نظر منتشر شده
۱۰۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 272021
چرا به اينجا رسيديم؟
فتح اله آقاسی زاده، 31 اردیبهشت 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
شايد بسیاری از روزنامه ها هم متعجب بودند كه تيتر روزنامه خود را برای دادگاه احمد توکلی انتخاب کرده بودند؛

براي من هم سخت عجيب بود كه كيفرخواست احمد توكلي را مي خواندم و مي شنيدم: تبليغ عليه نظام!
راستش من احمد توكلي را از نزديك نمي شناختم. اندكي قدم زدن در باغ الف، من و او را بهم پيوند مي داد. یک ارتباط از نوع گفتمانی در دوره زمانی خاص!
از خدا پنهان نيست از دادستاني و شما پنهان نماند، انتقاد دروني ام به توكلي اين بود كه زيادي هوای نظام را دارد!
اما اكنون مي شنيدم كه او بر عليه نظام تبليغ كرده است!
يادم نمي رود سالها قبل يادداشتي براي سردبيري الف فرستادم با عنوان "تدبير در مغاك".

الف آنرا و برخی ديگر از يادداشتهايم را پس فرستاد و مهر غير قابل انتشار بر آن کوبید چرا كه در آن مطلب از احمدي نژاد تغيير يافته سخن گرفتم و مدل مديريت آن ايام کشور را با عبارت" تدبير در مغاك" توصيف كردم!
دو سال طول كشيد تا سايت الف به نتيجه رسيد و آن مطلب را منتشر كرد چرا كه ديگر جای کتمان نبود و همه فهمیده بودند تدبير به مغاك رفته است!

در دوره ای که الف بعنوان یک رسانه، یادداشتهایم را منتشر می کرد، اوقاتی پیش می آمد که از دست شان سخت ناراحت می شدم. گاه مطلب ارسالی را به تیغ خودسانسوری و ممیزی خودخواسته دچار می کردند و گاه در انتشار کامنت های خوانندگان بسیار امساک می کردند. حجم و تعداد نظرات غیر قابل انتشار این پایگاه آزاردهنده است!

چنین رفتاری موجب می شد گاه به الفی ها طعنه می زدم که کمی هم هوای ما "مردم" را داشته باشید!
راستش باورم این بوده و هست که امروزه در روزگار رسانه های چندسویه و تعاملی، ممیزی نظرات کاربران چندان پسندیده نیست و ما را به فضایی سخت نومیدکننده خواهد افکند!

انقلاب اسلامی ایران با شعار آزادی و در مقابله با فضای شاهنشاهی رخ نشان داده بود و اکنون پس از سالها، ممیزی های بی مورد، موجبات یاس از آرمانهای انقلاب ۵۷ را فراهم خواهد نمود و آن خواهد شد که نباید بشود!

ناخودآگاه ياد سخن واعظ درسهايي از قرآن محسن قرائتي افتادم:
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
داریم اشرافی می‌شویم... وقتی فرش دستبافی را به امام دادند و صاحب آن فرش گفت که "می‌خواهم امام روی این فرش نماز بخوانند" امام گفت: با همین اتفاق آدم آرام آرام شاه می‌شود.


باورم این بوده و هست که در تمام اين سالها، الف محافظه كارانه طي طريق كرده و چندان هم آزاد آزاد نبوده است اما اكنون مدیر مسئول این پایگاه در حال دفاع از خود بود، آن هم به جرم تبليغ عليه نظام!

اين نوشته برای دفاع از احمد توكلي نيست كه قطعا توكلي هم توانش را دارد و هم تريبونش را. قصد من از اين یادداشت، دفاع از یک انقلاب است!
قصد من صرفا اشك و حسرتي است براي آرمانهای انقلاب ۵۷ و برای آزادي بيان!


شاید بتوان هر دگراندیشی را به اتهام غیرخودی و معاند و ... از میدان بدر کرد اما آیا برای آنها که پوست و گوشت و همه وجودشان با این نظام عجین شده است، می توانیم همان گونه اتهام بسازیم؟
ما را چه شده است و چه شد که به اینجا رسیده ایم؟
غصه پرقصه آنچه امروز بر ما مي رود، بسيار تامل برانگيز است.
نظام به كجا مي رود؟!
رصد خانه را احیاء کنید!
 
ص
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۸:۴۷:۲۸
ما را چه شده است و چه شد که به اینجا رسیده ایم؟
سران نظام جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهند این رویه را ادامه دهند بدانند که همان دمل های چرکین که جناب آقای دکتر توکلی در مصاحبه اخیر خود گفتند در اثر بستن تمامی راه های انتقادی سرباز خواهد کرد! انتقاد از عملکرد تک تک اعضای این نظام حق ملت است. ملت حق اظهار نظر دارد، دولت و نظام اگر خیر و صلاح مملکت را در سکوت ملت می دانند باید بدانند که راهی اشتباه را انتخاب کرده اند. بنده خودم شاید دو سه هفته یکبار و گهگاه( به دلیل عدم علاقه به مباحث سیاسی) به سایت الف سر می زدم و هیچ گاه تصور این را هم نمی کردم که جناب آقای دکتر توکلی بدین اتهامات روانه دادگاه شوند! این قبیل اقدامات همان طور که جناب دکتر آقاسی زاده فرمودند واقعا جای تامل و بسی تاسف دارد!
واقعا نظام به کجا می رود؟! (2900680) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۴۶:۳۸
چرا به اينجا رسيديم؟

جواب

چون میگوییم سیستم بانکی فاسدی داریم ولی دایره مدیران ارشد بانکی سالهاست که مشخص و محدوده

چون میگوییم شرکت بورس آلوده به فساد رانتی و بی شفافیت است ولی 8 سال است که مدیرانش ثابت مانده اند

چون میگوییم خلاقیت و رشد استعدادهای جوانان ولی همچنان اداره امور اقتصادی در دست باندهای قدیمی است

چون میگوییم رتبه کشور در میان کشورهای فاسد جهان نگران کننده و وحشتناک است ولی وقتی کسی مثل دکتر توکلی افشاگری می کند، مزاحمش میشویم

تاوقتی قاطعیت در برخورد با مفاسد وجود ندارد، اوضاع فساد اداری مالی روزبروز وخیم تر میشود. (2901088) (alef-13)
 
بانو
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۱۰:۲۸
نه، برعکس گفتی دوست عزیز، به اینجا رسیدیم و فساد از سر و کول اقتصادمون بالا میره چون نگذاشتند رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظایف ذاتی خودشون رو به درستی انجام بدن. (2901540) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۱:۳۰
این حکومت یکی از مظلوم ترین حکومت های دنیاست :

چند صد هزار سایت اینترنتی صبح تا شب علیهش مطلب می گذارند .

صدها شبکه ماهواره ای صبح تا شب علیهش صحبت می کنند .

یک سری به دکه های روزنامه فروشی بزنید ببینید بازی چند چند است .

از روز اول گفت نه شرقی نه غربی ، شرق و غرب عالم علیهش متحد شدند تا زمین بزنندش .

سنگین ترین تحریم های تاریخ علیهش به کار بستن .

از ترور دانشمنداش تا جنگ هشت ساله علیهش راه انداختن .

از داخل هر روز غرب گرا ها علیهش کارشکنی کردند .

هدف اصلی بیشتر حمله های اینترنتی هست .

صبح تا شب هم هر کجا هرچی دلشون می خواهد می گن مثل ....، فتنه راه می اندازند یک عذرخواهی نمی کنند توقع بازگشت به حکومت را هم دارند .

خالا یک همچین حکومتی را هم ملیارد ها خرج می کنن تا تاثیری روی بقیه ملت ها نزاره .
البته من طرفدار یک کلیت هستم و افراد مفسد در این حکومت که کم هم نیست بدونند دارند رو خون شهدا راه می روند .


