نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205466
دلجویی شاعر منتقد مجالس عزاداری از مداحان و شاعران اهل‌بیت(ع)
بخش فرهنگی الف، 27 آبان 92
رضا اسماعیلی شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت که انتشار اشعارش در نقد مجالس عزاداری باعث اعتراض و دلخوری جامعه مذهبی کشور شده بود در نامه ای خطاب به جامعه مداحان و مدیحه سران اهل بیت(ع) از سوءتفاهم پیش آمده عذرخواهی کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۸
به گزارش «الف»، متن کامل نامه رضا اسماعیلی شاعر و مدیحه‌سرا به این شرح است:

اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. (ص)
خدایا قرار ده زندگی ام را زندگی محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد.(ص)

با سلام و درود به دل شدگان و شیفتگان خاندان رسالت (علیهم السلام) و آرزوی توفیق خدمت به سلسله مطهر و نورانی آل‌الله(ع)، از آنجا که طی روزهای گذشته چاپ رباعی‌های عاشورایی اینجانب در مطبوعات و خبرگزاری‌ها باعث ایجاد سوتفاهم در بعضی از شاعران آیینی و مرثیه خوانان حضرت اباعبدالله(ع) شده است، ضروری دیدم برای رفع شبهه و پیشگیری از هر گونه برداشت نادرست از مضمون رباعی های فوق مراتب ارادت خود را به جامعه مداحان و مرثیه خوانان اصیل و فرهیخته کشور اعلام کنم و بگویم این کمترین نیز بیش از ۳۵ سال است که افتخار مداحی و مرثیه خوانی این خاندان کریم و بزرگوار ر ادارم و خدا را شاهد می گیرم که اگر در قالب رباعی ها به شیوه های غلط مرثیه خوانی اشاره کرده ام با استناد به رهنمودهای حضرت امام(قدس سره الشریف) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و به نیت تکلیف بوده است.

با این وجود امکان اشتباه و لغزش در بیان مطلب را انکار نمی کنم و از وجود مبارک و نازنین حضرت اباعبدالله (ع) بابت قصور در بیان فاخر و شایسته مطالب عذرخواهی می کنم . دیگر این که من همیشه به شاگردی شاعران و مرثیه خوانان اصیل، بصیر، فرهیخته و برجسته ای همچون: استاد حاج علی آهی، استاد مجاهدی، حاج علی انسانی، حاج سعید حدادیان، استاد سازگار و ... افتخار کرده‌ام و خودم را هم جبهه و هم سنگر این بزرگواران می‌دانم و اگر هم چیزی گفته‌ام، در کلاس این خوبان و بزرگان آموخته‌ام و به دعای خیر این عزیزان سخت محتاجم.

و کلام آخر: «اللهم اجعلني عندك وجيها بالحسين عليه السلام في الدنيا و الاخرة.»

غبار آستان اباعبدالله(ع): رضا اسماعیلی
دوشنبه ۲۷ آبان ۹۲
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۶:۵۰:۵۱
از خدا بترس نه از بنده خدا.حرفاتون کاملا درست بود واحتیاج به عذرخواهی نداره. (1781766) (alef-10)
 
آسودی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۰:۵۸:۴۵
همه این نامه توی «عندک» دعا و کلام آخرش خلاصه میشه.
این یعنی پاسخ کوتاه یک شیعه مودب و با حیا به هجمه بلند و بالا.
فاعتبروا یا اولی الابصار... (1782253) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۲:۰۳:۱۲
پس با احترام به آقایان قزوه و اسماعیلی، نتیجه می گیریم اون چهار نفر بنده خدا (رسالت بوذری ، محمود حبیبی کسبی ، شهرام شکیبا، امیرحسین مدرس) راست می گفتند و واقعاً شعرهای این دو شاعر وهن عزای امام حسین بوده که هم آقای قزوه شعرشو اصلاح کرد و هم آقای اسماعیلی عذرخواهی کرده.
این وسط برخی که کاسۀ داغ تر از آش شدند، با نمک اند. چرا که خود این دو بندۀ خدا به اشتباهشان معترفند اما این کاسه های از آش داغتر ول کن معامله نیستند و می گن که نه تو اشتباه نکردی! تو می تونی! برو بازم به امام حسین توهین کن... (1782629) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۷:۴۴:۳۲
به نقل از سایت شاعران فارسی زبان - سایت رسمی انجمن قلم ایران ، تقریظ استاد محمد علی مجاهدی بر رباعی های عاشورایی شاعر آیینی کشورمان رضا اسماعیلی را در صفحه اول خود منعکس کرده است . متن این تقریظ به شرح زیر می باشد :

بسم الله النور


واکاوی مقوله های مطرح در قرائت های متفاوتی که تا به امروز توسط مورخان ، مقتل نگاران ، متفکران و پژوهشگران از قیام ماندگار کربلا و واقعه ی خون نگار عاشورا ارائه شده ، فرصت فراخی می طلبد که از حوصله ی تنگ این مقال افزون است .

