نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 309696
نشست خبری «آسمان» من در «الف» برگزار شد
محمدرضا آهنج: اصرار دارم بگویم که ژانر «آسمان من» پلیسی نیست / هومان فاضل: پشت هر امنیت پروازی، یک خانواده بود که به آنان امنیت می داد
بخش فرهنگ و هنر الف، ۲۳ آبان ۹۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
نشست خبری سریال «آسمان من» با حضور محمدرضا آهنج (کارگردان)، هومان فاضل (نویسنده) و بازیگران این مجموعه، آتیلا پسیانی، افشین زینوری، امیرمحمدزند، ویدا جوان، رحیم نوروزی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، رضا توکلی، نازآفرین کاظمی و علی آهنج و عوامل پشت صحنه، ایمان کرمیان (جلوه های ویژه)، رحیم کریم زاده و محمد نیازی (مشاوران نظامی و امنیت پرواز)، رضا حاجی درویش (طراح صحنه و لباس)، روح الله انصاری (تدوینگر)، صفایی (مدیر تولید)، امیر سحرخیز (جلوه های ویژه ی بصری) و مجید پورصادقی حقیقت و داوود بابایی (دستیاران کارگردان) در پایگاه خبری-تحلیلی «الف»، برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا آهنج گفت: ایده اولیه ساخت «آسمان من» در سال 81 و با ساخت سریال «معما» در ذهنم ایجاد شد و همان زمان سیلابس 136 صفحه ای آن از سوی هومان فاضل نوشته شد؛ با این حال مسئولان رسانه ملی در آن دوران اراده ای برای ساخت این سریال نداشتند تا وقتی در سال 90 موسسه رسانه ای اوج از این طرح حمایت کرد و در نهایت این سریال ساخت شد.

کارگردان مجموعه «آسمان من» با بیان اینکه این سریال در 29 قسمت در نوروز 94 از شبکه افق به روی آنتن رفت، اظهار داشت: قطعا اگر حمایت های همه جانبه موسسه فرهنگی و رسانه ای اوج اعم از حمایت مادی، معنوی و فکری نبود «آسمان من» هیچگاه ساخته نمی شد.

آهنج با اشاره به حضور شخصیت زن در قالب مامور امنیت پرواز افزود: اینکه زنان در این سریال اینگونه حضور داشته باشند به عنوان یک تاکتیک در سریال گنجانده شد؛ چرا که نمی خواستیم بعد از ساخت سریال بگویند که «آسمان من» سریال زنانه و یا مردانه است.

وی درباره تعداد بالای بازیگران نقش اصلی در این سریال ادامه داد: قطعا حس درست این است که کارگردان دست یاری خود را به سمت بازیگرانی دراز کند که از آن استقبال می کنند؛ از سوی دیگر مخاطبان حق دارند که بازیگران خوب را در سریال ببینند.

کارگردان مجموعه «آسمان من» با بیان اینکه زمانی که می خواستیم بازیگران را انتخاب کنیم اصلا به دستمزدها فکر نکردیم، گفت: البته برای انتخاب بازیگران به چهره آنها و شخصیتی که برایشان در نظر گرفته شد، توجه کردیم؛ چرا که همخوانی فیزیک و چهره مخاطب با شخصیت سریال باعث می شد تا مخاطب با شخصیت ها همزادپنداری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازخوردهای منفی که درباره موضوع این سریال وجود داشت، تصریح کرد: همانطور که گفتم سوژه سریال برای سال 81 بود ولی بعد از گذشت چند سال توانستیم آن را تولید کنیم؛ با این حال برای ساخت سریال از مشاوران امنیت پرواز کمک گرفتیم.

آهنج با بیان اینکه هواپیماربایی که در دوران دفاع مقدس رخ داد به دلیل حضور سپاه در قالب نیروهای امنیت پرواز در آن هواپیما بوده است، ادامه داد: به عنوان فیلمساز به سوژه امنیت پرواز پرداختم تا بتوانم سبک زندگی درستی را از این ماموران به مخاطب نشان دهم.

