نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 347595
پیش‌بینی خروج بازار مسکن از رکود قبل از سال 96 دور از ذهن است/ مردم پول خرید خانه را ندارند
بخش اقتصادی الف، 4 اردیبهشت 95
تاریخ انتشار : شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
بنگاه‌های املاک می‌گویند که تأثیری در بازار مسکن ندیده‌اند و همچنان رکود دامن‌گیر این بخش است. فعالان این بخش نیز معتقدند که بازار معاملات مسکن نه تنها تغییری نداشته بلکه در این مدت مراجعه‌های زیادی هم به بنگاه‌های املاک نشده است.

بر این اساس، پیش بینی می‌شد که پس از اجرای برجام، جو روانی ناشی از آن حداقل بتواند مردم را برای ورود به بازار مسکن ترغیب کند اما با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام، تغییر خاصی را نمی‌توان در این بازار مشاهده کرد و به نظر می‌رسد که این اتفاقات تأثیر چندانی را بر سازندگان و متقاضیان بازار مسکن ندارد.

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در این باره به الف می‌گوید: خروج بازار مسکن از رکود دستوری نیست یا اینکه کسی آرزو کند که بازار از رکود خارج شود و با دستور یا آرزوی آن مقام بازار از رکود خارج گردد.

این کارشناس مسکن معتقد است، پیش‌بینی خروج بازار مسکن از رکود قبل از سال ۱۳۹۶ دور از ذهن است.

وی افزود: بازار مسکن به دلایل خاصی در حالت رکود قرار گرفته و به مرور زمان که این شرایط تغییر پیدا کند بازار هم از رکود خارج می‌شود. خروج بازار مسکن از رکود دستوری نیست یا اینکه کسی آرزو کند که بازار از رکود خارج شود و با دستور یا آرزوی آن مقام بازار از رکود خارج گردد.

سرحدی تاکید کرد: جند دلیل باعث رکود در بازار مسکن شده است، یکی از دلایل رکود بالا رفتن قیمت‌ها در حدود چهار سال قبل و ایجاد حباب در بازار مسکن است، این بالا رفتن قیمت‌ها وضع را به گونه ای کرد که افراد دیگر نتوانستند خانه بخرند. به واسطه افزایش قیمت مسکن پول‌هایی که به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می‌کردند روانه بازارهای جالب‌تر دیگر مثل ارز و طلا شدند.

این عضو اسبق هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی گفت: دومین دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضا در بازار مسکن نسبت به عرضه کمتر هست و عرضه چندین برابر تقاضای مؤثر است در بازار حالت بی تفاوتی ایجاد می‌شود، کلاً ما ایرانی‌ها وقتی ببینیم که قیمت یک کالا در حال بالا رفتن هست واردان بازار می‌شویم ولی وقتی ببینیم بازاری متعادل شده و حالت نزولی دارد رغبتی به ورود به آن بازار نداریم.

سرحدی ادامه داد: یکی از کارهایی که دولت برای خروج بازار مسکن می‌توانست انجام دهد این بود که به اصطلاح دوپینگی به بازار مسکن وارد کند ولی دولت توان انجام این کار را ندارد و نمی‌تواند وام‌هایی به صورت یارانه ای بدهد که بازار مسکن رونق بگیرد. همه این عوامل دست به دست هم داده و رکود سنگینی در بازار مسکن ایجاد شده است تا موقعی که این عوامل تغییر نکند ما کماکان در رکود خواهیم بود.

وی در مورد عملکرد دولت در مورد مسکن گفت: دولت در زمینه مسکن بی برنامه است، در کنار بی‌برنامگی دولت مسکن مهر با ان برنامه وسیعش، بر روی مشکلات دولت در زمینه مسکن انباشته شده است. دولت ابتدای کار طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد اما متأسفانه هیچ گاه ابعاد مسکن اجتماعی مشخص نشد، آن چیزی که من به عنوان کارشناس از مسکن اجتماعی فهمیدم چیزی در حد همین مسکن مهر بود.

سرحدی تصریح کرد: یکی از کارهای دولت در زمینه مسکن دادن وام برای خرید مسکن بود، مبلغ وام روز اول ۶۰ میلیون تومان بود، سپس ۸۰ میلیون شد و در نهایت این وام را ۱۶۰ میلیون تومان کرد. اولاً ۱۶۰ میلیون تومان ۳۰ الی ۴۰ درصد قیمت یک ساختمان است و ۶۰ درصد از قیمت ساختمان باید آورده شخص باشد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: از این ۶۰ درصد که بگذریم از همه مهم‌تر ماهانه حدود دو و نیم میلیون تومان اقساط این وام است که ماهانه باید پرداخت شود، یک زوج جوان که مسکن اولی هستند و معلوم هم نیست که کار دارند یا نه و حتی اگر کار داشته باشند باید دید چه خانواده ای توانایی پرداخت اقساط ماهانه دو و نیم میلیون تومان را دارد.

سردی افزود: دولت برای وارد کردن شوک به بازار مسکن حرف‌هایی می‌زند ولی عملاً کار چندانی در زمینه مسکن نکرده است. تنها راهی که می‌تواند مؤثر باشد توانمند کردن افراد نیازمند مسکن است. من تصورم بر این بود که بعد از اجرا شدن برجام و در نیمه دوم سال ۹۵ مسکن از رکود خارج می‌شود ولی با شرایط فعلی و بدعهدی آمریکا، من پیش بینی می‌کنم در سال ۹۵ مسکن از رکود خارج نخواهد شد و رونقی در بازار مسکن ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: تنها نکته مثبتی که این روزها در بازار مسکن وجود دارد این است که دیگر حبابی در بازار مسکن وجود ندارد و قیمت‌ها متعادل شده است. به اعتقاد من وضعیت کنونی بازار مسکن بهشتی برای کسانی است که پولی دارند و قصد خرید خانه را دارند. من توصیه می‌کنم اگر کسی نیازمند خانه است و پولی دارد اکنون بهترین زمان برای خرید خانه است چون قیمت‌ها متعادل شده است.