پرداختن به نقاط قوت و ضعف سروده های آیینی و نقد ساختاری و محتوایی آثار منظوم سخنوران عاشورایی سرای فارسی زبان ، و بیان فراز و فرودهایی که در سخن آنان مشاهده می شود ، امر خطیری است که باید در این عرصه ی خطر خیز صورت پذیرد و اگر عمری باشد و توفیقی ، در یک اثر مستقل پژوهشی به کندوکاو این مهم خواهیم پرداخت ، و از مولفه های الزامی و پرهیزی مطرح در عرصه ی نقد و آسیب شناسی سخن خواهیم گفت ، و ضمن جمال شناسی شعر ولایی معاصر و معرفی آثار فاخر و ماندگار شاعرام هم روزگارمان در این قلمرو و موضوع ، فهرستی مستند از کاستی ها و آفت ها را به نقد خواهیم نشست که هم اعتبار ساختاری و هم کیان محتوایی شعر ولایی – خصوصا شعر عاشورایی – و در یک کلمه حیثیت شعر آیینی معاصر را به سُخره گرفته اند .

متاسفانه در پیشینه ی مکتوب شعر عاشورایی در زبان فارسی ، جای خالی قرائت حماسی و ارزشی از فرهنگ گرانسنگ حسینی کاملا مشهود است . ولی در طول هشت سال دفاع مقدس صحنه های شگرفی را به چشم دیدیم که مفاهیم رهایی بخش و برگرفته از فرهنگ عاشورا را عینیت می بخشیدند و شاعران با کلیدواژه های : بیداری ، اعتراض ، دفاع ، پایداری ، فداکاری ، جهاد و شهادت دل سروده هایی ساختند که بعدها صبغه ی ماندگاری به خود گرفتند .

شاعران درد آشنای ما ، با رصد کردن این مفاهیم بلند و ارزشی در کالبد شکافی واقعه ی کربلا ، توانستند بین شعر مقاومت و شعر عاشورایی معاصر ارتباطی تنگاتنگ و ناگسستنی برقرار سازند که تا همیشه قرائت حماسی از فرهنگ عاشورا را فریاد کنند .

شاعر گرانمایه جناب آقای رضا اسماعیلی که از چهره های مطرح و موفق شعر مقاومت اند و در آفرینش آثار فاخر حماسی نیز دستی به تمام دارند ، این بار با مجموعه شعر « برخیز و حماسه خوان عاشورا باش » که حاوی حدود ۱۱۰ رباعی عاشورایی است ، ابعاد حماسی و ارزشی فرهنگ عاشورا را به روایت نشسته ، و مقوله های : اعتراض ، بیداری ، حماسه ، رهایی و پایداری را در نهایت هنرمندی به تصویر کشیده اند ، و با غیرتی ستودنی به پیرایش متن متین عاشورا از آلایش های گزافه و خرافه و غلو و تحریف بر خاسته و سوگواران محافل حسینی را با مفاهیم انسان ساز عاشورا آشنا ساخته اند .

اگر چه توفیق مرور همه ی رباعیات گرد آمده در این دفتر را نداشتم ، ولی با نمونه هایی از این تجربه ی موفق و دوست داشتنی زیستم و عُقده های گره خورده در گلو را گریستم که شاعری از تبار غیرت و مردمی بر ایل بیدردی نهیب می زند که : « روز بیداری فرا رسیده است . »


محمد علی مجاهدی – ۲۴ آبان ۱۳۹۲ (1787869) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۲۱:۳۶:۱۳
جرا وضعیتی شده که اگر حرف حقی متناسب منافع یک عده نیاشد ، با تریبونهایی که دارند وی را به عذر خواهی وامیدارند .
شکی نیست که متاسفانه برخی مداحان برای داغ کردن مجالس خود بد ترین توهین ها را به اهل البیت (ع) و کرامت انسانهای مسلمان شرکت کنندع میکنند .و باید بدون شو بلکه با شعور این امر را بفهمند.
علی رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اصول عزاداری توسط مداحان ، منفعت صنفی جای حق و حقیقت و کرامت دین مبین اسلام را گرفته است .
بالاخره تشکل مرتبط با این عزیزان باید بین رودربایستی با افراد و حقانیت اسلام یکی را انتخاب کند .
یا علی مدد (1783883) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۱۳:۴۹
انشاالله خداوند منان به همه دلشدگان ومومنين ومسلمانان ومداحان بصيرت وشناخت ساحت مقدس انبياو اولياالله را عنايت فرمايد . خدايا مارا با ارزشهاي حركت معصومين ع اشنابفرما . امين يارب العالمين (1781960) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۵۵:۰۶
انصافا شعرهات خیلی قشنگ بود

و مضامینش عالی ...

