نظر منتشر شده
۵۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 423149
ضرورت شفاف سازی حادثه قطار تبریز ـ مشهد؛
سامانه کنترل اتوماتیک قطار چینی و تقلبی بوده/ سامانه در 18 ماه 4 هزار خطا داشته است
بخش اجتماعی الف، 22 آذر 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
حادثه‌ای که جمعه صبح پنجم آذرماه حوالی ایستگاه هفت‌خوان درمسیر ریلی سمنان به مشهد موجب شد تا ٤٨نفر از هموطنانمان به طرز دلخراشی کشته شوند. بیشتر قربانیان این حادثه هولناک به طرز فجیعی در آتش سوختند.

این در حالی است که به نظر می رسد دلیل روی دادن این اتفاق نیازمند بررسی بیشتر می باشد.

هفدهم آذرماه کمیسیون سوانح راه آهن در دومین اطلاعیه خود در خصوص عوامل سانحه قطار تبریز مانند اطلاعیه اول اعلام کرد که در حادثه برخورد دو قطار مسافری خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق باعث بروز این سانحه شده و سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) کارکرد درستی داشته است. اکبر ترکان، مسئول کمیته بررسی حادثه برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان نیز مقصر اصلی این حادثه را متصدی مرکز کنترل تهران- مشهد در ایستگاه شاهرود به دلیل صدور فرمان حرکت به قطار سمنان- مشهد عنوان کرده است. فرمانی که به گفته ترکان نه از روی عمد بلکه براساس خطای حرفه‌ای ازسوی متصدی مأمور کنترل CTC در شاهرود صادر شده است: «علت وقوع سانحه این است که حرکت قطار ازحالت خودکار خارج شده و روی دستی قرار گرفته.»


اما به رغم اطلاع رسانی ها، برخی سیستم کنترل اتوماتیک قطار را مقصر دانستند و اظهار داشتند که این سیستم از زمانی که نصب شده مشکلات متعددی داشته و یا تقلبی بوده است.

در این ارتباط حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز در صد و پنجمین نشست خبری خود گفت: در رابطه با پرونده تصادف قطار مسافربری چهار نفر بازداشت هستند و دادستان منتظر است تا تحقیقات تکمیل شود، آنچه که تا الان گفته شده، مقصر اصلی تنها عامل انسانی نبوده و در گزارش بازرسی هم این موضوع مطرح شده که مشکلات فنی هم وجود داشته است.

در ادامه به اظهارات دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اشاره شده است.

انتقاد از عدم نظارت برارایه کیفیت خدمات به مسافران حمل و نقل ریلی/گزارش کمیته حقیقت یاب حادثه قطار سمنان منعکس شودسرویس صحن
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عدم نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده به مسافران حمل و نقل ریلی گفت: چرا گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درخصوص حادثه قطار در مجلس منعکس نمی شود.

به گزارش خانه ملت، محمد حسین فرهنگی درنشست علنی یکشنبه ( 21 آذر) درنطق میان دستور، گفت: حادثه تاسف بار و غم انگیز قطار مشهد- تبریز را به خانواده های عزادار، مردم آذربایجان و همه ملت ایران تسلیت عرض می کنم، دراولین روز کاری هفته دوم پس از حادثه قطار بازهم خبری از انعکاس زحمات آماده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس نشد؛ مگر درپاسخ تذکر اینجانب اعلام نشد که یکشنبه قرائت خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، افزود: اعضای این کمیته از کمیسیون عمران بودند و گزارش اولیه دقیقی را منعکس ساختند، به طورخلاصه مواردی ازاین حادثه سهمگین و بسیارمهم را با ذکر علل واقعه و اصلی اعلام می کنم، ضعف مفرط نظارت بر قطارهای حمل و نقل مسافر یکی از این موارد است؛ با وجود افزایش منظم قیمت بلیط قطار عملا نظارتی بر کیفیت ارایه خدمات مختلف نیست.

وی تاکید کرد: تاخیرهای گسترده ، خرابی ها، ایرادهای فنی گوناگون به امری رایج در سفرها تبدیل شده است، درروز قبل از حادثه یکی از قطارها 7 ساعت تاخیرداشته و بارها بین راه خراب شده است و دراین فاصله حتی غذایی به مسافران داده نشده و جبرانی برای این تاخیرها در کارنبوده است؛ قطارهای دو دیزله ازاین مسیر حذف شده و گفته شده که ترمز قطار یخ زده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تصریح کرد: این درحالی است که دیزل جایگزین نداشته است، درگسترده ترین شبکه ریلی جهان که در روسیه است و عمدتا در مناطق سردسیر و سیبری است چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد،  بنابراین نظارت برکیفیت قطارها امری رها شده و مغفول است و لازم است وزارت راه و شهرسازی مشخص کند با چه سازوکاری و از چه زمانی شاهد چنین موارد نخواهیم بود.

