نظر منتشر شده
۱۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 461228
وقتی مدرن‌ترین هواپیماهای جهان مرجوعی خوانده می‌شود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۸
"بازگردانیده"، "برگردیده"، "بازگشت داده شده"، "رجوع شده" و ... این‌ها بخشی از معانی کلمه مرجوع است که در فرهنگ لغت دهخدا آمده کلمه‌ای که با وجود روشن بودن جایگاه آن در طول ماه‌های گذشته بارها درباره قرارداد خرید هواپیماهای جدید ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، مرجوعی بودن در اصطلاح به کالا یا شی گفته می‌شود که به دلیل عدم کارایی یا اشکال جدی در کیفیت به شرکت تولیدکننده بازگردانده می‌شود. از این‌رو مرجوعی بودن ترکیبی است که بار معنایی منفی دارد و معمولا در رابطه با کالاهایی اطلاق می‌شود که از نظر کیفیت با مشکلات و ابهام‌های جدی مواجه هستند.

این ترکیب در طول هفته‌های گذشته که بحث تحویل هواپیماهای جدید به ایران جدی‌تر شده، بارها از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شده است و مبنای اصلی آن نیز ترجمه یکی از خبرهای خبرگزاری بین‌المللی رویترز بوده است.

در متن خبر مربوط به این خبرگزاری درباره‌ی هواپیماهای تحویل داده شده به ایران‌ایر آمده است: هواپیمای ۲۳۸ نفره تحویل شده به ایران در اصل برای شرکت هواپیمایی اویانکا که در آمریکای جنوبی فعال است ساخته شده اما این شرکت به دلیل محدودیت به وجود آمده در قرارداد خود تغییراتی ایجاد کرده و همین امر سبب شده راه برای تحویل هواپیمای جدید به ایران هموار شود.

نگاهی به متن خبر رویترز نشان می‌دهد که نه‌تنها صحبتی از مرجوعی بودن هواپیماهای ایران مطرح نیست که حتی در توضیح این تغییر در قرارداد نیز کاهش سبد خرید ایرلاین کلمبیایی به عنوان تنها دلیل ذکر شده است. این اتفاق پس از انجام مذاکرات طولانی نهایی شده و به پس گرفته شدن هواپیماها از سوی ایرباس منجر شده است.

کاهش سفارشات این ایرلاین خارجی که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد تنها علت بازگشت هواپیما اعلام شده و هیچ صحبتی از مرجوع بود هواپیمای جدید ایران‌ایر مطرح نیست، موضوعی که در هفته‌های گذشته بارها از سوی مقامات ایرانی به صراحت اعلام شده است.

پرورش – مدیرعامل ایران‌ایر- نخستین بار در حاشیه ورود اولین ایرباس به ناوگان ایران اعلام کرد: ایران‌ایر از ۱۰ ماه گذشته هواپیماهای مورد نظر را انتخاب کرده و زیر نظر گرفته است. این هواپیماها نوع بوده و از نظر ساعت پروازی صفر هستند و تنها چند ساعت پرواز تستی انجام داده‌اند که اصول ایمنی بین‌المللی است که درباره‌ تمام هواپیماها اتفاق می‌افتد.

پس از آن نیز مقامات مختلف ایرانی توضیحات پرورش را تکرار کرده و کیفیت هواپیماهای جدید را دلیلی بر مرجوعی نبودن آنها اعلام کردند، موضوعی که آمارهای رسمی سفرهای نوروزی امسال نیز آن را تایید می‌کنند.

طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی ایران‌ایر، این شرکت هواپیمایی در ایام نوروز حدود ۱۷۲۰ پرواز انجام داده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که دو ایرباس تازه وارد این شرکت توانسته‌اند نقشی قابل توجه در کل فرآیندهای پروازی ایفا کنند.

ایران‌ایر اعلام کرده ایرباس ۳۲۱ در طول این مدت ۲۳۲ پرواز انجام داده و اولین ایرباس ۳۳۰ نیز ۷۵ پرواز داشته است که کنار هم قراردادن این دو عدد نشان می‌دهد این دو هواپیما به تنهایی ۱۷ درصد از کل پروازهای ایران‌ایر را در ایام نوروز به خود اختصاص دادند.