کارگردان مجموعه «آسمان من» با اشاره به تجهیزات نظامی این سریال گفت: با همکاری سپاه پاسداران توانستیم از تجهیزات جنگی استفاده کرده و صحنه های جنگ را بازسازی کنیم و حتی توانستیم از تجهیزات صنعت هواپیماسازی و انواع فوکرها در ساخت این سریال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با همکاری صنعت هواپیمایی کشور توانستیم هواپیمایی را به 8 قسمت تقسیم کنیم، اظهار داشت: «آسمان من» به خاطر سوژه ای که دارد در تاریخ صدا و سیما ماندگار خواهد شد؛ چرا که کمبود بودجه رسانه ملی و همچنین ترس فیلمسازان از ساخت چنین آثاری باعث شده تا به امروز کمتر کارگردانی به سراغ چنین سوژه هایی برود.

آهنج درباره کارهای آتی اش گفت: در نظر دارم تا به زودی زندگی خلبانان، تیم پرواز، میهمانداران و ... را بسازم و البته سوژه این کار نیز از سوی سوی سازمان هواپیمایی کشور ارائه شده است.

وی افزود: بودجه اولویت ساخت چنین سریال‌هایی است و از طرفی اولویت صدا و سیما هم مهم است فیلم‌سازان ما هم از ساخت چنین سریال‌های می ترسند چرا که خود من هم همیشه به دنبال سوژه ای هستم امیدوارم با ساخت این سریال بتوانیم سریال‌های بعدی در خصوص خلبان‌ها و مهمان‌دارها بسازیم.

در ادامه هومان فاضل نویسنده این سریال درباره تعدد بازیگران گفت: امنیت پرواز در کشور دارای شکل های مختلفی است و به همین دلیل ما باید این مشاغل را در سریال نشان می دهیم؛ از این رو نیاز به شخصیت ها و نقش های اصلی زیادی در این سریال داشتیم که در نهایت باید عنوان کرد که «آسمان من» مجموعه ای پرلوکیشن بوده است.

وی درباره چگونگی نگارش این سریال افزود: از اسناد مکتوب و مصاحبه با مسئولین امنیت پرواز و همچنین مشاوره با کارگردان توانستم فیلمنامه «آسمان من» را بنویسم که برخی از اتفاقات سریال بر اساس واقعیت ها و برخی دیگر نیز بر اساس تخیل بوده است.

نویسنده فیلمنامه «آسمان من» تصریح کرد:قصد داشتیم در این سریال با نمایش نسل های مختلف از ماموران امنیت پرواز به مخاطب نشان دهیم که اگر پیشکسوتان این حوزه بازنشسته شده اند ولی نسل جدید در این حوزه توانسته با آزمون و خطا این شغل را به خوبی یاد بگیرد.

فاضل افزود: همه شخصیت های «آسمان من» به نوعی قهرمانانی به شمار می روند که در برابر هواپیما که به نوعی مظهری از خاک کشور بود، قرار گرفتند و دست به کارهای قهرمانانه زدند، البته شخصیت های دیگر به نوعی مکمل شخصیت های اصلی به شمار می روند.

وی خاطر نشان کرد: همه سعی مان را کردیم که با «آسمان من» بتوانیم به نوعی نسبت به خانواده های شهدای امنیت پرواز ادای دین کنیم.

آتیلا پسیانی در ادامه در خصوص همکاری خود گفت: این سومین سریالی است که در خدمت آقای آهنج بودم و به عنوان یک بازیگر که در یک سریال امنیتی حضور داشتم  در خدمت عوامل امنیتی بودیم و با یکدیگر گفتگو می‌کردیم و خیلی نزدیک تر زندگی آن‌ها را لمس کردم که زندگی پیچیده  و خارج از تحمل آدم‌های عادی است و برای بازی به کمک کارگردان نیاز است.

رضا توکلی بازیگر این سریال گفت: ساخت چنین سریال‌هایی با تحقیق و پژوهش خیلی خوب است با دیدن آسمان من ذائقه مردم تغییر کرده است ضمن این که 30 قسمت برای بچه‌های امنیت پرواز کم است در این سریال نقش یک دیپلمات را بازی می‌کنم و از هومان فاضل تشکر می‌کنم این سریال با عوامل، بازیگر و لوکیشن های متفاوتی داشت و از همه بچه‌ها و همچنین بچه‌های امنیت پرواز به خاطر ایثار و فداکاریشان تشکر می‌کنم.

کرمیان جلوه‌های ویژه سریال آسمان من عنوان کرد: زمانی که فیلم‌نامه را خواندم صحنه مختلفی از جمله جنگ، انفجار و ... داشتیم با اطمینانی که آقای آهنج به من کردند توانستیم صحنه‌های متفاوتی داشته باشیم در این سریال جلوه‌های ویژه خوبی داشتیم.

