نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 463145
جزییات جدید از کلاه گشاد فرانسوی‌ها بر سر خودروسازی کشور
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷
تولید مشترک خودرو توسط خودروسازان داخلی و شرکای غربی یکی از وعده های مهم پسابرجامی بود که نه تنهاجامه عمل نپوشید، بلکه اکنون مسئولان اجرایی طرح چنین شرطی برای خارجی ها را علنا تکذیب می کنند!
 
به گزارش مشرق، با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نگاههای بسیاری به سمت رونق اقتصادی متمرکز شد. برنامه ای که قرار بود جان دوباره ای به صنعت کشور تزریق کند و راه را برای سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی شرکت های بزرگ خارجی در ایران باز کند. حال اما با گذشت بیش از یک سال از اجرای آن نه تنها خبری از انتقال تکنولوژی در صنایع مختلف نیست بلکه در صنعتی مادر چون خودروسازی شاهد تغییر شغل خودروسازان از تولید کننده ای صرف به وارد کننده خودروهای شرکت های اروپایی هستیم. اتفاقی تلخ که حکایت از کلاهی بزرگ بر سر صنعت خودروی کشور دارد، تا جائیکه قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکای اروپایی به راهی برای ورود آنها به مقوله واردات و سرازیر کردن سود بیشتر به جیب دولتی ها تبدیل شده است.

تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری بر مدیریت واردات، آنهم در سال هایی که تحریم های غرب به اوج خود رسیده بودند نشان از اهمیت اولویت بندی برای واردات کالاهای مختلف به کشور داشت. تا جایکه در بهمن ماه سال 92 و با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بر افزایش تولید داخلی و مدیریت بر مقوله واردات تاکید کردند و خواستار تولید محصولات و خدمات راهبردی و البته ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص شدند.

اما با اجرایی شدن برجام و نگرانی های متعدد از تبدیل ایران و صنایع داخلی از یک صنعت تولید محور به یک وارد کننده، دولتی ها بر اعمال مدیریتی ویژه بر واردات کالاها به ویژه انواع لوکس آن مانند خودرو تاکید کردند. نگرانی کارشناسان نسبت به عواقب برجام و تاثیرات منفی آن بر صنایعی مانند خودرو کافی بود تا دولتی ها تصمیم به مدیریت واردات خودرو بگیرند. این تصمیم به واسطه  سهم بالای برخی خودروسازان خارجی در واردات محصولاتشان به کشور گرفته شد و سرانجام وزارت صنعت معدن تجارت تصمیم به مدیریت واردات خودرو از طریق اعمال برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط گرفت.



ورود محموله بزرگ پژو ۳۰۱ به ایران

بر اساس این تصمیم که در بهبوحه خبرهای مرتبط با اجرای برجام گرفته شد قرار بود تنها خودروسازانی مجاز به واردات محصولات خود به ایران باشند که در ایران سرمایه گذاری کرده و نقشه راهی برای  تولید خودرو ارائه کنند. کمی جستجو در آمارهای واردات خودرو کافی بود تا نام سه خودروساز کره ای و ژاپنی به ذهن ها خطور کند اما در واقعیت همه چیز رنگ دیگری به خود گرفت. با اجرای برجام و خشک شدن مهر فرانسه پای این برنامه جامع، گویا طرفین ایرانی نیز باید دین خود را به طرف فرانسوی ادا می کردند و به جای رایزنی با خودروسازانی چون تویوتا به سراغ شریک بدقول خود در سال های دور یعنی پژو سیتروئن بروند.

در این بین رنو فرانسه نیز از قافله عقب نماند و در قرار دادی با ایران خودرو، متعهد به تولید رنوکپچر و رنو کلیو در ایران شد.تا جاییکه مسئولان ارشد ایران خودرو رسما از تولید مشترک پژو” ۳۰۱ “و “۲۰۰۸ “با پژو و “کلیو ۴”و “کپچر” با رنو فرانسه خبر دادند.



یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز در مجمع عمومی سالانه این شرکت با اشاره به اینکه پژو قرار است با ایران خودرو، شرکت مشترکی به صورت ۵۰-۵۰ تشکیل دهد، گفت: بر اساس این توافق شرکت پژو ملزم به ارایه پلاتفرم برای تولید محصول مشترک شده و علاوه برآن نسبت به صادرات محصولات در منطقه نیز از طریق ایران خودرو اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل ایران خودرو از توافق برای تولید محصول با شرکت رنو نیز خبر داد و گفت: در مرحله اول همکاری با شرکت رنو، دو محصول «کلیو ۴» و «کپچر» در نیمه دوم امسال به بازار عرضه می شود.

سرانجام خودروسازان داخلی قرار دادهای خود را  با دو شرکت فرانسوی امضا کردند تا پژو سیتروئن و رنو فرانسه با آغاز همکاری خود با خودروسازان ایرانی، تکنولوژی لازم برای تولید خودروهای خود را نیز به ایران وارد کنند و حتی بخشی از تولید سالیانه خود را در ایران انجام داده و با بهره  گیری از ظرفیت بازار یابی جهانی خود، اقدام به فروش محصولات تولید شده در شرکت های خودروساز ایرانی نمایند.

حال اما پس از گذشت یک سال و اندی از اجرایی شدن برجام نه تنها خبری از تولید مشترک محصولات فرانسوی در کارخانه های خودروسازی ایران نیست، بلکه محصولات رنو با وجود دارا بودن نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش درایران، اینبار به صورت وارداتی توسط ایران خودرو درکشور به فروش می رسد.

نتیجه آن بوده است که در ماه‌های اخیر دولت با همکاری خودروسازان، اقدام به واردات حجم قابل توجهی از خودروهای خارجی به خصوص فرانسوی به داخل کشور کرده است؛ وارداتی که همگی به بهانه بازارسنجی صورت گرفته اما حجم بالای این خودروها نشان می‌دهد که ممکن نیست صرفا برای بازارسنجی باشد و عملا دولت به تدریج در حال واردکردن خودرو به کشور است. این اقدام بی سر و صدا و در پوشش قرارداهای مشترک پس از برجام، عملا صنعت خودرو ایران را به خارجی‌ها واگذار و محصولات آنها را بدون هیچگونه انتقال دانش فنی و تکنولوژی، با انحصار ایجاد شده، وارد کشور خواهد کرد.

کی گفتیم تولید مشترک ؟!

ابهامات درباره نوع قرارداد شرکت های دولتی مانند ایران خودرو با فرانسوی ها، در حالی همچنان مطرح و مورد توجه رسانه ها بود که این بار امیر حسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن تجارت در برنامه شنبه شب خود در شبکه خبر رسما تولید مشترک خودروی کپچر با فرانسه را تکذیب کرد!



محموله بزرگ رنو کپچر که توسط ایران خودرو به کشور وارد شد

این گفتار یک مسئول مهم وزارت صنعت که مصداقی تکراری از "کی گفتم" برخی مدیران ارشد اجرایی است، با کتمان تمامی وعده های داده شده توسط دولت برای انتقال تکنولوژی ساخت فرانسه به داخل کشور و توسعه خودروسازی در ایران با همکاری طرف های اروپایی، بر این نکته تاکید داشت که " بر اساس قرارداد شرکت های خودروساز با شرکت های خارجی، قراری برای تولید مدل های مختلف رنو مانند کپچر در ایران گذاشته نشده است!  "

البته وی در ادامه سخنان خود، هنگامی که با اعتراض رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو و کارشناس برنامه در خصوص علت این نوع رفتار فرانسوی ها و عایدی تقریبا هیچ خودروساز ایرانی از همکاری با فرانسوی ها مواجه شد، آنها را به فقدان اطلاعات مناسب متهم کرد و افزود که " متاسفانه چون اطلاعات شما ناقص است، باعث میشود بنده حرفی برای گفتن نداشته باشم"!

