نظر منتشر شده
۶۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 281327
آماری تامل برانگیز که در ایران اتفاق می افتد؛
هر ۱۹ دقیقه یک نفر بخاطر تصادف کشته می شود
بخش خبری الف، 16 تیر 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۷
بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، در رتبه ۱۸۹ است و تنها سیرالئون است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد. گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌ا‌فتد. همچنین تعداد تلفات جاده‌های کشور در سال، با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری می‌کند. آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند.

وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند.

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور،‌ در دو ماهه نخست امسال یکهزار و ۹۷۳ مرد و ۶۴۱ زن در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آن‌ها به ترتیب با یکهزار و ۷۶۷ فوتی در محورهای برون شهری، ۶۶۶ نفر در محورهای درون شهری، ۱۷۵ نفر در مسیرهای روستایی و شش نفر در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

در این مدت همچنین استان‌های فارس با ۲۱۷، خراسان رضوی با ۲۰۵ و تهران با ۱۸۸ فوتی بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با ۲۲، اردبیل با ۲۳ و ایلام با ۲۷ فوتی به ترتیب کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش در دو ماهه نخست سال جاری ۵۰ هزار و ۴۹۹ نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۳۵ هزار و ۱۳۰ نفر از آنان مرد و ۱۵ هزار و ۳۶۹ نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای موجود خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیشتر از شماری دیگر از کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به نوشته مهر با اینکه در کشور انگلستان سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، اما تلفات رانندگی در این کشور تا ۳۲ برابر کمتر از ایران است.

سازمان یونیسف در سال ۱۳۹۳ در یک همکاری مشترک با وزارت بهداشت و درمان ایران کمپینی را برای اطلاع‌رسانی در مورد کاهش تصادفات رانندگی در این کشور به راه انداخت. یونیسف در گزارش خود نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی خوانده و نوشت، هر ساله در ایران حدود ۲۸ هزار نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شده و ۳۰۰ هزار تن نیز دچار مصدومیت یا معلولیت می‌شوند.

به نوشته یونیسف تلفات رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین برآورد خود از تصادفات جاده‌ای میزان ضرر اقتصادی ناشی از این امر را حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور عنوان کرده بود.

بر اساس این گزارش حوادث رانندگی علاوه بر زیان‌های بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی‌شماری نیز دارد. طبق آمارها روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است.

به این اعداد و ارقام اضافه کنیم؛ هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای. بر همین اساس اگر بخواهیم هزینه حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ را تخمین بزنیم نزدیک به ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

اگر بخواهیم به نوعی برای روشن شدن ابعاد موضوع این هزینه را با دیگر هزینه‌های ساخت و ساز در کشور مقایسه کنیم، باید گفت با این پول می‌توان ۷۸ مدرسه ساخت که در مجموع ۱۰۰۹ کلاس درس دارند. همچنین با این پول می‌توان به بیش از ۸۰۰ هزار زوج جوان تسهیلات ازدواج داد.

ارقام همچنین حاکی از آن است که در هر ۱۹ دقیقه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی در ایران از دست می‌دهد. به نوشته یونیسف در هر دو دقیقه نیز خبر مصدومیت جدی یا معلولیت دائمی یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای به اعضای خانواده‌اش اطلاع داده می‌شود.

۵۲ درصد عوامل تأثیرگذار در تصادف‌های رانندگی در سراسر ایران را عوامل انسانی تشکیل می‌دهند. ۳۰ درصد مشکلات جاده‌ای و ۱۳ درصد نقص فنی خودروها در رتبه‌های بعدی عوامل تأثیرگذار در این زمینه قرار دارند. سرعت غیر مجاز و بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورها از جمله ایران از مهمترین عوامل ایجاد سوانح رانندگی به شمار می‌رود.