سرحدی گفت: اتفاق خوب دیگری که در شرایط فعلی افتاده این است که مالکانی که ملک‌های خود را برای و به امید افزایش قیمت نگه داشته بودند الآن که دیدند افزایش قیمتی صورت نگرفته و بازار از مسکن از رکود خارج نشده تعداد زیادی از املاک خود را وارد بازار رهن و اجاره کردند و همین باعث تعدیل در بازار اجاره شده است. بیشتر متقاضیان اجاره اکنون دنبال رهن هستند ولی مالکان دنبال اجاره هستند چون اجاره بیشتر برای آن‌ها به صرفه است تا رهن، علت این اقبال مالکان به اجاره هم کاهش نرخ سود بانکی است.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۱:۴۵:۲۷
دلیل این وضعیت رکود همین بنگاهی ها هستند اینقدر هی بازار گرمی کردند و برای سود خودشون قیمتها رو در سالیان گذشته بالا بردند که الان گرفتار رکود شدند اخه چرا به سود کم قناعت نمی کنید؟ طمع تا چه حد؟ الان هم کشور رو بردین توی رکود و جوانان رو بیکار کردین و هم خودتون رو و این وضعیت هم محاله تا ده سال دیگه درست بشه مطمئن باشید امار صندوق بین المللی پول که میگه امسال 4 درصد رشد داریم کاملا اشتباهه به یک درصد هم نمیرسه چون هیچ چیزی عوض نشده ... خود کرده را تدبیر نبوده نیست و نخواهد بود.مسکن رو گرون کردین سودتون رو هم قبلا بردین مطمئنم درس عبرت نمیگیرین بازم ادامه میدین
برادران بنگاه دار اون موقع که در حال افزایش داده قیمتها بودین سود خوب بود ولی الان چی شد؟ بازار رو برای همه غیر اقتصادی فرمودید. یه نفرتون بیاد اینجا مرد باشه توضیح بده و از خودش دفاع کنه مگه شماها نبودین دائم قیمتها رو برای گرفتن درصد بنگاه داری بیشتر بالا میبردین؟ قیمتها را چه کسی بالا میبرد؟
منتظر رونق نباشید رکود در ایران عمیقتر از این حرفها است در حوزه مسکن هم اینقدر قیمت بالا بردید که محاله اتفاقی بیفته با همون یوده ده سال پیش که در بانک دارید که مقدار کمی هم نبوده زندگی بفرمایید. نکته جالب هم اینه که این وزیر اقتصاد اصرار جالبی روی مالیات داره باید مالیات هم پرداخت کنید مالیات درست و حسابی ها نه مالیات در جحد پول تو جیبی.
و من الله توفیق (3662280) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۵۴:۰۲
کاملا با شما موافقم.

به شخصه شاهد این بودم که امتیاز تعاونی های مسکنی که در منطقه 22 در حال ساخت بودند ، در مدت کوتاهی بین خود بنگاهی ها خرید و فروش می شد و ظرف چند هفته بدون اینکه مسکنی به دست مشتری واقعی برسد ، قیمت آن بیش از 2 برابر شد. (3662749) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۶:۳۶:۱۰
عزیرجان ، می دونم الف منتشر نمی کنه ، بااینحال بازم می نویسم : هنگامیکه بزرگان و سیاست گذاران مملکت مشغول درگیری جناحی ، لجبازی و قهر کردن و رفتن نشستن در خانه بودند ، بطور مسلم دلالان محترم هر کاری ، توجه کنید ، هر کاری که دلشان خواست با تمام بازارها منجمله زمین ، خانه ی کلنگی و آپارتمان نساخته و ساخته کردند و حالا این بلبشو بازار را بطور تمام و کمال بوجود آوردند و هیهات و ... (3662943) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۶:۵۲:۰۸
در یک کلام : بقدری پول نداریم که جیب آقازاده ها ، عموزاده ها ، عمه زاده ها ، خاله زاده ها و نواده گان زاده ها را پر کنیم . (3662968) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۲۵:۲۶
قيمت مسكن در سال ٩٠ و ٩١ تا بيش از سيصد درصد در بعضى مناطق افزايش يافت و يكى از عامل هاى اصلى همين بنگاهها بودند و افزايش نقدينگى كه دولت قبل ايجاد نمود و حالا براى رسيدن به بازار رونق هيچ چاره اى نيست مگر كاهش سى درصدى قيمتها براى يك رونق طبيعى و نه يك بازار عجيب و غريب سالهاى ٩١ آن دوران براى مدتها شايد بيش از ده سال ديگر تمام شده اكنون بازار مواجه با عرضه بيش از حد مسكن است و بزودى ساختمانهاى ديگر كه طى اين دوسال در حال ساخت بودند نيز وارد بازار خواهد شد سازندگان بايد به سمت نسيه فروشى و اقساط فروشى بروند و نيازى به وام بانكى نيز نيست بزودى سازندگان مثل قديم املاكشان را بصورت نقد و اقساط ميفروشند ....... (3663027) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۸:۰۳:۲۷
سود بانکی رو.چهارپنج درصد بیارید پایین اون موقع رونقی توی مسکن پدید بیاد که مات بمونین (3663116) (alef-13)
 
گوزلپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۱ ۱۳:۲۱:۱۳
هر کجای این شهر تهران را نگاه کنید پر از آپارتمان ها و برج ....ساخته شده همین منطقه 22 رو نگاه کنید محله چیتگر .... و صد البته توان خرید مردم که پایین تر از این حرف هاست حالا حالا قیمت ملک بالا نمی رود مگر اینکه دولت محترم یه فکری اساسی کنن (3914647) (alef-13)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۰۹:۳۱:۲۰
بنگاهی ها الان هم ضرر نمی کنند. در صورت نیاز مالک به پول، با دریافت زیر میزی چندین برابر حق کمسیون ، ملک طرف را می فروشند. (3664116) (alef-13)
 
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۰۵:۵۰
چرا از مشکل اصلی این وضعیت سخنی گفته نمیشود ؟ زمانی که تحریمها اغاز شد قیمت مسکن به یکباره بیش از سه الی چهار برابر شد و اپارتمان متری دو میلیون که خریداری نداشت به قیمت متری هفت الی هشت میلیون تومان قیمت خورد . اکنون تحریمها برداشته شده و قیمت همچنان از جانب فروشنده ثابت مانده و سخن رکود و نبود مشتری همیشه تکرار میگردد ولی از گران فروشی مالکین و دلالان سخنی به میان نمیاید . اکثر مردم میگویند تا بین سی الی پنجاه درصد قیمت ملک کاهش نیابد این وضعیت ادامه داشته و تشدید هم خواهد شد و نسخه های دولت و بانک مسکن هم وضع این مریض را بدتر میکند . (3662335) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۲۶:۳۹
ارزان هم. بشود کسی پول ندارد بخرد. (3662667) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۲۹:۲۴
مشکل اینه که همه جای دنیا مسکن کالای مصرفی به حساب میاد. هر کس به اندازه نیازش ( یکی نهایت دوتا) می خرد. نه سرمایه گذاری که طرف بره 10-20 تا خانه بخره بنداه کنار بگه گرون تر می فروشم!
باید خانه در ایران هم به همین شکل در بیاید تا اوضاع شاید درست شد. نظارت شدید بر قیمت گذاری منازل و مالیات زیاد برای خرید خانه دوم به بعد. (3662806) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۸:۳۰:۱۲
البته در هیچ جای دنیا مسکن کالای مصرفی نیست! خودرو کالای مصرفی است، ولی عدم شفافیت مالی و اقتصاد دستوری و فساد گسترده منجر شده که نتوان غیر از طلا و مسکن و دلار در ایران به بازار های سرمایه دیگر اعتماد نمود. (3663169) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۹:۳۱:۰۹
این رکود باید بمونه تا مسکن ارزون بشه (3663300) (alef-13)
 
یک جانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۲۳:۴۸
کدام مستاجر مستا صل آرزوی خانه دار شدن را ندارد ؟ امثالی مثل من با 60 سال سن که تمام حقوق یک میلیون و سیصد را به صاحب خانه میدهد چطور میتواند پس اندازی برای خرید خانه داشته باشد ؟ بیائید قیمت زمین را به صفر برسانید تا همه صاحب خانه شوند دائم از رونق که همان گران شدن است صحبت نکنید . هر وقت خانه ای به من دادند و همین اجاره را که میدهم بابت اقساط آن دریافت کردند میشود یک کشور اسلامی حامی مردم .من که منتظر آمدن آقای احمدی نژاد هستم تا با ادامه مسکن مهر شاید یکی به من برسد (3662362) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۰:۰۲:۲۸
منتظر آن آقا احمدي نژاد بشين تا بياد....همون مسكن مهر همه رو بدبخت كرد... (3959651) (alef-11)
 
فرشید
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۲۶:۰۹
اون موقعی که بساز و بفروشها سرمست افزایش چندبرابری قیمت مسکن بودند فکر این روزها رو نمیکردند.با توجه به اینکه درآمدها و حقوق طبقه متوسط و ضعیف افزایش چشمگیری پیدا نکرده به نظر من تا انتهای سال 97 هم بخش مسکن در رکود باقی خواهد ماند و در صورت افزایش قیمتهای فعلی این رکود تا سال 1400 هم ادامه خواهد یافت. (3662367) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۲۶:۵۹
نه دیگه ان موقع ها " مثلا رونق " بود خیلی همه چی خوب بود الان بده! (3662799) (alef-11)
 
