نظر منتشر شده
۵۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 130559
بی کفایتی مجلس در انتخاب رئیس جمهور
دکتر یاسر سبحانی فرد
انتخاب ریاست جمهور به وسیله مجلس ما را در خطر بزرگتری به نام لابی ها و چانه زنی ها دچار خواهد ساخت. امری که در موارد بسیار در مجالس مختلف رخ داده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۵
پس از مثال رهبری عالی کشور در باز بودن مباحث سیاسی بزرگ حتی در حد خروج نحوه انتخاب ریاست جمهوری از حالت ریاستی به پارلمانی ، برخی این مثال را به عنوان برنامه ای برای تغییر روش انتخاب ریاست جمهوری بر شمرده و با اعتماد به نفس همیشگی باز هم این را به قوت خود و ضعف نظام تعبیر نمودند.نوشتار پیش رو با توجه به رفتارهای منفی مجلس در پس نشان دادن این حقیقت است که مجلس در حال حاضر در حدی نیست که بتواند رئیس جمهور را انتخاب کند .این دلایل در چهار دسته زیر قابل ذکر می باشند:

نمایندگانی به شدت منفعت گرا
نگاهی به موضوعات و روشهای تدوین قانون در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که با وجود سلامت بسیاری از نمایندگان و با وجود تصویب قوانین مفید بسیار ، در مجموع تا کنون نمایندگان در هیچ یک از مجالس هشتگانه و در دوره زمامداری هیچ یک از احزاب و جناح های سیاسی ، قانونی را تصویب نکرده اند که به طور قطع منافع آنها را در خطر بیندازد. بررسی های نه چندان عمیق نشان می دهد که نمایندگان نه تنها قوانینی بر خلاف منافع خود تصویب نکرده اند بلکه در بسیاری از موارد به طرز وقاهت آمیزی به طور علنی قوانینی تبعیض آمیز و به نفع خود تصویب کرده اند. قوانین تبعیض آمیز انتخاباتی ، قوانینی در جهت افزایش تسهیلات و امکانات مادی اعطایی به نمایندگان در تمامی مجالس گذشته با هر گرایشی مخرج مشترک احزاب و جناح ها بوده است .همچنین قانون اخیر حقوق مادام العمر برای مقامات نمونه های بارزی از منفعت گرایی شدید نمایندگان می باشد که سوالاتی همچون سوالات زیر را در اذهان عبور می دهد سوالاتی مانند اینکه که:
 
اگر اختیار انتخاب ریاست جمهور بر عهده چنین نمایندگانی باشد چه تضمینی دارد که نمایندگان رئیس جمهوری را انتخاب نکنند به شرط اینکه منافع آنها را تامین کند؟ آیا در این حالت بین منافع مردم و نمایندگان منفعت جو احتمال تعارض وجود ندارد؟ در صورتی که بین منافع مردم و نمایندگان تعارضی پیش بیاید منافع مردمی مهم است یا منافع نمایندگان؟آیا در این حالت رئیس جمهور به مردم پاسخگوست یا نمایندگان و منافعشان؟

نمایندگانی عوامتر از مردم
یکی از مهمترین دلایلی که موافقان انتخاب ریاست جمهوری از طریق مجلس بر آن تکیه دارند انتخاب دقیق تر و تخصصی تر ریاست جمهور می باشد اما این دلیل خود موجب بطلان روش مورد نظر آنهاست. صحبتها، سخنرانی ها و رفتارهای نمایندگان در مجالس گوناگون نشان داده که متاسفانه اکثر نمایندگان انتخاب شده تفاوت محسوس و معناداری با میانگین مردم از نظر عمق رفتار تخصصی و سیاسی نداشته و حتی در برخی موارد عقب تر از مردم حرکت کرده و می کنند.کیست که نداند در هر دوره مجلس این عده قلیلی هستند که جهت گیری های مجلس را مشخص کرده و سایر نمایندگان به مانند دنباله ای شخص گرا به دنبال افراد پرنفوذ مورد نظر خود اظهار نظر و رای می کنند. وجود نگاههای محلی مزیدی بر علتی شده که نمایندگان طی آن منافع ملی را پس از اولویت های محلی قرار می دهند تا بتوانند تجدید رای خود در دوره آتی مجلس را تضمین کنند. در برخی از کشورها هر نماینده مجلس دارای مشاورانی است که موجب می شوند قیام و قعود و رای دادن آنها در مجلس از عمق بیشتری برخوردار باشد و این واقعیتی است که در ایران دیده نمی شود.

