کد مطلب: 386105
انحصار در فروشهای اعتباری خودروسازان؛
خودرو باز هم گران شد/تفاوت قیمت۳ میلیون تومانی برخی خودروها
بخش اقتصادی الف، ۷ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۱
طرحهای ویژه فروش برای برخی مدلها در حالی آغاز شده که خودروهای پرتقاضا و دارای حاشیه بازار در این طرحها جایی ندارند؛ گویا خودروسازان سود خود را از حاشیه بازار میبرند.
اگرچه خودروسازان میگویند که همیشه در کنار قیمتی که برای محصولاتشان تعیین میکنند، شرایط بازار و مصرفکنندگان را نیز در نظر میگیرند، اما چند وقتی هست که قیمت خودرو بر مدار گرانی قرار گرفته و خودروسازان تصمیم گرفتهاند بیاعتنا نسبت به آنچه که در بازار میگذرد، قیمت را بالا ببرند. اکنون، قیمت کارخانهای برخی مدلهای خودرو گران شده و به تبع آن، بازار هم با اندکی اختلاف نسبت به این نرخ، قیمت را بالا برده است.
به گزارش مهر،این روزها خرید و فروشها در بازار کمرونق تر از گذشته شده و گرانی خودرو شرایطی را فراهم کرده که به گفته نمایشگاهداران، افزایش قیمتها منجر به تشدید رکود شده است. دو سالی هست که بازار خودرو رکودی عمیق و البته کمسابقه را تجربه میکند و بازار طعم گرانیها را بدون اینکه رغبتی برای خرید داشته باشد، به ذائقه مصرفکنندگان میخوراند. در حالیکه هیچ زمانی سابقه استقرار چنین رکودی در بازار به چشم نمیخورده است.
در عین حال، چند وقتی است که خودروسازان تلاش دارند با طرحهایی که برای فروشهای ویژه و اعتباری خود ارایه میدهند، بازار را به تحرک وادارند؛ اما مردم نیز به این فروشهای ویژه بیاعتنا شدهاند و دیگر صفی برای خرید در نمایندگیها و یا جنب و جوشی برای خرید خودرو در همان ساعات ابتدایی طرحهای فروش وجود ندارد.
جالب این جاست که خودروسازان نیز، هر خودرویی را وارد طرح فروشهای اعتباری نمیکنند و شرایط را به صورت یکطرفه و بدون توجه به خواست مشتری اعلام میکنند؛ به نحوی که خودروهای پرتقاضای بازار، هیچگاه در این طرحهای فروش قرار نمیگیرد و همچنان، حاشیه بازار در مورد آنها وجود دارد؛ گویا خودروسازان سود خود را از بازار حاشیهای برخی خودروها میبرند و نیازی به فروشهای ویژه برای این مدلها ندارند.
این در شرایطی است که طی روزهای گذشته، سایپا قیمت برخی از محصولات خود را افزایش داده و ایرانخودرو هم پیشتر با حذف برخی آپشنها، عملا قیمت را بالا برده بود. حال در جدیدترین مصوبه و ابلاغیه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگیهای فروش، قیمت تیبا مدل SX با افزایش ۷۵۶ هزار تومانی به ۲۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسیده است؛ همچنین قیمت سایپا ۱۵۱ مدل SE با رشد ۶۱۶ هزار تومانی، معادل ۱۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین در قیمتگذاری جدید محصولات سایپا، قیمت برلیانس H۲۳۰ دندهای با افزایش ۸۵۰ هزار تومانی معادل ۳۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و نوع دنده اتوماتیک این خودرو معادل ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این هفته قیمت پراید ۱۳۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ V۸ معادل ۸۰۰ هزار تومان، دنا ۸۰۰ هزار تومان و پارس تندر ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
قیمت انواع مدلهای خودرو در بازار
مدل خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار | اختلاف قیمت |
پژو ۲۰۶ اسدی v۸ | ۳۷ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان | ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۳۲۲ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان | ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول | ۳۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان | ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۸۵۲ هزار تومان |
پژو ۴۰۵ GLX | ۲۹ میلیون و ۳۸ هزار تومان | ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان |
پژو پارس AT سال | ۴۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان | ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان | ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان |