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۲۸:۱۷
مسکن خیلی ها را بی قاعده و یک شبه ثروتمند کرد وضعیت مسکن در بعد از انقلاب نابود کننده تولید و ارزش افزوده ناشی از عرق جبین است مسکن خیلی گرانتر از آنچیزیست که تصور میشود فروشندگان مسکن هنوز در توهم افزایش بهای مسکن هستند و تا زمانیکه اقدام مناسب برای زدودن ذهنیت غلط مردم نسبت به مسکن رفع نشه اوضاع همینطور خواهد بود اقداماتی چون اجبار به خروج دلالان از این بازار و اخذ مالیات بر دارایی راکد و اخذ مالیات بر ثروتهای باد آورده ناشی از زمین و مسکن صنعتی سازی مسکن جلوگیری شهرداریها از فروش بی ضابطه تراکم و جلوگیری از بر هم زدن بافت شهری و .... نیاز هست تا اوضاع سامان یابد (3662373) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۳۶:۴۶
تا 98 بعید است ، تا 96 که 11 ماه بیشتر باقی نمانده است . (3662386) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۲:۴۷:۲۷
همه میگن تحریم باعث رکود شده اما در این رکود نقش بنگاه های معملاتی مسکن حداقل 50 درصده
میدانید که مسکن مثل لوکوموتیوی است که چندین صنعت رو به دنبال خودش می کشه . وقتی که نفت بالا میرفت و درامد در داخل بود بنگاه دارها برای اینکه درصد سود خودشون رو بالا ببرن به هر طریقی قیمتها رو بالا میبردند و انقدر این کار را ادامه داند که بعد اینکه نفت پایین اومد و تحریم هم شدیم دیگه احد الناسی نتونست هزینه اون قیمتهای بالای مسکنی که بنگاه دارها بالا برده بودند را بدهند لذا از دید من همین بنگاه دارها 50 درصد در ایجاد رکود نقش دارند
قناعت ادم رو بالا میبره و طمعکاری جامعه ای رو به زمین میزنه ...
آن شنیدستى که در اقصاى غور
بار سالارى بیفتاد از ستور
گفت چشم تنگ دنیا دوست را
یاقناعت پر کند یا خاک گور (3662419) (alef-11)
 
Moldova, Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۰۴:۵۱
مسکن نابود شد رفت..هر افزایش قیمتی در مسکن فقط به رکود بیشترش کمک می کند...کسانی که که پول در مسکن سرمایه گذاری کردند الان با ضرر خواب پول مواجه هستند و کم کم به این باور دارند می رسند که مسکن دیگر توان گذشت را برای داد و ستد ندارد......و به فکر فروش با پیشنهاد های متفاوت افتاده اند...مسکن برای خروج از رکود نیاز به افزایش قیمت ندارد و باید قیمت آن کاهش پیدا کند و در درجه بعد وام 160 میلیونی را بدون کم و کاست و بدون بهره به متقاضی آن بدهند...تا مسکن جانی بگیرد...متاسفانه در ایران رسم بر این بوده که هر رونقی با افزایش قیمت آن سنجیده میشود که در اقتصاد کلان رونق به داد و ستد و بیشتر کاهش قیمت گفته میشود....مسکن با این در آمد ها و مشکلات کاری و اقتصادی دیگر بلند شو نیست... (3662465) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۴۶:۴۶
من که تا حالا ندیدم توی ایران قیمت چیزی بیاد پایین شما تا حالا دیدی؟ تازه اگه یه ریال بیاد پایین همه میریزن بخرن ذخیره کنن و بعد دوباره سیل تقاضا قیمت رو دو برابر میکنه متاسفانه فرهنگ کاسبی مون هم مثل بقیه چیزامون خرابه و امیدی نیست به اینکه از این رکود در بیایم.
مشکلات ما فرهنگی است مشکل طمع است وقتی بنگاه معاملاتی هی قیمت بالا میبره و هی سود میکنه و هی ادامه میده بازی به جایی میرسه که دیگه کسی توان خرید نداره و اون موقع مسکن متوقف میشه مسکن که متوقف میشه صنایع فو.لاد و اهن و سیمان و...رو هم متوقف میکنه لذا همین .... بنگاه دار اینها رکود رو در کشور ما بوجود اوردندو. روی یک صندلی نشستن از جا تکون نمیخورن حرکتی نمیکنن فقط قیمت بالا میبردن یعنی هم سود کردن هم کشور رو در رکود فرو بردن الان هم همه طلبکار!!! ... (3662548) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۶:۲۸:۲۸
غلط ترين نگرشي كه در آينده دور يا نزديك باعث ورشكست شدن عده زيادي خواهد شد همين است، چرا فكر ميكنيد چيزي ارزان نميشه؟ با توقف رشد جمعيت كم كم متوجه اين موضوع خواهيم شد، و ضمنا بحث فرهنگ هم نيست ،بحث قانون است كه اين اجازه رو ميده هر شخص حقيقي يا حقوقي هر چند تا خانه ميخواد بخره، هر قيمتي دوست داره اجاره بده و .... (3662922) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۵۴:۰۶
بحث اینده دور نیست بحث گذشته و جال و یکی دو سه سال اینده است و در اون اینده ای که مد نظر شما است ما ها زنده نیستیم تخیل نکنیمو وقتی 60 ساله شدم خونه به چه دردم میخوره؟ اون موقع دیگه وقت توی بیمارستان خوابیدنه دوست عزیز (3663096) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۰:۱۹:۰۶
موضوع این هست که در کشوری مثل آلمان تازه وقتی مرد ها 60 ساله شدند به فکر ازدواج و برنامه ریزی سیر و سیاحت دور دنیا می افتند و تا 90 سالگی به همراه همسر خود به شادی و سلامت زندگی می نمایند . (3664209) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۱۴:۴۶
قیمت آهن که نصف شده! باز توقع افزایش قیمت دارند!! (3662632) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۶:۲۹:۲۸
در دو ماه گذشته برگشته به قيمت هاي قبلي. و حتي ممكنه گرونتر هم بشه. (3662925) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۸:۴۲:۲۷
اقا اطلاع ندارید لطفا اظهار نظر نفرمایید
به لینگ زیر مراجعه کنید؟!!!

