نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 313051
چرا ایرانی‌ها زیاد تصادف می‌کنند؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰
مرگ و میر افراد در کشور ما به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله شایع‌ترین آنها بیماری‌های قلبی وعروقی، سکته مغزی، دیابت و بیماری‌های تنفسی است. وزرات بهداشت در چند سال گذشته، حوادث ترافیکی را نیز به عوامل فوق افزوده است. متاسفانه تعداد سوانح ترافیکی رو به افزایش بوده و صدها نفر در سال جان خود را در چنین سوانحی از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، مردان ۳.۵ برابر بیشتر از زنان جان خود را در اثر سوانح ترافیکی از دست می‌دهند. با توجه به این آمار باید اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای برای آشنایی هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم با این واقعیت دردناک و اسف‌بار افزایش یابد تا شاهد کاهش هر چه بیشتر آمار سوانح ترافیکی باشیم و باعث شویم مردم تا جایی که امکان دارد قربانی حوادث رانندگی و ترافیکی نشوند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی در این رابطه به ایسنا می‌گوید: تعداد ماموریت‌های انجام شده اورژانس ۱۱۵ استان در هشت ماهه اول سال ۹۳ و در بخش شهری، ۵۹۹۷ مورد بود که در این ماموریت‌ها ۸۳ نفر فوت کردند، ۶۰۳ نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ۶۰۸۹ نفر به ببمارستان منتقل شدند.

روزبه رجایی ادامه می‌دهد: در هشت ماهه اول سال جاری نیز ۶۷۲۰ مورد ماموریت انجام شده که ۹۶ نفر فوت کردند، ۶۱۲ نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ۶۷۵۷ نفر به بیمارستان‌های استان منتقل شدند.

به گفته وی، میزان ماموریت‌ها، تعداد فوتی‌ها، تعداد درمان‌های سرپایی و تعداد نفرات منتقل شده به بیمارستان در هشت ماهه نخست سال جاری به ترتیب ۱۲.۰۵، ۹.۰۹، ۱.۳۲ و ۱۰.۹۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به آمار مربوط به بخش جاده‌ای تصریح می‌کند: در این بخش نیز در سال ۹۳، بیش از ۳۱۱۶ ماموریت با ۱۱۳ فوتی را شاهد بودیم و همچنین ۴۰۰۴ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۳۴۱۶ نفر به بیمارستان منتقل شدند.

رجایی تصریح می‌کند: در بخش جاده‌ای تاکنون ۳۵۳۸ ماموریت انجام شده که ۱۳۲ نفر فوت کردند، ۵۰۴ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۳۸۰۷ نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند.

وی عنوان می‌کند: در این بخش نیز تعداد ماموریت‌ها، تعداد فوتی‌ها، مداوا شوندگان سرپایی و همچنین منتقل شدگان به بیمارستان‌ها به ترتیب ۱۳.۵۴، ۱۶.۸۱، ۲۴.۷۵ و ۱۱.۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات موجود این مرکز در استان می‌پردازد و می‌افزاید: متاسفانه در جذب نیروی انسانی برای این مرکز، مشکلاتی وجود دارد، همچنین این مرکز برای مناطق کوهستانی، فاقد آمبولانس‌های دو دیفرانسیلی است.

رجایی با اشاره به فعالیت‌های بسیار درخشان این مرکز با اورژانس هوایی و موتوری عنوان کرد: برای افزایش خدمات رسانی به مردم، نیاز است که چند مرکز اورژانس نیز در مرکز شهر تبریز ایجاد شود.

حبیب حسینقلی‌زاده، یکی از تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ نیز در گفت‌وگو با ایسنا در تبیین توصیه‌های مرکز مدیریت حوادث استان در خصوص حوادث ترافیکی می‌گوید: هم استانی‌های عزیز باید بدانند که در تماس با اورژانس ۱۱۵ ضمن حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه، تعداد مصدومان، وجود خطرات احتمالی از قبیل لوله گاز و منبع انفجار و روغن و... را حتما اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: چون در اتوبان‌ها و برخی جاده‌ها امکان دور زدن نیست، اعلام لاین تصادف باعث می‌شود تا نزدیک‌ترین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در مسیر به محل حادثه اعزام شود.

وی تصریح می‌کند: تجمع در محل حادثه هم منجر به امکان بروز حوادث بعدی می‌شود و هم در رسیدن خودروهای امدادی مانع تراشی می‌کند. مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حواث و فوریت‌های پزشکی تصریح می‌کند: امدادرسانی برای مصدومان حوادث با اصول ویژه پزشکی انجام می‌شود و اگر خارج از این اصول انجام شود، منجر به صدمات جبران ناپذیری، از قبیل قطع نخاع و اعصاب و عروق خواهد شد.