الف این نظر فیلتر کردی هم مهم نیست ، خدا نظر ادم فیلتر نکنه . (2901141) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۶:۲۴
در کل مردم حرف نزنند چون ممکنه سوء استفاده بشه !!! (2901358) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۷:۳۲
با این همه سانسور سایت الف باز هم راضی نمی شود! (2901361) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۴۵:۱۲
اقا اين چهربطي به اقاي توكلي دارد ايا ايشان تبليغ عليه نظام كردند ترا به خدا نكنيد براي اين انقلاب خيلي خون داديم متاسفم ومتاسف به كجاداريم ميريم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2901412) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۶:۴۶:۴۳
نه دیگه شوخی نکن عزیز دل برادر، نظراتی مثل نظر شما اصولاً فیلتر نمی شن، یعنی دلیلی نداره فیلتر شن ... (2901502) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۱:۵۶:۰۹
بنظر حضرتعالی اگر ما از صبح تا شب همگی به به و چه چه کنیم وظایفمون را در قبال نظام انجام دادیم؟
با وجودیکه ما صبح تا شب داریم میگیم فلانجا و فلان کس و فلان راه مشکل داره کسی بهمون گوش نمیده و هزاران میلیارد از پول این ملت داره به جیب چند نفر محدود میره، ارقامی رو شنیدیم که حتی تصور صفرهاش و تصور وجود همچین پولهایی واسه خیلی از ما سخت بود.
با این همه هجمه از طرف ماها!! به نظر شما آیا از میزان اون اختلاس ها کم شد؟
آیا معیشت ما بهتر شد؟
آیا مشاغل ما بیشتر شد؟
غرب گراها، یعنی من نوعی، فقط میخوایم اون مشکلاتی که زندگی ما رو به این روز درآورده کنار برن
حالا ینفر مثه آقای توکلی یه تریبون واسه ما فراهم کردن که نظراتمون رو بگیم، بنده خدا رو هم کشیدن دادگاه
این یعنی آخر انتقاد پذیری!!!
این کار یعنی ما حاضر نیستیم صدای نرم مردم رو هم بشنویم!!!!!!!
حتی اگر از طرف بزرگی مانند آقای دکتر توکلی باشد..... (2902120) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۰۹:۵۴:۲۱
دوست عزیزتعدادجرائدمازیاده؟سری بزن به آمارروزنامه وجرایددرکشورهای پیشرفته کجاهرچه دلشون میخواد مینویسند؟مطبوعات ماکاملادست به عصان . فراموش کردیم که آیت اله خمینی حکومتی راترسیم نمودندکه حتی کمونیستها هم میتوانند درآن قلم فرسائی کنند پس کو ؟ خوب مسلماسخن ونوشته ممکن است کم کم تغییر جهت وحرکت نوئی رابوجودبیاوردچرامیترسیم ؟ نکنه مثل شاه میگیدملت به بلوغ نرسیدند وقیم میخوان ؟ (2904457) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۷:۵۱
چرا فکر نمیکردی توکلی به این اتهام دادگاهی بشه؟؟
مگه آنهایی که تا حالا دادگاهی شدن و یا نشدن و به حبس و حصر رفتند از مریخ آمده بودند؟ یا با اسلحه تو خیابان رژه میرفتند؟ (2901154) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۲۴:۵۰
الان دقیقا یکی توصیف کنه به کجا رسیدیم؟ (2901169) (alef-13)
 
خداوردی
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۱:۱۹:۱۷
1.یک دایر ه ای درست شده و عده ای خاص در محیط آن میچرخند.
2.برای خودشان جغرافیای مخصوص تدارک دیده اند و کسی به قلمرو آنها نباید وارد بشود.
3. تمام دوستان و فامیل و آشنایان در این دایره میچرخند و غریبه حق ورود ندارد اگر که انیشتن و پور سینا باشد .
4. همه باید سفیر وکیل استاد دانشگاه مدیر عامل و در همین رده ها باشند.
5. صد ها دانش آموخته ایران مقیم خارج به کارهای نازل رو آورده اند ولی در ایران برای آنها جائی نیست .
6. بازار دکتر های قلابی حسابی سکه است و کمتر از استاد تمامی رضایت نمیدهند و وای بحال شاگردان آنها که با کمترین تخصص وارد بازار کار میشوند و اگر پارتی داشته باشند داخل دایره میشوند و چرخه معیوب را خراب تر میکنند.
از این مقولات زیاد است . فقط میپرسم مگر این مملکت قوه قضائیه. مجلس و روزنامه آزاد و سیما و صدا ملی و بزرگتر ندارد که به این روز افتاده؟؟ (2902458) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۳۱:۰۹
به نظرم این کار نظام نیست که کار ادمایی هست که مخالف نظام هستن
حالا خواسته یا ناخواسته به اونایی که به نظام وفاداران (امثال اقای توکلی)تهمت میزنن
خدا نیاره اون روزو که بگیم رد صلاحیت شدن توسط دولت(ادمای به اصطلاح مدافع نظام!!)یعنی تایید صلاحیت توسط ملت !!
خدا وکیلی این کارا رهبرو ناراحت میکنه یا خوشحال؟رهبرم دوستت دارم (2901177) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۳۰:۱۰
عرفان انگار اصلا توی باغ نیستیا وقتی یک رییس جمهور ممنوع تصویر میشه یا به الف و توکلی و.. گیر یا هر چی دادن شما برو ببین کی اینکارو کردی بعد یگم بشین فکر شاید فهمیدی (2901563) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۵:۳۴:۱۰
ببین پسرم توی هر کشوری هر کس علیه امنیت کشور کاری انجام میده و سودای براندازی داره کمترین حکمش حبس ابد و اعدامه، همین که داره نفس میکشه به خاطر لطف حضرت اقاست، کاش رهبرتونو میشناختین ولی چه کنیم که به شنیدها اکتفا میکنیدو واقعیتو درک نمیکنید، کاش میشناختین این ادمو ولی کو اون بصیرت؟ (2912007) (alef-13)
 
تایباد
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۹:۲۴:۲۲
از تامل و تاسف گذشته جانم! دایره خودیها را بقدری کوچک و فشرده کرده اند که دایره غیر خودیها به وسعتِ عرصه کشور تبدیل شده است!!
مدح و ثنا گوئی شده ارزشی بودن و صداقت و راستگوئی شده تبلیغ علیه نظام. (2901693) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۲۳:۳۸:۰۷
مساله اینه که آزادی بیان نیاز به پیشرفت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی داره و این با یک انقلاب و بصورت ناگهانی بدست نمیاد. (2901955) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۱:۳۳:۰۱
بجایی میرود که بقول دکتر شریعتی بعد از وفات پیامبر به ان راه رفت اما گوش مسئولین بهکار این حرفها نیست و این مواقع خود را بخواب میزنند. (2902102) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۰۹:۱۲:۲۰
سلام
لطفن کتاب نون والقلم جلال ال احمد را بخوانید تا مسیر برای شما مشخص شود (2904356) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۸:۵۳:۴۱
شما فکر می‌کنید که چرا جوامع رو به انحطاط میروند، فقط به این دلیل که درهای خود را به سوی افکار نو می‌بندند تا شرائط کنونی خود را حفظ کنند، ولی‌ در واقع نتیجه عکس میگیرند و با جایی‌ میرسند که حتی نمیتونند افراد و طرفداران خود را نیز جواب دهند... این اتفاق برای آقای توکلی و سایت ایشان هم افتاد، نمی‌شه همیشه همه چیز را خوب و نشان داد...کسانی‌ که شجاع تر هستند زودتر شروع به سوال میکنند و زودتر متهم میشوند! (2900692) (alef-13)
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۸:۵۳:۵۹
وقتی بعضی ازبازیگران جدید منفعت طلب وارد عرضه سیاست می شوند افراد انقلابی مانند دکتر توکلی که وارث اصلی انقلاب هستند تحمل نمی کنند و به دنبال حذف آنان هستند (2900695) (alef-1)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۲۲:۲۳
البته وارث اصلي انقلاب مردم ايران هستند!!! (2901040) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۴۸:۰۹
البته حتماً اقاي دكتر توكلي به نظر جنابعالي ازاين ملت نيست؟؟؟؟؟ (2901418) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۸:۴۹:۳۱
وارث انقلاب همه مردم هسنتد و توکلی هم یکی از انها (2901662) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۸:۵۵:۱۸
هر خانواده ای هم درون خودش کجروی هایی دارد. بزرگترهای فامیل نقششان همین تذکرها برای جلوگیری از کجروی است.
دکتر توکلی و افرادی نظیر وی نقش بزرگترهای فامیل را دارند که دست افراد فرصت طلب را در فسادهایشان رو می کند و این بهترین ایفای وظیفه است.

هنوز برایم جای سوال است که مقاله مستدل دکتر آقاسی زاده با عنوان (در نكوهش مبارزه با فساد و رانت!) چرا از سایت الف ناپدید شد؟.

مقالات تحلیلی الف برای افشای فساد و رانت در بانک و بیمه و بورس ستودنی است. (2900700) (alef-13)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۱۲:۰۱
مدت زیادی نیست که با سایت الف آشنا شدم و به این موضوع فکر نمی کردم که گرداننده سایت کیه و چه پست و مقامی داره. فقط از آزادی بیان نسبی سایت خوشم اومد. البته سایت خیلی محافظه کارانه عمل می کنه و خطوط قرمز زیادی داره که با آزادی بیان کاملا منافات داره و بدون توهین به شخص خاصی نظری به صرف زاویه دار بودن با نظر یک عده منتشر نمی شه. من که نتونستم در مورد موضوعی که خیلی برام اهمیت داشت پستی اینجا بدم چون همیشه سانسور می شد.