افزایش ۳۵درصدی قیمت آهن‌آلات
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۱

http://alef.ir/vdccemq1e2bq0o8.ala2.html?347966 (3665422) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۲۸:۳۳
بزودى مسكن بصورت اقساط فروشى در خواهد امد چيزى كه در گذشته نيز رواج داشته اكنون نيز چاره اى جزء اينكار نيست و بعضى از سازندگان حرفه اى و زرنگ شروع به فروش اقساطى نموده اند و بنظر ميايد بزودى بصورت همه جانبه در خواهد امد و حتى شايد نيازى نباشد براى وامهاى بانكى .... (3663034) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۱۹:۲۹
مسکن باید ارزان شود (3662494) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۴۹:۳۵
دو نفر حقوق بگیر با یک بچه هستیم با وضعیت نسبتا مطلوب دستمزد البته در رده کارمندی. خواستیم امسال آپارتمان هفتاد متری خود را بفروشیم و واحد مناسبتری بگیریم. از نبودن خریدار که بگذریم هرچه حساب کردیم دیدیم حداکثر می توانیم در همان محله خودمان واحدی 15 متر بزرگتر بگیری اما در عوض برای ده بیست سال آینده زیر بار وامهای سنگین خواهیم رفت. این بود که از خیر دو چیز گذشتیم: آپارتمان بزرگتر و فرزند دوم!!!! (3662559) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۰:۲۰:۵۷
خوب هدف دولتمردان بدهکارتر شدن بیشتر شماست و خیلی جای تعجب نیست . (3664217) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۵۲:۳۷
وقتی تحریم شدیم گفتند به دلیل تتحریم خانه گران شد، الان که میگن تحریم نیست و تورم کم شده و سود بانکی هم کم کردند هنوز قیمت ها همان جاست و پایین نیومده، سال 90 یک خانه دو خوابه در شیراز در وسط شهر، 180 میلیون بود تقریبا الان شده 400 میلیون، تازه اگر یک کمی خیابونش بهتر باشه که خیلی بیشتر، همان وقت هم خانه خریدن سخت بود اما شدنی بود الان دیگه کلا برای ما جوانان تبدیل به رویا شده
تازه چقدر بیچاره شدیم که به آپارتمان میگیم خانه، من آپارتمان رو خانه نمی دونم، واقعا خرید خانه واقعی که حیاط داشت و بچه ها بازی میکردن کجا و خریدن هوا در آسمان با متراژ کم که هر سال به خاطر سن ساختش قیمتش افت می کند کجا (3662569) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۳:۵۵:۰۷
حالا باز بنگاه داره اومده این خبر رو بخونه ببینه چه خبره و کی میتونه به دوران سودهای طلایی برگرده! نه جانم تموم شد رسیدیم به سربالایی از این به بعد باید هی از جیب مبارک خرج کنی چون کسی نمیخره حبابی که ساختی تا خالی بشه باید ضرر کنی علاوه بر مسکن کل اقتصاد کشور رو هم تعطیل کردی همین شما برادر عزیز
حالا هی حاشا کن نه من نبودم و ما نبودیم و ... اگه این حاشا کردنها برای شما سود و برای مملکت رونق شد حاشا کن
نصف شما بنگاهی ها باید تعطیل کنید.پولی نیست تازه نفت هم به بیست دلار و..که برسه که دیگه کلا خلاصه (3662578) (alef-11)
 
babak
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۰۹:۵۵
نقش شهرداری در افزایش بی ضابطه قیمت زمین در تهران به جهت تشویق مردم به ساخت و ساز و کسب درآمد از قبل فروش تراکم یا هوا فروشی کم نبوده! (3662618) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۲۴:۰۶
برای اینکه زمان خروج از رکود را محاسبه کنید نیازی به فلسفه بافی نیست. یک آپارتمان نوساز 100 متری در تهران بطور متوسط یک میلیارد قیمت دارد. یک کارمند بالفرض 3 میلیون حقوق بگیرد و فقط از هوا به عنوان تغذیه و از زمین به عنوان تشک و از آسمان به عنوان لحاف استفاده کند تا 3 میلیون دریافتی را پس انداز کند به 333 ماه زمان نیاز دارد پس می توان انتظار داشت بعد از 27 سال در شرایط مزبور و به شرط تورم صفر به مسکن برسد. (3662659) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۳۳:۰۶
هیچکس با این شرایط حتی با اعطای وامهای با قسط سنگین برای خرید خانه اقدام نمیکند.
بهتر است انبوه سازان برنامه ای روتین برای سررکشی از واحد های خالی خود تدوین و اجرا نمایند. (3662682) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۳۹:۱۶
وضعیت مسکن رو در یک کلمه به قول عربا میشه توصیف کرد:
خلاص (3662698) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۴:۴۷:۱۳
به این افرادی که در این کارهای دلالی و معملاتی و..هستن میگم: همیشه وقتی داری سود میکنی و خوشحالی و...به این هم فکر کن که با این کارهات اقتصاد رو به بن بست میبری و ای بسا ممکنه خودت هم قربانی رکود و بیکاری و..بشی جرم و جنایت هم در رکود زیاد میشه و... دقیقا همین کار رو در یک دهه قبل کردید و وضعیت رو به اینجا رساندید که اقتصاد کلا تعطیله نه مسکن ساخته میشه نه کسی خونه دار میشه مردم بیکار هستند خودت هم ناراضی هستی ببم جان (3662725) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۱۳:۲۰
ركود مسكن بابت عدم توانايي در خريد مسكن نيست بازار تجارت ثابت كرده است هر گاه متاعي در حال رشد قيمت است خريداران غير واقعي كه مشام تيزي نيز دارند دست به كار مي شوند و جهت خريد و سپس فروش با سود را دنبال مي كنند و الا ماشالله از اين خريداران در بازر ايرا ن نيز به وفور يافت مي شود و گاها نيز اين دلالان محترم از يكديگر خريد كرده و تقاضاي كاذب را به مسكن وارد كرده اند لذا اكنون كه سودي در بازار مسكن نيست آنها از اين بازار خارج شده اند و با توجه به رشد اندك جمعيت تقاضاي جدي در كار نخواهد بود (3662780) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۱۴:۳۶
نه تو اردیبهشت نه خرداد نه شهریور هیچ رونقی در کار نخواهد بود،چرا؟ چون یکم،بیکاری و تعطیلی شرکتها و کارخانه ها بیداد میکند،افراد شاغل بسیاری هر روز بیکار می شوند یا حقوق دریافت نکرده اند،دوم،حقوق ها اندک است و خیلی اندک است.سوم،قیمت خانه را به خصوص در تهران از بیشتر مناطق اروپا و آمریکای شمالی گران تر کرده اند. با این اوضاع هیچ اتفاق جدید ی برای خروج از رکود رخ نخواهد داد.با این گرون کردن بنزین و دلار و کاهش نرخ سود سپرده به نفع مافیای بانکی‌هم رکود عمیق تر شده است.رونقی نخواهد بود مگر‌اینکه خودتان به خودتان بفروشید و بخرید و از این جیب به اون جیب از هم بلند کنید،کاری که بسیاری همین الان بهش مشغول هستند و اسمش کاسبی است. (3662782) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۲۰:۵۹
چرا مسکن باید ارزان شود؟ایا شهرداری دریافتهایش را کاهش داده ویا لوازم ومصالح ساختمانی ارزان شده ویا زمین تولید شده وفراوان شده که ساختمان سازی ارزانتر شود وبه طبع مسکن ارزان تر شود فقط عرضه وتقاضا تعیین کننده قیمت مسکن هستند تا کنون که دولت نتوانسته تقاضا را افزایش دهدانطور که کارشناسان میگویند۲۵۰شغل وابسته به مسکن است که اگر رونق بگیرد بازارکسب وکار نیز رونق میگیرد (3662794) (alef-11)
 