نمایندگانی متاثر از لابی قدرتمندان
یکی از اشکالاتی که بر انتخاب مستقیم ریاست جمهوری توسط مردم گرفته می شود این است که مردم تحت تاثیر امواج تبلیغاتی دچار رفتارهای توده گرایانه یا پاپیولیستی شده و همچون گله های سرگردان از طریق احساس جمعی رفتار سیاسی خود را بروز می دهند. اگر چه این از اشکالات دموکراسی توده گرایانه است اما باید توجه داشت که در مقابل انتخاب ریاست جمهور به وسیله مجلس ما را در خطر بزرگتری به نام لابی ها و چانه زنی ها دچار خواهد ساخت. امری که در موارد بسیار در مجالس مختلف رخ داده است .

نمایندگان در بسیاری از موارد همچون موضوع وقف دانشگاه آزاد ، مستثنی کردن رئیس مجمع تشخیص نظام از شرط سنی نمایندگی مجلس، پس گرفتن امضا در زمینه استیضاح وزرا و سوال از رئیس جمهور به شدت تحت تاثیر حاملان قدرت و نفوذ تصمیم گرفته اند.

کیست که نداند لیست انتخاباتی نمایندگان در هر دوره ای از طریق افراد ذی نفوذ تعیین شده و نمایندگان برای قرار گرفتن در لیست ها متعهد به رفتارهای مورد نظر قدرتها می شوند؟

مجالسی عاشق دولت و احساسی
علاوه بر این مجالس ما در اکثر دوره ها به کار چاق کن و جاده صاف کن دولتها تبدیل شده اند که مجالس چهارم و ششم از نمونه های بارز این رفتار غیر مستقل بوده اند. در این دو دوره لایحه ها به حکم این که به زعم نمایندگان از سوی دولت آمده ، عاشقانه و نه عاقلانه مورد تصویب قرار می گرفتند.سوالی که مطرح می شود این است که آیا چنین مجالسی می توانند دولت را تحت کنترل درآورند یا دولت آنها را هدایت می کرده و می کند؟آیا دولتها در آینده نخواهند توانست دوباره مجلس سازی کنند؟در این حالت تکلیف انتخاب و کنترل دولت چیست؟

در زمینه رفتار احساسی و توده وار نیز مجلس تفاوت چندانی با عموم مردم نداشته و چه بسیار قوانینی که مجلس تحت تاثیرروانی ناشی از شرایط گرفته است نمونه هایی مانند تصمیم های عجولانه مجالس هفتم و هشتم پس از هر بار واکنش منفی غرب به پرونده هسته ای یا واکنش مرعوبانه مجلس ششم در برابر تهدیدهای غرب و تدوین طرح دو فوریتی تصویب پروتکل الحاقی در مجلس نمونه ای از این جو زدگی ها در مجالس مختلف می باشد.


نتیجه
با توجه به سابقه نمایندگان در منفعت گرایی، رفتار عوامانه و تاثیر گرفتن از منابع قدرت، دولتگرایی و بالاخره رفتار احساسی و عوامانه انتخاب ریاست جمهور از طریق چنین مجالسی به هیچ وجه مناسب به نظر نمی رسد. تا هنگامی که مجلس ایران دارای رفتارها و ویژگی های گفته شده می باشد انتخاب پارلمانی رئیس جمهور تنها موجب فاصله گرفتن دولت از مردم شده و دولت را به جای پاسخ گو بودن به ۷۵ میلیون ایرانی پاسخگوی ۲۹۰ نفر می کند. باید توجه داشته باشیم که در رای امورد بودن مجلس به این معنی نیست که نمایندگان با هر شرایطی در راس امور باید باشند. آن مجلسی در راس امور است که واقعا مجلسی با ویژگی ها حقیقی خود باشد. نمایندگان باید توجه داشته باشند که مفهوم مجلس به عنوان یک کل با مفهوم نماینده با هر رفتاری یکسان نیست.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۳:۰۲
مجلسي ها هميشه از اين حرف امام سو استفاده مي كنند كه مجلس در راس امور است

