کد مطلب: 466197
حمل چمدانی پول سوخت در دوران تحریم
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
آرمان نوشت؛
در حالی که اخبار تازه ای درباره به ثمر نشستن برجام هواپیمایی در ایران به گوش میرسد، روز گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در یک گفتوگوی مفصل ابعاد مختلف نوسازی ناوگان هوایی کشور را تشریح کرد و اشاراتی هم به وضعیت سخت این ناوگان در دوران تحریم داشت. پیش از این بیشتر در این باره میشنیدیم که در دوران تحریم ایران امکان خرید هواپیما و بسیاری از قطعات آن را برای تعمیر نداشت و این مساله به زمین گیر شدن تعداد قابل توجهی از هواپیماهای ایران انجامید. گفتههای تازه اصغر فخریه کاشان حکایت از این دارد که در دوران تحریم با چمدان پول سوخت هواپیما در فرودگاههای اروپایی را جابه جا میکردیم.
ای.تی.آر نو، جمعه در مهرآباد
نوسازی ناوگان هوایی ایران با ورود سه فروند ایرباس نو که دو فروند آن سال گذشته و یک فروند دیگر نوروز امسال به کشور تحویل شد، رسما آغاز شده است. در کنار امضای قرارداد برای خرید هواپیماهای بزرگ، ایرلاینهای ایرانی به دنبال تجهیز خود با خرید هواپیماهای کوچکتر نظیر ای.تی.آر، سوخو، بوئینگهای کوچک و میتسوبیشی هم هستند و در این زمینه توافقاتی حاصل شده است. از جمله توافقات اخیر در این زمینه توافق با ای.تی.آر برای خرید 30 فروند هواپیما بوده است. اخبار تازه حکایت از این دارد که سه فروند از این هواپیماها به زودی به ایران میآیند و اولین ای.تی.آر خریداری شده جمعه این هفته در مهر آباد فرود میآید. در این میان مباحث درباره هواپیماهای خریداری شده همچنان داغ است و برخی از رسانههای منتسب به طیفهای خاص سعی دارند دستاوردهای دولت در این زمینه را ناچیز توصیف کنند. روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی توضیحات بیشتری درباره برجام هواپیمایی داده است.
تاثیر برجام بر صنعت هواپیمایی
روز گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین تاثیر برجام در صنعت حمل و نقل به بخش حمل و نقل هوایی بر میگردد که با چندین مشکل موجه بود؛ اول اینکه قطعات برای هواپیماها وجود نداشت و این باعث زمین گیر شدن هواپیماها شده بود. هر هواپیما پس از هر پرواز باید چک شود که اشکالاتی پیدا کرده است یا نه و برخی از قطعات هواپیما هم پس از یک دروه پروازی باید تعویض شوند اما در صنعت هوانوردی با مشکل نبود قطعات مواجه بودیم. به گزارش ایلنا، به گفته فخریه کاشان دومین مشکل در صنعت هوانوردی انتقال پول برای پرداخت هزینههای سوخت گیری، خدمات فرودگاهی و... بود. وقتی که شبکه بانکی در دوران تحریم با بانکهای جهانی ارتباطی نداشت، مجبور بودیم برای پرداخت این هزینهها با چمدان پول جابهجایی کنیم و در تمام مدت تحریم ایران ایر و خطوط ایرانی برای پرداخت هزینههای خود در فروگاههای خارجی مجبور به حمل پول با چمدان بودند. او در پاسخ به این سوال که این جابهجایی چمدان پول برای پرداخت هزینهها تا چه سقفی امکان داشت؟ عنوان کرد: گاهی این مبلغ به سهمیلیون دلار هم میرسید. جابهجایی پول به صورت نقد از 100هزار دلار شروع میشد و تا سهمیلیون دلار هم انجام میشد. خطوط ایرانی برای پرداخت هزینههایی مانند سوخت گیری پرداخت پول پارکینگ و خدمات فرودگاهی پرداخت هزینه خرید غذا و اقامت کرو پروازی باید پول نقد میپرداختند که این باعث گرانتر شدن هزینهها میشد و ریسک ایجاد میکرد. مشکل مهم دیگر مساله سوخت گیری در فرودگاههای اروپایی بود طوری که اساسا این امکان وجود نداشت و با محدودیتهایی در سوخت گیری مواجه بودیم وحتی برخی از فرودگاه اجازه پرواز هم به خطوط ایرانی نمیدادند و برای ایجاد محدودیتها بهانههای مختلفی داشتند.
هواپیمای مرجوعی نداریم
در روزهای اخیر منتقدان دولت تلاش کردهاند با پیش کشیدن بحث مرجوعی بودن هواپیماهای خریداری شده دستاوردهای دولت در این زمینه را ناچیز جلوه دهند. فخریه کاشان در این زمینه گفت: به طور قطع آن چیزی که در باره مرجوعی بودن این هواپیماها گفته میشود اساسا صحت ندارد و مفهومی با عنوان هواپیمای مرجوعی وجود خارجی در دنیا ندارد. او ادامه داد:به طور مثال فرض کنید فردی برای خرید پژو ثبتنام میکند و موعد تحویل آن آذرماه است اما فرد به دلیل مشکلات مالی نمیتواند در موعد مقرر پژو را تحویل بگیرد و این فرصت به وجود میآید که آن پژو به فرد دیگری تحویل داده شود. نمیتوان گفت این پژو مرجوعی است و در مورد خرید هواپیما هم همین اتفاق افتاده است. اینکه هواپیمای 777 بویینگ سفارش ترکیش ایرلاین است چیزی پنهانی نبود اما ترکیش ایرلاین نتوانسته بود این هواپیما را در موعد مقرر تحویل بگیرد. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بوئینگ هم به برخی از ایرلاین از جمله ایران پیشنهاد داد که سفارش خود را زودتر از موعد مقرر بگیرد. هواپیمای مرجوعی یعنی هواپیمای دست دوم. این هواپیما اگردست دوم بود باید آن را ازترکیش ایرلاین میخرید نه بویینگ. واژه هواپیمای مرجوعی در این قرارداد وجود خارجی ندارد. او عنوان کرد: نکته مهم در این معاملههای انجام شده این بود که ایران فرصت چانه زنی داشت و همین فرصت چانهزنی باعث شد هواپیمای 330 را 20 تا 15میلیون دلار ارزانتر بخریم. فخریه کاشان همچنین عنوان کرد: اخیرا قرارداد ایران ایر با شرکت ای تی آر نهایی شد و به زودی چهار فروند هواپیمای ای تی آر وارد ناوگان ایرانی میشود و تا پایان سال 2017 هم 9 فروند به شرکت ایران ایر تحویل داده میشود. تا پایان آذر سال جاری 4 فروند ایرباس از مدل ایرباس 320 و 321 تحویل ایران ایر میشود.
کلمات کلیدی : حمل چمدانی ،سوخت، تحریم
باز هم زرنگی اونا شما چی؟ (4289335) (alef-11)