نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 99094
حاتمی کیا: به من منافق و نفوذی می گویند
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۲۸
بخش ویدیویی الف

 

ابراهیم حاتمی کیا در برنامه راز درباره فیلم گزارش یک جشن، آخرین ساخته سینمایی خود و در ادامه درباره شرایط فعلی فرهنگی و اجتماعی کشور با نادر طالب زاده به گفت و گو نشست.

 

به گزارش "الف"، حاتمی کیا صحبت های خود را با دفاع از خود برابر انتقاد ها درباره فیلم جدیدش شروع کرد و یاد آور شد که در اکثر فیلم هایی که ساخته، انتقادهایی از نوع فعلی را تجربه کرده است. در ادامه گفت و گوی حاتمی کیا و طالب زاده مطالبی درباره شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور رد و بدل شد که فرازهایی از صحبت های حاتمی کیا به شرح زیر بود:

 

- چه دوست چه دشمن چه خیرخواهم همه توجه دارند که چه می سازم. و به شدت زیر ذره بینم.

 

- همیشه ورود به حوزه هایی داشتم که در آن تنش وجود داشت.

 

- این جمله که حاتمی کیا از دور خارج شده است، همیشه بامن از کرخه تا راین بوده.



- سایتی نفاق من را مشخص کرده و نوشته حاتمی کیا از اول نفوذی بوده و این نمونه ای از برخوردها بامن بود که همیشه تکرار شده.

 

- شرایطی که در یکی دو سال اخیر در جامعه بود مگر می شود پنهانش کرد؟ خوب من دارم به زبان خودم توضیح می دم. زبان من که زبان رسمی نیست.

 

- هنوز هم با سابقه فیلم سازی که دارم اگر بخواهد فیلمی بسازم که پلیس داشته باشد باید قاچاقی عمل کنم.

 

- سر فیلم کرخه تا راین از طرف جانبازها پانصد صفحه نامه گذاشتند جلوی آقای خامنه ای که این فیلم آبروی ما رو برده.

 

- یتیم حوزه فرهنگی هستیم، کسی را نداریم.

 

- متعلق به هیچ رنگ و حزبی نیستم، نه الان و نه در گذشته، نه اون موقع کولی دادم به چپ و راست و بقیه و نه الان به کسی کولی میدم.

 

- وقتی به رنگ ارغوان رو می ساختم تمام گروه دور من فکر می کردند من مامور وزارت اطلاعاتم!

 

- همه چیز رو از درون نظام بروز می دم، و البته از درون گفتن همیشه نکته های خودش رو داره. ومخاطبین هم این رو فهمیدند که دارم در درون نظام حرف می زنم. اوپوزوسیون نبودم، پوزیسیون هم به معنی رایج نبودم، حرفم رو می زنم و فکر می کنم مردم هم این رابطه رو فهمیدند.

 

- درباره حوادث بحرین غصه دارم، در این مورد اتحاد شومی علیه بحرین انجام شده.

 

- وقتی جوان هارو مقابل هم می بینم، گریه ام میگیرد. ای کاش تحمل جوری بود که می توانستیم وارد این بحث ها بشیم.

 

- در حوزه فرهنگی افراد فرهنگی باید تعیین کننده باشند. و در حوزه امنیتی و نظامی افراد متخصص، جاهای هممون باید تعیین بشه.

 

- نمی بخشم خودم رو اگر فیلمی بسازم که ناامید کننده باشه. خیلی بی انصافی و بی اخلاقی یک فیلمسازه که خفقان ایجاد بکنه و این خفقان خیلی بدتر از خفقان سیاسی در کشوره که بخواد القا کنه که هیچ امیدی به هیچ کس نیست، چه به فرزندمون و چه بزرگمون، همه چیز را دروغ می گیم. و بعد نتیجه بگیریم که بلند شیم بریم اونور آب!

 

- فیلم گزارش یک جشن رو جریان رادیکال سیاسی با همون شدتی می کوبه که اپوزوسیون داره انجام میده. و عجب که این دو چرا یکی شدند در لحنشون؟! و بزنند و اصلا من از هردوی این زدن ها دلم نمی گیره، من غصم کشورمه که این کشور مال ماست، این نظام باید تحلیل و اصلاح بشه، و اصلاحات می خوایم، همه هم می دونیم که باید این اتفاق بی افته ولی با زبان های مختلف بیان می کنیم.

 

- تلاشم بر اینه که یه گوشه ای از این کشور رو بتونم مشکلاتش رو باز کنم. و زمینه ای فراهم کنم که نگاه به اون مشکل بشه.

 

- چه کنم که فضا فضایی شده که حرف زدن از چمران بوی نا میده؟! و چقدر سخت میشه فیلم سازی از جبهه. والا این هویتمون هنوز از اونجا سرچشمه میگیره. و انرژی گرفتیم و کار کردیم اما نه برای اینکه نون دونی بشه برای عده ای!

 

به گزارش "الف" ویدیوی کامل این گفت و گو در پلیر زیر قابل مشاهده است.

 

 
 
محمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۵:۱۸:۰۷
موافقم با صحبتهای ایشون البته امیدوارم گوشهایی برای شنیدن و پاهایی برای قدم برداشتن در این مسیر که معقولانه به نظر میرسه باشه.
امیدوارم دوباره شروع به کوبیدن همدیگه نکنیم.
جامعه یعنی من مخالف و تو موافق، نه فقط من یا فقط تو، اینه که جامعه رو معنی میکنه.
کیه که از اصلاح جامعه بدش بیاد، ولی این اصلاح باید دو طرف رو شامل بشه. (424905)
 
