ايراني تدريس كنم و روش تدريس من بحث بر سر موضوعات روز است چون شما ها دانشجوي رشته مديريت هستيد ودر اينده ٧٠درصد شما از مديران اين كشور خواهيد بود بايد بصورت عملي تصميم گيري را تمرين كنيد. برادران عزيز مسلم است كه اگر امام بگويد بزنيد ما هم مي زنيم و امر امر ولي فقيه است و اطاعتش واجب. ولي همين ولي فقيه هم در امور جنگ با سرداران و بزرگان مملكت تضارب ارا مي كرد و مشورت مي گرفت و بعد دستور مقتضي مي داد لذا عقلانيت حكم مي كند كه منافع ملي را اولين شاخص قرار دهيم و اثا ر وعواقب هر تصميمي را بسنجيم و بهترين گزينه را برگزينيم يك تصميم مي تواند اين باشد كه ما مذاكره نمي كنيم و در گير مي شويم حتي درگيري نظامي. فوقش. شهيد ميشويم و منابع و تاسيسات ما مثلا در يك بمباران گسترده از بين. مي رود و تا ٥٠ سال ديگر هم به اين نقطه بر نمي گرديم و ماهم تاجايي كه بتوانيم به منافع انها حمله مي كنيم و از بين مي بريم و ... نهايتش اينست كه بر سر ارمانهاي خود ايستاده ايم البته اين يك تصميمي است كه ميشود به شيوه هاي مختلف بر سر ارمانها ايستاد و زمان را به نفع خود بخريم تا زماني كه از نظر قدرت مالي و نظامي به پاي انها برسيم يا حداقل قابل مقايسه باشيم. بايد به واقعيتهاي توان. اقتصادي. خود و روابط پيچيده تعاملات بين المللي كه به مراتب پيچيده تر از زمان. اباعبد الله ع است توجه كنيم لذا در هرصورت مذاكره به نفع ماست تا زمانيكه كه ديگر دشمن نتواند دشمني خود را مخفي كند و شمشير بكشد وگر نه همه مي دانيم كه انها با اصل اين نظام مشكل دارند و خدا را چه ديديد شايد بر سر عقل امدند و به اين نتيجه رسيدند كه تعامل با ايران. قوي حتي ايران هستهاي بهتر از جنگ با اوست ا به هر حال بايد به موضوع زمان و اهميت درك زمان كه اينهمه در قران كريم به ان اهميت داده شده توجه داشته باشيم . (2488965) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۲۷:۰۳
از نویسنده سول میکنم که آیا کار امثال عمر بن سعد و شمر و ابن زیاد که به قول ایشان مسلمان بودند و از حقانیت حسین (ع) اطلاع داشتند و فقط به خاطر حب دنیا ان جنایت وحشتناک را در حق اهل بیت پیامبر و نوادگان خاتم انبیا انجام دادند قابل مقایسه با کار قدرت های امروزی هست.چرا به هر وسیلهای سعی در مانع تراشی در کار دولت را دارید. (2488967) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۰:۰۱:۴۴
تازه میگه چون مسلمان بودن از امریکا بهترن!!! از ان قوم بدتر در دنیا سراغ ندارم ولی امام علیه السلام با انها مذاکره فرمودند تا حجت تمام شود شما هم تاعاشورای نوعی حجت تمام کنید اگر قانع نشدند انشاالله برای شهادت نیز اماده ایم (2489829) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۴:۳۵:۲۰
نمیدونم چرا بعضی اینقدر بی فکرند اینهمه مذاکره مذاکره پس کو نتیجه اش آبرو وحیثیت ما در دنیا داره میره تحریمها روز به روز داره زیاد میشه نماینده مارو توی سازمان ملل راه نمیدن از طرف اسراییل وآمریکا تهدید به جنگ میشیم ....یه نفر به من بگه ثمره مذاکرات چی بوده ؟ (2488984) (alef-17)
 