این اتهام هم اتهام عجیبی هست. یعنی بعضی ها حاضرن گوششون رو بگیرن و در یک دنیای خیالی زندگی کنن اما واقعیت جامعه رو نبینن و نظرات واقعی مردم رو نشنون. اگر جلوی سایت الف رو بگیرن مخاطبان تریبون آزاد شبکه های ماهواره ای و اینترنتی چند برابر می شه. اگه مجوز چاپ به فلان کتاب ندن در خارج چاپ می شه و بیشتر هم خونده می شه. اگه سایتی رو فیلتر کنن مردم بیشتر می رن سراغ اون سایت. خلاصه اینکه اگه مردم آزادی داشته باشن جامعه به حالت تعادل می رسه نه وقتی که همه عقده بیان نظر یا چاپ اثر یا داشتن زندگی دلخواه خودشون رو داشته باشن. مردم شاید در سطح جامعه تظاهر کنن که نظر خاصی رو دارن یا به شیوه خاصی زندگی می کنن اما مطمین باشید در چارچوب خونه شون خیلی ها زندگی متفاوتی دارن. کدوم بهتره؟ این که مردم همون چیزی که هستن باشن یا هزار چهره و دروغگو باشن و تظاهر به چیزی کنن که نیستن؟ (2900724) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۲۶:۱۳
مشکلت اینه که منصف نیستی. کافی است بگیم طرف دگر اندیشه، سکولاره و ..... بعد مشکلی نداشته باشیم سیسنم هر بلایی سرش بیاره. بعد واسه رفقای خودمون که به دادگاه علنی با هیت منصفه دسترسی دارن اشک برزیم.
همین الان که داری قلم فرسایی میکنی طرف بعد از شش سال داره از زندان در میاد بره مستقیم تبعید تا آخر عمر هم حق نداره فعالیت کنه! به جرم نوشتن. (2900738) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۲:۴۸
هر موقع مخالفان نظام (منتقدان جدی) تونستند در پناه و چارچوب قانون حرفشون را بزنند، مملکت گل و بلبل میشه؛ حتی با مشکلات اقتصادی. (2901145) (alef-13)
 
م ح
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۳۳:۲۴
این روندهم در کشورما نوعی.از تکامل است (2900750) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۴۵:۴۳
پرسیده اید که چه شد به اینجا رسیدیم، پاسخ را خود شما در پاراگراف آخر داده اید، جایی که نوشته اید: «شاید بتوان هر دگر اندیشی را ... از میدان بدر کرد».

همینکه از میدان به در کردن مخالف، دگراندیش و غیرخودی را (ولو شده با قید «شاید») محتمل و پذیرفتنی می دانید (و قبل از شما دیگران - احتمالاً بدون قید «شاید» - دانستند)، کم کم کار به اینجا هم می رسد.

مشکل از آنجایی شروع شد که وقتی «آزادی بیان» مخالف قطعی نظام محدود شد، اعتراض نکردیم و خود را با توجیهاتی نظیر اینکه: «شرایط مملکت حساس است»، «بیگانگان سوء استفاده می کنند.» و ... راضی کردیم.

یادمان می رود که عبارت «آزادی بیان» اصالتاً یعنی «آزادی بیان برای مخالف»، موافقان که ابایی از حرف زدن ندارند و لازم هم نیست کسی آزدیشان را تضمین کند. (2900775) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۵۳:۳۲
احسنت بسیار نکته سنج و صحیح .... در کل گرچه متن خوبی است ولی حتی خود نویسنده هم مبتلا به همان مشکل است که از آن انتقاد می کند. (2901214) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۰۲:۴۸
از متن نویسنده موافقت او با برخورد با دگراندیش ها استنباط نمی شود.او قطعا از اساس با این نوع برخوردها مخالف است.نظر دکتر آقاسی زاده این است شاید بتوان آنها را... ولی ... (2901526) (alef-13)
 
احد
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۰۹:۲۶
این تکه حرفهای دکتر آقاسی زاده جالب است:
"از خدا پنهان نيست از دادستاني و شما پنهان نماند، انتقاد دروني ام به توكلي اين بود كه زيادي هوای نظام را دارد! "

من با دکتر آقاسی زاده چند بار گفتگو کردم. حقیقتا آزاد اندیش و اصلاح طلب آزاده ای است.
درود بر ایشان و الف. (2901538) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۱۴:۲۱
احسنت! دقیقا حق با شماست. این جاست که برخوردها سلیقه ای می شود و حتی بالاترین مقام های سیاسی با کوچکترین ندای مخالفت یا حتی اصلاح و نقد فتنه گر و خودفروخته و عمال استکبار نام می گیرند چه برسه به مردم عادی! (2901260) (alef-13)
 
جباریان
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۲:۰۴:۲۹
دقت کنید که نویسنده با بکار بردن عبارت "شاید بتوان..." نارضایتی خود را از برخوردها اعلام کرده است. فهم نادقیق از مقصود نویسنده می تواند منجر به قضاون ناصحیح شود. مطالب دیگر آقاسی زاده در این سایت نشان می دهد او فراتر از اصلاح طلبی است. (2902576) (alef-13)
 
بوشهر
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۴۷:۵۰
توکلی ها نور چشم این ملت اند . حتی اگر به تیر کینه عده ای دنیا پرست هدف قرار بگیرند. همه و همیشه تاریخ ، این دنیا نیست . فردا دادمان را از ظالمان خواهیم ستاند. آری شنیدن فریاد تظلم فقرا تبلیغ علیه ظالمان است (2900779) (alef-1)
 
بیطرف
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۰۹:۵۵:۰۱
الان طوری شده هرکلمه وهرجمله ای بکارببری میگن تبلیغ علیه نظام وضدانقلاب.نمیدونیم بایدچی بگیم که معاندنباشیم.ازمسئولین ومجلس وقوه قضاییه سوال دارم.اگراین مطلب ضدنظام نیست پس نشون بدید... (2900792) (alef-1)
 
حسین موسوی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۱۰:۰۶
برای مسئولین فقط سوت و کف بزنیم ، شما که منتقد هستی دروغ می گویی .
تمام مردم ثروتمند هستند ، مسئولین همه پاک و معصوم هستند ، همه سرها باید در برابر مسئولین خم باشد . اختلاف طبقاتی نداریم مشکلات بهداشت و درمان و آموزش نداریم ، آلودگی هوا نداریم ، در هر 10 سال یک طلاق صورت می گیرد ، تصادفات جاده ای یکی دوتا در سال است ، پراید با چند نوع چراغ متفاوت تولید می کنیم ، اختلاص نمی دونیم چیه ، فیلتر نداریم ، پول ملی با ارزشی داریم ، مافیا در ورزش به خصوص فوتبال نداریم ، سریال فرهنگی شمعدونی داریم
.
جوانان همه مشغول پس انداز کردن هستند ، هر جوان ایرانی با یکمی تلاش می تونه مازاراتی بخره ، سفر بره ، تفریح کنه ، ......... ما فرار مغز نداریم .
حالا دو سه نفر که از غربی ها پول می گیرند یه اعتراضی می کنند ، با هاشون خیلی جدی برخورد کنید تا به نظام و مقدسات توهین نشه ،
اصلا من دروغ می گم ما مردم که همه تو جامعه شاهدیم که همه چیز گل و بلبله برای
مسئولین تا یک ماه دست بزنید (2901366) (alef-13)
 
تیمور
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۰۳:۲۷
سلام
هیـــــــــــــــس ! ! !
حرف نزن بده میشی .
بعضیا ناراحت میشنا !
والسلام (2900802) (alef-1)
 
هاوار کردستان
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۰:۱۷
مشکل این است امروز کسانی که منافع مادیشان ازاین نظام تامین می شودطرفداران سینه چاک نظام شده اند وکسانی که دیروزجانشان را فدا می کردند وامروزهم ودر هرشرایطی برای این نظام خود را فدا خواهند کرد مخالف خطاب میشوند وعاظ السلاطین دیروزامروزهم صحنه گردان شده اند خلط مبحث شده است منافع معنوی عده ای مظلوم! بامنافع مادی کثیری ازچاپلوسان!!که خود را اصل وفرع نظام می دانند اما به هنگام خطردیده ایم وخواهیم دیددرمرزهای کشور برای فرارقاچاقی صف می کشندکاش اهالی مسولیت زودتر این را می فهمیدند وبه قول امام ورهبری اجازه نمی دادند نا اهلان ونا محرمانمملکت شهیدان راصاحب شوند!! (2900812) (alef-1)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۴:۴۴
نظر جناب هاوار كردستان درست و جالب به نظر ميرسد اما جالب تر اينكه الف انرامنتشر كرده است .
از همه ميخواهم كه نظر هاوار را يكبار ديگر بخوانند (2901338) (alef-13)
 
