توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 243301
«بلاتکلیفی» در بایکوت
بخش تعاملی الف - سیده آزاده امامی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
یک ­سال از آغاز به کار دولت یازدهم می ­گذرد و نامعقول نیست اگر انتظار داشته باشیم لااقل یک­ چهارم از وعده­ های انتخاباتی رئیس جمهور محقق شده باشند، آن­چنان که خود ایشان هم در آستانه یک­ سالگی دولت چنین مطالب ه­ای را از اعضاء دولت داشتند و وزرا را به بررسی این امر فراخواندند. در این مجال هم بنای پرداختن به همه آن­چه آقای روحانی پیش از انتخابات وعده داد را نداریم، بلکه مقصود صرفاً بازنمائی اصلی­ ترین وعده ایشان و تحقق یا عدم تحقق و توفیق یا عدم توفیق آن است.

شکی نیست که دولت و مشخصاً خود آقای رئیس جمهور با وعده حل مشکلات کشور در سایه برقراری تعامل گسترده با همه دنیا و به ­ویژه آن کشورهایی به میدان آمد که به ­زعم ایشان شأن «کدخدایی» دارد و گشایش یا عدم گشایش معضلات ما هم بسته به اراده اوست! این بود که به محض تشکیل دولت دستگاه دیپلماسی مأمور ایجاد تغییرات در این حوزه شد و تنها «کلید» روحانی را به دست گرفت بدان «امید» که این «تدبیر» کارگر افتد و گره از کار فروبسته ملت بگشاید.

تحولات در عرصه روابط خارجی با سرعت هرچه تمام­تر آغاز شد، با این تصور که با همان سرعت هم به سرانجام خواهد رسید و به اعتبار عزم راسخ دولت در این خصوص می­توان حتی تلکیف پرونده ­های پیچیده چندین و چند ساله را نیز در اندک­ زمانی مشخص کرد! از این­ رو حتی خود رئیس ­جمهور نیز به یاری دستگاه دیپلماسی شتافت و مهم­ترین و بلندترین گام را در این مسیر پرخطر برداشت و راه را برای حرکت رو به جلو دیپلمات­ هایش هموار ساخت، یعنی گام نهادن در منطقه ممنوعه رابطه با شیطان بزرگ و گفتگوی تلفنی با اوباما، امری که رهبری معظم انقلاب آن­را «بجا» ندانستند. بلافاصله ظریف هم با جان کری دست داد و با سرعتی باورنکردنی مقدمات شکل­گیری توافقی را فراهم آورد که به دلیل بی­توجهی- یا لااقل کم توجهی- به هشدارهای مشفقانه و شتاب­زدگی ناشی از خوش ­بینی مفرط به دشمن امروز خود به چالشی اساسی فراروی دولت بدل شده است. اما موضوع این جستار حتی «توافق نامتوازن ژنو» و «امتیازهای نقد داده شده» و «وعده­ های نسیه حتی ستانده نشده» آن هم نیست، و حتی این­که علی­رغم به آب و آتش زدن مردان دیپلماسی لبخند در رفع تحریم ­ها هنوز آب هم از آب تکان نخورده و تحریم ­ها هم­چنان به قوت خود برقرار و بلکه به آن افزوده نیز شده است.

موضوع اصلی موردی است که حدود یک­سال است شبیه موضوعات دیگری تحت­الشعاع حاشیه­ هایی که اغلب خود دولت مسبب آن بوده قرار گرفته و مغفول واقع شده است. درواقع متأسفانه دولت هر از گاهی حاشیه ­ای به راه می ­اندازد که برای مدتی افکار عمومی جامعه را مشغول فضای متشنج ایجاد شده بعد از آن هیاهو نموده و از پرسش­ گری و مطالبه­ گری در خصوص موضوعات اصلی بازدارد؛ «سخنرانی ­ها و تعابیر جنجالی» گاه و بی­گاه مقامات دولتی و طرح و بزرگ­نمائی بحث ­های انحرافی مصادیق سیاست فرار به جلو دولت هستند که به لطف همراهی رسانه­ های نزدیک به دولت به خوبی توانسته در سطحی از جامعه غفلت از موضوعاتی حیاتی شبیه «حکم پرونده کرسنت»، «ناکامی دولت در تحقق برخی وعده ­ها» و... را رقم بزند، که البته «توافق ژنو» از این بابت خوش ­شانس بوده و از حاشیه­سازی­ های دولتی جان به در برده است!