فرهنگی ادامه داد: اگر شهروندی اعتراضی داشت، چگونه می تواند به مقامات مسئول منعکس کند، همچنین براساس اطلاعات واصله موثرترین اقدامات امدادو نجات اولیه را خود مسافران انجام دادند، آن هم درشرایطی که قطار فاقد امکانات اولیه اطفاع حریق و سایر ملزومات امدادی بوده است؛ ضمن اینکه بالگرد هلال احمر 2.5 ساعت بعد رسیده و فاقد هرگونه امکانات اطفاع حریق بوده است.

وی گفت: درپیشنهادات کمیسیون عمران در گزارش سانحه برای آینده راه حل هایی پیش بینی شده است، اما اصل حادثه این طور است که پس ازخرابی و توقف قطار سیستم atc به لوکوموتیو سمنان مشهد اخطار داده است ، اما مسئول کنترل ctc به راننده لوکوموتیو اعلام می کند به اخطار توجه نکند و آن حادثه غم بار درحالی که قطار با سرعت 117 کیلومتر تردد داشته رخ می دهد؛ چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکردند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: برای اینکه اخطارهای اشتباه atc را امری عادی و رایج می دانستند و هر دوی آنها برمنوال گذشته آن را دارای اهمیت نداسته و اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است، حال سخن اینجاست که مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با چه کسی است؛ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از 2 هزار دستور بی توجهی و خاموشی atc داده شده است چرا درمدت های طولانی به رفع آنها و توجیه عوامل و راه حل های جایگزین تبدیل نشده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تاکید کرد: این روش رواج یافته که برای تسکین آلام اجتماعی چند نفر فرودست را مجازات کنند تا موقت پوشش داده شود و باشد برای وقتی دیگر و تا مدتی دیگر مردمانی ازشمال و جنوب و بیگناهان دیگری فدا شوند و آسیبی به منصب داران نرسد، چنانکه 2 سال پیش دراین منطقه شاهد جان باختن عزیزان دیگری بودیم؛ امروز وسیع ترازدیروز یود و در صورت عدم برخورد مناسب حوادث آتی ممکن است وسیع تر باشد.

قطعات ایمنی قطار تقلبی، رانتی و مافیایی است
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت می گوید تجهیزات و قطعات به کار رفته در قطارها نقص داشته است و دولت برای رفع این نقص ها کاری انجام نداده است. وزارت راه دستگاه های تقلبی خریداری و در برابر خطاهایی که مکرر رخ داده سهل انگاری کرده است. به عنوان مثال در 18 ماه 4 هزار خطا ثبت شده است. اما شرکتی که تأمین کننده قطعات مربوط به ای تی سی در قطار و مترو است این صحبت ها را تکذیب می کند و یادآورمی شود:هیچ قطعه ای از چین وارد نشده است و ما مونتاژ کار نیستیم.طراحی و تولید در انحصار ما است.در بازدیدی هم که نمایندگان مجلس داشتند مشخص شد که ما تولیدکننده واقعی هستیم. سیستم ای تی سی به صورت بومی سازی شده در ایران انجام می شود و با مشابه خارجی به لحاظ کیفیت و استاندارد هیچ فرقی ندارد.

در این میان جعفرزاده ایمن آبادی گفت:مدارک و مستندات تقلبی بودن قطعات به کاررفته در قطارها روز استیضاح وزیر راه وشهرسازی ارائه می شود.قطعاتی که در قالب رانت و مافیا وارد شده و سبب شد دو قطار مسافربری دچار سانحه ای شوند که بیش از 40 نفر هموطنانمان فوت کنند.

وی در جایی دیگر اظهار داشت که لکوموتیوران ها نسبت به کارکرد ای تی سی هیچ آشنایی نداشتند و دوره آموزشی برای آنها دیده نشده بود.


سامانه 400 میلیارد تومانی کنترل اتوماتیک قطارها هر ساعت یک خطا داشته است
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: 20 روز قبل از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن کشور در گزارشی مکتوب خبر از ثبت 4 هزار خطای سامانه ATC در شش ماهه نخست سال جاری داده است.