کارشناسان اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۵۶ هزار مورد تصادف در جاده‌های ایران را به ثبت رساندند. به نوشته مهر، ۸۱ هزار مورد تصادف در سال ذکرشده ناشی از اشتباهات انسانی بوده است. این در حالی است که عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جاده‌ها ۵۴ هزار مورد تصادف را در سال ۹۳ رقم زدند.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی در سال ۹۳ گفته بود که آمار سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایران برابر با میانگین سالانه کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق است
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۴:۰۳
کیفیت پایین خودرو ها - جاده های نا امن - مردمی بی حوصله و کم تحمل - فرهنگ رانندگی ناصحیح .......... (3022502) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۳۰:۲۶
جان انسانها ارزشمندترین ثروت ملی است , با رعایت قوانین و سرعت مطمینه از این ثروت خدادادی حراست و حفاظت کنیم. (3023235) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۲:۲۶:۰۴
محمد آقای عزیز , کیفیت خودروها و جاده های ناامن 10 درصد هم نمیشه و بیشتر از 90 درصد مشکلات از رانندگی بد مردم است . هر چقدر از رانندگی بد مردم بگیم کم گفتیم و بازم جا داره واسه گفتن! نصف مردم وقتی میشینند پشت فرمون فکر میکنند دارند میرند جنگ! تو کوچه بن بست با 6 متر پهنا میچسبونند به سپر پشتی و چراغ میزنه برو کنار تا رد بشم!! 80 درصد مردم عمرا" از راهنما استفاده کنند و کسر شان میدونند!! (3023536) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۲۳:۴۰:۳۷
قبول دارم (3025174) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۰:۴۳
علاوه بر کیفیت پایین خودروی ایرانی مسلما شیوه رانندگی ما هم بسیار موثر است. فرهنگی که اصلا نداریم!!! (3022557) (alef-4)
 
حقگو
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۰:۴۵:۰۱
عدم آموزش صحیح رانندگی و فرهنگ رانندگی مهمترین مشکل ماست.
راهکارها
1- تلویزیون بسیار بسیار در این آموزش ضعف دارد البته لازم است از متخصصین داخلی و فیلمهای آموزشی خارجی استفاده کنند. و فرهنگ سازی را بصورت غیر مستقیم و با ظرافت از طریق فیلمها و سریالها آغاز کنند.
2- با تمام همتی که پلیس و دست اندر کاران تاکنون در کاهش تصادفات بخرج داده اند لیکن بنظر این حقیر بسیاری از ما و این دوستان نیاز به بازآموزی دارند.
3- بدون تعارف برای گذر از این وضغیت بحرانی بیش از 50 در صد متخلفین بایستی علاوه بر جریمه ، راهی کلاس آموزشی اجباری در این زمینه شوند و همچنین توسط روانشناسان مورد مشورت و مداوا قرار گیرند. (3025261) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۱:۴۶
در واقع اینطور بنویسید که هر 15 دقیقه یک نفر برای اتینکه صنعت خودرو سازی داخل تعطیل نشود و کارکنانش بیکار نشوند قربانی میشود. (3022560) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۱:۳۵:۲۸
بی ربط نگید لطفا.اون تصادفات خونین پورشه و بی‌ام‌ و در اتوبانهای تهران هم تقصیر صنعت خودروسازیه؟ (3023299) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۰۹:۴۴
درود بر شما با سخنان صحيحتان. (3023445) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۴۵:۱۶
این درست نیست که تقصیر را به گردن ایران خودرو و ... بیندازیم
خودرو اگر خوب نیست با احتیاط بیشتر برانید .من از مدرن ترین و یکی از کم تصا دف ترین کشور جهان خدمتتان عرض می کنم که در سوییس با وجود مجلل ترین خودرو ها و جاده ها احتیاط و احتیاط و احتیاط سر لوحه کار ماست جهت پیش گیری همینطور کل آلمان و اتریش و .... در ایران احترام به پیاده و چیزی بنام ترمز زدن خیلی خیلی کم است و شاید وجود ندارد جاده در ایران nead for speed است .متاسفانه (3023473) (alef-11)
 