امين بديعي
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۵:۰۴:۱۰
متاسفانه سياسيون ما كه سياست را هم بلد نيستند ، در پي پيش بردن اغراض سياسي شان هر چه كه مي خواهند با دين و ايمان مردم ميكنند و همه را هم مباح ميدانند !
آنچه را كه تمام تاريخ نويسان مسلمان شيعي در خصوص قيام ابا عبدالله گفته اند را به كناري مي نهند و نعوذبالله مي گويند خير نظر حضرت اين نبود و آني بود كه ما مي گوئيم و حضرت چنين نكرد و چنان كرد ! وا اسفا از نويسنده اي كه هنوز شاه كليد قيام اباعبدالله را كه " هيهات مناالذله "" بود را نميتواند به درستي بنويسد و مي نويسد هيهات من الذله چه انتظاري بايد داشت ؟
همو كه عليرغم توصيه ها و تاكيدات مكرر رهبر انقلاب و حمايت چندين باره ايشان از مذاكرات و تيم مذاكره كننده باز فرازي از يك سخنراني ديگر رهبر را مدرك آورده است كه ايشان گفته است مذاكره نشان تذبذب ماست !
آيا وقتي از نهضت حسيني و قيام عاشورا و فداكاري اباعبدالله الحسين صحبت به ميان است شيوه ماكياولي محلي از اعراب دارد ؟
به قول امام حسين ( ع ) اگر دين نداريد ، لااقل آزاده باشيد !
با بد معرفي كردن ارزشهاي اسلامي باعث سست شدن ايمان جوانان ما نشويد ! (2489058) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۶:۱۳:۳۵
برادران و خواهران.این قدر فرع را نگیرید و اصل را رها کنید.عقل و اجماع که دو نعمت بزرگ خدا هستند بر همه این احتجاجات و بهتر بگویم جدال های متکی بر منقولات ارجحیت دارندو فعلا هم بر همین اساس است که مسءولان ما دارند مذاکره می کنند .تا چه پیش اید. (2489244) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۸:۳۶:۴۷
روحانی نباید از دین استفاده ابزاری کند (2489612) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۶ ۱۱:۳۲:۳۲
یعنی چه؟! (2493348) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۸:۵۳:۰۰
گفته اید مقابل امام حسین مسلمانان بوده اند ظاهرا" فراموش کرده اید یکی از مسببین این همه تحریم ها و مشکلات خارجی کشور دوست و برادر عربستان و ... (2489657) (alef-10)
 
سيد
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۰:۲۴:۱۴
١. مذاكره به معني گفتكو درهمه طول تاريخ بين طرفين يك مساله وجودداشته حتي بين خداوشيطان ، بين موسي وفرعون ، بين محمد(ص) و ابوسفيان ، بين علي (ع) و معاويه ، بين حسين (ع) وابن سعد ، بين ايران وصدام، بين آمريكا وويتنام ، و....
٢ . مذاكره فعلي بين دولت ايران و شش قدرت حهاني تحت اشراف رهبر جمهوري اسلامي و مجلس صورت ميگيرد وهدف آن تامين منافع اصولي ايران با كمترين هزينه است .
٣ . اين مذاكرات براي آشتي بين ايران وآمريكا نيست بلكه براي معامله برسر " صنعت هسته اي " در مقابل " رفع تحريم ها " است . والبته اختلاف بين ايران و غرب بازهم وجوددارد .
٤ . كسانيكه هرگونه مذاكره را رد ميكنند يادشان باشد كه روزي شعار " جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان " را ميداديم ولي درنهايت ديديم كه اينكار شدني نيست و لذا باتامين خواسته هاي" قابل تامين " صلح با " صدام يزيد كافر" راقبول كرديم .
٥ . جنگ با آمريكا واسراييل كه مسلما خواهان نابودي تفكر" استقلال طلبي " درجهان هستند " برحق " وشدني است ولي راهش شعارهاي تند و خيال بافانه نيست بلكه راهي است كه كشورهاي درحال توسعه ميروند و باپيشرفت صنعتي و اقتصادي آمريكا را از برج عاج ابر قدرتي اش به زير كشيده اند .
٦. ازهمه بدتر اين است كه منافع شخصي وگروهي را بهانه كنيم وازياد ببريم كه بسياري از اشخاص و گروه ها از وضع فعلي وبخصوص "تحريم " سود ميبرند ونميخواهند كه اين شرايط دشوار بهبوديابد . (2489899) (alef-10)
 
يران
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۰:۲۷:۲۸
دوباره مثل زمان خاتمی باید بترسیم و بلرزیم که نکنه امریکا بخواد حمله کنه همه جور باجی هم میدیم و اسمش را میذاریم مذاکره و تعامل (2489909) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۳:۰۶:۵۴
عزیزان نیاز هست یک مرور به تاریخ سیاست خارجی 10 سال گذشته داشته باشیم، طرفدار آمریکا نیستم ولی آیا آمریکا یک روز صبح از خواب پا شد و ما رو تحریم کرد؟ مطمن نه، پس انتظار نداشته باشیم غده ای که 10 سال پرورشش دادیم یک شبه با عمل جراحی سر پایی درمانش کنیم. (2490364) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۱:۰۰:۲۰
از سرمایه دارانی که خود را با مال و مقام دنیا سرگرم کرده اند و در خانه چند میلیاردی زندگی می کنند انتظار دارید قیام امام حسین را چگونه تفسیر کنند؟ (2490610) (alef-10)
 
ناظر
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۷:۰۶:۴۰
هرچند که مقایسه مذاکره امام با ابن سعد با مذاکرات هسته ای مع الفارق است . اما همانطور که امام شب عاشورا یارانش را در ماندن و رفتن مخیر کرد ، ما هم رفراندمی انجام دهیم و به هزینه موافقین به استکبار ستیزی مرسوم ادامه دهیم . مبارزه با استکبار البته شیوه درست خود را دارد . (2490759) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.