نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 417957
عامل انسانی، سیستم هوشمند را به خاکستر نشاند
بخش اجتماعی الف، ۶ آذر ۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۰
طرح جامعی که بنابود در چارچوب آن نقش عامل انسانی کنار رود به نظر می‌رسد نقش این عامل را به شکلی قابل توجه افزایش داده است. اگر تا پیش از آغاز به کار طرح کنترل هوشمند قطار اشتباه فردی، حوادث کوچکی را رقم زد که عبور از آن‌ها دشوار بود حالا سیستم کنترل هوشمند فاجعه‌ای را به بار آورده که نتیجه‌اش مرگ ۴۵ مسافر است.

سیستم حمل و نقل ریلی در طول سال‌های گذشته تلاش کرده جایگاه خود را در رقابت با دیگر شقوق حمل و نقل ارتقاء بدهد. برای رسیدن به این مهم یک موضوع اهمیتی حیاتی دارد و آن ارتقاء جایگاه راه‌آهن و اثبات مزیت نسبی آن با دیگر بخش‌ها است.

در کنار هزینه پایین، کاهش آلودگی و تلاش برای افزایش سرعت راه‌آهن یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های خود را در قیاس با جاده در ایمنی بالا تعریف کرده است.

پایین‌ بودن قابل توجه آمار تصادفات و تلفات در سفرهای ریلی در قیاس با آن‌چه در جاده‌های ایران می‌گذرد باعث شده عرصه ریلی در این حوزه خود را مطرح کند.

در چنین فضایی وقوع فاجعه‌ای که منجر به آتش گرفتن چند واگن شده و مسافران را سوزانده است قطعا می‌تواند برای عرصه ریلی ایران زنگ خطری بزرگ به صدا دراورده و آن‌چه در طول این سال‌ها رشته شده را پنبه کند. به خصوص که این اتفاق در مسیری افتاده که بیشترین توجهات به آن صورت می‌گیرد و اصلی ترین امکانات کشور در آن بسیج شده است.

به گزارش ایسنا*مسیر ریلی مشهد به عنوان پرترافیک ترین مسیر ریلی ایران در طول‌ سال‌های گذشته با چند طرح توسعه‌ای مهم روبرو شده است. پس از آنکه با پیگیری‌های صورت گرفته خط تهران-مشهد دو خطه شد، راه‌آهن دوبرنامه ریزی دیگر برای توسعه این حوزه به کار بست. در کنار آن دو برنامه دیگر نیز از سوی راه‌آهن در دستور کار قرار گرفت.

یکی از آن‌ها بحث برقی سازی خط ریلی تهران مشهد بود که بناست در طول سال‌های آینده سرعت رفت و آمد در این محور را افزایش دهد و دیگری اولویت دادن به این خط ریلی مهم در به کار بستن کنترل هوشمند قطار ATC بود.

این سیستم که از سال‌ها پیش به عنوان یکی از اولیت‌های ریلی ایران مطرح بوده است با سروصدای زیاد و البته امیدواری‌های گسترده کار خود را آغاز کرد. همانطور که تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان نشان می‌دهد برای کاهش قابل توجه تصادفات ریلی و البته ارتقا بهره‌وری در استفاده از این خطوط، سیستم‌های هوشمند کارایی بسیار بیشتری از مدیریت انسانی دارند. موضوعی که نیاز به آن در ایران نیز احساس شد اما به نظر می‌رسد در عرصه عمل نتوانسته خود را اثبات کند.

یکی از نخستین اطلاعاتی که در رابطه با ATC ارائه شد از سوی پورسیداقایی –مدیرعامل شرکت راه‌آهن- بود. او در جریان نشست خبری خود در پنجم شهریور ۱۳۹۳ درباره این طرح اظهار کرد: این سیستم هوشمند که باعث می شود سرعت قطار از مرکز قابل کنترل باشد از یک سو ایمنی راه‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با کنترل خودکار سرعت‌ها و مدیریت آن در قوس‌های ریلی زمان سفر را نیز کوتاه می کند. او در همان نشست اعلام کرد اجرای ATC در مسیر تهران-مشهد تمام شده و با نهایی شده تست‌ها از پاییز ۱۳۹۳ رسما کار خود را آغاز می‌کند.

