نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 321765
مرز حلال و حرام رقص
بخش تعاملی الف - رضا سجادی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸


یکی از موضوعات مبتلابه جامعه ما رقص یا به تعبیری حرکات موزون است. ابتدا عرض مینمایم بنده علاقه ای به رقص نداشته و سررشته ای نیز در این موضوع ندارم اما بی علاقه گی به رقص مانع از آزاد اندیشی در این خصوص نمی شود.

نکات ذیل در خصوص این فعالیت قابل بیان است:

۱- رقص فعالیتی است که در بین تمام اقوام و ملل به اشکال مختلف رواج دارد و به جغرافیای خاصی محدود نیست.

۲- رقص منحصر به دوره تاریخی خاصی نیز نبوده در طول تاریخ شاهد انجام این فعالیت هستیم.

۳- رقص منحصر به انسان ها نبوده در پرندگان و چهارپایان و ماهی ها و دیگر حیوانات نیز شاهد آن هستیم و تصاویر جالب آن را در مستندات تلوزیونی شاهد بوده ایم.

۴- فعالیتی با این گستره یک فعالیت فطری است (مانند موسیقی و فراتر از آن) و نمی توان با یک حکم کلی آن را حرام دانست. (در مورد موسیقی نیز برخی راحت با حرام دانستن کلی آن صورت مسئله را پاک می کردند درحالی که فقهای متاخر با برخورد علمی مرز میان حلال و حرام را مشخص کرده و رعایت موضوع را میسر ساختند وگرنه در دوره کنونی امکان حذف کلی موسیقی از زندگی مقدور نیست)

۵- به نظر می آید در صورت برخورد سلبی با موضوع رقص، جامعه ما از حفظ داشته های خود ناتوان شده و صرفا چشم به روش ها و الگوهای دیگر جوامع خواهد دوخت و در آینده شاهد حضور بی رقیب سبک هایی از رقص خواهیم بود که تناسبی با فرهنگ و سنت ما ندارند (چیزی شبیه آنچه در حوزه موسیقی تجربه می نماییم)

۶- دین هیچگاه با اصل یک موضوع فطری مخالف نیست، برای آن حدود تعیین می کند اما هیچ وقت کلا مخالفت نمی کند زیرا امور فطری ساخته خالق یکتا است اگر هیچ فایده ای نمی داشت که نمی آفرید. دیدگاه مخالفت کلی با اموری چون غضب و شهوت را شاهد بوده ایم که علمای اسلامی با منطق صحیح به رد اینگونه ادعاها پرداخته اند. لازم است فقهای آزاداندیش به میدان بی آیند و با نظرات دقیق خود مرزهای حلال و حرام در این فعالیت مبتلابه جامعه را تعیین نمایند.
 
کلمات کلیدی : رضا سجادی
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۷:۴۹:۰۵
برخی از فتاوی حکم به حرمت کلی ننموده اند اما آنچنان دایره حلال را تنگ کرده اند که تقریبا با حرام کلی فاصله ای ندارد و اصلا امکان انتقال تجارب و آموزش منتفی میشود نظیر فتوایی که صرفا رقص زوجه را برای زوج جایز میداند و حتی زوج برای زوجه را نیز حرام دانسته اند.

کلا مقایسه وضعیت حرکات موزون به موسیقی ، مقایسه جالب و گویایی است در آن مساله هم اکثر فقها بسیار دایره موسیقی حلال را تنگ میگرفتند تا با ورود امام راحل به مساله مقدار زیادی از مشکلات حل شد. (3434354) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۳:۴۹
کسی هست که از این مطلب و هدفش چیزی فهمیده باشه!؟ (3434631) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۰۷:۱۲
از کی تا حالا رقص موضوع فطری قلمداد شده که خداوند آن را خلق کرده است به این میگن سفسطه (3434641) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۲:۰۸:۴۶
تا حالا نوزاد هائی را که با شنیدن یک ریتم حرکت موزون میکنند ندیده اید؟ (3435466) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۲:۳۴:۳۴
رقص کاملا فطریه.کافیه شما یک آهنگ شاد برای یک نوزاد پخش کنی تا ببینی ناخودآگاه شروع به تکان دادن دست و پاهاش میکنه. (3435586) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۷ ۰۸:۳۸:۴۵
جلوی یک بچه یک ماهه بشکن بزن تا بفهمی که فطری هست یا نه؟ (3473555) (alef-11)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۴۲:۳۵
باسلام.... دیدگاه جناب سجادی بسیار عالی و بجاست... اگر هر آنچه را که در آن حرمت است رعایت شود می توان از این مساله که موضوعی فطری است حدودی تعیین کرد ....
با وجود این همه اندیشمندان دینی و فرهنگی نباید این مساله بدون راه حل بماند... (3434838) (alef-11)
 