وی با انتقاد از گزارش رئیس گروه تحقیق دولت از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، گفت: آقای ترکان در حالی انگشت اتهام خود را به سوی اپراتور نشانه گرفته و از عامل انسانی در بروز این حادثه تلخ صحبت می‌کند که توجهی به ناکارآمدی و بلااستفاده بودن سیستم 400 میلیارد تومانی کنترل هوشمند تردد قطارها در مسیر مشهد ندارد.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد با طرح این موضوع که در رهگذر اجرای قانون خصوصی‌سازی در دولت‌های ششم و هفتم، واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن به کسانی واگذار شده‌اند که از اهلیت لازم برخوردار نبود‌ه‌اند، تصریح کرد: تبعات خصوصی‌سازی به شیوه دولت‌های سازندگی و اصلاحات اکنون خود را نشان می‌دهند.

علیرضابیگی افزود: اکثریت ظرفیت واگن‌سازی کشور منحصراً در اختیار محمد سعید‌نژاد مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن در دوره اصلاحات و مدیر عامل فعلی سازمان بنادر و دریانوردی است که با تاسیس شرکتی خصوصی سال‌هاست به فعالیت تجاری مشغول است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خریداران سامانه ATC راه‌آهن همان فروشندگان بوده‌اند، گفت: خرید این سامانه توسط شرکتی صورت گرفته است که قائم مقام راه‌آهن مالک 20 درصد سهام آن است.

علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت خط مشهد - تبریز بر عهده معاونت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن است، گفت: این معاونت به مدت 4 ماه قبل از حادثه سمنان بدون متصدی بوده است و تنها چند روز پس از حادثه به نام فردی ابلاغ صادر شده است.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پایان از عدم انعکاس گزارش این کمیته در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و افزود: با وجود تلاش‌های بازدارنده و منصرف کننده از عملی شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، قاطبه نمایندگان آذربایجان مجدانه پیگیر طرح استیضاح هستند.
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۳۴:۴۵
متاسفانه نه فقط در این مورد، در صنایع مهم دیگه، قطعات خودرو،رنگ های خوراکی و... از محصولات بی کیفیت چینی استفاده میشه و روزانه جون عده زیادی گرفته میشه (4062797) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۴۲:۲۵
اینا همه ناشی از همون تحریمهایی است که دوستان میفرمودن کاغذ پاره است همین چیزا باعث میشه کیفیت ایمنی در اتومبیل و قطار و پالایشگاه پایین بیاد این همه حادثه ایجاد بشه
چرا خودروها باید خودبخود اتش بگیرن؟ یا اتوبوس اسکانیا؟ یا قطار و..؟
سوال: تحریمها کاغذ پاره است یا نیست؟ (4062812) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۴۴:۲۴
با سلام ،مسلما ما قدر دانیم از روشن شدن حقیقت . برخورد جدی با فساد بی شرم وحیا لازم و واجب است . این فساد روح زیبا و روشن این مرزو بوم را در حال جویدن است. (4062818) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۵۵:۴۴
یعنی شما ببین چطور با جان ادمها اینها بازی کردند و میکنند . (4062839) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۴۲:۴۸
همه نتیجه تحریم ها و بی کیفیت شدن لوازم ایمنی است خودروها هم اتیش میگیرن همین وضع رو در اسکانیا هم داریم دوستان تحریم شدن ناچار شدن برن جنس تقلبی بیارن (4063170) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۱۹:۱۶
خواهش می کنم
خواهش می کنم
منعکس کنید
چکشهای قطارها را بر داشته اند
خیلی ها زنده زنده سوختند
اینو کجای دلمون بگذاریم؟؟ ما دنبال علت تصادف هستیم یا دنبال علت مرگ هم وطنانمان؟؟؟ (4063248) (alef-11)
 
