نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 418461
آخرین اخبار از برخورد دو قطار در محور تبریز- مشهد؛
اعلام اسامی کشته شدگان حادثه ریلی سمنان/ تعداد جان‌باختگان به ۴۹ نفر رسید/ گزارش راه آهن از مقصران حادثه
بخش خبری الف، ۷ آذر ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۰
فهرست قطعی اسامی فوت‌شدگان حادثه قطار تبریز ـ مشهد ۴۸ نفر است که وضعیت یک نفر نیز تا به امروز به صورت قطعی مشخص نشده است.

اسامی فوت‌شدگان: کریم جنتی از اسکو، علی وهابی، افشین شکوری، امین شکوری از اسکو، مخد افسری لاله از تبریز، ناصر باغبان اسکو، مصطفی علیزاده از اسکو، علی زمان‌پور، فرهاد رجب‌پور، جاوید عظیمی از تبریز، محمدعلی ولیزاده آذرشهر، فاطمه علیشاهی، معصومه علیشاهی، معصومه حاجی‌زاده، عاطفه حسین‌پور، رضا عبدپروردگار از تبریز، یعقوب قنبرپور اصل خوی، حمیده یوسفی، فرهاد الیاس خطیبی، وهاب خدامی، سعید خدامی، حسین مختاری، ناصر رزمی، سیامک رزمی، زیور افکاری، مریم حق‌وردیان، طاهره وکیل، امیرحسین محمدیان، امیر محمدمحمدیان، حسین فاریابی، عرفان سعادتی، حامد تقوی، علی حسن‌زاده، امیر قوجایی، رحیم شاهراه، مسیب قهرمانی، اصغر قهرمانی، اسلام سیدی، یونس ظریفی، یونس علی قلی‌پور، خلیل عادلی، مهدی جهد عمل از تبریز، مهدیه روحانی، علی صادقی از مرند.

رضا یوسف‌زاده نیز از فوت‌شدگان در سمنان بوده است.
همچنین ۴ نفر از کادر خدماتی قطار که فوت شده‌اند محمد اسکندری، علی فرج‌پور، زاهدی، سیروس کوهی، دو نفر از مراغه، یک نفر اسکو و یک نفر دیگر از تبریز هستند.

تعداد جانباختگان به 49 نفر رسید
استاندار آذربایجان شرقی گفت: تعداد جانباختگان احتمالی قطار تبریز- مشهد از استان به ۴۹ نفر رسیده که تاکنون جسد ۳۶ نفر از جانباختگان به تهران منتقل شده است.

اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به حادثه اخیر برخورد دو قطار در سمنان اظهار داشت: از لحظه وقوع این حادثه، در تهران پیگیر چندین موضوع از جمله تعیین مقصرین احتمالی و تسریع در انتقال اجساد مطهر هم استانی‌های جان باخته هستیم.

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق مصدومینی که در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شده بودند پس از مداوا و درمان مرخص شده و در حال حاضر فقط 6 نفر از هم استانی‌ها در بیمارستان سمنان بستری هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز اخذ آزمایشات از اجساد جانباختگان و انجام اقدامات تخصصی لازم در پزشکی قانونی تبریز ادامه داد: متاسفانه سوختگی اکثر افراد، بسیار شدید است و تا این لحظه حدود 4 مورد از اجساد، به صورت کامل شناسایی شده‌اند.

وی از افزایش تعداد جانباختگان این حادثه به 49 نفر خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه تمامی جانباختگان، از هم استانی‌های ما هستند و اگر هم از مسافرین قطار سمنان، مصدومینی وجود داشته باشد اعلام اخبار در این خصوص بر عهده استاندار سمنان است.

جبارزاده درباره مراسم تشییع جنازه این افراد در تبریز اظهار داشت: روز چهارشنبه همزمان با روز شهادت حضرت امام رضا(ع)، مراسم تدفین و تکفین اجساد شناسایی شده در تبریز برگزار می‌شود و در عصر همان روز نیز مراسم بزرگداشتی برای تسکین آلام خانواده‌های جانباختگان برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون موفق به تماس با 48 نفر از خانواده‌های جانباختگان شده ایم ابراز کرد: در حال حاضر موفق به تماس با یک نفر از خانواده های معزا احتمالی نشده‌ایم که در عرض چند ساعت آینده تلاش می‌کنیم با آن ها تماس برقرار کنیم.