sam
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۱:۴۸
با سلام
علت اصلی تصادفات در ایران به رانندگی بسیار بد و ناشیانه رانندگان مربوط می شود.در ایران،بیشتر رانندگان به قوانین احترامی قائل نیستند و انگار با دیگر رانندگان در حال جنگ هستند! (3022561) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۸:۵۸:۰۱
خودرو محکم باشه بعد تصادف هم میشه امید به زنده موندن داشت (3023090) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۴:۵۹:۲۹
راهنما زدن موقع پارک کردن و هنگام گردش به چپ وراست هم که کلاً تعطیله (3024134) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۴:۲۹
سلام - باید آمار دقیقی از نسبت تعداد هر نوع خودرو به تعداد تلفات آن ارائه شود تا شاید دولتمردان و مجلس نشینان قانع شوند که حمایت بیش از حد از صنعت خودرو سازی ملی باعت چه فجایعی میشود (3022572) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۴:۵۸:۳۹
جایی که وجدان و شرافت کاری وجود نداشته باشد همه فقط و فقط به فکر جیب و نفع شخصی خود می اندیشد... (3022590) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۳:۰۰
جريمه پائين و گرفتن رشوه علت أصلى تصادفات (3022598) (alef-4)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۰۸:۳۵
یک سری مصدومیت ها هم هست که اصلا در این آمار نمیاد. به عنوان مثال من دیسک کمر دارم و هر بار وارد جاده های بین شهری میشم به دلیل دست اندازها و چاله های بسیار زیاد، دیسک کمرم عود میکنه و خونه نشین میشم.

بعضی وقتها چنان توی دست انداز میافتم که همون لحظه شک میکنم که نکنه دیسکم پاره شده باشه. (3022617) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۱:۱۵
جاده های غیر استاندارد -خودروهای بی کیفیت عامل اصلی مرگ هزاران هموطنه - دولت و مجلس مقصران ردیف اول و شرکت های اسباب بازی سازی ایرانخودرو و سایپا و... در ردیف دوم سوانح رانندگی در کشور هستند.
پراید - پژو - سمند - نیسان سایپا - وانت و... ارابه های مرگ در کشورند . (3022625) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۱:۳۳:۰۸
لابد رانندگان متمدن و بافرهنگ ایرانی هم در این بین هیچ تقصیری ندارند. (3023295) (alef-11)
 
قلی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۳:۳۰
خطر وجود این گارد ریل ها خیلی بیشتر از نبودشون هست (3022629) (alef-4)
 
سهراب
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۱۴:۵۳
چراهمه گناهان خودمان بر سرجاده ها میگذاریم جادهای بیجان هستن وقدرت تکلم ندارند وگرنه به ما مردم میگفتن که ما همیشه اینگونه بودیم .خواهیم بو این ادمها هستن که هیچ بفکر جان خودشان وسرنشینان ماشین نشان نیستن وقتی اتوبوسی با سرعت بالا از گردنه ای پایین می اید وراننده هم خواب تشریف دارند جاده بی زبان چگونه میتواند جلو تصادف را بگیرد ما در اتوبانهای 8بانده هم ماشینهای داریم که بعلت سرعت زیاد یا خواب الودگی رانند حادثه درست شده باورکنید مردم ما اصلا به فکر جان خود نیستن وگرنه با کمی احتیاط محاله تصادفی رخ بدهد (3022632) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۱:۲۲:۴۸
نخیر سهراب جان اینطور هم نیست وقتی به ناگاه یک حفره عظیم جلوی شما سبز میشود و به صورت غریزی و ناخواسته شما می اید ان را رد کنید در صورتیکه فراموش میکنید چپ یا راست خود را نگاه کرده که خودرو یا.. (3023706) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۲:۳۷
فرهنگ رانندگی نداریم اقا نداریم! به خدا نداریم عین ... رانندگی می کنیم ! وقتی مردم تو شهر به این شلوغی عین ریگ از چراغ قرمز رد می شن ... توقع دارید تصادف نشه ؟ تو جاده که جای خود دارد.
با این طرز رانندگی ما والا تو المان زندگی می کردیم همه هم بنز سوار می شدیم به جای پراید امارها همچین تغییر نمی کرد!
چند شب پیش یک 206 تو دور برگردون همچین چپ کرد 5 بار ملق زد خوب این مشکل کجاست ؟!
کلا همه موقع رانندگی دعوا داریم، به هم می رسیم چاکرم مخلصم شما بفرمایید نه شما بفرمایید و تعارف الکی ... به میدون می رسیم انگار ارث باباشو طرف طلب داره همچین میاد که می خواد بره تو شکم ادم ....
تا فرهنگ درست نشه همینه ! (3022649) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۴:۵۹
من معتقدم آمار بالای تصادف در کشور، بدلیل کم بودن هوشیاری و گیج و حواس پرت بودن اکثریت مردم میباشد. علل ثانوی از جمله جاده و یا ماشین، صرفا جهت توجیه این ضعف مشهود در بین مردم دارد. در صورت دیدن تصادف، با نگاه کردن بر چهره مقصر تصادف، این خنگی و ضعف را در طرف میبینم. رانندگی وحشی وار هم تاییدیست بر این واقعیت که رانندگی کردن برای خیلی از مردم کاریست دشوار و ورای توانایی های آنها. ارتباطی با فرهنگ ندارد. راهنما زدن کاریست بسیار مشکل نزد ایرانیها. ما از پنجاه سال قبل هم با موضوعی بنام رانندگی مشکل جدی داشتیم. شما با دیدن فیلمهای 50سال پیش تهران، ناتوانی مردم را در کنترل این وسیله نقلیه، میبینید. (3022656) (alef-4)
 