حسین اصل
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۵:۵۹:۵۶
چرا کسی در مورد آتش سوزی توضیح نمیده؟!
آخه واگنی که یه باک 40 لیتری هم نداره چطور آتش سوزی با این حجم تولید کرده؟؟!! (4065100) (alef-3)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۴:۳۰
از خارج از کشور میخایم وسیله بخریم پورسانت بگیر ها میان جلو ! از تولید ملی بخایم استفاده کنم بساز بندازها میان جلو ! خدایا چرا کسی با اینا برخورد نمیکنه!!! (4063288) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۵۰:۵۶
وزیر راه باید دادگاهی بشه.
چرا جون مردم اینقد بی ارزشه
خداروشکر که این حرفها از زبان یکی از سینه چاکان دولت وحامیان برجام درمیاد وگرنه الان میگفتند کاسب تحریم ودلواپس و..... (4063304) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۵۱:۱۷
خیلی وقته داریم از اعتلاف مافیای داخلی و تولید کننده چینی ضربات کشنده میخوریم و مجلس بی اثر هم فقط نگاه میکنه و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت، زیاد جوش نزندید دوستان. (4063307) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۵۹:۱۷
مسله به این شفافی دیگر این قدر حاشیه ندارد. وقتی به اذعان همه شواهد و مدارک و صدای ضبط شده راننده، سیستم ATC، قطار را به درستی نگه داشته است ولی راننده با دستور اپراتور کنترل مرکز، سیستم ATC را خاموش کرده و حرکت کرده است و بعد حادثه رخ داده، ایراد گرفتن از ATC که در آن هنگام خاموش بوده واقعا مسخره است.
این قضیه مثل این میمونه که راننده کمربند ایمنی را در داخل خودرو نبندد و بعد از تصادف و پرت شدن به بیرون بیاید و از چینی و تقلبی بودن جنس کمربند صحبت کند! (4062846) (alef-13)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۸:۵۹:۲۴
کلا آخرش این شد : "تبعات خصوصی‌سازی به شیوه دولت‌های سازندگی و اصلاحات اکنون خود را نشان می‌دهند."

برادر من هیچ دولتی 100% باب دل مردم نیست و نخواهد بود. به هر حال یه عده ناراضی همیشه هستند.

شما هم به جای اینکه به فکر پرتقال فروش باشین ، سعی کنین تو استخدام ها از شایستگی ها استفاده بشه (4062847) (alef-13)
 
علی کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۰۹:۲۰:۳۴
دادستان محترم

اینجانب بر اساس 10سال تجربه در مدیریت سیستم های کیفیت و نظرات مختلفی که در مورد این حادثه غم بار که تا به امروز مطرح شده ، معتقد هستم علت بروز این حادثه به علت طراحی و اجرای نامناسب سیستم های مدیریت کیفیت بوده است. از شما به عنوان فردی که باید از خقوق مردم دفاع کنید انتظار می رود اجازه ندهید این حادثه به ابزاری برای تسویه حساب های جناحی و سیاسی تبدیل شود . (4062881) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۰:۲۷:۰۴
مجلس تحقيق كند كه شركت فروشنده وخدمات دهند اين سيستم چه كسي يا كساني بوده اند (4063008) (alef-3)
 
محمد قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۰:۳۸:۰۶
400 میلیارد تومان برای یک سیستم تقلبی...
بوی گوشت سوخته ی انسان ها و کودکان
پورسانت و فساد و شعار دروغین آزادی کمر ملت رو شکست. (4063028) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۰:۳۹:۳۳
کلا از هرجا تحقیق و تفحص کردن به این نتیجه رسیدن که گزارش خونده نشه بهتره! (4063029) (alef-11)
 
حقیقت جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۰:۳۹:۳۶
لطفا جان هموطنانمان را بازیچه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار ندهید!
سیستم امنیتی بدرستی کارکرده و اعلام خطر کرده و چراغ قرمز را روشن کرده
دیگر چه ربطی به مسائل حاشیه ای دارد که گفتید؟؟؟ (4063030) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۰۴:۵۲
وقتی سیستمی خراب باشه و بارها به اشتباه چراغ قرمز روشن بشه هر اپراتوری رابه اشتباه می اندازد (4063333) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۰:۴۱:۱۶
نتیجه تحریم (4063036) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۶:۳۶
نتیجه تعامل سازنده ورانتهای کلان وفساد سیستمی
منتظر هواپیماهای تقلبی هم هستیم (4063291) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۴۶:۲۵
مگه داریم؟ (4063427) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۲:۱۴
نگران نباشید در دادگاه واقعی هیچ لابی گری و رانت بازی و پارتی بازی و ... وجود ندارد و هرکس نسبت به اعمالش مسئول کامل است! (4063090) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۳:۰۶
یا للعجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (4063092) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۴:۲۴
سلام نود درصد اقتصاد دست دولتی ها است و از ده درصد بقیه می خواهند مالیات همه را بگیرند اول از بالاها شروع کنند که صحبت های بالای 1000 میلیارد می کنند (4063093) (alef-11)
 
بیگی
United States
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۱۵:۵۹
عجبا عجبو ...!!!! مانیتوراشم چینی بوده .... گفته بودم که اپراتوراش در گوشی شون تلگرام نصب نکنن ها و همینطور بازی کلش (4063114) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۲:۳۶
روحانی متشکریم (4063125) (alef-3)
 