موضوع اصلی این یادداشت سؤال از سرنوشت «نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد» است که با وجود گذشت بیش از یک­سال از فعالیت دولت هم­چنان «بلاتکلیف» است؟! در این مجال هم­چنین بنای آن نداریم که از دولتی که مدعی «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» بود سؤال کنیم آیا رفتار بی­ سابقه سازمان ملل در نپذیرفتن سفیر جمهوری اسلامی در این سازمان مصداق تحقق این وعده بود، و آیا مابه ­ازاء گفتگوی مستقیم با شیطان بزرگ و پاسخ حسن­ نیت بیش از اندازه به دشمن این بود یا خیر؟ سؤال از فعالیت دستگاه دیپلماسی کشور به­ مثابه پرتحرک­ترین بخش دولت یازدهم است که پس از یک­سال برای این موضوع چه «تدبیر»ی اندیشیده است؟ متأسفانه گذشته از آن­که به نظر می ­رسد به ­نوعی همه نگاه­ ها در دولت معطوف به ظریف است و غیر از پیشرفت­ های محسوس و قابل تحسین در حوزه بهداشت و درمان، تحرک قابل ذکری در سایر بخش ­ها صورت نگرفته و گویی همه منتظرند ببینند ظریف چه می­ کند، ظاهراً در خود دستگاه دیپلماسی نیز همه نیروها بر حل پرونده هسته­ ای و مذاکرات با ۱+۵ متمرکز شده است و از سایر ظرفیت­ ها و نیز وظایف این بخش غفلت شده است!

در شرایطی که در دنیای امروز نقش ­آفرینی سازمان­ های مهم بین­ المللی در عرصه سیاست جهانی یک اصل غیرقابل انکار است و بر این اساس دولت­ها به دنبال کسب جایگاه، تثبیت و ارتقاء جایگاه خود در این سازمان­ ها می­باشند، متأسفانه در سایه «بی» تدبیری­ های صورت گرفته حدود یک­سال است که جایگاه جمهوری اسلامی در مهم­ترین سازمان بین المللی- یعنی سازمان ملل- متزلزل شده و ایفای نقش نظام اسلامی طی یک­سال گذشته در جایگاه فوق کاهش محسوسی داشته است. در واقع از آن­جا که اثرگذاری در نظام بین­ الملل منوط به حضور فعال در نهاد­های تصمیم­ گیر و مهم بین­المللی است، «بلاتکلیفی» نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد قطعاً از کنش ­گری مؤثر جمهوری اسلامی در عرصه بین ­الملل کاسته و فرصت­ های زیادی را از نظام سلب کرده است. در شرایطی که طی یک­سال گذشته و به­ ویژه ماه­ های اخیر جهان و خصوصاً منطقه خاورمیانه درگیر مسائلی بوده است که حضور مؤثر جمهوری اسلامی می­ توانست معادلات منطقه ­ای و فرامنطقه ­ای را بیش از پیش به نفع ما رقم بزند، اما متأسفانه این­گونه نشد و حتی بسیاری از فرصت ­هایی که در این بازه زمانی خاص پیش روی نظام اسلامی بود با برخی «سوء»تدبیرها از بین رفت.

به عنوان مثال بهره ­گیری صحیح از فرصت کم­ نظیر ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد و ایجاد انسجام لازم بین کشورهای عضو این جنبش در جریان جنگ اخیر غزه این امکان را به وجود می­ آورد که هم­راستا با موج محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در بین ملت­ ها و افکار عمومی کشورها، فشار سازمان­ یافته ­ای هم از سوی اعضاء این جنبش- به عنوان بزرگ­ترین تشکل بین­المللی- به منظور محکومیت رسمی و حقوقی جنایات رژیم کودک­ کش به سازمان ملل وارد شود و اگرچه احتمال محکومیت این جنایات در شورای امنیت به دلیل حضور حامیان بی­ چون و چرای صهیونیست­ ها تقریباً نزدیک صفر است، اما این امکان وجود داشت که با نقش ­آفرینی مؤثر جمهوری اسلامی این فاجعه لااقل در سطح مجمع عمومی محکوم شود که البته هرچند در آن صورت بیانیه ­ای غیرالزام­ آور می­ شد، با این­حال نمی­ توان از بار حقوقی و سیاسی آن چشم پوشید.

