نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 345560
من #بین_خطوط می‌رانم
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۱
صبح روز شنبه است و با خودتان قرار گذاشتید از امروز منظم‌تر باشید، زودتر از هفته‌های قبل از خواب بیدار می‌شوید و خانه را ترک می‌کنید تا زودتر به محل کارتان برسید، سوار تاکسی که می‌شوید ورود به بزرگراه و خیابان اصلی شما را با صحنه عجیبی روبرو می‌کند... .

اتوبان پر است از خودروهای تک سرنشین، راننده یک پراید که عینکی آفتابی به چشم زده آینه‌اش به آینه تاکسی برخورد می‌کند و هرطور که شده مسیرش را از میانه دو خودرو پیدا می‌کند و جلو می‌رود، پشت‌سرش چند خودروی دیگر هم به راه افتاده‌اند و راننده تاکسی که از این کار لجش گرفته فرمان را به سمت راست می چرخاند و چند سانتی خودرو را به جلو می‌برد تا مانع از حرکت بقیه خودروها شود. رئیستان مدام زنگ می‌زند و از تاخیرتان گله می‌کند، شما در یک ترافیک سنگین به دام افتاده‌ اید که حالا حالا‌ها باید در آن بمانید.

به گزارش ایسنا، احتمالا یکی از همان چند جوانی که بیش از یک ماه است کمپینی به نام من #بین_خطوط می‌رانم را ایجاد کرده‌اند بارها مشابه همین صحنه‌ها را دیده‌اند که خودشان بدون همراهی دستگاه‌های دولتی و مسئول آستین‌ها را بالا زده و برای اصلاح فرهنگ ترافیک دست به کار شدند، اولین بستر فعالیشان هم توئیتر بود و پس از آن‌ فعالیت خود در اینستاگرام و تلگرام را توسعه دادند و حالا با گذشت مدت زمان کمی در پشت برخی از خودروهای سواری در تهران نوشته‌ای جلب توجه می‌کند که من #بین_خطوط می‌رانم .

سیاوش کشمیری، یکی از اعضای اصلی این کمپین درباره آغاز فعالیتشان و بازخوردهایی که از این طرح گرفته‌اند، او با ۲۵ سال سن، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر است و نیمی از سربازی‌اش را پشت سر گذاشته.


کشمیری درباره شکل گیری و ایده اولیه این کمپین می گوید اوایل اسفند ماه بود که این کمپین شکل گرفت و هدف اصلی ما این بود که استیکرهایی (برچسب‌) را چاپ کنیم و پشت خودروها بچسبانیم، برچسب‌هایی که با محتوای "رانندگی بین خطوط". اما اینکه ایده اولیه چه زمانی شکل گرفت بر می‌گردد به مدتی قبل که من در توئیتر، توئیت یکی از کاربران برای رانندگی بین خطوط را بازنشر کردم تا دوستان من هم از آن مطلع شوند. بعد از آن یکی از کسانی که توئیتر مرا دنبال کرده بود برایم نوشت که چنین ایده‌ای داشته اما هیچ‌وقت عملی نشده و می‌توان گفت که ایده اولیه این کمپین از اینجا آغاز شد.

کشمیری ادامه می‌دهد:‌ البته این دوستمان چندان با ما همراه نشد و من و سه نفر دیگر با همکاری یکدیگر برای توسعه این ایده همکاری کردیم، همه ما هم همسن و سال و دانشجو بودیم و تصمیم گرفتیم که با توجه به نفوذی که فضای مجازی در میان مردم پیدا کرده از این فضاها برای رساندن پیام و فرهنگ سازی استفاده کنیم. به همین خاطر علاوه بر توئیتر، در اینستاگرام و تلگرام هم، حساب کاربری جدیدی ایجاد کردیم و با شناسه khatcampaign@ فعالیتمان را در این فضاها آغاز شد.

این فعال فضای مجازی با اشاره به هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی در این باره اظهارکرد: چند سالی می‌شود که هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی توسعه پیدا کرده‌اند، مدتی بعد ما هم تصمیم گرفتیم تا از هشتگی واحد برای این کمپین استفاده کنیم و به همین دلیل با معرفی جمله‌ای با هشتگ من #بین_خطوط می‌رانم از کاربران فضای مجازی خواستیم تا با ما همراه شوند و البته خیلی زود با حمایت کانال‌های تلگرامی و حساب‌های پرمخاطب توئیتر میان کاربران شناخته شدیم.