کاظم
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۲:۳۷
اقای وزیر کدام یک مزخرف است مسکن مهر یا تقلب در خرید سیستم که با جان مردم ارتباط دارد.! (4063126) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۷:۰۸
خوب مثل ایران ایر . راه اهن هم با امریکا قرار داد ببنده و جون مردم را به اهن قراضه های چینی وروسی نسپره .
یک قرارداد مثل بوئینگ میتونه امنیت را به راه اهن برگردونه .
وگرنه خرید از چین وروسیه دور ریختن پول وبی تفاوتی نسبت به جان مسافران قطار است . (4063132) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۹:۰۳
شک نکن امریکا اولا به ایران هواپیما نمیده
دوما همین چند روز پیش بود که امریکا از مسافران هوایی جاسوسی میکرده.
امریکا دلسوز ما نیست اما نمیدونم شما چرا اینقد دلتون برای امریکا میسوزه (4063296) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۲۸:۴۳
نگاه به شرق هزینه داره. (4063135) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۱:۵۶:۰۸
جالبه برای شما مهه اینکه که هرچیزی فقط رنگ بوی سیاسی بگیره انونم از نوعی که شما میخایین (4063200) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۱۶:۴۰
چينى !!!!! اقاى نويسنده شما چين رفتن و قطار ها چين سوار شدى كه با سرعت سيصد و پنجاه كيلومتر حركت وربدون يك دقيقه تأخير لطفا كسانى كه به چين معترض هست اند يك بار برن چين و سيستم حمل و نقل را بررسى كند ايا ميدانيد من با أتوبوس چهل نفره بين شهرى جابجا شدم و در أتوبوس فقط شش نفر بوديم از راهنما چيزى پرسيدم احتمال كنسل كردن سفر خنديد و ديدم همان ساعت و دقيقه أتوبوس با شش مسافر بدون معطلة حركت كرد (4063241) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۴:۱۰:۰۰
بله عزیزم اونا رو برا خودشون می سارن نه ما! (4063476) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۴:۱۱:۴۳
بله شما درست می گی همش تقصیر سیستمه !!! (4063479) (alef-3)
 
عليزاده از راه آهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۱۹:۲۱
متاسفانه در مورد راه آهن دولت و وزير همش دروغ ميگويند. (4063249) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۳۳:۰۱
بلاخره میخواهند یک طوری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند
حتی اگر آن سامانه تقلبی بوده کسانی که آن را خریده اند صدر صد مقصرند چون باید تستش می کردند و به نحوی محکش می زدند (4063266) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۳۶:۰۶
اخرش به همينجا مي رسيم كه تحريم چه بلايي سر اين مردم اورده و چه كشورهايي با صدور اجناس تقلبي و كيفيت پايين اموال اين مملكت را به يغما برده اند در اين ميان عده اي فاسد و سود جو هم ملياردها دزديدند (4063271) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۸:۱۲:۴۱
دوست عزیز این سیستم را دولت تدبیر وامید راه اندازی کرد.اونم بعد از توافق قهرمانانه ژنو!!! (4063829) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۹:۳۹:۲۵
دوست عزیز قرارداد ای تی سی تهران مشهد سال 86 عقد شد... (4063902) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۳۷:۳۲
یک معنی حرفشان اینه که باید همه چیز مان را از آمریکا وارد کنیم تا مثلا خوب و اصل باشه
این بود آن استقلال و عدم وابستگی ؟
آنقدر شعار می دهید که ما در این مسائل و آن مسائل به اکتشاف و اختراع و خودکفائی رسیدیم کو کجاست؟
این تتیم اصلاح طلبان تا همه کشور را یکجا به آمریکا هدیه ندهند ول کن نیستند
تاسف در این است که کسی نیست جلویشان را بگیرد همه فقط می گویند ما گفته بودیم چنین می شودو چنان می شود
مگر مردم بعضی ها را به عنوان امین خود در جاهای مختلف قانونی نگذاشته اند تا از حقشان دفاع کنند پس را دم نمی زنند و کاری نمی کنند ؟
می خواهند کار از کار بگذرد آنوقت برای ما قصه های کرد شبستری بخوانند ؟ (4063275) (alef-11)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۲:۴۶
متاسفانه یکی از بلاهایی که به این کشور رسیده رانت خواری و پورسانت خواری است . مدیر عاملی دولتی، شرکت خصوصی زده و با رانت پروژه میگیره و هر کاری خواست میکنه . حالا به فرض این گزارش دروغه باشه اما نمونه همچین اتفاقاتی تو کشور زیاده (4063284) (alef-11)
 