اگر عملکرد هواپیماهای جدید هما به عنوان دلیلی روشن برای کارایی آنها مطرح شود می‌توان تداوم ادبیات مرجوعی بودن هواپیماها را در دیگر زوایا بررسی کرد که یکی از اصلی‌ترین و شاید محوری‌ترین آنها بحث‌های سیاسی است.

ایران‌ایر در طول ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده رسالت خود را به عنوان یک شرکت اقتصادی پیگیری می‌کند و تلاش برای وارد کردن هواپیماهای جدید در کوتاه‌مدت تنها برای باز پس‌گیری لااقل بخشی از بازار ایران صورت گرفته است.

همان‌طور که رییس جمهوری نیز در نشست خبری روز گذشته خود بار دیگر این سوال را مطرح کرد که وقتی مسافران ایرانی در طول یکسال چهار میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیت می‌خرند به چه دلیل وقتی شرایط برای ورود هواپیماهای جدید که می‌توان بخشی از این خروج منابع مالی از کشور را متوقف کند فراهم شده گروهی از آن رضایت ندارند.

این اتهام که ورود هواپیماهای جدید در کوتاه‌مدت با اهداف سیاسی انجام می‌شود پیش از آنکه در فضای داخلی اهمیت داشته باشد، می‌تواند نگاه به ایران را در بازارهای بین‌المللی تغییر دهد. رقابت جدی که میان ایرباس و بوئینگ بر سر بازار ایران شکل گرفته و این دو غول هواپیماساز را وارد رقابتی جدی برای به دست آوردن این بازار کلان کرده است، باعث شده در کنار برنامه‌ریزی آنها نهایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران‌ایر در حوزه تحویل هواپیماهای جدید نیز اقداماتی جدی صورت دهند.

گزارش‌های رسمی این دو هواپیماساز بزرگ نشان می‌دهد بسیاری از هواپیماهای نوین آنها بیش از چندصد فروند سفارش رسمی دریافت کرده‌اند که احتمالا قرار گرفتن ایران در انتهای این صف طولانی منجر به آن خواهد شد که هواپیماهای جدید با چند سال فاصله به ایران‌ایر تحویل شود. نخست نشانه آن قرارداد با بوئینگ بود که این شرکت در ابتدا اعلام کرد که اولین هواپیمایش را بعد از حدود یکسال و نیم در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به ایران‌ایر تحویل می‌دهد.

مذاکرات جدی مقامات ایرانی برای سرعت بخشیدن به فرآیند اجرای این قراردادها و البته تلاش بوئینگ و ایرباس برای جلب رضایت ایران باعث شد گشایشی جدی در این حوزه صورت گیرد تا جایی که هر دو هواپیماساز پس از ایجاد تغییرات در قراردادهایشان با دیگر ایرلاین‌ها ترجیه می‌دهند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از نخستین گزینه‌های جایگزین خود در تحویل فوری هواپیما قرار دهند تا جایی که پس از عملکرد قطعی ایرباس با تحویل سه هواپیما به نظر می‌رسد بوئینگ نیز مسیری را هموار کرده که تا ماه آینده لااقل یکی از هواپیماهای مدرن خریداری شده از سوی ایران‌ایر را تحویل دهد.

برد جدی اقتصادی، برداشتن نخستین گام‌ها برای بازپس گیری بازارهای بین‌المللی و البته به وجود آمدن فضایی برای آنکه مسافران ایرانی بتوانند بعد از چند دهه سفر با هواپیماهای نو را تجربه کنند، تنها بخشی از تاثیراتی است که ورود فوری هواپیماهای ایران‌ایر برای ایران به ارمغان خواهد آورد، موضوعی که به نظر می‌رسد نزدیک شدن به ایام انتخابات و باز شدن دوباره فضای رقابت‌های سیاسی باعث شده تردیدهای عجیب در دل آن به وجود بیاید و به مدرن‌ترین هواپیماهای فعال در سطح جهان انگ مرجوعی بودن زده شود.
 