کشمیری درباره تردد خودروهایی که برچسبی با این جمله در قسمت شیشه یا صندوق عقبشان دیده می‌شود نیز گفت: هدف ما همین بود که این فرهنگ را ترویج کنیم و از این طریق برای حرکت و رانندگی بین خطوط فرهنگ‌سازی کنیم، دوستان دیگر هم به کمک ما آمدند و طرح‌هایی به این منظور منتشر شد اما چون جای خاصی از ما حمایت نمی‌کرد و اسپانسر خاصی هم نداشتیم، با منتشر کردن این طرح‌ها در کانال تلگرام از کاربران خواستیم که خودشان آن را به شکل برچسبی پرینت گرفته و پشت خودروهایشان نصب کنند که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت.

او با بیان اینکه چند نفری به ما قول داده‌اند که از این اقدام حمایت کنند، گفت: البته تا کنون مبلغی به ما پرداخت نشده اما ما همچنان روی قول‌ها حساب می‌کنیم. کار دیگری هم که انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم که طی یکی دو‌ روز آینده نهایی شود چاپ حدود ۵۰۰۰ برچسب با جمله من #بین_خطوط می‌رانم است که قرار است آن را در برخی از شعب شهر کتاب و برخی از کتاب‌فروشی‌ها همچون نشر چشمه و نشر ثالت و حتی کافه‌های معروف تهران پخش کنیم تا در میان مردم توزیع شود.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه هیچکدام از ما فکر نمی‌کردیم این ایده تا این حد مورد استقبال جامعه قرار بگیرد به ایسنا گفت: البته در تهران اوضاع خوبی داریم اما در شهر‌های دیگر به دنبال افرادی هستیم تا با هماهنگی با آنها ، این برچسب‌ها و طرح ها را در شهرهای دیگر نیز توزیع کنیم و به همین دلیل از شهروندان فعال درخواست می‌کنیم تا به ما کمک کنند و این کمپین را در شهرها خود گسترش دهند.

او با اشاره به استقبال‌ صورت گرفته از این کمپین نیز اظهارکرد:‌ علاوه بر شهروندان که استقبال خوبی از کمپین کردند، گروه‌های دیگری هم همکاری خوبی با ما داشتند برخی از چاپخانه‌ها اعلام آمادگی کردند که برچسب‌های ما را رایگان چاپ کنند. برخی از هنرمندان همچون سیامک انصاری، مهناز افشار، رضا کیانیان و ... هم تا کنون به حمایت از ما پرداخته‌اند که البته امیدوارم این حمایت‌ها باعث اصلاح در فرهنگ ترافیکی ما شود.

حمایت پلیس راهور از کمپین من #بین_خطوط می‌رانم
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز با استقبال از اقدامات خودجوش برای فرهنگ‌سازی در ترافیک گفت: این کمپین و کمپین‌های مشابه آن اقدام بسیار خوب و قابل توجهی است که در جهت افزایش مشارکت شهروندان انجام می‌شود، این کمپین ارتباطی با پلیس راهور ندارد اما ما از چنین اقداماتی حمایت می‌کنیم و امیدواریم که چنین فعالیت‌هایی در نهایت یک سامان و نظمی به ترافیک در تهران بدهد.

وی با اشاره به نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در میان شهروندان اظهارکرد:‌ این کمپین در چنین فضایی شکل گرفته و بدیهی است که نباید از ظرفیت این شبکه‌ها برای فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم ترافیکی غافل شد، پلیس راهور هم در طول ایام نوروز و مسافرتهای نوروزی کانالی را در تلگرام راه‌اندازی کرده بودند که نتایج خوبی هم بدنبال داشت.


معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره پیامدهای عدم رانندگی بین خطوط اظهارکرد: متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که در یک بزرگراه با سه باند، پنج وسیله نقلیه کنار هم قرار گرفته‌اند. این کار علاوه بر اینکه چهره زشتی از شهر ارائه می‌دهد باعث سنگین شدن ترافیک و اخلال در عبور و مرور می‌شود.

