نظر منتشر شده
۷۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 328091
کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت مسکن/ شرط خروج بازار مسکن از رکود
بخش اقتصادی الف، 10 بهمن 94
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
اجرایی شدن برجام و آثار لغو تحریم‌ها بر اقتصاد، به‌طور کلی می‌توان گفت که تمامی بازارهای اقتصادی از این اتفاق متأثر خواهند شد، مسکن نیز یکی از این بازارها است که قطعاً از اجرایی شدن برجام بی تأثیر نمی‌ماند، اما اغلب کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند رکودی که این روزها دامن گیر بازار مسکن شده، نسبت زیادی به برجام ندارد و مؤلفه‌های دیگری این بازار را به رکود کشانده است.

مسکن کالایی غیرقابل مبادله بوده و حتی ساخت آن تا حدود زیادی بدون نیاز به مواد اولیه خارجی صورت می‌گیرد، اعمال یا رفع تحریم‌ها اثر مستقیمی بر آن نخواهد داشت و تنها از کانال‌های غیرمستقیم و از طریق اثرگذاری سرمایه‌های خارجی یا بازارهای رقیب است که از اجرای برجام متأثر می‌شود. برای مثال بیش از هر چیز باید دید که اثر برجام بر بازارهایی مثل بورس، طلا یا ارز چگونه است و آیا سرمایه‌گذاری‌های جدید گزینه مناسب‌تری نسبت به مسکن هستند یا خیر. البته در بازارهای رقیب، بیشترین تأثیر بر بازار مسکن از طریق بازار پول و سپرده‌های بانکی است که نرخ سود آن نیز به سیاست‌های پولی بانک مرکزی در پسابرجام برمی‌گردد.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو الف در مورد آینده بازار مسکن بعد از اجرایی شدن برجام گفت: مسکن به خاطر اینکه یک کالای غیر قابل مبادله ای است برای ما از لحاظ واردات و صادرات و محدودیتی وجود نداشته است. بازار مسکن مانند بازار خودرو و نفت نبوده است، دلیل اینکه بازار مسکن از تحریم‌ها متأثر شد این بود که به خاطر کاهش درآمد ارزی و بلوکه شدن منابع مالی، صنایع وابسته وابسته به مسکن مثل شیرآلات، آهن و... از تحریم‌ها ضرر کردند و هزینه‌ی تمام شده این محصولات بالا رفت وگرنه بازار مسکن به طور مستقیم از تحریم ضربه ای ندید.

وی افزود: به خاطر تحریم‌ها قیمت تمام شده محصولات مرتبط با مسکن مثل شیرآلات و آهن بالا رفت و این بر بازار مسکن اثر گذاشت و ما شاهد این بودیم که علی رغم اینکه هزینه مسکن بالا رفت، عرضه مسکن هم زیاد شد ولی قیمت کاهش پیدا کرد. دلیل آن این بود که هم هزینه تمام شده بالا رفت و هم درآمد مردم کم شد؛ بنابراین بازار دچار رکود تورمی شد.

این استاد دانشگاه گفت: رکود بازار مسکن ناشی از افزایش هزینه‌های رکود عرضه بوده است که بازار مسکن را به رکود کشانده است. حالا تحریم‌ها برداشته، این رفع تحریم‌ها چه تأثیری بر بحث مسکن می‌گذارد، روی صنایع وابسته مثل میلگرد و گچ و... تأثیر می‌گذارد و قیمت تمام شده آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و افزایش عرضه قیمت را کاهش می‌دهد، از طرفی هم بانک‌ها با دست بازتری وام‌های بانکی را به بحث تولیدی می‌توانند اختصاص بدهند. به این دلیل ما باید شاهد کاهش قیمت تمام شده مسکن کاهش قیمت بازار مسکن باشیم.

بغزیان در پاسخ به این سؤال که شروع دوره رونق در بازار مسکن از چه زمانی است گفت: شروع این دوره رونق مشروط بر این است که آیا تولید کنندگان مسکن می‌خواهند بر اساس عرضه و تقاضا عمل کنند یا خیر، تولید کننده وقتی که قیمت تمام شده آن بالا رفت قیمت را بالا برد آیا اکنون که قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد تولید کننده حاضر به کاهش قیمت می‌شود یا نه؟ اگر تولیدکنندگان در قبال کاهش قیمت مقاومت نشان دهند و بخواهند ضررهایی که به دلیل رکود اخیر را جبران کنند بازار مسکن حتی تا دو سال دیگر از رکود خارج نمی‌شود.

وی ادامه داد: خروج از رکود به سازندگان مسکن بستگی دارد که آیا حاضرند بر قیمت‌های بالا پا فشاری کک‌اند یا نه؟ حفظ قیمت‌های کنونی بازار مسکن تأثیری بر بازار نمی‌گذارد چون قدرت خرید مردم در حال حاضر بالا نرفته، الآن توان عرضه بیشتر شده است. من اعتقاد دارم که اگر تولیدکنندگان اراده داشته باشند و نخواهند قیمت فعلی را حفظ کنند قیمت مسکن در آینده نزدیک باید ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

