توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235841
راهنمای کتاب/ «روش‌های تربیتی پیامبر(ص)» ؛ سهیلا سالاری؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی
کشتیِ نجات!
بخش فرهنگی الف، 5 مرداد 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۶
روش‌های تربیتی پیامبر(ص)
نویسنده: سهیلا سالاری
دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول ۱۳۹۲
شمارگان ۲۰۰۰ نسخه
۳۴۴ صفحه، ۱۱۰۰۰ تومان

فروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.

****

وقتی صحبت از پیامبران در طول تاریخ به میان می‌آید، اولین پرسشی که به ذهن هرکسی می‌تواند خطور کند، این است که چرا پیامبران مبعوث شده‌اند؟ این سوالی‌ست که شاید شما هم از خود پرسیده باشید.  سؤالی که پاسخ آن در سطحی دیگر می‌تواند نشان‌دهنده کیستی پیامبر و چرایی رسالتش باشد.

 بدیهی‌ترین پاسخ برای این پرسش آشنا که احتمالاً همه ما با آن نیز برخورد کرده‌ایم، این است که پیامبران برای هدایت انسان‌ها مبعوث شده‌اند. رسالت آن‌ها رساندن انسان به ساحل و نجات و نشان دادن مسیر منتهی جامعه‌ای آرمانی‌ست؛ جامعه‌ای که در سطح فردی و اجتماعی، ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان باشد.

پیامبران برای تحقق آنچه در بالا اشاره شد، به تربیت انسان‌ها می‌پردازند، به میان مردم رفته و از طرق مختلف در این زمینه می کوشند؛ از موعظه گرفته تا نوع زندگی خود که متضمن الگوهای تربیتی برای دیگران است. برخی از پیامبران از طریق وحی و آوردن کتاب آسمانی شکلی گسترده تر به جنبه هدایتی کار خود داده و با باقی گذاردن کتاب آسمانی خویش، آن را از محدوده زمان و مکان فراتر می برند.

از آنچه در بالا گفته شد نتیجه‌ می‌گیریم که یکی از مهم‌ترین دلایل فرستادن پیامبران از سوی خداوند درواقع تربیت  انسان‌ها بوده و این مسئله از طریق روش‌هایی که هر پیامبر برای این منظور اتخاذ می کرده محقق می شده است.

دستمایه کتاب روش‌های تربیتی پیامبر (ص) نیز همان‌گونه که از نامش پیداست، همین موضوع کلیدی است. نویسنده این کتاب معتقد است روش‌های تربیتی پیامبر اکرم (ص) به‌عنوان مقدمه و درآمدی بر فلسفه تربیتی آن حضرت محسوب شده و فلسفه تربیتی نیز دربرگیرنده شاخه های هستی‌شناسی، شناخت‌شناسی و ارزش‌شناسی و دلالت‌های تربیتی است.

از این منظر کتاب حاضر در سه فصل نوشته‌شده است. فصل اول «هستی‌شناسی پیامبر اکرم و دلالت‌های تربیتی آن» است. بحث هستی‌شناسی در بر گیرنده مسائل اساسی و بنیادین اعتقادی انسان است. نویسنده در این فصل ابتدا به تاریخچه هستی شناختی پرداخته و از هستی صرف و هستی مطلق سخن گفته است و سرانجام نیز به تبیین اساسی‌ترین وجوه هستی‌شناسی همچون: خدا، انسان، دنیا، آخرت، بهشت، دوزخ و...عنایت داشته است.

در فصل دوم کتاب با عنوان «معرفت‌شناسی پیامبر اسلام (ص) و دلالت‌های تربیتی آن» ابتدا به تاریخچه معرفت‌شناسی پرداخته شده؛ سپس از شناخت، اهمیت و اصالت آن سخن رفته است. طلب علم، فعال‌سازی عقل، اندیشیدن و اهمیت آن، ابزار و منابع شناخت، روش‌های آموزشی و تربیتی و روش امربه‌معروف و نهی از منکر، دیگر بخش های این فصل از کتاب را تشکیل می‌دهند.

نویسنده در فصل سوم کتاب تحت عنوان «ارزش‌شناسی پیامبر اکرم و دلالت‌های تربیتی آن» همانند دو فصل قبل، ابتدا مقدمه و تاریخچه‌ای از این بحث مطرح کرده و سپس در حوزه ارزش‌شناسی به دو مقوله اخلاقیات و زیبایی‌ها از منظر رسول خدا(ص) پرداخته‌ است؛ ایمان، صبر، راست‌گویی و صداقت، احسان، توبه، خوش‌خلقی، کبر و حسد از دیگر بخش‌های این فصل به شمار می‌آیند.

این کتاب با توجه به اهمیت موضوع آن و نکات کلیدی که نویسنده با رویکردی مستند و پژوهشی و بیانی روشن و قابل فهم مطرح کرده، اثری ست سودمند برای علاقه‌مندان مباحث تربیتی، به ویژه در روزگاری که به دلیل رواج شیوه‌های غلط تربیتی که ریشه در فرهنگ، سنت و مذهب ما نداشته و از روش های غیرایرانی و غیراسلامی پیروی کرده اند، دچار چالش‌های تربیتی بسیاری شده‌ایم. روش های تربیتی پیامبر در این روزگار حکم کشتی نجات را دارد در دریای متلاطم عصر حاضر.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
کشتیِ نجات!