جهانی با اشاره به تاثیراتی که حرکت یک خودرو در بین خطوط بر ترافیک می‌گذارد، به ایسنا گفت: حرکت یک خودرو در بین خطوط حداقل باعث حرکت پنج خودرو در بین خطوط می‌شود، خودروهای دو طرف این خودرو هم مجبور به حرکت در بین خطوط می‌شوند و خودروهای پشت سری هم در اکثر مواقع پشت سر خودروی روبرویی قرار گرفته و بین خطوط حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد:‌ حرکت بین خطوط احتمال وقوع تصادف را نیز کاهش می‌دهد، ما در اصطلاحاتمان جمله‌ای داریم که دو خط موازی هیچ‌گاه به یکدیگر نمی‌رسند، این در ترافیک هم صحیح است، دو خودرو که بین خطوط حرکت می‌کنند هیچگاه با یکدیگر تصادف نخواهند کرد و صد البته با سرعت بیشتری هم حرکت خود را ادامه می‌دهند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود:‌یکی دیگر از نتایجی که در پی حرکت بین خطوط حاصل می‌شود، افزایش بهداشت روان جامعه و کاهش استرس است، گاهی شاهد این هستیم که عدم حرکت بین خطوط یا باعث تصادف شده یا حتی باعث می‌شود که آینه دو خودرو با یکدیگر برخورد کند، اما همین برخورد کوچک گاهی منجر به نزاع‌های فیزیکی و زبانی میان دو فرد یا دو گروه با یکدیگر می‌شود. افزایش سرعت حرکت خودروها به هنگام ترافیک نیز از دیگر ویژگی‌های رانندگی بین خطوط است.

۱۰ درصد تصادفات به‌دلیل عدم حرکت بین خطوط
جهانی با تاکید بر اینکه به طور متوسط ۱۰ درصد از کل تصادفات رانندگی به علت عدم حرکت بین خطوط رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر رانندگی بین خطوط در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه تهران وضعیت رو به بهبودی داشته اما همچنان تا شرایط ایده‌آل فاصله وجود دارد و البته خوشحالیم که شهروندان خودشان هم پای کار آمده‌اند و چنین کمپین‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند، بدون شک اقدامی که از سوی خود مردم انجام شود، مورد استقبال خودشان هم واقع خواهد شد.

وی درباره جریمه عدم رانندگی بین خطوط نیز گفت:‌ در حال حاضر سیاست پلیس راهنمایی و رانندگی فرهنگسازی است اما اگر خودرویی بین خطوط حرکت نکند، طبق قانون ۴۰ هزارتومان جریمه خواهد شد.

کمپین بین خطوط که با هشتگ" #بین_خطوط "در فضای مجازی فعالیت می کند، گرچه تا کنون دستاوردهای خوبی داشته اما توسعه آن نیازمند همراهی شهروندان و به خصوص جوانان است، شاید بد نباشد برخی از کاربران شبکه‌های مجازی بر چسب‌های من #بین_خطوط می‌رانم را تهیه کرده و به رانندگانی که به این فضاها دسترسی ندارند، هدیه بدهند.
 
کلمات کلیدی : من #بین_خطوط می‌رانم+من بین خطوط می‌رانم
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۹:۴۴
البته اگر جریمه تخطی اش خیلی سنگین باشه وگرنه نه (3648412) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۸:۳۷
موافقم جریمه سنگین برای راننده خیلی سخته و حواسش را جمع میکنه من خودم برای تعطیلات عید رفتم ی مسافرت کوچیک با بچه هام شب راه افتادم که تو بزرگراه پلیس جلومون را گرفت و گفت برای اینکه چراغ راهنمای جلوی یکی ش خراب است باید جریمه بشید بعد که مدارک ماشین را خواست دید معاینه فنی ندارم و تاریخ گواهینامه ام گذشته چشمتون روز بد نبینه درجا با دستگاه مثل کارت خوان 155000 تومان مارا جریمه کرد انقدر فشار عصبی داشتم که خدا می دونه اما اومدم از ترسم همه چراغهای ماشین را دادم سرویس کردن موتور را دیاک و تنظیم باد و روغن تعویض فیلتر همه اینها را انجام دادم حالا کمی راحتترم چون برای خودم خیلی خوب شده. خدایی اگه جریمه نبودم مثل قبل همین طوری ماشین را نگه می داشتم .اما درد 155 تومن خیلی زیاد بود. (3648888) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۱۳:۵۰
دبی که بودم ی راننده ایرانی بهم گفت جمع 10بار جریمه برابر با قیمت کل

ماشینمه کی جرات داره با این جریمه تخلف کنه.حالا ایران جمع 10 بار جریمه

چقدر میشه؟ (3649046) (alef-11)
 