مجتبی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۲۸:۲۶
همه جای دنیا با افزایش ایمنی خودرو ها میان خطای انسانی رو پوشش میدن اینجا هنوز پراید تولید میکنیم (3022669) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۳۰:۴۳
واقعا فاجه است (3022679) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۱۸:۰۵
رکورد زدیم (3022923) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۳۲:۰۵
به نظر می رسد دنیای مجازی پر شده از آدم های بی سواد. منظور آدم های با سواد دانشگاهی نیست. نه در حد خواندن و نوشتن و عجیب است اینهایی که تا حد اکابر سواد ندارند تمایل به اظهار نظر تقریبا درباره همه چیز را هم دارند. خلاصه نه مغز پری دارند نه می توانند دو سه کلمه را درست بنویسند.
با وجود اینها وضع فلاکت بار امروز ما زیاد هم عجیب نیست. (3022951) (alef-4)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۰:۲۲
درهرسانحه ای ، یک خودرو را ، یک راننده ، در یک جاده (یا بعضی وقتها هم یک خیابون) رانندگی میکرده و در یک کلام ، این سه ضلع مثلث موجود ، هر یک به تنهائی و البته بطور مشترک !!! در بروز حوادث رانندگی در ایران نقش آفرینند :
خودرو- لبریز شدن تعمیرگاهها از خودرو های صفر– کیلومتر !!! مونتاژ شده در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!) که تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودروهای ایرانی خریداری شدۀ خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛
جاده- که بناگاه باید بکوبی روی ترمز و سرعت مجاز 120 را بطور ناگهانی تبدیل کنی به 40 و امیدوارهم باشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! ترمز مناسب کرده و روی کول ماشین تو سقوط آزاد نکنه !!! ؛
راننده- که مالک بلامنازع جاده و زمین و آسمان است و فقط اوست که دارای مشکل است و فقط اوست که باید بموقع به برنامه و قرار خود برسد !!! ؛
اگر مونتاژ ، همین مونتاژ باشد و جاده ، همین جاده ، و راننده همین راننده ، آنچه که روی کاهش نبیند و به حساب ناید ، آمار مجروح و مردۀ انسانهاست !!!!؛ (3022712) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۹:۳۰
این موضوع فرهنگیه؟؟
یا جاده ها ایراد داره؟؟
یا ماشینا؟؟
ولی به نظر میرسه بیشتر به فرهنگ آموزش برمی گرده (3022732) (alef-4)
 
حسینی
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۰۳:۳۲:۴۱
باید رادیو و تلویزیون آموزش مستمر فرهنگ رانندگی بدهد. (3027686) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۳:۳۳
صحبت کردن با تلفن‌همراه ، خوردن و آشاميدن (3022738) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۴:۴۱
سرعت غيرمجاز (3022739) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۴:۵۶
"بر اساس آمارهای موجود خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیشتر از شماری دیگر از کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به نوشته مهر با اینکه در کشور انگلستان سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، اما تلفات رانندگی در این کشور تا ۳۲ برابر کمتر از ایران است."

ظاهرا انگلیس سالی پنج هزار کشته داره که یک پنجم ایران تقریبا میشه. (3022740) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۵:۲۱
نداشتن تجربه


براي رانندگي در جاده‌هاي بين شهري نياز است تا رانندگان بين يک تا 2 سال تجربه رانندگي در شهر داشته باشند . (3022742) (alef-4)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۹:۲۷
این امار انگار فقط جهت اطلاع مردم هستش و همینطور امار رتبه بندی اینترنت توی دنیا که 187 دنیا هستیم و هیچ کس هم کاری نمیکنه. مسئولین عین خیالشون نیست. رضایت مردم از ماشینا و اینترنت و چیزای دیگه اصلا اهمیت نداره.
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج (3022757) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۰۵:۱۴
نرخ سوانح رانندگی در ایران را ۲۰ برابر میانگین جهانی خوانده
--

به خدا کسایی که در این حوزه مسئول هستند.
1- راهنمایی و رانندگی
2- بیمه ها
3-....