حال این سوال مهم مطرح است که اگر از ابتدا، قرار بر تولید مشترک خودروهای روز و استاندارد با همکاری خودروسازان اروپایی نبوده، تبلیغ و تاکید بر این موضوع توسط مسئولان دولتی و مدیران شرکت های خودروسازی به چه علت صورت گرفته است؟ آیا قرار بوده همچون بسیاری بخش های دیگر، برای فواید برجام، کارنامه سازی شود؟ و اگر از ابتدا موضوع تولید مشترک در نظر بوده، چرا اکنون و با مشخص شدن واردات حجم زیادی خودروی ساخته شده فرانسوی به ایران، مسئولان اجرایی مجبور به اعتراف شده و با ذکر این شعار معروف که "من نگفتم"، اساسا وعده های داده شده درباره انتقال تکنولوژی و تولید مشترک را تکذیب می کنند؟
 
کلمات کلیدی : خودرو + صنعت خودرو سازی + خودروسازی کشور
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۸:۴۹:۰۰
شما پیشنهادت چیه اگر برجام نبود؟ طرح جایگزینت رو بیان کن (4262654) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۸:۵۵:۰۹
برای چی بود که نعمت زاده نمی گذاشت قرارداد رنو منتشر شکد (4262669) (alef-11)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۸:۵۹:۳۹
وقتی میبینن واردات سودش بیشتر از تولیده ، همین کار رو میکنن. اگه هزینه واردات خودرو برای این خودرو هم مثل ما مردم عادی بود و رانتی در بین نبود ، باز اینقدر خودرو وارد میکردند؟ (4262679) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۰:۱۸
چرا این جساسیت ها برای خودروهای بی کیفیت چینی وجود ندارد؟ (4262682) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۱:۳۰
اضافه حقوقهارو ازکحابیارن بدن ب کارمندای دولتی خب؟؟؟؟؟؟البته مالیات قشرکارگر رو تم حساب کنید ک چقدره... چون مالیات کارمنده دولت ازاین جیب ب اون حیب میشه و برمیگرده (4262685) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۲:۱۰
کلاه گشاد رو خود دولتیهاگذاشتند سرمردم!نه فرانسویها!!!!! (4262687) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۱۶:۳۰
دولت وعده و حرف!!! (4262714) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۷:۴۱
ما باید باور کنیم در صنعت خودرو در بازار هیچ حرفی برای گفتن نداریم.فقط این چند سال با قوانین و افزایش قیمت و.... به زور داریم ادامه میدیم (4262778) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۸:۰۱
همین اینها به خاطر مدیران دو پاسپورتی هست. (4263389) (alef-11)
 
تئو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۹:۰۶
متاسفانه خود دولتی ها دستشان با فرانسوی ها در یک کاسه است -چگونه ممکن است که فرانسه با ان نقش پلیس بد در برجام و ضربه ای که ب ما زد اکنون بدون یک لابی قوی داخلی و مافیایی همین طور به فروش محصولات خود ادامه دهد- چاره کار فقط در یک راه است آگاهی مردم والسلام (4262784) (alef-2)
 
حمید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۰:۱۷
این خائنین به مملکت اسلامی چه کسانی هستند ؟ (4262847) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۴:۳۵
بين سه قطب خودرو سازي
امريكا
ژاپن و كره
و اروپا
فقط ميتونيم با اروپايي ها كار كنيم. امريكا كه به كنار ، ژاپن هم سهم بسيار
زيادي در بازار امريكا داره، و وارد بازار ايران نميشه. تويوتا ارلين خودروساز امريكاست

ميمونه اروپا و صرفا سه گزينه: وولكس واگن، رنو، پژو.