مورد دوم اعتراضات گسترده و دامنه­ دار ضد نژادپرستی در شهر فرگوسن آمریکاست که قابلیت بهره­ گیری حقوقی و تبلیغاتی فراوانی برای جمهوری اسلامی داشت ولی متأسفانه آن­چنان که باید و شاید از آن بهره گرفته نشده است؛ در شرایطی که مقوله «حقوق بشر» از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به عنوان چالشی در رابطه نظام اسلامی با نظام سلطه وجود داشته و دنیای استکبار به کمک امپراتوری رسانه ­ای وابسته به خود با برخوردی دوگانه و فریب­کارانه با این موضوع سعی داشته نظام اسلامی را در موضع اتهام و انفعال قرار داده و خود از موضعی طلب­کارانه و مطالبه­ گر همواره مدعی نظام باشد و حتی تبعات حقوقی و سیاسی و اقتصادی گزافی را نیز متوجه نظام نماید، وقایع رخ داده در ایالت میسوری و شهر فرگوسن به خوبی این امکان را به نظام اسلامی می­ داد که همان چماقی را بر سر مدعیان حقوق بشر بزند که سال ­هاست بالای سر جمهوری اسلامی گرفته ­اند و آن را به ابزاری برای فشار بر ما بدل کرده ­اند.

و... .

لیکن با کمال تأسف سوءتدبیرهای صورت گرفته فرصتی را که می­ توانست به بهترین نحوی در اختیار ما باشد از بین برد. متأسفانه دولت با چهره­ای که از خود برای دیگران و به ویژه دشمنان نظام ترسیم کرده است این تصور خام را در ذهن آنان پدید آورده که گویی همواره اوست که باید در موضع ضعف و پاسخ­گویی قرار داشته باشد و همواره اوست که باید نخستین گام ­های اعتمادساز را بردارد، و نه ­تنها این، که حتی در برابر زیاده­ خواهی­ ها و افزون ­طلبی­ های دشمن نیز چاره ­ای جز تسلیم و پذیرش نداشته باشد- آن­­چنانی که در ماجرای وضع تحریم ­های جدید پس از توافق ژنو پیش آمد و دولت بدون هیچ واکنش خاص و اقدام متقابلی در برابر عهدشکنی­ های مکرر آمریکائی­ ها به اعتراضی لفظی بسنده کرده و هم­چنان بر انجام تعهدات خود در این قضیه پای می­ فشارد!- در واقع تغییر تاکتیک سیاست خارجی از حالت تهاجمی و فعالانه به رویکرد انفعالی و پاسخ­گویانه سبب تحمیل بدعت­ های بی ­سابقه و غیرقانونی و اوج­گیری مطالبات زیاده­خواهانه دشمن بوده است.

این نتیجه طبیعی باور دولتمردان فعلی به سیاست «تنش ­زدایی» می­ باشد که اجازه رفتاری به­ مثابه یک «استثناء» با ما را به دشمنانمان داده است. و هم­چنین طبیعی است مادامی که دولت سودای رفع تنش از دشمنان مسلّم نظام را داشته باشد، این داستان هم­چنان ادامه خواهد داشت، چراکه اساس چالش نظام سلطه با نظام اسلامی بر سر موضوع دیگری است و این چالش زایل شدنی نیست مگر به تغییر ماهیت یکی از طرفین!

با این ­حال آیا زمان آن نرسیده است که دولت محترم در این خصوص پاسخ­گو باشد و در برابر افکار عمومی به تشریح همه تبعات حقوقی و سیاسی این موضوع- بلاتکلیفی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد- بپردازد؟ آیا مسکوت گذاشتن موضوع کمکی به حل آن می ­کند یا هم­چنان که تاکنون پیش آمده تنها فرصت ­های بیشتر و بیشتری را از کف نظام خارج می­ کند؟ آیا دولت بر موضع اصولی و قانونی خود پای می ­فشارد و مجدانه پیگیر استیفای حقوق نظام می ­شود، یا این­که تسلیم این بدعت بی­ سابقه غیرقانونی و زیاده­ خواهانه نظام سلطه شده و به خواست او تن خواهد داد؟ آیا...؟

به نظر می­ رسد وقت آن رسیده است که دولت محترم این سکوت سؤال­برانگیز را بشکند و در مورد برنامه خود برای این موضوع اطلاع ­رسانی کند. فراموش نکنیم شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، آیا دولتمردان در حالی در این مجمع شرکت می­ کنند که کرسی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خالی است؟
 
کلمات کلیدی : سیده آزاده امامی