نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 275946
واردات ۹۶ هزار خودروی لوکس به کشور طی ۶ سال گذشته
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
سازمان توسعه تجارت در گزارشی ضمن تکذیب ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال گذشته اعلام کرد: کمتر از نیم درصد (۲ دهم درصد) از کل واردات خودرو در سال ۱۳۹۳ به خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی اختصاص داشته و ادعای واردات بی‌رویه آن در دولت یازدهم بی‌پایه و اساس است.

سال گذشته از محل مصوبات دولت قبل، ۷۱۱ دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی به ارزش ۲۹.۵میلیون دلار وارد شد که ۵۰۰ مورد آن به ارزش ۱۸.۹میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و ۲۵ مورد آن به ارزش ۷۵۰ هزار دلار به سفارتخانه‌های خارجی تعلق داشت.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ادعای واردات بی‌رویه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۳ ادعایی کاملا بی‌اساس است زیرا مجموع واردات این نوع خودروها در سال گذشته بدون احتساب خودروهای نیروی انتظامی و خودروهایی با پلاک دیپلماتیک، ۱۸۶ دستگاه به ارزش ۹.۸۵ میلیون دلار است که همگی از محل ثبت سفارشات مصوبات دولت، قبل از ممنوعیت واردات این نوع خودروها انجام شده است.

واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۹۵ هزار و ۶۷۳ دستگاه بوده که باعث خروج بیش از ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.

سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودرو اعلام کرد: سکوت در برابر حجم انبوه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در دولت گذشته و هیاهو در برابر میزان واردات این خودروها در سال ۱۳۹۳ به هیچ وجه پذیرفتنی و ناشی از وظیفه‌شناسی منتقدان نیست.

میزان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به تفکیک برندهای مشهور به این شرح است: پورشه ۱۸۱۷ دستگاه به ارزش ۱۷۱.۹ میلیون دلار، لکسوس ۵۷۲۲ دستگاه به ارزش ۲۰۲.۵ میلیون دلار، مازاراتی ۶۲ دستگاه به ارزش ۷.۸۸ میلیون دلار، بنز ۵۶۷۶ دستگاه به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار و سایر برندهای دیگر ۸۲ هزار و ۳۹۷ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار بوده است.

سازمان توسعه تجارت بر پارادوکس برخی منتقدان در موضع‌گیری‌هایشان تاکید و اعلام کرد: مقایسه تعداد برند خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی وارد شده در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ با تعداد واردات این نوع خودروها در سال ۱۳۹۳ آشکارا کاهش آن را تایید می‌کند، به طوری که در سال گذشته به تفکیک برندهای مذکور، ۱۸ دستگاه پورشه به ارزش ۱.۹ میلیون دلار، ۳۰ دستگاه لکسوس به ارزش ۱.۲۲ میلیون دلار، ۱۲ دستگاه مازاراتی به ارزش ۱.۱ میلیون دلار، ۳۴ دستگاه بنز به ارزش ۳.۳ میلیون دلار و ۹۲ دستگاه با برندهای دیگر به ارزش ۲.۳۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

منتقدان در حالی با سیاهنمایی، اقدام دولت یازدهم در کاهش واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی را نادیده گرفته‌اند که در سال ۱۳۹۳ میزان واردات این نوع خودروها به کل واردات خودرو ۲ دهم درصد بود، در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۲ به ۵.۲ درصد، در سال ۱۳۹۱ به ۳۷ درصد، در سال ۱۳۹۰ به ۴۸.۷ درصد و در سال ۱۳۸۹ به ۵۶.۲ درصد می‌رسد. در سال ۱۳۸۸ نیز آمار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی.سی به کل واردات خودرو در آن سال به بالاترین سطح خود یعنی ۷۵.۸ درصد رسید که نشان‌دهنده واردات بی‌رویه این نوع خودروها در آن سال است.

بر پایه این گزارش واردات ۱۸۶ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با واردات ۴۱۰۱ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی.سی در سال ۱۳۹۲ که با کاهش ۹۵ درصدی واردات این خودروها همراه بوده از این واقعیت پرده برمی‌دارد که واکنش منتقدان دولت در برابر لوکس‌سواری سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ چیزی جز سر به گریبان فرو بردن و سکوت پیشه کردن نبوده است و این با هیاهوی امروز که کاهش چشمگیر واردات خودرو را شاهد هستیم یکسره بیگانه است.
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۶:۱۵:۱۳
خودروى مناسب و خانواده و با كليه استانداردهاى جهانى وارد شود خيلى هم خوب است
الف - جلوى انحصار سازندگان داخلى را ميگيرط
ب - باعث ميشود خود ؤو ساز داخلى با كيفيت بهتر اتوموبيل بسازد
ج- باعث خواهد شد خودرو ساز داخلى سعى كند هزينه هايش را كاهش دهد و قيمتها را پايين آود .
د- باعث ميشود مصرف بنزين و سوخت بشدت كاهش يابد .
ه- باعث ميشود آلودگى هوا خيلى زياد كاهش يابد .
و- البته درامدهاى دولت ناشى از گمرگ و ماليات ارزش افزوده سنگينى كه ميگيرد و نمره گذارى و غيره خيلى خيلى افزايش يافته و يابد .
ز- ماشينهاى اسقاطى كه بايد به ازاى واردات خارج شود را نيز در نظر بگيريد .
و مهمتر از همه هرچند كه با وضع تعرفه هاى گمرگى. حق انتخاب مشروع مردم را كاهش ميدهيد ولى يك فضاى حد اقلى حق انتخاب براى مصرف كننده قائل شده ايد . (2958655) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۷:۳۴:۰۱
. ورود انواع اتومبيل بايستي براي استفاده عموم باتعرفه پائين ازاد شود (2958778) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۷:۵۵:۴۱
اقایان چرا عاقلانه در این مورد بررسی صورت نمی گیرد ؟ اساسا خودروهای گران قیمت خارجی مصرف سوخت کمتری نسبت به تولیدات بی کیفیت داخلی دارند ، بنابراین می توانند بسیار در صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش الودگی کمک کنند . (2958834) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۷:۵۷:۰۹
دولت باید برای واردات خودروهای هایبریدی وکم مصرف بخاطر عدم الودگی هوا تسهیلات ویژه ای ایجادکند (2958843) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۸:۲۲:۱۸
سایر برندها به تعداد 82 هزار دستگاه خیلی جالبه؟؟؟ظاهرا ماشین های کره ای و چینی و ژاپنی لوکس هستند.نخیر قربان اینها ماشین های معمولی هستند که در تمام دنیا افراد معمولی سوار میشوند اما نسبت به تولیدات بنجل و بی کیفیت داخلی که از همه جاش میزنند به چشم شما لوکس می ایند. (2958893) (alef-11)
 
افشين
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۳:۵۱:۳۳
اغلب خودروهاي كه به اسم خودرو لوكس در ايران عرضه ميشوند دو واقع لوكس نيستند بلكه به قيمت خودروهاي لوكس در ايران فروخته ميشوند و همچنين اغلب خودروهاي بالاي ٢٥٠٠ سي سي مصرف كمتري از خودروها داخلي با حجم موتور پايين دارند و آلايندگي آنها با نمونه هاي ايراني قابل قياس نيست (2961107) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.