فكر مي كنند پس اونها در راس امور هستند و هر چيزي كه دلشون مي خواد مي تونند قانون كنند (535553) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۵۵:۰۳
در راس امور هستند برای خدمتگزاری و حفاظت از آرمانهای انقلاب نه برای جیره خواری و ویژه خواری (535964) (moderator19)
 
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۳:۴۷
وقتي فردي براي نماينده شدن دهها ميليون خرج مي كنه مشخصه كه منفعت گراست و لابد مي خواد اين پول رو از توي مجلس جبران كنه (535555) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۳:۴۴:۴۴
انصافا حرفت بی ربط و احساسی هست
چون اگر آدم درستی هم باشی برای پیروزی باز هم باید تبلیغ کنی، کلا یک رکن پیروزی تبلیغ هست (535835) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۰۱:۵۶
در منطق اسلام پیروزی هدف نیست و حتی اگر هدف هم می بود هدف نمی توانست وسیله را توجیح کند.

هدف خدمت و انجام تکلیف است که اگر میسر شد فبها و اگر هم نشد مانند حضرت امیر افسار شتر خلافت را به پشتش باید افکند، کسی از حضرت امیر برای خلافت سزاوارتر نبود اما ایشان خلافت را هدف قرار ندادند و خانه نشین بود تا مردم خودشان (بدون تبلیغ و تشویق و تهییج ) به ایشان روی آوردند. (535916) (moderator19)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۲۰:۵۷:۰۰
تبليغ در حد متعارف و عقلاني.. نه هزينه هاي صدها ميليون توماني!! (536236) (moderator19)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۴:۱۹
انتخاب رئيس جمهور توسط مجالسي از جنس اين 8 مجلس گذشته ايران را سقوط مي كشونه (535556) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۵۶:۰۴
فدای سرت
ایران کجاست؟
اقامت دایم کانادا و حقوق مادام العمر را عشق است (535967) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۱۴:۰۰:۳۳
بله بسیاری از نمایندگان مجلس ششم الان آمریکا تشریف دارند (536786) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۲۱:۱۰:۴۲
مجلس ضعيفي مانند مجلس هشتم كه در برابر دولت تسليم محض است چگونه مي تواند رييس جمهور انتخاب كند؟! (536249) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۹-۰۷ ۱۶:۱۸:۱۴
مجلس در برابر دولت تسلیم محض نیست بلکه مجلس تسلیم محض منافع بسیار کوچک شخصی و نهایتاً منطقه ای نمایندگان است که متاسفانه دولت هم از این مسئله دارد نهایت بهره برداری را می کند (542191) (moderator4)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۳۸:۰۲
از ان جهت كه مجلس سابقه اي همچون مجلس ششم دارد وممكن است بازهم تكرار شود زيرا گول زدن مردم يك روستا وشهرستان دورافتاده خيلي كارسختي نيست ولي گول زدن مردم يك كشور در انتخابات كارساده اي نيست بهتراست به اين قسمت قانون انتخابات دست نزنيد انتخاب ريس جمهور ازطرف كل مردم بصورت مستقيم هم مطمن است هم پشتوانه قوي تري دارد./. (535559) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۸:۴۳:۳۶
عزيزم لطفا به من روستايي بي احترامي نكن اگه مجلس ششم با گول زدن روستايي ها تشكيل شد پس چرا شما نتونستي حتي يك نماينده (بدون اما و اگر) از تهران بفرستي مجلس؟ (536145) (moderator19)
 
پرهیزگار
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۱۳:۳۰:۳۲
اگه توجه کنید این مقاله آسیب شناسیه انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمانه.باید کارشناسی بشه ،شایداین آسیب ها راه حل هایی داشته باشه!! (536738) (moderator19)
 
k
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۲ ۱۱:۲۰:۵۹
حقیقت تکخه برادر باید قبول کرد ...
چرا همه چیز را به خود می گیرید (537463) (moderator19)
 
Malaysia
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۴۱:۱۲
علاوه بر این مجالس ما در اکثر دوره ها به کار چاق کن و جاده صاف کن دولتها تبدیل شده اند که مجالس چهارم و ششم از نمونه های بارز این رفتار غیر مستقل بوده اند.
.............. مجلس هفتم و هشتم چی ؟!!!!!!!!!!!!! جناب نگارنده شما جزو کدوم دسته هستین؟ (535564) (moderator19)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۲۲:۳۳
خوبه گفته اكثر دوره ها