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۸:۵۸:۳۲
دقیقا
تا بازنشت میشن شرکت میزنن تا زمانی هم که اونتو هستن پدر شرکتهای خصوصی رو در میارن (4063868) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۰۰:۰۷
پس فقط یک بار درست کار کرده بوده اون هم که خطای انسانی نذاشت درست کار کنه...مدیریت جهانی وبعدشم دولت تدبیر و امید.... (4063324) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۰۱:۱۳
تعددفساد در دستگاه های مختلف در حدی زیاد شده که اخبار مربوط به رانت و فساد دیگه مثل قدیم حساسیت برانگیز نیست.سنسورای مغزمون حساسیتش رو از دست دادن. الان دیگه همه مردم میدونن چه خبره ولی دیگه اهمیتی هم براش قایل نیستن. فساد ورانت خوری جزیی اززندگی مردم ایران شده. (4063326) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۰۱:۴۰
جنس مرغوب معمولا اروپایی و آمریکایی و ژاپنی است که همه استکباری و درشان جامعه ایرانی اسلامی ادعا می شود نیست (4063329) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۲۰:۰۵
باز چه ربطی داره ؟ سیستم بدرستی اعلام خطر کرده این اپراتور بوده که سیستم را خاموش کرده . (4063360) (alef-3)
 
Belgium
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۲۲:۱۰
دوست گرامی 4 هزار خطا نداشته , 4 هزار اعلام خطا داشته که اصلا وظیفه این سیستم همین اعلام خطاهاست (4063370) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۳:۵۹:۰۰
پس چرا آقایان آدرس غلط می دادند و عامل انسانی را عامل اصلی می دانستند

شاید منظورشان عامل انسانی که بدون مطالعه سیستم را خریده ونصب نموده

است .آقای وزیر مسئولیت سنگین است (4063455) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۴:۴۸:۱۴
چین درتمام زمینه هابما خیانت میکند.دیگربس است طلاقش دهید (4063549) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۰۹:۴۹:۰۸
آمریکا و اروپا در همه زمینه ها صدها برابر بیشتر خیانت میکنند. (4064526) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۴:۵۴:۲۰
گفته شد که این قطعات کاملا ایرانی با صد در صد کارایی بوده حالا صحبت از چینی بودن میکنید کدامشو باورکنیم (4063566) (alef-3)
 
