نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 330160
ورود ۱۵ هزار دانشجو معلم در مهر ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
وزير آموزش وپرورش از پيش بينی تخصيص۳۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان در بودجه سال آينده آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از سال تحصیلی آینده ۱۵ هزار دانشجو معلم با فارغ التحصیلان شدن از دانشگاه فرهنگیان و ۵ هزار نیروی آزمون استخدامی وارد چرخه آموزشی كشور می‌شوند.

به گزارش میزان، صبح امروز علی اصغر فانی در نشست خبری كه به مناسبت دهه مبارك فجر كه در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش وپرورش برگزار شد، با تبریك فرارسیدن سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی اظهار كرد: امید است حضور حداكثری مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۷ اسفند ماه بتواند سرآغاز تحولات مهم و اساسی در آینده كشور باشد .

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در دو بعد كمی و كیفی تصریح كرد: آموزش و پرورش متولی تربیت نسل آینده و تأمین كننده زیرساخت منابع انسانی كشور است و كاركرد آن علاوه بر تأمین نیروی انسانی انتقال فرهنگ از نسل گذشته به آینده است.

فانی با بیان اینكه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترك دولت و ملت است ، افزود: آموزش و پرورش با همكاری یك میلیون معلم و حضور بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه و ۷۵۰ منطقه آموزشی گسترده ترین نهاد دولتی در كشور است كه به تعبیر مقام معلم رهبری ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد و به همین دلیل است كه كوچكترین تصمیمات در این دستگاه جامعه را دستخوش تحولات اساسی قرار می دهد و از این رو اصحاب رسانه نسبت به اخبار آموزش و پرورش حساسیت زیادی دارد.

فانی در مورد اقدامات آموزش و پرورش دولت یازدهم خاطرنشان كرد: پوشش تحصیلی در دوره تحصیلی از ۳۸ و ۲ دهم درصد در سال ۹۲ به ۵۵ و ۳ دهم درصد در سال ۹۴ رسیده است كه این رشد با جهت گیری مناطق محروم و دو زبانه صورت گرفته است كه می تواند علاوه بر جلوگیری از افت تحصیلی در دوره های آتی موجبات وحدت ملی را فراهم كند.

وزیر آموزش و پرورش وضعیت آموزشی در دوره ابتدایی را بهتر از پیش دبستانی توصیف كرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی یك دوره اجباری و رسمی نیست و به همین دلیل این افزایش پوشش تحصیلی مطلوب است.

وی اضافه كرد: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در سال ۹۲ ، ۹۸ و ۳ دهم درصد و در سال ۹۴ به ۹۸ و۴۵ صدم درصد رسیده است و هرچقدر این درصد افزایش پیدا كند ،‌ارائه خدمات برای آموزش وپرورش به دلیل مشكلات فرهنگی و اقتصادی خانوارها با مشكلات بیشتری مواجه خواهد بود .

فانی را از اهداف مهم آموزش وپرورش دولت یازدهم عنوان كرد و گفت: در سال ۹۳ ، ۱۱۰ مدرسه تك دانش آموز و ۴۸۰۰ مدرسه با جمعیت كمتر از ۵ دانش آموز در كشور فعالیت می كردند كه اینها به بركت انقلاب اسلامی و تلاش برای افزایش تحت پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی است .

وزیر آموزش و پرورش، اضافه كرد: آموزش و پرورش برای جلوگیری از تولید بی سواد در كشور طرح انسداد مبادی بی سوادی را آغاز كرده است كه در مرحله ابتدایی آن در سال ۹۳ با مراجعه خانه به خانه توانسته است ۴۶ هزار كودك و در سال جاری با همین روش ۲۵ هزار كودك را در پایه اول ابتدایی جذب مدارس كند وچنانچه این اقدام صورت نمی گرفت اینها بی سوادان آینده كشور میشدند .