بقيه هم كه كيفيتي ندارند. اگر در اين سبد انتخاب محدود سرمون كلاه بره
غير طبيعي نيست. (4262954) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۴:۵۷:۱۳
"ميمونه اروپا و صرفا سه گزينه: وولكس واگن، رنو، پژو.
بقيه هم كه كيفيتي ندارند"
از کل شرکت های خودرو سازی اروپایی همین سه تا رو میشناسین؟! (4263478) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۶:۲۱
نه خوب! فراری و لامبورگینی و پورشه و بنز و بی ام دبلیو و ولوو و آیودی و رویس رویس و آلفا رومئو و جگوار و غیره هم هستن! شما کدوم رو دوس داری؟! (4263724) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۷:۳۹:۳۸
اشکودا،فیات،واکسهال مگه چشونه؟
تازه بنز سابقه زیادی در تولید خودرو در ایران داره
کامیون، اتوبوس، مینی بوس، خاور و مدل ای کلاس سواری رو در ایران تولید کرده
ولی مافیای خودرو حاضر نیست از بنز استفاده کنه
چون سود شرکت ورشکسته فرانسوی پژو سیتروئن بیشتره (4263940) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۴:۵۸
ما مزیت نسبی در تولید خودرو نداریم. نمی شود بی خیال تولیدش در داخل شد و مثل اکثر کشورهای دنیا آنرا وارد کنیم ؟ . و در مقابل به سمت تولید و سرمایه گذاری در امور دیگر برویم؟ (4262957) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۶:۱۹
اینکه خودروسازان ما چگونه عمل کرده اند و چگونه قرارداد بسته اند به جای خود! اما این نوشته طولانی هم به جز داد و بیداد و گرد و خاک بی نتیجه راه انداختن کار دیگری نکرده است! مثلا محموله بزرگ واردات ماشین یعنی مثلا چقدر ماشین؟!! اینکه با تویوتا چرا مذاکره نکرده اید را از کجا خبر دارین؟
تا موقعی که یاد نگیریم مستند و مستدل صحبت کنیم هر چه بگوییم و بنویسیم بی تردید خیانت به کشور و مردم بوده و از لحاظ شرعی هم گناه کرده ایم.... (4263019) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۷:۳۸
هیچ کلاهی در کار نیست
از اولش هم صنعت خودرو( مافیای خودرو) همین تصمیم را داشته
باز هم کسی که ضرر خواهد کرد ملت مظلوم ایران است
هیچ فریادرسی هم نیست
سرمایه ای که در این کشور صرف صنعت مرده خودروی ایران شد اگر صرف صنعت کفش شده بود ما الان بزرگترین تولید کننده کفش جهان بودیم (4263023) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۸:۴۷
واردات خودروی دست دوم خارجی رو آزاد کنید و خودروسازی داخلی رو تعطیل کنید. (4263025) (alef-11)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۱:۳۱:۰۳
دولت راستگویان!!!!.جالبه که باز هم رای مردم را می خواهند! (4263029) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۴:۵۱
واردات خودرو توسط خودرو ساز نشان از بی کفایتی و بی کیفیتی محصولات ان خودرو ساز است که مهرتاییدی بر رانتی بودن بازار خودرو است و مردم پرداخت کننده هزینه مالی و جانی این اشفته بازار (4263289) (alef-11)
 
Austria
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۳:۲۶:۳۳
ایران فقط در زمینه تولید و استخراج نفت و گاز، صنایع پتروشیمی و سیمان و فولاد و مس و آلومینیوم و بعضی از زمینه های معدنی و ساختمانی دارای مزیت رقابتی نسبی است.
در زمینه هایی مثل صنایع لوازم خانگی، الکترونیک و کامپیوتر و موبایل، خودروسازی، نساجی، حمل و نقل دریایی و ریلی و جاده ای و هوایی، کالاهای مصرفی روزانه و ... کشور دارای مزیت نسبی نیست و فقط وقت و سرمایه خود را تلف میکند.

همین که دوتا شرکت فرانسوی آمده اند با ایران کار می کنند، باید کلاهتان را هم بالا بیندازید (4263319) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۲۲:۱۲:۱۷
دلیل اینکه صنعت مون پیشرقت نمی کنه همین تفکره. تا این تفکر ریشه کن نشه همینطور درجا می زنیم مثل خودروسازی (4264592) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۱-۲۸ ۱۶:۴۴:۴۳
کدام روش به نفع جان و مال مردمه؟ (4263715) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.