توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 258107
روش فاجعه بار قاچاقیان انسان
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۶
آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به سرنوشت آوارگان سوری نوشت، قاچاقچیان انسان به روش جدیدی برای انتقال آوارگان سوری به اروپا روی آورده اند که میتواند منجر به یک فاجعه انسانی شود.

به گزارش شبکه خبر، قاچاقچیان کشتی های در آستانه اسقاط را از طریق اینترنت خریداری می کنند و با گرفتن پول هنگفت از آوارگان سوری آنها را سوار این کشتی ها می کنند. این قاچاقچیان انسان سپس هدایت کشتی را به آوارگان می سپارند، سر کشتی را به سمت اروپا می گیرند و کشتی را ترک می کنند و سرنوشت سرنشینان به این بستگی خواهد داشت که بدنه کشتی تحمل برخورد های احتمالی با صخره ، جزایر و حتی کشتی های دیگر را خواهد داشت یا اینکه شاید گروههای امداد بتوانند پیش از بروز هر گونه حادثه آنها را نجات دهند.

در تازه ترین مورد یک کشتی باری ویژه حمل حیوانات برای انتقال آوارگان سوری استفاده شده بود با این حال پس از آنکه در آستانه برخورد با کشتی دیگر قرار گرفت امدادگران آن را نجات دادند. تا این اواخر بیشتر آوارگان سوری صدها دلار برای سفر با قایق های ماهیگیری قدیمی یا قایق های موتوری یا پارویی می پرداختند. صدها مرد، زن و کودک هر سال در این سفرها جان خود را از دست می دادند زیرا این قایق ها توان مقابله با طوفان در دریا را ندارند.

حمله تروریستها به سوریه که موجب آواره شدن میلیون ها تن از مردم این کشور شده است موجب ایجاد فرصتی جدید و پر منفعت برای قاچاقچیان انسان شده است. آوارگانی که از توان مالی بیشتری برخوردارند می توانند برای سفر با کشتی های بزرگتر و ایمن تر پول بیشتری بپردازند و از شرق مدیرانه به طور مستقیم به ایتالیا بروند و از آنجا خود را به کشورهای اروپای مرکزی و شمالی برسانند.

بسیاری از این آوارگان چهار هزار تا هشت هزار دلار برای سوار شدن به کشتی های باری مستحکم پول می پردازند. برای قاچاقچیان این بدان معناست که حتی اگر در این سفرها کشتی نیم میلیون دلاری خود را از دست دادند بازهم تنها در یک سفر میلیون ها دلار پول به جیب زده اند.

یک مسئول بازرگانی دریایی یونان می گوید خرید کشتی های باری درمقایسه با گذشته بسیار ساده تر و ارزان تر شده است. بحران اقتصادی موجب شده است که بسیاری از کشتی های باری برای فروش گذاشته شوند و تقاضای پایین برای خرید آنها ، موجب شده است این کشتی به سادگی در دسترس گروههای تبه کار باشد.

آژانس مرزی اروپا فرونتکس نیز اعلام کرده است حدود پانزده کشتی باری حامل پناهجویان سوری از ماه اوت تاکنون توقیف شده است. ایزابلا کوپر رییس این آژانس نیز اعلام کرد یکی از کشتی هایی که وارد آبهای ایتالیا شده است به صورت آنلاین از یک مرکز اسقاط کشتی خریداری شده بود.

متین کوراباتیر تحلیلگر مسایل مهاجرت در ترکیه می گوید روش استفاده از کشتی های باری بعید است به زودی کهنه شود زیرا تقاضا برای این روش بسیار بالا است. تنها در ترکیه بیش از یک میلیون آواره سوری بدون کار هستند. بسیاری از آنها پزشک و وکیل هستند و توان پرداخت هزینه های بالای این سفرها را دارند. وی گفت: باید نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد. حتی مشاهده شده است قاچاقچیان در ازای دریافت پول کمتر عده ای از مهاجران را مسئول هدایت کشتی می کنند و این مسئله موجب می شود که در هنگام توقیف کشتی اثری از قاچاقچیان نباشد و در حالی که مسافران سفر پرخطر خود را آغاز می کنند آنها در ساحل امن بنشینند.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.