بهلول
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۱:۳۲
بنده هم به نظرم ایشان بسیار محافظه کار بوده و هست و بعضی وقتها از این خصلت ایشان حتی کلافه هم میشدم. چرا که در این سالها دیده ام که ایشان و گروه الف وقتی مطلع میشدند که در مورد موضوعی نظر رهبری چیست خط مشی ایشان یا پیروی و درج اخبار در آن راستا بود یا سکوت میکردند.
مخالفت خصوصا با نظام که نقطه مرکزی و یا ستون آن همان رهبری است وصله ای است که هرگز به ایشان نمیچسبد.
به نظر اگر آقای توکلی را برای تبلیغ علیه نظام محاکمه کنند، اقای مطهری را در جا باید گردن بزنند و 99.9 درصد مردم کشور را نیز کافر و منکر به اسلام و نظام و ... مرتد حساب کنند.
واقعا در این نظام و در کشوری که اطراف آن را این همه مخاطره و مشکلات فرا گرفته، که مردم شب با ترس از فردا سر به زمین میگذارند و این همه جرم و فساد، واقعا شرم است که مردی به نیکی و درستی آقای توکلی به دادگاه برود.
به نظرم اگر کشور ما مانند بقیه کشورهای دنیا بود و خصوصا غرب بود، آقای توکلی الان در شان یک سناتور و شهروند نمونه باید مدال شجاعت و صاقت و پاکی را به گردن داشته باشد تا به دادگاه برود و برای هر بهانه ای واهی استنطاق و... شود.
وظیفه دستگاه قضا برقراری عدالت و رفتار عادلانه است و زیر بنا و اصل برقراری عدالت برخورد همسان و متوازن با احاد جامعه است ولی دستگاه قضا در ایران به نظر افکار عمومی کمتر چنین بوده (2900813) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۷:۱۱
وای به حال مردم از همه جا رانده که هیچ مدافعی ندارند اما آقای توکلی و از ما بهتران از تمام تریبون ها حمایت می شوند ؟ (2900821) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۲۲:۵۶
برخی از جماعتی که این سالها قدرت گرفته اند اگر می توانستند امام را هم ضد نظام می خواندند !!! البته دروغ هم نمی گفتند !!چون قطعا امام ضد نظام مورد تایید آنهابود ! (2900828) (alef-1)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۶:۰۲
به عنوان يك خط امامي صد افرين و صد تا لايك (2901339) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۲۸:۵۷
سلام

من واقعا یادم رفته بود که شعار ما آزادی هم بود. (2900838) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۴:۰۹:۵۳
چطور یادت رفته ؟
مردم فقط برای اسلام قیام کردند ... ووووواااااالللللله ! (2902153) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۳۲:۲۲
قربونتم ! مسئله اين جاست كه بعضي ها نمي خواهند بدانند و قبول كنند كه در دنياي اطلا عات و اطلاع ر ساني شرف حضور دارند ! و يا اينكه زبانم لال هنوز نفهميده اند كه در جهان انفجار اطلاعات زندگي مي كنند ! گذشت زماني كه دريك شهري خبري بود و اتفاقي مي افتاد ،و پس از
سه ماه خبرش به كجا مي رسيد ؟ به بور كينا فاسو ؟ نه قربونتم ،به شهر مجاور !! ميگم مخلصتم ، كوچكتم ، دعا گوتم ! در دنياي قرن بيست و يكم كه حساب و كناب كرده اند كه اگر اتفاقي در يك
گوشه جهان امروز بيفتد بعد از گذشت تنها چند دقيقه خبر أن به سراسر اين كره خاكي مخابره
مي شود ، ديگر كجا مي توان توقع داشت كه بتوان مردم را در بي خبري و نا أگاهي نگه داشت !
امروز ديگر بچه دبستاني در كپر آباد هم مي داند كه به فرض سر كار عليه خانم مر كل در بلاد
فرنگ ناهار ديروزش چي بوده و صبحانه امروز چي ميل فرموده و تعداد كفش هايش به چند جفت
مي رسد ! حالا با اين وضع ،اگر كسي آمد با روزنامه اش ، مجله اش و يا سايتش اطلاع رساني
كرد ، خطايي و لغزشي و اشتباهي و ندانم كاري از يك مسئولي افشا كرد ،ويا اين كه از مشكلات
مردم و جامعه گفت و يا نوشت ويا اين كه دست افراد خاطي را رو كرد ، ما فورا انگ ضد انقلاب و مخالف نظام به او بزنيم كه اي داد وبيداد فلاني هم ضد انقلاب شد وبر عليه نظام تبليغ ميكنه ! وبايد بساطش را جمع كرد !! خب با اين حساب قربونتم داريم تنور رسانه هاي خارجي را گرم مي كنيم و مخاطبان را به طرف أن ها مي فرستيم !! حالا كسي نيست كه به بعضي ها بگه كه دعا گوتم
تو كه از اطلاع رساني وخبر رساني بدت مي آيد و مخالفي ! چرا قربونتم در زمان و دوره اينترنت و
ماهواره و در دنياي انفجار اطلاعات به دنيا آمدي ! خب در زمان مثلا شاه سلطان حسين متولد ميشدي كه مردم دو تا روستاي همجوار از هم بي خبر و بي اطلاع بودند ! مخلصتم اين نكته را به ياد داشته باشيم كه مردم اگر خبرها را از خودمان نگيرند ،آن چنان كه هست ! مطمئن باشيم كه آن را ازرسانه هاي خارجي مي شنوند ،آن هم حتما به آب و تاب فراوان و يك كلاغ و چهل كلاغ كردن !! وبه ياد داشته باشيم كه امروزه نمي توان سرها را زير برف كرد و بايد بدانيم كه در دنياي اطلاعات و رسانه هاي جهاني، آسمان خبري و اطلاعاتي جهان كاملا صاف صاف است و ديگر در روي اين كره خاكي در هيچ كشورو بلاد هيچ واقعيتي ،حقيقتي و خبري ،اتفاقي نمي توان به زير ابر برد و از مردم كتمان كرد و توقع داشت كه مردم ،نفهمند ،ندانند ،متوجه نشوند ،در جريان قرار نگيرند !
،نه برادر عزيز ،زمانه خيلي عوض شده است و اين واقعيت را بايد پذيرفت !! (2900845) (alef-13)
 
amin
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۰:۵۳:۵۹
از خودتان و اعمالتان پرس و جو کنید که چراااااااااااااااااا
وگرنه انقلاب که فی نفسه مشکل نداشت (2900891) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۰۳:۰۲
بد دفاع كردن، بدتر از دفاع نكردن است. کاری که اصولگرایان در آن خبره شده اند.
من در انقلاب بوده ام ،پاسدار رزمنده بوده ام ، جهادی بوده ام و برادرم را نیز در راه این انقلاب از دست داده ام . آیا من اصلاح طلب دو آتیشه ضد نظام هستم؟ آیا من اینهمه تلاش کردم برای نابودی کشورم بوده است؟ آیا حتی اجازه انتقاد نداشته باشم؟ باور کنید این ظلم است . من نیز از سایت الف ناراضی هستم که "حجم و تعداد نظرات غیر قابل انتشار این پایگاه آزاردهنده است" (2900907) (alef-13)
 
رزمنده پیر
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۴:۱۸:۳۹
abbas عزیز... میدانی مشکل کجاست . مشکل دقیقا همان جائی است که « برای حتا یک نقادی مخلصانه از آن جا » ، خط قرمز گذاشته اند .

مشکل اینجاست که چون تعریف درستی از نظام ارائه نشده و نمیشود ، میشود هر کس را جای نظام نشاند و نقادی از وی را تبلیغ علیه نظام بیان نمود .
--------------------------------------
به عقیده من اگر یکبار ، فقط یکبار این حقیقت عنوان شود که مفهوم نظام « اندیشه امام و آرمانهای شهدای انقلاب است » مطمئن باش از فردا همه چیز خوب خواهد شد . (2902154) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۲۰:۰۲
--- ميگم شنيدي مدير مسئول سايت وزين " الف " متهم شده و به دادگاه رفته ؟
--- نه نشنيدم ! به چه جرمي ؟
--- به جرم تبليغ عليه نظام ! خيلي عجيبه نه ؟!
--- تبليغ عليه نظام ؟ ياللعجب ! ..... ميگم اگه كسي ديوار چين و اهرام ثلاثه و باغ هاي معلق بابل
و مجسمه ابوالهول و جن تو حمام همه اين ها وديگر عجاىب را همه با هم ببينه ،اين قدر تعجب نميكنه كه بشنوه كه مدير مسئول اين سايت وزين و دوست داشتني الف بر عليه نظام تبليغ ميكنه ؟
ميگم نمرديم و با اين دوتا گوش خود چه چيز هايي كه نشنيديم ! عجب ! ..... عجب ! ..... عجب .. (2900930) (alef-13)
 
دنا
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۲۴:۳۹
اینها همه حاصل کار خود الفه.زمانی که نمره منفی دادن به کامنت ها رو حذف کرد،زمانی که میدیدم بعضی از مطالب سیاسی تا چند برابر نظرات منتشر شده نظرات غیر قابل انتشار داره و ... .قبلا هم گفتم ولی منتشر نکردید عدم تحمل رقیب اونو به دشمن تبدیل میکنه.متاسفانه شکافهای سیاسی بین جامعه در حال افزایشه و جایگاهی برای میانه روها در آینده نخواهد بود.یعنی رادیکالیسم در حال افزایشه.چه چپش چه راستش.الف هم باید بین این دو انتخاب کنه.ما که انتخاب خودمون رو کردیم (2900936) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۳۲:۰۲
سلام انقلاب اسلامی درختی تناور است که دیگر هیچ زلزله یا طوفانی قدرت صدمه زدن به آن را ندارد . بنظر اینجانب طرح اتهاتی نظیر آنچه در کیفرخواست آمده، با توجه به دفاع همیشگی و تمام قد آقای توکلی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و به دلیل عدم سوء نیت ایشان در انعکاس مطالب خوانندگان، ناشی از استنباط ناصحیح شکات و دادسرای محترم از انطباق موارد بر قانون است . توکلی مصداق بارز «..رجال لا تلهیهم ......عن ذکرالله» است. مسلما ایشان قصدش ترویج آرمانهای انقلاب و پاسداری از خون شهداست. علی اکبر (2900945) (alef-13)
 