وی با بیان اینكه در دوره متوسطه آموزش توسط ۶ تا ۱۰ معلم متخصص صورت می گیرد، تصریح كرد: پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه ۹۴ درصد و در دوره دوم متوسطه ۸۲ درصد است و امكان تأسیس مدارس متوسطه برای چند دانش آموز میسر نیست و آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی در این مناطق اقدام به استفاده از روش های مختلفی مانند روستامركزی و شبانه روزی كرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی كشور تحصیلی می كنند اظهار كرد: اكنون به دنبال كیفی سازی این مدارس هستیم و برای تحقق آن طرح خودگردانی این مدارس را آغاز كردیم كه دانش آموزان در اوقات آزاد خود بتواند باكارهای جنبی مانند كاشت زعفران در زمین های نزدیك مدرسه و فروش آن بتوانند علاوه بر تأمین هزینه های مدرسه درآمدی برای خود داشته باشند.

فانی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان از مهر سال جاری برای ۸۳۰ هزار فرهنگی در سراسر خبر داد و تصریح كرد: بار مالی این طرح در سال ۹۳ ، ۱۳۵۰ میلیارد تومان است و این طرح در سال آینده نیز با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومان ادامه خواهد یافت كه البته پاسخ گویی زحمات معلمان نیست و باید اقدامات دیگری برای ارتقای معیشت معلمان به كار بگیریم.

وی توسعه مشاركت ها را یكی از سیاست های آموزش و پرورش دولت یازدهم خواند و خاطرنشان كرد: در سطح ملی ۲۶ تفاهم نامه و در سطح استانی ۱۲۶ تفاهم نامه با دستگاه ها و نهادهای مختلف امضاء شده است كه دستاوردهای خوبی برای هم افزایی آموزش وپرورش با سایر دستگاه ها و افزایش بهره وری در كشور ایجاد شده است .

فانی ادامه داد: ۳۷۱ مركز راهنمایی ،‌ مشاور خانواده توسط آموزش و پرورش به خانواده ها ارائه خدمات مشاوره ای می دهد كه می تواند علاوه بر حل مشكلات روان شناختی خانواده ها به تربیت مستقیم دانش آموزان نیز بپردازد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه اساسنامه طرح شهاب در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است ،‌اظهار كرد: این طرح در سال ۹۳ در ۳۲ منطقه كشور بامشاركت ۱۲۸ هزار دانش آموز آغاز شد و امسال نیز در ۶۴ منطقه و با مشاركت ۳۸۶ هزار دانش آموز ویژه پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ادامه دارد پیش بینی شده است كه در سال های آینده این طرح برای همه دانش آموزان اجرایی شود.

فانی از توسعه كتابخانه های كلاسی در مدارس ابتدایی روستایی ، عشایری و شهری با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه و اقامه نماز جماعت در ۵۵ مدرسه به امامت روحانیون و فرهنگیان از اقدامات بزرگی است كه آموزش و پرورش انجام داده و به همین دلیل است كه آموزش وپرورش در بین تمام دستگاه ها ، دستگاه ها برتر در حوزه اقامه نماز انتخاب شده است.

وی با اشاره به افزایش ۶۴ درصد بودجه آموزش وپرورش نسبت به سال ۹۲ ، خاطرنشان كرد: این افزایش بودجه در كنار مشكلات اقتصادی كشور نشان از توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش است كه امیداست در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد.

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش در ۲ سال و نیم گذشته موفق شده است در بحث المپیادهای جهانی ، ۱۲ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۷ مدال برنز كسب كند كه در تاریخ المپیادها بی نظیر بوده است .

وزیر آموزش وپرورش با انتقاد از برخی رسانه ها كه لایحه مدارس غیردولتی در مجلس را معادل خصوصی سازی استفاده می‌كنند تصریح كرد: لفظ خصوصی سازی توسط برخی رسانه ها درست نیست،‌ بلكه آموزش و پرورش با تقدیم لایحه تأسیس مدارس غیردولتی تلاش می كند به مدارسی كه ۲۷ سال با قانون موقت فعالیت می كنند وضعیت دائم بدهد كه این با خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی كاملا متفاوت است .

وی از فعالیت ۵۰۰ پژوهش سرای دانش آموزی در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در مدت آغاز به كار دولت یازدهم ۲۰۰ پژوهش سرا به مجموعه پژوهش سراهای قبلی اضافه شده است و هدف گذاری تا پایان این دولت تأسیس یك پژوهش سرا برای هر منطقه آموزشی در كشور است.