اسماعیل مرتضایی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۶:۱۰:۴۹
حاتمی گیا یک نسل اولیه که هم جنگ را خوب میشناسه هم دغدغه های نسل اولیها در فیلم از کرخه تا رایان بخوبی بیان میکنه دو تفکر بچه های نسل جنگ راو بزیبایی اون را نشان میدهد
در اژانس شیشه ای کاملا برخورد جامعه با اون بزرگان(رزمندگان بی ادعا ) و تفکر تنه جامعه اعم از دانشجو بازاری هنرمند هموطنان خارج نشین در برابر این عزیزان بی کناه که تمام گناهشان فریاد بر حفظ ارزشهای واقعیست که توان مقابله با هر تهاجمی چه نظامی چه اعتقادی را دارد را نشان داد اون عباس (جانبازی از نسل جنگ )را بعنوان شاخص امنیت ملی کشور معرفی کرد . اون نشان داد که بچه های جبهه با هر گونه غیل و غالی که با لفظ موتور سوارها از شون نامبرد
بیزاری میجوید .(کلمه هور پر دود بود اما نه دود موتورها دود دل سوخته بچه ها )
در فیلم ..... تضاد نسل بزرگان جنگ با فرزندانشان و ثابت قدم بودن خودشان در مسیر انقلاب و نفی سلطه را بزیباترین شکل نشان داد.و تعلل پشت جبهه هایی را با کلمه (ما تو جنگ بودیم خبر از خونواده امان نداشتیم اونه را بشما سپردیم حلا ما غافل بودیم یا شما )
عباس از نوابع نسل جنگ بود که دغدغه همه بچه های اون نسل زا به زیباترین شکل به تصویر کشید
شاید اگر بگیم اون تنهاترین سردار نسل هنر ماست پر بیراه نگفته باشیم
باید اهل جنک باشی دلسوخته اسلام باشی تضاد بچه ها با خودت را ببینی و همیشه متهم باشی تا بفهیمم عباس چی میکه .
دلسوخته همیشه متهم (425019)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۰:۰۱:۳۱
اين حرفها را به آقايان رسايي و حسينيان و كوچك زاده بزنيد..... (425061)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۲:۳۵:۲۵
از این آدرس دانلود کنید:
http://alef.ir/1388/video/raz.hatamikia.90.flv
فقط حجمش زیاده.
144 مگابایت! (425165)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۸:۴۱:۲۶
همانطوریکه در زمان حمله امریکا به افغانستان فیلم سفر قندهار ساخته شد و خیلی گرفت اکنون هم در زمان اعتراضات مردم منطقه اگر کسی پیدا بشود فراخور حال فیلمی بسازد بسیار مناسب است. (424914)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۹:۴۳:۱۴
حاتمی کیا واقعیت را میداند اما تعارف میکند او مسایل و ما فی ضمیر خود راروشن مطرح نمیکند تا بتواند مختلفین را داشته باشد حق بایکی است و قدرت با یکی او در زمان انتخاب بسر میبرد این پیام متضمن اهانت نیست ،ما که هوچ به احترام حاتمی کیا منتشر کنید تا نگاه یگ دیگری را نسبت به خود بداند (424922)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۶:۲۱:۱۴
خود حاتمی کیا گفت که حقیقت رو میگه. شاید همیشه حقیقت اون چیزی نباشه که دو طرف دعوا میگن و چزی فراتر از اون دو مورد باشه. پس اگه مشخص نمیکنه حق با کی هست، مشکلی یجاد نمی کنه و اغلب کارهای ایشون از این دست موارده. (425022)
 
پسر ایرانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۰۹:۵۷:۱۱
هرکسی که میخواد حرف بزنه یعنی حرف حساب بزنه میزنن توسرش که چرا اینو گفتی! اونم از چپ و راست،آقای حاتمی کیا اگر فیلم مبتذل میساخت الان حتی قهرمان آقایون بود ولی چون همیشه به عنوان یک منتقد دلسوز نظام میان مردم مطرح بوده وحرف هایی رو زده که کمتر کسی جرات طرحش رو داشته باید تحت فشار کسانی قرار بگیره که نون دونیشون ازهم میپاشه!!! (424924)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۰۰:۳۵
به لطف خدا ما در ایران کارگردان زیاد داریم، کارگردان خوب هم زیاد داریم. کارگردان هایی که بتوانند مردم زیادی را به گیشه بیاورند، کارگردان هایی که بتوانند همه را بخندانند یا کارگردان هایی که بتوانند از جشنواره های خارجی جایزه بگیرند. اما فقط یک کارگردان داریم که فقط و فقط برای جامعه ی خودش _ایران_ و زمان خودش _امروز_ فیلم می سازد و او بلاشک ابراهیم حاتمی کیا است. فیلم او آیینه ی زمانه و وضع جامعه ی ماست. اگر در آن مشکلی می بینیم نباید به کارگردان اشکال وارد کنیم . باید سراغ آن را در خودمان بگیریم. (424925)
 
بنیامین رضوانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۰۰:۴۵
سلام حاتمی کیای عزیز انصافاً هیچ کارگردانی نتوانسته فیلم جنگی به خوبی شما بسازه تنها دلیلش هم اینه که شرایط جنگ رو به خوبی لمس کرده اید . من همه کارهای شما رو دیدم مخصوصاً به نام پدر و به رنگ ارغوان واقعاً لذت بردم - امیدوارم کارهای زیباتری به زودی ارائه بدید . موفق باشید. (424926)
 
حمیدرضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۰۶:۴۶
سلام . بعد از فیلم ارتفاع پست حاتمی کیا تموم شد . نه به رنگ ارغوان فیلم خوبی بود و نه فیلم های بعدی بگذریم که فیلم بوی پیراهن یوسف هم از فیلم قبلی ها جالب نبود
آدم باید اگه ادعای در فیلم سازی داره بتونه یه فیلم خوب بسازه و نون معروفیت فیلم های قبلیش رو نخوره . در هر حال زیاد خودتون رو ناراحت نکنید و سعی کنید قاچاقی فیلم نسازید چون اینجا حرف حق زدن آزاد هستش نه قاچاقی! (424927)
 
امین
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۲۱:۴۸
من یه آدم معنولی کم سواد باز نشسته باکوله باری از تجارب سی سال از چند وچون نظامم زشتی ها وزیبایی های این نظام نازنین را از نزدیک دیده ام.
بنظرمی رسد اگر سیاست های فرهنگی واقتصادی واجتماعی و... خود را برمبنای اصول مطرح شده توسط این برادر دلسوز بازنگری کرده وشجاعت عذرخواهی نیز داشته باشیم مسلما دوستی و وحدت کلمه بار دیگر سرمایه اصلی برای رشد وتعالی این نظام خواهد شد. (424929)
 
نادر
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۳۲:۱۳
\"و چقدر سخت میشه فیلم سازی از جبهه. ..انرژی گرفتیم و کار کردیم اما نه برای اینکه نون دونی بشه برای عده ای!\" این نون دونی شدن جبهه تاسف بار است. (424931)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۰:۴۵:۱۴
حاتمی کیای عزیز،

شک نکن مردم پشتت هستند. (424934)
 
یاوری
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۰۲:۱۲
من تصور می کنم حاتمی کیا بعد از آژانس نزول کرد بخصوص با فیلم مزخرف دعوت که همه خاطرات خوش ما از او را هم کم رنگ کرد...
اگر دعوت را ندیده بودم و این حرفها را می شنیدم شاید باور می کردم ولی... (424908)
 
وحید
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۱۷:۳۷
\"متعلق به هیچ رنگ و حزبی نیستم، نه الان و نه در گذشته، نه اون موقع کولی دادم به چپ و راست و بقیه و نه الان به کسی کولی میدم \"


اقای حاتمی کاش اینجور بود یادتونه در انتخابات سال 84 و در دور دوم یه عکسی در جریان دیدار حمایت آمیز شما از اقای هاشمی منتشر شد که شما و اقای مدیری در صف اول نشسته بودید

البته این کار ایرادی نداره اما آدم خلاف واقع نباید بگه بخصوص یه هنرمند . اقای حاتمی کیا حالا می بینید مشکل کجاست ؟

امیدوارم الف این نظر رو همونطوری که اقای حاتمی گفتندکه نظرات ذیگران هم تحمل بشه تحمل کنه (424941)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۵:۴۳:۴۴
یه عکس نشون دهنده اینه که طرف به این و اون وابسته است؟ (425008)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۵:۴۶:۰۳
حاتمی کیا به عنوان فرد با حاتمی کیای کارگردان متفاوته. منظورش از این حرف اینه که برای هیچ جریانی از هنرش مایه نگذاشته (425009)
 
nasima
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۹:۴۸:۱۲
این که ادم به یه طرف گرایشش یه کم بیشتر از طرف دیگه باشه اسمش کولی دادن نیست. حتی امامان معصوم هم اینطور بدون خاکستری حق و باطل رو سیاه و سفید نمی کردن.که شما ها حتی عکس داشتن با هاشمی رو هم جرم میدونید. این طوری بخواید حساب کنید یه البوم جرم داره و یه برونده مملو از چابلوسی نسبت به هاشمی (425052)
 