بغزیان توضیح داد: اگر دارنده مسکن بخواهد در قبال کاهش قیمت‌ها مقاومت کند این بازار از رکود خارج نمی‌شود اگر تولیدکننده به سبب کاهش قیمت تمام شده قیمت مسکن را کاهش دهد بازار مسکن از سال آینده از رکود خارج می‌شود. امسال فقط جابجایی مسکن صورت می‌گیرد و افراد بدون مسکن؛ مسکن جدیدی نمی‌خرند.
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۴:۲۳
مسکن در ایران خداوکیلی خیلی گرانه طرف باید 70 سال دوندگی کنه تا صاحب خونه بشه 5 سال بعدش هم فوت میکنه!!! ادم در چادر زندگی کنه لذت بیشتری از دنیا نمی بره تا 70 سال به دنبال خونه دوندگی کنه؟ زندگی غار نشینها خیلی بهتر بود. (3506690) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۹:۰۴
جناب کارشناس شما توجیه و منطقش از بیخ ایراد دارد..مگر الان در همه صنایع و جاهای دیگر اقتصاد رونق هست وفقط در مسکن رکوده که ایشان میگه چون قیمتها بیست درصد بالاست رکوده؟با این منطق باید گفت تولید کننده یخچال فریز،اتو،فرش هم قیمتش روبیاره پایین تا رونق ایجاد بشه..این دیگه چطور منطقیست؟رکود همه چیز را فراگرفته از جمله مسکن...فروشنده لوازم خانگی میگه روزی یکعدد هم.فروش نداره از بس رکوده چه برسه به مسکن که پول بسیار بیشتری از یخچال و ماشین میخواد..چه ربطی به قیمت داره که بیست درصد بیاد پایین..ایشون علت رو که پارک شدن پولها دربانکها وموسسات اعتباری وبودجه های عمرانی اندک دولت است رها کرده ومعلول را چسبیده (3507081) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۰:۵۱
کاربر 1139
قیاس شما اشتباه است چون یخچال و فرش و ... با کمی بالا و پایین قابل خریداری است و قیمتش هم آنچنان فشاری به مصرف کننده وارد نمی کند در حالی که مسکن قیمتش آنچنان بالاست که توانی برای خرید آن باقی نمی ماند ضمن اینکه خرید مسکن جایگزینی به نام اجاره نشینی دارد و خانواده ها تا زمانی که قیمتها متناسب با درآمدهایشان نباشد ترجیح می دهند مستاجر باقی بمانند. (3507177) (alef-3)
 