اینها اگر راهکار علمی ارایه ندهند خیانکارند و باید با آنها برخورد جدی بشود. (3022776) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۱:۴۳:۱۹
ببخشید بیمه ها جه ربطی به تصادف دارند.وقتی تصادف رخ میده سود میکنند یا ضرر؟ (3025355) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۸:۲۴:۲۰
اصلا مشکلی نیست.1 ماه دیگه یه طرح تعریف میشه میان بیمه و راهنمایی تا میتونن سرعت گیر بی کیفیت و غیر استاندارد میبندن به جون جاده ها.که نه تنها جلو ی تصادف نمیگیره بلکه بدتر باعث تصادف میشه.نمونه جاده های نوشهر و چالوس (3025600) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۰:۰۵
وقتی به راحتی به هرکس گواهینامه می دهند وقتی جاده های ما فاقد استانداردهای لازم است وقتی خودوسازان ما خودروهای از رده خارج بی کیفیت تولید می کنند وقتی خود پلیس در اجرای قوانین و برقراری انضباط رانندگی جدیت به خرج نمی دهد و با خاطیان به جدیت برخورد نمی کندو فقط بدنبال توقیف چند خودرو مدل بالا انهم به قصد ر.... است و وقتی حتی خود رانندگان پلیس هم قوانین را بدرستی اجرا نمی کنند و تا زمانی که در راس راهنمایی و رانندگی این کشور از افسران کار کشته و کار بلد ومصمم به خدمت استفاده نشود این امار اسف بار همچنان بالا باقی می ماند متاسفانه (3022790) (alef-4)
 
پراید
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۰:۱۰
جان خودرو سازای کشورمون به سلامت.... آقا یادتون نره افزایش قیمت 4 ماهه دوم . منتظریم ها .... (3022791) (alef-4)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۱۹:۱۰
ما گلوی خود را پاره کردیم که آقای پلیس پراید و پژو و اسکانیا را پلاک نکن ، ارابه آتش و مرگ را پلاک نکن ، تکنولوژی 40 سال پیش را پلاک نکن ...
گلوی خود را پاره کردیم گفتیم ملت عزیز شما لایق خودروی به روز و ایمن و ارزان هستید ، ترا خدا برای پیش خرید پراید و پژو توی صف نروید و برای خودرویی که هنوز تولید نشده و قرار یکسال دیگه تحویل بدهند و اصلا مشخص نیست قیمتش چنده و معایبش چیه ! وجه واریز نکنید ... تا شاید و شاید تحولی در صنعت خودرو سازی ایجاد شود و خودروسازان ما بخود آیند .
کاش دولت دست از حمایت از این صنعت بر میداشت تا خودروسازان روی پای خود می ایستادند . (3022822) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۲۲:۵۰
وقتی هنوز در صنعت خودروی داخلی در سیستم ترمز ای بی اس از کاسه چرخ !! استفاده میشود و هنوز ترمزها دیسکی نشده ! باید فاتحه این صنعت خنده دار را خواند . (3022828) (alef-4)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۳۰:۴۹
متاسفانه مردم ایران هنوز نپذیرفته‌اند که فرهنگ ضعیف رانندگی شون موجب این کشتار عظیمه و با فرافکنی سعی میکنند کیفیت پایین خودروها رو عامل اصلی این فجایع قلمداد کنند در حالیکه همه شاهد بودیم با گرانترین و ایمن ترین خودروهای جهان(پورشه و بی ام و) چه تصادفات مرگباری در اتوبانهای تهران رقم خورد. (3022850) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۱۸:۰۶
نه فقط با خودروی خوب و نه فقط با فرهنگ خوب و نه فقط با جاده خوب می توان آمار تصادفات را کاهش داد .
هر سه مستلزم و لازم هستند . (3023450) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۲۳:۴۶
گویا شما از طرفداران صنعت خودرو سازی داخل هستید ، صنعتی که در کارنامه خود ، آتش گرفتد پژو 405 به تعداد زیاد و زنده سوختن هموطنان را در خود دارد و سوختن و آتش گرفتن هموطنان در اسکانیا و موارد مشابه دیگر .
شما هنگامی که با یک پراید ترمز سنگین میگیرید اگر سرعتتان زیاد باشد که احتمال اینکه خودرو دور خود بچرخد وجود دارد و اگر چپ نکند ، و اگر سرعت پایین باشد ، چند متر طول میکشد تا خودرو متوقف شد .
سیستم کیسه هوای خودرو های داخلی اگر داشته باشند هم که وضعیتشان معلوم است .
و اینها هیچکدام ربطی به فرهنگ رانندگی ندارد . (3023452) (alef-11)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۰:۳۵:۳۴
متاسفانه برخی افراد فکر میکنند فقط نظر شخصی آنها مرجع است و برای تحمیل نظر خود ، تمامی نظرات را نفی میکنند .
لذا بهتر است یک بعدی فکر نکنید و کیفیت پایین خودرو ها را زیر فرهنگ بد رانندگی پنهان نکنید . (3023463) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۶:۴۷:۴۰
مشکل در ایران:

اول فرهنگ رانندگی، فرهنگی که به دلیل ویژگی های مختلف اخلاقی مخدوش شده و صحیح نیست، قانون گریزی، جلوزدن و زرنگی کردن، اعصاب ضعیف و حقیر شمردن بقیه، با جرقه ای عصبانی شدن و ...

دوم: شرایط محیطی: شلوغی و ترافیک در شهرها که موجب می شود رانندگان زمینه جلو زدن ها و توهین به هم را باز کنند چرا که در فشار رسیدن به موقع به سر کار خود هستند، از گرما یا سرما و نیز شلوغی کلافه اند.

سوم: شرایط جاده ها از نظر استاندارد نبودن، مشکل در خط کشی، نور، زوایا، شلوغی

چهارم: ضعف مفرط خودروها از نظر ایمنی به شکلی که هر تصادف تبدیل به صحنه سهمگینی از برخورد در سرعت های بالای 70 می شود. بله در سرعت های خیلی بالا ماشین های جدید هم تاب نمی آورند ولی در سرعت های معمول جاده ای قرار نیست که همه کشته شوند یا زخم های کاری بردارند اما اصرار بر تولید وطنی که آن هم برای سودجویی یا مشکل در تامین مالی به قطعات ضعیف و نا ایمن منجر می شود، در نهایت به خودروهایی پر مصرف، گران و نا امن تبدیل می شود. (3022876) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۴۵:۴۹
بدون شک نداشتن فرهنگ درست رانندگی. خرافات. سطح پایین سواد رانندگان . خستگی خواب الودگی و الودگی به مواد مخدر از عوامل بزرگ تصادفات در جاده های ایران است. (3022980) (alef-4)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۷:۵۹:۲۲
برگ افتخاری دیگر بر خودروسازان داخلی که اکثریت اتومبیل های در حال تردد کشور داخلی و غیر استاندارد بوده و افتخاری دیگر برای اداره راه با این جاده های غیر ایمن. (3023008) (alef-11)
 
کریم
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۸:۱۶:۳۵
وقتی خودرو سازهای ما از وجود تعرفه برای ماشینهای خارجی استفاده که هیچ ،سو استفاده می کنند و فقط فکر خالی کردن جیب مردم به جای رقابت هستند چه توقعی باید داشت؟
وقتی من هیچ رقیبی نداشته باشم و از فروش محصولاتم مطمئن باشم چرا آشغال دست مردم ندم.