تندر۹۰E۲اتوماتیک | ۴۷ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان | ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۴۴۸ هزار تومان |
دنا | ۴۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان | ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۹۵۱ هزار تومان |
سمند LX | ۳۰ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان | ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان | ۳۱۰ هزار تومان |
سورن ELX | ۳۶ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان | ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان | ۱۷۳- هزار تومان |
تیبا EX | ۲۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان | ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۹۰ هزار تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۳۰۰ هزار تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۲۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان | ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان | ۶۵۰ هزار تومان |
تیبا ۲ | ۲۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان | ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | منفی یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان |
پارس تندر | ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
رنو ساندرو | ۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان | ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان |
کلمات کلیدی : بازار خودرو+قیمت خودرو+گرانی خودرو
وقتی دولت طرفدار و حامی خودروساز هاست ، چرا قیمت را بالا نبرند ؟ (3908826) (alef-13)
اساسا انانی که در این کامنتها در جانبداری از سرمایه داری فریاد میزنند هرگز متوجه موضوعاتی مهم نیستند مثلا:
در نظام سرمایه دولت هم دولت سرمایه داری و امروزه نئولیبرالی است همچنانکه دولتهای پبشین بودند و نهاد هم نهادهای نئولیبرالی هستند مثل همین شورای رقابت و امثال ان
بنابراین در واقع دولت باید طرفداری خودروساز رابکند چون مبانی فلسفی شان بر ای قرار گرفته است و جز این جای تعجب دارد. (3908870) (alef-11)
نمی دونم این افزایش ها رو هم داخل تورم حساب می کنن یا نه؟ (3908875) (alef-11)
ما که پول نداریم حتی یک جاروبرقی ایرانی بخریم. بنابراین به خواندن نظرات دوستان کفایت می کنیم (3909046) (alef-3)
نوش جون خودرو سازها
به نظر من از این هم باید گرانتر کنن و هر کسی که این محصولات بی کیفیت رو میخاد و کمپین رو به هم میزنه باید پول بیشتری بپردازه
هزینه ای که میپردازید ناشی از به هم زدن کمپینه و هنوز هم جا داره من فکر می کنم اینها دو برابرش هم کنن باز جا داره (3908829) (alef-13)
وقتی مردم هول میکنن برای ثبت نام خودروهای با عهد نامه ترکمانچای، نتیجه همین میشه
خودکرده را تدبیر نیست (3908865) (alef-11)
استدلال شما مثل اینه که بگی ملت نون نخرن چون نون به نظر شما باید ارزان تر باشه. اما راهش این نیست. باید با خاطی برخورد بشه. نه اینکه از مصرف کننده بخوایم مصرف نکنه. (3908872) (alef-11)
حدود دو سال پیش ماهی که یکی از غذاهای اصلی مردم در کویته گران شد.برید نتیجه اش رو بخونید که چه اتفاقی افتاد.با یه سرچ ساده تو گوگل می تونید ببینید.وقتی دولت هیچ فکری به حال مردم و گرانی نمی کنه.مردم خودشون باید به فکر خودشون باشن.و اگر به فکر خودمون نیستیم.پس هر چه بر سرمون بیاد حقمونه.حدیثی هست که می گه وقتی ظلمی صورت می گیره دو نفر مقصرند.اون که ظلم کرده و اون کسی که علی رغم تواناییش گذاشته بهش ظلم بشه.پس همه تقصیر رو به گردن خودرو سازها نذارید. (3909235) (alef-11)
خوب پرفسور اگه داخلی نخریم باید خارجی بخریم با دو برابر قیمت معادل ارز دنیا که بیشتر متضرر می شیم (3908912) (alef-11)
باید انحصار افیای خودروسازی ازبین برود. (3908863) (alef-11)
با لحن فردوسی پور بخونید لطفا:
چه میکنه این برجام!!!
چه میکنه این تورم تک رقمی!! (3908885) (alef-11)
الان دولت 5میلیاردی از روسیه وام میگره میده به شرکت های خودرو سازی تا مشکلات شون حل بشه!!!!!!!!