محمد رضا
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۲۹:۲۹
دوست عزیز
اگر لوازم خانگی رو کسی نمی خره به خاطر این هست که همه منتظرند بعد از رفع تحریم ها هم ارزونتر بشه و هم اینکه جنس های دیگری احتمالا وارد بشه که تا حالا نمی تونسته وارد بشه اون مطلب هیچ ارتباطی به مسکن نداره.
کارشناس کاملا هم درست گفته طبق آن چیزی که خودشون می گن آهن و فولاد و غیره به نسبت چهر سال گذشته 50 درصد ارزونتر شده پس باید رو قیمت مسکن هم اثر بزاره. (3507629) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۵:۴۸:۵۵
آهن الات ارزان شده چرا خانه ارزان نمی شود (3507882) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۰:۳۳:۳۷
این همه دلال میان میگن از ماه بعد خونه گرون میشه الکی جو میدن بعدشم هیچی نمیشه...
حداقل یکی اونوری جو بده تا تعادل برقرار بشه... (3508834) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۱:۳۳:۵۷
اتفاقا قیمت مسکن بر اساس قیمت دلار و قیمت مسکن در دیگر کشورها ارزان. هست اما بدلیل گران فروشی 300 درصدی قیمت دلار و ایجاد گرانی در تمام کالا ها تورم مردم توان خرید ندارند و تنها چاره رکود در تمام کالا ها و مسکن کاهش دلار به قیمت واقعی 1200 تومان آن هست (3508952) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۱:۳۵:۴۹
تازه بآید قیمت مالیات بر خانه های خالی هم بر قیمت مسکن اضافه شود (3508957) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۵:۵۵
تنها راه رسیدن قیمت منطقی مسکن، استفاده سریع از مسکن مهر است که در اطراف تهران خاک میخورد. کارمندان و اقشار نیازمند سرمایه گذاری کرده اند ولی وزیر مسکن بدنبال طرح های خودشان و خرید گرانترین هواپیمای جهان هست. (3507117) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۴۳:۱۹
بیا مسکن مهر من رو بخر,رباط کریم آپارتمان۷۴متری بدون پارکینگ و انباری,شیک ام دی اف اصل کولرآبی,لوستر,رنگ,دکور در اتاق خوابها,چشمی الکترونیکی,فقط۶۵میلیون تومن+۲۵میلیون وام بانکی بااقساط۲۵۰هزارتومنی... (3507325) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۷:۲۳
ایران فقط تهران نیست نابغه (3508224) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۱:۴۷
ایکاش حداقل در بحث مسکن از نقطه نظرات کارشناسان مطلع خبره و با دید بازار تولید و عرضه ی بین المللی استفاده می شد . (3507229) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۶:۵۳:۵۰
واقعیت آن است که مصرف کنندگان اصلی مسکن که طبقه متوسط و پایین جامعه هستند توان خرید مسکنی را که در عرض 2 تا 3 سال 3 برابر شد ندارند. اگر هر سیاستی برای افزایش قیمت و باصطلاح خروج از رکود بکار برند کسی نمی تواند خرید نماید زیرا پولی ندارد که بخواهد متری چند میلیون تومان برای مسکن بدهد. وام های چند ده و یا چند صد میلیونی را هم کسی نمی تواند باز پرداخت نماید. پس راهی جز کاهش مسکن برای راه افتادن بازار آن نیست. (3508123) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۸:۴۶:۱۴
مسکن هفت برابرشده نه سه برابرl (3511576) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۰۹:۱۸:۲۳
عذر خواهی میکنم پفک که نمیخری داری خونه میخری دوما بنده به عنوان یک بساز و بفروش که اسمش هم بسیار خوب است و هیچ ایرادی هم نداردچون با کیفیت و خوب میسازم و با زحمت میفروشم چند نکته را خدمت مردم عنوان میکنم اول اینکه در این کار بنده باید به همه به صورت نقد پول پرداخت کنم از متریال مرد استفاده بگیر تا سه برابر شدن هزینه های شهرداری ظرف یک سال گذشته تا هزینه استاد کار و کارگر و غیره همه اینها نقدا تا عرقشان خشک نشده به قیمت روز دستمزد میگیرندنه بر اساس قانون کار بلکه به طور متوسط سه برابر قانون کار ...ثالثا باید منتظر بنشینم که بعد از آن مشتری بیاید و بپسندد و بخرد حال با کدام عقل سلیم وقتی ارزش پول کشور هر روز پایین می آید من باید به طبع آن ارزش جنس خودم را پایین بیاورم خانه هم مثل همه چیزهای دیگر دولتمردان قیمت متریال ساختمانی و هزینه های شهرداری و غیره و دستمزد نیروی کار و هزینه درمان و خوراک ملت را پایین بیاورند ...به روی چشم ما هم از خدایمان است فورا قیمت خانه مان را پایین میاوریم و الا این حرفها برای قصه هاست (3509891) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۰۹:۲۱:۱۵
قیمت ها بالاست چون قیمت تمام شده بالاست و در مجموع هزینه ها بالاست ربطی هم به مسکن ندارد همه چیزمان به همه چیزمان می آید (3509898) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۵:۲۲
اگر قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین بیاید، بسیاری از بانک‌های کشور که همین حالا هم با دادن صورتهای عددی بهای املاک خود ، ورشکستگی اعلام نکردند، قطعاً باید اعلام ورشکستگی کنند و در صورت ارزانی املاک همه وامهای معوقه چند برابر خواهد شد.... به همین خاطر است که دولت تمام تلاش خود را می‌کند که بعد از برجام رونق(به معنی‌ گران شدن) به بخش مسکن بار گردد، مگر نه بانک‌ها و نظام مالی که بار اساس سود ۲۵ درصد عمل می‌کند، چگونه توانایی کاهش بهای املاک را در حد ۳۰ درصد دارد ... یعنی‌ ۵۵ درصد زیر مبلغی که سود میدهد....مطمئن باشید که یک گرانی تصنعی مسکن در راه است تا بانک‌ها و سیستم مالی بتواند به هیأت خود ادامه دهد (3506693) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۷:۴۸