عبائی
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۵:۲۵:۰۶
با سلام و عرض تسلیت به بازماندگان حادثه برخورد قطار تبریز مشهد و طلب آمرزش برای روح جان باختگان،
بنده بعنوان یک شهروند عادی و فارغ از بحث های تخصصی که اصولا در حیطه فردی چون بنده نیست از کمیته بررسی حوادث راه آهن که این حادثه دلخراش را کنکاش کردند چند سئوال دارم که امید است پاسخ های لازم را به این سئوالات بنحو مقتضی به افکار عمومی اعلام فرمایند :
الف - اصطلاحی در بین مکانیک های موتور سنگین وجود دارد مبنی بر "زمستانی کردن " وسیله نقلیه . جهت استحضار خوانندگان عزیز و بالاخص داغدیدگان محترم لازم است در خصوص این اصطلاح قدری توضیح داده شود .
منظور از زمستانی کردن این است که با توجه به شروع فصل سرما و با توجه به وجود بخار آب در هوای سیستم کمپرسور لازم است در فصل زمستان به سیستم کمپرسور قدری الکل یا هر حلال آلی مشابه آن اضافه شود . این میزان الکل که مقدار آن تابعی از درجه حرارت محیطی است که قطار در آن مسیر تردد میکند باعث میشود که سیستم انتقال هوای فشرده که بعنوان نیروی مورد نیاز سیستم ترمز قطار مورد استفاده قرار می گیرد دچار یخ زدگی نشود .
با این مقدمه این سئوال به ذهن فردی عامی به ذهن بنده خطور میکند سئوالات زیر است:
ا1 - آیا اصولا قطار تبریز مشهد "زمستانی سازی" شده بود ؟
2- اگر جواب مثبت است معلوم است که برودت هوای مسیر بدرستی از مبادی ذیربط استعلام نشده بود (گو اینکه هم اکنون یک فرد عادی با استفاده از امکانات اینترنت میتواند از دمای هر جای دنیا مطلع شود) زیرا در غیر این صورت نباید یخ زدگی سیستم ترمز قطار باعث توقف اجباری قطار (اصطلاحا به این سیستم قطار که در اثر یخ زدگی به اجبار قطار را وادار به توقف میکند ترمز منفی می گویند ) می شد .
3- اگر زمستانی نشده بود که دیگر جای بحثی نیست !
4- اصولا بحث های سیستمی مربوط به "زمستانی سازی " در مدیریت فنی قطار به چه صورت دیده شده است منظورم این است که مبحثی با این اهمیت آیا با جزئیات در دستورالعمل ها دیده شده است ؟
5- آیا لوله ها و خرطومی های انتقال هوای فشرده سیستم ترمز عایق سازی شده بود؟
6- آیا در دستورالعمل های فنی عایق کاری این لوله ها جهت کاهش برودت هوا بر هوای فشرده داخل لوله ها درج شده است ؟
7- اگر درج نشده است که ما مشکل سیستمی داریم که خود حدیثی است مفصل .
8- اگر دستورالعمل حاوی این نکات است آیا کمیته حوادث که این حادثه مصیبت بار را بررسی کردند به این نکته توجه داشته است ؟
ب- فارغ از بحث فوق که بسیار اهمیت دارد و هر کدام از سئوالات فوق ساعتها جای بحث دارد مبحث دیگری بسیار مهم به نظر میرسد و آن انتقال کتبی اطلاعات شیفت قبلی به نفر شیفت بعدی می باشد منظور این است که خیلی ساده میتوان سئوالات ذیل را در این سرفصل مطرح کرد:
9- آیا در دستورالعمل ها نحوه انتقال اطلاعات به نفر شیفت بعدی بطور دقیق مشخص شده است ؟
10- اگر جواب منفی است که اصولا دراین قسمت مشکل سیستمی داریم که بسیار حائز اهمیت است .
11- اگر جواب مثبت است چرا این اطلاعات بطور کتبی در دفترچه یا فرم مربوط ثبت نشده است که نفر بعدی مجبور به صدور دستور اشتباه به رئیس قطار تبریز مشهد مبنی بر بلامانع بودن حرکت نشود؟
مردم عزیز و داغدیدگان محترم که اکثریت آن از خطه آذربایجان می باشند توجه داشته باشید که هدف از این مرقومه این است که نگاه "بگیر و ببند" هیچ کمکی به عدم تکرار مسائلی از این دست نخواهد داشت انتظار ما این است که مسئولین کمیته بررسی سوانح نگاه سیستمی داشته باشند تا با اصلاح اشکالات در مجموعه دستورالعمل ها در آینده شاهد چنین فجایعی نباشیم .
با نهایت احترام عبائی (4063623) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۰۱:۵۹:۳۴
اما به رغم اطلاع رسانی ها، برخی سیستم کنترل اتوماتیک قطار را مقصر دانستند و اظهار داشتند که این سیستم از زمانی که نصب شده مشکلات متعددی داشته و یا تقلبی بوده است.

به این می گویند: عذر بدتر از گناه. بابا ولمون کنید. اونهایی که می دونستند تقلبیه چرا تا حالا کاری نکردند. (4064279) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۰۶:۱۸:۵۳
دولت قبل خیلی پیش از شروع جدی تحریمها 106 نفر در محصولات ایران خودرو سوختند و جان دادند فقط بعلت شیلنگ بنزین چینی
ایا کسی محاکمه شد؟
رییس وقت شرکت
حالا رییس کارخانه هواپیما سازی شده!!!!!! (4064344) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۱:۴۷:۳۴
دست کسانیکه با گرفتن پورسانت های کلان هنوز با چین که ختانت های اقتصادیش در طول سالهای گذشته آشکار شده بشکند برای این موجودات جان مردم ارزشی ندارد سفره ای پهن شده وسهمشان را از انقلاب میخواهند (4064667) (alef-13)
 
feri
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۷:۰۴:۵۱
گفتند سیستم کنترل چینی بوده یعنی بد بوده کیفیت نداشته آیا سیستم کنترل مترو چینی نیست . مترو را که سر تا پا چینیها ساخته اند نکنه مترو قطار نیست .!!!!!!!!!!!!!!!!!! (4065197) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۱۲:۳۵:۵۲
بسمه تعالی

جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسکری
رییس محترم سازمان صدا و سیما
۱۳۹۵/۹/۲۵
با سلام
لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا (النساء: ۱۴۸)
خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست.

چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۹۵ شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند.