یکی نیست تکلیف ما رو مشخص کنه (3908902) (alef-11)
خدا از سر این خودرو بندازها نگذره گرون فروشای بی کیفیت (3908916) (alef-11)
یک قانون ساده و مهم ابتدای اقتصاد خرد هست که به قانون عرضه و تقاضا معروفه طبق این قانون هر کالایی که متقاضی زیاد داشته باشه یعنی تقاضاش زیاد باشه قیمتش بالا میره و برعکس(کاری به استثناها ندارم) اینکه قیمتش داره میره بالا یعنی مردم خودشون پای کار هستن و تقاضا دارن برای خرید ضمن اینکه شرایط شبیه بازار انحصار هم هست و انحصارگر هر چی دلش بخاد میکشه روی قیمت در این شرایط مردم باید مدتی نخرن تا شرایط تعییر کنه هحوم زمستان گذشته مردم یادتونه؟ اینا باعث دلگرمی خودروسازها میشه میدونن هر چی تولید کنن مردم میخرن. این شرایطی است که خود مردم رقم زدن اگر مدتی صبر کنن و خوئرو صف نخرن وضعیت عوض میشه البته مردم ما اهل کمپین نیستن و اینو ثابت کردن بنابراین شرایط بدتر خواهد شد چون هم انحصار هست و هم اینکه مردم عزمشون جزم نیست (3909004) (alef-11)
نمیخریم (3908919) (alef-11)
شگردی که دیگر قدیمی و بلا اثر شده. چون مردم پولی ندارند که از این گرانتر بخرند. مثلا میخواهند دستوری گرانش کنند تا مردم هجوم بیارند که مبادا گرانتر شود وضرر کنند. این ترفند مال وقتی است که توی جیب پول باشد. وقتی پولی نیست هی گران کنید. هیچ فایده ای ندارد.معلوم نیست چرا در همه صنایع پیشرفت و خودکفا شده ایم. حتی موشکی. ولی این صنعت هر روز بدتر و گرانتر می شود. (3909151) (alef-11)
سلام.موشه تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش میبست.خودرو رو همین جوری نمیخرند قیمتش و میبرن بالا.مردم و چی فرض کردن!بابا تروخدا یکبار مردونه بایستید همه چی درست میشه.چرا کمپین و به هم زدید با یک آب نبات چوبی؟؟!!به خدا همه چی درست میشد. (3909153) (alef-3)
هفته دولت مبارک (3909247) (alef-11)
ناشناس
۱۳۹۵-۰۶-۰۸ ۰۹:۰۵:۲۴
5 سال است که در تهران ماشین ندارم و هر جا میخواهم بروم با مترو بی آرتی و در نهایت با آژانس میروم و در ضمن راههای نزدیک هم به پای پیاده میروم ..
1. اعصابم با رانندگی خراب نمیشود
2. جریمه نمیشوم
3. پول انواع مالیات و بیمه و ....رو نمیدم
4. منت خودروسازان و تعمیرکاران و لوازم فروشان را نمیکشم
5. در آلودگی هوا سهمی ندارم
6.و ده ها دلیل دیگر (3909308) (alef-11)
خوب شما کاربردتان محدود است. من هم ماشین ندارم و بیمارم وقتی نیمه شب دچار مشکل شدم اژانسی در کار نبود از همسایه خواشه کردم باید دنبال خانه بگردم هزینه آژانس سر بفلک می زند... از همه بدتر اینکه راه آهن در حد قرن گذشته است بدلیل اینکه همه جا راه آهن سریع تر، ارزانتر و ایمن تر است ولی در ایران رویش سرمایه گذاری نمی شود... (3909810) (alef-3)
ناشناس
۱۳۹۵-۰۶-۰۸ ۱۶:۴۷:۰۰
شما که در امریکا هستی ..چطور راجع به مشکلات ایران نظر میدی؟
در ضمن شما اگه در شهرستانها هم زندگی کنی آژانس دارند .
تمام آژانسها هم 24 ساعته هستند .
برادر بهانه نیار خداوکیلی ملت تنبلی شدیم . (3909996) (alef-11)
در هیچ کجای دنیا با سی میلیون تومان نمیشود خودرو خرید و ارزانترین ماشین در حدود 65 میلیون تومان است به نظرم پراید هم تا این محدوده قیمتی جا دارد (3909471) (alef-3)
شاید ماشین نو نتوان خرید ولی ماشین دست دوم با کیفیت خیلی بالا میتوان خرید!
در ضمن درآمد مردم را حساب کرده ای؟
در بشتر کشورهای اروپایی با درآمد 6 ماه میتوانید به راحتی یک ماشین بخرید. ولی در ایران با در آمد لاقل 20 ماه.
در ضمن آیا از نحوه فروض قسطی خودرو سازان بزرگ دنیا خبر دارید؟
در بسیاری از کشورها خودرو با قسط بندی 4-5 ساله و بدون بهره عرضه میشود (3909880) (alef-11)
لااقل با 65 میلیون یه ماشین باکیفیت و به روز میخریم، 30 میلیون برای پراید 20 سال پیش زیادم هست (3910225) (alef-13)
لطفا بنويسيد و سانسور نكنيد
طبق مصوبه شوراي رقابت خريد كارت طلايي به همراه خودرو اجباري نيست حال حساب كنيد ، ايران خودرو كه به اجبار كارت طلايي را با خودرو ميفروشد چه سود باد آورده اي و غير قانوني نصيبش ميشود من رفتم خودرو سمند بخرم گفتند بايد نزديك يك ميليون تومان بابت كارت طلايي بپردازم كارت طلايي 3 ستاره براي زماني كه خودرو خراب شد به رايگان تعمير كنند ژس اينجا نقش كارانتي چه مي شود و مصوبه اختياري بودن خريد كارت طلايي چه مي شود (3909641) (alef-11)
باز هم گشایشی دیگر در دوران چسابرجام! (3910840) (alef-3)
پراید باید بشه صد میلیون واقغا ماشین خوبیه. (3912002) (alef-3)