با بهتر شدن ثبات سیاسی و با در نظر گرفتن عرضه و تقاضا و ثبات شرایط باید گفت که مسکن تا سال 1396 از رکود خارج نخواهد شد.
متاسفانه در کشور ما، خروج از رکود را با افزایش قیمت اشتباه می گیرند. (3506705) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۵۳:۲۶
آره سازنده هاهم 20 تا 30 درصد قیمتاشون راکاهش میدند (3506728) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۵۹:۳۱
باشه 40 درصد کم میکنیم اصلا 80 درصد کم میکنیم (3506752) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۰:۳۱
خوب کم نکنید تا همینجور رو دستتون بادکنه. (3507060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۳:۳۵:۱۳
این قضیه دوسر باخت است! در آنصورت اجاره بها غیر منطقی بالا میره
وقتی زندگی جدید تشکیل میشه زوجین نیاز به مسکن دارند پس یا باید بخرند که پول ندارند یا اجاره نشینی یا خدای نکرده وقتی یک زندگی از هم پاشیده میشود استقلال طلبی مطلقه ها باز بر نیاز به مسکن می افزاید و موجران در این بازار چون تقاضای موثر را می بیند سر سال بر اجاره بهای مستاجران فعلی خود می افزایند.
رو دستشون باد نمیکنه! یا قسطی می فروشند یا اجاره میدن اگر نیازمند باشن زیر قیمت بازار میدن که افراد زیرک و مترصدین فرصت نظیر مشاور املاک باهوش سر کوچه شان در کمتر از یک ساعت ملک اکازیون را خرید و صاحب جدید آنرا فریز می کنه! خیالتون جمع سرمایه دست سرمایه دار باد نمیکنه.... (3509276) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۰۰:۴۴
مکیگم واسه خروج 100 درصد کم کنیم وخلاص (3507383) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۰۵:۰۲
قیمت مسکن همچنان بسیار بالاست مخصوصا در مرکز شهر (3506773) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۲۶:۳۱
بالاخره یه نفر از نگاه اقتصاد و قدرت خرید مصرف کننده در این زمینه حرف زد.
دلالها مدام بادپول دادن به رسانه ها دارند بهدابن شایعه از پارسال دامن میزنند که الان بدوید بیایید بخرید که داره گرون میشه. (3506863) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۱۷:۲۸
اتفاقا مردم پول خرید مسکن دارند خوبش هم دارند..اتفاقا مسکن نزول کنه در رکود عمیق تری فرو میره چون تجربه نشون داده مردم هرچیزی روبه بالاست و فکر میکنند اگر بخرند بدلیل گران شدن سود میکنند میرن سراغش نه اینکه ارزانتر شود...مسکن سه ساله که بالا نرفته ده بیست درصد هم آمده پایین اگر نرخ تورم هم در این سه سال حساب کنید که مسکن بالا نرفته به علاوه اون بیست درصدی که پایین اومده میشه هفتاد هشتاددرصد نزول...کاهش بیشتر بسیاری را ورشکست وبیچاره میکنه..مشکل مسکن اینه که خرید وفروشش پولهای بزرگ میخواد که الان بخاطر سود بالای بانکی در بانکها جاخوش کرده..شما سودبانکی رو بیار پایین قیمت مسکن هم کمی تورم بهش بدم که سرمایه گزاران ومردم توجهشون بهش جلب بشه خواهید دید که چطور نه فقط بازار مسکن بلکه همه بازارها راه میفته..چرا فکر میکنید قیمت مسکن بیست درصد بیاد پایین از رکود خارج میشه؟یعنی تااین حد ساده بین وناآشنا به اقتصاد ایران هستید اونم درحالیکه سه چهارساله علی رغم شصت هفتاد درصد تورم اندازه تورم قیمتش بالا نرفته که هیچ بلکه بیست درصد پایین اومده یعنی حدود هشتاددرصد نزول وزیان سنگین سرمایه گذاران با همین قیمتهای فعلی (3507027) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۵۰:۴۵
خب آقای بساز بفروش ! چند سال قبلش مسکن چندصد درصد یکدفعه بالا رفت؟! این را هم بگو بعد از یک استاد اقتصاد که بر مبنای علم و نه هوی و هوس شما حرف می زند ایراد بگیر!
فقط حساب کن از سال 1386 که یکدفعه مسکن گران شد حدود 15 برابر شده قیمت مسکن در حالی که باید حداکثر سالی 15 درصد رشد می کرد که توان خرید در یک حد معینی بماند نه اینطور که دیگر هیچکس نمی تواند برای سالهای سال مسکن بخرد. (3507146) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۲۱:۵۳
اولا بنده بسازبفروش نیستم وصرفا نظرم رو علمی واقتصادی گفتم..ثانیا تا نظر کسی رو نمیپسندی به خیال خودت یک اصطلاح جور نکن که انگ زده باشی که زشته..بساز بفروشی نه تنها انگ نیست بلکه یک شغل وتخصصه که اگر کسی وجدان کاری را در بکاربردن مصالح درآن رعایت کنه خیلی هم افتخارآمیزه..اگر همین بساز بفروش ها نبودند بدلیل کاهش شدید عرضه الان شما باید درتهران خونه متری پنجاه میلیون به بالا میخریدی وخیلی ها بی سرپناه بودند..اگر همین بساز بفروشها و ساختمان سازیهایشان نبود بسیاری از صنایع کشور از ده سال پیش تابحال در رکود بودند و ورشکست شده بودند.. (3507258) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۴۱:۰۰
بله کاملا مشخص شد که بساز و بفروش نیستید.ضمنا چیزی که ما از بساز و بفروشها دیدیم فقط عدم وجدان کاری و نیز ده برابر کردن قیمت مسکن ظرف 4 سال بود که الان رکود حاصل از این بی وجدانی دامنگیر خودشون هم شده. (3507488) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۹:۰۱:۳۸
15 برابر رو کم گفتی بگو 150 برابر کنتور که نمیندازه (3508572) (alef-3)
 