مجلس هشتم و هفتم هم جزوشونه اما خداييش با اينكه تو منفعت گرايي دست كمي از ديگران نداشته اند اما خيلي بيشتر از قبلي ها حال دولت رو گرفته اند. مجلس هفتم براي اولين بار در شروع رياست جمهوري احمدي نژاد به 4 وزيرش راي نداد اما مجلس ششم و چهارم و چشم بسته راي مي دادند

حتي مجلس پنجم كه مخالف خاتمي بود تمام وزيراشو تاييد كرد (535682) (moderator19)
 
رويا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۲۴:۱۲
يعني چي ؟

نگارنده بيچاره اصلا نماينده مجلس نيست.

تحمل انتقاد رو داشته باشد. دوست داشتي همه مجلسا رو به خراب كنه فقط مجلس ششم رو هي تعريف و تمجيد بكنه؟

اينطوري راضي مي شدي؟ (535686) (moderator19)
 
شهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۴:۰۰:۳۱
نه دوست داشتیم در یک مقاله علمی و تحلیلی از موضعی در حداقل عدالت صحبت می شد! در کنار مجلس ششم از مجلس فعلی هم صحبت می شد!!مجلس فعلی در اختلاس 3 میلیارد دلاری هم وزیر را شایسته برکناری ندانست!!!! (535854) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۱۵:۲۴
نه بابا علمی بودن رو شما تشخیص می دی؟

اختلاس تو بانک صادرات که خصوصیه چه ربطی به وزیر اقتصاد داشت؟

همین کاری هم که کردند زیادی و بی ربط بود

البته مجلس هشتم به نظر من بهتر از مجالس دیگه نیست

همه شون سر ته یه چیز بودند و هستند (535928) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۵۸:۳۱
دوست عزیز
1- بانک صادرات خصوصی نیست و بیش از 50 درصد سهامش دست دولته
2- وزارت اقتصاد نماینده دولت در مجامع بانک صادرات می باشد و وزیر اقتصاد رئیس مجمع عمومی بانک صادرات هستند.
3-تخلف خصوصی و دولتی نداره (535971) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۲ ۱۵:۰۳:۱۶
رئيس بانك صادرات رو دولت انتخاب نمي كنه و عوض هم نمي كنه (537732) (moderator19)
 
ciavash
United States
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۰۸:۱۴:۰۹
یعنی به نظر شما اختلاس به این بزرگی اتفاق افتاده و وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی روحشون هم خبر نداشته؟!شما باور میکنید؟ (536459) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۱۳:۵۹:۴۵
مجلس ششم کاملا سر سپرده دولت خاتمی است.

روز را نمی توانید انکار کنید

احزاب دولت ساخته مشارکت و کارگزاران مجلس ششم را تشکیل دادند.

عشق به خاتیم به قول خودشان عزیز تو مجلس ششم بیداد می کرد و با شعار حمایت از ا به مجلس آمدند (536785) (moderator19)
 
اکبر
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۰۹:۵۵:۳۸
اگر نظام پارلمانی ما مانند کشورهای توسعه یافته باشد مشکلی پیش نمی آید اما مشکل اینجاست که نمایندگانی در مجلس هستند که بیشتر وکیل الدوله می باشند . شما مجلس را با عیار آقاین نادران ، توکلی یا مطهری بسنجید اگر دو سوم نمایندگان مانندایشان بودند بله انتخاب پارلمان خوب هست اما با این نمایندگان که جرات سوال از رییس جمهور را هم ندارند افتضاح اندر افتضاح می شود. (535580) (moderator19)
 
توحید
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۰۱:۱۱
اگه علی مطهری رو بذاریم ترازو اون موقع عین 289 تای بقیه از اعتبار می افتن ....
چون هیشکی غیر مطهری نمی تونه پشت تریبون عمومی مجلس یه کشور از واژه های بتمرگ و پ..... و .... استفاده کنه !!! (535646) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۰۸:۱۰:۱۸
شما اگر مجالس ديگر دنيار ا نگاه كني ، ديگر بتمرگ گفتن برات كلمه محبت آميز ميشه
از هو كردن نخست وزير در انگلستان تا صندلي پرت كردن سمت رئيس مجلس در تايلند نمونه هاي بارزي از رويه جاري اكثر مجالس دنياست (536456) (moderator19)
 