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۴۲:۱۷
بله می شود! چطوری؟

ساخت و سازها توی شهرهای بزرگ که مشکل مسکن عمدتا توی این شهر هاست الآن 7-8 ساله که مشارکتی انجام میشه ، یعنی نه مالک بابت زمینش که به مشارکت گذاشته اینقد پول داده(بعضی جاها تا متری 50 میلیون) و نه سازنده بالطبع پولی بابت زمین داده! خوب چرا نباید زمینی که صرفا و فقط با هوچی گری دلالا و سوداگرا بالا رفته ، بیاد پایین!

جهت اطلاع همگان، قیمت آپارتمان، 75 درصدش از سرشکن زمین کلنگی حادث میشه.

تنها نیلز برای کاهش، کم کردن از طمع است. (3662835) (alef-11)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۳:۵۳:۰۰
اونی نه زمین روداده براساس قیمت روزمیده.وسودمیخاد. (3663643) (alef-13)
 
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۲:۱۲:۲۲
مگه کسی میگه سود نخواد!!؟؟

سود با گرون کردن هر روزه قیمت زمین کلنگی با همت دلالا و خوشحالی مالک و سازنده فرق داره!!!

قبول نداری همین الآن و توی به قول خودتون اوج کسادی، سود بساز بفروشی در بدترین نقاط تهرون چیزی بین 40 تا 50 درصده!!؟؟

اگه میبینی تو بالای شهر پروژه های ساخت زیادی راکد و نیمه کاره مونده دلیلش ضرر نیست! دلیلش اینه که دیگه اون سود %100 و بالاتر رو نداره و طرف پولشو برده تو کار خلاف دیگه ای که اون سود رو ببره!!!

همین الآن تو نارمک که من هستم پسر یکی از همسایه ها که بساز و بفروشه، روزی نیست که پیشنهاد کوبیدن ملک ما رو به ما نده!!! کساد هم هست دیگه!!!!؟؟؟

یه سازنده به دروغ ادعا میکرد که من فقط محض رضای خدا دارم بساز و بفروشی میکنم و اگه پولمو تو بانک گذاشته بودم و 20 درصد سود میگرفتم بهتر بود و الآن سودم از سود بانک کمتره و ..... با یه حساب سر انگشتی با ماشین حساب براش حساب کردم که همین الان و با همین قیمتا 42 درصد سود میکنه!!!! فرار کرد که منو نبینه دیگه!!!!


شما اگه یادت نمیاد، ما یادمون میاد تو سال 91 و سه ماه اول 92، برای یک آپارتمان در حال ساخت مشخص اگه به یه بنگاه مشخص مراجعه می کردی، صبح مثلا متری 3 میلیون بود، بعدازظهر 3.050بود و به همین ترتیب..... (3664502) (alef-13)
 