سیدمحمد
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۵۵:۱۳
مسکن فقط وقتی رونق پیدا می کند که با توان خرید عامه مردم(کارگری که 860 هزارتومان در ماه حقوق می گیرد و کارمندی که متوسط حقوقش در همین حدود و کمی بالاتر است) تطابق داشته باشد.با این اوضاع رونق واقعی مسکن در صورت عدم تغییر قیمت ها حداقل 5 الی 10 سال دیگر طول خواهد کشید. (3507161) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۴:۱۹
قبلا قیمت یک آپارتمان در تهران حدود 20میلیون بود و بانک 10 یا 12 میلیون وام میداد با اقساط سبک و مردم راحت میرفتند میخریدندو صاحب خانه میشدند ولی الان همان خانه شده 200 میلیون و اگر بانکها هم بتوانند وام سنگین بدهند کسی توان بازپرداخت اقساط آنرا ندارد و الباقی مبلغ هم خودش رقم سنگینی میشود... در این شرایط اگر بخواهیم دنبال رونق مسکن با افزایش قیمت باشیم فقط کسانی که دنبال سودا گری و سود هستند(نه مصرف کننده واقعی) خرید میکنند که البته آن هم مدت محدودی ادامه پیدا میکند وسپس دوباره رکود ادامه پیدا میکند و با قیمتهای بسیار بالاتر که دیگر نه تولید کننده و نه مصرف کننده و نه دلال راه پس و پیش ندارند... بنابراین واقع بین باشید و توان خرید مردم را در نظر بگیرید با توهم چیزی درست نمیشود (3507414) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۶:۱۷:۴۰
خیلی دلت خوشه و نفست از جای گرم بلند میشه داداش . کجایی؟ اگه مو کف دست ما عامه مردم دیدی مال تو. (3507975) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۲۸:۴۹
کارشناسی در مورد مسکن هنگامی ارزش دارد که عوامل موثر در تغییرات قیمت آن مثل قیمت مصالح و دستمزد دست اندرکاران ساخت آن شناسایی و فهرست بندی شود . در غیر اینصورت ، بقول دوستان " حرف مجانی " زده شده است . (3507277) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۱:۴۱
و همه ميدانند قيمت جهاني فولاد و آهن آلات و سيمان بشدت كاهش يافته و قيمت مسكن در بسياري از كشورها كاهش يافته در ايران وقتي كه تحريمها ادامه داشت قيمتها ثابت ماند و روند نزولي پيدا نمود و حال با لغو تحريمها مشخص است كه براى رونق طبيعى در مسكن و كلا هر تجارت و فروش كالا راهى جزء كاهش قيمتها نيست آنانكه سريع اين وضعيت را متوجه شده باشند و مسكن يا كالاى خود را با شرايط بهترى عرضه كنند برنده وضع فعلي كه بيش از يكسال ادامه خواهد داشت خواهند بود . (3506880) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۱۹:۱۲
شما گویا خبر نداری یک قلم جنس ارزان شده ده درصد عوضش بقیه اجناس ساختمانی و کارگر 5 برابر شده (3507032) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۳۳:۲۲
کاهش قیمت زمین نه مسکن چون با این قیمت زمین قیمت های فعلی آپارتمان در کف قرار دارد. (3506888) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۳۱:۰۹
و البته عامل گرانی زمین هم همین بساز و بفروش ها بودند.وقتی در سالهای 85 تا 91 قیمت مسکن رو بدون هیچ منطقی و با شیب بسیار بسیار تندی بالا بردند طبیعی بود که قیمت زمین هم به تبع اون بالا خواهد رفت.حالا هم که آپارتمانهاشون رو دستشون باد کرده گرانی زمین رو بهانه میکنند برای کاهش ندادن قیمت مسکن. (3507287) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۰۸:۰۵
قيمتهاى زمين هم در مناطق مختلف بعضا تا سى درصد كاهش يافته ، بيشتر بايد به اين امر توجه كرد كه حدود سه تا چهار سال پيش قيمت مسكن حدود سيصد تا چهارصد درصد افزايش يافت و طبيعى است كه اين حباب بايد بتركد اكنون قيمت مسكن در اين دو سال ركود تقريبا ثابت مانده و فقط افرادى كه پولى لازم داشتند تن به كاهش فيمت داده اند اكنون بنظر ميرسد چاره اى جزء كاهش قيمت مسكن بين بيست تا چهل درصد نسبت به مناطق مختلف نيست و در حقيقت بيشتر كالاها با اين وضع مواجه خواهند شد . (3507565) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۴۷:۳۳
خب مسکن نخرند من هم یک واحد آپارتمانی رو ک دارم نمیفروشم داخلش زندگیمو میگذرونم هروقت بازار تکان خورد میفروشم و جای دیگری رو میخرم . (3506931) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۴۸:۰۴
حالا دیگر همه ی مردم می دانند که چند ورق یونولیت و یک لایه سیمان برای حداکثر سود ساخت و ساز سرهم بندی شده است . خوبه که خود دولت قیمت تمام شده هر متر مربع آپارتمان را 500 الی 600 هزار تومان با استفاده از بهترین مصالح بکار رفته ، اعلام نموده است . (3506932) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۴۵:۵۰
دولت دولت نکن!مسکن مهروبا۶سال تاخیر بابنده متر۷۵۰هزارتومن حساب کردند اونهو دررباط کریم مسکن مهرآبشناسان!!!! (3507334) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۱:۵۳:۱۰
بنده هم مثل شما مصرف کننده هستم و قصد اطلاع رسانی داشتم . ایکاش کارشناسان و برنامه ریزان دولت کمی از پشت میزهایشان به داخل بازار مصرف آمده و با مشکلات و واقعیات بازار مسکن بیشتر آشنا شوند و راه حل عملیاتی مطابق با آنها ارائه دهند . مسکن مهر هم مثل خیلی از طرح ها در ایران ، بصورت کیلوئی و هیجانی همراه با تبلیغات انتخاباتی شروع شد و مشکلات آن از عدم برنامه ریزی و پیش بینی های لازم ، ناشی می گردد . (3510292) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۲۹:۳۸
هم اکنون هزینه مصالح و کارگری ساخت مسکن در هر متر مربع بیش از 800 هزار تومان است به این اضافه شود هزینه انشعابات آب ، فاضلاب ، برق ،گاز و هزینه های دریافتی شهرداری از بابت جواز ،حفاری برای آب و گاز و فاضلاب و هزینه های دریافت پایانکار ، هزینه تفکیک سند و صدور اسناد جداگانه آپارتمانها ، هزینه های بیمه ساخت و بیمه مسئولیت ، هزینه های مختلف دریافت وجه توسط دفاتر خدمات شهرداری ،وجوه زیر میزی دریافت شده در مراحل ذکر شده در بالا مشکل گرانی فقط و فقط بستگی به این دارد که بانک به سپرده ها 4 ت 5 درصد سود بدهند و سود تسهیلات هم 7 درصد باشد (3507630) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۱۷:۲۲
چرا شایعات که پایه اساس نداره را پخش میکنید مگر مضالح و لوازم ساختمان و یا دستمزد کار به غیر ان است که سه برابر شده ان وقت قیمت مسکن ارزان شده فکر کنم محاسبات شما ساختگی است و به دنبال منافع هستید. (3507026) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۹:۰۲:۴۹
دستمزدکارگرساختمانی باید روزی۳۰هزارتومن بشه چون وقتی روزمزدند کارنمیکنند وقتی کنترات میگیرند روزی۱۲۰میگژرند و تندتندکارمیکنند (3508575) (alef-3)
 