وحیدیان
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۰:۴۰:۴۴
اقا وحید هر انسانی در هر کجا در دنیا در انتخابات از کسی که مورد تائید است و کاندید شده طرفداری از نفر مورد علاقش میکنه این که نگ و عار نیست شما از کسانی هستید که میگوئید با کسی که من میگم همراه شو و رای بده که این اصل استبداد است (425375)
 
کوچک
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۱:۰۷:۳۱
اینگونه نیست که کس خود میعیار حق و باطل بودن خودش و راهش باشد،شاید آقای حاتمی کیا از دید خودش محق است اما چه کسی پاسخگوی ظلمی که در آثار این بزرگوار بر نیروهای مخلص انقلاب شده است می باشد:

1- خاکستر سبز را به یاد دارید؟عشق بازی هرزه گرایانه یک عکاس بسیجی با دختر بوسنیایی در گرماگرم جنگ؟آیا این توهین به بسیجی ها نبود؟
خون مظلومان بوسنی زمین را آغشته کرده بود و از این فضا جناب فیلمساز بجای بوی خون هوس ضیافت عاشقانه افلاطونی می کند؟؟

2- کرخه تا راین هم یک جور مانیفست نا امیدی برای یادگاران دفاع مقدس بود،نبود؟آیا کسی می توناد یک پلان-سکانس امید بخش از فضای کابوس وار ترسیم شده در این فیلم را مثال بزند؟

3-فیلمساز بارها منت می گذارد که دیگر فیلم جنگی نمی سازد!آنهم با آن روحیه همیشه حق به جانب!جناب حاتمی کیا جنگ محتاج تو نیست،امثال تو برای تطهیر و تنفس محتاج جنگ هستید.

4- برای نمایش افتتاحیه فیلم دعوت از یکی از سران فتنه دعوت می شود!همانجا برای فرزندان صدیق حزب الله مشخص بود که کار همچین شخصی به ساختن\"گزارش یک جشن\" و نماهای دوربین رو دست موبایلی می رسد که هیچ چیز نیست مگر ارجاع به روزهای تلخ فتنه آنهم برای تطهیر فریب خوردگان فتنه.
... (425132)
 
احمد توکلی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۱۲:۱۵
حاتمی کیای عزیز
از برخورد صادقانه ات تشکر میکنم و خدا را بر نعمت وجود هنرمندانی مانند حاتمی کیا، مجید مچیدی و سید رضا میرکریمی و امثال آنان سپاس میگویم. شما ها میدانید، برای اینکه آنان که این حدیث را نشنیده اند، بدانند میگویم که پیامبر -که دورد بی پایان خدا بر او و خاندانش باد-
فرمود: یاور برادرت باش چه ظالم باشد چه مظلوم! پرسیدند اگر مظلوم باشد میدانیم چگونه یاریش کنیم وقتی ظالم بود چه کنیم؟ فرمود: او را از ستم بازدارید. روشی که در پیش گرفته ای روش پیامبر است که در انعکاس هنری واقعیت حسن ها را برجسته میسازی و عیب ها را نیز پیش چشم می آوری تا ظلم ها و انحراف ها نیز دیده شود و صاحبان قدرت وظیفه خویش باز شناسند و از آن دست بکشند یا از آن باز دارند. هرکس مردم این سرزمین را برادر خویش می شمارد، به گفته قرآن و قرآن ناطق، خواه این
برادری اسلامی باشد(با مسلمانا) یا توحیدی(با اهل کتاب) و خواه بشری(با بقیه)، با آنان، همگی آنان، باید همان کرد که پیامبر بزرگوارمان فرمود. شماها بر این راه استوار باشید و دعا کنید ما هم بر همین مسیر پایدار بمانیم. پوزیسیون بودن به معنایی که برخی صاحبان قدرت و برخی جوانان و نیروهای خوش نیت آن را رواج میدهند، وظیفه ما نیست. پا در جای پای پیامبر و خاندن پاکش - درود خدا بر همه آنان باد_ گذاردن افتخار است و بس.
یک نکته ظریف را نیز فرو نگذاشتی آنجا که گفتی
چیزی نمیسازی که ناامیدکننده باشد. کار حقی که رهبر فرزانه ما همواره به منتقدان سفارش میکند. آن عزیز از خود نمیگوید، از مولای خود پیروی میکند که یأس را از فرماندهان شیطان خوانده است. باز هم خدا را سپاس که برای فرماندهان ابلیس کار نمیکنیم . بنده دعاگوی امثال تو هستم و محتاج دعای همه شما - ارادتمند احمد توکلی - مجلس شورای اسلامی (424906)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۹:۲۸:۱۷
سؤال از حاتمی کیا:
اینهمه نظام نظام می‌کنید و ادعا می‌کنید همیشه از درون نظام حرف می‌زنید اما وقتی نظام به حمایتتان نیاز دارد جرأت نمی‌کنید با‌‌همان حرارتی که نک و ناله و اعتراض سر می‌دهید از نظامی که وامدارش هستید دفاع کنید، مبادا که قیافه روشنفکریتان بهم بریزد.
چطور شما‌ها از اینکه کسی به فیلمتان نقد کند یا واقعیت رو به افول فیلم سازیتان را نشانتان بدهد اینقدر عصبانی می‌شوید و بهم می‌ریزید آنوقت نظام نباید با اینهم خیانت و خسارتی که متحمل شده عصبی باشد؟ مگر می‌شود با اینهمه دشمنان دانا و مقتدر در مقابل دوستان نادان و ضعیف عصبی نبود؟ نظام البته عصبی و حساس هست اما نه به اندازه کسانی که تجلیل‌های بزرگ را حق خودشان می‌دانند و انتقادهای کوچک را ظلم به خودشان. (425048)
 
محمدحسین ا.
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۱۴:۲۶
من البته این فیلم رو ندیدم اما از طرفی صحبت های حاتمی کیا برام قابل درکه.

ببینید، در جریان حوادث بعد از انتخابات سال 88، اتفاقات زیادی افتاد. خیلی ها که افراد کاملا انقلابی بودند و هستند، به خیلی از رفتار های نظام انتقاد داشتند. این انتقادات کاملا درون گفتمان انقلاب اسلامی قرار داشت.

در اون ایام عده ای فضا رو کاملا دو قطبی کردند. به این صورت که هر که عینا مثل ما حرف نزنه، علیه ماست و با اونا! یک قطب فاتحان انتخابات بودند و قطب دیگه سبزها. رفتار به شدت رادیکال سبزها باعث شد که افراطیون مقابل هم از این فضا برای بیرون کردند هر کسی که با اونها نیست استفاده کنه. در این فضای رادیکال، حرفهای منطقی و عقلانی که طبیعتا رادیکال نیستند، به شدت تکفیر میشد! و البته این فضا ظاهرا همچنان ادامه داره.