با اجرای این سیستم کنترل هوشمند افزایش بهره‌وری این خط نیز بالا رفت تا جایی که امکان تردد حدود ۲۰۰ قطار در شبانه روز از این مسیر به وجود آمد.

در شرایطی که به نظر می‌رسد این سیستم به خوبی جای پای خود را محکم کرده و می‌تواند پس از تهران-مشهد در دیگر مسیرهای ریلی مهم نیز فعال شود اما در نهایت نتیجه استفاده از سیستم به فاجعه‌ای بزرگ منجر شد.

صبح روز گذشته پس از برخورد دو قطار با یکدیگر حدود ۴۵ مسافر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز به بیمارستان منتقل شدند. علت اصلی این حادثه با وجود تمام پیگیری‌ها همچنان عامل انسانی معرفی شد. از قرار معلوم زمانی که سیستم کنترل هوشمند دستور توقف قطار را با قرمز شدن چراغ ثبت کرده عامل انسانی حاضر در ایستگاه در حال تعویض شیفت بوده است و فرد جدید بدون اطلاع از شرایط بیرونی، سردی هوا را احتمال قرمز شدن امکان تردد تصور کرده است.

این روایت از حادثه روز گذشته این سوال بسیار مهم را به وجود می‌آورد که اگر بنا بوده با اجرای سیستم کنترل هوشمند نقش عامل انسانی در تصادفات ریلی به حداقل کاهش یابد و حتی امکان کنترل قطار از بیرون لکوموتیو نیز به وجود آید، پس محوریت عامل انسانی در حادثه روز گذشته چطور پدید آمده است و اگر بناست همچنان این شرایط ادامه داشته باشد چطور می‌توان بر روی سرمایه گذاری گسترده در حوزه سیستم کنترل هوشند قطار حساب کرد وانرا به دیگر خط‌های ریلی کشور انتقال داد.

مسئله‌ای که شاید با خاموش شدن واگن‌های حادثه روز گذشته، شعله آن دوباره زبانه بکشد.
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار
 
غمگین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۵:۰۹:۰۴
آقای روحانی

برخورد قطار در دنیای پیشرفته امروز مایه شرمساری است

با این جور حوادث داریم جهان سوم بودن خودمون رو داد میزنیم (4033274) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۹:۰۲:۲۸
مگه شک داری که جهان سومی هستیم ؟! (4033729) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۹:۵۷:۲۲
تو کمتر از یک ماه تو آمریما و اسپانیا و هند هم قطارها به هم برخورد کردن... (4033818) (alef-3)
 
مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۲۲:۲۹:۰۳
در کشورهای نامبرده ده ها هزار کیلومتر راه اهن وجود داشته و هزاران سفر ریلی روزانه انجام میشود. بویژه هندوستان که راه اهن روش اصلی مسافرت است با طول 128 هزار کیلومتر و جابجایی بیش از هشت میلیارد مسافر در سال و اصلا قابل مقایسه با ایران با ده هزار کیلومتر راه اهن نیست. (4034186) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۱:۵۳:۴۰
در کشورهای نامبرده سرانه درآمد چندین برابر ماست! مردمش سالانه صدها میلیارددلار و یا بیشتر مالیات میدن از تولید و کسب و کاری که ساختن! (4036133) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۵:۲۵:۳۸
از کار کسی که دستور به حرکت داده تعجب میکنم، چطور بدون بررسی تمام احتمالاتی که منجر به صدور توقف توسط ATC شده این کار روکرده.
مقصر اصلی این وضعیت فرهنگی آموزشی هست.
خروج از ریل، شاید قابل فهم باشه ولی برخورد دو قطار در مسیر با دو ریل مجزای تهران مشهد واقعافاجعه است.
من گمان میکنم برای جلوگیری از تکرار حادثه، اطلاعات اصلی مسیر توسط دوسیستم مجزا جمع آوری و برای ایستگاه ها و لوکوموتیو رانها ارسال شود.
تا حتی اگر شخصی عمدا یا از روی سهل انگاری اشتباهی مرتکب بشه، فاجه پیش نیاد. (4033307) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۲:۴۹
علم و منطق در همه چیز باید در اولویت باشد . شنیدم سوزنبان گفته قرمز بودن چراغ به خاطر سرمای هواست! چطور بدون دلیل علمی و تحقیق چنین حکمی داده است ؟ (4034246) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۵:۴۴:۳۷
متاسفانه به مردم اطلاعات درست و کارشناسانه نمی دهند (4033346) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۶:۰۲
آیا شما دروغهای آنها را باور میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سیستم هوشمند اگر وجود داشت که دیگر عامل انسانی باعث این مصیبت نمیشد. آن افرادی که به دروغ از وجود سیستم هوشمند خبر میدادند همگی باید عزل شوند. (4033411) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۶:۴۳
جون مردم مهمه؟ (4033413) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۳:۲۵
کنترل هوشمندی که به دست ایرانی ها بی افتد همین می شود (4033422) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۷:۱۰
برای ملت متاسفم که خواهان همچنین مسئولین بی مسئولیتی هستند در حالی که هیچ کس مسئولیت این حادثه رو به عهده نگرفته و استعفا نداده این کمال وقاحته (4033428) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۹:۲۱:۳۰
یعنی الان استعفا بدهند وکس دیگری بیاید مشکل حل میشود ؟ در هر دولتی با هر مسئولی همیشه این حوادث را داشته ایم ! (4033755) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۶:۴۴:۰۷
وقتی از چیزی اطلاع ندارید بیخود اظهار نظر ننموده و خواننده بیخبر را دچار اشتباه ننمایید. هر سیستم هوشمندی توسط عامل انسانی میتواند فعال یا غیر فعال شود. عدم آموزش صحیح به کارکنان میتواند چنین فاجعه هایی را ببار بیاورد. هنگامیکه نفر اول شیفت حداقل یک یادداشت هشدار دهنده برای نفر بعد نمیگذارد و نفر شیفت تعویض شده نیز بدون بررسی و یا پرسش از مرکز سیستم را غیر فعال مینماید دیگر اشکال از سیستم هوشمند نیست ، اشکال از مدیریت سیستم است . (4033467) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۸:۵۰:۰۴
یادداشت رو خوب اومدی !!
سیستم هوشمند
یادداشت
دولت راستگویان
همه به هم ربط داره (4033709) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۶:۱۵:۳۴
باید یادداشت کامپیوتری وجود داشته باشه که نفر بعدی حتما اون رو ببینه. (4035570) (alef-3)
 
seyed
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۱۹:۰۸:۵۵
دقیقا درست گفتی، آفرین (4033735) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۴:۲۸
تمام سیستمهای مملکت ما همینطوری هستند . (4034253) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۶ ۲۰:۰۳:۱۱
این چه سیستم و نرم افزاری که یا داشت اداری میخواهد (4033824) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۲:۰۷:۳۵
سیستم را کامل کنید تا در صورت دستور انسانی غلط اخطار تصادف به چند جا بدهد یکی بالاخره اقدام خواهد کرد. باید آژیر می کشید. (4036149) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۲:۵۳:۰۲
یعنی میخواهید عنوان کنید که دنیا با سیستم هوشمند ریلی دارد اشتباه میکند، اشتباه میکنید. (4037067) (alef-13)
 
کاتب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۹ ۰۰:۵۴:۴۲
گرچه میدانم بنده رو بلاک کردن و نظرات بنده رو منتشر نگینی ولی جهت اتمام حجت در روز باز پسین اعلام میدارم که مانند مسئله بخیه کشی بیمارستان اصفهان باز هم به انحراف کشیده شده موضوع جدید.در آن مسئله چرایی گرانی هزینه بخیه بیمارستانی در هیاهو گم شد .در مسئله حادثه قطار نیز به هر دلیل که باشد.عدم مدیریت بحران ؛عدم کمک نهادهای نظامی که امکانات زیادی برای امداد و نجات دارند؛عدم کمک خواهی از آنها؛عدم استفاده از هواپیماهای سم پاش جهت خاموش کردن آتش که منطقه فراوان هست.اساسا عدم وجود کپسولهای آتش نشانی در هر دو قطار؛عدم استفاده از آب واگنها؛عدم انقلاب کپسول آتش نشانی از ایستگاه که بسیار نزدیک بوده و.....تمام توجهات به طرف سیستم کنترل منحرف گردیده .چون احتمالا یک عده ای خواب واردات تحت عنوان تجهیزات کنترلی دارند. (4038844) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.