مأموران کنترل ترافیک شاهرود، اپراتور CTC، ‌قطار ۴۸۰۲ ‌و ‌قطار ۳۲۴۲ ‌ مقصر شناخته شدند
روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.

در اطلاعیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزییات این سانحه آمده است‌: در ساعت ۷:۲۲ صبح روز ۹۵/۹/۵، قطار مسافری سمنان - مشهد شماره ۳۲۴۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۵۵۷ و ۵ دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب - هفتخوان (کیلومتر ۲۹۱) به انتهای قطار مسافری تبریز - مشهد شماره ۴۸۰۲ (متشکل از لکوموتیو شماره ۱۶۲۲ و ۱۳ دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خود به خودی قطار متوقف شده بود، برخورد می کند که  در این حادثه متاسفانه تعدادی از مسافرین و مامورین قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

در این اطلاعیه آمده است:  دراین سانحه لکوموتیو ۱۵۵۷ از خط خارج ، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و ۵ سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.

 توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به این ترتیب است که  در ساعت ۶:۱۴ مورخ ۹۵/۹/۵، قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد با ۴۳۲ نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می  کند که  مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت ۶:۳۲ به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛در کیلومتر ۲۹۱ متوقف بوده است.

همچنین ساعت ۷ صبح کشیک مامورین CTC و کنترل خاتمه یافته و مامورین جدید جایگزین می‌شود.

در ساعت ۷:۰۸ لکوموتیوران قطار ۴۸۰۲ تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره ۱ سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر ۲۹۱ متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد."

در ساعت ۷:۰۸ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با ۱۱۰ نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت ۷:۰۹ به صورت عبوری به ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.

در ساعت ۷:۱۴ قطار مسافری سمنان- مشهد ۳۲۴۲، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB۶۰  متوقف و لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف می‌کند.

کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند و قطار در ساعت ۷:۱۸ از محل حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB۶۱ اقدام می‌کند.

در ساعت ۷:۲۲ کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام به شماره ۷۷۶۱- ۹۵/۹/۵ مراتب خرابی را به مامور علائم، اعلام می‌کند.

ساعت ۷:۲۲ قطار مسافری ۳۲۴۲ سمنان- مشهد با سرعت Km/h ۱۳۲ (سرعت مجاز در بلاک ۱۴۰ Km/h) با قطار ۴۸۰۲ تبریز-مشهد (متوقف) برخورد می‌کند.

برئاساس مستندات موجود مامورین کنترل ترافیک شاهرود، مامورین اپراتور CTC،مامورین قطار ۴۸۰۲ تبریز -مشهد و مامورین قطار ۳۲۴۲ سمنان-مشهد از جمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند.

اکبر ترکان اقدامات صورت گرفته درباره سانحه قطار سمنان را تشریح کرد
▪️اکبر ترکان كه باحكم معاون اول رييس جمهور مسئول بررسي علل حادثه تصادف دو قطار در نزديكي سمنان و جان باختن تعدادي از هموطنانمان شد؛ عصر یکشنبه در شاهرود به خبرنگاران گفت:

 ▪️کار بررسی حادثه از روز گذشته آغاز شده و بازرسان از  کارخانجات تولید قطعات سی تی سی و ای تی سی بازدید کردند و راجع به قراردادهای رجا و این کارخانجات برای اتوماسیون تجهیزات مباحثی صورت گرفته و اطلاعات به صورت مکتوب نیز از این واحد ها اخذ شده تا در حال حاضر بتوانیم بفهمیم سیستم اتوماسیون به چه نحو کارخود را صورت داده است.

▪️مراحل کار درباره تصمیمات صورت گرفته افراد مسئول در حال بررسی است و اگر احیانا قصوری در این زمینه صورت گرفته باشد، باید به مقصر رسید این بخش کار با جدیت مورد رسیدگی است.

