کد مطلب: 377060
شرط گرفتن مدرک دیپلم اعلام شد
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۰
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان تهران از انعقاد تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش خبر داد که به موجب آن شرط گرفتن مدرک دیپلم دریافت گواهینامه مهارتی خواهد بود.
مجید تهرانیان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش و تحول بنیادین در نظام متوسطه دوم، با تفاهمنامهای که میان سازمان آموزش فنی و حرفهای و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده کلیه دانش آموزان پایه دهم نظامهای متوسطه در رشتههای تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی موظف شدهاند یک مهارت ۱۸۰ تا ۲۴۰ ساعته را فرا بگیرند و گواهینامه مهارتی دریافت کنند که الزام گرفتن دیپلمشان همین گواهینامه مهارتی است.
وی ادامه داد: همچنین با اقداماتی که بین سازمان فنی و حرفهای و وزارت کار در حال انجام است درصدد هستیم که آموزش و مهارت را به سن دبستان برسانیم و دانش آموزان و متقاضیان بالای ۱۲ سال را که قابلیت فراگیری آموزشهای مهارتی دارند، آموزش بدهیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان تهران در عین حال از ارائه آموزشهای مهارتی به فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا فارغالتحصیلان پس از اتمام تحصیلات به کارگاههای فنی و حرفهای مراجعه و مهارتهای لازم در صنایع مختلف را برای ورود بهتر به بازار کار کسب کنند.
تهرانیان در پایان با اشاره به وجود ۲۷ مرکز آموزش ثابت در استان تهران، گفت: در سال ۱۳۹۵ بیش از سه میلیون نفر آموزش از طریق این مراکز پیش بینی شده و در بخش موسسات کارآموزی آزاد هم قرار است ۲۱ هزار ساعت آموزش ارائه شود.
کلمات کلیدی : دیپلم
این که همون طرح کاد قدیم خودمون شد.معلومه تو این آموزش وپرورش چه خبره .هر 20 سال یکبار برنامه ریزاش دور هودشون میچرخن .ما که سرگیجه گرفتیم. (3855693) (alef-13)
اگه محقق بشه کار بسیار جالبیه و جهش بسیار خوبی است که وضعیت آموزشگاههای آزاد فنی حرفه ای کشور رو به احسن بشه (3855943) (alef-11)
ای کاش فنی حرفه ای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی فقط وظیفه خودش را انجام میداد و در وظایف دیگر وزارت خانه ها از جمله آموزش و پرورش و وزارت علوم دخالت نمی کرد . و بودجه بیش از این را هدر نمی داد .
آموزش به هر سنی دارای مراتب و اصول خاصی است که مربیان این مراکز فاقد حتی یک درصد آن می باشند .
همه این هرج و مرج ایجاد شده در بازار بخاطر بهای بی جایی است که به این سازمان داده اند .
این سازمان فقط وظیفه دارد کارگران بیکار شده بعلت مهارت پایین را باز آموزی نماید . یا اینکه وظیفه دارد برای کارگاههای خاصی مهارت های خاص ارائه دهد تا کارگران این کارگاهها از پیشرفت صنایع عقب نمانند .
و درصورت تقاضای مهارت های خاص برای صنایع و گارگران آماده اشتغال در آن صنایع مهارت آموزی نماید .
و مطالعه ایجاد مشاغل جدید با این سازمان است و آموزش و پرورش باید مقدمات آموزش ها عمومی و متوسط را ارائه دهد و آموزش عالی آموزش های برتر و مورد نیاز جامعه را ارائه می دهد کما اینکه کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاهها فقط برای این موارد تجهیز شده اند .
سازمان فنی حرفه ای باید بوجه خود را از قرار دادهای منعقد با کارفرمایان تامین نماید نه از بودجه عمومی دولتی . (3855961) (alef-11)
برنامه خوبیست اگر عملی شود (3856042) (alef-11)
باا توجه به مطالعات و طالاعتی من از زمان تحصیل و آموزشگاه ها دارم، صرفا ترویج مدرک گرایی اس.
این رشته نظری سه گانه گفته شده بایست حذف شوند. البته با توجه ضعف کادر آموزشی به تریح باید باشد.
رشته های نظری دبیرستان ها، کارخانه بیکار سازی و اتلاف منابع انسانی کشور هستند.
راهبردهای پیشنهادی
1- کاهش زمان تحصیل، به طوریکه مجموع زمان سالها تا پیاین متوسطه، کمتز ا ده سال برسد و دو سال از زمان تحصیل کم شود.
2- کاهش ساعات تحصیل. به طوریکه مجموع روزها به کمتز از 5 روز و ساعات روزانه کمتر از 5 ساعت.
در این راستا باید بخش عمده محتوای تئوریکال و حفظی های این مقاطع ابتدایی و متوسطه حذف شود. چون اینها تنها باری آماده سازی برای رفتن به دانشگاه است و نه برای ورود به صحنه زندگی و کار.
بجایش محتوای مهارتی و همچینی مهارت های زندگی و اجتماعی در جهت ارتقا اخلاقی و کاهش سن بلوغ اجتماعی باری مسئولیت پذیری احتماعی جوانان در سن پایین. (3856251) (alef-13)