توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 351220
ماجرای پرداخت خسارت ۲۵۰ میلیون دلاری انگلیسی‌ها به ایران
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۲
مدیرعامل شرکت حفاری جزئیات مهار چاه آسیب دیده بر اثر برخورد نفتکش با سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی در سال ۹۴ را تشریح کرد.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش که وظیفه حفاری فاز ۱۳ و ۲۲،۲۳،۲۴ پارس جنوبی را برعهده دارد، در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام عملیات بی سابقه بستن یک چاه وصل‌شده به مخزن گازی پارس جنوبی که بر اثر حادثه برخورد کشتی با سکوی نصب شده در محل فاز ۱۳،امکان انفجار داشت خبر داد.

مسعود زیاری با تاکید براینکه شرکت پتروگوهر فراساحل کیش یک شرکت کاملاً ایرانی است که در سال ۸۵ و در زمان اعمال تحریم‌ها در بخش صنایع بالادستی ،حفاری و بخش فراساحل مشغول به کار شد ادامه داد: خروج شرکت‌های قدرتمند خارجی از ایران در زمان اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان یک انرژی و انگیزه مضاعفی ایجاد کرد تا همه مهندسان داخلی اقدام به تأسیس شرکت‌هایی از جمله در بخش EPD کنند که یکی از این شرکت‌ها شرکت پتروگوهر فراساحل کیش است.

به گفته این مقام مسوول شرکت پتروگوهر فراساحل کیش در سال ۹۰ پیمانکاری حفاری چاه‌های فاز ۱۳ و فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی را به‌عهده گرفت و کار حفاری را در سکوی ۱۳A در آبان‌ماه سال ۹۱ آغاز کرد و با بهترین کیفیت در آذرماه سال ۹۳ عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه مربوط به سکوی ۱۳A را با پیشرفت ۹۳ درصدی تکمیل و آماده نصب تجهیزات تولید و بهره برداری شد.

زیاری ادامه داد:تا زمانی که تجهیزات بهره برداری برای نصب روی چاه‌ها تأمین شود کارهای لازم برای ایمن سازی ۱۱ حلقه چاه که یکی از آنها به مخزن متصل شده بود و گاز با فشار ۳۷۰۰ PSI در چاه وجود داشت، انجام شد و همه عملیات لازم برای نصب علائم هشدار دهنده انجام گرفت، اما با وجود این، در تاریخ دوم فروردین ۹۴ یک نفت‌کش نروژی شبانه با جکت ۱۳A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه موجب شد که هر ۱۱ حلقه چاه از جمله چاه شماره ۰۵ که به مخزن وصل بود خطرافرین شود به طوری که تجهیزات نصب شده روی چاه درون دریا غرق شد.

زیاری ادامه داد: پس از این حادثه هر لحظه امکان بروز خطرات جدی وجود داشت و در چنین شرایط بحرانی متخصصین شرکت که همگی از جوانان ایرانی هستند، دست به کار شد و با انجام ۱۵۰۰ نفر ساعت غواصی موقعیت موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند به طوری که موفق شدیم، با عملیات منحصر به فرد و بی‌نظیر و انجام ۳۵۰ هزار نفرساعت کار کارشناسی تا ۲۴ اسفند سال ۹۴ چاه شماره ۰۵ را به‌طور کامل بسته و شرایط ایمن را به منطقه بازگردانیم.

به گفته زیاری این عملیات در جهان بی‌نظیر بود و تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های قدرتمند نفتی جهان چنین کاری در پرونده کاری خود ندارند.

این مقام مسوول مجموع خسارت مالی واردشده به پروژه فاز ۱۳ را به‌میزان ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پس از اینکه برای همگان مسجل شد نفتکش نروژی سهواً با این جکت برخورد کرده شرکت بیمه انگلیسی که بیمه این نفتکش را انجام داده بود، با فرستادن نمایندگان مورد اعتماد خود به خلیج فارس و حضور در همه عملیات پرداخت هزینه‌ها را متقبل شد.

وی افزود: اکنون که فاز اول پروژه بازیابی جکت ۱۳A و چاه‌های حفرشده با عنوان ایمن سازی منطقه انجام شد، مرحله آواربرداری آغاز خواهد شد و پس از آن جکت دیگری برای نصب ساخته خواهد شد.

زیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون حفاری چاه‌های دو سکو در فاز ۱۳ و ۴ سکو در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در حال انجام است، گفت: حفاری چاه‌های این ۶ سکو تا پایان سال ۹۵ به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: در حالی که شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در فاز جنوبی رکوردهای انجام عملیات حفاری به‌میزان ۷۵ تا ۷۸ روز را در کارنامه خود دارند، ما توانستیم عملیات حفاری سکوی ۲۴A را در مدت ۷۱ روز به اتمام برسانیم که این در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.