کلمات کلیدی : ایرباس ، ایران ، هواپیما ، هما ، هواپیمای A330
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۰۹:۳۳:۲۶
"وقتی مسافران ایرانی در طول یکسال چهار میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیت می‌خرند به چه دلیل وقتی شرایط برای ورود هواپیماهای جدید که می‌توان بخشی از این خروج منابع مالی از کشور را متوقف کند فراهم شده گروهی از آن رضایت ندارند" (4246417) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۱:۳۱:۰۶
اقا این عدد چهار میلیارد دلار رو از کجا اوردی؟
کل درامد بودجه ایران در یک سال از نفت ومالیات حدود ۶۰ میلیارد دلاره
مجبوری مگه در مورد همه چی نظر بدی؟ (4246589) (alef-11)
 
Saint Kitts and Nevis
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۵:۱۶:۴۱
این رو آقای روحانی گفته! بعدا بودجه دولت با درآمد مردم فرق میکنه! تولید ناخالص داخلی ایران صدها میلیارد دلار در ساله! (4247059) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۸:۴۳
این متن توهین محسوب می شه. (4247321) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۹:۲۰:۰۱
شما تعداد پروازهای ایرلاین های خارجی رو ببین بعد بگو
فرودگاه امام ساختیم واسه هواپیما های خارجی (4247465) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۲۰:۰۳:۲۸
ربطی به بودجه کشور ندارد.

خیلی دور از انتظار نیست.

اگر کل خطوط پروازی روزی 20 پرواز رفت و 20 پرواز برگشت به تمام کشورهای خارج جهان از ایران (شیخ نشین های امارت، شهرهای ترکیه، چین، ژاپن، سنگاپور، مالزی، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، اکراین، روسیه، کشورهای اروپایی، کشورهای آفریقایی، و . . . داشته باشند (40 پرواز رفت و برگشت در روز)، و در هر پرواز هم متوسط 200 نفر جابجا شوند

در 360 روز می شود (360×40×200= 2880000 نفر پرواز در سال.

که با میانگین 1400 دلار بابت هر نفر پرواز عدد بیش از 4 میلیارد دلار خواهد شد. (4247532) (alef-13)
 
مقداد
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۱:۴۴:۵۲
چون کاسبان تحریمند (4246614) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۶:۰۷:۱۶
4 میلیارد دلار؟؟؟؟؟؟ چطوری حساب کردید (4247163) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۳ ۰۰:۱۱:۰۸
مطمئن باش باز هم میخرند (4247905) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۰۹:۳۷:۳۹
مطلب کاملا بجایی بود. جالب آن که مطابق آمار ارایه شده در نوروز امسال هواپیما از قطار و اتوبوس در جابجایی مسافر سبقت گرفته بود. (4246420) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۰:۰۳:۱۸
توضیحات خوبی بود ولی کاش به وقتش مینوشتید.همان زمان که بحث داغ بود.
و در همه سایتها و کانالهای تلگرامی دلواپسانی که بدون تحقیق و صرفا بر اساس اغراض سیاسی در حال پخش این ادعا بودند. (4246454) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۱:۵۸:۱۰
وقتی ماچند روزی را در هفته برای رفتن به دانشگاه در شمال کشور (گیلان) مسیر 80 کیلومتری را بامینی بوس 40 ساله میریم، یک عده برای رفتن به آنتالیا و...چه چیزها که برای خودشون تدارک نمی بینن! والله می بینم که مردم همون کرایه رو هم ندارند که بدن.همه چی آرومه من چقدر !! (4246653) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۴:۵۹
دوست عزیز خیلی از مردم تو سفرهای داخلیشون از هواپیما استفاده میکنند .مثلا مشهد کلی پرواز داخلی هرروز با هواپیما انجام میشه.نرخ بلیط هم انصافا به نسبت قطار و اتوبوس بالا نیست.خیلیا هم اگه میخوان برن انتالیا با پرواز ایرلاین ایرانی برن خیلی بهتره پولش باعث اشتغال جوونای خودمون میشه. (4247093) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۱:۰۰
والا پرواز ایرلاین داخلی به آنتالیا که نداریم. خیلی بی انصافیه که بگیم هواپیما برای عیاشی خریداری میشه. عمده پروازا که مقاصد داخلیه. ملت میخوان برن مشهد و شیراز و اهواز و کرمانشاه و ....
پروازاهای خارجی هم اگه با هواپیمای خودمون نریم با هواپیمای خارجی میریم که باز دودش تو چشم همه مون میره. پس خواهشا بدبین نباشین. ایشالا با جلوگیری از خروج ارز هواپیما و اشتغال زایی وسیع و گسترش گردشگری، شما هم از برکاتش بهره مند میشین و با قیمت مناسب بلیت مسیرتون رو با هواپیمای خوب میتونین برین (4247310) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۲۱:۰۹:۵۰
چه ربطی داره (4247653) (alef-11)
 