انتقاد از عدم حضور نمایندگان تبریز در کمیته رسیدگی به حادثه قطار سمنان
نماینده تبریز در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در جهت تسریع در رسیدگی به حادثه ناگوار برخورد دو قطار در محور سمنان، از دعوت‌نشدن نمایندگان حوزه انتخابیه تبریز به جلسه رسیدگی به این حادثه انتقاد کرد و خواستار حضور این نمایندگان در جلسات آتی این کمیته شد.

متن نامه زهرا ساعی به جهانگیری معاون اول رییس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول رییس جمهور
با سلام و احترام
به استحضار می‌رساند در خبرها آمده بود که جلسه‌ای به ریاست جنابعالی جهت رسیدگی به حادثه قطار تبریز – مشهد در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده است. ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی جهت دقت نظر و تسریع در امر رسیدگی به حادثه ناگوار قطار تبریز ـ مشهد متاسفانه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز ، آذرشهر و اسکو جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل نیامد، در صورتی که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای مردم به خصوص حوزه انتخابیه خود باید پاسخگوی سوالات و شبهات مردم در خصوص این حادثه ناگوار باشیم. پس چه خوب بود که این مهم با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌شد. امیدوارم در جلسات آتی کمیته رسیدگی موضوع، نمایندگان این حوزه انتخابیه حضور داشته باشند.

با آرزوی توفقیقات روزافزون برای خدمت‌گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
با احترام – زهرا ساعی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار+حادثه ریلی قطار
 
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۱:۳۵:۲۸
لطفا یک نکته مبهم را روشن فرمایید و اینکه راننده قطار عقبی با توجه به شدت برخورد و اتش گرفتن لکوموتیو چگونه خد را شکر جان سالم به در برده؟ (4036121) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۱:۵۸:۳۰
ما سالی 15 هزار نفر کشته میدیم توی جاده ها و چندین برابر زخمی و دوباره چندین برابر اون تصادف سنگین داریم! حداقل نصف این کشته ها با رعایت قوانین توسط مردم و بدون نیاز به بودجه و هزینه ظرف یک سال میتونه کم بشه. اونوقت این مردمی که انقدر بی مسئولیت هستن و بالای 95 درصدشون که رانندگی میکنن دایم خلاف میکنن، دادشون بلند میشه که وزیر به خاطر اشتباه یک مسئول خط با وجود سیستم هوشمند باید استعفا بده! آدم یکدفعه فکر میکنه نکنه اینها مردم نروژ هستن!!! (4036140) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۲:۵۷:۰۳
چطور مردم کشورهای دیگر خلاف نمی کنند؟ چون وقتی در تصادف ولو غیرعمد کسی را می کشند ده سال زندان می روند نه اینکه پول جان انسانی را بدهند و ازاد. چون ماموران رشوه بگیر نیستند چون.... وقتی مردم همه بد هستند و مسوولان همه خوب، ان کشور فاقد دمکراسی است! (4037082) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۲:۴۷:۱۵
مسله مهم تخفیف های نجومی هم حل نشده (4036188) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۳:۰۲:۰۹
واملاک غیر قانونی واگذار شده !! (4037096) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۲۳:۱۲:۲۶
جالب است مانند همه حوادث مقصرين را پرسنل عادي معرفي ونام هيچ مديري به عنوان مقصر اين فاجعه بزرگ اورده نشده است، ايا اين ماموريني كه به عنوان مقصر نام برده شده مستقل از راه اهن كارميكرده اندوتحت نظر هيچ مديري نبودند؟ ماموري كه به سادگي هرچه تمام تراعلام ميكند سيستم ATC راخاموش كنيد ايا اولين بار بوده چنين دستوري مي داده ؟ويا بار ها وبارها به اين روش قطار هارا اعزام وتحت كنترل داشته كه قطعا گزارش خرابي هاي اين سيستم به اطلاع مديران ارشد ميرسيده وتوجهي به ان نميشده كه اين بي توجهي ها يكبار اتفاق نا گوارمي افتد ومتاسفانه ان اتفاق فاجعه برخورد دو قطار مسافري بود.
اقاي تركان بايد تنها به گزارش يكطرفه راه اهن بسنده نكند وبا تحقيق بيشترزواياي پنهان اين سهل انگاري رامشخص نمايد (4036230) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۰۰:۵۴:۳۴
این نشون میده که سیستم کنترل الکترونیک قبلا دچار خطا میشده که مامورین نسبت به سیستم بی اعتماد بوده اند و از کار انداختن سیستم الکترونیک کنترل برای آنها امری مرسوم بوده
البته دادگاه محترم باید به عمدی بودن هم گمان ببرد تا حادثه دقیقتر موشکافی شود (4036347) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۰۲:۵۴:۱۸
باز هم يه كارمند مقصر شد ومديران نالايق مبرا عجب!!!!!!! (4036422) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۰۹:۳۸:۴۸
خوبه بیمه دارن خانواده ها نگران نباشند!!!!!!!! (4036616) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۲:۵۲:۱۴
آقای وزیر خدا رو شکر که بیمه بودن
بخدا خجالت داره این حرفا (4037064) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۲:۵۶:۵۰
. . .«که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز "خود به خودی" قطار متوقف شده بود». . .
واقعا باید با یک سرد شدن هوا ترمز قطار یخ بزنه و خود به خود ترمز کنه؟ کسی که ترمز قطار را به موقع بررسی و سرویس نکرده مقصر نیست؟ حتما بازم بودجه تعمیر و سرویس نداشتن... (4037081) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۴:۳۰:۵۵
اگه ترمز قطار با این دما یخ میزنه پس احتمالا تو سیبری باید سالی 10 برابر این کشته بدن برادر بفرمایید سرویس نمیشن (4037395) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۳:۰۱:۲۹
حتما کارمندان جزء هم در این فضیه مقصر بوده اند اما خدا وکیلی مقصر اصلی تر در امثال این حادثه چه کسانی هستند؟ ظاهرا سر وته قضیه را زود هم اورده اند تا خاطر جناب وزیر به خاطر سرزنش های ملت بیشتر از این مکدر نشود. (4037094) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۳:۱۶:۳۹
تمشک طلایی بی مسئولیت ترین وزیر اهدا می شود به جناب اخوندی . (4037144) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۴:۲۸:۵۴
اگر این حادثه در اروپا و امریکا اتفاق بیافتد مسئولین ! ایران سالها گزارشات کارشناسی ارائه داده و به شدت پیگیر قضایا هستند ، اما افسوس که ... (4037390) (alef-11)
 