حاتمی کیا در برنامه ادعا کرد که گزارش یک جشن قصد داره به عنوان یک نقد درون گفتمان انقلاب اسلامی، به برخی رفتارها در اون زمان انتقاد کنه. این برای امثال بنده که سعی داشتیم چنین کاری بکنیم اما به شدت تکفیر میشدیم کاملا قابل درکه.

باید این رو بگم که به نظرم نظام ما میتونست با کنترل افراطی گری ها، طوری رفتار بکنه که تلفات مادی و خصوصا معنوی این حوادث بسیار کمتر از این باشه.

یک نکته هم در نقد خود حاتمی کیا بگم. حاتمی کیا در فیلم های به اصطلاح جنگی اش، کارگردانی است که در تقابل سنت و مدرنیته، در کنار سنت قرار داره گرچه نقد ها و سوالاتی رو هم که مدرنیته می پرسه رو جلوی سنت قرار میده. حاج کاظم اون سنت هست که در مقابل سلحشور مدرن قرار داره. ربان قرمز که اصلا سه شخصیت بیشتر نداره: سنت(پرستویی)، مدرنیته(کیانیان) و آینده (یا دنیا). و در اینجا حاتمی کیا در کنار سنت قرار داره. حاتمی کیا سعی میکنه سنت ها رو احیا کنه متناسب با مقتضیات زمان و سوالهایی که سنت باید جواب بده رو نشون بده.
اما ارتفاع پست وقتی هست که حاتمی کیا بین سنت و مدرنیه مونده! رو هواست! و آخر در ناکجا آباد میاد پایین! (خصوصا اینکه فهمیدم فیلمنامه این فیلم به طور مشترک با اصغر فرهادی نوشته شده)
و بعد از اونه که دیگه کمتر در فیلمهای حاتمی کیا نشانه ها سنت یافت میشه. حتی اگر به نام پدر باشه. و اوج این داستان در دعوت هست که حتی موضوع فیلم یک موضوع کاملا مدرنه! بچه ها ناخواسته اساسا مشکلی است که مدرنیته که هدفش لذت دنیوی است، به ارمغان آمورده.

بعید میدونم آقای حاتمی کیا اینجا رو نخونه. خیلی دوست دارم نظرشون رو راجع به این نقد بدونم. شاید اصلا بد نباشه الف از آقای حاتمی کیا دعوت بکنه که به سوالات بیننده های اینترنت پاسخ بدند. (424907)
 
نریموسی از اهواز
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۲۵:۰۹
آقای توکلی بنده اولین بار است که مشاهده میکنم حضرتعالی شخصا در خصوص یکی از موضوعات درج شده نظر میدهید بیان این مطالب حاکی از بینش روشن شماست حضور و منش شما در مجلس شورای اسلامی نیز حقیفتا جنسی متفاوت از سایر نمایندگان دارد گفتار و کردارتان در رخدادهای مختلف سالیان اخیر حضرتعالی سمبل حق طلبی و راست گویی نموده است انشاالله در این راه دشوار مستدام باشید . (424943)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۳۷:۰۳
راجب نظر ایشون در مورد فیلم جدایی نادر....
حق مطلب رو گفتی آقا ابراهیم .آخه برای جایزه بردن تو جشنواره اونور آبی باید فیلم سیاه نما که توش جامعه ایران پر از یاس و ناامیدیه نشون داد.
اگر استدلال بعضیا اینه که فیلم در ایران هم جایزه برده و مورد اقبال واقع شده. فیلم طلا و مس هم همین شرایط رو داشته. ولی چرا اونرو نمیبرن جشنواره و بهش خرس و روباه و گرگ بدن؟؟؟؟؟؟؟

چون باید جامعه ایران رو طوری نشون دادکه انگار ملت همه دروغگو دین زده و نااملد هستن.
کشور ایران جای مناسبی برای زندگی بزرگ شدن بچه نیست.

آره این همون فرهنگ 2500 ساله است و اون بچه ها که در این سیستم با این فرهنگ و آیین بزرگ شدن همونایی که غرب برای دزدیدن فکر و روحشون هزارتا برنامه داره.

آخرشم به اسم فرار مغزها سر از اروپا و امریکا در میارن.. (424947)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۵:۵۰:۳۳
1.جدایی نادر از سیمین به نظر شما فقط یه سیاه نمایی بود؟
2.اشکالات جامعه را نشان دادن چه اشکالی دارد؟ حالا به زبان حاتمی کیا یا فرهادی (425014)
 
هاتف خالدی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۱:۴۳:۵۳
حرف های تند و تیز امشب آقا ابراهیم همه خوب و شنیدنی اما من خیال می کنم چیزی این وسط مغفول مانده است. عقیده دارم دلیل عمده آنچه که امروز ابراهیم حاتمی کیا از آن به عنوان فضای بسته و امنیتی یاد می کند ، نه نیروهای افراطی نظام بلکه جریان به اصطلاح جنبش سبز است. باور دارم جریان تندرویی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در کشور شکل گرفت و دست اتحادی که این حرکت به سوی همه نیروهای برانداز دراز کرد عامل اصلی بروز چنین فضایی در جامعه امروز شده است. من به عنوان کسی که پیش از انتخابات به عنوان یک اصلاح طلب واقعی در وبلاگ خود می نوشتم و حرف می زدم و حتی تا یکی دو ماه بعد از وقایع انتخابات روند انتقادی به شیوه های برخوردی داشتم ، بعد از گذشت زمان و مشاهده بسیاری از واقعیت ها ، دهان خود را مهر کردم، حفظ نظام را بر انتقاد ارجح دانستم و قلم انتقاد خویش را شکستم. خیانتی که جنبش سبز به بدنه اصلاح طلبی ایران وارد کرد و کنشی تندرویانه و بی محابا که توسط این گروه شکل گرفت، حقا که چنان واکنشی ناگزیر را از سوی قدرت که بر اساس غریزه ذاتی اش به دنبال حفظ آن است ایجاب می کرد.نکته ای که ابراهیم حاتمی کیا امشب در حرف هایش مغفول ماند دلیل تنگ شدن فضا بعد از جریانات انتخابات بود که غرض از این نوشته تنها بیان آن بود و بس…

شاید لازم باشد که در انتها بگویم امشب ارادتم به حاتمی کیا صد چندان شد … (424949)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۴:۵۰:۵۶
در جواب آقای هاتف خالدی عرض کنم افراط و تفریط هر دو بد است امّا از جانب کسانی که قدرت پول و سلاح در دست دارند بدتر این تفاوت سبزها و طرف مقابلشان است که اگر سبزها 4 تا سطل آشغال آتش زدند اما طرف مقابل باتیر مستقیم پاسخ داد (424994)
 