کاوه
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۵:۳۹
من متوجه نمی شوم آیا رونق بازار مسکن الزاما یعنی گران شدن مسکن؟؟؟!!!!
آیا این گران شدن مسکن بطریق اولی، اثبات لزوم دامن زدن به تورم نخواهد بود؟ (3507047) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۰:۴۷
جناب البرت خان کدوم هزینه ها پایین اومده که مسکن ارزان بشه؟بعضی وقتا برخی افراد که متاسفانه اسم متخصص و کارشناس هم روی خودشون میزارن و بدبختانه سهمی هم در تصمیم گیری ها دارن حرف هایی میزنن که من سازنده ساختمان در حیرت می مانم
خدا خیرت بده الان سودی که بانک میده از سودی که مسکن میده بشتره شما از کدوم کاهش هزینه صحبت میکنی؟
الا هزینه را برای شما و بقیه مردم توضیح میدهم و خواهش میکنم از سایت الف انتشار دهد تا مردم خود متوجه شوند چه کسانی نظریه پردازی کارشناسی میکنند.
مهم ترین عامل گرانی مسکن قیمت زمین یا ملک کلنگی اولیه است که حدود نصف قیمت را در نظر میگیرد تا زمانی این قیمت پایین نیاید قیمت تمام شده هم پایین نمی آید چه کسی حاضر است ملکی را که گران خریده ارزان بفروشد؟راهکارش این است که از زمین های دولتی استفاده شود.زمین هایی که از ما بهتران سند سازی میکنند و مییفروشند و تمام هم نمی شود.راه حل دیگرش اکثر پادگان های نظامی که زمین های بسیاری در اختیار دارند در مناطق شهری واقع اند چنانچه اراده وجود داشته باشد این زمین های یکی از مهم ترین راه حل ها برای کاهش قیمت زمین ساخت هستند
دوم :عامل دوم گرانی دولت و نهاد های دولتی هستند.آنها که به دولت وابسته اند.شهرداری ها متهم اصلی هستند سالی چند دفعه به درصدهای زیاد هزینه عوارض گران می شود.ببینید در وقتی رکود هست هزینه ها خدمات دولتی برای حمایت از تولید باید کاهش یابد ایران از آنجا که تنها کشوری است که قوانینش با کل دنیا تفاوت دارد به جای کاهش هزینه های تو این وضعیت رکود سال به سال دارایی،مالیات،عوارض،شهرداری،عوارض کسب،مالیات فصلی و غیره و غیره افزایش می یابد این یعنی بریدن کمر تولید.نظام مهندسی و شهرداری آب و برق مسکن را در این کشور به نابودی کشانده اند.در طول ساخت آب و برق تبصره ای ایجاد کرده اند به نام آب کارگاهی یا برق کارگاهی که ماهی چند میلیون از سازنده میگیرند یعنی در طول یک سال سازنده باید 30-40 میلیون فقط به این دو اداره بدهد!نظام مهندسی برای نقشه های کپی شده ای که تحویل می دهد هزینه سر سام آور میگیرد.چند سالی است متاسفانه قانونی گذاشته شده بنان بیمه اجتماعی کارگران که به ازای متراژ ساختمانی پول زوری از سازندگان یمگیرند که به اصطلاح کارگران را بیمه کنند و به حساب تامین اجتماعی می ریزند رقم باور نکردنی که فکر می کنم حدود 20هزار تومن به ازای هر متر ساخت می باشد.یعنی همین جوری 20هزار تومن قیمت هر متر ساختمان افزایش می یابد. جالب اینکه دوست طلا فروشی من دارم از همین کارت های کارگری دارد ولی کارگر بیچاره من این کارت را ندارد!! در واقع تامین اجتماعی بزور پول را میگیرد اما همه را بیمه میکند به جز کارگران را و سپس با منت هم می گوید ما بیمه کرده ایم در حالی که پولش را از خود مردم گرفته است.
هزینه های مصالیح ساختمانی و دستمزدها کارگران در دفتر هزینه های سومین تاثیر را دارند.که یک چیز شناور هستند یعنی بسته به بازار ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشند اما دو مورد اولی همیشه رو به افزایش هستند چه رکود باشد چه تولید خوابیده باشد دولت هزینه هرا افزایش می دهد که تاثیر مستقیم در قیمت مسکن و افزایش پرداخت از جیب مردم دارد. وگرنه سایت محتر الف خواش میکنم این نکته را حتما به گوش صاخب نظران ما که هیچ ارتباط عملی با بخش مسکن ندارند و صرفا کتابی نظر میدهند برسانید که من سازنده ساختمان بسیار علاقه مندم کمتر هزینه کنم با کمبود نقدینگی در حین ساخت مواجه نشم سودم بیشتر از سود پرداختی بانک ها باشد دوست دارم سریع تر بسازم و سریع تر هم بفروشم پولم کمتر هزینه شود که این خودش یعنی سود بیشتر.و خواهش بعدیم از این سایت ها و نشریات خبری است که چنانچه می خواهید در باره مسکن مطلب بنویسید به شکل میدانی باشد.کسانی رو بفرستید با خود سازندگان صحبت کنن در قالب یک گزارش متوجه خواهید شد از کسانی از دور دست دارند و یک سری اطلاعات خام و مبهم ننویسید
با تشکر.ایمیل من در بخش آدرس ایمیل خدمتتان ارسال کردم چنانچه مایل سوالی بود در خدمت شما و جناب استاد آلبرت هستم (3507086) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۴۲:۱۹
خوب دوست عزیز! شما هم بفرمائید قیمت کدوم کالا بجز مسکن ظرف 4 سال ده برابر شد؟ (3507490) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۴:۳۳
سود بانک اگه بیشتره پس شما چرا معطلی برو پولتو بذار بانک اینقدرم زحمت نکش کامنت بنویس پس چرا هیچکدومتون نمی رین ؟؟؟ (3508209) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۷:۱۹:۳۷
سیمان کیسه هزار تومان ارزان شد.ورق از 2400 به 1200 رسید (3508233) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۷:۳۱:۴۷
بهترین کامنت در خصوص مسائل مسکن بود خیلی ممنون .
بنده خودم مهندس پایه یک ساختمان در تبریز هستم و دقیقا با نظر این دوست محترم موافقم . نظام مهندسی با عوض شدن معاون استانداری هر تعرفه جدیدی که خواسته با هر رقمی گذاشته جلو ایشون امضا و تایید شده . شما هزینه مجری رو که عملا هیچ کاری تو ساختمان غیر از امضا چند گزارش کارگاهی واقعیتا کاری نمی کنن و فقط و فقط به فکر چک هاشون هستند که سر موقع پرداخت بشن و نیز با گیر های الکی بدتر از ناظرین به فکر چزوندن مالکین هستند هم بیارین رو تعرفه خدمات مهندسی که هر روز با قوانین و بروکراسیهای جدید بیشتر و بیشتر میشه می توان فهمید با هزینه های ملکی و شهرداری و سایر ارگانها چه بلایی بر سر سازندگان مسکن می آید (البته برای بنده بعنوان مهندس ساختمان خیلی خوب میشود ولی وقتی خود را جای سازنده میگذارم که بایستی با پول نقد و موهای سیاهش بعد از چند ماه با این اوضاع مفلس و فلاکت زده می شود بیشتر به فکر فرو میروم که مشکل کار دقیقا در کجاست ) . چند بار با اعضای هیئت مدیره نظام استان که دوست هستم از مشکلاتی که مجریان با دور زدن همه بر سر مردم می آورند و افزایش بی مورد تعرفه ها در این کسادی بازار و نیز بیش از حد نیاز بودن مهندس در زمینه ساختمان با این قوانینی که سر تا پا جای اصلاح دارند حرف می زنم بیشتر متهم به عدم حمایت از این صنف می شوم و توجیهاتی از این قبیل که خانه را مهندس می سازد و ما تا حالا از کلی از استانها عقب هستیم و معیشت مهندسین باید تامین شود و ...
در حالت کلی بایستی دولت حداقل فکری به اصلاح قوانین و شیوه نامه مربوط به خدمات مهندسی و حل بروکراسی موجود بکند . بحث مجری با این قوانین یک معضل بزرگ است و تنها در کشورهای دارای نظام بانکی و مالی توانمند قابل کاربرد است و در ایران می تواند با کمک ناظرین و نیز نظام فنی و حرفه ای و اصناف مرتبط رفع گردد . بیمه تامین اجتماعی عملا هیچ توجیهی ندارد و بیمه مسئولیت مدنی و تضمین کیفیت بایستی بجای آن اجباری گردد و در شرایط رکود حاکم شهرداریها و سایر ادارات بایستی حداقل 30 درصد از هزینه های عوارضات متعلقه رو کم کنند . وگرنه عوارض آن چند سال بعد گریبان جامعه را خواهد گرفت .
با تشکر از سایت الف (3508279) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۳:۴۲:۱۸
نمی گویند ارزان شده کالا ها ! می گویند بساز بفروش ها که دنبال سود 200-300-400% هستند با سود کمتر بفروشند! (3509294) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۱:۳۴
آنچه معمولا" درفرايند قيمت گذاري قيمت مسکن از آن غفلت ميشود قيمت زمين است که باعث بالا رفتن قيمت مسکن ميشود ودليل اصلي آن هم سياستهاي قيمتي شهرداريها است که آن هم ناشي از سياستهاي تورم زايي سود جويي و سرمايه دار پروري دولت است! (3507088) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۸:۴۰:۱۶
نه دوست عزیز! عامل بالا رفتن قیمت زمین هم همین بساز و بفروشها بودند که از سال 85 تا 91 قیمت مسکن رو 10 الی 15 برابر بالا بردند و به تبعش قیمت زمین هم بالا کشید. (3508513) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۶:۲۴
مسکن نابود شد..الان سرمایه دار نیاز به ریال داره تا در این مسابقه کاری بعد از تحریم عقب نماند...مسکن حداقل 50درصد شگست قیمت لازم داره... (3507121) (alef-11)
 