آیناز
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۵۷:۵۹
وجدانا رقصهای محلی پر از نکته و پند آموزنده است بخصوص رقص کردی که خود به آن هلپرکی میگویند و بنده با دیدن آن حسابی مجذوب میشوم و در آن نشانهایی بارز از وحدت، متانت، قدرت، نظم، هنر و البته مساوات موج میزند... (3434908) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۰:۰۴:۰۸
جنبه ورزشی رقص که گاه عرق ریزان میشود نیز ارزشمند است. (3434932) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۰:۲۱:۲۱
حرکات موزون! رقص شنیع است آقا!!! (3435010) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۲:۳۰:۲۸
پیروزی و شادی پیامد طبیعی آن خود به خود پایکوبی می اورد.
نمونه اش پیروزی در میادین ورزشی. (3435566) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۳:۳۴:۰۳
یکی از شاد ترین روزهای زندگی جشن عروسی بوده که علاوه بر عروس داماد برای پدر مادران و اطرافیان نیز روز شادی افرین است که معمولا اوج شادی اشکارشدن در رقص و پایکوبی است. (3435867) (alef-11)
 
حبیب
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۵:۲۳:۴۲
فطرت با غریزه متفاوت است. رقص یک امر غریزی است، چون بین انسان و حیوان مشترک است. انسانیت انسان به کنترل غرایز است. (3436327) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۰۹:۴۰:۳۰
اگر رقص جزء امور غریزی محسوب شود ، باز استدلال به قوت خود باقی است.
دین دنبال تعطیلی غرایز نیست بلکه آنها را جهت دهی کرده برای آنها برنامه ریزی میکند.

مثلا خوردن و آشامیدن کلا حرام نیست اما خوردن چیزهای نجس حرام است ، آشامیدن در طول روز ماه رمضان برای روزه دار حرام است و ...

دستورالعملهای کنترل غریزه تشنگی و گشنگی تدوین شده و در دسترس عامه مردم است اما مشابه این کار برای حرکات موزون هنوز خیلی جای کار دارد. (3438918) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۱۶:۱۱:۵۵
اول باید ثابت بشه که غریزی است نه فطری.
بعد از این به این میرسیم که کنترل کدام غرایز؟ بعد کنترل و سرکوب فرق داره. مثلا کسی که غریزه جنسی اش رو کنترل میکنه در موقعی که بشه ازش لذت میبره. اینجا کنترل یعنی آسیب نرسوندن به دیگران برای غریزه خودش. (3445080) (alef-11)
 
ابراهیم ملکی
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۰۴:۱۱:۲۵
رقص و هر گونه حرکت موزون عملی جلف و مغایر شئون انسان است. اگر حیوانات میرقصند دلیل دادن مجوز برای رقص نیست. مومن رقص را خروج از عفت میداند و
تحریک عواطف نا شایست. (3446356) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۸:۵۳:۴۴
با سلام
اولا رقص فطریه، هلپرکی کوردی (رقص) مظهر همبستگیست که در آن وحدت، قدرت، ورزش و فرهنگ اصیل، دست به دست هم داده اند. و تا آخر رقص دست همدیگر را رها نمی کنند. و هیچ حرکت ناموزن، بی احترامی به دیگران، وحریم خصوصی رعایت می شود. و از تصویر نمایان و آشکار است که چقدر زیبا و منظم چشمگیر است. (3455491) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.