حسینقلی‌زاده ابراز می‌کند: هیاهو و جنجال در صحنه حادثه، ضمن بروز تنش برای مصدومان، امکان ارائه خدمات صحیح به مصدومان را کاهش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: آلارم و آژیر آمبولانس نشانگر اعزام آمبولانس به بالین مصدوم یا در حین انتقال آن است، در این مواقع خودروهای عبوری موظف به بردن خودرو خود به منتهی الیه جاده و ایستادن هستند.

وی می‌گوید: تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ در حین انتقال مصدوم، نسبت به وضعیت مصدوم حرکت می‌کنند و گاها مجبور به حرکت با سرعت پایین هستند و نباید خودروها در این رابطه مشکل تراشی کنند. در حوادث جاده‌ای که شب‌ها اتفاق میفتد حتما گذاشتن چند علامت شب‌نما برای مشخص شدن و جلوگیری از تصادفات بعدی الزامیست.

حسینقلی‌زاده می‌گوید: کمربند ایمنی ضامن سلامتی در تصادفات است و حیاتی‌ترین نقاط بدن، یعنی سر و سینه را نگه می‌دارد، کمربند ایمنی باید توسط تمام سرنشین‌ها بسته شود.

وی تصریح می‌کند: از نشاندن کودکان در صندلی جلو باید خودداری شود، چون سیستم اسکلتی کودکان مستحکم نیست و در تصادفاتی که کودکان در صندلی جلو نشسته بودند، صدمات جبران ناپذیری را شاهد بودیم. کلاه ایمنی برای موتورسوران در حین تصادف باعث می‌شود تا ضربه به سر کاهش یابد. حرکت دادن بیماران تصادفی که از درد گردن و کمر شاکی هستند، نباید بی‌محابا انجام شود، چون صدمات فراوانی به‌دنبال دارد.

فوت ۴۰۸ نفر در پی تصادفات رانندگی
فرمانده پلیس راه آذربایجان شرقی می‌گوید: ۴۰۸ نفر در اثر تصادفات رانندگی و در هشت ماهه نخست سال جاری جان خود را از دست دادند.

سرهنگ جواد ناموران از فعالیت شبانه روزی ۱۲ پاسگاه دائم و دو پاسگاه مصوب غیردائم در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی خبر می‌دهد و می‌گوید: مسافت راه‌های استان ۱۴ هزار کیلومتر است که از این میزان، ۲۰۴ کیلومتر به صورت آزادراه و ۳۰۰ کیلومتر به صورت بزرگراه است که به صورت دو بانده فعالیت می‌کنند.

به گفته وی استان آذربایجان‌شرقی در حدود ۱۴۰ کیلومتر جاده مرزی مشترک با سه کشور نخجوان، ارمنستان و آذربایجان دارد.

فرمانده پلیس راه استان تصریح می‌کند: هفت گردنه مهم و پرتردد کشور همچون شیبلی در این استان قرار دارد. ۱۰۲۹ کیلومتر، مسافت جاده‌های اصلی، ۱۷۲۳ کیلومتر مسافت جاده‌های فرعی و ۱۰۶۲ کیلومتر مسافت جاده‌های روستایی است.

ناموران اظهار می‌کند: بر اساس آمار شش ماهه نخست سال جاری، تعداد فوتی‌های تصادفات رانندگی در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک نفر افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه ۴۰۸ نفر در هشت ماهه نخست سال جاری، جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند عنوان می‌کند: از این تعداد، ۱۵۰ نفر از رانندگان وسائط نقلیه جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه بیشترین آمار فوتی مربوط به سرنشینان بوده است.

ناموران در همین راستا ادامه می‌دهد: از ۴۰۸ نفر فوتی در تصادفات رانندگی، ۸۳ نفر راکب موتور سیکلت بوده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی( هم راننده و هم تمامی سرنشینان خودرو) می‌گوید: بستن کمربند ایمنی در داخل شهرها برای رانندگان و در خارج از شهرها هم برای رانندگان و هم برای تمامی سرنشینان جلو و عقب اجباری است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، پلیس، برخورد شدید قانونی خواهد داشت.

به گفته وی، با توجه به آغاز فصل سرما، طرح‌های فرماندهی انتظامی پلیس راه استان همزمان با سراسر کشور در راستای کاهش سوانح رانندگی و آمار فوتی‌های ناشی از این تصادفات آغاز شده است.

لزوم کنترل خشم موجود در میان افراد جامعه برای کاهش سوانح رانندگی
یک روانشناس در این باره می‌گوید: در بروز حوادث رانندگی هم برخی عوامل فردی و هم بسیاری از عوامل محیطی و ساختاری در زندگی انسان‌ها و ایجاد حالت‌های استرس و تنش‌زا نقش دارند.