تسلیت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۱۸:۰۴:۰۴
واقعا آدم نمیدونه چی بگه .. حادثه ی دلخراشی بوده .. از بعضی از فامیلی ها هم مشخصه که عده ای از جان باختگان با هم نسبت داشتند .. جدا از دولت جدا از وزیر جدا از مقصر جدا از مردم جدا از کارمند جدا از رشوه . مالیات . اختلاص. قانون. و... مهمترین موضوع اینه که دعا کنیم خدا به داغداران و عزاداران این افراد مظلوم طوریکه بعضی از خانواده ها بیشتر از یه داغ متحمل شدن صبری عطا کنه تا بتونند به آرامش برسن .. فقط خدا میدونه چندتا مادر پدر. همسر. فرزند. خواهر و برادر و... داغدارن........اونم با این وضعین وحشتناک....خدایا به این خانواده ها صبر زینبی بده به حق این ماه عزیز (4038011) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۰ ۲۰:۳۶:۱۷
بمیرم برای آونایی که خواهر یا برادر بودن .خانواده چه داغی میکشه (4042285) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۲ ۱۸:۵۶:۱۵
مطمنا درحادثه به این بزرگی وتلخی یکنفر ویک عامل مقصر نیست ، این سیستم بارها وبارها خراب شده و بستن وخاموش کردن سیستم atc امری عادی برای کارکنان محسوب میشده وگرنه یک کارمند جز باچه مجوز وبااجازه چه کسی میتونه به این راحتی سیستم چندصد میلیاردی atc روکه از جیب همین مردم پرداخت شده رو خاموش کنه ؟ (4045755) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.