نازآفرین کاظمی در ادامه گفت: چهارمین تجربه من با آقای آهنج است اولین بار بعد از گل‌های گرمسیری در عملیات پایتخت حضور داشتم در سریال آسمان من قرار بود یک نقش بلند بازی کنم که قبول نکردم و به دلیل  این که این نقش کوتاه را دوست داشتم آن را انتخاب کردم.

افشین زی نوری، عنوان کرد: زمانی که سریال راستش را بگو پخش می‌شد به آقای پورشیرازی تماس گرفتم گفتم اگر نقشی بود در سریال بعدی آقای آهنج بود برای همکاری به من بگویید، به خاطر علاقه به کارهای آهنج این همکاری میسر شد و من برای حضور در این سریال انتخاب شدم در این سریال همچنین دوبلاژ این سریال هم بودم که 4 الی 5 قسمتی که در خارج از کشور ضبط کردیم از دوبلورهای خوب کشورمان برای دوبله استفاده کردیم و این نقشی که بازی کرده‌ام را بسیار دوست دارم.

علی آهنج بازیگر این سریال اظهار داشت: از معدود شخصیت‌هایی که هم نسل خودم است  این شخصیت از بچگی مادر نداشته است و با پدر خود زندگی می کرده است الآن که این سریال پخش می‌شود همه می‌گویند سجاد نقش منفی است در صورتی که این‌گونه نیست از آقای فاضل تشکر می‌کنم خیلی  در این زمینه به من کمک کردند و همچنین از آقای آهنج تشکر می‌کنم.

وی همچنین اظهار داشت: خیلی از افراد به من می‌گویند که چرا کارهای خوب را پدرت می‌سازد، از طرفی هم زمانی که فیلم پدرم ساخته می‌شود همه  ادعا می‌کنند که ما می‌خواستیم این فیلم را بسازیم و این کم لطفی است.

روح‌الله انصاری تدوینگر سریال اظهار داشت: تنوع ژانرهای زیادی در این سریال داشتیم، درام سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، دفاع مقدس در این  سریال داشتیم ، حجم زیادی بازیگر که بازی‌های درخشانی داشتند ، تدوین این سریال برای من خیلی سخت بود با توجه به این که این سریال دوباره از شبکه 3 پخش می‌شود بعضی از قسمت‌های آن دوباره تدوین کرده‌ایم و هنوز با آسمان من زندگی می‌کنم.
در ادامه رضا توکلی گفت: جامعه ما به ساخت چنین آثاری نیازمند است و باید بگویم که تا زمان ساخت این سریال هیچ اطلاعی از سختی شغل امنیت پرواز و نوع زندگی آنها نداشتم.

ویدا جوان هم افزود: بازی در این فیلم برایم جذاب و دلپذیر بود؛ چرا که مامور امنیت پرواز زن در کشورمان نداریم و خیالی بودن این شخصیت به جذابیت آن اضافه کرد.

ویدا جوان در خصوص حضور در این  سریال ادامه داد: محمدرضا آهنج، صبورترین کارگردانی بود که با او کار کردم تجربه خوبی بود و نقش متفاوتی نسبت به دیگر نقش‌های من است این نقش برای من دلپذیر است از آن جهت که مادرم هم در وزارت دفاع کار می‌کردند و از طرفی هم جذابیت نقش برای من این بود که در واقعیت کمتر خانمی را می‌بینیم که در امنیت پرواز کار کند و کار در کنار این عوامل خیلی خوب بود.

امیرمحمد زند ادامه داد: سعادت داشتم که در چند پروژه با آقای آهنج همکاری داشته باشد اولین بار است که در خصوص هواپیماربایی سریال ساختیم و برای اولین آزمون و خطا وجود دارد در خصوص نقش خود می‌توانم بگویم که نقش منفی بازی کرده‌ام اما هیچ نقشی منفی و مثبت نیست کار کردن با آقای آهنج با ذهن آرام و با یک تعامل خیلی خوب بود.

رحیم نوروزی بازیگر این سریال عنوان کرد: با توجه به این که این سریال چند سال پیش بازی کردم  اتفاقات آن را فراموش کرده‌ام.

آهنج در خصوص انتخاب نوروزی به عنوان بازیگر سریال گفت: بعضی از بازیگران را به خاطر چهره و فیزیک انتخاب می‌کنم و یک بی‌گناهی ذاتی در چهره رحیم نوروزی است که دلیل انتخاب ایشان است همان طور برای انتخاب نقش نازآفرین کاظمی این دلیل وجود دارد که به خاطر چهره او را انتخاب کردم که خیلی خوب بازی کردند.