لطفا دستور فرمایید به موجب ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صدا و سیما این نامه در همان شبکه‌ها با دو برابر تعداد تکرار قرائت شود. در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: "وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به‌دلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش‌آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال‌های متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است". این در حالی‌است که خبر صدا و سیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.

جناب آقای علی‌عسکری

خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صدا و سیما نه تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد. در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک. بحث بر سر دفاع از عملکردها نیست که آن فرصت و جای دیگری می‌خواهد. مساله محوری مسئولیت‌های قانونی، موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای در نشر اخبار رسمی است. وقتی حادثه‌ای تلخ در کشور رخ می‌دهد، مردمی به سوگ می‌نشینند و احساسات و عواطف عمومی جریحه‌دار می‌شود، آیا رسانه ملی جز ایجاد آرامش، حفظ وحدت ملی و در عینِ حال موشکافی حادثه از طریق پرداختن به مسائل فنی و قانونی و از طریق مجاری تخصصی و کارشناسی وظیفه‌دیگری دارد؟ مگر به حکم قانون، کمیسیون عالی سوانح مرجع رسمی و قانونی این اظهار نظر نیست؟ تنظیم‌کنندگان از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند که مرجع قانونی اظهار نظر کمیسیون مذکور است و اعلام نظر بنام مجلس شورای اسلامی نیازمند رای‌گیری از نمایندگان محترم است، و آنچه از سوی رییس جلسه اعلام شد صرفا یک اظهار نظر شخصی بود. این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و صرفا مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه کاری غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی است. این روش، چه کمکی به فهم حقیقت، شناخت اشکالات و تنگناهای ساختاری و رفتاری و یا درس‌آموزی از حوادث برای جلوگیری از تکرار آنها می‌کند؟

خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع ‌شد که اظهار نظر مشاور رییس جمهور و اعلام علت سانحه یک اظهار نظر شخصی بوده‌است. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسی کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تایید می‌کند. افزون بر این، اگر قرار باشد به این استناد شود، این حکم نسبت به سخن دیگران نیز تسری دارد، اعم از نظر موافقان و یا مخالفان وزراتخانه و حتی اظهار نظر کمیسیون. هم‌چنانکه در گزارش کمیسون آمده‌است، تنها مرجع رسمی و قانونی اظهار نظر در این باره، کمیسیون عالی سوانح است. این کمیسیون طی دو اطلاعیه مقدماتی که آخرین آنها در ۱۸/۹/۱۳۹۵ بود رسما نظر خود را اعلام کرد و نهایتا در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ آن را در اختیار دادستانی منطقه قرار داد. لیکن صدا و سیما در شکل‌دهی به خبر هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شده‌است؟ هم‌چنین در خبر آمد که "بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا...". این عبارت در کجای گزارش آمده‌بود؟

آقای رییس
آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؟ آن هم سیستمی که در مقایسه با تمام شقوق حمل‌ونقلی ایمن‌ترین آنها است؟ آ یا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟ آیا آنانکه صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تصفیه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند که گزارش‌گری گزینش‌گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای و یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی است و دومی به فکر فروش ریل است. و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

جناب اقای علی‌عسکری
من چهارشنبه به محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آنها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم که خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده‌است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم که از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش. مطمئن هستم که شما هم دستور داده‌اید و این را در جریان پی‌گیری موضوع دریافت کردم. لیکن تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت. به گمانم شما هم به گفتمان‌سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید. تحریف آشکارا و به‌وضوح در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟ آیا این جز جریان‌سازی رسانه‌ای، آن هم به صورت بسیار ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟

در شرکت راه‌آهن بیش از ۲۲۰۰۰ نفر زحمت می‌کشند و روزانه صدها سیر و حرکت را سامان می‌دهند. شوربختانه حجم خدمات عظیمی که در این شرکت صورت گرفته و می‌گیرد همه تحت الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است. آنانکه این‌گونه فضا می‌سازند آیا نمی‌دانند چگونه با روحیه این خیل عظیم خدمتگزاران بازی می‌کنند و هر لحظه امکان وقوع حوادث سخت‌تر و فاجعه‎آمیزتری را فراهم می‌کنند؟ البته من تمام مسئولیتِ دفاع از همکاران را شخصا بر عهده می‌گیرم و به آنان روحیه خواهم داد. لیکن؛ شایسته است رسانه نیز به این مهم واقف باشد. من منتظر قرائت این نامه و تصحیح و جبران خبر اعلامی از سوی شما خواهم ماند.

با سپاس
عباس آخوندی (4069810) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.