علی اصغر
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۵۲:۰۲
باسلام
امروز وقتی ما میبینیم فردی چون اقای توکلی به جرم تبلیغ علیه نظام به دادگاه کشیده میشود وقبلا هم شاهد مواردی از این قبیل افراد که مردم انها را به عنوان بانیان نظام وانقلاب میشناسند و مبارزات فراوانی را قبل از انقلاب برای به ثمر رسیدن ان انجام دادند امروز و درحال حاظر هم مورد اطمینان مردم هستندو برای این کشور خدمت میکنند به این جرم متهم میشوند پس یک جای کار اشکال دارد .
وقتی اقای توکلی مورد اتهام تبلیغ علیه نظام قرار میگیرد پس در کشور مدافع نظام کیست؟
ایا وقت ان نرسیده که مجلس محترم بخصوص خود اقای توکلی که امروز درگیر رفع اتهام از خود است تعریف جامع ودقیقی از این قانون و جرم و جرم اقدام علیه امنیت ملی را به تصویب برسانند تا که مردم شاهد اینگونه پرونده ها علیه نیروهای ارزشی انقلاب نباشند .زیرا که این پروندها با عنوان اینگونه جرمها برای افرادی که مردم انقلاب را توسط انها شناختند مخصوصا نسل سوم بزرگترین اثرات مخربی را در اینده بر این نظام وانقلاب خواهد گذاشت که جبران ان هزینه گزافی را به همراه خواهد داشت . زیرا مردم با خود خواهند گفت چه شده است افرادی که تمام عمر خود را صرف مبارزات کردند تا این انقلاب به اینجا برسد حال خود به جرم اقدام و تبلیغ علیه ان محاکمه میشوند ؟ ایا این افرا به این نتیجه رسیده اند که مبارزاتشان بیهوده بوده ؟
پس مردم را با این اقدامات بد بین نکنید.
بدا به حال افرادی که امروز بر سر سفره ای نشسته اند که نمیدانندچه زحمت هایی برای اماده شدن این سفره کشیده شده امروز تحمل دیدن بانیان این سفره را هم در کنار خود ندارند. (2900980) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۱:۵۴:۲۶
مشکل قدرت حزبی در کشوره بعضی احزاب قدرت بیشتر و انگار رانت امنیتی دارند! (2900991) (alef-13)
 
ساوه
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۹:۴۷:۵۴
کدوم حزب ؟ اگر 4تا حزب داشتیم که اینجوری نمیشد. (2901724) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۳۵:۳۰
با سلام
ما نظراتمان را به این دلیل به سایت الف پست می کنیم که عاشق ایران و نظام و ولایت هستیم و از چاپلوسی،دورویی و ریاکاری و.....هم بدمان می آید.به جرأت می گویم که کارکنان سایت الف و مدیر محترمشان جناب آقای دکتر توکلی انسان های به تمام معنی آزاده،دموکرات و روشنفکر و وطن پرست هستند. (2901064) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۳۸:۵۹
ممنون عالی بود.امیدواریم آقای توکلی همچنان به مشی آزادیخواهانه خودادامه دهدواین اتفاق اوراهشیارترکندودرددل بسیاری ازاصلاح طلبان طرفدارنظام ومعتقدبه امام وانقلاب رابهترحس کند که بانواع تهمتهامتهمشان میکنند.وبرای برخی مسولین قضایی که امثال دکترتوکلی رابحرکات ضدنظام متهم میکنندمتاسفم. خدابیدارشان کند (2901069) (alef-13)
 
سیدرضا
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۴۰:۳۳
باعرض سلام واحترام
ضمن تشکر از مطلب نویسنده محترم ، این سخن بسیاری از دلسوزان این آب وخاک است، چراکه این طریق باعث بی اعتمادی ویاس مردم است..وقتی مردم میبینندکه امکان اظهارنظر حتی دریک سایت نماینده مجلس وجود ندارد . چگونه باید قضاوت کنند.
اما این دادگاه نتایجی را نیز بدنبال داشت وآن اینکه واقعا وقت آن رسیده که جرم سیاسی درایران تعریف شود واجازه داده نشود به بهانه " تبلغ علیه نظام" جلوی هر اظهارنظری گرفته شود. ضمن تشکراز اقای دکتر توکلی وسایت الف بابت توجه و انتشار نظرات مردم ، ازایشان درخواست می نماییم که در این خصوص نیز همچون سایر موارد اقدامات لازم را مبذول نمایند. تاگامی مهم درراه نهادینه شدن "آزادی بیان " در کشور برداشته شود .
باتشکر (2901072) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۴۹:۵۲
متاسفانه انقلاب بعد از فوت امام رحمه الله علیه با شیب ملایم و آرام آرام به سمت اشرافیگری و انحراف از آرمانهای انقلاب رفت . ارزشهای قبل از انقلاب دوباره زنده شد و این انحراف روز به روز بیشتر شده و کسی نیز نمی تواند جلوی آنرا بگیرد (2901095) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۵۳:۰۴
شما اهانت آمیز ترین کامنتها و فحاشی به مسئولین تراز اول ر و در رسایت خودتون منتشر میکنید شما تبدیل به سایت ضد نظام و انقلاب تبدیل شدید (2901101) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۸:۳۷
چرا دروغ میگی ! کی تا حالا دید در سایت الف به مسولین به قول شما تراز اول فحاشی بشه ؟ (2901344) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۲:۲۶
از کی تا حالا درج نظرات مردم داخل نظام جرم شده ؟؟؟؟ (2901351) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۴:۱۶
وارث اصلي انقلاب مردم ايران هستند ، حالا نمی توانند حرف بزنند ؟ (2901355) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۲:۵۶:۲۹
به شورای سردبیری الف/ پنجشنبه 31/02/1394
---
به پایگاه خبری الف در باره ی موضوع:/چرا به اينجا رسيديم؟/ پنجشنبه 31/02/1394
---
پایگاه الف متن کیفر خواست را کامل منتشر سازد
---
آی کاش پایگاه خبری الف این شهامت را داشته باشد بجای گمراه کردن مردم با ادعای متهم شدن بی دلیل به تبلیغ علیه نظام اسلامي متن کيفر خواست دادستان را بطور کامل منتشر سازد تا صاحبان وجدان و انصاف بتوانند با دلیل بر له یا بر علیه ادعای این پایگاه درست و به دور از هرگونه هوچیگری و غرض ورزی ، منصفانه به قضاوت و داوری بنشینند و توهمی نزد مردم ایجاد نشود که آزادی بیان را در ج.ا.ا از دم در نطفه خفه می کنند؟؟؟!!! (2901107) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۱:۰۶
مطمئنا مردم طرف سایت الف هستند که نظارت آنها را منتشر کرده نه شما که خواستار سکوت کامل مردم هستید ! (2901347) (alef-13)
 
سورنا
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۰۶:۰۸
یقینا یکی از دلایل اینکه به اینجا رسیده ایم این بوده که جناب اقای دکتر توکلی و امثال ایشان از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون نسبت به برخوردهای شدیدی که با اشخاص و رسانه های منتقد می شد واکنشی نشان نداده و سکوت کردند. طبیعی است که روند حذف روزی دامن ایشان را نیز بگیرد
البته در چند سال اخیر نسبت به تعطیلی یکی دو نشریه واکنشی نشان داده اند.اما دیگر دیر شده است. (2901128) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۸:۵۱:۵۲
من در ذیل اخبار سایت الف در مورد دادگاه آقای توکلی پیامی گذشتم که منتشر نشد. در این پیام نوشته بودم که آقای توکلی در زمانی‌ که مرتضوی روزنامه‌های اصلاح طلبان را میبست و روزنامه نگاران را به زندان می‌‌انداخت همراه بقیه اصولگرایان برای مرتضوی کف میزد. حالا یادش افتاده که از آزادی بین دفاع کند (2901663) (alef-13)
 
دوباره خوان
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۶:۳۰
دوست عزیز خوشبختانه ؛ از دست مسئولان الف در رفته بود!!!! واین نوشته ی شمارا منتشر کرده بودند ومن به درستی و100% همین متن را با همین جمله بندی در اینجا خوانده ام؛و هم در آن نوشته وهم دراین نوشته به شما امتیاز داده ام (2904436) (alef-13)
 
قلی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۰۹:۱۹
الف از زمانی که سیستم منفی (اعلام مخالفت با نظری خاص) رو حذف کرد برای من مرد. دیگه حق نداره از آزادی و این حرفها دم بزنه ... (2901137) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۳۳:۵۵
چرا گیر دادین به منفی خوب وقتی یه نظری 10 تا مثبت گرفته یعنی موافق کمه دیگه در برابر کسی که 100 شده مثلا (2901567) (alef-13)
 