فرشید
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۱۵:۱۶
یعنی اون زمانی که قیمت مسکن رو ناجوانمردانه 3 تا 4 برابر بالا بردید قیمت این پارامترهایی که گفتید هم 4 برابر شده بود؟یا طمع پایان ناپذیرتون این وضعیت رو رقم زد.حالا هم باید حداقل چهار پنج سالی صبر کنید تا از این رکودی که خودتون باعث اون شدید فروکش کنه. (3663003) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۲۸:۴۸
ای ایهاالناس!! رکود یعنی چی؟ رونق یعنی چی؟ ایا خانه در تهران میشه متری 30 میلیون تومان یعنی رونق؟؟؟ اول ببینید، تعریف رونق چیه، بعد هزار تا مقاله در وصف رکود و رونق مسکن بنویسید (3662804) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۰:۲۶:۱۶
حقوق 50 میلیونی را مشاوران اقتصادی دولت می گیرند و اینجا از من و شما کامنت گذار عزیز انتظار شق القمر بازار مسکن دارند . زیاد خون خودتونو کثیف نکنید والا باید بروید بیمارستان خصوصی با اتاق شبی 10 میلیون تومن بخوابی آخرشم یا بمیری یا کج و کوله برگردی خونه چه کاریه هان ؟ (3664232) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۳۳:۱۵
سلام
آنهایی که خرید شان درخرید خانه هدفدار است براحتی قدرت خرید دارند
وبنگاههایی هستند که براحتی معاملات خانه ومسکن انجام میدهند بعضی مشتری مدار نیستند وحرف دلشان را نم زنند (3662815) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۵:۵۸:۱۱
مسکن تنها چیزی هست که نیاز به توصیه و جو سازی و تبلیغ نداره و با این حرفها حرکتی نمیکنه

یه زمانی طرف یه ماشین پیکان داشت و میفرخت باهاش یه زمین میخرید

الان اینقدر قیمت بالا رفته که دیگه توان خرید به هیچ وجه نیست حتی برای خیلی از افراد اگر خونه 200 میلیونی بشه 150 میلیون هم قدرت خرید وجود نداره (3662866) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۶:۳۰:۴۷
از مردم تقاضا می کنم بیایید دست ب دست هم بدهیم خودمان بنگاه مسکن راه بندازیم و دست این دلال ها را کوتاه کنیم هم اشتغال زایی میشه هم مسکن به این روز نمیفته (3662930) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۰:۵۷:۰۷
الان دست دلالان کوتاه شده چند سالی هست که مردم خرید و اجاره مسکن را از طریق اینترنت انجام میدهند هرکس آپارتمانی را می خواهد اجاره دهد یا بفروشد با ثبت رایگان آن در سایت های فراوان ازجمله سایت دیوار ، ایران فایل و ... اقدام می نماید . الان اکثرا دلالان با مراجعه به این سایت ها فایلهای جدید را ثبت می کنند و مشتری برای آن پیدا می نمایند . (3664287) (alef-13)
 
ابراهیم
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۷:۳۸:۴۸
همه ما دوست داریم که مسکن ارزان و مناسب باشد ولی دوستان ریل گذاری دولت برای خروج رونق مسکن و گران کردن آن هست دولت خودش بزرگترین دلال مسکن هست چون سود خوبی گیرش میاد آقایان هم چون مالک هستند هدفشان همین هست بزودی با کم کردن سود سپرده و تحریک وامها و بیرون کشیدن پولها از بانک دوباره این مردم را وادار به خریدن می کنند شما نباید بگذارید سود سپردهاتون را پایین بیاورند چون قشر متوسط ضرر شدید می کند نه به خاطر سود به خاطر تورمی که ایجاد میشود . (3663063) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۸:۲۸:۰۸
نقش بانک ها هم در این گرانی بی تاثیر نیست.تا جایی که من شنیدم بانک ... آمده در چند محله آپارتمانهایی را با قیمت بالاتر خریده تا قیمت ها را کاذب بالا ببرد و بعد برای جبران قیمت ها به مردم میگه بیاید از من وام بگیرید (3663158) (alef-13)
 
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۹:۳۵:۳۷
هیچ راهی بجز برگشت قیمت مسکن به سالهای گذشته وجود ندارد وقیمت ها به نصف برسد .وزمین به یک سوم.هر چه فکر کنید راه همین است... (3663304) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۱:۰۳:۵۶
دولت و شهرداری خدمات خودشان را افزایش ندهند بلکه به قیمت سال 80 برسانند دفاتر خدمات شهرداری بخش خصوصی تعطیل گردد واین خدمات در شهرداری ها انجام گردد . سازمان ثبت اسناد هم دفاتر خصوصی را تعطیل کند و باری از دوش مردم برداشته شود امور اداری کم گردد نه اضافه ( چون هر دفتر و دستکی ایجاد گردد هزینه هایش را مردم باید بدهند .)سود بانک ها تک رقمی گردد .حقوقها واقعی گردد . (3664307) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۱:۱۱:۴۱
از کامنت ها می شود فهمید که چند گروه در گرانی کاذب مسکن نقش دارند:
- مالکان خانه های قدیمی که تطمیع می شوند.
- بنگاهی ها که بازار کاذب ایجاد می کنند.
- شهرداری ها که با تراکم فروشی بی حد و حصر زمینه سودجویی را برای دو گروه فوق فراهم کرده اند.