سهیلا ناموران اظهار می‌کند: متاسفانه برخی مشکلات در کشور و حتی در استان وجود دارد که باعث می‌شود میزان تنش و استرس در بین افراد افزایش یابد. به عنوان مثال به دلیل آماده نبودن برخی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، تنش‌هایی بین دو راننده که یکی از آن ‌ا مرد و یکی زن است ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی سیستم شهری و نقش مهم آن در کاهش تنش‌های فردی و اجتماعی خاطرنشان می‌کند: باید تمامی دستگاه‌های متولی با کمک خود مردم و رسانه‌ها، سطح فرهنگی و آداب اجتماعی را افزایش داده، خشم را کنترل کرده و اعتراض خود را به صورت جرأت‌مندانه و مسالمت‌آمیز مطرح کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مردم ما، با کمترین آموزش‌های مهارت روانشناختی درگیر هستند، اظهار می‌کند: نگاه‌های جنسیتی (انتظارات نقش جنسیتی) که در ذهن افراد است از دیگر عوامل مهم دخیل در ایجاد تنش‌های اجتماعی و ایجاد حالت‌های استرس‌زا است.

به گفته ناموران افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی نیز نقش بسیار فزاینده‌ای در این خصوص دارد و هر چقدر که افراد در محیط‌هایی با شاخص‌های توسعه یافتگی بیشتر زندگی کنند خواهند توانست به سطح بسیار بالایی از آرامش روانی فردی و اجتماعی دست یابند و این امر از بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی پیشگیری می‌کند.
 
کلمات کلیدی : تصادف
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۵:۳۸:۵۴
برای اینکه در ایران فرهنگ رانندگی درست را نمی دانند انها هم که مثلا رعایت می کنند برای جریمه نشدن است. (3348868) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۵:۴۳:۰۰
چون مرض دارند نه ماشین استاندارد است نه جاده ها نه قانون اجرا میشود ووووو کلا ابر و بادو مه و خورشید و فلک در کارند که ایرانیان تصادف کنند (3348881) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۶:۲۹:۵۹
چون از خودروي پرايد استفاده مي كنند (3348957) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۷:۲۳:۰۷
علاوه بر نا ایمن بودن خودرو از یکسو و غیر استاندارد بودن جاده ها از طراحی گرفته تا غیر اصولی ، ناگویا و حتی منحرف کننده بودن علائم نصب شده از دیگر سو، متأسفانه خطای انسانی و در رأس آن و از همه بدتر منیت و خودخواهی و بی اعتنائی به حقوق دیگر رانندگان، باعث در اوج بودن همیشگی این آمار ناخوشایند جاده های ایران در کل جهان !!! میباشد ؛ (3349040) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۷:۳۸:۵۱
به غیر از سرعت غیر مجاز که مناسب خیابون های تنگ ایران نیست بدترین مشکل رانندگی در ایران یکی تعویض مداوم لاین و اون یکی سبقت از راسته. اگه هر کسی تو لاین خودش حرکت کنه و هی برای یکی دو متر جلو افتادن به چپ و راست نپیچه این قدر ترافیک ایجاد نمی شه. سبقت از راست هم که باعث می شه ادم ندونه حواسش باید به جلو باشه یا نگران ماشینی باشه که از راست سبقت می گیره. راهنما زدن هم که بعد از گرفتن گواهینامه به کل به فراموشی سپرده می شه. و اما مشکل اصلی دیگه برمی گرده به کمبود پارکینگ و جای پارک که توقف دوبله و گاها سوبله! یه خیابون رو از اول تا اخر بند میاره. مشکل بعدی تکون ندادن ماشین ها بعد از بروز تصادفه انگار که صحنه قتله. سپر یه ماشین می ماله به سپر ماشین دیگه و به جای اینکه بکشن کنار پارک کنن صدها نفر باید تا چند کیلومتر تو ترافیک گیر کنن و تاوان اشتباه دو تا راننده بی دقت رو بپردازن. و اما مشکل عجیبی که من حداقل تو تبریز متوجه اش شدم اینه که هیچ جا اصلا ... (3349060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۰۹:۱۷:۳۲
وقتی حداقل سرعت مجاز در فرهنگ رانندگی ما هیچ مفهومی ندارد و رانندگان به راحتی لاین سرعت را اشغال کرده با سرعت بیست کیلومتر و کمتر و با احتیاط کامل ! رانندگی میکنند چاره ای بجز سبقت از راست یا لایی کشیدن برای دیگران میگذارند ؟!
کسی تاکنون دیده یا حتی شنیده که یک نفر به خاطر سرعت کم غیر مجاز در محیط شهری جریمه شده باشد ؟

کار بسیار خطرناک نیز حرکت از سمت مقابل در خیابانهای دوطرفه است. به محض بروز ازدحام در مسیر خودی ، رانندگان باند مقابل را اشغال مینمایند و پلیس نیز هیچ برخورد جدی با این رویه خطر ساز ندارد.