فرید
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۰:۳۹:۲۹
اعلام مخالفت باید با دلیل باشه. اگه مخالف نظری هستی باید نقدش کنی و دلیل نادرستیش رو ثابت کنی. (2902040) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۸:۱۹
از کجا میدانید هر چه شما انجام میدهید حق هست؟؟
تازه شما که مجرمان را راهی همان دادگاه میکنید اگر دادگاه صالحه چرا نگرانید از کرده خود؟؟؟
من تعجب می کنم سیستم خوبه اگر به نفع من باشه و اگر به نفع من نباشه لباسمو پاره میکنم ؟؟!!!!
من شما را خیلی دوست دارم اقای توکلی ولی قبول کنید هم تمرکزی روی کارهایتان ندارید! و هم خیلی خودتان را کامل می دانید !
خواهشا برای یکبار هم که شده عینکتان را عوض کنید!
شما می گویید بخاطر ان چیزهایی که اینجا مردم نظر میزاشتند متهم شدید خوب اگر واقعا هیچ دغدغه ای نداشتید چرا نظرات من که گاها انتقاد به شما بود را تایید نمیکردید !!!!
این بحث هم به احتمال زیاد تایید نخواهد شد ولی همین که نویسنده بخواند برای من کافی است.... والعاقبه للمتثین (2901156) (alef-13)
 
mahdi
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۳:۴۴:۰۶
عجیبه واقعا مثل این می ماند که آدم خودش را محاکمه کند! (2901195) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۴:۴۹:۳۲
چرا باور نمیکنی؟

وقتی در حرم امام(ره) بارها به یادگار امام عزیز جسارت شد این که چیزی نیست.
وقتی در قم به رئیس مجلس با مُهر گِلی حمله فیزیکی شد این که چیزی نیست.
وقتی به فرزند شهید مطهری که نماینده مجلس است در شیراز به قصد کشتن ( ترور ) حمله میشود این که چیزی نیست.
وقتی هنوز هیچکس پاسخ نمیدهد که علارقم بی اطلاعی وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی ، به چه مجوزی رئیس دولت اصلاحات ممنوع التصویر و ممنوع الخبر میشود این که چیزی نیست. (2902159) (alef-13)
 
سید علی بهشتی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۳۲:۴۹
آقای توکلی بارها در سایت شما دیده ایم به جای نقد طرف مقابل ، دست به تخریب آنها زده اید و اعتراض ما را سانسور کردید
به خدا قسم اعتراض ، براندازی نیست .
آقای توکلی اگر کسی اعتراض داشت دست نشانده صهیونیست نیست
اگر اسم نامزد ریاست جمهوری سال 88 را در سایت بیاورم سانسور می کنید ، واقعا این سانسور ایجاد شبهه نمی کند ، اگر طرفداری ندارد چرا سانسور ، الان سانسور می کنید اما گفتگوی جامعه را هم می توانید سانسور کنید ، و البته سانسور شما سندی برای ادعای ما در جامعه می شود .
در سال 88 ................................
در سال 92 مردم پیامی را به شما رساندند که می دانیم شنیده اید ، مخالفان شما در اقلیت نیستند آقای توکلی ، به جای سانسور کمی انتقاد پذیر باشید .
شما هم دست به سانسور داشته اید ولی با سانسور چیزی را عوض نکردید
در کنار مردم باشید حتی اگر آوردن اسم شما ممنوع شود ، آن ممنوعیت در جامعه محبوبیت و اعتماد را برای شما می آورد
مثل.. خ. ا. ت. م. ی. عزیز حالا برای من یک نفر فقط عزیز (2901297) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۴۷:۲۵
دیگر سال 57 نیست و سال 94 است. چیزی را که شما در ذهن دارید، یک تصور و ذهنیت خالص است و واقعیت ندارد. پس بی دلیل خودتان را به دردسر نیاندازید برادر من. (2901323) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۱:۵۸
چقدر جالب از زبان توکلی بر سر نظام منت گذاشتی اقای نویسنده
همیشه یادت باشه که وظیفه افرادی که در نظام مسولیت دارند فقط حمایت و تذکره نه عنادو . (2901330) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۶:۱۳:۱۰
آزادى بيان و ابراز عقيده باعث کاهش فساد و پيشرفت کشور مى شود که گويا به مزاق بعضى هاخوش نمى آيد و دوست دارند کشور عقب گرد کند!! (2901448) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۶:۱۵:۳۷
محاکمه فردی مثل آقای توکلی به جرم "تبلیغ علیه نظام" خودش بزرگترین تبلیغ علیه نظام است. (2901451) (alef-13)
 
mahdi
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۶:۱۹:۲۶
یک تفکر مدیریتی غربی در تمام کشور نفوذ کرده و به یک باور تبدیل شده، هر مسولی باید هرچقدر مقامش بالاتر می ره برخورداریش از دنیا و امکاناتش بیشتر باشه مثل حقوق اتاق کار ماشین اختصاصی خونه و... این یکی از دلایل گرایش دنیا دوستان به مقام و مسولیته اینو بذارکنار توجه بیش از حد به ظواهر اسلام در ادارات مانند نوع پوشش، شرکت در نماز جماعت و... تو این سیستم چاپلوسی و ریاکاری رواج پیدا می کنه و اینجور افراد اصلا تحمل انتقاد رو ندارند (2901456) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۶:۳۵:۳۸
با نگاهي به تاريخ همه ما متوجه مي شويم كه پيشرفت دين اسلام وخصوصا مذهب شيعه بسته به آذاد انديشي آن بوده در دوره سيد مرتضي شيخ مفيد و...آدمهاي آزاد انديشي حاكم شدند تمام مذاهب پيشرفتهاي عجيبي داشته اند اما همين كه خفقان آمده نه مخالف كاري توانسته بكند ونه كساني كه موافق آن نظام بوده روز ي فرياد امام خميني به گوش جهان خواهد رسيد كه پيروش آزاده باشد ما در مذهب خود با كسي مشكل نداريم سني شيعه اخباري 4 امامي 6 امامي طرف دار ولايت فقيه مخالف همه در دين ما آزادند وحق دارند در سر نوشت خود دخالت داشته باشند و.. (2901489) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۷:۴۰:۲۴
دربخشی از مطلب آمده :آقای توکلی کمی هم طرف مامردم باش ؟ من هم موافقم
. کم کم بوی جدائی راه مردم از به اصطلاح نظام می آید . البته نه اسلام وانقلاب بلکه نظام ... نظامی که یک عده بدون ترس اختلاس وفساد میکنند وبه اصطلاح نظام اسمشان را هم جرات نمیکند بگوید . نظامی که نماینده مردم از ترس چماقدارانش جرات سخنرانی درقم وشهرهای دیگر را ندارد ولغوش میکند چون میترسد مثل شیراز ویا بدتر سرش بیاید . نظامی که رئیس جمهور ورئیس مجلسش را با کفش وگوجه ومهر میزنند وپلیس مواظب است کسی به این چماقداران کاری نداشته باشد . نظام بااین تعریف محدود میشود به یک عده خاص که بدون مجوز درهرجا دلشان میخواهد تجمع میکنند وبه هرکس دلشان میخواهد تعرض میکنند این عده وآمرانشان که علیرغم نداشتن شایستگی درمناصب مهم تشریف داشته وبخور بخورشان ورانت وویژه خواریشان براه است وهر منتقدی را دوست دارند خاموش ببینند .نظام مقدس جمهوری اسلامی راهش ازاین مدعیان نظام جداست وبه امید حق با امامت رهبر معظم انقلاب ورئیس جمهور مدبر وارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی راه روشن اسلام وانقلاب از مدعیان جاه طلب ودروغگوجدا خواهد شد . (2901572) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۸:۲۴:۰۴
لطفاً اينقدر از اقاى توكلى قهرمان سازى نكنيد. (2901629) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۸:۲۵:۳۳
زنده باد آزادی
Long live freedom
Vive la liberté
Es lebe die Freiheit
Viva la libertà
Да здравствует свобода
........
به چه زبانی باید گفت تا مسوولین جامعه بفهمند. (2901632) (alef-13)
 
علی مشهدی
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۱۹:۵۰:۰۵
35 سال پس از انقلاب، بسیاری از کسانی که نقش عمده ای در آن داشته اند از میدان به در شده اند و یا در جبهه مخالف قرار گرفته اند و یا شائبه زاویه گرفتن آنها با آرمان های نظام وجود دارد.
در این میان شخصی مانند دکتر توکلی که از همان ابتدا با انقلاب بوده است، انقلابی باقی مانده است و به عقیده بنده، انقلابی بودن ایشان بوده است که نگذاشته است ایشان به تکیه بر عوام فریبی بتوانند رئیس جمهور شوند، جزو نوادر هستند. اما خنده دار است که بسیاری آنها که عملا علیه نظام اقدام کردند (به طور مثال سران فتنه88) دادگاهی نشدند اما یکی از بزرگترین فرزندان انقلاب باید به جرم تبلیغ علیه نظام محاکمه شود. (2901727) (alef-13)
 