وزیر آموزش و پرورش با تقدیر از زحمات خیرین در ساخت فضاهای آموزشی خاطرنشان كرد: در سال های۹۲ و ۹۳ به ترتیب ۷۵۹۰ و ۹۰۲۴ كلاس درس و در سال ۹۴ ، ۱۰۴۱۷ كلاس درس با زیربنای یك میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع تحویل آموزش و پرورش شده است كه اینها با اعتبار خیرین ، مردم و اعتبارات دولتی انجام شده است.

فانی با بیان اینكه سند تحول بنیادین مبنای اقدامات آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است ، تصریح كرد: ستاد اجرایی و شورای راهبری اجرای سند تحول بنیادین با همكاری نخبگان و مدیران ارشد آموزش و پرورش شروع به كار كرده است و در یك برنامه مشخص منطبق بر نقشه راه ،‌فعالیت های آموزش و پرورش بین سال های ۹۵ تا ۹۹ مشخص شده است كه این برنامه در كتاب برنامه ششم توسعه به تفصیل بیان شده و فقط احكام موردنیاز برای تصویب درقالب یك كتابچه به مجلس ارائه شده است كه برخی ها تصور می كنند برنامه ششم توسعه در حوزه ‌آموزش و پرورش فقط در قالب كتابچه ارائه شده به مجلس آمده كه این موضوع درست نیست.

وزیر آموزش و پرورش از پیش بینی بودجه ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در بودجه دولت ، ردیف مشخصی با اعتبار ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان كشوری كه ۹۰ درصد آن فرهنگیان هستند در نظرگرفته شده است تا از این پس بازنشستگان مشكلی از بابت دریافت پاداش خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: برای سرانه دانش آموزی ، ردیف مشخصی در بودجه با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای سال تحصیلی آینده در نظرگرفته شده است .

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینكه تاكنون ۴۰۰ میلیون پاكت شیر بین دانش آموزان كشور توزیع شده است ، عنوان كرد: هدف گذاری تا پایان سال تحصیلی توزیع یك میلیارد پاكت شیر است كه امید است با تخصیص به موقع بودجه این مهم به سرانجام برسد.

فانی از تصویب جدول دروس متوسطه دوم در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این مصوبه نوآوری های خوبی در بحث كتابهای درسی دانش آموزان كه متأثر از اهداف سند است دیده می شود كه می توان به دروس جدیدی مانند «مدیریت خانواده و سبك زندگی» ، «تفكر و سواد رسانه ای »، «هنر»، «انسان و محیط زیست» و «سلامت و بهداشت»، و اختصاص ۲ ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم اشاره كرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه سامان دهی تعطیلات دارای متغیرهای فراوانی است خاطرنشان كرد: این اصل نیازمند كار كارشناسی كما اینكه شروع و پایان سال تحصیلی ، دارای مصوبه مجلس است و برای این سامان دهی نیازمند همكاری دستگاه های مختلف و رفع موانع قانونی آن هستیم كه البته كار ساده ای نیست .

وی به توزیع نامتوازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و مدرك تحصیلی در مناطق مختلف كشور اشاره كرد و ادامه داد: آموزش وپرورش دولت یازدهم با اتخاذ سیاست بومی گزینی در جذب نیروی انسانی از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی و براساس نیاز ۱۰ ساله فعالیت های خود را سامان دهی كرده است به نحوی كه از سال تحصیلی آینده ۱۵ هزار دانشجو معلم با فارغ التحصیلان شدن از دانشگاه فرهنگیان و ۵ هزار نیروی آزمون استخدامی وارد چرخه آموزشی كشور می شوند

فانی خاطرنشان كرد: برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز نمی توانیم فقط به یك نسخه واحد اكتفا كنیم ، بلكه شرایط هر منطقه آموزشی و تنوع كتابهای آموزشی كه متناظر دانشگاهی ندارد ، آموزش و پرورش را ناچار می كند تا از روش های تركیبی مانند، آموزش های كوتاه مدت و پودمانی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده كند.
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۸ ۲۲:۵۰:۰۴
حقوق ورودی های 93 چی شد اقاب فانی (3530273) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.