برای رضای خدا مثلا نمایندگان مجلس آمار یک دوره از قبوض جریمه را بررسی نمایند اگر بیشترین تخلف ثبت شده نبستن کمربند آن هم در خیابانهای کلاس بالای شهر که خودروها سرعت بسیار کمی هم در تردد دارند نبود !! (3352015) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۸:۲۲:۱۱
عدم وجود خودروهای استاندارد، عدم طراحی و اجرای جاده‌های استاندارد، عدم اموزش مناسب و به روز برای رانندگان و پلیس و اورژانس و ... ، عدم ارایه بیمه‌های کارا، عدم وجود قوانین به روز و تخصصی و .... همه و همه زاییده تفکری است که برای جان انسان ارزشی قایل نیست. وقتی منِ ایرانی برای جان خود و ایمنی خود ارزشی قایل نیستم، وگرنه خودرو استاندارد تولید می‌کردم و می‌خریدم وگرنه جاده استاندارد طراحی و اجرا می‌‌کردم ، وگرنه اموزش صحیح و به‌روز ارایه می‌کردم و مطالبه می‌کردم، وگرنه قوانین کارا و به‌روز تصویب می‌کردم و ... ، چرا به فکر جان بقیه باشم؟؟ مگر طراحان و مجریان جاده‌های غیر استاندارد ما خودشان در همین جاده‌ها رانندگی نمی‌کنند؟ مگر خودروسازان و قطعه‌سازان ما خودشان و عزیزانشان در معرض همین خودروهای غیر استاندارد و قدیمی نیستند؟ مگر قانون‌گزاران ما خودشان و عزیزانشان با همین قوانین اغلب قدیمی و غلط مواجه نیستند و مگر .... ، !!!!!!
باید تک تک ما برای جان خودمان و عزیزانمان در زمانی که زنده هستیم و هستند، ارزش قایل باشیم. (3349110) (alef-11)
 
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۸:۵۶:۱۸
علت تصادفات و مرگ و میر ایرانیان در اثر ان فقط یک چیز است!!!

عدم رعایت حق و حقوق دیگران

ما مردمی شدیم که بهر قیمتی فقط میخواهیم گلیم خودمان را از اب بکشیم و هیچگونه حقی برای دیگران قائل نیستیم

عبور ازچراغ قرمز . پارک کردن جلوی پارکینگ مردم . سبقت گرفتن از سمت راست و حتی شانه خاکی . حرکات مارپیچ و لایی کشیدن دراتوبان و ...
همگی نمونه هایی از این است که مردم ما فکر میکنند فقط خودشان باید به کارشان برسند و مردم اهمیتی ندارند (3349159) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۰:۰۴:۲۵
قوانین رانندگی در ایران به روز نشده و مردم هم به قانون گریزی عادت کرده اند، فرض کنید در برخی کشورهای غربی عبور از اتوبوس مدرسه در حالی که دانش آموز از آن سوار و پیاده می شود می تواند تا چند هزار دلار جریمه و حتی زندان را به دنبال داشته باشد. (3349285) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۱:۰۵:۳۳
نه رفتار ترافیکی نه اتومبیل نه جاده درست پس تصادفات بیشتر (3349390) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۱:۲۴:۳۲
سرعت زیاد /رعایت نکردن فاصله/پایین بودن جریمه ها/سبقت های غیر مجاز باعث از دست رفتن زندگی مردم شده خواهشمندم از مردم بخصوص جوانان که به راحتی با زندگیشون بازی نکنن و اعصاب و روانشون رو رو پدال گاز تخلیه نکنن (3349415) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۲:۵۱:۴۱
نقش ضعیف پلیس و نظارت اصلی ترین عامل تصادف در ایران است. (3349513) (alef-11)
 
یک محقق
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۲۳:۲۳:۵۸
علت اصلی زیاد بودن تصادفات در ایران عموما به مشکلات روانی و روحی برمیگردد ولی متاسفانه بسیاری از ما نمیخواهیم به این مطلب فکر کنیم. (3349553) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۰۱:۴۶:۴۴
به دلایل ذیل ایرانیها بیشتر تصادف میکنند 1-استاندارد نبودن معابر 2- استاندارد نبودن خودروها 3- عدم تناسب تعداد خودرو ها با معابر 4-ضعف و تحریک اعصاب راننده گان 5-فشار پلیس به مردم بجای فشار به سازند ه گان خودرو و مسئولین راه و ترابری و 6-..... (3349689) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.