دانشجوی جوان
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۲۲:۲۲:۱۹
از خدا پنهان نيست از دادستاني و شما پنهان نماند، انتقاد دروني ام به توكلي اين بود كه زيادي هوای نظام را دارد!
اما اكنون مي شنيدم كه او بر عليه نظام تبليغ كرده است!
----------------------------------------------------------------
به عقیده من شکایت اهالی آن طیف معروف ابدا اهمیتی نداشت اما آنچه خیلی عذابم میدهد همین جمله است « تبليغ عليه نظام » . (2901871) (alef-13)
 
جابر
۱۳۹۴-۰۲-۳۱ ۲۳:۵۴:۴۲
اتفاقا من نه ناراحت شدم نه متعجب! وقتی بر ظلم رفته بر دیگران که با همین عناوین از گردونه خارج شدندیا همراهی کردی یا سکوت نوبت به خودت هم می رسد.آسیاب به نوبت دوست عزیز. (2901987) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۰:۱۹:۵۷
أنچه که جوان در آینه بیند ، پیر در خشت خام بیند .
دانشجوی عزیز فرمایش دادستان درسته و خیلی درسته . (2902017) (alef-13)
 
دولت آبادی
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۰:۴۷:۵۵
با سلام وعرض تبریک ولادت باسعادت حضرت امام حسین(ع).
وقتی کمی مطالب این سایت ودیگر سایت هاوکامنت ها یشان را میخوانیم ناخودآگاه از خود میپرسیم که : مگر آسمان به زمین رسیده ویا یک اتفاق خارق العاده وخارج از عقل و....افتاده که همه از یک شکایت ساده انتقاد میکنند؟ چیز خاصی نیست، شکایتی به قوه قضائیه رسیده واین قوه بنا بر وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق خواسته شاکی، از متشاکی جواب خواسته. این که چیزی نیست که اینهمه هیاهو بپا کرده . اتهام تبلیغ علیه نظام به یکی از افراد داخل نظام زده شده.مگر نعوذبا... آدمها معصوم هستند که خطایی هرگز انجام ندهند؟ شکایتی شده وطبق قانون متشاکی در دادگاه از خود دفاع میکند وانشاءا... حق به حق دار میرسد.بجای اینهمه هیاهو بهتر است افکار عمومی ودادگاه را با دفاعیات منطقی و صادقانه متقاعد سازید که شاکی اشتباه کرده.اتفاقا از یک خودی ونیروی داخل نظام ،انتظار این است که مثل بعضی ها با هیاهو سازی قصد منحرف کردن اذهان عمومی ودادگاه را نداشته باشد.به نظر حقیر آقای توکلی بایداین دادگاه را امتحان الهی دیگری در طول عمر سیاسی خود قلمداد کرده و صادقانه حرفهای خود را بازگو کند و به سیستم قضائی جمهوری اسلامی اعتماد کرده تا امکان سوءاستفاده اجانب را از آنان سلب نماید.باتشکر (2902053) (alef-13)
 
پیر دفاع مقدس
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۳:۰۰:۰۱
ناخودآگاه ياد سخن واعظ درسهايي از قرآن محسن قرائتي افتادم:
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
داریم اشرافی می‌شویم... وقتی فرش دستبافی را به امام دادند و صاحب آن فرش گفت که "می‌خواهم امام روی این فرش نماز بخوانند" امام گفت: با همین اتفاق آدم آرام آرام شاه می‌شود.
= = = = = = = = = =
باورم این بوده و هست که در تمام اين سالها، الف محافظه كارانه طي طريق كرده و چندان هم آزاد آزاد نبوده است اما < اكنون مدیر مسئول این پایگاه > در حال دفاع از خود ، آن هم به جرم تبليغ عليه نظام! (2902136) (alef-13)
 
سرباز انقلاب
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۳:۱۰:۰۲
در نوشته نگارنده محترم « اشک و آه » قریبی نهفته و این « اشک و آه » آدمی را می برد به روزهای پر شور انقلاب و لحظه های پر التهاب شب های عملیات که دل در دل عاشقان شهادت نبود . نگارنده چه خوب و زیبا آورده که « اين نوشته برای دفاع از احمد توكلي نيست كه قطعا توكلي ، هم توانش را دارد ،و هم تريبونش را. قصد من از اين یادداشت، دفاع از یک انقلاب است!
قصد من صرفا اشك و حسرتي است براي آرمانهای انقلاب ۵۷ و برای آزادي بيان!

و قصد هزاران کاربری که شاید تنها شاید امکان انتشار نظر ده نفر از آنها نیز نباشد این است که با زبان بی زبانی سئوال کنند : ----< چرا به اينجا رسيديم؟ >--- (2902139) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۳:۱۱:۲۳
شاید بتوان هر دگراندیشی را به اتهام غیرخودی و معاند و ... از میدان بدر کرد اما آیا برای آنها که پوست و گوشت و همه وجودشان با این نظام عجین شده است، می توانیم همان گونه اتهام بسازیم؟
------------------------------------
ما را چه شده است و چه شد که به اینجا رسیده ایم؟
غصه پرقصه آنچه امروز بر ما مي رود، بسيار تامل برانگيز است.
نظام به كجا مي رود؟!
رصد خانه را احیاء کنید! (2902140) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۰۳:۲۴:۲۸
دلنوشته عجیبی است . ایکاش مسئولان ارشد نظام و حتا هر آن عزیزی که به هر علت اما از روی اخلاص خود را نظام می پندارد فرصت را پیدا کند که آنرا بخواند .

نظر این حقیر این است که دیگر بس است . بیائیم فرا تر از این نرویم . چرا اجازه دادیم و چرا اجازه میدهیم < نااهلانی که امام بزرگوار فرمودند اجازه ندهید کشور به دستشان بیفتد > میان ما رخنه کنند؟ چه اصراری داریم که بگوئیم ما اشتباه نمی کنیم؟ بیائید قبول کنیم همه ما « فارغ از اینکه چه کسی چپ بود و چه کسی راست » تا لحظه وفات امام علارقم اختلاف سلیقه هایی که بعضا فقط در حیطه اقتصاد بود « یکپارچه بودیم » . هنوز فرصت هست تنها کافی است با خودمان تعارف نداشته باشیم . (2902142) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۲:۰۱:۱۱
اینها همه نشان از انحراف حاکمیت از یک رکن انقلاب یعنی آزادی بیان است ونه انحراف بعضی افراد از آن و نشان از اینکه به تدریج حاکمیت به دست افرادی میافتد که به استبداد بیش از آزادی می اندیشند (2902568) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۴:۰۶:۵۱
( ميگويند كه رسانه ها بايد آيينه تمام نماي جامعه باشند ) !
-- ميگم آيينه جان ! من تو را به قيمت گزافي خريدم و در اتاق خوابم نصب كردم ! انتظاري كه ازم تو دارم اينه كه " زيبا بين " باشي ! هميشه مرا زيبا و مقبول نشان بدهي ! درسته كه حالا چند سالي از دوران جواني ام گذشته ،ولي خب توقع اين است كه مرا جوان تر از آن چه هستم و خواهم
بود بنماياني ! حتي ده سال ديگه ! حتي بيست سال ديگه ! مشكلي كه دارم و هميشه مرا رنج و آزار ميده اينه كه يك خورده دماغم عقابيه ! نوكش به طرف پايين وفته و كج شده ، خواهش مي كنم
هر روز صبح اين را به رخم نكشي و مردونگي كن و دماغم مثل اين دماغ هاي عمل كرده كه روز به
روز داره زياد ميشه و نوكش كمي بالا رفته نشون بده ! ممنونتم ميشم ! ديگه اين كه زماني اگر تو
اين صورتم خطي يا چروكي ديدي ،با ز هم هيچي نگو و به رخم نكش كه خيلي دلگير ميشم ! و يا
اين كه اگر در مو هاي سرم چند تا تار سفيد ديدي ،آن را نا ديده بگير و به روي خودت و من نياور !
آن چند تار مور را سياه نشان بده حتي اگر " بور " هم كه بشه چه بهتر ! خيلي ازت تشكر مي كنم
در مورد دندان هايم كه ديگه سفارش نمي كنم ،! خودت ميدوني كه بهترين دندان ها ، دندان سفيد
مرتب و رديف شده ، است ،اين را فراموش نكن ! من اين جور دندان را خيلي دوست دارم ! حالا
مي رسيم به كدام عضو صورت ؟ آهان چشم ها ! ديگه در مورد چشم ها هيچي نميگم ! لابد خودت
در خودت ! چشمان زيبا و درشت زياد ديده اي ! اين چشم ها اگر كمي حالت خماري و به ويژه اگر رنگي هم باشه ،ديگه واقعا محشره ! من تا به اين سن و سال رسيدم ،بزرگترين آرزويم داشتن
اين جور چشمان بوده است ! پس اين مهم را فراموش نكن ! در مورد ابروها هم كه ديگه سفارشي نمي كنم كه بهترين ابروها آن است كه كشيده و كماني و به قاعده باشه ! خيلي مواظب باش كه ابروهايم هميشه بايد اين جوري باشه ! در مورد اندام هم كه ديگه لازم به توضيح نيست كه بهترين
اندام اونه كه مردم ميگن " خوش اندامه " لابد تو مغازه كه بودي ،از اين نوع اندام ها زياد ديده اي
،قد بلند ، كه البته اين قد بايد نه چاق باشه ،نه زياد لاغر ،بلكه متمايل به لاغري ! تا مردم بگن كه من خوش اندام هستم ! آينه جان ! قربونتم ! گفتم و باز تكرار ميكنم كه هميشه زيبا بين و زيبا نما
باش ! يادت نره زيبا نما ! أگه زماني يك نقص كوچولو در صورتم ، چشمانم ،ابروها و اندامم ديدي
آن را كتمان كن ! يا نشانم نده ! ويا اين كه به احسن وجه بنمايان ! مواظب باش ! هيچ وقت ،هيج
عيبي ،حتي عيب كوچك را به رويم نيار ! كتمان كن ! مرا دلگير نكن ! افسرده نكن ! نا اميد نكن !
آفرين و صد آفرين به تو آينه خوب ! (2902837) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۵:۰۳:۳۹
چرا آنچه نوشتم نیاوردید؟
باز می گویم:
بد نیست کمی "همدردی" با آنان که تهمت "تبلیغ علیه نظام" دست و پای و زبان شان بست و شما فقط "سکوت" کردید. (2902954) (alef-13)
 