قاسم
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۶:۵۴
با اين نظر كاهش موافق هستم واين نظر را من در هركجا كه ركود مسكن به ميان امد مطرح كردم وخواهم كرد بايد براي ركود مسكن 30 درصد كاهش پيدا كند وكرنه در ركو باقي خواهد ماند وهر كجا اگر براي مسكن حرفي از ركود بزنند اين يك فريب است بايد سازندگان قيمت مسكن را پايين بياورند (3507125) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۹:۱۰
مصالح و انرژی و کارگر هم پایین بیارید (3507141) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۸:۰۲
سودهای باد اورده دیگه بسه قیمتها بالاست (3508907) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۲۹:۵۲
تا دلار پایین نیاد من خونمو ارزون نمی فروشم !!!!!!!!!! (3507278) (alef-3)
 
رحمانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۹:۲۲
این آقا اصلا در حوزه اقتصاد مسکن تخصصی ندارد و فقط آرزوهای خودش را نوشته است.
با این بلایی که در این چند سال بر سر تولید مسکن آمده است آثار زیانبار کسر تولید که در برخی از شهرهای بزرگ تا 70 درصد هم می رسد، در سالهای آینده سونامی دوباره قیمت مسکن را رقم خواهد زد.
خصوصا آن که در همین دوره تحریم متاسفانه شهرداریها قیمت پروانه را گاه تا 300% بالا بردند، نظام مهندسی قیمت نظارت و اجرا را حدود 200% افزایش داد و نرخ کارگر و استاد کار سالانه مطابق با روال افزایش یافت و نرخ زمین و کلنگی هم نه تنها کاهش نیافت که حتی افزایش پیدا کرد.
با چنین وضعی چگونه می توان این نوشته را نوشته ای نه علمی که حتی عقلانی نامید؟ (3507536) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۰۲:۰۹
چرا فقط همواره در پی رکودزدائی از بازار مسکن هستید و به راه اندازی صنایع و اصلاح ساختار تولید اهمیتی نمی دهید ؟ (3507549) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۳:۴۹
مسکن/خانه، تنهای کالای سرامیه ایی است، در دراز مدت هیچ کس ضرر نمی کند.
هیچ سرمایه دار مفت مسکن نمی فروشد.
علت رکود همین است که قیمتها خیلی پایین است. مگر دیانه است است سرمایه دار زیر قیمت بفروشد. چند سال دیگه صبر میکند.

دولت اگر میخواهد مسکن ارزان به دست مردم برسد بایست زینهی اطارف شهرها را آزاد کند برای ساخت. تا خانه حاشیه شهرها ارزان شود ولی خانه درون شهرها از این کمتر نمیشود. (3507582) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۵:۴۵:۳۰
موضوع فقط این است که دو گروه می خواهند بدون تحصیلات بدون زحمت و بدون هیچ یچز دیگری بصرف وارد شدن در صنف دلال مسکن یا بساز وب فروش سودهای دویست سیصد درصدی داشته باشند. مثال در زمان خرید آپارتمان دوازده ساله، دلال آن را شش ساله اعلام کرد و از قیمت اولیه تا قیمت سر معامله یک میلون رویش گذاشت طبعا معامله سر نگرفت بعدها مالک مستقیم تماس گرفت که دلال قسم خورده بوده حتما آپارتمان معامله می شود و از متری یک میلون اضافی فقط نصفش را خودش برمی دارد! در زمان فروش هم همین کار را می کنند پول چند نفر را می گیرند سرمایه خرید به حداقل قیمت بعد با تبلیغات با قیمتی بسیار بالاتر می فروشند و صدی بیست پول های آن نفرات را هم می دهند! کسی هم برکارشان نظارت نمی کند. فروشنده یا خریدار هم با وجود اطلاع از این ترفندهیا کثیف کاری نمی توانند بکنند.در مورد سازنده ها دیگر نور علی نور است از مصالح نارمغوب تا ساخت غیر اصولی و ...بهانه هم این است که ادارات دولتی و... از سازنده ها زیاد باج می گیرند! (3507865) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۶:۱۲:۳۵
قیمت مسکن در سال 91یه دفعه 300 در صد افزایش یافت حالا چقدر باید بیاد پایین مردم بتوننن بخرند...با این کاهش ها هنوز قدرت خرید مردم با ان فاصله خیلی زیادی دارد (3507959) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۷:۰۰:۴۱
مثلا شما میخواهید کشور را از رکود در بیاورید این رکود از زمان احمدی شروع شد و ادامه پیدا کرد چرا ان زمان حرکتی نکردید این رکود بخاطر اقتصاد ویران است که ریشه در ان 8 سال دارد (3508147) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۱:۲۳:۲۵
قیمت مسکن در ایران نامعقول و نا مرتبط با درامد و خقوق نیازمندان مسکن. (3508934) (alef-3)
 
mahdi
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۲۲:۱۱:۲۲
برای امنیت عرضه و تقاضا لازم است که حبابهای قیمتی که به سبب

بورس بازی روی املاک ایجاد شده از بین برود که تبعات ویران کننده آن

سبب آسیب و فشار به مردم شد

و عده ای را بی خانمان و بیش از 40 درصد را اجاره نشین کردو بی انگیزگی تشکیل خانواده توسط جوانان بخاطر هزینه سرسام آور قیمت مسکن

اگر می خواهیم اقتصاد رشد کند باید مثل کشورهایی که ملک بعنوان یک

کالای مصرفی نگاه می شود و داشتن آن امتیاز حساب تمی شود و ترجیح

جامعه و افراد به سرمایه گذاری روی تولید است تا ملک

وقتی قیمت تمام شده زیر یک میلیون است با احتساب 30 درصد سود قیمت واقعی ملک محاسبه می گردد.