بیگی29
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۸:۳۶:۴۴
باید زیر ساخت ها فراهم شود که در بسیاری معابر مهیا نیست. با توجه به امکانات الکترونیکی جدید که امکان برخورد قاطعانه با متخلف را مهیا میسازد از رو برو شدن پلیس و راننده که میتواند فساد آور باشد اجتناب شود.اگر متخلفین هفته ای چند بار خلافی به منزلشان ارسال شود شاید قوانین را باور کنند.ضمنا با عبور بین خطوط عمر خط کشی چند برابر میشود .و عدم حرکت بین خطوط عملا 2 لاین توسط متخلف اشغال میشود.... (3649469) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۱۴:۲۹
برای اینکه موردی مدیریت شود 5 عامل لازم است کدامیک در مورد بین خطوط حرکت کردن اجرایی شده است ؟؟؟
این گونه برخورد با بی نظمی فقط حساسیتها را نسبت به موضوع کم می کند و اگر روزی اراده ای برای اجرای نظم باشد کار را بر دست اندرکاران مشکل تر خواهد کرد (3648453) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۳۳:۴۶
همه جای دنیا جریمه ابطال گواهینامه و معرفی به دادگاه طرف رو قانونمند میکنه اینجا هم اگر برخورد قوی و بدون شوخی و ...باشه طرف حساب کار دستش میاد خودش رو با مقررات وفق میده من به قاطعیت در این مورد اعتقاد 100 درصد دارم خیلی هم انکار میکنن که رانندگی ما خوبه پراید مقصره ولی دروغ میگن ماشین ضد گلوله در باند فرودگاه هم دست اینا بدن خسارت و تلفات ایجاد میکنن بیرحمی شدید در این امر با متخلفان چاره کاره با حداکثر قاطعیت و عدم توجه به التماس و گریه و زاری. (3648485) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۳۶:۵۷
قرار بود از سال گذشته پلیس کسانی که رعابت حرکت بین خطوط را نمی‌کنند جریمه کند که نکرد بلکه این افراد باشعور باعث تغییر مثبت شوند. آفرین به شما.
(من مثل راننده این عکس استیکر ندارم اما بین خطوط می‌رانم) (3648493) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۴۰:۴۸
بسیار عالی است
و فوق العاده کارآمد برای ترافیک
فقط کاش بجای شیشه عقب روی شیشه جلو نصب کنیم تا همیشه یادمان باشد... (3648500) (alef-11)
 