یاسر
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۷:۱۸:۲۵
گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست.خدارا شکر یکنفر از جناح اصولگرا هم در کوزه حقیقت گویی ودفاع از حق افتاد تا صدا ها دربیاید .برادر من گرفتاری امروز جناب توکلی نتیجه همان روش دوسال بعد چاپ کردن مقاله خودشما است.حاصل محافظه کاری همین است منتها ما فکر میکنیم مرگ فقط برای همسایه مخالف ما خوب است (2903156) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۱۸:۰۹:۴۶
در کشور ما انتقاد به نهاد های انتخابی مشکلی ندارد، اما کافیست به ابدارچی یک نهاد انتصابی انتقاد شود ، فورا به اتهام تبلیغ علیه نظام ، تشویش اذهان عمومی ، توهین به .... به چند سال زندان و تبعید محکوم می شود (2903264) (alef-13)
 
نجاری
۱۳۹۴-۰۳-۰۱ ۲۱:۳۹:۳۴
دوست گرامی حرکت به سمت انحصار، پاسخگو نبودن وعدم شفافیت همین است شرایط روز به روز امنیتی تر و انتظامی تر می شود. می خواهید به کجا برویم غیر از این مسیری که الان هستیم؟!
داستان همان است که از روز بعد از انقلاب شروع شده و به ترتیب با کنار زدن عناصر و احزاب مختلف رفته رفته تا به اینجا آمده و الان هم به آقای توکلی و امثالهم رسیده!! خوب تندروی و انحصار همین مسیرش است.
اگر روزی آقای رفسنجانی در مقام ریاست مجلس آن لبخند ملیح را هنگام کتک خوردن نماینده جریان منتقدشان نمی زد امروز هرگز به او نمی تاختند و الان او با آن جایگاه و پیشینه، معاند و یا مقابل نظام تلقی نمی شد و اگر آفای توکلی در مقام شهروند و دارنده رسانه وتریبون از محاکمه نمایندگان مجلس در مقام ایقای نمایندگی اعتراض و یا حرکتی می کرد امروز خودش در این مقام و در راستای ایقای نقشش محاکمه نمی شد!!!
بهرحال همیشه گفته اند آنچه کاشتید درو می کنید. (2903628) (alef-13)
 
عزتي
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۰۹:۴۵:۲۴
با نام و ياد خداوند سبحان كه انسان را آزاده آفريد

بنده بارها و بار ها از زبان مقامات كشوري و لشكري شنيده ام كه نظام ما يك نظام مردم سالاري است

براي اين منظور بد نيست كه ما چون به ولايت علي ابن ابيطالب تمسك مي جوييم اشاره اي به خطبه 216 حضرت بيندازيم كه بار ديگر بفهميم نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس آموزه هاي ديني بنا نهاده شده است

و اما فرازي از خطبه 216 نهج البلاغه


پس، خداى سبحان برخى از حقوق خود را براى بعضى از مردم واجب كرد، و آن حقوق را در برابر هم گذاشت، كه برخى از حقوق برخى ديگر را واجب گرداند، و حقّى بر كسى واجب نمى‏شود مگر همانند آن را انجام دهد. و در ميان حقوق الهى، بزرگ‏ترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبى كه خداى سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پايدارى پيوند ملّت و رهبر، و عزّت دين قرار داد. پس رعيّت اصلاح نمى‏شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمى‏شوند جز با درستكارى رعيّت. و آنگاه كه مردم حق رهبرى را اداء كنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزّت يابد، و راه‏هاى دين پديدار و نشانه‏هاى عدالت بر قرار، و سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پايدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مأيوس مى‏گردد. امّا اگر مردم بر حكومت چيره شوند، يا زمامدار بر رعيّت ستم كند، وحدت كلمه از بين مى‏رود، نشانه‏هاى ستم آشكار، و نيرنگ بازى در دين فراوان مى‏گردد، و راه گسترده سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم متروك، هوا پرستى فراوان، احكام دين تعطيل، و بيمارى‏هاى دل فراوان شود


مردم از پست‏ترين حالات زمامداران در نزد صالحان اين است كه گمان برند آنها دوستدار ستايش‏اند، و كشور دارى آنان بر كبر و خود پسندى استوار باشد ، و خوش ندارم، در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم، و خواهان شنيدن آن مى‏باشم. سپاس خدا را كه چنين نبودم و اگر ستايش را دوست مى‏داشتم، آن را رها مى‏كردم به خاطر فروتنى در پيشگاه خداى سبحان، و بزرگى و بزرگوارى كه تنها خدا سزاوار آن است. گاهى مردم، ستودن افرادى را براى كار و تلاش روا مى‏دانند. اما من از شما مى‏خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود مستاييد ، تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم بر آيم، و حقوقى كه مانده است بپردازم، و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد اداء كنم، پس با من چنانكه با پادشاهان سركش سخن مى‏گويند، حرف نزنيد، و چنانكه از آدم‏هاى خشمگين كناره مى‏گيرند دورى نجوييد، و با ظاهر سازى با من رفتار نكنيد، و گمان مبريد اگر حقّى به من پيشنهاد دهيد بر من گران آيد، يا در پى بزرگ نشان دادن خويشم، زيرا كسى كه شنيدن حق، يا عرضه شدن عدالت بر او مشكل باشد، عمل كردن به آن، براى او دشوارتر خواهد بود . پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى‏دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست

انشاء الله كه هدايت يابيم (2904426) (alef-13)
 
مومن
۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۳:۰۱
اگه یک ادم درست بعد رهبری بخوام نام ببرم اونم اقای توکلیه وتعجب انگیز اینه که دلسوز نظام و علیه نظام تیتر میزنن واقعا که خجالت داره (2904631) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۷:۴۳:۲۵
خيلي چيزها تو اين مملكت از بين رفته و چيزها و كارهاي غلط و شرم آور جاشو گرفته.
آزادي بيان و آزادي مطبوعات فقط نمونه اي از اين موارد هستن. (2906877) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۷:۱۱
نکته در اینجاست که ممکن است دگراندیش یا مخالف و منتقد نظام حرفش درست و به حق باشد ولی زمانی که ما جوابش را با تهدید . زندان و حصر و ... بدهیم. کم کم عرصه بر خودمان هم تنگ تر می شود. (2906943) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۸:۲۱
يكي از مشكلات اصلي به نظر تعريفي مناسب براي جرم هاي سياسي است تا به صورت سليقه اي برداشت نشه. يعني آقا،يك روز بيان بگن آستانه تحمل نظام اين قدره. از اين بيشتر بگين ميشه تبليغ عليه نظام تا همه تكليف خودشونو بدونن. مثلا احمد توكلي جرمش تبليغ عليه نظامه احمد زيد آبادي هم جرمش تبليغ عليه نظامه ولي الان سايت الف مرتب داره از حقوق انساني و آزادي بيان ميگه 5 سال پيش صداش در نيومد. اون موقع آزادي بيان هنوز اختراع نشده بود؟ يا تعريف اين مسئله به فراخور مصاديق تغيير مي كنه؟ (2906947) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۵:۴۱:۵۹
اقای توکلی یا معانده یا ساده لوح یا رو این سایت نظارت نداره،امریکا هم همچین کاری که شما میکنید نمیکنه، امنیت کشورو به خطر انداختن هنر نیست، این که هر ادمه الافی بیاد نظر بده بدون در نظر گرفتن مسائل درسته،؟
اقای توکلی مشکل داره فهم درستی از مسائل نداره،دادگاهی این اقا حقشه، من به عنوان یه دانشجو از این اقا گله مندم مخصوصا به خاطر برخی خبرهای غیر حرفه ای و عوامانه (2912042) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۵:۴۶:۲۳
سایت الف خدا لعنتت کنه نظرات برخی معاندانو میذاری
حق توکلیه زندانی بشه، (2912056) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.