واقعیت رو نمیشه پنهان کرد. این مشکلات و بدعت ها در عزاداری ما وجود دارد. (1782045) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۰:۰۳:۲۵
درود بر رضا اسماعيلى
هم براى همان رباعىها و هم براى خاطر اين نامه
در هر دو صورت انسان شريفى است كه براى خدا كار كرده
اجرش با خود حضرت! (1782184) (alef-10)
 
اقبال
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۰:۲۸:۰۲
باکم از ترکان تیرانداز نیست
طعنه ی تیرآورانم می کشد



(حماسه ی حسینی)

صداها درهم می شوند

گوش هایم زنگ می زنند

کدام هیات با شکوه تراست

کدام دسته درازتر

موسیقی کدام مرثیه

ورد زبان ها شده است و

قیمه ی کدام تکیه

چرب تر

طبل ها

بزرگ تر شده اند و

گوش ها

سنگین تر

دسته ها می گذرند

مانکن های سرخ و سیاه

به تماشا ایستاده اند

دلم گرفته است

می خواهم به خانه برگردم

تا یکبار دیگر

"حماسه ی حسینی " را

مرور کنم (1782218) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۰:۰۶:۵۰
احسنت (1782556) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۹:۴۳:۲۷
آفرين بر شما (1782815) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۱:۵۳:۰۹
آقای اسماعیلی انسان شریف و پاکی است که با انگیزه خیرخواهی این اشعار را نوشته و الحق و الانصاف ضرورت داشت این مسئله را در قالب شعر یادآوری می کرد. دلجویی هم البته جای خود دارد و باید به آنها بفهماند که انگیزه اش چه بوده است. و گرنه یک مخالف امام حسین از اشعار بی ارزش خیلی هم خوشحال خواهد شد. مگر برخی مخالفان که دنبال بهانه می گردند، هم اکنون اشعار سخیف و بی مایه و عکسهای چندش آور قمه زنی و تیغ زنی را در بوق و کرنا نمی کنند؟ لذا کسی مانند آقای اسماعیلی باید این مسئله یادآور می شد که شده است. خدا خیرش بدهد. (1782346) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۲۳:۵۹:۳۷
در مراسم شیرخوارگان حسینی در صحن جامع حرم مطهر مداح محترم قضیه ای قریب به این مضمون رو بیان کردن : در حرم حضرت ابوالفضل زنی بچه اش رو شیر میداد خادم (صاحبدلی) گفت خانم چکار میکنی مگه نمی دونی اقا دلش میسوزه
منظورشون این بود بابت ستم روا شده بر علی اصغر حضرت ابالفضل مایل نیست بچه ای در حرمش شیر بخوره
منم نتیجه گرفتم پس حتما به طریق اولی حضرت مایل نیست کسی در حرمش اب بنوشه
از اونجایی که مساله غیر قابل هضمه یا من بد نتیجه گیری کردم یا خادم حرم حضرت ابالفضل چندان (صاحبدل ) نبوده یا خاکم به دهن آقایون مداح باید مواظب بیانات شون باشن (1782551) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۰:۰۳:۵۴
حرف حق تلخ ٬ حتما حرفش درست بوده این بندگان خدا بهشون بر خورده (1782555) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۰:۳۴:۴۴
"اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، پيوسته به عدالت قيام كنيد و براى خدا گواهى دهيد، هر چند به زيان خودتان يا [به زيان‏] پدر و مادر و خويشاوندان [شما] باشد. اگر [يكى از دو طرفِ دعوا] توانگر يا نيازمند باشد، باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس، از پىِ هوس نرويد كه [در نتيجه از حق‏] عدول كنيد. و اگر به انحراف گراييد يا اعراض نماييد، قطعاً خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه استو"

"حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
اندر دل آتش درا پروانه شو پروانه شو" (1782576) (alef-13)
 
javad
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۴:۳۶:۵۲
اقاي اسماعيلي حضرت به غبار استان هم نياز نداره ها!
انسان نياز داره عزيز من (1782671) (alef-13)
 
محق
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۸:۴۲:۳۴
با سلام
جناب اسماعیلی
اشعار پر محتوایی بود و بسیار بجاست . متاسفانه واقعیت تلخی است که دامن خیلی مداح نما ها رو گرفته و نباید انکار کرد
خیلی راحت و فنی میتونید یرخی از واقعیت ها رو بیان کنید
هم زبان شعر شما و هم جسارت شما ستودنی است
انشالله موثر افتد .یاحسین (1782755) (alef-13)
 
غریبی
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۹:۰۱:۱۲
من از نزدیک جناب آقای اسماعیلی نازنین را می شناسم جناب اسماعیلی انصافا شاعری متعهد و مومن و کم توقعی می باشد که در طول زندگی اجتماعی وکاری خود علی رغم کم لطفی های که در حق ایشان روا داشته اند اما همواره با ادب و بردباری رفتار نموده اند و در اشعاری که با عث سوئ تفاهم شده است قطعا از روی دلسوزی و با انگیزه خدمت به پیشگاه ائمه بوده است (1782770) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۰۹:۵۶:۵۷
جناب اسماعيلي عزيز
باسلام
به تعبير خودتان ، امام حسين(ع) غبار آستان نمي خواهد... (1782830) (alef-13)
 
عباس سعيدي
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۱:۲۳:۳۴
از جناب آقاي اسماعيلي شاعر فرهيخته وآستان بوس در گاه اهل بيت عليهم السلا م وسراينده رباعي ها ي متعهدانه ومسئولانه ناشي از درد غربت ال آلله و نگران از بروز بدعتهاي موهن وسخيف در ارتباط با عزاي اشرف اولاد آدم حضرت ابا عبدالله الحسين وخداي نا خواسته گم شدن دلدادگي وانحراف احتمالي از فلسفه قتل شاه دين وكم رنگ شدن خط سرخ شهادت
واز نقد متعهدانه ودلسوزانه شاعران ، مداحان و محبان اهل بيت عليهم آلاف التحية والثناء ناشي از نگراني تعرض به ساحت مقدس وملكوتي حريم آل الله وشور حسيني مردم در عزاي ثار الله
واز اين نامه به موقع ومناسب آقاي اسماعيلي واعلام عرض ارادت به آستان ائمه اطهار ورفع دل نگراني ودلجويي منتقدان صميمانه بايد تشكر وقدر داني نمود
خدواند همه پيروان ودلدادگان وشور آفرينان در گاه اهل بيت صلوات الله عليهم را در راه ترويج وپرورش شعائر الهي ووحياني واهلبيتي وبخصوص عزاداري هاي ما را (مورد رضايت حضرات ائمه) در خيمه وبارگاه حسين ابن علي مورد قبول قرار دهد بمنه وكرمه (1782973) (alef-13)
 
شمسی‌پور
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۱:۳۱:۲۵
جناب آقای اسماعیلی عزیز! من سالهاست با اشعار شما از دوران دفاع مقدس و حضور در کنگره‌های شعر بسیج که با همت شهید احمد رارعی شکل گرفت تا کنگره‌های شعر جنگ و دفاع مقدس تا .. آشنا و محشورم و به صفا و خلوص و اعتقاد شما در پیشگاه حق شهادت می‌دهم و اخلاق‌گرایی شما را در نگارش متن این نامه و در منش همیشگی‌تان میستایم. امیدوارم در راهی که هستید و رسالتی که بر دوش احساس میکنید موفق باشید. شما با فضایی که بعضی ناخواسته ایجاد کردند در رساندن منظورتان به مخاطبان اصلی! کاملاً موفق شده‌اید و مسئولیت‌تان را در حفظ ارزش‌های قیام عاشورا و نهضت حسینی ایفا کرده‌اید. لطف حق یارتان و اجرتان با سیدالشهدا(غ) (1782991) (alef-13)
 