شما ببینین سایپا که خودش رو خودرو ساز می دونه میره با خودرو ساز چینی قرارداد می بنده و میشه دلال. (3023029) (alef-11)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۸:۱۷:۰۶
سوانح رانندگی رو بیشتر خود راننده ها با سرعت غیر مجاز رقم می زنن. آخه توی آیین نامه نوشه سرعت مجاز برای داخل شهر 50 کیلومتره ولی این رو هم اضافه کرده که منظور این نیست که شما در خیابون های تنگ و دو بانده ایران که یه باندش رو هم خودروهای پارک کرده مسدود کردن با همین سرعت برین و راننده های محتاط رو که تعدادشون هم کمه دست پاچه کنین و باعث تصادف خودتون یا اونها بشین. گفته با سرعت مطمئنه حرکت کنین. با 30 و 40 هم می شه رفت ولی خیلی ها حوصله ندارن حتی 60 هم می رن. توی زیرگذرها زده سرعت مجاز 60 ولی هر کسی با این سرعت بره از پشت با بوق زدن دست پاچه اش می کنن انگار دارن سر می برن. راحت با 80 و 90 زیرگذر رو رد می کنن. تنها راه مقابله با این هم نصب دوربین در همه خیابون هاست و در ضمن باید تابلوهای سرعت مجاز در طول خیابان ها نصب بشه ولی متاسفانه از علائم راهنمایی و رانندگی به ویژه سرعت مجاز هیچ خبری نیست. (3023030) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۱۹:۲۹:۰۳
در حالی که ما دارای نا ایمن ترین خودروهای دنیا و نا ایمن ترین جاده ای دنیا را داریم ولی 70 درصد مقصر تلفات راننده ها هستند
و با این دید باز هم دنبال فرهنگ سازی در راننگی هستیم (3023144) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۱۶:۴۹
وقتی یارو میزنه چند تا رو میکشه و خیالش راحته که بیمه پولشو ميده و مجازاتش نمیکنند نتیجه ميشه همین (3023211) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۲۸:۵۱
پس آمارهایی که میدن دروغه چون هر سال میگن امسال آمار تصادفات 5% از سال قبل کاهش یافته در صورتیکه هر روز شاهد کشته شدن هموطنانمان هستیم خدایا خودت کمکمان کن (3023231) (alef-11)
 
حسين
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۴۰:۵۹
اين نشان ميده نه تنها استانداردهاي خودروهاي ما پايين بلكه جادهاي ما هم غيراستاندارد (3023249) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۱:۲۷:۳۰
یکی از راههایی که بتوان در کوتاه مدت امار تصادفات و دعواهای خیابانی و دزدیها را کم کند این است که دوربینهای بسیار کوچک بر روی خودروهای عمومی نصب گردد (3023292) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۲۲:۱۸:۳۲
کجای کارین شما، مردم شاسی راهنما نمی دونن چیه!! شما از چی حرف میزنین؟؟؟؟ (3023361) (alef-11)
 
پیمان
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۱:۵۷:۵۳
همش آمارو حرف -بابا مدیران شرکتهای تولید خودرو را جمع کنید یه تعهد نامه بگیرین که بایس خودروهای استاندار تولید کنین نتونین بایس برین کنار یا کارخونه تعطیل بشه آخه 6 میلیارددلار هزینه چرا بایس تحمیل بشه حالا اگر به جون انسانها ارزش قائل نیستین که طرف فوت میکنه خانوادش بچه هاش میمونند کارش تعطیل میشه وهزار هزینه غیرمستقیم دیگه وناقص میشه خودش خونوادش کارش وهزار هزینه غیر مستقیم دیگه لااقل به فکر هزینه 6 میلیارد دلار باشین چرا بایس برای جیب چند نفر اینهمه جنایت در روز روشن بر این مردم تحمیل بشه مگه این مملکت لیاقتش ایناست - البته باز کردن جلوی واردات ماشینهای استاندارد جهانی و حذف گمرک حداقلش به حداقل رسوندن گمرک خودرو سازها را علاج میکنه میمونه جاده واین حرفا اونم میشه از حداقل گمرکی که گرفته میشه در این مارد درصد کمی را اختصاص داد ومسئله حله - معلوم نیست چتونه والا شماها و ما ها (3023517) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۵:۲۹:۵۳
سایپا ایران خودرو (3023614) (alef-11)
 