مگر در این مدت که جامعه تولید کننده و سایر اقشار مردم متضرر شدند و در کنج

زندانها علی رغم ارزش آفرینی و کار آفرینی مهجور شده اند و ملاکان و بساز بفروش سودهای رویایی می بردندکسی از این بساز بفروش ها و بانک ها توجهی به از بین رفتن هسته های تولید ثروت کشور نمود

حالا هم ملاکان و بساز بفروش ها مقداری از سود ضررکنند

تا توازن در جامعه ایحاد شود و ارزش تولید و اشتغال صنعتی و ارز آوری برای همگان روشن شود

سود ملاکان و بساز بفروش ها و بورس بازی روی ملک ازسقوط پول ملی و بیچاره شدن بی خانمان ها و رویگردانی میلیونها جوان ایرانی از ازدواج

بوده است که باید جدی برای آن تدبیری اندیشیده شود (3509039) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۰۹:۴۶:۰۶
آخه چه جوری قشر کارمند و کارگر و کاسب معمولی مسکن بخره ؟ با چه پولی ، فرضا" که بانک ها هم وام بدهند ، پرداخت وام دریافتی و سود آن با این هزینه های زندگی چطور امکان پذیر است ؟ اگه شما راه حلی بلدید بگید . (3509955) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۲:۲۳:۵۳
من فقط این رو میدونم خونه خیلی گرونه و با حقوق 800 تومان توان خرید یک واحد 70 متری را هم ندارم . (3510383) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۲:۳۲:۲۳
جناب بزرگوار ف مسکن کالات نیست که افراد فاسد با آن تجارت بکنند . مسکن نیاز مردم برای زندگی است . پس باید و باید مسکن از بخش تجارت خارج شده و بر اساس نیاز مردم توزیع صورت گیرد نه بر اساس رانت و سودجویی .
مسکن باید طوری برنامه ریزی شود که با شرایط مشخص و با گارانتی 10 ساله از سازندگان خرید و فروش صورت گیرد .
علل گرانی مسکن در چیست ؟
1- سازندگان ازادانه و بدون هیچ قید و شرطی با الفاظ و کلمات بازی کرده و قیمت گذاری سلیقه ای و رانت مداری کرده اند .
2- هیچ سازمان مرجع قانونی و نظامی و انتظامی و قضایی در کشور وجود ندارد که پیگیر امور مسکن و تخلفات با شد .
3- شهرداریها عامل اصلی و ردجه اول گرانی مسکن در شهرها و روستاها ش می باشند .
4- فروش زمین و هوا توسط شهرداریها مزید بر علت گرانی و رانت شده است .
5- ایجاد سازمان بی منطقی تحت عنوان سازمان نظام مهندسی که کوچکترین خدماتی نداده و فقط همه مجاب به دادن رشه و پول ( کار نکرده ) می کنند عامل بعدی گرانی مسکن می باشد .
6- چون هیچ سازنده ای در قبال انچه را که می سازد نبوده و خریدار همه دستش به جایی بند نمی باشد ، خود مزید بر سودجویی و تقویت رانت مسکن شده است .
7- مسئله دیگری که باعث گرانی مسکن و بکاربردن الفاظ و کلمات گرانی شده است . ایجاد متعدد بنگاههای املاک بوده که در هر کوچه و خیابانی به تعداد خانه ها و منازل مسکونی بنگاه معاملات املاک ایجاد شده که با خرید و فروش های سوری در بین خودشان باعث افزایش قیمت مسکن در مناطق شده اند .
8- مسئول نبودن سازنده در قبال ساخت و مصالح و خرابی بعد از تحویل یک روزه مسکن عامل اصلی گرانی بوده است . زیرا با خرید مسکن 600 یا 700 میلیون تومانی هیچ تضمینی برای اینکه این مسکن حداقل یکسال بدون عیب در دست خریدار باشد ، وجود ندارد نه بیمه ای و نه قانونی بازدارنده و احقاق حقی . نه سازمانی . نه نظام مسکن و مهندسی و نه شهرداری و نه ...... زیرا همگی در ابتدای امر رشوه و پواهای خودشان را گرفته اند و دست خریدار به جایی بند نمی باشد .
9- در ازای خرید خودروی 20 میلیون تومانی اگر کوچکترین اشکالی در خودرو پیش بیاید خودروساز باید گارانتی و وارانتی و..... ولی مسکن چند صد میلوینی هیچ و هیچ (3510416) (alef-13)
 
کارمند بدون قدرت خرید
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۳:۵۶:۳۱
نکته مهم و خیلی مهم که من در کامنتها مشاهده کردم که کمتر به ان اشاره شد این است که پایه این مشکل که مانند انداختن یک سنگ بزرگ داخل چاه ابی که مردم از ان استفاده میکنند را در دولت قبل با افزایش ناگهانی حداقل 400% قیمت ارز که منجر به بی ارزشی ریال به حداقل یکچهارم ان شد باعث گردید که پاشنه اشیل این قضیه نه فقط مسکن و خانه و ملک که باقی مسایل مانند اتومبیل و لوازم خانگی و ... و بطور کلی تولید شد .در حالی که در این چندین سال هیچ دستمزد و حقوقی به همین تناسب بالا نرفت که همیشه کمتر از تورم واقعی هم ترقی کرد .بنابراین چیزی به نام قدرت خرید را از اکثر مردم گرفت .خوب الان که میبینید هیچکسی حاضر نمیشه الان بیاید کالایش را یکسوم تا یکچهارم قیمت بفروشد چون اصلا عاقلانه نیست که رانت بزرگی که در اثر گران شدن ناگهانیه همهچی برای عده ای معدود که ملیاردها از این اختلاف سود بردند را مردم عادی از جیب بدهند .پس فقط میماند که حد اقل حقوقها باید چهار برابر الان شود تا تازه به قدرت خرید سال 90 تا 91 برسیم .
وتا این اتفاق نیفتد هیچ رکودی از بین نمیرود .مگر اینکه تا ده سال بعد همه قیمتها ثابت بماند و با این افزایش حقوق سالی 10 تا 12 درصد قدرت خرید مردم بازسازی شود .
این همان سنگ بزرگی است که قبلا بهش اشاره کردم که در دولت قبل توی چاه رزق و روزی مردم افتاد !!! (3512395) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۸:۳۰:۵۳
فروشندگان مسکن قیمت ها را درصد قابل توجهی پایین ببرند تا ساخت و ساز دوباره رونق گیرد. (3512634) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۵۶:۲۰
متاسفانه همه مشگلات از سالهای 86 شروع شد گه الان به این روز افتادیم (3553627) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.