مدبر
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۰:۴۳:۲۸
تا زمانی که گردش ازاد اطلاعات وجود نداشته باشد نه نماینده خوبی انتخاب میشود نه رییس جمهور نه هیچ کس دیگری و همه شانسی می باشد (535624) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۰:۵۱:۵۵
نگاه یک جانبه به این موضوع صحیح نیست. مضرات و مشکلات وضع موجود را هم ببینید. مثلا بارها دولت نهم و دهم در عمل و گفتار بی اعتقادی خود را به برنامه چهارم که حاصل تفکر افرادی از جنس دیگر بود نشان داد صرفنظر از اینکه این برنامه درست بود یا غلط دولتی که هیچ اعتقادی به آن نداشت باید آنرا اجرا می کرد و البته معلوم است حاصل چه خواهد شد صدها مثال از این دست وجود دارد.
با این خصوصیاتی که شما از مجلس شمردید این مجلس نه تنها به درد انتخاب رئیس جمهور نمی خورد بلکه حتی به درد قانونگذاری هم نمی خورد (که در دراز مدت از انتخاب رئیس جمهور هم مهم تر است.) چاره کار تنها اصلاح ساختارهای انتخاباتی مجلس و حضور موثر احزاب و... است. مجلسی که عصاره فضایل مردم باشد هر کاری را می توان به او سپرد. ولی در ساختار فعلی هر که بتواند قولهای مساعدتری به مردم منطقه خود بدهد و صرفنظر از مصالح کل کشور منافع منطقه خود را بهتر تامین کند یا سخنران و شاعر بهتری باشد یا دسترسی بهتر به رسانه داشته باشد یا... به مجلس راه می یابد و البته که چنین مجلسی صلاحیت خیلی از کارها را نخواهد داشت. لطفا صورت مسئله را پاک نکنیدبلکه راه حلی درست بیابید. (535634) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۲۶:۰۸
اتفاقا با نتيجه گيري شما از مقاله موافقم

اين مجلس هاي گذشته و فعلي نه تنها به درد انتخاب رياست جمهور نمي خورند بلكه كفايت قانون گذاري شون هم مشكوكه (535690) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۰:۵۴:۳۰
در مملكتي كه همه چيز از روي حساب و كتاب است و سياست ما با ثبات و منظم است و نرخ تورم ما مهار شده و كنترل شده است و هر روز نسبت به روز قبل كاهش مي يابد و درآمد ملي و صادرات ما رو به افزون است و مردم از كار و تلاش و زندگي رضايت دارند ... راستي چرا مجلس شوراي اسلامي دچار نابساماني و ناهنجاري شده است و چرا كانديداي نمايندگان مجلس شورا براي خدمت به مردم و بقول خودشان نوكري ملت ايران وام و هزينه ميلياردي مي كنند تا به مجلس راه يابند و آخرش اينطوري؟!!!!! خواهشمند است در مورد تنها اين يك دونه مورد بررسي قرار دهيد. (535641) (moderator19)
 
حمید گودرزی
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۰۱:۲۸
تحلیل نویسنده از موضوع جامع نیست زیرا اولا رهبر انقلاب فرمودند نظام پارلمانی اما در آینده ای دور در ثانی مسلم است که تا بسترهای لازم در مجلس فراهم نشود نظام پارلمانی گزینه مناسبی نیست!
در عین حال اگر بستر لازم در مجلس فراهم شود نظام پارلمانی گزینه مناسب و کارآمدی ست - به شرط اینکه تفکر لابی گری از اذهان نمایندگان خارج و تفکر منطق و استدلال و گفتگو و تعاطی و تعامل آرا ( ودر یک کلام اخلاق) در مجلس حاکم شود ضمن اینکه سطح سواد عمومی نمایندگان در یک سطح یا نزدیک به هم باشد یعنی که اکثریت نمایندگان از افراد باسواد و با اخلاق( و البته شجاع) تشکیل شده باشند و الویت شان منافع به حق و مشروع عمومی بر منافع شخصی باشد اگرچه منافع شخصی شان مشروع و به حق هم باشد باز الویت شان باید منافع به حق و مشروع عمومی باشد ... چرا که نمایندگی مجلس اساسا نوعی طی طریق در حقیقت و مجاهدت در این راه است ... لذا نمی توان به سادگی افراد را گزینه مناسبی برای نمایندگی مردم دانست ... (535647) (moderator19)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۲۹:۲۲
من نمي دونم چرا هي دوست داريد از رهبري كشور خرج كنيد