داود فرهی
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۱:۵۹:۱۶
اقا هاتف
باسلام خدمتتان عرض کنم جنابعالی از اول یا تعریف خودتان را برای اصلاح طلبی داشتید یا مثل بعضی موج سواری را اموخته ودرجهت باد حرکت میکنی
کسی که معتقد به اصلاحات درتعریف کلی ان باشد به این فرایند درطول زمان ومشاهده انچه درجامعه میگذرد رسیده است که نتیجه یک انتخابات ودرگیری های پس از ان نمیتواند این جهت راتعقیر دهد
وبرداشت اشتباه شما ار رادیکال شدن جریانات موجود را میتوان حاصل ندانم کاری بیکفایتی دستگاههای ان مانند صدا وسیما ودیگر ارگانهای موازی که مخاطبین انها بطور مستقیم مردم هستند دانست که میتوانستند بادراختیار قراردادن منصفانه امکانات به طرفهای درگیر فضای جامعه را تلطیف و پویا نمایند نه اینکه از صبح تاشب برطبل حمایت از یک طرف بکوبد و مردم را که ذهنیتی برای خود ترسیم نموده اند بدبین تر کند
ضمنا جناب حاتمی کیا حال که قراربود انتنی دراختیار داشته باشد بهتر بود دربرنامه ای که مجری ان طالب راده نباشد شرکت میکرد تا انگ همکلامی با اورا درپرونده نداشت (425153)
 
حامد
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۰۹:۲۵
حاتمی کیا از نسل افرادی هست که خیلی از اون ها کنارمون نیستند ، کسانی که دلسوز بودند و حرفشون رو میزدند و به پست و موقعیت خودشون و اطرافیانشون توجهی نداشتند و دقیقآ اون دشمنی که همیشه اسمش همه جا هست از این افراد میترسه نه از محافظه کار و اصلاح طلب و هر کسی که به حزبی تعلق داره (424958)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۳۱:۴۷
خب این خیلی طبیعیه که یه کارگردان نزول کنه. فیلم دعوت حاتمی کیا ناامید کننده بود.
حرفهای دیشب او هم خیلی خودپسندانه بود. من نشانه ای از فروتنی در آن ندیدم که هیچ! بلکه همه اش خودبرتربینی بود. گویا دچار خودشیفتگی شده اند که ... (424960)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۵۴:۱۳
رسانه بازتاب شهامت حاتمی کیا بودن را ندارد و در توجیه اشتباهات هم خیلی وقت ها راسخ است اما از این اینکه این فیلم را در سایت خود قرار داد تا با هنرمند فهیمی همچون حاتمی کیا ارتباط برقرار کنیم و از ادراک مسائل اجتماعی و دغدغه های وی با زبان هنرمندانه را گوش کنیم و همین طور طالب پور بخاطر انجام این گفتگو سپاسگزارم.
فیلم های حاتمی کیا بسیار عمیق است من در واقع برخی از فیلم های وی را نظیر برج مینا نفهیدیم و برخی از فیلم های وی نظیر آژانس شیشه اِی و کرخه راین را در کنار عروسی خوبان بهترین فیلم های سینمای ایران می دانم خداوند به ایشان عمری طولانی بدهد تا علیرغم این همه نامهربانی ها به کار خود ادامه دهد و به جامعه ما نسل جوان ما انرژی بدهد. کاری که حاتمی کیا انجام می دهد همه ما روزمره می بینیم اما وی با زبان هنر برای جامعه تعریف می کند تا بخود آئیم. تلنگری به همه ما است تعریف جایگاهها اینکه همه مدعی همه امور نباشیم . (424966)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۲:۵۶:۰۸
فکر کنم اصلاً معنی گفتن از درون نظام رو بلد نباشی یا اینکه داری به ما دروغ میگی.
برای صحبت از درون باید قالب رو حفظ کرد. باید مواظبش بود. باید ساختش و عیب ها رو اصلاح کرد.

به قول خودت از همه طرف زیر ذره بینی. سرتو بالا بگیر ببین کدوم یکیشون رو بیشتر خوشحال کردی. (424967)
 
محسن
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۳:۰۷:۳۸
من وقتی فیلم به نام پدر را دیدم به این پیام رسیدم که پدرآن دختر در مقام رزمنده به خاطر دفاع در جنگ واحیانا\" مین گذاری در منطقه عامل رنج های نسل حاضر است که اصلا\" برایم قابل درک نبود خیلی مشتاق هستم آقای حاتمی کیا درباره پیام این فیلم توضیح دهند ؟ الف محترم لطفا\" اگر پاسخ این سوال را از آقای حاتمی کیا جویا شوید ممنون میشم. (424968)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۴:۲۹:۳۶
باسلام ودرود . کارگردان توانا وفهیم جناب حاتمی کیا.

یه موروری به گذشته ها که میکنم . پای تلویزیون
باخانواده نشته بودیم .یه کانال زدم داشت فیلم جبهه ها رو میداد . اون زمان خیلی رایج بود . همه شکل هم بود و زیاد تحمل دیدنشان را میشد کرد .
ولی این فیلمه خیلی متفاوت بود . از وسطای فیلم بود تا آخر فیلم همش فکر میکردم دارم فیلم مستند واقعی جبهه ها رو مبینم . در پایان دیدم نوشت ...دیده بان .. کارگردان حاتمی کیا ..
از اون زمان نامت رو و کارهایت رادنبال کرده و هر چه که ساختی باهمه سختی هائی که در سر راهت بوده وهست میبینم که هنوز شخصیت مستقلت را حفظ کرده ای و همون طور که خودت گفته ای به احدی کولی ندادی وسفارشی ساز و خوشایند طیفی خاص نساختی و این ها قطعا برایت موانع ائی فراهم کرده ومیکند.
واین منحصر به شمای فیلم ساز نیست . در تما می اموری که با اجتماع سر وکار دارد در همه همه انها جاری ونمابان است.
واین یک موهبت الهی است که قادر متعال نصیب
همه نمیکند . همه حق پرستان در سراسر گیتی این صفت جلیل را دارند .
از خداوند عزت سربلندی و موفقیت شما وهمه ره پویان حقیت را خواستارم . (424978)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۴:۵۵:۱۰
واقعا از اظهارات و اقدامات آقای حاتمی سپاس گذارم . خداوند به ایشان و امثال ایشان توفیق خدمت بیشتر و استقامت در این راه بدهد . در ضمن درجواب آن برادر که از فیلم دعوت انتقادکرده بود خود آقای حاتمی کیان هم گفته بودند میخواهند این بار متفاوت بسازند و البته خیلی هم خوب و موثر و جالب بود . انشاء اله که همه قدر این عزیزان را به خوبی بدانیم . (424996)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۵:۰۵:۴۳
فقط خواستم به پسرخاله عزیز (محمد حسین) عرض کنم که سنت با مذهب فرق میکنه و سنتگرایی الزاما چیز خوبی نیست که ما از حاتمی کیا چنین توقعی داشته باشیم. خود پیغمبرمون بزرگترین سنت شکن زمان خودش بود! حاتمی کیا همین که مثل همیشه به فطرتش نگاه کنه و حرف الهی درون خودشو بزنه برندس. پایدار باشید. (425000)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۵:۲۲:۵۷
حاتمی کیا مرد همیشه است. مرد آژانس شیشه ای و مرد به رنگ ارغوان... او می ماند (425005)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۱۶:۰۲:۱۲
آقای حاتمی کیا کارگردان قدرتمند و بزرگی است بدون شک. اما نکته ای رو خود ایشون و خیلی از کارگردانها متأسفانه بعد از معروف شدن فراموش می کنند. اون هم موضوعی هس که دربارش فیلم می سازند. گاهی موضوعی که دربارش فیلم ساخته می شه اونقدر مهم هست که از معروفیت کارگردان و زیبایی فیلم و ساخت اون و جلوه های ویژه فراتر می ره. به نظر من موضوعاتی مانند جنگ اینقدر غنی و مهم بودند که امثال حاتمی کیا با اونها معروف شدند. البته نمی شه از تیزهوشی ایشون در نکته یابی به موقع در ساخت فیلمهایی مثل از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای غافل شد اما ایشون متأسفانه برخلاف ادعای خودش بعد از ربان قرمز فیلم موفق دیگه ای نداشته و به نوعی فیلمهای بعدیش اگر هم فروشی داشت٬ نون معروفیت فیلمهای قبلیش رو می خورد و به تدریج ایشون از چشم جامعه افتاد.
به نظر من برخلاف ادعای ایشون در مورد پرداختن به مسایل روز فعلا گوی سبقت رو دهنمکی با پرداختن به داغ ترین مسایل روز از ایشون ربوده. (425016)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۰:۰۱:۰۱
ولنگاری فرهنگی در مدارس و دانشگاه ها نتیجه اش تجمعات خیابانی است و خواهد بود و بیچاره مردمی که از تاریخ درس نمی گیرند چند تا فیلم حاتمی کیا در راه ترویج نماز و بجا اوردن احکام دینی بوده منافق کسی است که تظاهر به دین می کند ولی خنجر در قلب دین دارد و کسی که که علنا بی قیدی را ترویج می کند اون منافق نیست بلکه که محارب است (425060)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۳:۲۰:۱۲
در ضمن : تیتر خیلی بد انتخاب شده. جمله ی محاوره به درد تیتر نمی خورد مگر اینکه خودشان جای اجزای جمله را مرتب کنید. (425088)
 