مصدق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۳:۱۱
وقتی کالائی سه سال از عمر مفیدش بگذرد و مشتری نداشته باشد (اگر داشته می فروخت) و یهوئی مشتری فریبکار و یا چشم و گوش بسته ای از را برسد و ذوق زده از حول حلیم در دیگ بیفته مرجوعی معنا ندارد. یک سوال اگر خواهان خرید ماشین باشی و ماشین روز هم تو بازار باشد خدا وکیلی ماشین تاریخ گذشته را که با نوجه به نیاز مشتری اولیه آپشن گذاری شده خرید میکنی اگر هم خرید کنی زیر قیمت بازار اقدام میکنی بابا مواد اولیه ساخت هواپیما هر چند استفاده نشده باشد طول عمر دارد . این دولت سه سال اندی مردم سرکار فرجام گذاشتن و عاقبت با این خرید کلاه سر مردم گذاشت وکالای بدون مشتری اجنبی را خرید. (4246805) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۳:۰۶:۴۰
متاسفانه هر کاری که در کشور انجام شود یک سری که خودشان توان انجام هیچ کاری را ندارند میخواهند یرای خودنمایی حرفی بزنند و بگویند که ما هنوز هستیم. این افراد عرضه, لیاقت, سواد و توانایی انجام هیچ کاری را ندارند و مدام نق میزند و میخواهند جلوی انجام کارها را هم بگیرند, تا شاید آن کار بوسیله حزب و گروه و فرقه خودشان انجام شود. این آخر حرفشان اشت. بعلت بی سوادی و بی خبری از دنیا هواپیمای نو و صفر کیلومتر (ساعت پرواز حدود صفر ) را مرجوعی و خراب و با نقص فنی مینامند. اینان نمیدانند که تقریبا در تمام موارد قرارداد ساخت هواپیما چند سال طول میکشد. حالا در زمان تحویل ممکن است که وضعیت اقتصادی شرکت هواپیمایی و یا کشور سفارش دهنده بخوبی زمان سفارش نباشد و اجبارا از تحویل هواپیما خودداری کنند. هواپیما که عیبی ندارد, عیب از شرکت تحویل گیرنده است. عین همین اتفاق در دهه 90 میلادی برای چند شرکت هماپیمایی آمریکا هم اتفاق افتاد که بدلیل وضع بد قتصادی نمیتوانستند هواپیماهای اخرین مدل بوئینگ را تحویل بگیرند. الان هم همین موضوع است. نق زنها و غر زنهای حرفه ای در هر حال نق میزنندو غر میزنند و چوب لای چرخها میگذارند. ولی وقتی میخواهند مسافرت بروند با بهترین ایرلانهای خارجی به اینور و آنور دنیا میپرند. مردم ورفاه آنها هم برایشان ارزشی ندارد. (4246789) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۱۳:۱۴:۲۵
املای درست کلمه "ترجیح" است، نه ترجیه! (4246808) (alef-11)
 
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۲ ۲۱:۰۹:۲۱
یه زمانی البته من هم شنیدما !!! این پراید و سمند پیشرفته ما !!چن سالی تو انبار کشورهای خارجی موندن خریدار نداشتن دادن به خورد مردم بیچاره صداش درنمیاد ولی واس هواپیماهای مدرن اسم مرجوعی میزارن !! (4247651) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.