عزيزم استدالت رو بگو چرا هي از ديگران خرج مي كني؟


مي خواي بگي جناب سبحاني فرد ضد ولايت فقيه هست تا دلت خنك بشه و دهن اون بسته بشه؟

نترس ايشون رو مي شناسم ضد ولايت فقيه نيست ولي فكر مستقل خودش رو داره
از رهبري هم فتوا بگيريد داشتن نظر مخالف ايشان جرم نيست گناه هم نيست. البته بين اين مقاله و نظر رهبري هم فرقي نمي بينم. ايشان اتفا بحث را باز كردند تا اهل فكر نظرشون رو بدهند (535694) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۱:۱۲:۱۳
جالبه که مجلس چهارم و ششم عاشق و احساسی بودند اما مجلس هفتم نه! مجلس هفتم نماد و سمبل عشق ورزی به دولت است .... (535666) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۲:۴۱:۳۲
براستی در این کشور چند جریده ویا سایت غیر همفکر دولت وجود دارد که تعطیل ویافیلتر نشده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (535757) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۲:۴۶:۰۴
مجلس حتا صلاحیت قانونگذاری را به طور ۱۰۰% ندارد. خیلی‌ مصوبه‌ها با قانون اساسی‌ مغایرت دارد و توسط شورای نگهبان ردّ میشود. نمایندگان خیلی‌ وقت‌ها در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اشتباه میکنند. آنوقت میخواهند رئیس جمهور انتخاب کنند؟ گفتند "مجلس در رأس امور است" ولی‌ نه هر اموری (535762) (moderator19)
 
سعید
United States
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۳:۴۱:۴۹
به به چه کیفی میکنند ای نماینده ها حتی بعد از دوره نمایندگی خود در مجلس تا مادام العمر حقوق 80 درصدی نمایندگان وقت را میگیرند یعنی به روز 80 درصد پول نمایندگان وقت را میگیرند ماشاا... پول مفت خوردن چه حالی میده!!! آخه این درسته اینایی که بیشتر به فکر خودشون هستند بخوان.... (535830) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۵:۳۳:۱۱
با توجه به سابقه نمایندگان در منفعت گرایی، رفتار عوامانه و تاثیر گرفتن از منابع قدرت، دولتگرایی و بالاخره رفتار احساسی و عوامانه انتخاب ریاست جمهور از طریق چنین مجالسی به هیچ وجه مناسب به نظر نمی رسد.


اگر چنين باشد براي راي اعتماد دادن به وزرا نيز همين آقايان هستند كه با توجه به پاراگراف فوق نمي شود روي آنها حساب كرد . پس بنابراين بايد در مجلس را تخته كرد و براي آن نيز فاتحه خواند .
اما اگر واقعا نمايندگان دلسوزانه عمل نمايند . و در انتخاب نمايندگان هم از لحاظ سوابق آنها و عملكردشان دقت بيشتري هم از طرف مردم و هم از طرف اطلاعات انجام گردد وقتي ريس كابينه از طرف نمايندگان انتخاب گردد ميلياردها تومان هزينه براي انتخابات صرف نمي شود و شخص انتخاب شده نيز بهتر فيلتر شده و انتخاب بهتري انجام مي گردد (535942) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۹-۰۷ ۱۶:۲۲:۵۶
آقا ما از این فیلترها به اندازه کافی منتفع شده ایم، خواهشاً این یکی را بی خیال شوید