خانی
۱۳۹۰-۰۱-۱۲ ۲۳:۴۱:۲۲
هوالحق

هر چند دیشب تمام صحبت ها را نشنیدم ولی در بخش هایی ابراهیم به این مضمون می گفت که من خودم هستم حاتمی کیا نه آنچه شما می خواهید و...
سواد سینمایی ندارم ولی بخش هایی از مقالات سید مرتضی در آینده جادو و کتاب های دیگرش را خوانده ام . ایشان فیلمساز مولف را نقد می کند ، فیلمساز مولف آنچه خودش می پسندد و آنچه خودش می خواهد ترسیم می کند در حالیکه ماموریت ما نمایش حقیقت است
البته امیدوارم که صحبت های ابراهیم همان فیلمسازی مولف نباشد.
به نظر می رسد چند بار فشار آمدن به ابراهیم باعث شده خیلی به همه بچه های انقلاب بدبین شود و با ضمیری مجهول- که در فیلم های اخیرش مصداق هم می یابد - ایشان را مورد نوازش قرار می دهد ، مگر آن ضمایر مجهول که نگذاشتند و بردند و فلان کردند، کیستند؟
اگر همه اند که باید بپرسید که پس در این دیار که مسلمان است؟
اگر برخی اند چرا باید هر بار ابراهیم به چوب خویش براند همه آنهایی را که به قول خودش دوستش دارند؟
از ابراهیم نمی خواهیم که با پهپاد های مهاجر به صفحه سینما برگردد ولی حق ماست که از برند حاتمی کیا - برندی که تمایزش با فلانی و فلانی را خودش از همه بهتر می داند - آنچه بخواهیم که دغدغه های اصلی یاران شهید بوده است و یکم هم صبور باشد که بقول سید مرتضی:
آرمان خواهی انسان مستلزم صبر بر رنج هاست پس برادر خوبم برای جانبازی در راه آرمان ها یاد بگیر که در این سیاره رنج صبور ترین انسان ها باشی (425091)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۰:۴۰:۴۴
بی رنگی هم خودش رنگی است . رنگ آدمهای ترسو که منتظرند ببینند باد از کدام طرف می وزد اگر بی رنگی افتخار بود سرور و سالار شهیدان نمی فرمود ند: « ان الحیاه عقیده و الجهاد » (425100)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۰:۴۴:۰۴
اقاي حاتمي كيا شما لطفا به جاي گله گذاري در فيلم ها پيشنهادهاي سازنده بدهيد شايد درصدي اين جملات شما كه ميگوييد من قلبم براي كشورم ميتپد قابل درك باشد / اما چيزي كه مشخص است اينكه شما يك فيلم ساز حزب اللهي نيستي خيلي ها شما را شناختند فقط دوروبرتون را نگاه نكنيد نظر خيلي ها نسبت به شما برگشته است (425104)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۰۹:۰۸:۳۹
آقا ابراهیم، چرا انقدر دیدت از درون به بیرونه؟
چرا ما نسل سومی هایی که می خوایم انقلابی بمانیم را کسی نشان نمی دهد؟ فقط سینمای ما بلد است ما را به خاطر تقیداتمان، به سخره بگیرد.

شما نیز اگر در همان راستا کاری نکنید برخلاف آن نیز کاری نمی کنید؟ روشنفکران عادت دارند ما را مردم حساب نکنند. شما اگر در دوران دفاع مقدس هم می خواستی همین دید درون به بیرون انقلاب را داشته باشی باز آن فیلم ها را می ساختی؟

از دست عزیزان چه بگویم گله ای نیست/
گر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست (425138)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۰:۰۰:۵۸
شاید حاتمی کیا از جمله تنها کسانی باشد که هنوز امیدی به وی هست و همه گروه ها و مردم چشم به حقایق فیلمهای او دارند ولی منتقدان از طرفی و کسانی که میخواهند او از طرف آنها صحبت کند و موضعش را کمی انحراف دهد از طرف دیگر او را به شدت تحت فشار گذاشته اند و باید همین مردم از او حمایت کنند و بس (425361)
 
دورود
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۱:۲۹:۴۴
http://mmoeeni14.blogspot.com/2011/04/blog-post_02.html

لطفا دو خط بیانیه بدهید

جای دوری نمی رود؛ به اسم دفاع از قرآن در مزار شریف افعانستان ریخته اند و هشت کارمند بی گناه سازمان ملل را کشته اند، سر دو تایشان را بریده اند .... جای دوری نمی رود؛ دو خط بیانیه بدهید و محکوم کنید. آن کشیش دیوانه آمریکایی یک جلد کتاب قرآن آتش زده، در افغانستان هشت نفر را کشته اند به اسم اسلام و قرآن، جای دوری نمی رود: مدعیان اسلام ناب! دو خط بیانیه بدهید. شما که برای کتک خوردن دانشجویان معترض انگلیس بیانیه می دهید، شما که برای ضرب و شتم سیاه پوست های آمریکا یقه می درانید، برای این هشت بیگناه لااقل آهی بکشید قربه الی الله (425147)
 
