نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 330548
نقد فیلم های جشنواره؛
ترسیم افق های جدید با "ایستاده در غبار"
بخش فرهنگ و هنر الف، 20 بهمن 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۴
فیلم ایستاده در غبار

کارگردان:
محمدحسین مهدویان
بازیگران:
هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار، عماد محمدی
خلاصه داستان:
احمد که عصیان نوجوانی اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ ها دور از مرز ایران رقم می خورد…
یادداشت :
محمد حسین مهدویان کاری کرده است که به جرات می توان ادعا کرد که تعریف سینما را نه تنها در ایران که در جهان با افق های جدیدی پیوند زده است . الکساندر سزونسکه در مقاله (( فضا و زمان در سینما )) مهم‌ترین ویژگی‌های فضای سینمایی را‌ از‌ این‌ قرار می‌داند: (۱) فضای سینمایی ، فضایی کاملا دیداری(بصری)است ، و (۲) کاملا عینی است ، به آن معنا که «فضای دیداری حقیقی‌ای اسـت‌ کـه‌ واقـعیت دیداری‌اش بی‌واسطه و گریزناپذیر است.توهم نیست.» ، تعریفی که هر دو بخش آن را در ادامه بحث رد خواهیم کرد ، آن‌جا که درباره فضا سازی‌های سینمایی با استفاده از صدا بحث خواهیم کرد و بخش دوم آن را در جایی که درباره فضا سازی ذهنی سخن به میان می‌آوریم . بر خلاف تعریف رایج در سینما که این تصویر است که فضا را در سینما خلق می کند ، مهدویان با استفاده از تنها صداهایی که در اختیار داشته است و به کار بستن آن توانسته است به تمام تصاویر موجود در فیلم خود برسد . تصاویری که آن قدر خوب و با حیا فیلمبرداری شده اند که انگار از دل تاریخ فرا خوانده شده اند برای اینکه در متن صدا قرار بگیرند و ترجمه تصویر شوند . اینبار تصویر با تو سخن نمی گوید ، این بار در سینما صدای جاودانه ایست که در گوش تاریخ زمزمه می شود و در زمزمه اش می توانی باور کنی ، باران می بارد ، برف روی زمین می نشیند و خرمشهر آزاد می شود . یعنی این بار این تصاویر نیستند که راهبر منزل به منزل مخاطب می شوند که صداست که قصه می گوید ، قهرمانت می شود ، ، سوال هایت را پاسخ می دهد ، قابل لمس می شود و احساس در تو بر می انگیزد ، و همه این را مهدویان نه با پرتره سینمایی که با شمایلی مقدس و زمزه های عاشقانه سردار جاوید الاثر اسلام حاج احمد متوسلیان با بی سیمی که روی شانه هایش سنگینی می کرد ، فضا سازی کرده است .

بدون شک قبل از مهدویان کارگردانان دیگری چون روبر برسون بوده اند که به کارکرد صدا و رسیدن به جهان ذهنی ، یا بهتر یگویم تصویر سازی در مخاطب با استفاده از المان صدا ، پرداخته اند اما بی شک بلوغ و بروز واقعی این اتفاق را می توان در فیلم (( ایستاده در غبار )) مهدویان شاهد باشیم . صدا در فیلم (( ایستاده در غبار )) از محیط برنمی‌خیزد بلکه یکسره خود محیط است ، هنوز صدای پوتین های برادر احمد ، صدای خنده هایش ، صدای داد کشیدنش ، صدای سرکوب کردن تمامِ خودش بعد از قُد بازی هایش در سرم خلق فضا می کند ، خلق زیبایی می کند ، خلق جواب هایی می کند که مثل فیلم سوال هایی برایشان نپرسده ام .

احمد متوسلیان فیلم (( یستاده در غبار )) آن قدر واقعی است که هر کدام از ما احساس می کنیم در زندگی و کودکی مان با یک احمد متوسلیان بوده ایم ، با او خاطره داشته ایم ، شبیه همکلاسی هایمان بوده است ، شبیه خودمان بوده است و این می شود که خودمان را قهرمان احساس می کنیم ، یا بهتر بگویم خودمان را جای قهرمان می گذاریم و با او همراه می شویم .

بی شک (( ایستاده در غبار )) مهدویان خلاصه در این متن نمی شود و در آینده باید بسیار از او نوشت و آموخت ، باید این فیلم اولی بزرگ را روی سر و دست گرفت و به جشنواره های برلین و کن و ونیز و جشن اسکار فرستاد تا جهان ظرفیت های سینمای ایران را بیش از پیش درک و تحلیل کند .
 
کلمات کلیدی : جشنواره فیلم فجر
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۰۸:۵۲:۲۰
احسنت به کارگردان این فیلم. (3532730) (alef-13)
 
مودی
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۰۹:۳۸:۵۹
این کارگردان همان کسی است که سریال مستندی را در باره اعجوبه جنگ یعنی شهید حسن باقری ساخت و از تلویزیون هم پخش شد.آن تجربه زیبای او ؛ اکنون به او در ساختن این فیلم که در واقع یک مستند سینمایی کمک کرده است. برای او آرزوی موفقیت و پیشرفت بیشتر در این مسیر را دارم و امیدوارم که توسط مافیای سینمایی ایران که حتی فیلمی مانند محمد رسول الله ساخته مجید محیدی را با برچسب فیلم سفارشی و حاکمیتی و .... و نامه نگاری برای اسکار و .... به حاشیه راندند و نگذاشتند این فیلم بی نظیر که در واقع قله سینمای ایران هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم بود جایگاه واقعیش را پیدا کند. در واقع دیر زمانی است که سینمای ایران به همان راهی رفته است که سلحشور چند سال قبل گفت و اکنون این بازیگران رفته به آن طرف آب افشاگری میکنند...... (3532799) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۰:۴۸:۵۳
این قسمت آرای مردمی جشوراه کدام مردم هستند مردم ونک به بالا دیگر؟!
یا جشنواره باید برای منتقدین ققط باشد و یا اکران در شهرستان های کوچک هم داشته باشد (3532914) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۰:۵۳:۱۳
جشنواره که در سینماهای شمال شهر اکران مردمی دارد، سینما ملی ما را در سلیقه بچه پولدارهای شمال شهر تقلیل می دهد (3532927) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۰:۵۴:۴۷
در سینماهای میدان ونک و برج میلاد از این نوع فیلم ها استقبال نمی شود، مردم باید از اینها استقبال کنند (3532932) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.