Saeid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۰:۴۵:۵۱
من از چراغ راهنما همیشه استفاده می کنم. (3648506) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۲:۳۶:۰۶
باریکلا
اونوفت ربطش به رانندگی بین خطوط چیه ؟؟؟ (3648708) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۴:۳۴
این هم بخشی از فرهنگ رانندگیه، دکتر! (3649258) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۵:۰۹
هدف فرهنگ سازی در زمینه ی رانندگیه، نه فقط بین خطوط روندن. (3649259) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۱:۵۵:۵۸
واقعا ایده جالبی هست و واقعا باعث خوشحالیه که چنین افرادی به فکر اصلاح هستند (3648643) (alef-11)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۲:۲۸:۰۵
ملت بیکار ایران نشون دادن که تو ساختن کمپین بی نظیرن . (3648693) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۴۴:۴۰
منفی (3649145) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۲:۵۲
نه گلمپ جان ، خوبه مثل تو بیکار بشینن و غر بزنن! (3649254) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۷:۳۲
شما فرهنگ پذیر نیستی، نباش.
یه کارِ خوبم که انجام میدیم، یه مشت غریب پرست ساز مخالف می زنن:
"من میـــدونم نمیشه ... من میـــدونم نمیشه ... من میـــدونم نمیشه ...!!!" (3649263) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۲:۴۸:۵۳
باید امیدوار باشیم بعد از اینکه این "کمپین" به نتیجه رسید،بعدیش هم با هشتک "رعایت فاصله با خودروی جلویی" راه بیفته تا اونهم به فرهنگ-سازی و آموزش در مورد نخستین سطوح ابتدائی !!!! رانندگی منتهی بشه ؛
همین الآن وقتی شما یکی از بدیهیات !!!! در رانندگی یعنی فاصلۀ ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، خود شما !!!! مقصرید ؛ (3648738) (alef-11)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۶:۳۲
این مورد به راحتی اجرایی خواهد بود اگر مسافرین در هر کجا که دلشان خواست سوار و پیاده نشوند .پلیس در هر کجا که خواست توقف نکند برای جریمه کردن خودرو های عبوری دست فروشان در کنار خیابان میوه فروشی نکنند به واسطه گاو بندی با مامور شهرداری موارد زیاد است ولی اگر همین چند مورد عملی شود نه تنها ده درصد بلکه بیشتر شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود چرا که اگر خودرو لحظه ای توقف کند وی مسیرش را برای خط سمت راست تغییر دهد خودرو عقبی تامل نخواهد کرد و میخواهد گذر کند و ترافیک پس خواهد زد (3648797) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۳:۲۴
الاخره ديديم كساني به جاي هجويات و شعرهاي بند... و غلط هاي نگارشي خصوصا انگليسي و متلك هاي بي مزه يك كار فرهنگي انجام مي دهند افرين (3648879) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۵:۵۱
برخورد شدید در همه جای دنیا راننده ها رو قانون مند کرده با تو بمیری و اما و اگر و خواهش و... چیزی درست نمیشه. چهار تا دونه افسر پلیس مثل نقش بازرس ژاور در کارتون بینوایان داشته باشیم همه چی درست میشه.اگر به جایی رسیدیم که طرف در خواب از کابوس تحت تعقیب پلیس بودن از خواب بپره اون موقع کار درست میشه.
وقتی طرف میاد میگه جاده کجه یا پراید مشکل داره و خلافهای خودش رو انکار میکنه یعنی اینکه خیلی فاصله داریم با فرهنگ درست و صحیح یعنی اینکه پلیس با قاطعیت برخورد نکرده اگر با قاطعیت برخورد کنه طرف در 80 سال عمرش یه خلاف کوچیک در یک جاده روستایی دور افتاده هم جرات نمیکنه انجام بده
ایجاد ترس بین متخلفان وظیفه پلیسه (3648882) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۴:۱۲:۵۷
متاسفانه اداره راهنمایی رانندگی شرایط اجرای قانون را ندارد .
و هر از چند گاهی مدیرانی پیدا می شوند که یک بند از دهها بند رانندگی را اجرایی می کنند مثل بستن کمربند در دوره اقای قالی باف یا جاده چالوس در دوره رویانیان ...خلاصه اینکه اجرای قانون به افراد خاص متکی است نه سیستم و نظام (3648917) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۲:۰۸
ای کاش کمپین من بوق نمیزنم راه بیفته (3649019) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۱۰:۲۵
یکی جلوی این موتورهای بی قانون رو بگیره که نه یک طرف رو رعایت می کنند نه پیاده رو نه .... (3649039) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۱۵:۳۳:۵۹
پلیس نامحسوس بصورت راننده دوربین دار چاره کاره. داوطلبان آموزش دیده هم می تونند بطور گسترده همکاری کنند. جریمه ها زیاد بشه و حداکثر قرار داده باشه جهت توقیف ماشین و گواهینامه. سخت گیری بسیار زیاد من و خاطیان را آدم می کنه.. ان شاالله! (3649112) (alef-11)
 
جمشید
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۹ ۰۰:۳۲:۳۳
با سلام خدمت همشهریهای گرامی . تابستان سال گذشته برای دیدار خانواده ام به اتفاق دوست فرانسویم به ایران امدیم همان روز اول دوست خارجیم از طرز رانندگی در تهران نتنها شگفت زده بلکه وحشت کرده بود و از چند چیز خیلی متعجب بود که به هیچ عنوان نمونه انر را در هیچ کجای دیگری نمیتوان پیدا کرد مثل بوق زدن های بیجا عدم رعایت حق تقدم ویراژ دادن عبور از چراغ قرمز راه ندادن به عابر پیاده در خط کشی ها و تعدد تصادفات زیاد که ظرف این مدت چند روز شاهد تعداد زیادی از انها بودیم و از همه مهم تر وجود تعداد باور نکردنی موتور سیکلت مسافر کش !!!!!!!! در جایی که من زندگی میکنم ( فرانسه) در طول سال شاید به ندرت دو یا سه تصادف انهم با خسارت مختصر ببینید چون اینجا قوانین سفت و سخت بازدارنده با هنجاری ها و قانون گریزی است و به صرف جریمه کردن پسنده نکرده اند. (3650041) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.