موسوی
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۱:۴۷:۲۱
من فقط یه سوال دارم. ایشون تو فیلمشون جوانان مخالف رو نشان دادن . نیرو های امنیتی رو هم نشون دادن. این وسط یه جیزی گم شده. بلی میلیونها موافق نظام. شاید ایشون ادعا کنند که من نمی خواستم در این فیلم آنها را به تصویر بکشم. ولی استاد این انصافه که شما وقتی اون صحنه ها رو نشون بدی اکثریت رو سانسور کنی؟ نمی دونم شاید این تهمت باشه که بگیم اون اکثریت به درد شما و امثال شما نمیخوره. اونایی به درد من میخورن که تو جشنواره واسم دست بزنن. با من عکس و امضا بگیرن. فیلم مرا انتخاب کنند. اونایی که صدای عربدشون بلنده. مگه من جرئت می کنم مخالف اونا حرف بزنم. وگرنه برای فیلم من هم مثل اون جوونی که تنها فیلم طرفدار نظام جشنواره رو ساخته بود صدای حیوون در میارن. اصلا اگر من تا می تونم تملق این جماعت رو نکنم و تو سر مردم کوچه و خیابوون نزنم که دیگه کسی جرئت نمیکنه به من جایزه بده. اصلا چرا انصاف داشته باشم چرا واقعیت رو که جوانان مخالف طی چند ماه پشت سر هم با مطالعه و تفکر عقیدشون برگشت نشون بدم؟ من باید اون چیزی رو نشون بدم که به دردم میخوره نه اون چیزی که هست حتی اگر از بستر های واقعیت استفاده کنم. آقای حاتمیکیا عزیز .ما نباید از این رفتار شما ناراحت شویم. شما اون کاری رو می کنید که یک فیلم ساز در این دنیا میکنه. فیلم رو گیشه تعیین می کنه .جشنواره تعیین می کنه. و نه ارزش و نه انسانیت و نه انصاف. (425150)
 
zzz
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۵:۲۵:۱۶
کاملا باهات موافقم اما امسال حاتمی کیا صدای ما رو نمی شنون چون اطرافشون پره از صدای عربده ی همون جماعتی که توصیف کردی (425180)
 
آراسته
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۸:۰۴:۰۲
شما واقعا فکر می کنی حرفات اهمیتی داره؟ تا زمانی که این اکیپ با نظریات عجیبشون تو وزارت ارشاد نشستن همین آشه و همین کاسه. من که فرق چندانی با دوران اصلاحات نمیبینم. (425205)
 
مجید.ب
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۲:۲۴:۰۸
برادر عزیزم حاتمی کیا
امیدوارم این مطلب مرا بخوانی

من به عنوان یک رزمنده بسیجی و جانباز روزی که شنیدم حاتمی کیا گفته تا زنده هستم فقط در مورد جنگ فیلم می سازم به خودم بالیدم و احساس غرور کردم که بلاخره در دنیای پر از فساد هنر هفتم یکی پیدا شد و پشت پا زد به همه چرب و شیرین های دنیا و دغدغه هایش شد بسیجی ها و شهدا و رزمندگان .

اما افسوس و صد افسوس که هرچه جلو رفتیم دیدم حاتمی کیا هم بدش نمی اید نشان دهد من هم چیزی از بقیه کم ندارم .
فراز و نشیب او نشان داد ان حرفش کمی تعارف بوده است .

ابراهیم عزیز به عنوان کسی که در همین دنیای فاسد هفتم سر و سری با اصحاب ان دارد می گویم هیچ عیب ندارد که گفته ات را پس بگیری چرا که اینقدر مرد هستی که انچه که فکر می کنی می توانستی پس بگیری .

ولی از تو یک خواهش دارم به قول مقام معظم رهبری جنگ ما هزاران زوایا و مفهوم زیبای هنری دارد که اگر یک هنرمند بخواهد دارد می تواند تمامی عمر خود را در ان سر کند (نقل به مضمون)

بیا تنها کسی باش که فقط از زیبای های جنگ حرف زد . و ان را به تصویر کشید و هنر و عمر خود را وقف آ« کرد و این ویژگی را درتاریخ انقلاب و هنر ایران منحصر به خود بکن وگرنه هستند کسانی که صبح تا شب نشسته اند و ذره بین بدست گرفته اند تا از این نظام مظلوم انتقاد کنند. (کاری به درست و غلط انتقادها ندارم) .

مطمئن باش منتقدین کارشان را بهتر از تو انجام خواهند داد ولی کسی دیگر همچو تو نمی تواند زیبای های جنگ را به تصویر بکشد

این نعمت خدایی را در خود ارج بگذار (425162)
 
هاشمي كيا
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۵:۵۰:۴۶
هر چي گشتم ببينم چيزي جديد تر از صحبت هاي روزمره بين جوان ها در اين برنامه زده شده والا پيدا نكردم
ببينيد چي شده كه انقدر استانه تحمل صدا و سيما و به دنبال ان مردم پايين امده كه اين قبيل نقد هاي فله اي براشون جديد جلوه مي كنه
البته چند سال است اين كار برنامه راز رو بي بي سي انجام مي داده
اين فوبيا از كجا اب مي خوره؟ (425185)
 
علی
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۸:۰۷:۴۲
آیا ایشون همان قدر که برای مخالفان، حق انتقاد از جمهوری اسلامی را قائل است، برای دیگران حق انتقاد از فیلمهایش را نیز قائل است؟! (425206)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۹:۵۵:۴۶
من ندیدم در سینمای ایران از فیلمهای کسی اینقدر نقد شود و یا مردم اینقدر با فیلمهای کسی حساسیت و همخوانی داشته باشند (425359)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۱۹:۲۸:۴۲
حاتمی کیا آدم خوبیه با دغدغه های خوب. وقتی حرف می زنه و می گه من درد دارم باور می کنم. لازم نیست استدلال خاصی کنه همینکه هر چی می سازه هر کسی یک جوری بهش اعتراض می کنه ولی باز هم می گه من همین جوری فیلم می سازم یعنی برای آرمان هاش فیلم می سازه نه خوش اومد این و آن.
ولی فکر می کنم همه این ها کافی نیست. پاک ترین انگیزه و صاف ترین دل هم لازم داره با عمل خوب و دقیق و قوی و بی نقص همراه بشه. عملی که پشتش شناخت روشن باشه، موقعیت شناسی صحیح باشه و به تبع آن ها راه کارهای صحیح به کار گرفته شده باشه. (425216)
 
حسین
۱۳۹۰-۰۱-۱۳ ۲۲:۱۶:۲۸
1- بهتر بود همراه ایشان یکی از منتقدان ایشان هم دعوت می شد، تا تعادل برقرار باشد.
2- با تمام علاقه و احترامی که برای آقای حاتمی کیا و فیلم هایشان قائلم، می خواهم خدمتشان عرض کنم، دفاع از نظام لزوما به معنای دیدن زخم ها و مشکلات آن نیست. (425252)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۰:۴۳:۴۷
آقای حاتمی کیا معتقد است که وقتی شهر آلوده می شود فرق بین خودی و غیر خودی و منافق و بسیجی ، غیر قابل تشخیص است . (425289)
 
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۰۹:۵۴:۰۴
طوری از سینمای ایران و تنهایی هاش گفت و اینکه برای یک فیلم نظامی باید یواشکی کار کنه و ... که آدم رو به یاد دوران مک کارتی انداخت (425354)
 