حامد جعفري
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۹:۱۹:۰۷
به عنوان كسي كه وظيفه ام درمان بيماران تصادفي است تحقيق بسياري در اين زمينه انجام دادم،من هم در ابتدا فكر ميكردم فرهنگ پاييني داريم ،ولي با كنكاش بيشتر متوجه شدم امار افراد ذاتا متخلف ده درصد بيشتر نيست كه با مقايسه با امريكا و ارپا كه ظاهرا فرهنگ بسيار بالايي دارن خيلي تفاوت نداره، اين ده درصد جزو گروه شخصيتص انتي سوشيال هستند كه در همه كشورها با اونها برخورد ميشه، ولي در كشور ما متاسفانه پليس توانايي برخورد بازاين افراد رو نداره ،حالا يك مساله جالب كه در مورد ايران صادقه اينه كه حدود چهل درصد يا حتي بيشتر مردم ما شخصيت وابسته (dependent personality) دارند كه وقتي عده اي تند ميرن يا تخلف ميكنند اين افراد هم ناخوداگاه متخلف ميشن،در نهايت جمع ده درصد افراد انتي سوشيال و چهل درصد افراد وابسته ميشه بيش از پنجاه درصد كه فرهنگ غالب ميشه
جمع بندي اينكه مهم ترين علت ناتواني نيروي انتظامي در برخورد با متخلفين هست
دوستان به تءوري پنجره شكسته broken window هم مراجعه كنند (3023633) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۱:۳۸:۱۲
ناراحت نباشید بیمه همه تخلفات رانندگان را بدون اینکه به سیاه و سفید آن توجه کند تضمین میکند و دیگر رانندگان قانون گریز عقب مانده ذهنی بدون گواهینامه نگران نباشند (3023720) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۴:۰۵:۰۸
در جاده شوش اهواز تعدادی مانع پلاستیکی گذاشته اند دوستم دوبارتایرش ترکیده برخورد با میخ های این مانع ها که وسط جاده گذاشتند علت حادثه بوده به علت نداشتن بیمه بدنه حادثه گزارش نشده است (3023977) (alef-11)
 
حمزه
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۴:۱۷:۱۱
بحمدالله دوم هستیم...
فقط باید سیرالئون رو پشت سر بذاریم...
تا قهرمانی راهی نمونده... (3024008) (alef-11)
 
جمال
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۰:۳۰:۱۷
امار تعداد کشته به ازای هر 10000 خودرو 37 نفر اشتباه می باشد زیرا در ایران 15 میلیون خودرو وجود دارد که اگر تقسیم بر 10000 شود می شود 1500 و ضربدر 37 مساوی 55500 نفر کشته در سال - فکر کنم به ازای هر 10000 خودرو تعداد 15کشته صحیح باشد که برای یکسال می شود 22000 نفر که این عدد نیز بزرگ و فاجعه می باشد (3025241) (alef-3)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۳:۱۶:۵۴
اگر قرار باشه عامل انسانی ببشترین تاثیر را داشته باشه بنابراین بایستی توزیع تصادفات کاملا مرتبط با توزیع انسانها باشد اما اینگونه نیست آمار تصادفها نشون میده که بیشتر تصادفها در برخی محورهای خاص روی می دهند یعنی محورهایی که از استاندارد کمی از نظر ساخت جاده مثل نبود گذرگاه های غیر هم سطح و یا ترکم بیش از حد برخوردارند. من خودم ساکن مینودشت در استان گلستانم یادم میاد وقتی بچه بودم در محور مینودشت - گنبد تصادفهای زیادی اتفاق می افتاد چون جاده هنوز اون موقع چند بانده نشده بود در حال حاضر هم با وجود چند بانده بودن تصادف اتفاق می افته اما کمتر از قبل اون هم بیشتر در نقاطی که دوربرگردان بصورت تقاطع هم سطح وجود داره . در صورتی که اگر عامل انسانی عامل اصلی بود با افزایش تعداد رفت آمدها در همین محور بایستی تصادفها افزایش می یافت (3025421) (alef-3)
 
ابراهیم
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۵:۳۳:۱۸
یک دفعه بنویس روزی 75 نفر، چیه می ترسی آمار بزرگ به نظر برسه.

یعنی هر ماه = حدودا 2250 نفر
یعنی هر سال = حدودا 27000 نفر

قبلاها که آمار خیلی بالاتر از اینها بود. (3025481) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۱:۳۵:۲۷
با سلام همیشه گفته شده و همه میدونن که اجرای قانون از مراجع بالاتر باید شروع بشود .بنده خودم بارها شاهد رعایت نکردن خودروهای راهنمایی و رانندگی در خیابانها بودم.از قبیل عدم استفاده از راهنما ، سبقتهای غیر مجاز ، عدم حرکت بین خطوط
ببینید عزیزان اگر از بالا تصحیح نشود مردم هم رعایت نمیکنند. (3030265) (alef-3)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۲:۱۱:۱۰
اشکال اصلی در نظام راهنمائی و رانندگی کشور است در دادن گواهینامه به متقاضیان دقت لازم نمیشه فقط پولش را چندین برابر کرده اند برای پول گرفتن سریع عمل میکنند (3036579) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.