ما ز زر گشتن پشیمان گشته ایم/مرحمت فرموده ما را مس کنید (542201) (moderator4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۶:۱۴:۰۲
آی قربون قلمت
حرف از دل ما میزنی (535981) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۱۶:۴۵:۳۰
واقعا مجلس صلاحيت آن راندارد كه ريئس جمهور راانتخاب نمايد وبهتر است اين امرتوسطخود مردم صورت گيرد (536001) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۰۸-۳۰ ۲۳:۴۱:۳۰
به مجالس همچون مجلس ششم وهفتم وهشتم چگونه میتوان اعتماد کرد وانتخاب ریس جمهور را به آنهاواگذار کرد???? (536356) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۹-۰۵ ۲۰:۴۴:۵۶
مخصوصاً اگر مجلس هشتم یا مشابه آن را دوباره شاهد باشیم چه .. کنیم !!!! (540243) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۰۰:۱۴:۵۸
از مجلس ضعیف هیچ عمل صحیحی صادر نخواهد شد (536376) (moderator19)
 
ali reza
United States
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۰۹:۴۰:۳۶
یک سوال !!! اگر رییس قوه مجریه رو میشه قوه مقننه انتخاب کنه چرا رییس مجلس و نمایندگان مجلس رو رییس جمهور و کابینه دولت انتخاب نکنند معلوم هست داره کجا مییریم؟؟؟ (536505) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۰۹:۵۰:۲۴
بنظرم حرف بسیار نادرست است واین تفکر نظامی گری را القائ می کند
بلاخره سرسبدان مردم حد اقل در شهر ها همین ها هستند (536511) (moderator19)
 
حيدري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۱۴:۲۲:۳۶
با سلام
من هم موافق انتخاب رئيس جمهور از طرف نمايندگان مجلس نيستم و به نظرم بهترين حالت شيوهاي كه در حال حاظر انتخاب از طرف مردم انجام مي شود را مي دانم.ولي معمولا نظرات جامعه كمتر مد نظر قرار مي گيرد وبيشتر توصيه ها جايگزين تصميم گيري مي شود .اميدوارم هنوز هم به شعور مردم احترام بگذاريم و اجازه دهيم رئيس جمهور را خودشان انتخاب كنند (536808) (moderator19)
 
صالح
۱۳۹۰-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۰:۰۳
اين همه به مصوبات غير متعارف مجلس اشار ه ميشه ولي كسي را نديدم كه بگويد حقوق فعلي يك نماينده مجلس در حال حاضر چقدر است كه تازه براي 80% آن بعد از اتمام نمايندگي اين همه جنجال به پا شود . شما ليوان را از طرف پر آن ببينيد معني اين مصوبه آن است كه افراديكه در حال حاضر نمايندگي مجلس را عهده دارند اگر بخواهند در دوره بعد كانديد و انتخاب شوند در حقيقت براي 20% حقوق فعلي كار خواهند كرد و بدين ترتيب هيچ انگيزه اي براي انتخاب مجدد نخواهند داشت و در نتيجه مردم از تصويب قوانين بي محتواي آنها خلاص خواهند شد. و يك جائي از مصوبه 80%حقوق نمايندگان اشگال دارد كه پيشنهاد مي كنم با يك طرح فوري اصلاح شود. و آن اينكه اين حقوق ، توسط بانك هاي عامل بر اساس پول رايج كشور محل زندگي نماينده ( كشور هاي غربي و يا اروپائي ) در وجه نمايندگان قابل پرداخت مي باشد. (536902) (moderator19)
 
بیچاره
۱۳۹۰-۰۹-۰۲ ۰۹:۲۷:۱۴
من زیرپوشش بهزیستیم ایااین مصوبه شامل ما هم میشه (537370) (moderator19)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۰۹-۰۲ ۱۰:۰۹:۵۹
تاکنون مجلس کدام مصوبه به نفع افراد کم بضاعت یا بی بضاعت تصویب کرده

همین قانون هدمند کردن یارانه ها که تصویب کرد چقدر بضرر افراد بوده روز قیامت جوابگو باشند (537393) (moderator19)
 
حسامالدین
۱۳۹۰-۰۹-۰۷ ۱۸:۲۰:۴۹
فکر می کنم یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی سال 1357 انتخابات ریاست جمهور بوده که باید حفظش کرد چون جامعه هزینه زیادی رو برای بدست آوردنش صرف کرده. (542332) (moderator4)
 
naghabl
Canada
۱۳۹۰-۰۹-۱۴ ۰۴:۴۶:۵۷
تعداد زيادي از نمايندگان دوره هاي مختلف مجلس در شهرهاي بزرگ كانادا و آمريكا ساكنند و سالي يكي دوبار براي نقد كردن حساب بانكي و تبديل و انتقال ارز و استخوان سبك كردن به ايران مسافرت ميكنند (549747) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
بی کفایتی مجلس در انتخاب رئیس جمهور