حميد صفري
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۵:۲۳:۵۵
نگاه اخلاقي واعتقادي آقاي دكتر توكلي كه نوعي نصيحت وتشويق به حق طلبي وعدالت گرايي در بيان واقعيتهاي كشور با زبان هنر است محترم وقابل قبول است اما در بيان ونوع طرح مسايل از سوي آقاي حاتمي كيا و نتيجه آن با آقاي توكلي هم عقيده نيستم و ايشان را مستحق تشويق نمي دانم.معمول شده است كه هركس دچار اعوجاج شد و در جا زد يا چرب وشيرين به كام نشسته از بركت انقلاب به گلو رسيد آروق آن نصيب نظام مظلوم ج اسلامي شد.از اين دست آدمها در 32 سال گذشته فراوانند.همانها يي كه فقط خيال مي كردنند كسي هستند اما هيچ نبودند .حاتمي كيا هم با مصاحبه هاي خود با من و تو وراز نشان داد كه از همان آدمهاي متوهمي است كه فقط خيالاتي شده وبراي فرار از آنچه كه از درون گرفتار اوست از نظام طلبكار مي شود و به جلو مي گريزد .عمقي كه او با حرارت از آن دم ميزد به يك وجب هم نميرسد ودر اين عمق اگر بوي بدي به مشام رسيد بايد منشا آن را از درون خود جستجو كرد.به او پيشنهاد مي كنم مجموعه نظرات خوانندگان مصاحبه خود را از سايتها درآورد و با دقت بخواند.شايد راهي براي خروج از اين وضع دريابد.كه البته خروج از بن بستها نزد خداي كريم اقتضاعاتي دارد كه همه ما گداي فهم و دريافت آنيم. (425478)
 
حسين
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۶:۳۷:۵۱
نمك خورده و نمكدان شكسته است (425510)
 
مهدی مهدیقلی
۱۳۹۰-۰۱-۱۴ ۱۹:۱۴:۲۵
واقعا حاتمی کیا یک سرمایه بزرگ برای ماست وقتی خدای نکرده از دستش بدیم می فهمیم. (425564)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۰:۵۶:۲۱
از اولین فیلمی که از حاتمی کیا(ازکرخه تا راین)تاکنون دیده ام هرگز احساس خوبی در مورد جنگ و بچه های جنگ به من دست نداده از سالن سینما که بیرون آمده ام رزمنده واقعی برایم یک قهرمان نبوده بلکه یک فرد بیچاره به من نشان داده شده که دچار عوارض جنگ شده وزجر می کشد ودیگران هم باید به او توجه کنند ولی اغلب بی تفاوتند حاتمی کیا رزمنده را فردی که به وظیفه الهی خود عمل کرده وتوشه آخرت مناسب برای خود تهیه کرده نشان نمی دهد بلکه یک فرد قابل ترحم یا بریده و کم آورده نشان می دهد او متخصص نشان دادن عوارض جنگ است حاصل فیلم او ایجاد نفرت از جنگ است نه تحسین رشادت های رزمندگان .بله اگر ما آمریکایی بودیم و هرچندسال یکبار کشوری را اشغال می کردیم وجوانان خود را کشته و معلول می کردیم ایشان فیلم ساز خوب و دلسوزی حساب می شدند اما یک جنگ به ما تحمیل شده وعده ای فداکاری کرده وشهید جانباز شده اند حالا به نظر شما اگر نسل فعلی فیلم های ایشان را ببیند در دل به آنها دست مریزاد می گوید وتحسین شان می کند یا آنهارا افرادی باخته در دنیا ومجبور به تحمل عوارض جنگ با سرخوردگی وپشیمانی می یابد آیا جوان امروزی که فیلم های حاتمی کیارادیده آماده است که اگر کشور باتهدیدناخواسته ای مواجه شد دلیرانه از وطن دفاع کند یا آماده فرار از رویارویی بادشمن میشود انصافا حاصل فیلم حاتمی کیا کدام است دوست دارم دوستان پاسخی بدهند تا من هم ... دعا گویشان باشم چون فعلا ایشان را فیلم جنگی ساز می دانم نه فیلم ساز دفاع مقدس استدعا دارم دوستانی که لطف نموده نظر تحلیلی مخالف نظر بنده دارند نام فیلم یا صحنه های موردنظر را ذکر کنند تا بنده با بازبینی آنها قانع شوم با تشکر (425480)
 
س
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۲:۴۴
خوب نمیتوانم خیلی دفاع کنم ولی به من احساس خوب هم دست داده است. از فداکاری رزمندگان برای آرمانشان در فیلمهای اولیه اش یا ثبات قدم شیمیایی کرخه تا راین و امید در پیراهن یوسف و زنده کردن آرمانهای مردم مبارز بوسنی یا برنده بودن اصول با همه ضعفهای بروز آن در روبان قرمز یا پوچ بودن امید فریب خوردگان در ارتفاع پست... ولی خوب گاهی هم نشانه های افت دیده میشود کم کم مردم ارزشی دیده نمیشوند و پشیمانها و اشتباه رفتگان در برابر سوال کنندگان محکوم میشوند و پشیمان. بله ما بتازگی دیده نمیشویم. اگر حاتمی کیا زخمها را نشان میدهد و اگر سوالات را مطرح میکند ولی جوابها را نمیداند. بهر حال من به او امیدوارم و ممنون از فیلمهای اولیه اش. شاید فشارهای ناروای برخی او را ناامید کرده است. (425776)
 
سامان
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۱:۱۷:۰۴
من این برنامه رو دیدم
...
شانس سینمای ما احساس مسئولیت و ایمان به وظیفه داشتن امثال حاتمی کیاست که خداوند حافظ و نگهدارشان باشد,انــــشــاالله. (425010)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۱:۲۵:۲۳
شنیدن نظرات اقای حاتمی کیا در خصوص مسایل جاری خیلی برام مهم بود هر چند از قبل هم حدس زده میشد.تصدیق می کنید که علیرغم اهمیت,تازگی نداره و طیفی از جامعه همینگونه می اندیشند! حالا سوال اینه که پخش این سخنان, اون هم از تلویزیون به چه معناست؟قراره اتفاق تازه ای بیفته؟!!!
... (425102)
 
حسین
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۵:۴۱
ابراهیم عزیز!
زندگانی به مراد همه کس نتوان کرد
خاطری چند بُوَد از تو اگر شاد، بس است
-------
البته اگر دوست داشتی میتونی به جای واژه «زندگانی»، واژه «سینمایی» بگذاری! (425856)
 
ساعد
۱۳۹۰-۰۱-۱۵ ۲۲:۲۰:۴۴
خیلی جالبه که انقدر کم تحملید!!!!!!
28 نظر غیر قابل انتشار واقعا شرم آوره!!!! (425993)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۰:۱۱
حاتمی جان کاش تو صدا وسیمای که فقط فریاد شما و دقدقه های شما را نشان میده کمی هم جا برای ناله های بقیه بود خوش باش عزیز (2074287) (alef-11)
 
مریم امیری
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۴۹:۴۰
من عاشقه فیلمهای اقای حاتمی کیا هستم تعداد دفعاتی که از کرخه تا راین و اژانس شیشه ای رو دیدم از تعداد انگشتای دستم بیشتره ولی هر بار که میبینم خیلی گریه میکنم اخرین فیلمشونم چ واقعا محشر بود به نظر من حاتمی کیا واقعا لیاقت تقدیر تشکر داره به خاطره فیلمهای قشنگی که میسازه من همیشه واسه سلامتیشون دعا میکنم که بازم از این فیلمهای قشنگ برای ما بسازن (2390085) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.