عطایی بازیگر این سریال عنوان کرد: خدا را شاکرم که آقای آهنج در مسیر زندگی من قرار گرفتند شانس خوب من بود به نظرم همان طور که کارگردان باید بازیگر را کشف کند بازیگر هم باید همان گونه باشد آقای آهنج بسیار دقیق هستند از ابتدا مطمئن بودم که کار دیده می‌شود و از این که در این سریال حضور داشتم خوشحال هستم اعتراف می‌کنم که در همان جلسه اول سوژه را پذیرفتم همچنین برای مخاطب هم لذت‌بخش است که در مورد امنیت پرواز سریال بسازیم این سریال قهرمان‌های زیادی دارد و از ابتدا تا انتهای سریال ما قهرمان داریم.

هومان فاضل در انتها عنوان کرد: آن چه که خیلی گفتنش برایم مهم بود این بود که بگویم پشت هر امنیت پرواز، امینیت و آرامشی از جانب خانواده پشتیبان این بچه ها بود که می توانستند امنیت و آرامش مردم و مسافران را تامین کنند.

آهنج در انتها به عنوان حسن ختام و حرف آخر گفت: اصرار دارم بگویم که ژانر من پلیسی نیست. فلسفه و مفهومی که ما دنبالش بودیم در آسمان این بود که بگوییم این بچه ها خودشان و تحت بخش نامه ها و آموزش های خودشان آموزش دیده اند.
این ها صرفا هفت تیر کش و راهنما نبودند. این ها قدرت و توانایی رهبری یک جامعه ی کوچک را پیدا کرده اند. حلول پیدا کرده ی این در یکی دو قسمت هست. قدرت امنیت و رهبری هواپیما را این بچه ها دارند. این با نگاه پلیسی که می گوید اگر بدی دیدی شلیک کن تضاد دارد. بله اگر بدی دیدی شلیک کن ولی قدرت رهبری یک جامعه ی کوچک یعنی هواپیما را باید داشت. این بچه ها انرژی شان را از حکم حضرت امام خمینی (ره) گرفتند که بعد هم توسط مقام معظم رهبری تمدید شد. اگر نبود نگاه فرهنگی موسسه ی رسانه ای اوج، این کار شکل نمی گرفت.
 
کلمات کلیدی : آسمان من، سریال آسمان من، محمدرضا آهنج، هومان فاضل، دانیال حکیمی، امین حیایی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۵:۲۶:۵۰
آسمان من بسیار بسیار ضعیف تر از حد انتظار ساخته شد . بیشتر تحقیر قدرت امنیت پرواز بود تا نشانن دادن قدرت بی نظیر جان برکفان این سازمان . (3323505) (alef-18)
 
زهرا
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۵:۲۹:۰۶
الف، نشست خوبی برگزار کرده که این همه بازیگر اومدن (3323521) (alef-18)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۸:۰۴:۵۴
احتمالا از رانت استفاده کردن (3323950) (alef-18)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۸:۰۹:۳۴
سریال خوب و پر هیجانیه (3323960) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۵:۲۹:۳۱
امنیت پروازی ها واقعا سربازان گمنام هستند (3323522) (alef-18)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۸:۰۴:۲۲
واقعا چی شده این همه بازیگر اومده الف؟! (3323949) (alef-3)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۱۹:۳۲:۲۰
با سلام ٬نگفتند که ایا خودشان دیده اند یا نه!؟در ضمن از اینکه اعلام کردند که ماستشان شیرین است ممنون!فکر میکنم اگر به یکی دو سوال چالشی جواب میدادند بر محبوبیتشان افزوده میشد باسپاس از الف (3324185) (alef-18)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۲۲:۲۹:۱۳
الف کار بزرگ و خوبی انجام داد البته دوتا خبرنگار خوب اورده که بی تاثیر نیست (3324492) (alef-18)
 
مهسا
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۲۲:۳۰:۱۸
اهنج واقعا کارگردان خوب و بی حاشیه است امیدواریم کارهای بیشتری از ایشان ببنیم (3324495) (alef-18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
محمدرضا آهنج: اصرار دارم بگویم که ژانر «آسمان من» پلیسی نیست / هومان فاضل: پشت هر امنیت پروازی، یک خانواده بود که به آنان امنیت می داد