جانجاني از بروجرد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۵:۲۲:۰۵
مداحاني که خودشان راوارد جريانات سياسي مي کنند قطعا مورد بي حرمتي قرارخواهند گرفت چه لزومي دارد که عزاداري امام حسين را محمل تبليغ جريانات سياسي کنند ويا از گروهي حمايت وگروه ديگر را منکوب وسرزنش نمايند خود کرده را تدبير نيست ضمنا مردم از اسمهايي که برده اي از يکيشان خيلي دلخورند من خودم شکايت او رابه اقا امام حسين وبي بي فاطمه زهرا کرده ام که انقدر خودش راوارد مسايل سياسي کرده واز يک جناح حمايت ميکند عزاي حسيني را بانيات سياسي مغشوش مينمايد (1783388) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۷:۵۱:۲۲
1: آزادی بیان!
2: اصل حرکت سید الشهدا سیاسی بود نه اسپریچوالیستی! سخن مداحان بزرگ، محضِ بصیرت و امر به معروف و نهی منکر است. لکن برخی واژگان ناپسند اجرشان را ضایع میکند و دشمن را پررو.
3: امامان معصوم خودشان عنایت کرده اند و چشم دل ذاکرینشان را بر خدعه و نفاق جماعتی گشوده اند تا ببینند و فرباد کنند و مدافع ارزشهای مذهب و انقلاب باشند.- و تاکید می کنم حیف از برخی عبارات ناپسند که به کار برده می شود.
نهایتا، شما لطفا کاسه گرم تر از آش نباشید. (1783578) (alef-10)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۰:۰۱:۱۰
حسین این بیرق و طبل و علم نیست

حسین این گریه های دم به دم نیست

حسین این نوحه و بانگ و عزا نیست

سری بر نیزه های کربلا نیست

طلوع مهربانی ها حسین است

شروع جان فشانی ها حسین است (1784148) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۲:۰۴:۰۶
کاش منتقدان اسماعیلی مانندایشان باادب نقد می کردند (1786538) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۱:۱۰:۰۹
من نمى فهمم اقاى اسماعيلى از چه چيزى عذر خواهى مى كند زيرا ان هجده رباعى هفده تايش حرفهاى درست وحسابى بود مثلا وهن مولااباعبداللهالحسين ع نيست كه ايشان را ( س ) خطاب كنيم يك رباعى هم كه مى توان به خرده گرفت تفسير هاى متعدد دارد
به نظر من اقايان چهار گانه با ان نامه تند بد اخلاق وتو هين اميز خود بايد عذر خواهى كنند
رباعى هاى اقاى اسماعيلى بيان بسيار ملايم تر مطالبى است كه شهيد والامقام مطهرى در كتاب حماسه حسينى نوشته اند
بنده خداى اسماعيلى مى داند اگر چنين نامه اى ننويسد جماعتى كه به تريبون دسترسى ودرتحريك مردم مهارت دارند ممكن است حكم تكفيرش را هم بگيرند
به نظر مى رسد اقاى اسماعيلى درمقابل هجمه بى جاى ديگران بايد حمايت شود چون صرفنظر از محتواى اشعار ايشان اگر اين باب شود كه اگر كسى از نحوه مداحى اقايان كه ديگر امروز يك شغل است انتقاد كرد چنين مورد توهين قرار گيرد وبيسواد خوانده شود جوى عوامانه ومستبدانه بر مجالسى كه در واقع تعظيم شعاير است حاكم خواهد شد وقيام حضرت سيد الشهدا عليه السلام از محتواى خودتهى ومسخ شده روايت خواهد گرديد (1787752) (alef-13)
 
mahdi
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۹:۳۷:۲۸
با سلام
با توجه به مطالب بالا و دیگر مطالب مکتوب در این مورد، نظر خود را به صورت خلاصه عرض می کنم.
مشکل ما (نه فقط در این مورد) اینست که بزرگان امری را خود ترویج می کنند بعد آنرا رها می کنند و سپس در جواب شبهات مطرح در این موضوع چون به امام حسین ع برمی گردد، بزرگان اشکالی در آن نمی بینند؛ و آن گاه که کار از کار گذشت و خرافات و بدعت ها رواج پیدا کرد و جزو اعتقادات شد؛ آنجاست که معدودی از بزرگان نه همه ایشان به مقابله بر می خیزند.
حال شما قضاوت کنید؛ از سویی ما بدعت ها و خرافات جا افتاده ای داریم و مردم به آن معتقد شده اند و از سوی دیگر بزرگان آزاد اندیشی که با این بدعت ها مبارزه می کنند و از سوی دیگر بزرگانی که حامی این بدعت ها هستند.
در این موقعیت شما بگویید مردم (مرثیه سرایان و عزاداران) این وسط تکلیفشان چیست. آیا نمی شود به ایشان حق داد در این فضای اختلاف، سردرگم شوند و آیا نمی شود کمی بزرگان حامی را مقصر دانست.
خدایا کمی ادب به منتقدان و کمی بصیرت به بزرگان عنایت بفرما. (1789920) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.