حالا هم هر سیاست تشویقی مقطعی که دولت پیش بگیرد فقط باعث ایجاد تحرک بیشتر در سه گروه بالا می شود نه در دستیابی خریداران و نیازمندان واقعی به مسکن. رونق واقعی مسکن ایجاد نمی شود مگر این که دولت این کارها را کند:

- حذف بنگاههای معاملات از چرخه خرید و فروش مسکن و انتقال این کار به دفاتر رسمی با حق الزحمه ثابت و کم.
- دریافت مالیات از واحدهایی که خالی هستند.
- ایجاد واحدهای استیجاری دولتی با اجاره ماهانه کم برای تعدیل قیمت های اجاره در شهرهای بزرگ.
- توقف سیاست ایجاد شهرهای جدید که اغلب در مناطق بیابانی و فاقد جاذبه سکونت هستند و ساخت مسکن ارزان و رقابتی در شهرها برای تعدیل قیمت و مبارزه با گرانی های کاذب. (3663440) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۲:۳۴:۲۲
برخی شغل ها واقعا شریف و شرافتمندانه هستن ولی برخی... (3663552) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۳:۰۴:۳۰
وقتی شهرداری همه ساله عوارض مترتب با ساخت و ساز را افزایش میدهد وقتی دستمزد عوامل ساخت افزایش میابد و زمانیکه بر خلاف بازارهای جهانی ماتریال مصرفی در ساخت وساز افزایش قیمت پیدا میکند و زمانیکه خدمات دولتی مثل اب و برق و گاز و انشعاباتش توسط دولت هر سال گرانتر از سال پیش در دسترس مردم قرار میگیرد بالطبع قیمت تمام شده بنا نیز افزایش خواهد داشت و به موازات ان درامد مردم کاهش و هزینه سفره شان هم افزایش پیدا میکند دیگر پولی نمیماند که کسی بخواهد مسکنی بخرد و دیگری بخواهد مسکنش را تبدیل به احسن کند لذا رکود میاید و تا افزایش توان مالی مردم میماند لذا انکه در افزایش قیمت تمام شده مسکن دخیل است اول شهرداری و بعد خود دولت است و تا انها دست از افزایش هزینه های مسکن بر ندارند و بجای گرفتن پای سازنده مسکن دستش را نگیرند نه قیمت کاهش خواهد یافت و نه میشود جلوی گرانتر شدن انرا گرفت (3663602) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۰:۴۷:۳۹
با تمام نظرات بالا موافقم بعلاوه سود هنگفت بانکها که در فبال وام دریافت می دارند باعث رکود شده است . چه دلیلی دارد که بانک ها با فرمول ها و ضرایب آنچنانی عملا تا سی درصد سود دریافت نمایند . تا زمانی که سود پرداختی و دریافتی بانک ها با یک فرمول محاسبه نگردد و حداکثر سود 7 درصدی به سپرده مردم و سود 11 درصد به وام ها تعلق نگیرد خروج از رکود فعلی محال است . ویل للمطففین (3664273) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۸:۱۸:۱۵
اقا برید توی کار معاملات املاک و مسکن خیلی سود داره بچه هاتونم بفرستید پزشکی بخونن سود تو این چیزاست (3665373) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۱۶ ۱۹:۳۷:۴۰
چه دنیایی عجیب است که همه فکر منفعت هستند (4004250) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۰۰:۵۵:۰۴
دوستان عزیز مغرضانه قضاوت نکنید واملاک رو مقصر ندونید.تو اپارتمان خودتون ببینید 60درصد اپارتمان شما مستاجرن عرضه خونه الان خیلی کمه واین به ضرر مردم ماست. بیاین فرهنگ خرید را یاد بگیریم. میگن پول نیست. حالا اگه فردا ملک گرون بشه یشبه پول از کجا میاد . ما عادت کردیم به گرون خریدن (4078075) (alef-13)
 
کمال
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۹:۵۰:۲۶
با سلام.نمیدونم این چه مرضیه که وقتی همه چیز در حال گرون شدن هست همه میخرن و وقتی در حال ثابت یا رشد منفیه همه میشینند نگاه میکنند. این قضیه به حدی شدید هستش که سیاستمداران ما هم به اون پی بردن که اگر بخوان در یک قسمت رشد ایجاد بکنند باید در اون قسمت گرونی ایجاد بکنند... حالا از این گرون کردنهای الکی جهت رونق در سالهای قبل اونقدر استفاده شده که الان بازار تحمل دوباره افزایش قیمت رو نداره و تا نتونند قیمت مسکن رو ببرند بالا این رکود هم هست.و اونقدر مسکن خالی سویچ نخورده وجود داره. کسی پول خریدش رو در همین قیمت نداره چه برسه که بخواند گرونترش هم بکنند.تشکر. (4098980) (alef-11)
 
محمدصداقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۱۷ ۰۹:۰۱:۲۹
دوستان بنده از ۶-۱۰ شب سرکارم،همسرم ۶-۲ ظهر،وام باسود بالا ازمهراقتصاد،فروش ماشین پراید،طلاهامون،شام نخوردن،توان خرید نداریم یک قوطی ۵۰ متری طبقه ۳ در شهر کوڃکمان بخریم،بنظرشما شکم سیر حال ما میفهمد،من وهمسرم جان ومال و ابرو و اعتبار و جسم وروح را اوردیم پای کار اقای بنگاه دار ڃیز دیگه ای نداریم بگذاریم وسط،هرڃقدر دوست دارید قیمت بزنید شعار بدهید ما هم به ریشتان میخندیم قرص اکس خورده ها،سرتان را مثل کبک تو برف کنید واقعیت رانبینید، (4103170) (alef-11)
 
امیرخان هاشمی
Romania
۱۳۹۵-۱۱-۱۱ ۲۳:۳۶:۳۰
انقدر گرونی هست که مردم توان لباس خریدن را ندارن چه برسد به خریدن خونه به نظرمن روکودمسکن 10سال دیگر درست میشود به شرطی که قیمت مسکن باهمین قیمت باقی بماند اگر گران بشود که دیگه بدترمیشود (4144090) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.